Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,280 23 apr 2024 17:35
  • -0,240 (-1,02%) Dagrange 22,960 - 23,520
  • 117.898 Gem. (3M) 244,2K

AMG - april doet wat hij wil

809 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 41 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. gerrit 69 13 april 2018 13:53
    Off-Topic
    Even om te lachen van forumlid Filasoft overgenomen:)

    Een vriend van mij is klusjesman.
    Een tijdje terug moest hij in het huis van een klant iets repareren.
    Per ongeluk viel zijn oog op een vaas die daar midden op tafel stond. Als liefhebber van oud aardewerk vroeg hij de heer des huizes naar de herkomst van de vaas en die vertelde vol trots dat hij deze vaas op een rommelmarkt had gekocht voor 2 euro. Achteraf bleek de vaas zeer oud en waardevol te zijn. Hij was er nog mee naar 'kunst en kitsch' geweest en daar was de vaas getaxeerd op maar liefst 2500 euro!
    Die middag sloeg het noodlot echter toe.
    Door een ongecontroleerde beweging met een ladder stootte mijn vriend de klusjesman de vaas om, en deze viel in duizend stukken op de plavuizen vloer uiteen. Mijn vriend de klusjesman was echter sportief en heeft de schade uiteraard meteen vergoed. Toen de klus geklaard was trok hij 2 euro af van de rekening en vertrok met de woorden ‘eerlijk is eerlijk’, de heer des huizes verbouwereerd achterlatend.
  2. gerrit 69 13 april 2018 14:57
    quote:

    Just lucky schreef op 13 april 2018 14:46:

    Bijzonder, futures in Amerika lopen mooi op, Europese beursen duidelijk in de plus, maar de AEX ligt in coma. Iedereen zit zeker op het terras...
    De DAX inmiddels plus 0,80 procent en AEX ligt op weerstand iets onder de 550.
    Volgende week aftrap cijfers van ASML en ASMI en de AEX naar de 558
    Ondanks alle politieke onrust in de wereld zie ik de AEX 10 procent stijgen naar de 605
  3. Umi1 13 april 2018 15:05
    quote:

    Just lucky schreef op 13 april 2018 14:46:

    Bijzonder, futures in Amerika lopen mooi op, Europese beursen duidelijk in de plus, maar de AEX ligt in coma. Iedereen zit zeker op het terras...
    DSM heeft wat winstnemers na gisteren & Ahold is ex-dividend vandaag hé.
    2 grootgewichten in de AEX volgens mij?

    edit; juist gekeken, valt wel mee. Vooral Unilever & ASML wegen dus op de index vandaag...
  4. gerrit 69 13 april 2018 15:21
    quote:

    Umi1 schreef op 13 april 2018 15:05:

    [...]
    DSM heeft wat winstnemers na gisteren & Ahold is ex-dividend vandaag hé.
    2 grootgewichten in de AEX volgens mij?

    edit; juist gekeken, valt wel mee. Vooral Unilever & ASML wegen dus op de index vandaag...
    De vijf zwaargewichten zijn inderdaad ASML - ING - UnibailRodamco - Shell en Unilever.
    Procentueel minder zwaar zijn Ahold - AKZO - DSM - Heineken en Philips
    Opmerkelijk is dat ArcelorMittal geen zwaargewicht is in onze AEX en zelfs licht-gewicht.
  5. Snirp 13 april 2018 15:30
    Bij deze nog een artikel over Shell's interesse in Vanadium. Zelf ben ik geen techneut en ik ben dan ook erg benieuwd of ze het in dit artikel nu hebben over de methode die AMG gebruikt of dat het een andere manier van Vanadium winning betreft. Kan iemand mij hierover informeren?

    Wel goed om te lezen dat er steeds meer koppen de kant op gaan van Vanadium. Zelf zie ik in ieder geval al een langere tijd enorme potentie in Vanadium in de toepassing van VRB batterijen.

    Daarnaast ben ik ook enorm benieuwd over wat voor ''partnership'' het gaat tussen AMG en Criterion. Dit kan mijns inziens een enorme impact gaan hebben op de winstgevendheid van AMG.

