Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,830 19 apr 2024 13:36
  • -0,150 (-2,51%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 277.163 Gem. (3M) 304,1K

TomTom juli 2018

3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 3 juli 2018 12:57
    quote:

    tatje schreef op 3 juli 2018 12:17:

    UBS handhaaft koersdoel 11
    ING handhaaft koersdoel 14,50

    Jelle Brinkhuis? @JelleBrinkhuis · 14 min.14 minuten geleden

    'In partnership with TomTom, Azure Maps will have access to a best in class traffic product with coverage in 55 regions around the world'

    Jelle Brinkhuis? @JelleBrinkhuis · 12 min.12 minuten geleden

    According to Microsoft employee, Azure 'should' already be generating a revenue for #TomTom. Azure 'depends' on services from TomTom.
    twitter.com/JelleBrinkhuis/status/101...

    Lees ik dat nu goed : Moet azure maps al geld opbrengen voor Tom Tom.

    Tom Tom: geen officiele reactie op het nieuws van Apple, ook niet op maandag bij een bijna 10% daling.

    En als Tom Tom nu niet mag reageren. :-)

    Zeg niet dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

    Jelle Brinkhuis heeft ook een mailtje gestuurd naar de AFM over bovenstaande tweetjes.

    Tja, klasse werd hier vaak weg gejaagd.

    twitter.com/jellebrinkhuis
  2. Henry_Chinaski 3 juli 2018 13:04
    Lul niet man. Beetje op TomTom googlen dan heb je dit soort info ook. Het was gewoon met z'n bullshit stichting om te forceren dat TomTom meer openheid van moest geven. Had ie zelf info, wilde hij het niet delen want blabla bullshit bullshit.
    Punt is dat schommelingen helemaal niet boeien. Had gewoon op 4 euro gekocht en er was nooit iets aan de hand geweest.
  3. Juun 3 juli 2018 13:41
    quote:

    mjmj schreef op 3 juli 2018 13:09:

    Vraag aan de insiders: is 'azure' voor TT niet veel belangrijker dan 'apple"?
    Ik ben niet de insider die het antwoord gaat geven, maar je stelt naar mijn idee een belangrijke vraag die zo in de call na de cijfers Q2 gesteld kan worden.

    Als Azure nu al gelijkwaardig is aan Apple, dan is het m.i. in ieder geval zo dat dat pas het begin is van een nieuwe inkomstenstroom, terwijl ik Apple beschouw als een inkomstenbron van beperkte importantie (financieel gezien) en gelijkblijvend tot aflopend op termijn.
  4. forum rang 6 pwijsneus 3 juli 2018 14:09
    quote:

    harrysnel schreef op 3 juli 2018 12:26:

    [...]

    Wat ik mbt relatie TT - Apple (sinds 2012 officieel) opvallend vind is:

    1 dat er in 2014 al Apple busjes gesignaleerd werden die straten in kaart brachten,

    2 dat Apple diverse bedrijfjes op Mapping gebied heeft overgenomen zoals in 2013 WiFiSlam (positionering outdoor/indoor), Locationary (Points of Interest), HopStop (OV informatie), Embark (OV app), Broadmap (verwerking big data) om haar Maps completer/beter te maken,

    3 dat Apple in april 2015 het bedrijf Coherent Navigation gekocht heeft waarover ik las dat dit te maken heeft met inspanningen op gebied van Apple Car (positionering),

    .... en dat Apple hierna het bestaande contract met TT heeft verlengd en uitgebreid in 2015.

    Dus: natuurlijk bouwt Apple aan eigen Maps. In 2011 namen ze bv al het bedrijf C3 technologies over. Een Zweeds militair bedrijf dat met Lidar werkte icm puntenwolken en expertise bezat die nuttig was/is om fly-overs in kaart te brengen. Apple is dus al tijden bezig met “eigen Maps” maar kan dit schijnbaar, ook na allerlei overnames, nog steeds niet zonder TomTom. Het contract met TT werd immers in 2015, na alle eigen investeringen door Apple, niet alleen verlengd maar ook nogeens uitgebreid. En dan nu in juni 2018, net voor het ingaan van de stille periode bij TomTom, komt Apple met een bericht dat ze eigen Maps “vanaf de grond gaan opbouwen”. Dat proberen ze dus al jaren en daar is TomTom bij betrokken.
    Goed om je bijdrages weer eens hier te lezen hier Harry. Helaas is de koers volledig in elkaar gebeukt. Volgens mij wordt een iets te grote rol aan de Apple-TT deal gedicht, maar daar denkt de markt dus anders over. Op 17 juli hoop ik meer te horen (liever eerder) welke impact dit nu eigenlijk gaat hebben.

    Je geeft aan dat TomTom betrokken is bij het produceren van mapdata door Apple. Ik help het je hopen, maar ik denk toch echt dat Apple stukje bij beetje de data van TomTom gaat inruilen door eigen data.

    Het vervelende is dat we met z'n allen niet precise weten hoe de Apple-TomTom deal nu eigenlijk in elkaar steekt. We vermoeden dat de deal is geweest dat:
    - TomTom ruwe mapdata levert aan Apple
    - Apple levert aan TomTom GPS-probes (big data voor TomTom Traffic)

    Financieel gezien is onduidelijk wat Apple's bijdrage nu eindelijk is, maar dit kan nooit veel zijn gezien de licensing/enterprise omzet.

    De introductie van Apple Maps was een grote mislukking, de oorzaak hiervan wordt op diversen fora/Tech-websites neergelegd bij de ruwe data van o.a. TomTom, en niet bij de lagen die Apple op TomTom's "basiskaart" bouwt. Of dit klopt is niet relevant, Apple-fanboys leggen de schuld graag buiten Apple neer.

