Geefgas schreef op 19 maart 2018 14:08:
Kleine aanvulling op bovenstaande.
Dit is ook de reden waarom ik in het aandeel zit. Aan de delivery kant en data kant zijn heel ontwikkelingen waar we nog slechts aan begin staan. Eerlijkheid gebied te zeggen dat hier ook mijn kennis zit omdat dit mijn werk-gebied is.
Het post gedeelte vind ik veel minder spannend. Hoewel hier mensen willen doen voorkomen dat het allemaal heel ingewikkeld is, en er detail cijfers bij halen die het nogal priegelwerk maken, is de postcasus heel makkelijk samen te vatten en de toekomst is ook helder. De volume daling van post zit gewoon een trend in en die gaat door. Kan een % hoger of lager uitvallen per jaar maar dat is het dan ook. De kosten zijn ook heel overzichtelijk aangezien het een eenvoudig simpel bedrijfsmodel is, waarbij personeels kosten een zware rol spelen. Al met al kun je in eenvoudig spreadsheet de ontwikkelingen van de komende jaren doortrekken en dmv scenario planning een redelijk goed overzicht krijgen. Wel is het zo dat politieke beslissingen die de markt status quo verandert forse impact kan hebben, dat is een zeer onzekere factor zowel positief als negatief. Maar alle meningen rond dat onderwerp zijn suggestief, het is heel moeilijk te voorspellen.
De echte toekomst die veel potentie heeft en waar het ondernemers hart van gaat kloppen is de delivery markt. Dit groeit enorm, veel ontwikkelingen en zullen nog veel verassingen komen. Vraag is wel of past bij de post business van PostNL, alleen al de wat oubollige postgerichte naam van "PostNL" weerspiegelt niet de delivery markt (Post heeft tenslotte niets te maken met afleveren van pakketten). Ook internationaal is het niet handig (Belgen hebben bijvoorbeeld nogal een antipathie tegen Nederlanders).
Wat er gaat gebeuren met aandeel is mij onduidelijk, maar m.i. zit er niet zoveel risico meer in postgedeelte, dat is allemaal wel verdisconteert. Een % hardere afname betekent iets sneller ook je arbeidspool verkleinen, maar dat het een aflopende zaak is is voor iedereen duidelijk.
De groei en fantasie zit niet in post, maar in delivery. Helaas wordt er op dit forum te vaak genavelstaart op de cijfers uit verleden en vooral gericht op post. Die discussie heeft nauwelijks tot geen visie, is slechts oefenloos herhalen van cijfertjes zonder waarde. Allemaal erg voorspelbaar.
Zo zie je nutteloze posts langskomen met vergelijking van buitenlandse postbedrijven terwijl die op gebied van delivery echt duidelijk anders zijn. PostNL vergelijken met bijvoorbeeld CTT Portugal is leuk tijdverdrijf maar heeft geen enkele waarde, vergelijking van twee heel verschillende bedrijven i verschillende markten.