Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,241 18 apr 2024 17:38
  • -0,077 (-5,84%) Dagrange 1,230 - 1,298
  • 2.916.414 Gem. (3M) 2,2M

PostNL maart 2018

3.841 Posts
Pagina: «« 1 ... 129 130 131 132 133 ... 193 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Geefgas 19 maart 2018 14:30
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:08:

    Kleine aanvulling op bovenstaande.

    Dit is ook de reden waarom ik in het aandeel zit. Aan de delivery kant en data kant zijn heel ontwikkelingen waar we nog slechts aan begin staan. Eerlijkheid gebied te zeggen dat hier ook mijn kennis zit omdat dit mijn werk-gebied is.

    Het post gedeelte vind ik veel minder spannend. Hoewel hier mensen willen doen voorkomen dat het allemaal heel ingewikkeld is, en er detail cijfers bij halen die het nogal priegelwerk maken, is de postcasus heel makkelijk samen te vatten en de toekomst is ook helder. De volume daling van post zit gewoon een trend in en die gaat door. Kan een % hoger of lager uitvallen per jaar maar dat is het dan ook. De kosten zijn ook heel overzichtelijk aangezien het een eenvoudig simpel bedrijfsmodel is, waarbij personeels kosten een zware rol spelen. Al met al kun je in eenvoudig spreadsheet de ontwikkelingen van de komende jaren doortrekken en dmv scenario planning een redelijk goed overzicht krijgen. Wel is het zo dat politieke beslissingen die de markt status quo verandert forse impact kan hebben, dat is een zeer onzekere factor zowel positief als negatief. Maar alle meningen rond dat onderwerp zijn suggestief, het is heel moeilijk te voorspellen.

    De echte toekomst die veel potentie heeft en waar het ondernemers hart van gaat kloppen is de delivery markt. Dit groeit enorm, veel ontwikkelingen en zullen nog veel verassingen komen. Vraag is wel of past bij de post business van PostNL, alleen al de wat oubollige postgerichte naam van "PostNL" weerspiegelt niet de delivery markt (Post heeft tenslotte niets te maken met afleveren van pakketten). Ook internationaal is het niet handig (Belgen hebben bijvoorbeeld nogal een antipathie tegen Nederlanders).

    Wat er gaat gebeuren met aandeel is mij onduidelijk, maar m.i. zit er niet zoveel risico meer in postgedeelte, dat is allemaal wel verdisconteert. Een % hardere afname betekent iets sneller ook je arbeidspool verkleinen, maar dat het een aflopende zaak is is voor iedereen duidelijk.

    De groei en fantasie zit niet in post, maar in delivery. Helaas wordt er op dit forum te vaak genavelstaart op de cijfers uit verleden en vooral gericht op post. Die discussie heeft nauwelijks tot geen visie, is slechts oefenloos herhalen van cijfertjes zonder waarde. Allemaal erg voorspelbaar.

    Zo zie je nutteloze posts langskomen met vergelijking van buitenlandse postbedrijven terwijl die op gebied van delivery echt duidelijk anders zijn. PostNL vergelijken met bijvoorbeeld CTT Portugal is leuk tijdverdrijf maar heeft geen enkele waarde, vergelijking van twee heel verschillende bedrijven i verschillende markten.
    PS het zou fijn zijn als eens wat meer werd gepost over de ontwikkelingen in de delivery markt aangezien daar de groei potentie zit. Maar onze autistische cijferaar die door iemand anders als hofnar werd genoemd komt niet verder dan de post cijfers herhalen en herhalen aangezien hij m.i. alleen maar gevoel heeft bij Post (wellicht oud postbode?). Geen kaas gegeten van delivery markt.

    Gelukkig zie ik af en toe wel wat berichten juist over de delivery markt langskomen.
  2. [verwijderd] 19 maart 2018 14:33
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:08:

    Kleine aanvulling op bovenstaande.

    Dit is ook de reden waarom ik in het aandeel zit. Aan de delivery kant en data kant zijn heel ontwikkelingen waar we nog slechts aan begin staan. Eerlijkheid gebied te zeggen dat hier ook mijn kennis zit omdat dit mijn werk-gebied is.

