theo1 schreef op 8 mei 2018 12:39:
[...]
Er stond gisteren een interview met de vakbondsleider van FA in de krant. Nu deed hij wel wat gemakkelijk over de looneis en het voortbestaan van AF (komt wel goed), maar hij had wel twee interessante punten vond ik.
Het eerste was dat AF, en de holding, nog altijd structureel wordt gerund door ambtenaren. Het zijn geen mensen die ervaring hebben in het bedrijfsleven, het zijn mensen die uit een ministerie in de top van AF-KLM worden geparachuteerd, omdat ze banden hebben met de zittende president. Op die manier wordt het natuurlijk nooit wat. Hij noemde de personeelsdirecteur die bij CAO onderhandelingen gewoon niet kwam opdagen. Zo lok je escalatie ook wel uit natuurlijk. Hij wilde een directie met mensen die verstand hebben van het runnen van een bedrijf, niet een directie die vol zit met ambtenaren. Lijkt me een uitstekend idee.
Zijn andere punt was dat AF wordt leeggezogen door de tarieven van de luchthavens bij Parijs. Het personeel moet in die visie pakken wat er te pakken valt, voordat de luchthaven er met de poen vandoor is (bij die houding kan je ook wel vraagtekens zetten trouwens). Volgens hem heeft AF helemaal geen buitensporige personeelskosten, wel buitensporige kosten. Het verschil zit bij AdP (de luchthavens). En de luchthavens, dat is de overheid, want een staatsbedrijf. In hoeverre dat verhaal klopt, kan ik niet beoordelen, maar als het waar is, zet het één en ander wel in een iets ander perspectief. Dat maakt de rol van de overheid op zijn minst behoorlijk hypocriet.