    Shell Canada delves into vanadium flow battery technology
    LISTEN | PRINT
    BY KAREN GRAHAM 14 HOURS AGO IN TECHNOLOGY

    Calgary - An engineer with Shell Canada has come up with a way to use a by-product from the oilsands of Alberta to create large utility-scale electricity storage for renewable energy projects.

    Vanadium is a lesser-known medium-hard, steel-blue metal that rarely exists in nature as a free element, but it can be found in about 65 minerals, including magnetite, vanadinite, carnotite, and patronite. It also can be found in phosphate rock and in the oil sands of Canada.

    Almost 80 percent of the vanadium produced is alloyed with iron to make a shock- and corrosion-resistant steel additive called ferrovanadium, used in making everything from cutting tools to car springs and even nuclear reactors. But who knew vanadium could be used in making a rechargeable flow battery to store chemical potential energy?

    A vanadium redox flow battery, or vanadium flow battery is a type of rechargeable flow battery that employs vanadium ions in different oxidation states to store chemical potential energy. The vanadium redox battery exploits the ability of vanadium to exist in solution in four different oxidation states.

    This unusual property means a flow battery can be made with just one electro-active element instead of two. Because of their relatively large size, they are mostly used for grid energy storage, such as being attached to power plants or electrical grids.

    However, with the cost of renewable energy coming down and the increased investments in renewable technologies globally, as well as the growing concern over the environmental impacts of lead-acid batteries, all this is expected to propel growth in the global vanadium redox battery market in the coming years.
    Shell Canada's vanadium redox flow battery

    According to a new report published by Reports Monitor titled, “Vanadium Redox Flow Battery Market by Type, and Application: Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2017–2025,” because of the long-scale duration, and electrical efficiency of the flow battery, strong growth is expected.

    And Shell Canada has joined a growing list of companies getting into the production, research and use of vanadium in renewable energy and battery storage technologies.

    JT Steenkamp, a Shell Canada engineer has been testing out a new type of battery at Shell Canada's research center in Calgary, using vanadium, usually considered a by-product of oil sands production.

    What particularly was exciting to Steenkamp was vanadium's unusual properties. “Vanadium is a really special element in that it is able to exist stably in a whole host of valence states,” he says, “so you can use the same electrolyte both in the positive and the negative half-cells of the battery. When you don’t use the same electrolyte, you’re at risk of degrading the battery over time as each half-cell becomes contaminated with the electrolyte from the other.”

    JT believes the potential for great durability in the flow battery makes it interesting for use in anything from large utility to residential applications in North America. He says, “you’re going to have to replace your pumps before you have to get rid of the electrolyte.”

    To that end, Shell Canada has received funding from Alberta Innovates that has allowed Shell to commence a field demonstration that will use this locally-sourced waste vanadium electrolyte from Albertan oil-sands to benchmark an emerging vanadium flow battery technology.

    Could be a "game-changer for renewable energies globally"
    Steenkamp has constructed his vanadium redox flow battery inside a garden shed, powered by solar panels on top of the research center. He has been running the battery through continuous cycles of charging fully, then draining completely - recording data to gauge its performance.

    So far, the battery can only hold a charge of six-kilowatt hours, enough to run a hairdryer for about four hours. Obviously, it would need to be much larger to store energy from a wind or solar farm, but Steenkamp says it can be scaled up. "If successful, it could be an absolute game changer. It will prove that we are capable of delivering renewable energy game-changing ideas not in spite of traditional energy but precisely because of it.," said Steenkamp.

    The biggest obstacle is the cost of extracting the vanadium. Steenkamp says, "It's the classic problem of flow batteries and why we are here: Can you find this stuff in enough quantity and at a low enough cost to make large-scale energy storage viable?"

    Steenkamp is cautiously optimistic about this issue. According to the experts, a barrel of bitumen, on average, would contain just 30 milliliters of vanadium, and that's not much. However, Steenkamp says that if you multiply that by the millions of barrels of production in the oilsands every day, it amounts to a "boatload" of vanadium.

    The process of extracting vanadium is the responsibility of researchers at the University of Alberta. "The project is focused on vanadium, but generally speaking, actually, all metals need to be removed," said Arno de Klerk, a chemical engineering professor who oversees the project.

    "It's going well so far. We have multiple potential technologies or techniques that we are investigating," he said. "It's early days so I don't want to sound overly optimistic, but I am cautiously optimistic that this can be technically successful."

