Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,956 19 apr 2024 17:37
  • +0,076 (+0,77%) Dagrange 9,540 - 10,050
  • 1.672.155 Gem. (3M) 1,8M

Air France KLM 2018

3.833 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 192 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 manuss 18 juni 2018 13:07
    quote:

    Rewinter schreef op 18 juni 2018 12:53:

    Zie bericht van Manuss.

    UIT HET FD 17 juni 2018:
    UIT HET FD 17 juni 2018:

    'We blijven maar geven, maar Air France doet niets terug'

    Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft dit jaar al veertien stakingsdagen achter de rug, en het einde van de werkonderbrekingen is niet in zicht. Franse vakbonden willen eind deze maand nog eens vier dagen het werk neerleggen.

    De bonden zijn boos dat de interim-directie van de Franse-Nederlandse luchtvaartmaatschappij weigert om te onderhandelen zolang er geen nieuwe ceo is bij de fusiemaatschappij.

    Intervention de Karine Monségu d'air france en soutien aux véolia de Wissous 91

    De Franse stakingsbereidheid wekt in Nederland verwondering, om niet te zeggen ergernis. Toch kunnen de bonden niet anders, zegt Karine Monsegu, bestuurder van de linkse vakcentrale CGT, in een telefonisch interview. Maandag spreekt ze opnieuw met de interim-directie van Air France-KLM.

    Donderdag stelde de directie dat het geen mandaat heeft voor nieuwe salarisonderhandelingen met de bonden. Er komt wel geld vrij voor betere faciliteiten voor het personeel. Is dat genoeg?

    'Het is een grap. We hadden verwacht dat madame Couderc, de tijdelijke president-commissaris, zou komen met een salarisvoorstel. We waren bereid om te onderhandelen en niet vast te houden aan onze eis van 5,1% loonsverhoging. Dat gold voor alle vakbonden, voor de piloten, iedereen. Maar dit is onverantwoordelijk. Het bestuur ziet niet hoe ontvlambaar de situatie is.'

    Waarom is de situatie zo precair?

    'Werknemers hebben er genoeg van. We blijven het bedrijf maar meer geven, maar we zien er niets voor terug. Geen geld, geen vergoedingen, helemaal niets. De afgelopen zes jaar heeft het personeel geen loonsverhoging gehad. Het grondpersoneel heeft elf vakantiedagen moeten inleveren. Het cabinepersoneel heeft niet genoeg mankracht om alle problemen aan boord op te lossen. Sinds de crisis zijn er ongeveer 11.000 werknemers vertrokken, en we moeten alleen maar meer doen. En dan nog vindt het management het niet genoeg.'

    CV
    Karine Monsegu is afkomstig van het grondpersoneel van Air France. Ze is als 21 jaar actief bij CGT. Sinds 26 oktober is ze namens CGT vakbondsbestuurder bij Air France. De linkse CGT is met 860.000 leden de op één na grootste vakcentrale van Frankrijk. De CGT telt naar eigen zeggen zo'n 15% van de werknemers van Air France als lid.

    Maar hoe kan Air France concurreren met Ryanair of Easyjet of Emirates als de kosten niet dalen?

    'Dat is ook altijd het argument van het management. Ik ben sowieso tegen dit kapitalistische systeem. Bovendien moet er wel eerlijke concurrentie zijn. Het is niet eerlijk dat bedrijven als Emirates tientallen miljoenen krijgen van hun overheid. Ook tussen Air France en KLM is ongelijkheid. In Parijs betalen we heel veel geld aan de luchthaven. Dat probleem heeft KLM niet. Het moet wel eerlijk zijn.'

    De stakingen kosten Air France honderden miljoenen. Dat maakt de problemen toch alleen maar erger? Een Facebook-pagina tegen nog meer stakingen is erg populair bij het personeel van Air France.

    'Ik begrijp dat mensen zich zorgen maken. Maar wij zijn niet inflexibel, of onverantwoordelijk. We willen gewoon met iemand spreken met wie we een overeenkomst kunnen sluiten. We staken liever niet. We willen dat er iemand komt met wie we kunnen onderhandelen. Al is het de Kerstman. Wij zijn er klaar voor.'

    Nederlandse vakbonden komen er wel uit met de directie van KLM.

