Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,090 18 apr 2024 15:46
  • -0,095 (-1,54%) Dagrange 6,050 - 6,230
  • 333.489 Gem. (3M) 301,7K

TomTom april doet wat hij wil

3.047 Posts
Pagina: «« 1 ... 124 125 126 127 128 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Pieterbell 21 april 2018 11:33
    quote:

    Koos99 schreef op 21 april 2018 07:56:

    Aldus ABN:

    TomTom rekent houdt rekening met een jaarlijkse groei (CAGR) van 12,5% voor de periode 2016-2020. Daarbij is geen rekening gehouden met de Consumer divisie. Wel is rekening gehouden met de nieuwe IFRS standaarden. Volgens de oude boekhoudkundige methoden zou de groei 15% bedragen.

    Dat de aanpassing van CAGR VAN 15% naar 12,5% wordt veroorzaakt door de nieuwe IFRS methode is wat ook Tomtom ons wil doen laten geloven, maar slaat feitelijk nergens op.
    Morgen Koos,
    We moeten ook niet teveel waarde toekennen aan CARG, is meer een instrument om op een snelle manier toekomstige groei te meten.

    De wijziging van IAS naar IFRS reporting op zich zorgt niet voor een wijziging van het CARG cijfer, dat is zoals je zelf al aangeeft flauwekul wanneer dit als reden wordt genoemd.
    Ben geen accountant maar IFRS kent wel wijzigingen met betrekking tot de weging in de omzet en winstverwachting voor toekomstige contracten..
    CARG is niet meer en minder dan het optellen van de jaarlijkse omzetten om de toekomstige groei of krimp in een cijfer uit te drukken..

    Bedrijven hebben daarnaast een grote mate van flexibiliteit om de onderliggende waardes (omzetten totaal/per divisie per jaar) mee te nemen.
    Mindere jaren of uitstekende jaren kunnen worden uitgesloten in de CARG berekening.
    Ik ga ervan uit dat @TT in de 15% CARG berekening de mindere jaren heeft weggelaten en in het 12,5% CARG resultaat heeft toegevoegd.

    De grote vraag, wat is de achterliggende reden van @TT om de toekomstige groei verwachting te drukken!

    Succes...........Peter
  2. forum rang 7 ketchup 21 april 2018 11:37
    quote:

    tatje schreef op 21 april 2018 11:02:

    Tom Tom
    230 miljoen aandelen in omloop
    cash 200
    40 euro per aandeel

    Dan heb je Tom Tom, voor 9 miljard euro
    Tenminste als iemand vindt, dat is mijn middenvoor voor de komende 10 jaar.

    Roger Lanctot had het ook over dat bedrag !
    40 euro in cash en aandelen.
    Gewoon mijn mening en een speeltje :-)

    Wil je een speeltje moet je een goed gerestaureerde classic car , Riva of een Harley kopen en geen 10 jaar wachten
    Dit in TT is investeren voor rendement en kapitaalgroei , dit gaat puur over risk/reward voor de meesten en tot nu toe heeft TT sinds haar introductie aan de beurs beduidend meer risico dan reward gegeven , dus die 40 euro van RL is tot nu toe een luchtkasteel en of we dit ooit gaan zien of krijgen onder het huidige dak is nog maar de vraag
    TT heeft thans bij mij weer de zwaarste weging in de porto, niet op basis van performance, maar omdat ik denk dat TT gekocht gaat worden

  3. Pieterbell 21 april 2018 11:46
    quote:

    Erg chebbi schreef op 21 april 2018 11:25:

    Ik begrijp best de verontwaardiging over het bonusbeleid. Maar feit is dat ze het van de B2B in de toekomst moeten hebben en niet van oplossingen die het goed deden in het iPod tijdperk.
    Cook wordt ook niet afgerekend op de teruglopende iPod verkoop.

    Hallo Chebbi,
    De 'boosheid' zit bij ons aandeelhouders die nog nimmer 'iets' hebben terug gezien van hun investering.

