Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,115 18 apr 2024 10:28
  • -0,070 (-1,13%) Dagrange 6,050 - 6,230
  • 173.633 Gem. (3M) 301,7K

TomTom april doet wat hij wil

3.047 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 holenbeer 3 april 2018 20:21
    quote:

    Stille vennoot schreef op 3 april 2018 20:19:

    Als Goddijn Extra onderpand moest verlenen om een financiering rond te krijgen voor het exitbod...
    dan kan hij nu Spotify als extra onderpand aanbieden? Hoeveel is dat weer waard nu...
    Met een beetje geluk kan hij van de winst TT delisten.
  2. [verwijderd] 3 april 2018 20:30
    quote:

    DerksVisie schreef op 3 april 2018 20:05:

    [...]

    Met al die aankopen door TomTom de afgelopen jaren. Vraag je je echt af waar dan die vele miljoenen R&D is in gestopt.
    Ik denk dat de werkelijke beschrijving van hun bij R&D is een bonus voor zichzelf.
    Tja, je hebt creatief boekhouden en je hebt creatief boekhouden.
    R&D = rijk & dief
  3. [verwijderd] 3 april 2018 20:30
    quote:

    harrysnel schreef op 3 april 2018 19:58:

    [...]

    De hele bedoeling van deze IPO is cashen voor aandeelhouders + werknemers. Er wordt immers geen nieuw kapitaal geplaatst maar het zijn de bestaande aandelen die van eigenaar verwisselen. Afgelopen weken ben ik voortdurend geconfronteerd met reclame om vooral in te spelen op dit buitenkansje. Banken lopen de boel te pluggen en er zal weer kapitaal van de instappers in Spotify via de beurs verschuiven naar Private Equity en oprichters die belang afbouwen.

    Dit is exact de core business van de Goddijntjes: gebruik maken van de beurs om geld van derden naar privé over te hevelen. Bij Spotify, bij de IPO van TomTom, bij de poging om gezonde onderdelen van Imtech te jatten...het gaat maar om 1 ding: geld. Goddijn is ook geen ondernemer maar een (m.i hele foute) bankier. Een geldwolf met lintje. Dat is mijn mening over de man.

    JMHO/Speculatie.

    Oefff....ik heb nog nooit iemand het geklooi met het aandeel TomTom zo goed zien uitleggen.
    AB Harry.

    Dit is exact wat ons de afgelopen jaren is overkomen. Privegeld van particulieren naar geldwolven.

  4. [verwijderd] 3 april 2018 20:37
    quote:

    harrysnel schreef op 3 april 2018 19:58:

    [...]

    Heb het gezien.

    Toen de Goddijntjes via Rinkelberg instapten in juni 2015 werd de waardering van Spotify na die injectie geschat op zo’n $8 - $8,5 miljard.

    www.crunchbase.com/funding_round/spot...

    Bij huidige koers is de waardering zo’n $28 - $29 miljard. Mooi rendement voor Rinkelberg als ze nu uitstappen.

    De hele bedoeling van deze IPO is cashen voor aandeelhouders + werknemers. Er wordt immers geen nieuw kapitaal geplaatst maar het zijn de bestaande aandelen die van eigenaar verwisselen. Afgelopen weken ben ik voortdurend geconfronteerd met reclame om vooral in te spelen op dit buitenkansje. Banken lopen de boel te pluggen en er zal weer kapitaal van de instappers in Spotify via de beurs verschuiven naar Private Equity en oprichters die belang afbouwen.