    'Ja maar in Nederland zouden ze zich niet in dezelfde situatie bevinden. De KLM-directie wacht niet eerst vijftien stakingen af voordat ze eindelijk bereid zijn tot onderhandelen. Soms lijkt het bijna alsof het management hier het gevecht nog meer opzoekt dan wij. Hoeveel dagen moeten we staken voordat ze open staan voor onderhandelingen?'

    Air France-KLM heeft voor 15 juli een nieuwe ceo, zo belooft Couderc. Wat voor persoon wilt u aan de top?

    'Iemand met kennis van luchtvaart, of in ieder geval de transportsector, die de internationale context kent. Iemand die naar ons luistert en met ons praat. Je kunt niet zonder je werknemers. Jean-Marc Janaillac, de vorige topman, is hier niet één keer geweest om met ons te praten. Niet eens een half uurtje.'
  2. forum rang 5 manuss 18 juni 2018 17:59
    quote:

    sandman70 schreef op 18 juni 2018 17:41:

    [...]

    De dalende trendlijn is gebroken dus waarschijnlijk verder up naar de 8 dat is mijn gevoel.
    Ik verkoop nu niet op 8,40
    Tenzij de stakers-retoriek weer de overhand krijgt en dan gaan we weer naar de 7 euro. ( stakingsplannen van 22 juni t/m 26 juni) zijn nog steeds niet van tafel.
  3. forum rang 5 manuss 18 juni 2018 18:09
    LUFTHANSA OVERWEEGT BOD OP PRIJSVECHTER NORWEGIAN

    18 juni 2018 - 9:47 | Door: Neal Luitwieler
    FRANKFURT - Lufthansa overweegt een overname van Norwegian Air, zo zegt CEO Carsten Spohr tegen de Süddeutsche Zeitung. Daardoor gaat de Duitse luchtvaartgigant de strijd aan met IAG, dat al twee keer een bod uitbracht op de Noorse budgetmaatschappij.

    “In Europa praat iedereen met iedereen. Er komt een nieuwe consolidatiegolf aan in de sector, en daarom zijn we ook in gesprek met Norwegian”, aldus de Lufthansa-topman. Spohr's uitspraken zorgden ervoor dat het aandeel Norwegian maandagochtend ruim tien procent omhoog schoot op de beurs van Oslo.

    De Lufthansa Group is momenteel al de grootste luchtvaartgroep van Europa en omvat meerdere airlines, waaronder Lufthansa, Eurowings, SWISS, Austrian Airlines en Brussels Airlines.

    Met een overname van Norwegian zou Lufthansa een interessante toevoeging in huis halen. De Noorse prijsvechter is niet alleen actief met goedkope vluchten binnen Europa, maar voert ook lijndiensten uit naar Noord- en Zuid-Amerika en naar Azië. Onlangs kondigde het bedrijf de start aan van een filiaal in Argentinië om ook binnen Zuid-Amerika te vliegen.

    @) Bovenstaand artikel is hoogst waarschijnlijk de trigger waarom de koers vandaag omhoog ging.
  4. H.Ibsen 18 juni 2018 20:36
    Air France-bonden heffen hun aanslagbrief eind juni op, behalve voor Spaf-piloten
    20.20 uur, 18 juni 2018
    EenEen
    Air France-bonden heffen hun aanslagbrief eind juni op, behalve voor Spaf-piloten
    @ PHILIPPE LOPEZ / AFP
    Deel op:
    Pilootorganisaties (SNPL, Alter), grondpersoneel (CGT, FO, SUD) en gastvrouwen en stewards (SNPNC, Unsa-PNC, CFTC, SNGAF) hebben de stakingsaankondiging opgeschort van 23 tot 26 juni.
    De Inter van Air France heeft maandag besloten om de staking gepland voor 23 tot 26 juni op te heffen, zei ze in een verklaring, alleen de tweede vakbond van piloten van het bedrijf, de Spaf, nu zijn kennisgeving.

    "Wacht op de juiste persoon". Hoewel de benoeming van een nieuwe CEO van Air France-KLM "uiterlijk medio juli" wordt verwacht, zullen pilootorganisaties (SNPL, Alter), grondpersoneel (CGT, FO, SUD) en gastvrouwen en stewards (SNPNC, Unsa-PNC, CFTC, SNGAF) zijn "ervan overtuigd dat het efficiënter zal zijn om op de juiste persoon te wachten en nemen daarom de beslissing om de kennisgeving van 23 tot 26 juni op te schorten", is hij schrijft.

    Door Europe1 .fr met AFP
3.833 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 192 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links