Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

TomTom: Het is stil in mei...

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 holenbeer 20 mei 2018 23:12
    quote:

    Alpen schreef op 20 mei 2018 23:01:

    Een paar dagen geleden presenteerde de Europese Commissie op het gebied van mobiliteit een pakket maatregelen waaronder een nieuw beleidskader voor verkeersveiligheid.
    Onderdeel daarvan is het uitrusten van voertuigen met een serie veiligheidssystemen waaronder lane-keeping en intelligent speed assistance.

    europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18...

    Vanaf 2021 dus verplicht voor alle nieuwe voertuigmodellen; dat maakt de aanschafprijs irrelevant.

    Herkenning en correcte interpretatie van wegbelijning is bij “lane-keeping” uiteraard van belang. Ongeacht de weersomstandigheden moet daarop kunnen worden vertrouwd, en dat gaat alleen met sensoren nog lastig worden.
    In (GTC 2017) presentaties haalde Strijbosch diverse keren de combinatie HD map en veiligheid aan, met praktijkvoorbeelden betreffende herkenning van wegbelijning bij zware regenval en interpretatie van een ogenschijnlijk gelijk type wegbelijning met afwijkende betekenis in verschillende landen.
    Een van de belangrijkste drijfveren voor de Europese Commessie is het terugdringen van het aantal verkeersongevallen. En als veiligheid dan voorop staat, zou TT IMO van verplichte toepassing van dit type veiligheidssystemen door OEMs moeten kunnen profiteren.
    Goed gevonden! En wanneer worden contracten voor software in auto’s die in 2021 van de band rollen getekend? Ongeveer nu?
  2. [verwijderd] 20 mei 2018 23:45
    quote:

    holenbeer schreef op 20 mei 2018 23:12:

    [...]
    Goed gevonden! En wanneer worden contracten voor software in auto’s die in 2021 van de band rollen getekend? Ongeveer nu?
    Zouden we nog in moeten gaan op de vraag van vanillevla 19.04, of zien we hem nu een paar dagen weer niet omdat hij hoopt dat we deze discussie dan vergeten zijn;-))
  3. forum rang 6 boem! 21 mei 2018 03:27
    quote:

    Alpen schreef op 20 mei 2018 23:01:

    Een paar dagen geleden presenteerde de Europese Commissie op het gebied van mobiliteit een pakket maatregelen waaronder een nieuw beleidskader voor verkeersveiligheid.
    Onderdeel daarvan is het uitrusten van voertuigen met een serie veiligheidssystemen waaronder lane-keeping en intelligent speed assistance.

    europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18...

    Vanaf 2021 dus verplicht voor alle nieuwe voertuigmodellen; dat maakt de aanschafprijs irrelevant.

    Herkenning en correcte interpretatie van wegbelijning is bij “lane-keeping” uiteraard van belang. Ongeacht de weersomstandigheden moet daarop kunnen worden vertrouwd, en dat gaat alleen met sensoren nog lastig worden.
    In (GTC 2017) presentaties haalde Strijbosch diverse keren de combinatie HD map en veiligheid aan, met praktijkvoorbeelden betreffende herkenning van wegbelijning bij zware regenval en interpretatie van een ogenschijnlijk gelijk type wegbelijning met afwijkende betekenis in verschillende landen.
    Een van de belangrijkste drijfveren voor de Europese Commessie is het terugdringen van het aantal verkeersongevallen. En als veiligheid dan voorop staat, zou TT IMO van verplichte toepassing van dit type veiligheidssystemen door OEMs moeten kunnen profiteren.
    AB bedankt voor het plaatsen.

    Naast aspecten als terugdringing CO2 en road-safety lees ik bescherming en ondersteuning van de europese industrie terug in de voorstellen.
    Deze nieuwe richtlijnen geven nogmaals aan dat het de overheden ernst is en juist deze overheidsbesluiten zullen een versnelling geven om de nieuwe mogelijkheden te implementeren.
    Voor mij nieuw en verbazingwekkend was dat banden zulk een groot verschil in brandstofverbruik bewerkstelligen. Het gegeven dat overheidsbesluiten nodig zijn om verandering te forceren zelfs in het geval dat de economische voordelen zo overduidelijk zijn geeft aan dat overheden in het proces een leidende rol vervullen.