    Daarentegen hebben @Jobs en @Cook de aandeelhouders in dezelfde tijdspanne als @TT behoudens het jaarlijkse dividend de aandeelhouders 800% rendement gegeven enkel op de koers.
    Ons hoor je niet klagen bij een @TT koers van 160 euro!!

    Het bestuur en grootaandeelhouders daarentegen krijgt jaar op jaar opties toegekend waardoor ze op termijn de 50% grens gaan overschrijden.
    En meest stekend is de berekening van deze bonussen, wij aandeelhouders slepen het consumenten anker mee waardoor de koers wordt gedrukt maar in de berekening voor de bonus van de bestuurders het consumenten deel uitgesloten..

    Wij aandeelhouders hebben indertijd Harold en z'n maten 17,50 p/a betaalt waardoor hun schaapjes op het droge zijn en wij aandeelhouders zijn heden ten dagen nog steeds Harold en z'n maten aan het sponsoren.
    Wat dat betreft voel ik mij nog steeds behoorlijk genaaid door Harold en z'n maten en dat moet hoe dan ook stoppen, dus laat dat vijandig bod van 12 euro maar komen, zal lastig worden voor de founders om dat af te wijzen!!

    Succes.........Peter
  4. forum rang 6 tatje 21 april 2018 12:14
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 21 april 2018 11:37:

    [...]

    Wil je een speeltje moet je een goed gerestaureerde classic car , Riva of een Harley kopen en geen 10 jaar wachten
    Dit in TT is investeren voor rendement en kapitaalgroei , dit gaat puur over risk/reward voor de meesten en tot nu toe heeft TT sinds haar introductie aan de beurs beduidend meer risico dan reward gegeven , dus die 40 euro van RL is tot nu toe een luchtkasteel en of we dit ooit gaan zien of krijgen onder het huidige dak is nog maar de vraag
    TT heeft thans bij mij weer de zwaarste weging in de porto, niet op basis van performance, maar omdat ik denk dat TT gekocht gaat worden

    Autos, dasss het niet bij mij.

    Heb een jaquar S type 3 liter v6 met schuifdak van 2004, in 2008 gekocht en nu pas 136000 km op de teller.
    Waarde momenteel denk 4000 euro, maar voor mij heel waardevol.

    Vroeger fan van citroen.
    Strijkijzer gehad, een hotel als je de stoelen naar achter deed.
    Menig feestje ingehouden :-)

    Daarvoor een 2 cv 6 tijdens studie in Tilburg.

    2cv 6 de super auto voor op vakantie.
    Achterste stoelen eruit en laden maar en slapen onder weg.

    Die ga ik nu weer kopen, een 2 cv6.

    Tom Tom, tja, ik weet niet welke move de founders maken, maar blijf vooralsnog long, hopelijk blijven ze op hun gebied het beste jongetje van de klas.