    Het post gedeelte vind ik veel minder spannend. Hoewel hier mensen willen doen voorkomen dat het allemaal heel ingewikkeld is, en er detail cijfers bij halen die het nogal priegelwerk maken, is de postcasus heel makkelijk samen te vatten en de toekomst is ook helder. De volume daling van post zit gewoon een trend in en die gaat door. Kan een % hoger of lager uitvallen per jaar maar dat is het dan ook. De kosten zijn ook heel overzichtelijk aangezien het een eenvoudig simpel bedrijfsmodel is, waarbij personeels kosten een zware rol spelen. Al met al kun je in eenvoudig spreadsheet de ontwikkelingen van de komende jaren doortrekken en dmv scenario planning een redelijk goed overzicht krijgen. Wel is het zo dat politieke beslissingen die de markt status quo verandert forse impact kan hebben, dat is een zeer onzekere factor zowel positief als negatief. Maar alle meningen rond dat onderwerp zijn suggestief, het is heel moeilijk te voorspellen.

    De echte toekomst die veel potentie heeft en waar het ondernemers hart van gaat kloppen is de delivery markt. Dit groeit enorm, veel ontwikkelingen en zullen nog veel verassingen komen. Vraag is wel of past bij de post business van PostNL, alleen al de wat oubollige postgerichte naam van "PostNL" weerspiegelt niet de delivery markt (Post heeft tenslotte niets te maken met afleveren van pakketten). Ook internationaal is het niet handig (Belgen hebben bijvoorbeeld nogal een antipathie tegen Nederlanders).

    Wat er gaat gebeuren met aandeel is mij onduidelijk, maar m.i. zit er niet zoveel risico meer in postgedeelte, dat is allemaal wel verdisconteert. Een % hardere afname betekent iets sneller ook je arbeidspool verkleinen, maar dat het een aflopende zaak is is voor iedereen duidelijk.

    De groei en fantasie zit niet in post, maar in delivery. Helaas wordt er op dit forum te vaak genavelstaart op de cijfers uit verleden en vooral gericht op post. Die discussie heeft nauwelijks tot geen visie, is slechts oefenloos herhalen van cijfertjes zonder waarde. Allemaal erg voorspelbaar.

    Zo zie je nutteloze posts langskomen met vergelijking van buitenlandse postbedrijven terwijl die op gebied van delivery echt duidelijk anders zijn. PostNL vergelijken met bijvoorbeeld CTT Portugal is leuk tijdverdrijf maar heeft geen enkele waarde, vergelijking van twee heel verschillende bedrijven i verschillende markten.
    Pretentieus gelul in de ruimte, waarbij helemaal niet op de cijfers wordt ingegaan. Lekker makkelijk om te stellen dat het jou allemaal niet uitmaakt of de postmarkt een procentje meer of minder krimpt... maar ondertussen vormt juist de forse krimp bij de postmarkt al jaren DE reden waarom PostNL al heel wat jaren op rij ieder jaar weer opnieuw een paar keer flink is afgestraft n.a.v. de kwartaal updates.

    Inmiddels zijn er bovendien al enige tijd geluiden dat beleggers eigenlijk al langere tijd geen cent betalen voor de toekomst van de posttak, terwijl de omvang van het dividend in de toekomst natuurlijk wel degelijk afhangt van de prestaties van de posttak. Een situatie die te vergelijken is met het jaar toen aan heel PostNL zelfs een negatieve waarde werd toegekend afgezet tegen de waarde van de aandelen TNT Express.

    Het is eigenlijk natuurlijk als het intrappen van een open deur om te melden dat je hoop is gevestigd op de pakjes.

    PS. Bovenstaande gezwam over de naam van PostNL gaat eigenlijk ook helemaal nergens over; iedereen kent de naam PostNL... dus het raakt eigenlijk kant noch wal om je hierover druk te maken. Moet Bpost dan binnenkort haar naam ook gaan veranderen? Tuurlijk niet, het zou eigenlijk immers niet veel meer dan dom zijn afstand te doen van een zeer bekende & herkenbare bedrijfsnaam.
  3. [verwijderd] 19 maart 2018 14:51
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:30:

    [...]

    PS het zou fijn zijn als eens wat meer werd gepost over de ontwikkelingen in de delivery markt aangezien daar de groei potentie zit. Maar onze autistische cijferaar die door iemand anders als hofnar werd genoemd komt niet verder dan de post cijfers herhalen en herhalen aangezien hij m.i. alleen maar gevoel heeft bij Post (wellicht oud postbode?). Geen kaas gegeten van delivery markt.