    Dit is exact de core business van de Goddijntjes: gebruik maken van de beurs om geld van derden naar privé over te hevelen. Bij Spotify, bij de IPO van TomTom, bij de poging om gezonde onderdelen van Imtech te jatten...het gaat maar om 1 ding: geld. Goddijn is ook geen ondernemer maar een (m.i hele foute) bankier. Een geldwolf met lintje. Dat is mijn mening over de man. Vervolgens wordt er bij TT gebruik gemaakt van de beursnotering om assets te verkrijgen als TeleAtlas, de bedrijven die nu TT Telematics vormen, Automotive tak die is gekocht van Siemens en ook TT Trafic is aangekocht. Op het moment dat er een beursnotering is maakt de prijs voor de over te nemen onderdelen niet meer uit zolang anderen het geld ophoesten. Zo hebben instituten E56 per aandeel neergelegd bij emissie eind 2007 voor aankoop TeleAtlas. Als het geld van anderen is, is geen prijs te gek. Ook wordt er met geld gesmeten voor onzinnige produktontwikkeling bij Consumer “omdat het vooral ook leuk is om te doen” en worden er bonussen uitgekeerd....op kosten van de aandeelhouder. Bij het toekennen van beloningen en graaien uit de pot telt de Consumer hobby dan weer niet mee. Waanzinnig. Het gesmijt met geld is funest voor de beurskoers. Als aandeelhouder zouden ook de Founders daar last van moeten krijgen .....maar (en dit is mijn speculatie waarom de koers moedwillig omlaag wordt getrapt door Management): het moment dat de beurskoers van TomTom laag staat wordt het weer interessant voor de Goddijntjes om de assetwaarde buiten de beurs te verzilveren. Dat is waar ze goed in zijn de Goddijntjes; het schuiven met belangen om er beter van te worden ten koste van anderen.

    Beursnotering van TomTom aan de Nasdaq? Het zou “alleen maar lastig zijn” volgens Goddijn. Mijn idee is dat de beursnotering er nog wel komt maar dan gaat het op de “Spotify manier”. Dus via Private Equity (Rinkelberg) en dan zijn de “gewone aandeelhouders” al afgescheept met een schijntje.

    JMHO/Speculatie.

    Top post!! Als ik van de gelegenheid gebruik mag maken, wil ik graag iedereen oproepen op twitter om deze post te delen of te retweten van iemand anders die hem al heeft. De echte waarheid over Goddijn mag wel eens bij iedereen bekend gemaakt worden.
  5. [verwijderd] 3 april 2018 20:43
    quote:

    Ibiza schreef op 3 april 2018 20:37:

    [...]
    Top post!! Als ik van de gelegenheid gebruik mag maken, wil ik graag iedereen oproepen op twitter om deze post te delen of te retweten van iemand anders die hem al heeft. De echte waarheid over Goddijn mag wel eens bij iedereen bekend gemaakt worden.

    Als harry het goed vind?
  6. [verwijderd] 3 april 2018 21:01
    Harrysnel,

    Spotify is een gearriveerd bedrijf die geen geld meer hoeft op te halen, vandaar dat ze geen aandelen meer uitgeven en een directe notering doen. Er is met die investeringsronde van Rinkelberg 526 miljoen opgehaald met 15 partijen, dus het zou kunnen zijn dat er 35 miljoen dollar per partij is geïnvesteerd. Van alle investeerders is Rinkelberg logischerwijs een kleine speler en heeft niets te vertellen over de wijze van het naar de beurs brengen. Begrijp het punt dat je wilt maken, maar Goddijn zou achterlijk zijn als hij zijn geld niet zou investeren.

    Dit is wel een mooi artikel over Spotify: www.bloomberg.com/news/articles/2018-...
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 3 april 2018 22:08
    quote:

    Accuboor schreef op 3 april 2018 18:25:

    [...]
    ...
    De CAGR ging over de omzet, vandaar dat ik nog wel wat extra groei van de EBITDA verwacht ivm synergievoordelen doordat het ‘software’ is en geen hardware meer zoals vroeger...
    Ja, bij software/content mag je verwachten dat de kosten procentueel minder hard groeien dan de omzet. Voor de echte vaste kosten (voor zover die er zijn) geldt dat sowieso. Het is daarom vrijwel zeker dat de Ebitda's bij de drie bu's Automotive, Enterprise en TTT sneller zullen groeien dan met de 'beloofde' gemiddeld 15% pj bij hun gezamenlijke omzet. Vooral bij Automotive.

    Je vraagt je af waarom zo'n HG dat er dan zelf ook niet bij zegt. Hoe dan ook, ik denk dat je op het goede spoor zit. Temeer omdat ik nog weer een ander kras staaltje van downplayen ontdekt heb. De details en rekensommetjes zal ik morgen in de rekendraad posten, maar het komt op het volgende neer:

    Van 2016 op 2017 daalde de totale omzet met 8,5%. Omdat de brutomarge steeg, bleef het bruto resultaat ('gross result') vrijwel gelijk: 564/566 (in 2017/2016, in mio).
    De officieel gerapporteerde over-all Ebitda bleef ook gelijk: afgerond 141 mio in beide jaren (ik blijf even bij oud-IFRS). De algemene kosten (het verschil tussen gross result en Ebitda) bleven dus ook nagenoeg gelijk.
    Althans officieel. Want de Ebitda's werden nogal beïnvloed door eenmalige posten: een mazzeltje van 9,5 mio in 2016, en een restructuring charge (sports) van 28,1 mio in 2017. Als je daarvoor corrigeert worden de Ebitda's: 169/131 mio in 2017/2016.
    Dit is dus excl. de eenmalige posten, maar incl. de 'unallocated expenses' waar ik het eerder vanavond over had.