    Volgens experts duurt het minimaal 5 jaar - en verschikkelijk veel geld voor een partij om eigen mapdata te produceren. Apple gaat dit doen, en beginnen met Noord-Californie, en later heel de VS. Dit doen ze na bijna 4 jaar verzamelen van eigen mapdata. En ze doen het - lijkt mij - om niet meer afhankelijk te zijn van mapdata van derde partijen, waaronder TomTom.

    Aangezien Apple heel goed kan omgaan met big-data. Waaromom zou TomTom betrokken zijn bij het produceren van eigen mapdata voor Apple? Lijkt me geen logische stap namelijk.
  5. Energy 3 juli 2018 14:18
    Ik begrijp nog steeds niet wat er nu wezenlijk veranderd is un de samenwerking tussen tt en apple. Apple en tt hebben een contract van 7 jaar tot medio 2022.
    Moeten we ons nu al druk maken on een contract dat in 2022 afloopt?

    Dan kan je je nu ook druk maken om de contracten met Peugeot en Renault.

    Ik zie het als een sterk teken dat Apple de basislagen van tt gebruikt. Dit is een enorme koop kans. Iedereen negatief en iedereen praat elkaar na en men vergeet zelf na te denken. Er is NIETS veranderd ten opzichte van 1 week geleden.
  6. [verwijderd] 3 juli 2018 14:29
    quote:

    pwijsneus schreef op 3 juli 2018 14:09:

    Aangezien Apple heel goed kan omgaan met big-data.
    Welke "big-data" beheert Apple zoal behalve een catalogus met liedjes en apps? (voor zover dat "big-data" mag heten)
    En waaruit maak je op dat ze daar heel goed mee kunnen omgaan? Behalve dat 20 jaar van marketingcampagnes je dat hebben doen geloven.
  7. forum rang 6 pwijsneus 3 juli 2018 14:33
    quote:

    Was here schreef op 3 juli 2018 14:18:

    Ik begrijp nog steeds niet wat er nu wezenlijk veranderd is un de samenwerking tussen tt en apple. Apple en tt hebben een contract van 7 jaar tot medio 2022.
    Moeten we ons nu al druk maken on een contract dat in 2022 afloopt?

    Dan kan je je nu ook druk maken om de contracten met Peugeot en Renault.

    Ik zie het als een sterk teken dat Apple de basislagen van tt gebruikt. Dit is een enorme koop kans. Iedereen negatief en iedereen praat elkaar na en men vergeet zelf na te denken. Er is NIETS veranderd ten opzichte van 1 week geleden.
    Het is/was inderdaad een sterk teken dat Apple de maps van TomTom gebruikte als basislaag.

    Wat echter niet duidelijk is, is wat TomTom straks misloopt als stukje bij beetje de basislaag van TomTom straks wordt uitgefaseerd, en hiervoor Apple's eigen mapdata wordt toegepast.

    1. Wat is de impact voor TomTom traffic??
    2. Wat is de impact financieel gezien??
    3. Wat is de impact voor TomTom op Apple niet meer in het rijtje klanten te hebben staan??

    Ik denk dat 2 een zeer lage impact heeft, 1 en 3 lijken me best een impact te hebben...
  8. [verwijderd] 3 juli 2018 14:36
    Alle ophef over het Apple nieuws is voor mij onbegrijpelijk. De kaarten die Apple zelf gaat maken zijn zeer waarschijnlijk lagen die belangrijk zijn voor de maps applicatie op hun apparaten. Het gaat hierbij om wandel, fiets, indoor, openbaar vervoer etc functies in de maps app. TomTom richt zich puur op auto vervoer (wel of niet zelfrijdend) en Apple zal wel gek zijn om zoiets zelf te willen maken veel te duur en te weinig mogelijkheden tot het creëren van onderscheid.
    Apple wil een goed alternatief op Google Maps bieden en het liefst Google Maps verslaan. Grootste voordelen van Google maps zijn juist de extra functies die het heeft. Het is veel meer dan alleen autonavigatie. De Apple samenwerking nu en in de toekomst lijkt daarbij op die met Uber. Uber maakt ook eigen lagen op basisdata om bijvoorbeeld pickup locaties makkelijker toegankelijk te maken voor chauffeurs en klanten van Uber.
  9. forum rang 6 pwijsneus 3 juli 2018 14:40
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 3 juli 2018 14:29:

    [...]
    Welke "big-data" beheert Apple zoal behalve een catalogus met liedjes en apps? (voor zover dat "big-data" mag heten)
    En waaruit maak je op dat ze daar heel goed mee kunnen omgaan? Behalve dat 20 jaar van marketingcampagnes je dat hebben doen geloven.
    Daarvoor hebben ze o.a. Broadmap gekocht. Bovendien is Apple inderdaad zeer goed in marketing, exeptioneel zelfs. Maar voor de duidelijkheid, ik ben geen apple-fanboy. To state my claim: ik hebben een Samsung telefoon, en Microsoft tablet.

    Anyway, Apple heeft ook een besturingssysteem, doet enorm veel online diensten en heeft kortgezegd een ecosystem met veel gebruikers waardoor de big data tegen de plinten klotst.

    Ja, ze kunnen goed met big data omgaan, en kunnen de eigen gegenereerde locatiedata dus nu al gaan inzetten voor Apple Maps.

    Apple flikt dus hetzelfde als wat Google enkele jaren heeft gedaan bij TomTom. Eerst voor een prikkie of in ruil voor wat data gebruik maken van TomTom's diensten, en ondertussen de hele handel nabouwen. Althans, zo lees ik de Apple-TomTom deal. Kan het niet staven omdat TomTom vanaf 2012 hier maar 3 regels over heeft gecommuniceerd.
3.403 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links