Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 162,130 24 apr 2024 22:00
  • +17,450 (+12,06%) Dagrange 0,000 - 0,000
  • 102.149 Gem. (3M) 101,6M

Tesla blow-off

7.741 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 388 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 29 maart 2018 20:30
    Hoe de natte automatiseringsdroom van Elon Musk een ware nachtmerrie lijkt te worden

    De aandelenkoers van Tesla daalde de afgelopen dagen flink. Reden: zorgen over de achterblijvende productie van de Model 3 en een fataal ongeval, mogelijk toen de autopiloot was ingeschakeld. Experts waarschuwen nu; de drang van Elon Musk om te automatiseren is ook de nagel aan zijn doodskist.

    HLN 29-03-18, 16:05

    ‘The machine that builds the machine’, zo bejubelt Tesla-baas Elon Musk het grote idee waarbij hij zijn autofabrieken zoveel mogelijk – zo niet volledig wil automatiseren. ,,Robots zullen op termijn alles beter doen dan wij. Beter dan ons allemaal”, zei hij eerder. Musk gelooft dat op termijn zijn machine-makende machinerie veel sneller en dus veel meer auto’s zal kunnen fabriceren.

    © EPA
    Verliefd op verkeerde
    Volgens Beurshuis Bernstein is Musk verliefd geworden ‘op het verkeerde ding’. ,,Hij is gevallen voor robots en automatisering”, schetst Bernstein-autoanalist Max Warburton. ,,En daarmee doet hij zijn eigen bedrijf pijn.” Analist Toni Sacconaghi voegt toe: ,,Tesla probeert niet alleen de auto opnieuw uit te vinden, maar ook de productielijn. Met serieuze problemen tot gevolg.” Want laat nu exact die robots die volgens Musk een ware revolutie binnen de auto-industrie ontketenen de problemen bij zijn autobedrijf verklaren. Volgens de kenners bij Bernstein rolt door het grote arsenaal robots in Musks nagenoeg volledig geautomatiseerde fabriek in Fremont, Californië, model 3 niet snel genoeg van de band. Het hele proces is te ambitieus, te risicovol, te gecompliceerd. En vooral niet efficiënt genoeg. Niet eens kostenbesparend. Een zeldzame overwinning voor mens versus robot in de strijd om efficiëntie.

    © BELGAIMAGE
    Hyper-automatiseren
    ,,Tesla heeft geprobeerd de montage van een auto te ’hyper-automatiseren”, klinkt het. ,,Het heeft enorme aantallen Kuka-robots besteld en niet alleen vormpersen, spuiten en lassen geautomatiseerd – maar ook de laatste assemblage. Het spreekt van eindmontagelijnen met twee niveaus, waarbij robots de sequentie van de onderdelen regelen.” Het is vooral hier waar Tesla problemen lijkt te ondervinden, maar ook bij het lasproces en de accu-assemblage.

    ,,Automatisering van de eindassemblage werkt simpelweg niet”, aldus Warburton. ,,Zelfs de Japanners, de beste automakers ter wereld, proberen automatisering te limiteren – omdat het duur en statistisch omgekeerd evenredig is met kwaliteit. Hun aanpak is om het proces eerst goed te krijgen, dan robots erbij halen. Het omgekeerde van wat Musk doet.” De kenners waarschuwen dat het een probleem is dat Tesla, nu al een bedrijf met een grote schuldenlast, niet zal kunnen blijven betalen.

    Robotfestisj
    Musk bespaart ook amper geld met zijn robotfetisj. ,,Stel dat er 10 werkuren zijn in de laatste montagefase (het deel van de productielijn waar onderdelen, interieur en de aandrijving worden geïnstalleerd in een gespoten carrosserie). In een gewone fabriek is minder dan 5 procent van deze taken geautomatiseerd. Als Tesla meer dan 50 procent daarvan automatisch maakt, kan het een slordige vijf uur in werkuren besparen en het misschien met vijf arbeiders minder doen.”

    Maar dan moet er in de plaats wel weer minstens één dure ingenieur komen die de robots moet managen, programmeren en onderhouden. Bijgevolg is de netto arbeidsbesparing te verwaarlozen. En de automatisering de fabriek binnen brengen, lijkt een bedrag met zich mee te brengen dat 4.000 dollar hoger is per eenheid dan voor een normale fabriek. Als het product zeven jaar wordt gebouwd, is dat meer dan 550 dollar extra waardevermindering per gemaakt exemplaar. ,,Het is moeilijk om hiermee geld te verdienen, zelfs als op de een of andere manier de Model 3-lijn in Fremont toch zal werken.”

