Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,218 25 apr 2024 14:37
  • -0,015 (-1,22%) Dagrange 1,217 - 1,239
  • 532.980 Gem. (3M) 2,2M

PostNL juni 2018 - De postdialoog wordt afgerond

3.420 Posts
Pagina: «« 1 ... 108 109 110 111 112 ... 171 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Hansbeleg 20 juni 2018 13:01
    quote:

    Toekomstbeeld schreef op 20 juni 2018 12:43:

    [...]

    Nee, is er nog een link of zat dat bij dat Mona artikel?
    Ja dat report heb ik via een link van dit forum, ik dacht van accuboor.

    Ik heb hem gedownload maar kan hem niet plaatsen ivm de toegestane grootte van de bijlages op dit forum. We moeten dus even de link in de posts terugzoeken.

    Via google gevonden

    www.google.nl/search?dcr=0&ei=OjQ...

  2. forum rang 4 Toekomstbeeld 20 juni 2018 13:04
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 juni 2018 13:01:

    [...]

    Ja dat report heb ik via een link van dit forum, ik dacht van accuboor.

    Ik heb hem gedownload maar kan hem niet plaatsen ivm de toegestane grootte van de bijlages op dit forum. We moeten dus even de link in de posts terugzoeken.

    Ga ik vanmiddag effe doen :-)
  3. forum rang 4 Xynix 20 juni 2018 13:05
    quote:

    dino1. schreef op 20 juni 2018 12:54:

    Dat Denemarken wel naar minder dagen is gegaan is simpel. Het staat iedereen vrij, ook PostNlk om bijvoorbeeld een produkt met langere overkomstduur te introduceren. Dat heeft Denemarken, maar ook andere landen, gedaan. De praktijk leert dat veel consumenten dan kiezen voor een langere overkomstduur voor een redelijke prijs. De vijf dagen bezorging bestaat nog steeds in Denemarken maar voor een heel hoge prijs en met weinig volume. Als PostNL zoiets zou introduceren speelt het Sandd in de kaart en dus doen ze dat niet maar het mag en kan wel.
    Uiteindelijk zal de postbezorging opgaan in de pakketbezorgingskanalen. Die hebben al next day service niveau, maar dan niet met vaste routes. En met een eigen tariefstelling. Dus alles lijkt al voorbereid. De "glijdende transitie" die onvermijdelijk lijkt staat in feite al klaar.

    Ik denk dat iedereen daar ook al rekening mee houdt. Alleen zou er nu ECHT moeten worden doorgepakt. De BV Nederland is gebaat bij een offensieve aanpak van deze problematiek, met een zeer sterke pakketbezorgingsdienst met efficiënte landelijke dekking, in plaats van gedraal bij het nemen van de noodzakelijke stappen. Ik denk eigenlijk dat dat ook wel zo door Mona besproken zal zijn in het kabinetsoverleg en Mark Rutte is normaal gesproken voorstander van toekomst gerichte keuzes!
  4. [verwijderd] 20 juni 2018 13:23
    quote:

    Xynix schreef op 20 juni 2018 13:05:

    [...]
    Uiteindelijk zal de postbezorging opgaan in de pakketbezorgingskanalen. Die hebben al next day service niveau, maar dan niet met vaste routes. En met een eigen tariefstelling. Dus alles lijkt al voorbereid. De "glijdende transitie" die onvermijdelijk lijkt staat in feite al klaar.

    Ik denk dat iedereen daar ook al rekening mee houdt. Alleen zou er nu ECHT moeten worden doorgepakt. De BV Nederland is gebaat bij een offensieve aanpak van deze problematiek, met een zeer sterke pakketbezorgingsdienst met efficiënte landelijke dekking, in plaats van gedraal bij het nemen van de noodzakelijke stappen. Ik denk eigenlijk dat dat ook wel zo door Mona besproken zal zijn in het kabinetsoverleg en Mark Rutte is normaal gesproken voorstander van toekomst gerichte keuzes!
    Veel te vroeg, want PostNL ziet de postmarkt nog niet opgaan in een bredere bezorgmarkt; voor dat soort ontwikkelingen moet je echt pas denken aan de periode na 2025.