    Dat deze maatregelen een positief effect kunnen hebben voor Tom2 is evident.
    Ik denk dan eerst aan Telematics omdat HD-maps met road-dna in eerste instantie slechts zal blijken weggelegd te zijn voor de premium cars en met deze eerste verplichting tot lane-keeping zal gebruik van sensors voldoende zijn.

  4. forum rang 6 boem! 21 mei 2018 03:31
    quote:

    holenbeer schreef op 20 mei 2018 19:35:

    [...]
    En Azure, dat zal (denk ik) grotendeels of misschien wel helemaal business zijn die niks met auto's te maken heeft, maar alles met lokalisatie. Daar zijn de autocontracten, take rates en omzetten dus niet de beperkende factor, en daar is in theorie flinke groei mogelijk.
    We denken bijna allemaal dat TT het moet hebben van automotive omzet, maar dat kan op termijn van een paar jaar ook goed uit heel andere hoeken komen.
    Eens en daarom AB
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 mei 2018 05:02
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 20 mei 2018 18:54:

    TomTom ziet al aankomen dat er met HD-kaarten niks te verdienen valt en daarom hebben ze dat bedrijfje uit Berlijn overgenomen, in de hoop dat er met auto-software wel wat te verdienen valt.
    Dit is een bewering die intern tegenstrijdig is. De 'auto-software' waar je het over hebt, veronderstelt een vorm van HD-maps. Sterker nog, dat bedrijfje uit Berlijn (Autonomos) was zelf bezig om de straten waar ze door heen reden op enig HD-niveau te 'mappen'.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 mei 2018 05:21
    quote:

    Tomtom25 schreef op 19 mei 2018 15:48:

    ...
    Er zijn daar 3 soorten turbo’s.

    De gewone turbo:

    Deze heeft een stoploss en een financieringsniveau, en dat heeft een voordeel en een nadeel.
    Het voordeel is, dat deze wat goedkoper is, tov de koers. Het nadeel is, stel je hebt de turbo long 7,86 met financierings niveau 7,47, en tt maakt een slecht bericht bekend bv Apple stopt, en hij opent op 7,46, ben je alles kwijt, ook de restwaarde tussen de 7,86 en 7,47....
    De stoploss van de turbo loopt wel elke dag iets omhoog.

    De best turbo:

    Deze heeft een stoploss maar geen restwaarde eronder, dus de stoploss ligt gelijk met het financieringsniveau. Nadeel is, dat hij iets duurder in aanschaf is, maar stel je hebt de turbo long 8,07, en hetzelfde slechte nieuws komt dat Apple stopt, en tt opent op 7,47, je alleen het verlies hebt van 8,54 tot 8,07 en niets meer. De stoploss van de turbo loopt elke dag wel iets omhoog.

    De limited turbo:

    Hetzelfde als de best turbo, echter heeft deze een eind datum, bv 15 juni. Het enige verdere verschil met de best turbo is, is dat de stoploss gedurende deze periode gelijk blijft, dus niet elke dag omhoog gaat.

    Advies, neem iig een turbo die ver vd stoploss ligt. Verder heb je natuurlijk geen dividend met turbo’s.
    Turbo’s van aandelen met dividend lopen gemiddeld qua stoploss sneller terug, daar het aandeel bij uitkering van dividend die dag aan aantal procent zakt, en dit is al meegenomen in de terugloop van de turbo.
    En dit voorbeeld gaat over tt, maar geld natuurlijk ook voor baidu. Succes!!!!!
    Laat ik je ook eens een compliment geven. Dit is een goede uitleg, AB.

    (Ook voor @Marijke M:)
    Over het effect van dividend en de verwerking van dividendbelasting is in het Shell-forum op 9 en 10 mei een discussie geweest, startend op 9 mei 15.58 uur:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1294667/1223/U...

    Erg belangrijk is het niet, die div.belasting (if any) zal de meeste turbobeleggers worst zijn. Maar goed, het schijnt dat de ING sprinters daar het meest correct mee omgaan.

