Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,540 25 apr 2024 15:38
  • -0,190 (-3,32%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 263.361 Gem. (3M) 321,3K

TomTom juli 2018

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. EIF 4 juli 2018 12:59
    quote:

    Henk-DJ schreef op 4 juli 2018 12:27:

    Waarom hoor je het management alleen als er zaken zijn die de koers doen oplopen?
    Als het de afgrond instort is het weer doodse stilte.
    Kan mij geen enkele ceo bedenken die het fijn vind dat de koest laag staat.
    Wat zit hierachter?
    Inderdaad. Kan maar één ding betekenen en dat is dat men WIL dat de koers laag staat. Of een overname, of een de-listing, zoals hier al vaker is geschreven. Ja, die geruchten zijn er al heel lang, maar zo iets gaat ook niet over één nacht ijs.
    Ik had zelf natuurlijk ook de koers veel liever op een ander niveau gezien en alles op eigen kracht laten stijgen. Feit is alleen dat dit allemaal niet zo is. Enige wat we nu kunnen hopen is dat die overname maar snel komt.
  2. De Schimmelkoning 4 juli 2018 12:59
    Wat een hoop koffieleuters op het forum vandaag. De hele markt heeft een dreun gekregen afgelopen maanden, kijk naar BAM (-40%), ING (-30%). Ook ooit zwaar ingezeten. TT staat aan de vooravond van een potentiële nieuwe markt waar ons geduld nu even op de proef wordt gesteld. Overname door Chinezen is juridisch lastig maar er zijn slimme constructies mogelijk zie de andere partijen binnen het Apollo project.
    K !
  3. [verwijderd] 4 juli 2018 13:06
    quote:

    VanillaSky schreef op 4 juli 2018 12:02:

    [...]

    Het word hier als een grapje gebracht maar mi moet er wel 'nieuws' onder de zon zijn.
    Dit aandeel kan niet compleet de afgrond instorten omdat Apple het contract wat gaat beperken en wellicht afscheid neemt over een aantal jaren. Alhoewel zeker een slecht bericht - en eventueel een hele sterke concurrent erbij is dit allemaal pas relevant over >5 jaren en nog niet helder.

    nee er moet meer spelen en bovenstaande zou zomaar kunnen. Kans op slechte cijfers lijkt mij eerlijk gezegd klein.

    In het gunstigste geval zorgen marktpartijen nu voor koersdruk zodat een 10% belang kan worden genomen uit de bestaande pot van 235 mio. Is 23,5 mio.
    Zitten we nu ruwweg op de helft.
    Als het tegenzit komen er circa 30 mio aandelen bij.
    Pin me niet vast op het aantal. Het gaat om het concept.

    Edit: als dit klopt dan moet het natuurlijk worden gemeld. De vraag is wanneer?
  4. forum rang 7 tatje 4 juli 2018 13:06
    Tja !

    De heer Goddijn
    Ik ga regelmatig op de koffie en dan is het ook reuze gezellig. Dan praten we over van alles en nog wat maar natuurlijk ook over de industrie, over technologie en noem het allemaal maar op. En dat zijn belangrijke besprekingen want daar leren we ook weer veel van en daar krijgen we ook weer inzicht in hoe de hazen lopen. Je krijgt een beter inzicht in wat er aan de westkust gebeurt. We hebben er wel veel mensen zitten maar om het echt van Eddy Cue en Tim Cook te horen is toch wel even wat anders. Dus dat zijn belangrijke contacten die we hebben.

    Wat een l.l he, die Tim Cook, altijd als Harold in de buurt is van Apple park gaat ie gezellig op de koffie bij Tim en Eddy.

    Nu is Tim een keer in Amsterdam en dan gaat die l.l niet op de koffie bij Harold.
    Plat gezegd, Tim laat Harold links liggen :-)

    Nee, hij gaat een rondvaart maken een museum bezoeken en Lucky kat studios bezoeken.

    Zo, zonder de data van Apple zou live traffic niet leidend zijn.
    Was telematics veel kleiner.
    Smart cities, alle gegevens komen dan alleen van het doortrekken van de plee.

    Ik ben er zeker van dat Harold het geen 2 keer laat gebeuren.

    Voor mij is wel duidelijk dat Apple Tom Tom veel goedkoper in handen krijgt, dan een andere partij.