    “Energy storage will play a key role in providing flexibility to Alberta’s electricity grid as we shift towards greater amounts of renewable energy’, says Maureen Kolla, Manager of Clean Power and Heat for Alberta Innovates.

    Bron: www.digitaljournal.com/tech-and-scien...
  6. forum rang 6 Tom3 13 april 2018 18:25
    The process of extracting vanadium is the responsibility of researchers at the University of Alberta. "The project is focused on vanadium, but generally speaking, actually, all metals need to be removed," said Arno de Klerk, a chemical engineering professor who oversees the project.

    Canadezen zijn volgens mij het wiel voor de 2e keer aan het uitvinden. Wellicht gaat het hier om extractie zonder gebruikmaking van katalysatoren. Wel leuk te weten dat 1 barrel teer/olie 0,03 liter vanadium bevat. 1 miljoen barrels is 30k liter vanadium. 1 liter vanadium weegt ongeveer 6,1 kilo. In 2015 werd in Canada 2,4 mln vaten teer-olie per dag gewonnen. In Venezuela bedroeg de productie 0,5 mln vaten per dag (zie Wikipedia). In totaal dus 1 miljard vaten per jaar. Dat maakt het potentieel dus 30 miljoen x 6,1= 180 miljoen kilo vanadium per jaar!
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 13 april 2018 18:27
    quote:

    Tom3 schreef op 13 april 2018 18:25:

    The process of extracting vanadium is the responsibility of researchers at the University of Alberta. "The project is focused on vanadium, but generally speaking, actually, all metals need to be removed," said Arno de Klerk, a chemical engineering professor who oversees the project.

    Canadezen zijn volgens mij het wiel voor de 2e keer aan het uitvinden. Wellicht gaat het hier om extractie zonder gebruikmaking van katalysatoren. Wel leuk te weten dat 1 barrel teer/olie 0,03 liter vanadium bevat. 1 miljoen barrels is 30k liter vanadium. 1 liter vanadium weegt ongeveer 6,1 kilo. In 2015 werd 2,4 mln vaten teer olie per dag gewonnen. In Venezuela bedroeg de productie 0,5 mln vaten per dag (zie Wikipedia). In totaal dus 1 miljard vaten per jaar. Dat maakt het potentieel dus 30 miljoen x 6,1= 180 miljoen kilo vanadium per jaar!
    Er zijn al jarenlang een paar bedrijven bezig om metalen te winnen uit het afval van de teerzanden.

    Ucore isn't the only company hoping to generate cash from the millions of tons of tailings sitting north of Fort McMurray. Calgary-based Titanium Corp has also been working with an unspecified oil sands operator for the past decade to extract various metals, particularly zirconium, from fine tailings. Dubbed "Creating Value from Waste" (CVW™), Titanium Corp's process is designed to be embedded directly into the oil sands operator's process, intercepting tailings before they hit the tailings pond.
  8. forum rang 6 Tom3 13 april 2018 19:00
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 13 april 2018 18:41:

    www.oilsandsmagazine.com/news/2017/6/...
    Bedankt voor de info. Dacht dat Heinz een keer heeft uitgelegd dat de concurrent in de VS die vanadium uit afval wilde winnen met water indertijd het loodje heeft gelegd, ook dankzij milieuproblemen.
  9. Umi1 13 april 2018 19:07
    thx voor het artikel. Zo krijgen we toch iets meer duidelijkheid wat de bedoeling is van Shell! Dit is eigenlijk wat de chinese batterijproducenten al maanden/jaren doen bij Lithiumminers :) Verzekeren van voorraad!
    Ook welgekomen voor het imago van die teerzanden in Alberta, want het is de meest vervuilendste vorm van 'olie' die er is. Trudeau is naart schijnt ook geen fan.. Maar dankzij dit verhaal wordt er toch iets 'groen' aan gekoppeld, wat toch net iets beter verkoopt nu de productie terug stijgende is

    Het gaat hier dus duidelijk om AMG's methode. Anders hebben ze AMG niet nodig in de JV...
    Het is wel precies of ze voor het eerst van een VRB horen. Het is niet dat die man iets nieuw uitvindt... Journalist heeft weinig research gedaan lijkt me.