  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 mei 2018 06:07
    quote:

    VanillaSky schreef op 20 mei 2018 15:14:

    [...]
    ...
    Resteert wat mij betreft vanaf het punt waar we nu staan Automotive, maar om daarmee die +500mio omzet te behalen in 2023 zie ik vooralsnog als onmogelijk.
    Hoe kom je daar nu bij?
    Ik heb ook geen glazen bol, maar van mijn kant acht ik nu juist jóuw bewering als vrijwel onmogelijk.

    Van 2016 naar 2017 steeg de operational revenue (dus incl, deferred) bij Automotive van 168 naar 246 mio, dus met 45,6%. Ook van 2015 op 2016 was die stijging al fors.
    In 2018Q1 was de yoy stijging 42%.

    De deferred omzet komt geleidelijk binnen 4 jaar of zo in de officiële omzet terecht.
    Pas ik (daarom) een cagr van zeg 40% toe op de omzet in de komende jaren, startend met de officiële automotive-omzet van 191 mio in 2017, dan kom ik in 2020 al op een omzet van meer dan 500 mio terecht (OK, daar zal een deel nog van gedeferred zijn).
    En in jouw jaar 2023 kom ik op 1438 mio! Alleen al bij Automotive dus.

    Laten we het hopen... Ik wil alleen maar zeggen dat je bewering hierboven kant noch wal raakt gezien de huidige ontwikkelingen bij Automotive.

    P.S. En de bruto marge bij deze omzet is >85% , mogelijk zelfs 87-89% (zie de rekendraad).

  8. VanillaSky 21 mei 2018 08:26
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 21 mei 2018 06:07:

    [...]
    Hoe kom je daar nu bij?
    Ik heb ook geen glazen bol, maar van mijn kant acht ik nu juist jóuw bewering als vrijwel onmogelijk.

    Van 2016 naar 2017 steeg de operational revenue (dus incl, deferred) bij Automotive van 168 naar 246 mio, dus met 45,6%. Ook van 2015 op 2016 was die stijging al fors.
    In 2018Q1 was de yoy stijging 42%.

    De deferred omzet komt geleidelijk binnen 4 jaar of zo in de officiële omzet terecht.
    Pas ik (daarom) een cagr van zeg 40% toe op de omzet in de komende jaren, startend met de officiële automotive-omzet van 191 mio in 2017, dan kom ik in 2020 al op een omzet van meer dan 500 mio terecht (OK, daar zal een deel nog van gedeferred zijn).
    En in jouw jaar 2023 kom ik op 1438 mio! Alleen al bij Automotive dus.

    Laten we het hopen... Ik wil alleen maar zeggen dat je bewering hierboven kant noch wal raakt gezien de huidige ontwikkelingen bij Automotive.

    P.S. En de bruto marge bij deze omzet is >85% , mogelijk zelfs 87-89% (zie de rekendraad).

    Kan je berekening hier niet volgen hoor, dan voorspel jij voor 2023 dus een ca. 2 miljard totaal omzet. Ik help het je hopen.
    Volgens mij heeft HG letterlijk gezegd dat de verwachting was dat eind 2020 de omzet uit de 3BUs samen ca 750mio zou zijn. (dat was overigens voor de neerwaartse bijstelling naar 12,5%). Dan moet de omzet dus vanaf dat punt in 3 jaar meer dan verdubbelen.

  9. Koos99 21 mei 2018 08:33
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 21 mei 2018 06:07:

    [...]
    Hoe kom je daar nu bij?
    Ik heb ook geen glazen bol, maar van mijn kant acht ik nu juist jóuw bewering als vrijwel onmogelijk.

    Van 2016 naar 2017 steeg de operational revenue (dus incl, deferred) bij Automotive van 168 naar 246 mio, dus met 45,6%. Ook van 2015 op 2016 was die stijging al fors.
    In 2018Q1 was de yoy stijging 42%.