    Stel dat Tom Tom die data vanaf 2012 niet had gekregen.

    In 2015 plaatste iemand die contact had gehad met Tom Tom het volgende :

    Apple zit dichterbij Tom Tom dan wij kunnen bedenken en ook met bedoelingen.

    Met die zin sta ik op en ga er mee naar bed :-)

    Ga voor Apple, maar Samsung heeft ook heel veel data !

  5. [verwijderd] 4 juli 2018 13:35
    quote:

    tatje schreef op 4 juli 2018 13:06:

    Tja !

    De heer Goddijn
    Ik ga regelmatig op de koffie en dan is het ook reuze gezellig. Dan praten we over van alles en nog wat maar natuurlijk ook over de industrie, over technologie en noem het allemaal maar op. En dat zijn belangrijke besprekingen want daar leren we ook weer veel van en daar krijgen we ook weer inzicht in hoe de hazen lopen. Je krijgt een beter inzicht in wat er aan de westkust gebeurt. We hebben er wel veel mensen zitten maar om het echt van Eddy Cue en Tim Cook te horen is toch wel even wat anders. Dus dat zijn belangrijke contacten die we hebben.

    Wat een l.l he, die Tim Cook, altijd als Harold in de buurt is van Apple park gaat ie gezellig op de koffie bij Tim en Eddy.

    Nu is Tim een keer in Amsterdam en dan gaat die l.l niet op de koffie bij Harold.
    Plat gezegd, Tim laat Harold links liggen :-)

    Nee, hij gaat een rondvaart maken een museum bezoeken en Lucky kat studios bezoeken.

    Zo, zonder de data van Apple zou live traffic niet leidend zijn.
    Was telematics veel kleiner.
    Smart cities, alle gegevens komen dan alleen van het doortrekken van de plee.

    Ik ben er zeker van dat Harold het geen 2 keer laat gebeuren.

    Voor mij is wel duidelijk dat Apple Tom Tom veel goedkoper in handen krijgt, dan een andere partij.

    Stel dat Tom Tom die data vanaf 2012 niet had gekregen.

    In 2015 plaatste iemand die contact had gehad met Tom Tom het volgende :

    Apple zit dichterbij Tom Tom dan wij kunnen bedenken en ook met bedoelingen.

    Met die zin sta ik op en ga er mee naar bed :-)

    Ga voor Apple, maar Samsung heeft ook heel veel data !

    OMG!
  6. forum rang 4 Xynix 4 juli 2018 13:35
    quote:

    Föhn schreef op 4 juli 2018 12:26:

    Voordat de Tsunami komt trekt de zee zich altijd even terug. Voor een mogelijke overname zie je vaak dit soort bewegingen. Ooit gehoord van Tele atlas? die ging van 16 euro naar 11 euro zonder nieuws. Ditzelfde TomTom deed een bod van 30 euro een dag erna. Las net nog op forum FT dat een belegger aldaar wakker werd met 8ton meer op zijn beleggingsaccount.
    Zowel Baidu als Microsoft hebben stevig ingezet op het gebruik van de HD-kaartenfabriek van TomTom. Dat is geen hap/snap gedoe, maar het gaat om de kern van hun strategie. Het zou absoluut logisch zijn dat een of beide van die partijen hun belang willen gaan "cementeren". Baidu is het meest uitgesproken in hun verwachtingen t.a.v. het commerciële belang van HD-kaarten. Het zou niet vreemd zijn als Microsoft daar bij betrokken wordt om het door de instanties "te masseren".

    Het kan ook heel goed zijn dat Apple niet langer het "right of first refusal" heeft dat we hier vaak hebben verondersteld. Mogelijk heeft TomTom zelfs een ander prijskaartje gehangen aan hun dienstverlening aan Apple nu hun afhankelijkheid van de Apple probes steeds minder wordt door de vele Traffic- en binnenkort sensorprobes. Dus dat wat wij nu als zwakte veronderstellen in feite kracht is. Voorlopig heeft Apple nog niet zo veel sensorprobes.

    Daarom heb ik een dubbel gevoel bij de beweging van het fonds in de laatste 2 weken. Het kan inderdaad heel goed zijn dat we hier naar "the endgame" zitten te kijken. Het lijkt strategisch zo overduidelijk dat er geen andere opties meer zijn voor TomTom dan de verkoop of het toelaten van strategische deelnemingen. Het eerdere Reuters bericht wijst ook in die richting.