    (Van Rutte hoef je trouwens ook echt niet te verwachten dat hij geïnteresseerd zou zijn in dit soort ver-gezichten)
  5. Hansbeleg 20 juni 2018 13:29
    quote:

    Martijn van M schreef op 20 juni 2018 13:23:

    [...]

    Veel te vroeg, want PostNL ziet de postmarkt nog niet opgaan in een bredere bezorgmarkt; voor dat soort ontwikkelingen moet je echt pas denken aan de periode na 2025.

    (Van Rutte hoef je trouwens ook echt niet te verwachten dat hij geïnteresseerd zou zijn in dit soort ver-gezichten)
    Inderdaad veel te vroeg en de koerswinst die we moeten gaan boeken moet van korte termijn acties komen en dat is asap de ACM en AMM maatregelen inperken zodat PostNL de tarieven kan hanteren van voor de UCOI verlaging.
  6. [verwijderd] 20 juni 2018 13:30
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 juni 2018 13:01:

    [...]

    Ja dat report heb ik via een link van dit forum, ik dacht van accuboor.

    Ik heb hem gedownload maar kan hem niet plaatsen ivm de toegestane grootte van de bijlages op dit forum. We moeten dus even de link in de posts terugzoeken.

    Via google gevonden

    www.google.nl/search?dcr=0&ei=OjQ...

    (Zat ook met een linkje bij de brief van Mona)

    Voor de liefhebbers:

    Scan de brief van Oudeman maar eens op het woordje 'euro', dan kom je de volgende interessante passages tegen:

    Pagina 6:

    "Zo heeft de Nederlandse overheid met de Postwet 2009
    gekozen voor een hogere kwaliteitseis, te weten minimaal 95% van de UPD-post binnen één dag bezorgd (D+1), terwijl de Europese Postrichtlijn uitgaat van 85% binnen drie dagen na verzending (D+3) en 97% binnen vijf dagen (D+5)."

    Pagina 9:

    "? Nederland heeft de hoogste mate van concurrentie in heel Europa"

    Pagina 10:

    "Nederland kent daarmee na Denemarken de grootste krimp van postvolume in de Europese Unie."

    Pagina 21:

    "In 2008 heeft Denemarken (PostNord) een zogenaamde langzame postzegel geïntroduceerd, als alternatief voor de 24 uurs post met een almaar stijgende postzegelprijs. Na deze introductie is het postvolume extra scherp gekrompen, hetgeen weer leidde tot een verdere stijging (90%) van de 24 uurs postzegel. In reactie hierop heeft PostNord in maart 2016 aangekondigd dat in Denemarken de langzame post nog slechts eenmaal per week bezorgd zal worden. De D+1 service is blijven bestaan als express-post. Maar met een postzegelprijs van bijna 4 euro implodeerde het volume hiervan, waardoor de dekking van het 24 uurs netwerk volledig is uitgehold. Van het 24 uurs segment is met 40 miljoen stuks (2017) vrijwel niets meer over, terwijl er in 2009 nog 680 miljoen stuks waren.
    Al met al is PostNord in een negatieve spiraal terechtgekomen van sterke prijsstijgingen (+45% in 2014 en +270% in 2016) en sterke volumedaling. Dit heeft erin geresulteerd dat PostNord nu met toegestane staatssteun (ca. €53 miljoen per jaar in de periode 2017-2019) overeind wordt gehouden, dus technisch failliet is."