    De deferred omzet komt geleidelijk binnen 4 jaar of zo in de officiële omzet terecht.
    Pas ik (daarom) een cagr van zeg 40% toe op de omzet in de komende jaren, startend met de officiële automotive-omzet van 191 mio in 2017, dan kom ik in 2020 al op een omzet van meer dan 500 mio terecht (OK, daar zal een deel nog van gedeferred zijn).
    En in jouw jaar 2023 kom ik op 1438 mio! Alleen al bij Automotive dus.

    Laten we het hopen... Ik wil alleen maar zeggen dat je bewering hierboven kant noch wal raakt gezien de huidige ontwikkelingen bij Automotive.

    P.S. En de bruto marge bij deze omzet is >85% , mogelijk zelfs 87-89% (zie de rekendraad).

    Een automotive order intake van max EUR 400 milj kan niet leiden tot een operational revenue die daar ver boven ligt. HG heeft de verwachtingen voor order intake 2018 al behoorlijk getemperd, daarmee lijkt automotive operational revenue van EUR 500 milj in 2020 te hoog
  10. Energy 21 mei 2018 08:42
    Lane keeping zonder hdmaps werkt niet optimaal. Bij een afrit zoekt de auto het midden van de lijn op het midden van de weg en de lijn van de afrit.

    De auto verplaatst zich 3 meter naar rechts terwijl dat gevaarlijk is. Dus je hebt daar voor een goede werking hdmaps nodig.

    Adaptieve cruise control zelfde verhaal. Ook daar heb je hd maps nodig voor goede werking. Stel je cruise control staat op 130km/h.Een auto voor je rijdt 110km/h. Je eigen auto remt dus af naar 110km/h.
    Je gaat de afrit op en auto voor je is weg. De auto versnelt naar 130km/h omdat hij het verschil niet ziet of hij op de rijbaan of afslag zit.

    Hd maps zijn dus voor bovenstaande 2 technologieën al cruciaal voor een goede en veilige werking. En vannilla dit zit op vrijwel alle auto's vanaf 20k.

    quote:

    martinmartin schreef op 21 mei 2018 03:27:

    [...]

    AB bedankt voor het plaatsen.

    Naast aspecten als terugdringing CO2 en road-safety lees ik bescherming en ondersteuning van de europese industrie terug in de voorstellen.
    Deze nieuwe richtlijnen geven nogmaals aan dat het de overheden ernst is en juist deze overheidsbesluiten zullen een versnelling geven om de nieuwe mogelijkheden te implementeren.
    Voor mij nieuw en verbazingwekkend was dat banden zulk een groot verschil in brandstofverbruik bewerkstelligen. Het gegeven dat overheidsbesluiten nodig zijn om verandering te forceren zelfs in het geval dat de economische voordelen zo overduidelijk zijn geeft aan dat overheden in het proces een leidende rol vervullen.

    Dat deze maatregelen een positief effect kunnen hebben voor Tom2 is evident.
    Ik denk dan eerst aan Telematics omdat HD-maps met road-dna in eerste instantie slechts zal blijken weggelegd te zijn voor de premium cars en met deze eerste verplichting tot lane-keeping zal gebruik van sensors voldoende zijn.

  11. forum rang 4 holenbeer 21 mei 2018 08:47
    Ik ben benieuwd in hoeverre en hoe lang TT van te voren op de hoogte is van dit soort regelgeving. Aangezien die tot stand k9mt via oa lobby en consultatie van de sector, moet TT dat aan zien komen. Iets wordt pas verplicht als de sector het op afzienbare termijn kan produceren, dus dat wordt in de sector gecheckt.
    Misschien wel mede de reden voor het koersverloop tot nu toe.
  12. forum rang 4 tmaster 21 mei 2018 09:54
    Op 29 november 2017 ben ik in tomtom ingestapt 9,26 per aandeel. Tot aan vandaag alleen maar in het rood gestaan. In de wereld van automotive, navigatiekaarten, nieuwe technieken etc is er veel gebeurd. Bij Tomtom blijft alles stil en broddelen ze verder. Nog een paar centje en dan ben ik er van verlost. Echt dood geld. Als je een leuke investering wilt, kan ik je als tip ICHOR meegeven. Staat genoteerd op de Nasdaq. Gaat binnen sky high. (metname door shortseller die verkeer gegokt hebben)
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links