Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Heeft ons huidige schoolsysteem digitale toekomst?
Categorie: Column , Overig
Door
op vrijdag 15 juni 2018
Views: 5.709
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Apart hoe nederlanders altijd verwijzen naar 'succesverhalen' uit landen waar het één droeve ellende is voor de meeste inwoners terwijl in dit land de meesten het goed hebben en een klein deel het zeer goed. We exporteren producten, hebben technologiebedrijven, hoe kan dat toch allemaal als we slecht onderwijs hebben?
Helemaal mee eens, je slaat de spijker op zijn kop
hansfl schreef op 15 juni 2018 11:13 :
Apart hoe nederlanders altijd verwijzen naar 'succesverhalen' uit landen waar het één droeve ellende is voor de meeste inwoners terwijl in dit land de meesten het goed hebben en een klein deel het zeer goed. We exporteren producten, hebben technologiebedrijven, hoe kan dat toch allemaal als we slecht onderwijs hebben?
Dit is nou juist de reden dat het mis gaat. Het is een drog reden te denken dat dit aan onze huidige systeem te danken is en zelfs als het zo is waarom kan het dan niet beter? Stilstand is achteruitgang en ik ben het er volkomen mee eens dat het huidige schoolsysteem achterhaald is. (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg) Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder. Geloof me honderden definities uit je hoofd leren op een vakgebied dat je niet intreseerd is zinloos. Daarom ben ik groot voorstander van openboek toetsen zoals ik dat bij statestiek heb gehad. Hierdoor gaat het er om dat je de stof begrijpt en kan toepassen. Zeker niet makkelijker maar wel nuttiger. We hebben het zeker niet slecht in Nederland maar het kan nog veel beter.
Löngterm. Heb je zojuist de spellingchecker gebruikt? Had wel gemoeten. Maar verder meer dan 100% met je eens! Ik ben dan ook geen docent of leraar. Die zullen zich ook weleens hopeloos voelen in dit antieke systeem. Maar wie durft 'de klok te luiden'?
löngterm schreef op 15 juni 2018 11:27 :
[...]
(Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder. Geloof me honderden definities uit je hoofd leren op een vakgebied dat je niet intreseerd is zinloos.
Het is juist erg goed dat je je voor je studie moet verdiepen in een gedeelte dat je 'totaal niet interesseert'. Het dwingt je om iets vanuit een andere invalshoek te bekijken. Je weerstand daartegen verduidelijkt veel... Als je die hobbel neemt zal later blijken dat je een bredere algemene ontwikkeling hebt gescoord. En daar kom je beslist verder mee.
löngterm schreef op 15 juni 2018 11:27 :
[...]
Stilstand is achteruitgang en ik ben het er volkomen mee eens dat het huidige schoolsysteem achterhaald is. (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder.
Löngterm, als jouw studie een MBO studie is ben ik het met je eens. MBO studies zouden er grofweg op gericht moeten zijn om iemand één afgekadert vak te leren waarin deze persoon kan exceleren. Hierbij is er geen of beperkt een noodzaak dat de persoon begrijpt wat de kruisverbanden zijn tussen zijn beroep en de rest van de samenleving/economie. Voor een HBO en WO opleiding is het daarentegen belangrijk dat de persoon wordt opgeleid om kritisch te denken en risico's te kunnen onderkennen en analyseren. Dit kan alleen op het moment dat de persoon in kwestie een bredere basis kennis heeft. Zodat hij ook kruisverbanden tussen tema's, actie en reactive, kan herkennen en onderkennen. Deze basis kennis doe je alleen op door stomweg veel feiten tot je te nemen. Hoewel je de kennis waarschijnlijk niet meer paraat hebt over een jaar weet je bewustzijn op de achtergrond wel dat het bestaat, en wordt daarmee defacto gebruikt in je analytisch denkprocess. Dit is niet het geval als je de feiten ad-hoc had mogen opzoeken op je tentame.