    Gelukkig zie ik af en toe wel wat berichten juist over de delivery markt langskomen.
    Hierbij wek je de indruk alsof we op dit forum alleen maar oog zouden hebben voor de ontwikkelingen in de post markt, ondertussen toont mijn analyse dat ik wel degelijk alle mee neem:

    www.iex.nl/Forum/Upload/2018/10719767...

    En ondertussen geeft je zelf geheel niet thuis als het op de cijfers aankomt; logisch trouwens... want jij behoort al jaren tot de figuren die zich met enige regelmaat zeer negatief uit laat over de leiding van PostNL.

    Je kunt zelf denken dat je relevante expertise hebt, maar blijkbaar ben je niet bij machte om dit in je posts te laten blijken.

    (Sorry mensen, mijn antenne is op dit forum inmiddels overgevoelig geworden voor de inbreng van mensen die eigenlijk al tijden voortdurend vrij ongenuanceerde allerlei dingen roepen of claimen)
  4. Geefgas 19 maart 2018 14:54
    quote:

    Martijn van M schreef op 19 maart 2018 14:33:

    [...]

    Pretentieus gelul in de ruimte, waarbij helemaal niet op de cijfers wordt ingegaan. Lekker makkelijk om te stellen dat het jou allemaal niet uitmaakt of de postmarkt een procentje meer of minder krimpt... maar ondertussen vormt juist de forse krimp bij de postmarkt al jaren DE reden waarom PostNL al heel wat jaren op rij ieder jaar weer opnieuw een paar keer flink is afgestraft n.a.v. de kwartaal updates.

    Inmiddels zijn er bovendien al enige tijd geluiden dat beleggers eigenlijk al langere tijd geen cent betalen voor de toekomst van de posttak, terwijl de omvang van het dividend in de toekomst natuurlijk wel degelijk afhangt van de prestaties van de posttak. Een situatie die te vergelijken is met het jaar toen aan heel PostNL zelfs een negatieve waarde werd toegekend afgezet tegen de waarde van de aandelen TNT Express.

    Het is eigenlijk natuurlijk als het intrappen van een open deur om te melden dat je hoop is gevestigd op de pakjes.

    PS. Bovenstaande gezwam over de naam van PostNL gaat eigenlijk ook helemaal nergens over; iedereen kent de naam PostNL... dus het raakt eigenlijk kant noch wal om je hierover druk te maken. Moet Bpost dan binnenkort haar naam ook gaan veranderen? Tuurlijk niet, het zou eigenlijk immers niet veel meer dan dom zijn afstand te doen van een zeer bekende & herkenbare bedrijfsnaam.
    Joh, ga lekker in je eigen naïviteit en gebrek aan kennis ronddwalen. Gezwam is iets wat ik geloof bijna iedereen jou al van heeft beticht. Dus als je mij ervan beticht kan ik niet anders dan hard lachen.

    Koop een boek over merknamen en zoek op of het handig is om landen namen (land associaties) in een merknaam op te nemen. Het antwoord is ronduit Nee. Het is heel simpel, zolang je geen internationale werkzaamheden is kan het, maar zodra er internationale werkzaamheden zijn is het zeer onverstandig. Dat dit soms tijdelijk optreedt heeft te maken met feit dat je naam niet zomaar verandert, maar op gegeven moment moet je aanpassen.

    En ja, dit is kennis van zowel mijn studie achtergrond, als uitgebreide werkervaring in o.a. marketing.

    Echter, omdat er een consolidatie zit aan te komen de komende jaren zal niemand nu zijn merknaam aanpassen aangezien de investering veel te groot is, zeker als je wellicht na een consolidatie je naam ook weer moet aanpassen. Dat is de belangrijkste reden waarom voorlopig PostNL wordt gehandhaafd.