    Maar waarom heeft Tesla deze route dan genomen? ,,Het is onduidelijk.” Het lijkt erop dat Tesla ervoor gekozen heeft een stevige kluif academisch – en praktijkonderzoek te negeren. “Of misschien is Musk ervan overtuigd dat het ouderwets is, in een tijd van betere sensoren en computers.”

    © REUTERS
    Zelfrijdende auto’s
    Tja, dromen van een toekomst vol hyper-automatisering zit de immer ambitieuze, dromende en innoverende wonderboy echt in het bloed. Zo is hij er ook van overtuigd dat er vrij snel een intelligente en kolossale omvang van automatisering aankomt op het vlak van transport. Weg met buschauffeurs, treinchauffeurs en u als automobilist, want auto’s zullen zich volledig autonoom verplaatsen. Ook die droom heeft hem ongetwijfeld echter al veel grijze haren bezorgd.

    Eergisteren zakte de aandelenkoers van Tesla met ruim acht procent nadat bekend werd dat de Amerikaanse nationale vervoersveiligheidsraad een onderzoek is gestart naar een dodelijk ongeval met een elektrische wagen van de autobouwer. Nu moet achterhaald worden of de Tesla op het moment van het ongeval in ‘autopilot’ stond. Een nieuwe klap voor zelfrijdende en semi-automatische systemen, niet lang nadat een zelfrijdende auto van Uber eerder deze maand in Arizona een vrouw doodreed.

    www.ad.nl/auto/hoe-de-natte-automatis...
  2. forum rang 6 gbakl 30 maart 2018 19:00
    ABM Financial News - 09:36
    (ABM FN-Dow Jones) Tesla roept wereldwijd 123.000 auto's van het Model S terug. Dit maakte de fabrikant van elektrische auto zelf bekend.

    De fabrikant heeft ontdekt dat bepaalde bouten bij koud weer een storing in de stuurbekrachtiging kunnen veroorzaken.

    Het gaat om auto's die voor april 2016 zijn gemaakt.

    Volgens Tesla heeft het defect geen ongelukken veroorzaakt, ondanks dat er met de betreffende auto's al meer dan een miljard mijl is gereden.

    De kosten van de terugroepactie zijn volgens Tesla beperkt, aangezien de toeleverancier van de bouten de kosten voor het vervangende materiaal betaalt.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl

    typisch Tesla, dit bekend maken nabeurs voor een lang Paasweekend, want er is al ellende genoeg...
    en of alle beleggers een laag IQ hebben...de toeleverancier betaalt voor nwe bouten dus de kosten van deze terughaalactie zijn beperkt....ja DUH!
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 maart 2018 19:26
    fd.nl

    Problemen voor Tesla stapelen zich op

    Na een roerige periode voor Tesla bleek de gifbeker aan het eind van deze week nog niet leeg: de autofabrikant maakte bekend dat het 123.000 auto's terugroept. Dit nieuws volgde op een dodelijke crash, de nodige productieproblemen bij de nieuwe Model 3 en een afwaardering door Moody's, allemaal in de afgelopen twee weken.
    Maart 2018 was voor Tesla een maand vol problemen met een flinke val van de beurskoers tot gevolg.
    Maart 2018 was voor Tesla een maand vol problemen met een flinke val van de beurskoers tot gevolg.

    Beurs

    Het was vooral de stap van Moody's die het aandeel Tesla deed duiken, 22% deze maand. Onder beleggers heerst bovendien de angst dat de verwachtingen voor de productie van de Model 3 net als eerder niet gehaald worden. Daarnaast hielp de dodelijke crash van een zelfrijdende auto ook niet bij de beeldvorming rond Tesla.

    Productieproblemen

    Topman Elon Musk kondigde in de zomer van 2017 aan dat er in december van dat jaar 20.000 exemplaren van de nieuwe Model 3 - waarvan er al ruim 400.000 van zijn besteld - van de band zouden rollen. Tesla produceerde tot nu toe in totaal minder dan 12.000 voertuigen van het nieuwe type. Inmiddels is de verwachting bijgesteld naar 2500 per week aan het einde van deze maand en 5000 per week in juli.