    Tja.
    Harold, in 2015 20% marktaandeel, willen binnen 5 jaar naar 50%.
    Corinne in 2015 of 2016, wacht maar tot het platform klaar is, dan lopen ze allemaal weg bij Here.
  5. [verwijderd] 21 april 2018 14:01
    Zelfrijdende auto's zijn misschien niet zo snel onderweg, maar dat weerhoudt TomTom NV van navigatieapparaat niet voor investeringen in kaarten met hoge definitie die nodig zijn wanneer autonoom rijden de norm wordt.
    Later dit jaar zullen de eerste vrachtwagens de weg inslaan met software en kaarten van TomTom die automatisch de snelheid aanpassen wanneer een bocht of klim omhoog komt. De producten, bedoeld om het gebruik van benzine voorlopig te verminderen, maken deel uit van de steeds groter wordende technologie die nodig is voor voertuigen zonder bestuurder - als en wanneer ze alomtegenwoordig worden. TomTom Chief Executive Officer Harold Goddijn verliest geen enkele nachtrust als dat mogelijk is.
    "Voor ons is dat geen probleem, omdat we al naar een steeds hoger niveau van automatisering gaan", zei Goddijn in een interview. "Je zou kunnen zeggen dat we er al zijn met semi-autonoom rijden, en de realiteit is dat we in fasen doorgaan naar een volledig autonome toekomst."
    Goddijn, die sinds 2001 leiding geeft aan het bedrijf, heeft misschien niet veel keus. TomTom, dat jarenlange ervaring heeft met het maken van statische kaarten - het soort dat is ingebed in traditionele auto-navigatieschermen - vecht met de terminale teloorgang van wat vroeger zijn corebusiness was - persoonlijke navigatieapparaten. Ook wedijvert het met bedrijven zoals HERE en Google van Alphabet Inc. in de race om de 'dynamische' of HD-kaartenmarkt te domineren.
    Device Reliance
    Terwijl consumenten verschillende opties kiezen om hun weg te vinden, zal de verkoop van 2018 op TomTom halveren tot ongeveer 800 miljoen euro (1,781 miljoen euro) in 2007, toen het leeuwendeel van het geld van het bedrijf kwam uit de verkoop van sat-nav apparaten.

  6. [verwijderd] 21 april 2018 14:03
    De waargenomen afhankelijkheid van persoonlijke navigatieapparaten in de verkoopmix van TomTom is een zorg voor investeerders, zei Joost Eijsink, een handelaar bij Market Wizards BV. Het consumentensegment van het bedrijf, dat de apparaten maakt, is goed voor meer dan 40 procent van de jaaromzet.
    "Ik begrijp het probleem dat zich voordoet", merkte Goddijn in het interview op en voegde eraan toe dat het besluit is genomen om het consumentenbedrijf niet af te stoten aangezien TomTom de beste eigenaar is van het bedrijf, en het is ook winstgevend. "De winsten die we daar genereren, geven ons ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld te investeren in groei-activiteiten."
    Het aantal aandelen van TomTom is sinds het begin van het jaar 4,8 procent gedaald, wat een fractie beter is dan die van Amsterdam-genoteerde midcaps, die in dezelfde periode met 6,7 procent is gedaald.
    Marge groei
    Goddijn's uitdaging is om aandeelhouders ervan te overtuigen dat het bedrijfsmodel van het bedrijf is veranderd en dat de winstmarges groter worden, terwijl de omzet nog steeds verzwakt.
    Dat komt omdat de twee andere segmenten van het bedrijf - Telematica en Automotive & Enterprise - die meer op een B2B-model werken, hogere marges genereren. De brutomarge van het bedrijf - het percentage van de omzet minus de kosten van verkochte goederen - zal dit jaar naar verwachting bijna 70 procent bedragen, tegen 62 procent in 2017.
    Eerder dit jaar verlengde TomTom een ??samenwerking in juli 2017 met Baidu Inc., waarbij het het Apollo driverless-project van de Chinese zoekgigant levert met zijn HD-kaartgegevens. De Google of China wil tegen 2018 een auto zonder bestuurder tegen 2021 op de markt brengen met massaproductie en de uitgebreide samenwerking werd als een 'grote vertrouwensstemming' gezien voor het Nederlandse bedrijf.
    Op het pad naar zelfrijdende auto's zei Goddijn dat het maken en onderhouden van de HD-kaarten, die autonome auto's nodig hebben samen met krachtige sensoren om te zien en geavanceerde software om te denken, slechts de eerste belangrijke stap zal zijn, gevolgd door regelgeving, certificering en - last but not least - acceptatie door de gebruiker allemaal op de weg vooruit.

