Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom maart 2018

3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 159 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 18 maart 2018 13:53
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 18 maart 2018 13:24:

    Ik zit erin met dik 14000 aandelen en ik zeg jullie: ik kots van het Management
    Als ik alweer lees dat er volgende maand weer opties toegekend gaan worden aan een stelletje heikneuters 1 e klas die voor de aandeelhouders
    NIKS maar dan ook HELEMAAL NIKS PRESTEREN
    Het is zo een triest laf Management met zo een ongelofelijk slechte CEO
    Daarom vind ik dat deze man met zijn team de keus hebben uit 2:
    1 Allemaal vertrekken
    2 Blijven zitten maar LEF tonen door veel nadrukkelijker TomTom te promoten en op de kaart te zetten en bovendien NIEUWE STRATEGIE dmv
    OPSPLITSEN en/of MAPS VERKOPEN of nog beter HELEMAAL OVER LATEN NEMEN
    Gebeurd punt 2 niet dan krijgt dit Management het heel zwaar uit diverse hoeken ik zal daar 1 hoek van zijn
    Wie hier nog positief durft te zijn over deze eigen aasgieren moet zich diep schamen
    We zitten hier om te verdienen maar we verliezen alleen maar
    De tijd tikt echt nu voor dit Management en wie mij nu nog durft af te branden vanwege deze tekst die op VOLLEDIGE WAARHEID BERUST is is niet langer serieus meer te nemen
    Echte kerels/dames scharen zich nu eens voor eens en altijd achter dit betoog en echt mensen ik hoor het graag van jullie
    Laat je niet langer meer FOPPEN door deze ZELFVERRIJKERS

    Kleine opmerking. Meer interpunctie en minder CAPSLOCK. Komt wat minder schreeuwerig over.

    Als ik dezelfde emotie had die ik proef in jouw betoog was ik short gegaan of had ik TomTom helemaal links laten liggen. Zit long in het aandeel, en mij vallen dezelfde zaken op die je aanhaalt. Ben zelf gaan beleggen in dit bedrijf, en verbaas me over een hoop besluiten die (niet) genomen worden. Kan niet anders constateren dan dat ik het zelf verkeerd heb gezien. Toch ben ik voornemens mijn positie uit te breiden, misschien tegen beter weten in.

    Mijn belegging in TT is dus meer een gok geworden, maar ga hier niet elk 5 minuten in CAPSLOCK het forum mee ondersproeien. Heb het idee dat er soms behoorlijk wat wordt geprikt hier om het forum in de top-10 te houden(sorry, totaal off-topic). Er is afgelopen tijd gewoon niet veel te melden, en Geneve viel een beetje tegen.

    Als het macro tegenzit ivm de rente, inflatie of handelsoorlog kan het nog wat naar beneden gaan. Ga dat hier niet bijhouden, want door de week lijkt de koers hier te worden bijgehouden als een voetbalwedstrijd, met hetzelfde niveau commentaar.
  2. Topper 18 maart 2018 14:42

    Deel uit veb analyse juli vorig jaar, maar nog steeds van toepassing. Ik verwacht dat de VEB net als vorig jaar wederom zeer kritisch is op de AVA.

    "Voor wat betreft waardecreatie:
    Het bedrijf is sinds de overname van digitale kaartenmaker TeleAtlas in 2007 niet in staat om (structureel) waarde te creëren. Bedenk hierbij dat op deze overname van circa drie miljard euro in de loop der jaren ook nog eens zo een beetje de hele goodwill van bijna twee miljard euro is afgeboekt. Dit bedrag komt niet (meer) terug in de post geïnvesteerd kapitaal, waardoor het rendement als hiervoor gecorrigeerd wordt nog aanzienlijk lager zou liggen. De financiële resultaten zijn glashelder: TomTom creëerde de laatste jaren geen waarde voor aandeelhouders.

    Drie zaken waar beleggers op moeten letten:

    TomTom is de enige onafhankelijke kaartenmaker ter wereld. Na een lang overnameproces nam een consortium van automakers (Audi, BMW en Daimler Benz) eind 2015 de digitale kaartenactiviteiten Here van Nokia over voor 2,7 miljard euro. Google, die bezig is met een zelfrijdende auto, beschikt ook over geavanceerde wegenkaarten. Het lijkt aannemelijk dat partijen als Apple, Uber of Volkswagen om strategische redenen niet samen zullen willen werken met Google of het autoconsortium. Dit zou de onderhandelingspositie van TomTom sterker moeten maken. Door het strategische speelveld blijft het concern ook een veelgenoemde overnamekandidaat. Het is niet uit te sluiten dat een partij als Uber veel meer waarde uit TomTom’s kaartenbak kan peuren dan TomTom zelfstandig kan.