    Martijn, dat je geen opleiding hebt in het vakgebied en m.i. ook niet relevante werkervaring, dat betekent niet dat je geen mening mag hebben. Iedereen heeft recht op een mening, maar hou het alsjeblieft wel bij jezelf. Breng geen zaken als objectief die slechts jouw subjectieve kijk zijn. Ik zie goede visies langskomen hier op forum van mensen met verstand van zaken. Daar hoor jij wat mij betreft niet bij. De cijfers die jij post kloppen wel en zijn soms nuttig, maar je interpretatie van die cijfers zijn naïef, subjectief en vaak onjuist. Daarnaast breng je heel veel cijfers die volledig nutteloos zijn en beeld wegtrekken van grotere plaatje.
  5. alida1 19 maart 2018 14:54
    quote:

    Martijn van M schreef op 19 maart 2018 14:51:

    [...]

    Hierbij wek je de indruk alsof we op dit forum alleen maar oog zouden hebben voor de ontwikkelingen in de post markt, ondertussen toont mijn analyse dat ik wel degelijk alle mee neem:

    www.iex.nl/Forum/Upload/2018/10719767...

    En ondertussen geeft je zelf geheel niet thuis als het op de cijfers aankomt; logisch trouwens... want jij behoort al jaren tot de figuren die zich met enige regelmaat zeer negatief uit laat over de leiding van PostNL.

    Je kunt zelf denken dat je relevante expertise hebt, maar blijkbaar ben je niet bij machte om dit in je posts te laten blijken.

    (Sorry mensen, mijn antenne is op dit forum inmiddels overgevoelig geworden voor de inbreng van mensen die eigenlijk al tijden voortdurend vrij ongenuanceerde allerlei dingen roepen of claimen)
    Advies om net als Prinszicht ook even op vakantie gaan. wat meer afstand doet goed.
  6. Hansbeleg 19 maart 2018 14:54
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:30:

    [...]

    PS het zou fijn zijn als eens wat meer werd gepost over de ontwikkelingen in de delivery markt aangezien daar de groei potentie zit. Maar onze autistische cijferaar die door iemand anders als hofnar werd genoemd komt niet verder dan de post cijfers herhalen en herhalen aangezien hij m.i. alleen maar gevoel heeft bij Post (wellicht oud postbode?). Geen kaas gegeten van delivery markt.

    Gelukkig zie ik af en toe wel wat berichten juist over de delivery markt langskomen.
    Je hebt zeker een punt en ik begrijp wat je bedoelt maar het is helaas nog wel zo dat post, hoe vervelend ik dat ook vind, nu nog voor een heel groot deel de omzet/winst en koers bepaalt. De koersontwikkeling wordt gedomineerd door de postmarkt omdat die non-stop tegenvalt en de pakkettenmarkt best meevalt. Voor dat laatste is amper waardering, daar gaat de markt gewoon vanuit. Maar over een aantal jaren zal daar de focus wel liggen.

    Het bedrijf is immers aan het transformeren naar pakketten dat is de toekomst. Die visie deelt hier iedereen wel denk ik. In dat opzicht is wel eens gesuggereerd de pakketten af te splitsen zodat alle aandacht daar naar uit kan gaan ipv de post met al zijn regelgeving. Feit is wel dat Herna aangeeft koste wat kost de UPD te willen behouden. Is dat totdat de laatste brief bezorgd is?

    Herna heeft een posthart en is er mee opgegroeid en uit ervaring weet ik hoe moeilijk managers een, hun aan het hart liggende, business tak kunnen afstoten.
    Herna is een goede familiebedrijf CEO denk ik, maar niet goed uitgerust voor de harde beursgenoteerde wereld. Dus onder haar bewind waarschijnlijk geen opsplitsing, of een andere rigoureuze verandering.

  7. Geefgas 19 maart 2018 15:17
    quote:

    Hansbeleg schreef op 19 maart 2018 14:54:

    [...]

    Je hebt zeker een punt en ik begrijp wat je bedoelt maar het is helaas nog wel zo dat post, hoe vervelend ik dat ook vind, nu nog voor een heel groot deel de omzet/winst en koers bepaalt. De koersontwikkeling wordt gedomineerd door de postmarkt omdat die non-stop tegenvalt en de pakkettenmarkt best meevalt. Voor dat laatste is amper waardering, daar gaat de markt gewoon vanuit. Maar over een aantal jaren zal daar de focus wel liggen.