    Nu is het een beetje opportunistisch om eenmalige posten (en zeker 'eenmalige' kosten) zomaar opzij te schuiven, want er is elk jaar wel iets, maar laat ik toch even zo brutaal zijn en letten op de verhouding ebitda/omzet, de 'ebitda margin'. Dan constateer ik:
    TT noemt bij de jaarcijfers 2017 een ebitda margin van 16%, tegen 14% in 2016.
    Maar gecorrigeerd voor one-offs is het 19% tegen 13%. Een aanzienlijke vooruitgang!


    Kijk, dat noem ik nou downplayen! Het betekent ook dat de 'gecorrigeerde' algemene kosten netjes en evenredig met de omzet gedaald zijn: van 435 naar 395 (dus met 9%). Ik zou zeggen laten we zo doorgaan, en het vooral ook hardop zeggen, HG!

    Wel twee kanttekeningen:
    1. De bijdrage van Consumer aan de algemene kosten wordt snel minder. Dat moet opgevangen worden (verdere uitwerking in de rekendraad).
    2. Tussen de ebitda en de ebit zitten de afschrijvingen, daar ben ik voor de komende jaren nog niet gerust op. Die zijn bij TT altijd groot, nog afgezien van tamelijk onvoorspelbare impairments.

  8. [verwijderd] 3 april 2018 22:17
    Dank BDB!

    Ik schat in dat een EBITDA in 2020 van EUR320mln zeker haalbaar is door omzet-cagr van 15% tm 2020 en verdere margegroei door toename software omzet. Dus EUR163mln in 2017 groeit zonder margegroei al naar EUR245mln en daar komt mi dan 75mln extra bij door margegroei doordat alle groei software is.

    Met de huidige EV/EBITDA multiple van 12,5X komen we dan op een ondernemingswaarde van 4mrd. Ca. EUR16,60 per aandeel.

    Een controled auction door GS brengt natuurlijk veel meer op...
  9. DeHardeWerker 3 april 2018 22:34
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 3 april 2018 14:01:

    Ik verwacht in de namiddag al een stijging van koers naar 8+
    Morgen dan ontknoping
    Reuters zit er bovenop en die gaat leveren waardoor TomTom moet SPREKEN
    Je verwachtingen blijken keer op keer niet uit te komen, moet wel heel frustrerend voor je zijn dat je eigenlijk geen bal verstand hebt van beleggen. Je doet ons een groot plezier door te stoppen met je geroeptoeter. Maar dat zal wel tegen dovemansoren gezegd zijn.
  10. Erik9400 4 april 2018 07:25
    Ik droomde van beursgangers in de VS. ..ala Spotify. ..

    Dik verlies, weinig omzet, klanten stappen met druk op de knop over, geen uniek product maar eenvoudig te kopieren. ...mmmmmmmm dat is zeker 30 miljard waard

    Gaat net zo groot worden als napster ,akai, tdk,v2000...geloof mij maar!

  11. forum rang 6 tatje 4 april 2018 08:59
    Bedankt BDB

    De ebitda van A E L C in 2017 is 147,9 er staat echter 141,2
    verschil 6,7 unallocated expenses ( niet toegewezen uitgaven ).

    In 2016 hetzelfde verschil wat wordt toegewezen aan unallocated expenses 6,2.

    De klasse en de rust om het te vinden.

    Niet weg te denken van dit forum :-)

    Het zal niets met de opties te maken hebben, alhoewel.

    RSUs in 2017 1,3 miljoen stuks en in 2016 bijna niets.

    blz 82 6 personnel expenses

    Share based compensation in 2017 dik 12 miljoen in 2016 dik 5 miljoen

    Stijging share based compensation komt door de restriced shares in 2017 waren er dat 1,3 miljoen.
3.047 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links