    En dan gaat het in feite alleen nog om timing.

  7. [verwijderd] 4 juli 2018 13:47
    quote:

    VanillaSky schreef op 4 juli 2018 12:02:

    [...]

    Het word hier als een grapje gebracht maar mi moet er wel 'nieuws' onder de zon zijn.
    Dit aandeel kan niet compleet de afgrond instorten omdat Apple het contract wat gaat beperken en wellicht afscheid neemt over een aantal jaren. Alhoewel zeker een slecht bericht - en eventueel een hele sterke concurrent erbij is dit allemaal pas relevant over >5 jaren en nog niet helder.

    nee er moet meer spelen en bovenstaande zou zomaar kunnen. Kans op slechte cijfers lijkt mij eerlijk gezegd klein.

    Ik denk niet dat er iets nieuws onder de zon is.

    * Trigger = wegvallen overnamekandidaat? geloof ik niet zo

    De samenwerking tussen Apple en TomTom loopt al vijf jaar. Als er mensen zijn die tomtom - al die tijd - in bezit hebben met het idee dat tomtom ooit wel door Apple gekocht wordt, dan lijkt het me stug dat die dan op eenzelfde moment collectief hun aandelen lozen doordat een interview met een Apple manager suggereert dat Apple meer op eigen data wil leunen. Bovendien - als het om overname gaat - zijn er wel betere partijen te bedenken dan Apple. Zowel Aziatisch (Baidu en Nvidia) of Amerikaans (Microsoft).

    * Trigger = financiele tegenvaller tomtom? geloof ik niet zo

    Het verhaal van Apple oogt heel geleidelijk en bovendien heeft TomTom een outlook afgegeven voor de omzet uit content/services tot en met 2020. In 2020 680 miljoen omzet met een brutomarge tussen 85 en 90 procent om precies te zijn.

    * Trigger = Apple als toekomstige concurrent? geloof ik niet

    Zie de trage vooruitgang van Apple in de afgelopen 5 jaar. Gaat dat in de toekomst 10x zo snel? En zo ja, is dat voor Apple gebruikers of komt er ook een business case voor externe licenties in de b-to-b sfeer? Dan moeten ze op het niveau van tomtom komen in de licentiemarkt die ze niet kennen noch lijken te ambieren. Het verhaal van de apple manager ging over Apple’s app voor consumenten

    * Trigger = emotie + aanwakkering? Zou wel kunnen

    Dat zou wel kunnen. Apple is een grote naam, tomtom beleggers zijn soms wat onzeker en ‘de markt’ is best bereid een steentje bij te dragen met short posities. Die emotie waait wel weer over, zeker in aanloop naar de Q2 cijfers. De autofabrikanten (vandaag volvo) noemen record verkopen. Dus dat vertaalt zich terug naar de automotive omzet. Na de cijfers zullen de analisten vast wel aan Goddijn gaan vragen hoe het nou zit met Apple. Ik voorspel dat hij iets zal zeggen als “de relatie is nog steeds zeer goed” en verdere details omzeilen.
  8. forum rang 4 Xynix 4 juli 2018 13:58
    @*Justin*

    * Trigger = Bewuste nieuws sturing om de premie gunstiger te maken

    Dat zou best kunnen *** ALS *** het moment gekomen is voor strategische moves vanuit zowel TomTom (weinig alternatieven) als vanuit de strategisch afhankelijke partners (voorkomen dat er "iets geks" kan gebeuren met kernleverancier TomTom). Zeker als het "opkooprecht" van Apple van de baan zou zijn in het kader van contractheronderhandelingen 3 jaar na de vorige contractverlenging.
  9. VanillaSky 4 juli 2018 14:01
    quote:

    *Justin* schreef op 4 juli 2018 13:47:

    [...]

    Ik denk niet dat er iets nieuws onder de zon is.

    * Trigger = wegvallen overnamekandidaat? geloof ik niet zo

    De samenwerking tussen Apple en TomTom loopt al vijf jaar. Als er mensen zijn die tomtom - al die tijd - in bezit hebben met het idee dat tomtom ooit wel door Apple gekocht wordt, dan lijkt het me stug dat die dan op eenzelfde moment collectief hun aandelen lozen doordat een interview met een Apple manager suggereert dat Apple meer op eigen data wil leunen. Bovendien - als het om overname gaat - zijn er wel betere partijen te bedenken dan Apple. Zowel Aziatisch (Baidu en Nvidia) of Amerikaans (Microsoft).