    Een nadeel van beleggen in een technologiebedrijf als TomTom is dat het bedrijf moet investeren om de concurrentie voor te blijven, ieder jaar weer. Om een idee te geven: in 2004, nog voor het grote succes van de navigatiekastjes, bedroegen de onderzoeks- en ontwikkelingskosten 4,5 miljoen (2,3 procent van de omzet). In 2016 bedroeg deze kostenpost circa 283 miljoen euro (bijna 30 procent van de omzet). Voor beleggers blijft lastig in te schatten of deze investeringen ooit gaan renderen. Het mag duidelijk zijn dat de zelfsturende auto een megatrend is, maar het is volstrekt onduidelijk wie de grote winnaar in deze nieuwe industrie zal worden.

    TomTom mag dan kleiner worden, door de transformatie van een hardware naar een software- en servicebedrijf, wordt het stukje bij beetje wel winstgevender. Het duurde even, maar dit wordt nu ook langzaamaan zichtbaarder in de winst- en verliesrekening van het bedrijf. Zo steeg de brutomarge van TomTom van 55 procent in de eerste helft van 2016 tot 63 procent een jaar later door "een verschuiving in de omzetmix naar hogere margediensten als data, software en services". Inmiddels is de omzet uit data- en softwareactiviteiten met 268,8 miljoen euro (een plus van 16 procent ten opzichte van de eerste helft van 2016) groter dan die uit de verkoop van hardware (197,4 miljoen euro, een min van 19 procent). Uiteindelijk moet de transformatie ook helemaal onderaan de streep zichtbaar worden. "
  3. [verwijderd] 18 maart 2018 15:59
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 18 maart 2018 13:24:

    Ik zit erin met dik 14000 aandelen en ik zeg jullie: ik kots van het Management
    Als ik alweer lees dat er volgende maand weer opties toegekend gaan worden aan een stelletje heikneuters 1 e klas die voor de aandeelhouders
    NIKS maar dan ook HELEMAAL NIKS PRESTEREN
    Het is zo een triest laf Management met zo een ongelofelijk slechte CEO
    Daarom vind ik dat deze man met zijn team de keus hebben uit 2:
    1 Allemaal vertrekken
    2 Blijven zitten maar LEF tonen door veel nadrukkelijker TomTom te promoten en op de kaart te zetten en bovendien NIEUWE STRATEGIE dmv
    OPSPLITSEN en/of MAPS VERKOPEN of nog beter HELEMAAL OVER LATEN NEMEN
    Gebeurd punt 2 niet dan krijgt dit Management het heel zwaar uit diverse hoeken ik zal daar 1 hoek van zijn
    Wie hier nog positief durft te zijn over deze eigen aasgieren moet zich diep schamen
    We zitten hier om te verdienen maar we verliezen alleen maar
    De tijd tikt echt nu voor dit Management en wie mij nu nog durft af te branden vanwege deze tekst die op VOLLEDIGE WAARHEID BERUST is is niet langer serieus meer te nemen
    Echte kerels/dames scharen zich nu eens voor eens en altijd achter dit betoog en echt mensen ik hoor het graag van jullie
    Laat je niet langer meer FOPPEN door deze ZELFVERRIJKERS

    Je hebt gelijk met alles, maar om dit bestuur NOG een kans te geven vind ik totale waanzin. Ze roepen al jaren op de AVA dat ze dingen zullen beteren maar doen dat absoluut niet, zelfs zeer hypocriet het omgekeerde. Als je ze nu nog een kans geeft gaan ze weer een jaar niks doen tot de volgende AVA. Dus ze moeten NU opstappen zonder een nieuwe kans waar ze toch niks mee doen. En ik hoop dat er nu meer mensen zijn op de AVA die zich laten horen en echt niks meer van het bestuur pikken, wetende dat ze toch alleen maar loze beloftes doen en alles bij elkaar liegen. Hopelijk bij de AVA ben ik niet weer de enige die zijn mond open doet en dat ik mensen achter me krijg ipv dat iedereen stil blijft.
  4. [verwijderd] 18 maart 2018 16:01
    quote:

    Ibiza schreef op 18 maart 2018 15:59:

    [...]
    Je hebt gelijk met alles, maar om dit bestuur NOG een kans te geven vind ik totale waanzin. Ze roepen al jaren op de AVA dat ze dingen zullen beteren maar doen dat absoluut niet, zelfs zeer hypocriet het omgekeerde. Als je ze nu nog een kans geeft gaan ze weer een jaar niks doen tot de volgende AVA. Dus ze moeten NU opstappen zonder een nieuwe kans waar ze toch niks mee doen. En ik hoop dat er nu meer mensen zijn op de AVA die zich laten horen en echt niks meer van het bestuur pikken, wetende dat ze toch alleen maar loze beloftes doen en alles bij elkaar liegen. Hopelijk bij de AVA ben ik niet weer de enige die zijn mond open doet en dat ik mensen achter me krijg ipv dat iedereen stil blijft.
    Gewoon stemming aanvragen. Krijg je mediaaandacht, de stemming zul je niet winnen in deze Noord-Koreaanse beursgenoteerde onderneming.

    Naar de Nasdaq willen ze niet (want dan worden HG en Wakkie gegrild door de SEC), misschien een dual-dilisting in Pyongyang?
  5. [verwijderd] 18 maart 2018 16:08
    quote:

    Ibiza schreef op 18 maart 2018 15:59:

    [...]
    Je hebt gelijk met alles, maar om dit bestuur NOG een kans te geven vind ik totale waanzin. Ze roepen al jaren op de AVA dat ze dingen zullen beteren maar doen dat absoluut niet, zelfs zeer hypocriet het omgekeerde. Als je ze nu nog een kans geeft gaan ze weer een jaar niks doen tot de volgende AVA. Dus ze moeten NU opstappen zonder een nieuwe kans waar ze toch niks mee doen. En ik hoop dat er nu meer mensen zijn op de AVA die zich laten horen en echt niks meer van het bestuur pikken, wetende dat ze toch alleen maar loze beloftes doen en alles bij elkaar liegen. Hopelijk bij de AVA ben ik niet weer de enige die zijn mond open doet en dat ik mensen achter me krijg ipv dat iedereen stil blijft.
    Ik ga echt mijn best doen erbij te zijn. Want ook ik ben klaar met dit ongelofelijk treurige beleid
  6. [verwijderd] 18 maart 2018 16:44
    Column uit de Telegraaf: Idealpolitik en het Geely gevaar

    "Een van de zaken waarin Europa weer hopeloos achter de feiten aanloopt, is de handelsrelatie met China. De inmiddels jongvolwassen grootmacht China heeft een heldere en duidelijke strategie op alle vlakken die van wezenlijk belang zijn. Tevens is China zeer goed in staat om met engelengeduld deze agenda langzaam uit te rollen. Of het nu gaat om een visie op de economie, technologie, defensie, internationale invloed of milieu, China denkt in periodes van 25 jaar of langer. De Chinese president Xi heeft onlangs tijdens het partijcongres ook nog het mandaat gekregen om deze visie verder te implementeren door hem zo lang te laten regeren als dat hij nodig acht.

    Ter vergelijking, onze premier Rutte heeft zich dikwijls laatdunkend uitgelaten over het begrip visie. Volgens onze premier moet je voor visie naar de oogarts en in andere gevallen vergelijkt hij visies met vage vergezichten. De uitspraak „Visie is als de olifant die het uitzicht belemmert” tijdens de H.J. Schoo-lezing, doet wellicht ook nog een belletje rinkelen. Het is duidelijk, met visies heeft onze premier niets.

    Daimler

    Terug naar Europa en in het bijzonder Duitsland. In Duitsland lijkt men onlangs wakker te zijn geschud nadat het Chinese autobedrijf Geely via uitgekookte constructies en onder de radar, een belang van ongeveer 10% in het Duitse kroonjuweel Daimler heeft gekocht. In het naoorlogse Duitsland wordt de politiek gekenmerkt door een idealistisch ingegeven agenda waar in het geval van zaken doen met China werd uitgegaan van reciprociteit; in elk geval op termijn. China beloofde de wereld lange tijd dat ze hun economie langzaam zouden openen voor het buitenland, maar de recente ontwikkelingen lijken zich eerder in de tegengestelde richting te bewegen.