Gebruik van je smartphone tijdens proefwerken lijkt mij heel handig. Dan hoeft elke leerling in de klas maar 1 opgave te maken. Proefwerken kunnen dan in een kwartiertje worden afgenomen. Een paar leerlingen maken de vragen en appen de antwoorden naar de rest die hoeven ze dan nog alleen maar in te vullen. Scheelt ook voor het grootste deel van de leerlingen een hoop tijd zonder leren haal je dan toch een tien.... /sarcasme uit
löngterm schreef op 15 juni 2018 11:27 :
[...]
Dit is nou juist de reden dat het mis gaat.
Het is een drog reden te denken dat dit aan onze huidige systeem te danken is en zelfs als het zo is waarom kan het dan niet beter?
Stilstand is achteruitgang en ik ben het er volkomen mee eens dat het huidige schoolsysteem achterhaald is. (Ik ben zelf 20 en studeer in Groningen en moet op het moment voor internationaal recht een heel scala aan conventies en regels in mijn hoofd stampen. Dit terwijl ik een economische studie volg)
Dit betekend dat ik taloze uren ga zitten blokken om het in mijn hoofd te krijgen. Vervolgens maak ik mijn tentamen en zal er maar weinig van deze kennis overblijven. Wanneer ik dan later deze kennis nodig zou hebben moet ik het alsnog opzoeken en ben ik niets verder. Geloof me honderden definities uit je hoofd leren op een vakgebied dat je niet intreseerd is zinloos.
Daarom ben ik groot voorstander van openboek toetsen zoals ik dat bij statestiek heb gehad. Hierdoor gaat het er om dat je de stof begrijpt en kan toepassen. Zeker niet makkelijker maar wel nuttiger.
We hebben het zeker niet slecht in Nederland maar het kan nog veel beter.
Openboek toetsen gebeurd toch ook al bij andere vakken? Alleen bij het leren van woordjes lijkt mij het vrij zinloos. Je hebt nu eenmaal een woordenschat nodig om een vreemde taal te leren. Mijn zoon leert trouwens Engels door films te kijken zonder ondertiteling. Dus wat betreft kan het vak Engels kan dat tot een filmuurtje worden gereduceerd.
Wat een totale onzin, dit artikel... in 30 jaar niets veranderd? Ik weet niet hoe het bij u zit, maar t.o.v. mijn ouders en oudste broer heb ik nauwelijks "rijtjes hoeven stampen" en werd al veel meer op inzicht geschoold. Dit is nu 15 jaar later alleen maar meer geworden. De feitenkennis die ze dan wel moeten leren daar wordt dan op afgegeven, want dat is saai en voegt niets toe... Joh, deal with it... niet alles in het leven is leuk, dat geldt ook voor school. Doe je een studie en moet je er vakken als kennis bijleren waar je toch niets mee doet? Deal with it... alsof werken altijd maar leuk is. Mijn generatie wordt de eersten van de google generatie genoemd... Het enige probleem is dat een flink deel het leest, uitvoert, maar niet begrijpt (omdat ze niet (genoeg) geleerd hebben). Het is weliswaar een tussengeneratie, maar er is zeker niets mis met het hebben van de nodige (basis)kennis. Ik kan dit alleen maar toejuigen. Gebrek aan kennis leidt tot desinteresse, met alle sociaal maatschappelijke gevolgen van dien...
Hartstikke fijn dat mijn bouwvakker op internet kan opzoeken hoe je moet metselen maar geef mij maar een bouwvakker die het van een leraar heeft geleerd en aangetoond heeft d.m.v. een diploma dat hij het ook daadwerkelijk kan. Woon ik prettiger in mijn flat van 10 hoog.....
Wat een flauwekul, deze column. Mijn zoon zit ook te zeuren dat hij tafels moet stampen en dat dat saai is. Hij is 7..... Van een volwassene mag je toch iets meer overzicht verwachten. Als je in 30 jaar geen verandering hebt gezien, moet je bij jezelf te rade gaan, of een keer de moeite te nemen eens echt geïnteresseerd op een school te gaan kijken. En een bepaalde basiskennis is saai om je eigen te maken, maar wel noodzakelijk. Anders wordt het hierboven genoemde opzoeken op Wikipedia (betrouwbaar?) klakkeloos reproduceren en dat klinkt mij niet zo best in de oren.