    * Trigger = financiele tegenvaller tomtom? geloof ik niet zo

    Het verhaal van Apple oogt heel geleidelijk en bovendien heeft TomTom een outlook afgegeven voor de omzet uit content/services tot en met 2020. In 2020 680 miljoen omzet met een brutomarge tussen 85 en 90 procent om precies te zijn.

    * Trigger = Apple als toekomstige concurrent? geloof ik niet

    Zie de trage vooruitgang van Apple in de afgelopen 5 jaar. Gaat dat in de toekomst 10x zo snel? En zo ja, is dat voor Apple gebruikers of komt er ook een business case voor externe licenties in de b-to-b sfeer? Dan moeten ze op het niveau van tomtom komen in de licentiemarkt die ze niet kennen noch lijken te ambieren. Het verhaal van de apple manager ging over Apple’s app voor consumenten

    * Trigger = emotie + aanwakkering? Zou wel kunnen

    Dat zou wel kunnen. Apple is een grote naam, tomtom beleggers zijn soms wat onzeker en ‘de markt’ is best bereid een steentje bij te dragen met short posities. Die emotie waait wel weer over, zeker in aanloop naar de Q2 cijfers. De autofabrikanten (vandaag volvo) noemen record verkopen. Dus dat vertaalt zich terug naar de automotive omzet. Na de cijfers zullen de analisten vast wel aan Goddijn gaan vragen hoe het nou zit met Apple. Ik voorspel dat hij iets zal zeggen als “de relatie is nog steeds zeer goed” en verdere details omzeilen.
    Ik geloof het niet dat dit alleen emotie is. Daar is de afstraffing en met name ook het volume véél te groot voor.

    Maar ook al zou dit zo zijn. Als je sec naar koersontwikkeling kijkt zet dat niet direct zoden aan de dijk als de 'emotie' overwaait. Wat levert prima q2 cijfers op? Naar schatting netto een paar procent?
    Er moet 25% bij om weer naar de 8,50 te komen daar heb je meer voor nodig dan cijfers die conform of boven verwachting zijn.
  10. [verwijderd] 4 juli 2018 14:03
    quote:

    Koos99 schreef op 4 juli 2018 11:50:

    [...]

    Het zal allemaal GB, maar deelname van het door jou verguisde Mobileye in Baidu opent de deur voor Here. Zolang TomTom partners niet aan zich weet te binden zal dit blijven gebeuren.

    Partners hebben of geen trek in een TomTom deelneming, immers ze kunnen toch niet om HG en medeaandeelhouders heen of TomTom staat het ze niet toe.
    Zoals ik het lees gebruikt Baidu Mobileye slechts voor hun RSS systeem en cameratechnologie, beide driving intelligence en geen mapping. Er wordt niet gesproken over Mobileye's mapmaking techniek (REM).
    Dan blijft TomTom dus hun prefered HD-Mapmaker.

    Ook in de berichten over Apple sijpelt zóveel TomTom terminologie door, dat ik denk dat het dan officieel weliswaar maps zijn van Apple zelf, maar dat de hoofdmoot van de intelligentie erachter door TomTom wordt geleverd. In dat opzicht denk ik dat het TomTom juist meer geld zou moeten (kunnen) opleveren dan in het verleden.

    Over het verlies van de Apple-probes over 5 jaar hoeven we ons tegen die tijd ook al geen zorgen te maken gezien de installed base van connected car's tegen die tijd, die dan ook nog eens zuiverder data (traces) opleveren dan de huidige Apple-data.

    Wat speelt hier echt mensen. En wat een ongelofelijke arrogantie van de Goddijn-kliek om zelfs op een AVA niet over de beurskoers/aandeelhouderswaarde wensen te praten.
  11. forum rang 4 Xynix 4 juli 2018 14:11
    quote:

    Hik schreef op 4 juli 2018 14:03:

    [...]
    Zoals ik het lees gebruikt Baidu Mobileye slechts voor hun RSS systeem en cameratechnologie, beide driving intelligence en geen mapping. Er wordt niet gesproken over Mobileye's mapmaking techniek (REM).
    Dan blijft TomTom dus hun prefered HD-Mapmaker.