    Zo haalt de communistische partij in toenemende mate de macht naar zich toe in de bedrijfsvoering. Dieter Kempf, hoofd van de Duitse bedrijfslobby, verwoordde dit als volgt: „Internationale investeerders zouden het laatste woord moeten hebben over bedrijfs- en investeringsbeslissingen, niet de partij”. Zo eist Beijing dat interne communistische partijcellen in joint ventures van buitenlandse bedrijven en bedrijven die Chinees staatseigendom zijn, een expliciete rol in de besluitvorming krijgen. Ook is er in China een cyber-veiligheidswet van kracht die de Chinese overheid de controle geeft over gecodeerde datastromen van buitenlandse bedrijven die in China actief zijn. Hierdoor lopen bedrijven het gevaar dat ze onvrijwillig bedrijfsgeheimen prijsgeven. Overigens zijn buitenlandse bedrijven in China verplicht om een Chinese partner te hebben en technologie over te dragen.

    Elon Musk

    Ook Tesla-topman Elon Musk maakte de grote verschillen in spelregels die gelden voor China en haar handels- en investeringspartners duidelijk. In een tweet liet hij weten dat het geen enkel Amerikaans bedrijf is toegestaan om een belang van meer dan 50% te hebben in hun eigen fabrieken in China, terwijl er op dit moment al vijf autobedrijven in Amerika actief zijn die volledig in Chinese handen zijn. In dat opzicht zouden we in Europa misschien ook wat meer open moeten staan voor de zienswijze van de regering Trump, ook al vinden we dat soms ongemakkelijk.

    En met een beschuldigend vingertje wijzen naar China is gemakkelijk, maar slechts deels gerechtvaardigd. We laten het ons immers zelf allemaal welgevallen en de Chinese regering doet slechts wat de primaire taak is van een regering; het dienen van het landsbelang.

    Tijd voor visie

    Het wordt dus tijd voor een visie. Het wordt tijd voor Duitsland en de Europese Unie om een oud, notabene Duits, concept van stal te halen. De Duitse politicus en schrijver Ludwig von Rochau kwam in 1853 met een boek uit waar het begrip realpolitik werd geïntroduceerd. De historische definitie van dit begrip valt uit te leggen als een antwoord op het raadsel, hoe de liberale en verlichte doelen te bereiken in een wereld die deze regels niet volgt. Dit betekent afstand nemen van het meer idealistische concept van wie goed doet (uiteindelijk) goed ontmoet. Gelukkig lijkt Duitsland langzaam het Geely of moet ik zeggen gele gevaar, te onderkennen."
  7. forum rang 6 tatje 18 maart 2018 17:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 maart 2018 18:23:

    [...]
    Die methodiek staat idd niet in het jaarverslag, maar is wel ergens op de TT-site te vinden. Tot de toekenning van de opties wordt elk jaar besloten in een RvC- vergadering die enkele dagen tot ca. een week na de AVA plaatsvindt. De uitoefenkoers is gelijk aan de gemiddelde slotkoers van de laatste drie beursdagen voor de RvC-vergadering.

    Naast die bonusopties zijn er vorig jaar 'restricted share units' (RSU's) ingevoerd, die door de RvB (niet de RvC) worden toegekend aan een selecte groep medewerkers. Die zijn vervelender dan de opties, omdat:
    - Het zijn er meer dan de uitgereikte opties (in 2017 bijna 2x zoveel).
    - Ze kennen helemaal geen uitoefenprijs, het zijn gewoon cadeautjes (met als 'fair value' de aandelenkoers op het moment van uitreiking, van belang voor de inkomstenbelasting).
    - Ze worden na drie jaar automatisch omgezet in aandelen, zonder enige verdere cash-betaling.

    Het laatste betekent een directe verwatering voor de overige aandeelhouders. Bij uitoefening van de bonusopties komt er tenminste nog enige cash binnen (nl. de uitoefenprijs). Als de uitoefenprijs hoger is dan de boekwaarde van een aandeel -wat de komende jaren vermoedelijk het geval zal zijn- stijgt daardoor het eigen vermogen per aandeel (zij het heel licht).
    Bij de RSU's is daar geen sprake van. Die leiden direct tot een lager eigen vermogen p.a., en verwatering van de toekomstige winsten.
    Tenzij TT weer tot aandeleninkoop overgaat natuurlijk...

    Ha BDB,

    Volgens mij, maar weet er minder van dan jij, zijn de RSUs al veel langer dan 2017 bij Tom Tom.

    Jaarverslag 2016. blz 80.

    Stock option plans and restricted stock plan.

    As from 2011, dan volgt ook het woord restricted stock unit ( RSU )

    Zoals ik het begrijp, de RVC kent de RVB opties toe.

    De rvb kent topmedewerkers, opties, RSUs en phantom shares toe.
  8. [verwijderd] 18 maart 2018 18:57
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 18 maart 2018 10:31:

    [...]
    Er is geen sarcastischer poster dan jij. Makkelijk scoren zo?
    Ook jouw humor is eindig.
    Zodra je inhoudelijk wordt, vernietig ik jou.