    Geen drama
    Het bedrijf is van plan om 'honderden miljoenen euro's per jaar' te investeren in zijn autobedrijven, waaronder de ontwikkeling van HD-kaarten, aldus Willem Strijbosch, hoofd Autonome Rijden van het bedrijf.
    Goddijn's toewijding aan de driepijligementen van het bedrijf komt op een moment dat TomTom's onderzoek door investeerders na Reuters vorige maand meldde dat het Deutsche Bank AG had ingeschakeld om te helpen bij een mogelijke verkoop van het hele bedrijf of een minderheidsbelang. TomTom zei dat het ontkent: "het heeft een financieel adviseur ingeschakeld om potentiële kopers te zoeken." Goddijn bleef bij die verklaring.
    Voorlopig krijgt zelfs de veelbelovende apparaten-onderneming enige liefde van de CEO.
    Met drie tot vier miljoen nieuwe persoonlijke navigatieapparaten die elk jaar worden verkocht, zijn ze een 'vertrouwd product voor miljoenen mensen', zei Goddijn.
    "Het is niet nodig om er een drama van te maken," zei hij, eraan toevoegend dat het gewoon "zijn natuurlijk verloop" moet hebben.
  7. [verwijderd] 21 april 2018 14:08
    Eerder dit jaar verlengde TomTom een ??samenwerking in juli 2017 met Baidu Inc., waarbij het het Apollo driverless-project van de Chinese zoekgigant levert met zijn HD-kaartgegevens. De Google of China wil tegen 2018 een auto zonder bestuurder tegen 2021 op de markt brengen met massaproductie en de uitgebreide samenwerking werd als een 'grote vertrouwensstemming' gezien voor het Nederlandse bedrijf.

    Dit moet toch aardig wat omzet en winst gaan opleveren zou je zeggen...ik moet nu wel even aan groeibriljant denken, zeg maar.....:)
  8. forum rang 6 tatje 21 april 2018 14:47
    Ha TomTom25.

    Mooi dat consumer zonder sports gewoon top is, ik zeg het al jaren en Harold zegt het :-)

    """Ik begrijp het probleem dat zich voordoet", merkte Goddijn in het interview op en voegde eraan toe dat het besluit is genomen om het consumentenbedrijf niet af te stoten aangezien TomTom de beste eigenaar is van het bedrijf, en het is ook winstgevend. "De winsten die we daar genereren, geven ons ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld te investeren in groei-activiteiten." ""

    Voor de rest een topstukje met eindelijk een stuk duidelijkheid over consumer zonder sports.

    Een cash cow :-)

    Het is een kunst om te zien, dat de omzet terugloopt en de winst steeds groter wordt.
  9. Dokus. 21 april 2018 15:34
    quote:

    sniklaas schreef op 21 april 2018 11:46:

    [...]Hallo Chebbi,
    De 'boosheid' zit bij ons aandeelhouders die nog nimmer 'iets' hebben terug gezien van hun investering.

    Daarentegen hebben @Jobs en @Cook de aandeelhouders in dezelfde tijdspanne als @TT behoudens het jaarlijkse dividend de aandeelhouders 800% rendement gegeven enkel op de koers.
    Ons hoor je niet klagen bij een @TT koers van 160 euro!!

    Het bestuur en grootaandeelhouders daarentegen krijgt jaar op jaar opties toegekend waardoor ze op termijn de 50% grens gaan overschrijden.
    En meest stekend is de berekening van deze bonussen, wij aandeelhouders slepen het consumenten anker mee waardoor de koers wordt gedrukt maar in de berekening voor de bonus van de bestuurders het consumenten deel uitgesloten..

    Wij aandeelhouders hebben indertijd Harold en z'n maten 17,50 p/a betaalt waardoor hun schaapjes op het droge zijn en wij aandeelhouders zijn heden ten dagen nog steeds Harold en z'n maten aan het sponsoren.
    Wat dat betreft voel ik mij nog steeds behoorlijk genaaid door Harold en z'n maten en dat moet hoe dan ook stoppen, dus laat dat vijandig bod van 12 euro maar komen, zal lastig worden voor de founders om dat af te wijzen!!