    Ook in de berichten over Apple sijpelt zóveel TomTom terminologie door, dat ik denk dat het dan officieel weliswaar maps zijn van Apple zelf, maar dat de hoofdmoot van de intelligentie erachter door TomTom wordt geleverd. In dat opzicht denk ik dat het TomTom juist meer geld zou moeten (kunnen) opleveren dan in het verleden.

    Over het verlies van de Apple-probes over 5 jaar hoeven we ons tegen die tijd ook al geen zorgen te maken gezien de installed base van connected car's tegen die tijd, die dan ook nog eens zuiverder data (traces) opleveren dan de huidige Apple-data.

    Wat speelt hier echt mensen. En wat een ongelofelijke arrogantie van de Goddijn-kliek om zelfs op een AVA niet over de beurskoers/aandeelhouderswaarde wensen te praten.
    Vandaar mijn dubbele gevoel. Nu even door de zure Apple heen bijten en dan zijn we eindelijk van dit jarenlange gezeur af. Vergeet niet dat we inmiddels in het tijdvenster zitten dat TomTom eerder aangaf voor "the endgame". En dan mag het voor mij als 2-traps raket: eerst TTT en dan "la pièce de resistance".

    Het bedrijf is inmiddels voldoende opgeschoond voor dat soort moves.

    Overigens was wat jij zegt over REM mij ook direct opgevallen. Het gaat puur om "complementaire technologie".

    Baidu zou, ook gezien het Apollo-tempo de logisch partij zijn om nu spijker met koppen te slaan. Maar heeft mogelijk Microsoft (+ de steeds langere lijst van Westerse Apollo-deelnemers) nodig om dit voor instanties acceptabel te maken.
  12. [verwijderd] 4 juli 2018 14:18
    quote:

    Xynix schreef op 4 juli 2018 14:11:

    [...]
    Vandaar mijn dubbele gevoel. Nu even door de zure Apple heen bijten en dan zijn we eindelijk van dit jarenlange gezeur af. Vergeet niet dat we inmiddels in het tijdvenster zitten dat TomTom eerder aangaf voor "the endgame". En dan mag het voor mij als 2-traps raket: eerst TTT en dan "la pièce de resistance".

    Het bedrijf is inmiddels voldoende opgeschoond voor dat soort moves.
    TTT: Tom-Tom-Tom, weer naar beneden.
  13. [verwijderd] 4 juli 2018 14:19
    quote:

    Xynix schreef op 4 juli 2018 13:58:

    @*Justin*

    * Trigger = Bewuste nieuws sturing om de premie gunstiger te maken

    Dat zou best kunnen *** ALS *** het moment gekomen is voor strategische moves vanuit zowel TomTom (weinig alternatieven) als vanuit de strategisch afhankelijke partners (voorkomen dat er "iets geks" kan gebeuren met kernleverancier TomTom).
    Apple heeft denk ik geen interesse in het kopen van tomtom, dus dan hebben ze er ook geen belang bij om spelletjes te spelen door het geven van een interview met een tech website.

    Mijn indruk:
    Die tech websites zijn ook vooral ‘vereerd’ om met een Apple exec te mogen praten, terwijl de Apple exec zelf dat soort media goed kan gebruiken voor wat zelf-promotie; dat hij op de goede weg is. Hij heeft MobileMe omgebouwd tot iCloud (volgens mij is dat best succesvol al had ik er zelf kan ik me herinneren we gezeik mee dat bestanden konden kwijtraken) Verder is Apple music als dienst opgericht omdat vroeger veel mensen via itunes muziek kochten (iTunes was de grootste muziekverkoper) en dat zal nu grotendeels verschoven zijn naar Spotify. Ik download in elk geval vrijwel niets meer. Apple music is geen doorslaand succes en Apple tv ook niet ten opzichte van Netflix.

    En nu gaan ze e.e.a. bundelen www.icreatemagazine.nl/nieuws/apple-a... met tv, nieuws en magazines voor een zacht prijsje en Oprah als kanon. Daarmee gaan ze Netflix niet van de troon stoten, het is geen unieke content. Apple is geen content bedrijf. Er zijn mensen die (hopen dat) Apple Netflix koopt, maar de geluiden zijn dat Apple liever alles zelf doet. Wat dat betreft lijkt de TomTom casus wel op de Netflix casus.

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links