Parate kennis is heel zinvol. Om iets op te zoeken moet je wel weten dat het bestaat. En mocht je de informatie hebben gevonden dan moet je wel de waarde van die info kunnen beoordelen (dit artikel is een goed voorbeeld; ongenuanceerd en vol met vooroordelen => beperkte waarde). Als ik met een klant in gesprek ga kan ik niet continu zeggen "dat zoeken we op". En een taal leer je niet van het internet, dat is gewoon weg woordjes stampen (ik beheers behalve europese talen ook chinees en japans. Dat kostte honderden zoniet duizende uren zwoegen, terwijl ik wel in die landen woonde).
Bowski schreef op 15 juni 2018 12:36 :
[...]
Het is juist erg goed dat je je voor je studie moet verdiepen in een gedeelte dat je 'totaal niet interesseert'. Het dwingt je om iets vanuit een andere invalshoek te bekijken. Je weerstand daartegen verduidelijkt veel...
Als je die hobbel neemt zal later blijken dat je een bredere algemene ontwikkeling hebt gescoord. En daar kom je beslist verder mee.
Helemaal mee eens. Echter is het de manier waarop waar ik het niet mee eens ben. Het uit het hoofd leren van definities en conventies schiet ik niets tot weinig mee op.
Waarschijnlijk heeft de auteur inspiratie opgedaan over het stukje wat hij gisteravond op tv gezien heeft over wat tieners die blijkbaar hoogbegaafd zijn en het prima zelf aankunnen. Persoonlijk heb ik nog niet vaak zoveel onzin gelezen in een kort stuk tekst. Blijkbaar loopt de auteur met zijn hoofd in de wolken en ontgaat hem de realiteit van allerdag. Het is juist goed om op jonge leeftijd van alles wat te leren en herhaling is gewoon de beste methode om het voor altijd in je hersens op te slaan. Ja, kaart maar even een succes-story aan, menige puber heeft gewoon structuur en begeleiding mogelijk en daarvoor heb je scholen. Hoofdrekenen is goed, het is een verrijking voor later, net als schoonschrijven, hiermee ontwikkel je juist goede handvaardigheden wat absoluut handig is voor later. Maar meneer denkt blijkbaar anders, straks is iederéén toch in een robot veranderd en we laten alles wel doen. Ik ken zelf ook successtories van mensen die een groot bedrijf opgericht hebben en het door hun kinderen naar de filisteinen hebben laten gaan omdat ze niet zelfredzaam zijn en totaal geen aanleg voor ondernemen hebben. En wat mij het meest verbaasd heeft. De auteur denkt nog steeds dat zijn pubers staartdelingen hebben leren maken. Helaas zijn staartdelingen al meer dan 15 jaar geleden uit de rekenboeken verdwenen en vervangen door een onlogisch systeem. Waarschijnlijk is hij zeer begaan met zijn kinderen en heeft hij altijd grote interesse getoond en ze flink geholpen met hun huiswerk. Ik zou zeggen, als je niet weet waar je het over hebt kun je beter niets schrijven.
mrC2 schreef op 15 juni 2018 13:59 :
[...]
Openboek toetsen gebeurd toch ook al bij andere vakken?
Alleen bij het leren van woordjes lijkt mij het vrij zinloos. Je hebt nu eenmaal een woordenschat nodig om een vreemde taal te leren. Mijn zoon leert trouwens Engels door films te kijken zonder ondertiteling. Dus wat betreft kan het vak Engels kan dat tot een filmuurtje worden gereduceerd.
Talen zijn natuurlijk een uitzondering op de regel. Maar naar twee jaar op de uni te hebben gezeten heb ik 2 van de 24 tentamens met boek mogen maken. De opleiding zelf is al engels talig dus daar hebben we geen les meer in.
rene l schreef op 15 juni 2018 15:31 :
En wat mij het meest verbaasd heeft.
De auteur denkt nog steeds dat zijn pubers staartdelingen hebben leren maken.
Helaas zijn staartdelingen al meer dan 15 jaar geleden uit de rekenboeken verdwenen en vervangen door een onlogisch systeem.
Waarschijnlijk is hij zeer begaan met zijn kinderen en heeft hij altijd grote interesse getoond en ze flink geholpen met hun huiswerk.