    Succes.........Peter
    AMEN!
  10. forum rang 7 Dutchy Ron 21 april 2018 22:28
    2019 het jaar voor de Lucid Air.....met TT....mooier en beter dan de Tesla

    Lucid Motors is one of those companies. Founded in 2007 under its former name, Atieva, the Newark, California-based company began developing its first electric vehicle in 2014.

    The car, called Lucid Air, debuted in late 2016 as a 1,000-horsepower electric luxury sedan that Lucid said would rival Tesla's highly successful Model S.

    Among other investors, Lucid is also backed by Venrock — the same venture capital firm that led Apple's Series A round in 1978.

    A company spokesman told Business Insider Lucid has raised several hundred million dollars to date. The spokesman declined to give specific dollar figures. Lucid was preparing to close its Series D round fundraiser in January.

    The Lucid Air will be the first vehicle out of the company's stable when it goes into production in 2019, the company said. Lucid invited Business Insider to check out a nearly finished representation of the car at its headquarters.
  11. [verwijderd] 22 april 2018 15:47
    Eens kijken of morgen opnieuw de koers goed ondersteund wordt door een koper (s).....ik denk dat we de komende tijd wel eens een flink herstel vd koers kunnen gaan krijgen door weer eens een goed pb, meer geruchten over samenwerking/deelname/overname....en de cijfers die aangeven dat tt de definitieve draai heeft gemaakt....met hogere marges enz....ik zeg langzaam op naar de 9/10....succes!!!!!
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 april 2018 16:45
    Krimp consumententak vertroebelt zicht op winstmarges TomTom

    Bij technologiebedrijven die diensten leveren zijn oplopende winstmarges een teken dat het de goede kant op gaat met het opschalen van de diensten. Bij TomTom lopen de marges op bedrijfsniveau ook op. Door de krimp van de consumententak zegt dat alleen weinig over de prestaties van de onderdelen waarmee TomTom de toekomst in gaat.

    TomTom meldde dinsdag voor het eerste kwartaal een omzetdaling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. De groei van diensten kan de neergang van de verkoop van navigatiekastjes nog steeds niet opvangen.

    Met de ontwikkeling van de marges gaat het beter. De brutowinstmarge, een van de vier cijfers waarvoor TomTom een doelstelling heeft geformuleerd, steeg naar 70 procent. Het doel voor heel 2018 is die 70 procent, dus in het eerste kwartaal is dat gehaald.

    De operationele winstmarges stegen ook. De ebitda-marge nam toe naar 23 procent, tegen 16 procent een jaar geleden. De ebit-marge kwam uit op 4 procent positief, tegen 1 procent negatief in 2017. Op zichzelf goed nieuws allemaal, ware het niet dat er wel wat kanttekeningen bij te plaatsen zijn.

    Brutowinst is niet meer dan de omzet minus de ‘kosten van de omzet’. Deze kosten zijn waarschijnlijk bijna volledig toe te schrijven aan de consumententak. Ten opzichte van een jaar geleden krompen de kosten van de omzet namelijk met 28 procent, net zo hard als de inkomsten van de consumententak. De verbetering van de brutowinstmarge is dus niet veel meer dan een reflectie van het krimpen van het aandeel van de verkoop van navigatiekastjes in de inkomsten.

    Hetzelfde effect werkt ook door in de verbetering van de beide operationele winstmarges. Omdat de noemer in deze cijfers de omzet is, heeft een omzetkrimp van de laag renderende consumententak als vanzelf een positief effect op de marges.

    Daarbovenop geven lagere marketinguitgaven de operationele winst een impuls. Deze waren afgelopen kwartaal slechts 8,2 miljoen euro tegen bijna 12,8 miljoen euro vorig jaar. Ook hiervoor geldt dat dit te maken heeft met de krimp van de consumententak, de marketingkosten hangen vooral hiermee samen.