    Steenkamp is cautiously optimistic about this issue. According to the experts, a barrel of bitumen, on average, would contain just 30 milliliters of vanadium, and that's not much. However, Steenkamp says that if you multiply that by the millions of barrels of production in the oilsands every day, it amounts to a "boatload" of vanadium.

    Dat komt dus neer op +- 32.000 Ton vanadium per jaar. (uitgaande van productie van 3M bpd & als we uitgaan dat 1ml Vanadium uit het artikel overeenkomt met 1 gram)
    Pak dat AMG op dit moment goed is voor een kleine 3000 ton FeV of een kleine 1.400 ton Vanadium. De wereldproductie is zo'n 80.000 ton op dit moment.

    Nu weet ik niet of het 'by-product' aan dezelfde kost gerecycleerd worden als de 'spent catalysts'...

    edit; zie net dat Tom de berekening ook gemaakt heeft. Ik heb de dichtheid niet in rekening gebracht, omdat het mij niet geheel duidelijk is of het om puur vanadium gaat. Vreemd om in ml uit te drukken ipv g vind ik...
  10. forum rang 6 Tom3 13 april 2018 20:11
    Ik heb dacht ik de rekensom conform het artikel gemaakt, 1 ml puur vanadium weegt 6,1 gram. Het is verder verwarrend dat op de markt wordt gewerkt met een mix van ijzer en vanadium, waarbij het vanadium gehalte varieert tussen 35 en 85%

    Dit werd trouwens vorig jaar op de AVA verkondigd:

    Dr. Schimmelbusch: On the technology side I think we clearly are technology leader in almost all our technologies. It is not only Engineering. I mentioned that in vanadium we benefited from the exit of our only competitor and that is a consequence of technology. Because we applied proprietary selfdeveloped technology which does not use water or create waste water. And our competitor did not (4-5-2017 - AMG Annual General Meeting of Shareholders Page 7 / 21)
    figure this out, so he created waste water. The only way to get vanadium out of waste water is not to put it in. Then our competitor was in the end surrounded by a blue lagoon, because he also recycled cobalt. And now he is gone and we are expanding into that empty market place, because our competitor has left, leaving clients unserviced. Most of our strategies are technology based and that implies we have to increase our technology lead constantly, and that is our theme. When Dr. Holz mentioned Hanau, I think we have over 300 engineers at work there. And in most of our other technology centres, from Nuremberg to Ohio, a large percentage of our corporate population consists of engineers and other academic branches necessary for material science.
  11. [verwijderd] 13 april 2018 21:00
    quote:

    gerrit 69 schreef op 13 april 2018 11:42:

    [...]
    Vrijwel onuitputtelijke voorraad bijzondere metalen bij Japans atol'

    Japanse onderzoekers hebben in de zeebodem rond een atol in de Stille Oceaan een vrijwel onuitputtelijke hoeveelheid bijzondere en waardevolle metalen ontdekt.

    In de modder rond het koraaleiland Minamitorishima, ook bekend als Marcus Island, zit meer dan 16 miljoen ton aan zeldzame metalen dat gebruikt kan worden in mobieltjes, elektrische voertuigen en kernreactoren, schatten de onderzoekers.

    Vermoedens over de waarde van de modder rond Minamitorishima bestaan al sinds 2013. Door de vondst zou de wereld honderden jaren vooruit kunnen.

    Minamitorishima is het meest oostelijke deel van Japan. Het koraaleiland ligt op ruim 1200 kilometer van het dichtstbijzijnde andere Japanse eiland.

    De onderzoekers zeggen dat ze ook een methode hebben gevonden om de zeldzame ertsen uit de modder te isoleren. Ze publiceerden hun bevindingen in het natuurwetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

    Als het verhaal klopt, wordt de rest van de wereld door deze vondst minder afhankelijk van China. Dat is nu nog de belangrijkste leverancier van metalen die voor deze toepassingen nodig zijn.
    Het gaat hier om Y, Eu, Tb en Dy. Geen relatie met AMG dus. Wat de NOS niet vermeld is dat deze aardmetalen zich op een diepte van 5000 meter of meer op de bodem van de oceaan bevinden. Het is dus twijfelachtig of deze voorraden ooit rendabel gewonnen kunnen worden.
809 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 41 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links