    Het bedrijf is immers aan het transformeren naar pakketten dat is de toekomst. Die visie deelt hier iedereen wel denk ik. In dat opzicht is wel eens gesuggereerd de pakketten af te splitsen zodat alle aandacht daar naar uit kan gaan ipv de post met al zijn regelgeving. Feit is wel dat Herna aangeeft koste wat kost de UPD te willen behouden. Is dat totdat de laatste brief bezorgd is?

    Herna heeft een posthart en is er mee opgegroeid en uit ervaring weet ik hoe moeilijk managers een, hun aan het hart liggende, business tak kunnen afstoten.
    Herna is een goede familiebedrijf CEO denk ik, maar niet goed uitgerust voor de harde beursgenoteerde wereld. Dus onder haar bewind waarschijnlijk geen opsplitsing, of een andere rigoureuze verandering.

    Je hebt wel gelijk. Ik kan ook niet ontkennen dat mijn bericht vooral gericht was aan 1 persoon die me nogal irriteert.

    Het splitsen heb ik indertijd tijdens de Bpost affaire ook al betoogd. Ik zie die splitsing er nog wel een keer van komen. Ik weet alleen niet hoe vervlochten de bedrijfsprocessen zijn en ook de lokale hubs in bijvoorbeeld grote steden. Ik kan dat niet goed overzien.

    Ook ben ik het met je eens dat een bedrijfscultuur veranderen en loslaten van oude producten en diensten extreem lastig is. Juist dat is voor mij ook de reden dat een splitsing verstandig kan zijn. PostNL zou met haar cultuur de delivery tak wel eens kunnen afremmen (hoewel ik vind dat ze het op zich best goed doen).

    Ik ben ervan overtuigd dat grote aandeelhouders momenteel wel degelijk bezig zijn met de deliverymarkt en dat dus de huidige koers in belangrijke mate wordt bepaald door deze ontwikkelingen.
    Wel is het idd zo dat de cashflow nu nog uit post komt. Het is daarbij bijna altijd zo dat in een nieuwe groeimarkt de marges in eerste instantie heel dun zijn en investeringen hoog om zo snel mogelijk te groeien. Je ziet bij PostNL eigenlijk alle klassieke strategische wetten terug komen: (klassieke) BCG matrix met combinatie van "cash cow" en "star". Waarbij zwaar wordt geïnvesteerd in de star, met acceptatie van lage marges en hoge investering om marktpositie uit te breiden, welke gefinancierd wordt door de cash cow. Echter worden vanuit financiele waardeberekeningen de "stars" als belangrijke waardepijler meegenomen in de breking van de waarde van de onderneming. Eigenlijk is PostNL een voorbeeld uit de boekjes ... :-).

    De Postcijfers en discussie is belangrijk en dus een goed onderwerp voor dit forum. Echter daarnaast is de ontwikkeling van de delivery markt net zo belangrijk en daar gaat het eigenlijk nooit over. Dat vind ik jammer. Met name alle nieuwe initiatieven op dit vlak zou goed zijn om meer kennis van te hebben. Maar ik besef ook dat daar minder makkelijk achter is te komen (jaarverslag cijfers herhalen is makkelijker dan kijk op nieuwe initiatieven)
  8. williedevil 19 maart 2018 15:24
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:54:

    [...]

    Joh, ga lekker in je eigen naïviteit en gebrek aan kennis ronddwalen.

    De cijfers die jij post kloppen wel en zijn soms nuttig, maar je interpretatie van die cijfers zijn naïef, subjectief en vaak onjuist. Daarnaast breng je heel veel cijfers die volledig nutteloos zijn en beeld wegtrekken van grotere plaatje.
    Het is haast niet beter te verwoorden, ik zei eerder al "fantast", de persoon weet nauwelijks waar hij over praat, hij trekt een veel te grote broek aan. Enige nederigheid zou hem sieren, wat een enorme betweter die MvM!!
  9. Rising Star 19 maart 2018 15:56
    quote:

    williedevil schreef op 19 maart 2018 15:24:

    [...]

    Het is haast niet beter te verwoorden, ik zei eerder al "fantast", de persoon weet nauwelijks waar hij over praat, hij trekt een veel te grote broek aan. Enige nederigheid zou hem sieren, wat een enorme betweter die MvM!!
    Nederigheid, dat woord kent MvM niet! Er is een grote kans dat MvM op dit bericht gaat reageren. Al is het alleen maar om te vertellen dat hij absoluut wel het woord nederigheid kent, en dat ook is.