    (Bovenstaande verhaaltje over de situatie in Denemarken is ongetwijfeld een factor van hoop geweest die in de hoofden van de shortende partijen heeft rondgespookt)

    Pagina 22:

    "In de praktijk kent Europa slechts één voorbeeld van aanbesteding van de UPD, te weten Estland. Tweemaal heeft Estland de UPD aanbesteed (in 2009 en 2014), beide keren was Estonian Post Ltd de enige deelnemer aan de aanbestedingsprocedure. Dit summiere aantal deelnemers wordt toegeschreven aan het verplichtende karakter van de UPD."

    Pagina 26:

    "Na consolidatie is de markt in lijn met Europa. Nederland heeft nu met ongeveer 30% het hoogste marktaandeel van concurrerende bezorgnetwerken. Na consolidatie zou dit aandeel tot ca. 5% dalen, nog altijd meer dan in de meeste Europese landen."
  7. [verwijderd] 20 juni 2018 13:54
    quote:

    dino1. schreef op 20 juni 2018 12:54:

    Dat Denemarken wel naar minder dagen is gegaan is simpel. Het staat iedereen vrij, ook PostNlk om bijvoorbeeld een produkt met langere overkomstduur te introduceren. Dat heeft Denemarken, maar ook andere landen, gedaan. De praktijk leert dat veel consumenten dan kiezen voor een langere overkomstduur voor een redelijke prijs. De vijf dagen bezorging bestaat nog steeds in Denemarken maar voor een heel hoge prijs en met weinig volume. Als PostNL zoiets zou introduceren speelt het Sandd in de kaart en dus doen ze dat niet maar het mag en kan wel.
    Dit is niet waarover afgelopen jaren werd gesproken toen PostNL zelf ook hintte op dat het aantal verplichte bezorgdagen in Europa terug zou kunnen worden geschroefd.

    Het punt is dat de Europese richtlijn nu al veel lager is dan de doelstelling die wij in Nederland zelf hebben verzonnen:

    "Zo heeft de Nederlandse overheid met de Postwet 2009
    gekozen voor een hogere kwaliteitseis, te weten minimaal 95% van de UPD-post binnen één dag bezorgd (D+1), terwijl de Europese Postrichtlijn uitgaat van 85% binnen drie dagen na verzending (D+3) en 97% binnen vijf dagen (D+5)."

    In dit perspectief begin ik toch wel enig begrip te krijgen voor de reactie van Andre Mulder van Kepler Chevreux, die het 'besluit' als een "losse flodder" heeft weggewuifd.

    Want eigenlijk leggen we de lat gewoon te hoog in Nederland; een belangrijk verschil is nu echter wel dat Sandd vanaf 1 januari 2019 geen ruimte meer lijkt te hebben om het systeem te blijven misbruiken... afwachten of er voor die tijd al een deal tussen PostNL en Sandd is gesloten.

    Om dit laatste punt draait het allemaal:

    - Wanneer gaat de deal tussen PostNL en Sandd plaats vinden?
    - En voor welke prijs?

    (PostNL is immers glashelder: consolidatie is onvermijdelijk... en Sandd heeft dit eigenlijk zelf ook al bevestigd dit voorjaar)
  8. [verwijderd] 20 juni 2018 14:01
    quote:

    wins schreef op 20 juni 2018 13:51:

    Het wachten is op de politiek/ACM, nou dat is zo geregeld.
    Inderdaad, want het heeft er alle schijn van dat zowel PostNL als Sandd de kat nu uit de boom staan te kijken.

    Logischerwijs kan het nog maanden gaan duren voordat PostNL and Sandd het samen helemaal eens worden over de prijs... want uiteindelijk draait het nu volgens mij vooral nog om de prijs.

    (Hetzelfde geldt voor de wetgeving rondom de UPD, kortom een eventueel bod van een buitenlandse partij op PostNL lijkt voorlopig in dat perspectief ook weinig realistisch... met name omdat de 'goede voornemens' van afgelopen weekend nog lang niet in de wet zijn uitgebeiteld, etc.)
  9. Hansbeleg 20 juni 2018 14:02
    quote:

    Martijn van M schreef op 20 juni 2018 13:54:

    [...]