    De vraag is of dat gaat lukken. De productie van de Model 3 loopt tegen de nodige problemen aan. Volgens een medewerker is bij 40% van de onderdelen die in de fabriek in Fremont (Californië) worden gemaakt of verwerkt correctiewerk nodig, met flinke vertraging tot gevolg.

    Automatisering

    Volgens analisten bij Bernstein ligt het probleem van de productie van de Model 3 bij te veel automatisering. Zij noemen het bijna volledig geautomatiseerde productieproces te ambitieus, te riskant en te complex, met hogere kosten per auto tot gevolg.

    Voor Moody's waren de productieproblemen een belangrijke reden om het kredietoordeel van Tesla te verlagen van het al vrij lage B2 naar B3. Ook oordeelt de kredietbeoordelaar dat Tesla een negatieve kasstroom heeft maar flink moet investeren om de productiecapaciteit op peil te houden, dit jaar minstens $2 mrd. Mede daarom veranderde Moody's de vooruitzichten voor Tesla van 'stable' in 'negative'.
  4. forum rang 10 voda 2 april 2018 16:12
    Tesla’s voluntary recall for 123,000 early Model S Sedans

    Auto News - Published on Mon, 02 Apr 2018
    Image Source: nikkei.com

    Tesla has issued a new voluntary recall for around 123,000 Model S sedans — those built before April 2016 — due to complaints from some owners about corrosion of power-steering bolts when exposed regularly to calcium or magnesium road salts (used in some cold climates to melt snow and ice on roadways). We noted this earlier today, but we didn’t highlight that these bolts don’t come from any old supplier — they come from Bosch. Below are some more details.

    The voluntary recall announcement from Tesla noted that there have been no accidents, collisions, or injuries caused or reported in relation the problem, and that the recall was being issued simply as a precautionary measure.

    As noted previously, the voluntary recall relates to around 123,000 Tesla Model S sedans, all manufactured previous to April 2016. Model S sedans manufactured after this date are apparently unaffected and Model X SUVs are also unaffected.

    Reuters provides more: “The bolts, made by German supplier Bosch, can begin to corrode after contact in cold temperatures with road salt. Some Tesla owners had complained about the issue on online forums.”

    As noted in the email in question to customers from Tesla: “We have observed excessive corrosion in the power steering bolts, though only in very cold climates, particularly those that frequently use calcium or magnesium road salts, rather than sodium chloride (table salt).”

    At email notes, though, that even if the bolts were to fail, steering would still be competent (just that more force would be required).

    Source : Clean Technica
  5. forum rang 10 voda 2 april 2018 16:17
    Cause of fatal crash not yet known without car's logs - Tesla
    Auto News - Published on Mon, 02 Apr 2018

    Bloomberg quoted Tesla as saying that it doesn’t yet know what caused the fatal accident involving its Model X car in California on Friday because it hasn’t been able to retrieve the vehicle’s logs. The company is working with authorities to recover data from the car’s computer, it said in a blog post Tuesday. Tesla didn’t disclose whether the driver had engaged Tesla’s partially autonomous driving system, known as Autopilot, when the crash occurred.

    The US National Transportation Safety Board said Tuesday it’s sending investigators to examine issues raised by the accident, in which the Model X struck a highway barrier on March 23 near Mountain View. The safety board will examine the post-crash fire and steps needed to make the vehicle safe to remove from an accident scene, the agency said in a tweet.

    The carmaker said that tesla owners have driven the same highway stretch with Autopilot engaged about 85,000 times since the system was introduced, and no accidents have been reported that the company is aware of.

    Tesla said its battery packs are designed so that when a fire occurs, it spreads slowly so people have more time to exit the car. “That appears to be what happened here as we understand there were no occupants still in the Model X by the time the fire could have presented a risk.”

    Source : Bloomberg
  6. forum rang 6 gbakl 2 april 2018 21:05
    quote:

    plof® schreef op 30 maart 2018 19:07:

    Gebeurt alle merken, niets bijzonders.
    Afgezien daarvan is Tesla zeer hoog gewaardeerd, dus ja kan ook wel nog iets meer af zonder andere redenen.
    er ploft ook zomaar weer 5%van de koers af..

    253.95-12.18 (-4.58%)
    As of 3:03PM EDT. Market open.