    De verbetering van de marges op bedrijfsniveau bij TomTom zegt dus eigenlijk vrij weinig. Het geeft maar een beperkt beeld hoe het gaat met de ontwikkeling van de activiteiten waarmee het bedrijf de toekomst in gaat, de telematicatak en vooral de divisie ‘Automotive and Enterprise’. TomTom zet hiermee vooral in op software voor zelfrijdende auto’s.

    Automotive and Enterprise’ groeide vorig jaar met een vijfde, de ebitda-marge was 30 procent. Dit was praktisch gelijk aan 2016 (31 procent). De omzetgroei leidde in 2017 dus niet tot verdere marge-expansie.

    Een belangrijke vraag voor aandeelhouders is of dat in de toekomst wel zal gebeuren, zeker naarmate de inkomsten uit deze activiteit verder toenemen en een groter deel van de omzet gaan uitmaken. In de kwartaalrapportages splitst TomTom deze cijfers niet uit, dus nu valt er niets over te zeggen. Bij de halfjaarcijfers is het iets om in de gaten te houden.

    Overigens is een ander getal voor beleggers op de lange duur belangrijker, en dat is de winst per aandeel. De doelstelling die TomTom voor dat ‘bottomline’- getal heeft is 0,25 euro voor heel 2018 (aangepast voor eenmalige zaken). Als dat gehaald wordt kost een aandeel TomTom op 8 euro nu 32 keer de winst. Geen koopje dus, maar analisten (bron: Bloomberg) zijn iets optimistischer en verwachten gemiddeld 0,31 euro. Als die verwachting uitkomt kost TomTom ook nog 25 keer de winst. Goedkoop is anders.

    Op de dag dat de kwartaalcijfers bekend werden gemaakt was ook de aandeelhoudersvergadering bij TomTom. De VEB complimenteerde het bedrijf daar met de positieve kasstroom in het eerste kwartaal en met de verdere toename van de omzet die pas in volgende jaren mag worden geboekt, maar wel zeker is (deferred revenue).

    De complimenten wogen echter niet op tegen de twijfel die de VEB al jaren uit over het onvoldoende economische rendement dat TomTom behaalt. Er wordt veel geduld gevraagd van beleggers en zij moeten maar hopen dat de investeringen van TomTom ooit echt zullen renderen. Bepalend zal daarbij zijn of TomTom een dominante speler of op zijn minst een nichespeler (met hoge marges) zal worden in de markt van zelfrijdende auto’s. De VEB heeft zich net als vorig jaar onthouden van stemming over decharge van de Raad van Bestuur.

  13. [verwijderd] 22 april 2018 16:50
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 22 april 2018 16:45:

    Krimp consumententak vertroebelt zicht op winstmarges TomTom

    Bij technologiebedrijven die diensten leveren zijn oplopende winstmarges een teken dat het de goede kant op gaat met het opschalen van de diensten. Bij TomTom lopen de marges op bedrijfsniveau ook op. Door de krimp van de consumententak zegt dat alleen weinig over de prestaties van de onderdelen waarmee TomTom de toekomst in gaat.

    TomTom meldde dinsdag voor het eerste kwartaal een omzetdaling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. De groei van diensten kan de neergang van de verkoop van navigatiekastjes nog steeds niet opvangen.

    Met de ontwikkeling van de marges gaat het beter. De brutowinstmarge, een van de vier cijfers waarvoor TomTom een doelstelling heeft geformuleerd, steeg naar 70 procent. Het doel voor heel 2018 is die 70 procent, dus in het eerste kwartaal is dat gehaald.

    De operationele winstmarges stegen ook. De ebitda-marge nam toe naar 23 procent, tegen 16 procent een jaar geleden. De ebit-marge kwam uit op 4 procent positief, tegen 1 procent negatief in 2017. Op zichzelf goed nieuws allemaal, ware het niet dat er wel wat kanttekeningen bij te plaatsen zijn.