Ik zou zeggen, als je niet weet waar je het over hebt kun je beter niets schrijven.
Je laatste zin klopt volledig. Wat je over staartdelingen beweert, is gelukkig al weer door de realiteit van vandaag achterhaald. Staartdelingen maken namelijk een 'come-back'. En als je de rest van je commentaar, nu eens niet op de persoon maar op de materie had gericht, dan hadden we daarover ook eens een discussie kunnen hebben. Ik durf niet te gissen naar je drijfveren, maar bespeur ik iets van 'ik heb dit moeten doen, dan nu de rest ook!'? Begin eens, met het Ministerie van Onderwijs en haar enorme schare knechten en volgelingen, te zien als een organisatie die het eigenbelang altijd voorop stelt. Gewoon dat 'bredere perspectief' zullen we maar zeggen. Wat ziet je getrainde oog? Leg daarnaast eens een model waarbij de echte belanghebbenden(studenten van 4 tot 27 jaar), hun eigen onderwijs vrij zouden mogen inkopen (zie zorgverzekering) Wat ziet je getrainde oog nu? Leuk hè. 'Out of the Box' denken.
Ik lees ,je kunt het opzoeken op Google en Wikipedia, welnu dat is het grootste gevaar! Daar barst het van de onzin en men kopieert alle fouten klakkeloos, als enige waarheid want het staat op Wikipedia enz. Zelfs met wetenschappelijke artikelen moet je nog uitkijken!
@ mathijs111144 Je hebt een sterk punt. toch het sterke punt met Wikipedea is weer dat het niet door commerciële belangen laat leiden. Maak er als mbo'er dankbaar gebruik van doch wel toetsend aan opgedane kennis en levenservaring.Kritische zin met woord en wederwoord is een pré.
Ben het met hen eens dat kinderen al jong wordt bijgebracht ook de dingen te leren wat 'saai' overkomt. In de hoogste groepen van het LO kan het verschil tussen het tweetallig en het decimaal stelsel aanschouwelijk worden gemaakt. Met een inleiding in de kwantum mechanica met het oog op de quantum computer. Dat is de elementaire kennis dat aan de basis ligt van de digitale wereld. De rest van app's en andere rommel volgt vanzelf. Ieder kan ik deze link aanbevelen : www.youtube.com/watch?v=9YRMwqXXRo0
Sorry, niet eens met dit artikel. Goed onderricht krijgen in de primaire verstandelijke disciplines, oftewel: hoofdrekenen, kennis stampen, kaartlezen, tekenen, (stil)lezen en schrijven, is van groot belang in zowel de verstandelijke als mentale en motorische ontwikkeling van kinderen. Het is al vaak aangetoond dat mensen die pas in hun tienertijd (of daarna) goed onderricht hebben gekregen in het ontwikkelen van deze competenties, op volwassen leeftijd gemiddeld veel lager scoren op het vlak van ruimtelijk inzicht en in het leggen van verbanden. Tevens zijn het veelal tragere lezers en vertonen ze opvallende gebreken in hun verfijnde fysieke motoriek. Dat laatste komt vooral voor bij kinderen die niet leren tekenen en schrijven, of daar weinig aan hoeven te doen. Het gericht op zoek gaan naar informatie en het gebruiken daarvan - ongeacht of dit digitale of papieren bronnen zijn - is een secundaire discipline. Net als het gebruiken van klad, een rekenmachine, of een functionele programmeertaal bij het rekenen dat is. Deze disciplines zijn zeker belangrijk om te beheersen in onze 'geavanceerde dienstenmaatschappij', maar als kind moet daar niet de basis liggen, anders wordt de fundering zwak. --- Overigens is oefening in de primaire fysieke disciplines: gym, zwemmen en fietsen, net zo belangrijk maar dan vooral voor het ontwikkelen van balans en grove motoriek. Iemand die daar op jonge leeftijd geen, of onvoldoende onderricht in krijgt en pas op latere leeftijd (ca. 15+) daar mee verder gaat, presteert gemiddeld gewoon ook niet zo goed in die dingen.
Aantal posts per pagina:
20
50
100