Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

TomTom maart 2018

3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 159 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 14 maart 2018 11:53
    Ga niet zeggen het ligt aan de nieuwe boekhoudregels.

    2017 reported en 2017 restared

    automotive reported 190,6 restared 195,7 plus 5,1
    Enterprise reported 138,2 restared 137,5 min 0,7
    Telematics reported 162,1 restared 163,5 plus 1,4
    Consumer reported 412,5 restared 406,1 min 6,4

    2017 reported 903,4
    2017 restared 902,8
    min van 0,6

    Alleen IFRS 15 is van invloed.

    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    zie blz 13.

  2. forum rang 6 tatje 14 maart 2018 13:33
    Zoek de verschillen.

    Wij hebben een CEO en Heracles heeft een CCO.

    ALMELO - Voetbalclub Heracles Almelo wil voortaan een schoonmaakkracht meenemen naar uitwedstrijden. Die moet ervoor zorgen dat zowel de gebruikte kleedkamer als het vak van de bezoekende fans netjes wordt achtergelaten. De eredivisionist werft momenteel kandidaten voor de functie van Chief Cleaning Officer, kortweg CCO.

    En toch gaat mijn stelling, wat betreft Tom Tom ooit uitkomen.

    www.youtube.com/watch?v=rLi-KJJTSyc
  3. Pieterbell 14 maart 2018 13:42
    quote:

    tatje schreef op 14 maart 2018 13:33:

    Zoek de verschillen.

    Wij hebben een CEO en Heracles heeft een CCO.

    ALMELO - Voetbalclub Heracles Almelo wil voortaan een schoonmaakkracht meenemen naar uitwedstrijden. Die moet ervoor zorgen dat zowel de gebruikte kleedkamer als het vak van de bezoekende fans netjes wordt achtergelaten. De eredivisionist werft momenteel kandidaten voor de functie van Chief Cleaning Officer, kortweg CCO.

    En toch gaat mijn stelling, wat betreft Tom Tom ooit uitkomen.

    www.youtube.com/watch?v=rLi-KJJTSyc
    @Tatje en zitten we dan nu met TomTom in de fase waarbij Tina op gezette tijden wordt afgerost door Ike?
  4. forum rang 6 boem! 14 maart 2018 14:10
    quote:

    flatliner schreef op 14 maart 2018 10:33:

    A Look At The Fair Value Of TomTom NV. (AMS:TOM2)

    simplywall.st/stocks/nl/consumer-dura...

    Hele berekening op basis van toekomstige cashflows, dus vrij straightforward benaderd.

    This results in an intrinsic value of €7.82, which, compared to the current share price of €7.934

    7.82, dat is dus los van de waarde van de assets!
    AB Flatliner.

    Volgens mij de enig juiste manier om een aandeel te waarderen.

    De methodiek spreekt voor zichzelf.

    Ik zet wel de nodige vraagtekens bij de ingebrachte waarden die leiden tot de waardering van 7,82 euro.
    De cashflows die gebruikt zijn voor 2018 t/m 2019 komen voort uit het gemiddelde van 4 resp 3 analisten terwijl het cijfer ad 140 mio voor 2020 bepaald is door 1 analist.
    Uit de consensus t/m 2020 kun je afleiden dat de analisten vooralsnog voorzichtig zijn in hun vooruitblik.
    De aangenomen waarden voor de cashflows van 2021 en 2022 doen daar nog een schepje bovenop.
    Geen enkele analist houdt rekening met omzet voor HAD welke toch al in 2019 voorzichtig de cijfers inlopen.

    Met een cashflowcijfer van 182 mio(waarde 130 mio) in 2021 en 237 mio(waarde 156 mio) kom je uit op een 4 miljard(ipv 1,800 miljard)

    De huidige koers van 8 euro geeft een perfecte afspiegeling van de onderliggende waarde op basis van de reeds gesloten deals in Automotive.
    Indien Tom2 erin slaagt om de uitstekende positionering in Enterprise en Automotive om ze zetten in reeele omzetten gaat de discounted cash-flow waardering snel naar de door mij genoemde 4 miljard.



  5. [verwijderd] 14 maart 2018 16:56
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 14 maart 2018 10:19:

    Aandeel is kaput en we hebben een puinruimer nodig die met de botte bijl door de bestuurskamer gaat en de toko klaarstoomt voor een quick sale nu TT nog een voorsprong geniet, over 3 jaar is de techniek een stuk verder en de importantie van kaarten maken zoals nu achterhaald , dit gaat ongoing hoge R&D kosten vragen , en dan gaat het grote geld TT inhalen

    TT heeft een voorsprong , het niet te gelde maken gaat desastreuze gevolgen hebben, daarom kan TT ook geen voorsprong nemen voor koersverwachting, de angst dat ze dit toch gaan missen is groter dan het vertrouwen dat ze het gaan winnen

    Enkel de onderliggende waarde van de assets trekt nog belangstelling voor het aandeel, maar hoe langer het duurt, hoe meer men afhaakt
    Als LT propositie is het allemaal te vaag, TT zakt nu van groei naar gok categorie qua beleggers weging en daarom staan we hier aan 8 en niet aan 10