    Maar MvM mag schrijven wat hij wil, voor mij is het een ingehuurde gast die moet blijven ontkrachten dat PostNl onder het huidige management team zeer slecht presteert!!
  10. [verwijderd] 19 maart 2018 16:14
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:54:

    [...]

    Joh, ga lekker in je eigen naïviteit en gebrek aan kennis ronddwalen. Gezwam is iets wat ik geloof bijna iedereen jou al van heeft beticht. Dus als je mij ervan beticht kan ik niet anders dan hard lachen.

    Koop een boek over merknamen en zoek op of het handig is om landen namen (land associaties) in een merknaam op te nemen. Het antwoord is ronduit Nee. Het is heel simpel, zolang je geen internationale werkzaamheden is kan het, maar zodra er internationale werkzaamheden zijn is het zeer onverstandig. Dat dit soms tijdelijk optreedt heeft te maken met feit dat je naam niet zomaar verandert, maar op gegeven moment moet je aanpassen.

    En ja, dit is kennis van zowel mijn studie achtergrond, als uitgebreide werkervaring in o.a. marketing.

    Echter, omdat er een consolidatie zit aan te komen de komende jaren zal niemand nu zijn merknaam aanpassen aangezien de investering veel te groot is, zeker als je wellicht na een consolidatie je naam ook weer moet aanpassen. Dat is de belangrijkste reden waarom voorlopig PostNL wordt gehandhaafd.

    Martijn, dat je geen opleiding hebt in het vakgebied en m.i. ook niet relevante werkervaring, dat betekent niet dat je geen mening mag hebben. Iedereen heeft recht op een mening, maar hou het alsjeblieft wel bij jezelf. Breng geen zaken als objectief die slechts jouw subjectieve kijk zijn. Ik zie goede visies langskomen hier op forum van mensen met verstand van zaken. Daar hoor jij wat mij betreft niet bij. De cijfers die jij post kloppen wel en zijn soms nuttig, maar je interpretatie van die cijfers zijn naïef, subjectief en vaak onjuist. Daarnaast breng je heel veel cijfers die volledig nutteloos zijn en beeld wegtrekken van grotere plaatje.
    Alleen maar retoriek.

    Je erkent hier zelf al expliciet dat je eigenlijk te weinig kennis bezit over PostNL of in te kunnen schatten of een 'splitsing' van post en pakket überhaupt wel mogelijk is.

    Echter, een goed verstaander zou nadat PostNL al jaren geleden aan een transitie van post- naar pakket is begonnen, moeten beseffen dat dit is als 'vloeken in de kerk' voor PostNL.

    Want met een splitsing kan alleen maar tot doel hebben om de posttak te verkopen, terwijl PostNL juist bezig om haar eigen toekomst te bouwen op de groei bij de pakketttak.

    Bovendien, vormt de pakkettak van PostNL zelfs voor de overheid juist een houvast om niet te vrezen dat PostNL zomaar ineens kopje onder zou gaan. Laten we bovendien niet vergeten dat ook een klein deel van de pakkettentak tot de UPD mag worden gerekend... dus splitsen is zeer waarschijnlijk een veel complexere zaak dan onze 'speculanten' op dit forum veronderstellen.

    M.a.w. de mensen die pleiten voor een 'splitsing'... pleiten eigenlijk voor een scenario van TOTALE CHAOS, zonder enige zekerheid dat het gewenste effect zal worden bereikt. Want om te kunnen splitsen zou een nieuwe reorganisatie onvermijdelijk zijn (zou de zoveelste zijn die parallel aan eerdere reorganisaties zou worden ingezet), waarbij je dan uiteindelijk bezig bent om de post af te splitsen tot een in de ogen van beleggers waardeloze business die gedoemd is om volledig op te gaan een bredere bezorgmarkt.

    Het is dus eigenlijk niet meer dan een idioot plan waarbij men zich letterlijk blind staart op de belangen van de aandeelhouder... zonder enig moment stil te staan bij de belangen van de overige stakeholders (wie gaat bijvoorbeeld de pensioenen betalen van de gepensioneerde postbodes?).

    Daarom is een dergelijk plan om een breed scala van redenen eigenlijk verre van realistisch.