  7. fausto1 3 april 2018 09:24
    De 5% koersval is een gevolg van het nieuws dat 123000 auto's worden teruggeroepen (donderdag nabeurs) en het slechte sentiment op de beurs en rond Tesla. Er kan nog veel meer van de koers af. Ze lijken bij Tesla echt in paniek te zijn. Musk gaat zich nu zelf met de model 3 bezighouden en schuift het opperhoofd van de productie aan de kant.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 april 2018 15:26
    Tesla zit in de problemen omdat robots te veel doen in de fabrieken en mensen te weinig controle hebben
    profielfoto Linette Lopez
    Linette Lopez
    29 Mar 2018

    Een opvallende overwinning voor de mens in concurrentiestrijd met robots op de arbeidsmarkt: twee financiële analisten hebben een overtuigend argument geleverd dat te veel automatisering verantwoordelijk is voor de problemen bij Tesla, de fabrikant van elektrische auto’s waar miljardair Elon Musk de scepter zwaait.

    De reden dat Tesla grote problemen heeft om de productie op te schalen ligt bij het feit dat Musk fanatiek heeft ingezet op een vrijwel volautomatische fabriek in Californië.

    Volgens analisten Max Warburton en Toni Sacconaghi van adviesbureau Bernstein kan Tesla zijn nieuwe paradepaardje voor de middenklasse, de langverwachte Model 3, niet snel genoeg in grote aantallen opleveren. De schuld daarvoor ligt bij robots. He hele productieproces is te ambitieus, te riskant en te ingewikkeld.

    Dit schrijven de analisten in een rapport:

    “Wij zijn van mening dat Tesla te ambitieus is geweest met de automatisering van de Model 3-lijn. Weinigen hebben de situatie zelf kunnen aanschouwen (de fabriek is niet openbaar toegankelijk), maar we weten dit: Tesla heeft vergeleken met traditionele fabrikanten twee keer zoveel uitgegeven aan de productiecapaciteit.”

    “Er is sprake van twee productielijnen bij de finale afwerking, waarbij robots voor de geautomatiseerde montage van opeenvolgende onderdelen zorgen. Juist hier lijkt Tesla in de problemen te komen.”

    Analist Max Warburton schrijft dat “automatisering in de finale assemblage niet werkt.”

    Het rapport van Bernstein signaleert ook dat ‘s werelds beste automakers, de Japanners, automatisering in de eindfase proberen te beperken omdat het “duur is en statistisch gezien een negatieve invloed heeft op de kwaliteit.” De Japanse aanpak is om eerst het proces op orde te krijgen en daarna te kijken waar je robots kunt inzetten. Precies het tegenovergestelde wat Musk doet.

    Tesla torst een zware schuldenlast met zich mee en kan het zich niet veroorloven te blijven voortmodderen met het productieproces.

    Het aandeel van het bedrijf is meer dan 25 procent procent gekelderd in de afgelopen maand, vanwege zorgen dat Tesla niet kan voldoen aan zijn beloften ten aanzien van de Model 3 .

    De afgelopen dagen hebben beleggers obligatieleningen van Tesla massaal gedumpt. Dinsdag verlaagde kredietbeoordelaar Moody’s het waarderingscijfer voor Tesla, met als motivering dat de productie van de Model 3 aanzienlijk tekort schiet.

    In het slotkwartaal van 2017 zei Musk tegen beleggers dat assemblage de grootste beperking was bij de productie van de Model 3. Elke auto bestaat uit tienduizenden componenten en het bedrijf kan deelproblemen maar in een bepaald tempo aanpakken.

    Eén van de obstakels bij het verhelpen van mankementen in het productieproces is dat alles is geautomatiseerd, zeggen de analisten van Bernstein. Andere autofabrikanten die een vergelijkbare werkwijze hebben uitgeprobeerd, zoals Fiat en Volkswagen, zijn daarop terug gekomen.

  9. [verwijderd] 3 april 2018 15:56
    De Q4-productiecijfers:

    ir.tesla.com/releasedetail.cfm?Releas...

    M3 productie

    Q1 production totaled 34,494 vehicles, a 40% increase from Q4 and by far the most productive quarter in Tesla history. 24,728 were Model S and Model X, and 9,766 were Model 3. The Model 3 output increased exponentially, representing a fourfold increase over last quarter. This is the fastest growth of any automotive company in the modern era. If this rate of growth continues, it will exceed even that of Ford and the Model T.