    Ik koester inmiddels een diepe haat tegen Goddijn.
    Dat zorgt mn bipolaire uitspraken.
    Inhoudelijk. Nee.
    Want qua accounting kennis leg ik het af tegen koos99 of marique cq martinmartin.
    Bedrijfs Technisch tegen jou en hik.
    Qua strategie tegen justin.
    Beleggingstechnisch tegen een holenbeer en xynix.
    Dossier harrysnel en topper.
    Ga zo maar door.
    Ik ben een spons. Drijfnat. Een aal zo glad.
    Kan iemand mij vernietigen?
    Ja zeker. Een sluipschutter met een long range geweer.

  9. BASF en BAYER kopen 18 maart 2018 21:29
    AVA:

    Agenda en Oproeping
    =================
    voor de jaarlijkse algemene vergadering van TomTom N.V. (de “Vennootschap”) welke gehouden zal worden op dinsdag 17 april 2018 om 10.00 uur in Muziekgebouw aan ‘t IJ, Piet Heinkade 1, 1019 BR Amsterdam (“de Algemene Vergadering”).

    Agenda
    1. Opening en mededelingen
    2. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2017
    3. a) Implementatie van de 2016 Corporate Governance Code
    b) Remuneratiebeleid voor de Raad van Bestuur over het boekjaar 2017
    c) Dividendbeleid
    4. Vaststelling van de jaarrekening 2017*
    5. Decharge van de leden van de Raad van Bestuur*
    6. Decharge van de leden van de Raad van Commissarissen*
    7. Bevoegdheid van de Raad van Bestuur tot uitgifte van gewone aandelen of tot het verlenen van rechten tot het
    verkrijgen van gewone aandelen:
    (i) tot 10 procent (10%) voor algemene doeleinden*; en
    (ii) tot 10 procent (10%) in verband met dan wel in relatie tot fusies, overnames en/of (strategische) alliancies*
    8. Bevoegdheid van de Raad van Bestuur tot beperking dan wel uitsluiting van voorkeursrechten in verband met agendapunt 7 (i)* en 7 (ii)*
    9. Bevoegdheid van de Raad van Bestuur tot inkoop van eigen aandelen door de Vennootschap*
    10. Bevoegdheid van de Raad van Bestuur tot het verlenen van rechten tot het verkrijgen van gewone aandelen onder
    het TomTom NV Employee Stock Option Plan en het TomTom NV Management Board Stock Option Plan en - voor
    zover vereist - het uitsluiten van voorkeursrechten in verband daarmee*
    11. Herbenoeming van mevrouw Tammenoms Bakker als lid van de Raad van Commissarissen van de Vennootschap
    per 17 april 2018 voor een termijn van vier jaar*
    12. Herbenoeming van Ernst & Young Accountants LLP als accountant van de Vennootschap voor een extra periode
    van drie jaar, te weten boekjaren 2018, 2019 en 2020*
    13. Rondvraag
    14. Sluiting
  10. [verwijderd] 18 maart 2018 22:11
    quote:

    *Natte krant* schreef op 18 maart 2018 18:57:

    [...]
    Ik koester inmiddels een diepe haat tegen Goddijn.
    Dat zorgt mn bipolaire uitspraken.
    Inhoudelijk. Nee.
    Want qua accounting kennis leg ik het af tegen koos99 of marique cq martinmartin.
    Bedrijfs Technisch tegen jou en hik.
    Qua strategie tegen justin.
    Beleggingstechnisch tegen een holenbeer en xynix.
    Dossier harrysnel en topper.
    Ga zo maar door.
    Ik ben een spons. Drijfnat. Een aal zo glad.
    Kan iemand mij vernietigen?
    Ja zeker. Een sluipschutter met een long range geweer.

    Het begint wat "disturbing" op het forum te worden
  11. keiharde winst 19 maart 2018 09:31
    Het heeft even geduurd maar inmiddels hebben de meesten hier wel door dat TT een zwendelfonds is. Wat wil je ook : Goddijn, de Mol, Wakkie.... Alleen Nina Brink ontbreekt nog in het rijtje.
    Het zou me niet verbazen als ze dit jaar al van de beurs gaan en ik hoop dat dat voor een Euro of 10 is. De 8 Euro aandelen die ik door geschreven puts heb binnengekregen hou ik daarom vast, ook al zal het ontmoedigingsbeleid zeker tot aan het grote moment doorgaan.
3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 159 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links