    Ik denk daarom dat 'splitsen' alleen bespreekbaar is voor PostNL met een partij die bereid is om een vooraf een bod te doen op de hele toko... want

    PS. Je kunt je bovendien afvragen of een bieder op de posttak überhaupt wel minder hoeft te bieden dan wanneer deze een bod zou doen op heel PostNL... want de beurskoers suggereert sowieso al dat de posttak in de ogen van beleggers eigenlijk niets meer waard is.
  11. [verwijderd] 19 maart 2018 16:26
    quote:

    Willier schreef op 19 maart 2018 16:19:

    Ik lees dat PostNL bezig is haar toekomst te bouwen op de groei bij de post tak. Kun je dat eens uitleggen?
    Was een schrijffoutje, is inmiddels gecorrigeerd in mijn vorig post.

    (Iedereen weet demk ik wel dat PostNL immers in een transitie van post- naar pakket... omdat de omzet bij de posttak in de komende 10 jaar waarschijnlijk alleen maar zal blijven dalen - in de ogen van PostNL zal deze langzaam overgaan in een bredere bezorgmarkt waarbij de postbode min of meer uit straatbeeld zal gaan verdwijnen. Ik krijg zelf slechts enkele brieven per jaar in mijn postbus... wellicht niet meer dan 2 brieven per maand, dus voor mij is dit denkbeeld nu al heel herkenbaar. In dit perspectief lijkt het totaal zinloos om de post van de pakketten te willen splitsen)
  12. [verwijderd] 19 maart 2018 17:08
    Uit standpunt van de ACM t.o.v. PostNL blijkt dat ze er bij de ACM vanuit gaan dat de totale bezorgmarkt in de toekomst zal blijven groeien:

    "3. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM)
    'Wij kennen de kritiek van PostNL. Deze is niet nieuw. De ACM is van oordeel dat ook op de krimpende postmarkt de komende jaren nog ruimte is voor meerdere spelers. Concurrentie leidt tot keuzevrijheid en meer innovatie. De ACM ziet dat dit de afgelopen jaren heeft geleid tot een diverser productaanbod en scherpere prijzen voor zakelijke verzenders. Door de krimp ontstaat er druk bij alle postvervoerders om zich aan te passen en zich te richten op nieuwe diensten, zoals brievenbuspakjes en pakketten. De totale bezorgmarkt (brieven en pakketten samen) groeit en biedt op termijn ook ruimte voor meerdere spelers.'"


    vgpnl.nl/nieuws/538/vier-maanden-de-t...

    PS. Dit standpunt lijkt eigenlijk niet houdbaar als je kijkt naar de ontwikkelingen in termen van de aantallen:

    in 2016 betrof het 2,6 miljard brieven + 350 miljoen pakketten in Nederland.

    (Begin 2017 dacht PostNL nog dat de post komende jaren met 7 tot 9 procent zou blijven krimpen volgens de NOS, inmiddels verwachten ze voor 2018 een krimp van 10 tot 12 procent... da's eigenlijk zo'n beetje de helft meer dan het meest gunstige scenario van begin vorig jaar. Wordt tijd dat ze bij de ACM wakker worden... want vorig jaar kon je nog denken dat de volume groei bij de pakketten bijna 2x zo hard zou kunnen gaan als bij de post, maar inmiddels heeft de krimp bij de post qua volumes de groei bij de pakketten voor een flink deel al in/bijgehaald)
  13. Geefgas 19 maart 2018 17:13
    quote:

    Martijn van M schreef op 19 maart 2018 16:14:

    [...]

    Alleen maar retoriek.

    Je erkent hier zelf al expliciet dat je eigenlijk te weinig kennis bezit over PostNL of in te kunnen schatten of een 'splitsing' van post en pakket überhaupt wel mogelijk is.

    Echter, een goed verstaander zou nadat PostNL al jaren geleden aan een transitie van post- naar pakket is begonnen, moeten beseffen dat dit is als 'vloeken in de kerk' voor PostNL.

    Want met een splitsing kan alleen maar tot doel hebben om de posttak te verkopen, terwijl PostNL juist bezig om haar eigen toekomst te bouwen op de groei bij de pakketttak.