    We were able to double the weekly Model 3 production rate during the quarter by rapidly addressing production and supply chain bottlenecks, including several short factory shutdowns to upgrade equipment.

    In the past seven days, Tesla produced 2,020 Model 3 vehicles. In the next seven days, we expect to produce 2,000 Model S and X vehicles and 2,000 Model 3 vehicles. It is a testament to the ability of the Tesla production team that Model 3 volume now exceeds Model S and Model X combined. What took our team five years for S/X, took only nine months for Model 3.

    Mijns inziens een herhaling van zetten; totale productie M3's bedroevend, maar (net als in Q4) zeer veelbelovende laatste paar dagen. Wel opvallend dat de gemiddelde productie in Q1 lager ligt dan die in de laatste week van Q4.

    Verder wordt er het volgende gemeld:

    Given the progress made thus far and upcoming actions for further capacity improvement, we expect that the Model 3 production rate will climb rapidly through Q2. Tesla continues to target a production rate of approximately 5,000 units per week in about three months, laying the groundwork for Q3 to have the long-sought ideal combination of high volume, good gross margin and strong positive operating cash flow. As a result, Tesla does not require an equity or debt raise this year, apart from standard credit lines.

    Ook wordt melding gemaakt van de geweldige kwaliteit van de eindproducten:

    The quality of Model 3 coming out of production is at the highest level we have seen across all our products. This is reflected in the overwhelming delight experienced by our customers with their Model 3's. Our initial customer satisfaction score for Model 3 quality is above 93%, which is the highest score in Tesla's history.

    Kortom, het gaat echt fantastisch!

    Nu de handel eenmaal een klein half uur op gang is, lijkt het grootste enthousiasme echter al bekoeld. Misschien dat zelfs de meest naïeve beleggers inmiddels een beetje "sprookjes moe" beginnen te worden.

    PS

    Omdat ik momenteel geen (short)positie heb, mag er wat mij betreft best $100 op de koers gezet worden. Het lijkt er echter op alsof het "toverpoeder" op begint te raken...
  10. forum rang 10 voda 3 april 2018 16:50
    Elon Musk neemt productie Tesla over
    Musk neemt taken Doug Field over.

    (ABM FN-Dow Jones) Elon Musk heeft volgens mediaberichten de controle in handen genomen van de productie van Tesla's Model 3, omdat de autofabrikant niet genoeg auto's zou produceren.

    Musk vervangt Doug Field, een voormalig bestuurder van Apple. Field werd aan de kant gezet nadat bleek dat Tesla niet kan voldoen aan de productiedoelstelling van 500 Model 3 auto's per dag.

    De koers van Tesla is recent flink gedaald, niet enkel in reactie op de productieproblemen maar ook na het ongeluk met een Model X waarin de bestuurder om het leven kwam, terwijl de auto autonoom reed.

    Het aandeel Tesla verloor in maart 22 procent, wat het grootste maandelijkse koersverlies is in meer dan zeven jaar.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 april 2018 17:08
    Tesla haalt doelstelling Model 3 niet

    Door ANP Producties
    1 uur geleden in FINANCIEEL

    Palo Alto - Automaker Tesla heeft zijn productiedoelstelling voor de nieuwe Model 3 niet gehaald. Het Amerikaanse bedrijf vervaardigde afgelopen week 2020 elektrische voertuigen van dat model. Tesla had eerder aangegeven dat dat er aan het einde van het eerste kwartaal 2500 per week moesten zijn. Er werden in het eerste kwartaal 9766 Model 3's gebouwd.
  12. forum rang 6 gbakl 3 april 2018 19:57
    (CercleFinance.com) - Tesla has announced the production of 34,494 vehicles in Q1 2018, up 40% from Q4 2017.

    This is 'by far the most productive quarter in Tesla history.'

    "The group produced 24,728 S and X models and 9,766 3 models. Model 3 production has quadrupled compared to the last quarter.

    'This is the fastest growth of any automotive company in the modern era. If this rate of growth continues, it will exceed even that of Ford and the Model T,' the group said."

    dit soort Tesla propaganda wordt voorlopig geslikt door de believers
    tot blijkt dat het allemaal niet genoeg is om winstgevend te worden
    en dat zelfs de financiele situatie kritiek is.

    voorlopig even flink koerherstel:

    270.99+18.51 (+7.33%)

7.741 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 388 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Alles lijkt tegen te zitten bij Tesla: waarom blijft Elon Musk optimistisch?

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links