    Dit is niet waarover afgelopen jaren werd gesproken toen PostNL zelf ook hintte op dat het aantal verplichte bezorgdagen in Europa terug zou kunnen worden geschroefd.

    Het punt is dat de Europese richtlijn nu al veel lager is dan de doelstelling die wij in Nederland zelf hebben verzonnen:

    "Zo heeft de Nederlandse overheid met de Postwet 2009
    gekozen voor een hogere kwaliteitseis, te weten minimaal 95% van de UPD-post binnen één dag bezorgd (D+1), terwijl de Europese Postrichtlijn uitgaat van 85% binnen drie dagen na verzending (D+3) en 97% binnen vijf dagen (D+5)."

    In dit perspectief begin ik toch wel enig begrip te krijgen voor de reactie van Andre Mulder van Kepler Chevreux, die het 'besluit' als een "losse flodder" heeft weggewuifd.

    Want eigenlijk leggen we de lat gewoon te hoog in Nederland; een belangrijk verschil is nu echter wel dat Sandd vanaf 1 januari 2019 geen ruimte meer lijkt te hebben om het systeem te blijven misbruiken... afwachten of er voor die tijd al een deal tussen PostNL en Sandd is gesloten.
    De grootste uitdaging op de korte termijn is het PostNL netwerk gevuld houden met brieven tegen redelijke tarieven zodat het winstgevend blijft. Dat lukt met de load van Sandd erbij en minder strikte tarieven regels.

    Vervolgens moet de groei komen uit pakketten. Daarna als de brievenmarkt na 2020 nog verder is afgenomen zijn alle Postbedrijven al lang bij de EU langs geweest en kan er verdere versobering plaatsvinden mits versoberen netto wel meer gaat opleveren anders moet er toch subsidie bij.
  10. Hansbeleg 20 juni 2018 14:05
    quote:

    Martijn van M schreef op 20 juni 2018 14:01:

    [...]

    Inderdaad, want het heeft er alle schijn van dat zowel PostNL als Sandd de kat nu uit de boom staan te kijken.

    Logischerwijs kan het nog maanden gaan duren voordat PostNL and Sandd het samen helemaal eens worden over de prijs... want uiteindelijk draait het nu volgens mij vooral nog om de prijs.
    En we mogen hopen dat Sandd geen andere fratsen aan het uitdenken is. Maar veel ruimte zullen ze niet krijgen denk ik want dan is de UPD niet zonder subsidie in de lucht te houden.
  11. [verwijderd] 20 juni 2018 14:12
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 juni 2018 14:02:

    [...]

    De grootste uitdaging op de korte termijn is het PostNL netwerk gevuld houden met brieven tegen redelijke tarieven zodat het winstgevend blijft. Dat lukt met de load van Sandd erbij en minder strikte tarieven regels.

    Vervolgens moet de groei komen uit pakketten. Daarna als de brievenmarkt na 2020 nog verder is afgenomen zijn alle Postbedrijven al lang bij de EU langs geweest en kan er verdere versobering plaatsvinden mits versoberen netto wel meer gaat opleveren anders moet er toch subsidie bij.
    En bovenstaande woorden van Hans laten zien waar het na een deal met Sandd om gaat draaien.
  12. forum rang 5 Cerburus 20 juni 2018 14:17
    Denemarken is NIET naar minder bezorgdagen gegaan er zit een klein maasje in de EU wet die minder dagen bezorging gewoon keihard verbied.

    Wat men in Denemarken doet: De ene dag wordt de ene kant van de weg bezorgt, de andere dag de andere.
    Maar omdat elk postadres 5 dagen per week post moet kunnen ontvangen. Steekt de postbezorger alleen tegen bijbetaling de weg over. (en nee dit is geen grap) Dit nog naast de 'langzame' postzegel :P
  13. [verwijderd] 20 juni 2018 14:26
    quote:

    Cerburus schreef op 20 juni 2018 14:17:

    Denemarken is NIET naar minder bezorgdagen gegaan er zit een klein maasje in de EU wet die minder dagen bezorging gewoon keihard verbied.