    Brutowinst is niet meer dan de omzet minus de ‘kosten van de omzet’. Deze kosten zijn waarschijnlijk bijna volledig toe te schrijven aan de consumententak. Ten opzichte van een jaar geleden krompen de kosten van de omzet namelijk met 28 procent, net zo hard als de inkomsten van de consumententak. De verbetering van de brutowinstmarge is dus niet veel meer dan een reflectie van het krimpen van het aandeel van de verkoop van navigatiekastjes in de inkomsten.

    Hetzelfde effect werkt ook door in de verbetering van de beide operationele winstmarges. Omdat de noemer in deze cijfers de omzet is, heeft een omzetkrimp van de laag renderende consumententak als vanzelf een positief effect op de marges.

    Daarbovenop geven lagere marketinguitgaven de operationele winst een impuls. Deze waren afgelopen kwartaal slechts 8,2 miljoen euro tegen bijna 12,8 miljoen euro vorig jaar. Ook hiervoor geldt dat dit te maken heeft met de krimp van de consumententak, de marketingkosten hangen vooral hiermee samen.

    De verbetering van de marges op bedrijfsniveau bij TomTom zegt dus eigenlijk vrij weinig. Het geeft maar een beperkt beeld hoe het gaat met de ontwikkeling van de activiteiten waarmee het bedrijf de toekomst in gaat, de telematicatak en vooral de divisie ‘Automotive and Enterprise’. TomTom zet hiermee vooral in op software voor zelfrijdende auto’s.

    Automotive and Enterprise’ groeide vorig jaar met een vijfde, de ebitda-marge was 30 procent. Dit was praktisch gelijk aan 2016 (31 procent). De omzetgroei leidde in 2017 dus niet tot verdere marge-expansie.

    Een belangrijke vraag voor aandeelhouders is of dat in de toekomst wel zal gebeuren, zeker naarmate de inkomsten uit deze activiteit verder toenemen en een groter deel van de omzet gaan uitmaken. In de kwartaalrapportages splitst TomTom deze cijfers niet uit, dus nu valt er niets over te zeggen. Bij de halfjaarcijfers is het iets om in de gaten te houden.

    Overigens is een ander getal voor beleggers op de lange duur belangrijker, en dat is de winst per aandeel. De doelstelling die TomTom voor dat ‘bottomline’- getal heeft is 0,25 euro voor heel 2018 (aangepast voor eenmalige zaken). Als dat gehaald wordt kost een aandeel TomTom op 8 euro nu 32 keer de winst. Geen koopje dus, maar analisten (bron: Bloomberg) zijn iets optimistischer en verwachten gemiddeld 0,31 euro. Als die verwachting uitkomt kost TomTom ook nog 25 keer de winst. Goedkoop is anders.

    Op de dag dat de kwartaalcijfers bekend werden gemaakt was ook de aandeelhoudersvergadering bij TomTom. De VEB complimenteerde het bedrijf daar met de positieve kasstroom in het eerste kwartaal en met de verdere toename van de omzet die pas in volgende jaren mag worden geboekt, maar wel zeker is (deferred revenue).

    De complimenten wogen echter niet op tegen de twijfel die de VEB al jaren uit over het onvoldoende economische rendement dat TomTom behaalt. Er wordt veel geduld gevraagd van beleggers en zij moeten maar hopen dat de investeringen van TomTom ooit echt zullen renderen. Bepalend zal daarbij zijn of TomTom een dominante speler of op zijn minst een nichespeler (met hoge marges) zal worden in de markt van zelfrijdende auto’s. De VEB heeft zich net als vorig jaar onthouden van stemming over decharge van de Raad van Bestuur.

    Doe er ven een link bij als je iets negatiefs plaatst ZR....zal het nu zelf doen...is trouwens een bericht van 6 dagen geleden....en daarna is de koers alleen maar verder gestegen....

    www.veb.net/artikel/06503/krimp-consu...
3.047 Posts
Pagina: «« 1 ... 124 125 126 127 128 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links