    Bovendien, vormt de pakkettak van PostNL zelfs voor de overheid juist een houvast om niet te vrezen dat PostNL zomaar ineens kopje onder zou gaan. Laten we bovendien niet vergeten dat ook een klein deel van de pakkettentak tot de UPD mag worden gerekend... dus splitsen is zeer waarschijnlijk een veel complexere zaak dan onze 'speculanten' op dit forum veronderstellen.

    M.a.w. de mensen die pleiten voor een 'splitsing'... pleiten eigenlijk voor een scenario van TOTALE CHAOS, zonder enige zekerheid dat het gewenste effect zal worden bereikt. Want om te kunnen splitsen zou een nieuwe reorganisatie onvermijdelijk zijn (zou de zoveelste zijn die parallel aan eerdere reorganisaties zou worden ingezet), waarbij je dan uiteindelijk bezig bent om de post af te splitsen tot een in de ogen van beleggers waardeloze business die gedoemd is om volledig op te gaan een bredere bezorgmarkt.

    Het is dus eigenlijk niet meer dan een idioot plan waarbij men zich letterlijk blind staart op de belangen van de aandeelhouder... zonder enig moment stil te staan bij de belangen van de overige stakeholders (wie gaat bijvoorbeeld de pensioenen betalen van de gepensioneerde postbodes?).

    Daarom is een dergelijk plan om een breed scala van redenen eigenlijk verre van realistisch.

    Ik denk daarom dat 'splitsen' alleen bespreekbaar is voor PostNL met een partij die bereid is om een vooraf een bod te doen op de hele toko... want

    PS. Je kunt je bovendien afvragen of een bieder op de posttak überhaupt wel minder hoeft te bieden dan wanneer deze een bod zou doen op heel PostNL... want de beurskoers suggereert sowieso al dat de posttak in de ogen van beleggers eigenlijk niets meer waard is.
    Dream on. Ik zou zeggen doe eerst aantal jaren serieuze werkervaring op en dan spreken we wel verder.
    Als je niet zoveel onzin zou posten en vooral niet zo verschrikkelijk, verschrikkelijk vaak zou ik er niet eens over beginnen maar je vervuilt het forum met steeds maar weer dezelfde onzin en naïviteit. Post gewoon een paar keer per dag en hou het daarbij zodat forum een samenkomst van verschillende meningen is. Dat is het idee van een forum. Als je jezelf echt zo graag hoort (want dat je het erg met jezelf eens bent, dat is wel duidelijk), dan kan je het in den treuren herhalen van nutteloze berichten gewoon voor de spiegel doen. Terroriseer het forum er niet mee. Stel je voor dat er nog een verdwaalt iemand aanwezig is die jouw interpretatie serieus neemt en nog niet de naïviteit ervan inziet, koester die dan, post met mate, en druk hem niet dood.
  14. [verwijderd] 19 maart 2018 17:21
    quote:

    Geefgas schreef op 19 maart 2018 17:13:

    [...]

    Dream on. Ik zou zeggen doe eerst aantal jaren serieuze werkervaring op en dan spreken we wel verder.
    Als je niet zoveel onzin zou posten en vooral niet zo verschrikkelijk, verschrikkelijk vaak zou ik er niet eens over beginnen maar je vervuilt het forum met steeds maar weer dezelfde onzin en naïviteit. Post gewoon een paar keer per dag en hou het daarbij zodat forum een samenkomst van verschillende meningen is. Dat is het idee van een forum. Als je jezelf echt zo graag hoort (want dat je het erg met jezelf eens bent, dat is wel duidelijk), dan kan je het in den treuren herhalen van nutteloze berichten gewoon voor de spiegel doen. Terroriseer het forum er niet mee. Stel je voor dat er nog een verdwaalt iemand aanwezig is die jouw interpretatie serieus neemt en nog niet de naïviteit ervan inziet, koester die dan, post met mate, en druk hem niet dood.
    Op de AVA zullen we het wel weer gaan zien dit jaar.

    (Vorig jaar behoorde jij ook al tot de nietsnutten die meende dat Verhagen maar beter zou kunnen vertrekken... na afloop stond je met je kornuiten met een bek vol tanden want de AVA was totaal anders verlopen dan jullie hadden ingeschat)
3.841 Posts
Pagina: «« 1 ... 129 130 131 132 133 ... 193 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links