    Wat men in Denemarken doet: De ene dag wordt de ene kant van de weg bezorgt, de andere dag de andere.
    Maar omdat elk postadres 5 dagen per week post moet kunnen ontvangen. Steekt de postbezorger alleen tegen bijbetaling de weg over. (en nee dit is geen grap) Dit nog naast de 'langzame' postzegel :P
    Ik vind het überhaupt waanzin om de ene dag van de week aan de ene kant van de straat te bezorgen en de andere dag aan de andere kant van de straat... want dan loop je nog steeds iedere dag door die straat.

    Bovendien, een week kent een oneven aantal (werk)dagen dus in Denemarken wordt wellicht 6x per week de post bezorgd: 3x aan de ene kant van de straat en 3x aan de andere kant van de straat... tsja, als ze in Denemarken zo inefficiënt bezig zijn geweest dan is het wellicht niet zo vreemd dat de post daar technisch eigenlijk al failliet is gegaan???

    (2x vs 2x lijkt echt geen optie, want dan zou Denemarken wel naar minder bezorgdagen zijn gegaan; bovendien werd er door PostNL enkele jaren terug ook nog 6x in de week postbezorgd... nu alleen nog rouwkaarten op maandag, maar ook dat is eigenlijk geen handige keuze)
  14. BoterbijdeVis 20 juni 2018 14:49
    quote:

    Martijn van M schreef op 20 juni 2018 13:54:

    [...]

    Dit is niet waarover afgelopen jaren werd gesproken toen PostNL zelf ook hintte op dat het aantal verplichte bezorgdagen in Europa terug zou kunnen worden geschroefd.

    Het punt is dat de Europese richtlijn nu al veel lager is dan de doelstelling die wij in Nederland zelf hebben verzonnen:

    "Zo heeft de Nederlandse overheid met de Postwet 2009
    gekozen voor een hogere kwaliteitseis, te weten minimaal 95% van de UPD-post binnen één dag bezorgd (D+1), terwijl de Europese Postrichtlijn uitgaat van 85% binnen drie dagen na verzending (D+3) en 97% binnen vijf dagen (D+5)."

    In dit perspectief begin ik toch wel enig begrip te krijgen voor de reactie van Andre Mulder van Kepler Chevreux, die het 'besluit' als een "losse flodder" heeft weggewuifd.

    Want eigenlijk leggen we de lat gewoon te hoog in Nederland; een belangrijk verschil is nu echter wel dat Sandd vanaf 1 januari 2019 geen ruimte meer lijkt te hebben om het systeem te blijven misbruiken... afwachten of er voor die tijd al een deal tussen PostNL en Sandd is gesloten.

    Om dit laatste punt draait het allemaal:

    - Wanneer gaat de deal tussen PostNL en Sandd plaats vinden?
    - En voor welke prijs?

    (PostNL is immers glashelder: consolidatie is onvermijdelijk... en Sandd heeft dit eigenlijk zelf ook al bevestigd dit voorjaar)
    Denk dat Sandd wel consolidatie wil en bvk met Postnl, want die wilde al eerder zo graag en heeft ook een volle portmonee.
    Maar consolideren met niet de kans om te kiezen uit meerdere consolidatie-mogelijkheden of -partners lijkt me beneden de stand van Sandd.
    Zij willen altijd en overal het onderste uit de financieele kan en dan moet je natuurlijk niet op 1 paard wedden, m.a.w. dat is een slechte onderhandelingspositie.
    Daarom zal Sandd best een alternatief achter de hand hebben. Geen idee welk maar onderhandelen met daarbij het PostNl-mes op de keel zie ik hun niet doen.
3.420 Posts
Pagina: «« 1 ... 108 109 110 111 112 ... 171 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links