    HG is een desastreuze ceo
    Ik deel je zorgen en je conclusie.
  6. Topper 14 maart 2018 17:13
    Ik snap niet waarom geen enkele partij een openbaar bod doet...
    1,85 miljard aan beurswaarde is te idioot voor woorden. Hoe gaat HG ik hemelsnaam eens een keer waarde realiseren voor de aandeelhouders. Hoe krijg je het voor elkaar om in beurswaarde totaal niet te profiteren van een van de grootste automotive ontwikkelingen van het komend decennium.
    Wat een wanprestatie.
  7. [verwijderd] 14 maart 2018 17:26
    Ze zeggen wel eens klagen heeft geen zin. Het lucht wel op soms.
    Wat ik me zojuist afvroeg is waardoor het optimisme bij de q3 cijfers werd gevoed?
    Objectief, de koers tegen 10, was het een prima say goodbye and never return.
    Subjectief was er hoop vertrouwen etc.
    Dat is nu als een waterijsje gesmolten in 40 gr.
    Waarom dat optimisme?

    Nb de echte rasopti gb is verschwunden.
  8. Pieterbell 14 maart 2018 17:46
    quote:

    Topper schreef op 14 maart 2018 17:13:

    Ik snap niet waarom geen enkele partij een openbaar bod doet...
    1,85 miljard aan beurswaarde is te idioot voor woorden. Hoe gaat HG ik hemelsnaam eens een keer waarde realiseren voor de aandeelhouders. Hoe krijg je het voor elkaar om in beurswaarde totaal niet te profiteren van een van de grootste automotive ontwikkelingen van het komend decennium.
    Wat een wanprestatie.
    De goede man, Harold Goddijn vraagt om genomineerd te worden als slechtste CEO van Nederland en gezien het internationale karakter van TomTom zelfs daarbuiten.

    Goddijn heeft de afgelopen jaren gefaald in het op de kaart zetten van het bedrijf TomTom als een van de hoofdrolspelers op deze aardkloot voor autonomous driving.

    In plaats daarvan heeft Goddijn de afgelopen jaren kostbare centen en tijd gespendeerd (verspilt) aan 13 in een dozijn consumenten prullen die op elke hoek van de straat tegen afbraakprijzen worden gefabriceerd.

    TomTom, voor 10 jaar terug bekend in de markt als Europese marktleider voor navigatiekastjes, een must have en @TOMTOM zichtbaar aanwezig afgezakt naar een uitwisselbare (onder) leverancier van kaartjes en s/w en derderangs mini producent van consumenten prullen..
  9. [verwijderd] 14 maart 2018 17:52
    van AND forum; schijnt uit de telegraaf te komen:

    De wereld in kaart brengen
    Zelfrijdende auto’s hebben veel gedetailleerder kaartmateriaal nodig dan voor automobilisten die zelf aan het stuur zitten. Waar navigatiesystemen vandaag de dag tot op de meter kloppen, moeten kaarten voor zelfrijdende auto’s op tien centimeter of minder precies zijn. Wegenkaartspecialist Here verwacht voor het eind van het jaar een miljoen kilometer aan straten in Noord-Amerika en Europa tot op de decimeter nauwkeurig in kaart te hebben gebracht.

    Om auto’s autonoom te laten rijden moet het kaartmateriaal op tien centimeter of minder precies zijn. FOTO HERE
    door Gabi Ouwerkerk

    Here werd in 2015 door een consortium van drie Duitse autofabrikanten, Audi, BMW en Daimler, overgenomen van Nokia voor een bedrag van €2,8 miljard. De Nederlandse ceo Edzard Overbeek benadrukt dat de ambities van Here verder reiken dan de auto-industrie. Diverse bedrijven buiten de auto-industrie, waaronder Bosch en Continental hebben ook een belang genomen in het bedrijf.

    „We bouwen kaarten, maar we zijn een big data bedrijf”, zegt Overbeek. „Onze kaarten zijn opgebouwd uit heel veel verschillende data. We willen uitgroeien tot wereldwijd aanbieder van real-time locatiediensten. We werken aan oplossingen voor alles wat autonoom wordt: van drones tot grasmaaiers.”

    De focus ligt op dit moment wel bij kaarten voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf beschikt over een platform dat verschillende datasets bij elkaar brengt, zoals sensordata uit auto’s en telefoons met industriële data, zoals gegevens over wegwerkzaamheden en omleidingen.

    Hoe meer data beschikbaar is, hoe menselijker de zelfrijdende auto kan rijden. „Als je een bocht natuurkundig gezien met een maximale snelheid van 50 kilometer per uur kunt nemen, zullen weinig passagiers er blij mee zijn als de auto hem ook daadwerkelijk met die snelheid neemt. Niet iedereen wil met zijn hoofd tegen het raam worden aangedrukt.”

    Overbeek verwacht dat de meeste passagiers willen dat de auto zich gedraagt zoals ze zelf zouden rijden. En hij is ervan overtuigd dat dit in de toekomst gaat gebeuren. „Over twintig jaar bezit bijna niemand meer een auto. Een voertuig komt op afroep aanrijden en als je instapt, downloadt de auto jouw profiel en past daarop zijn rijstijl aan.”

    Here heeft inmiddels 555.555 kilometer aan wegen nauwkeurig in kaart gebracht. „Technologisch is het mogelijk auto’s autonoom te laten rijden, maar vanwege wet- en regelgeving zal het nog zeker tien jaar duren voor het zo ver is.” Bij invoering op snelwegen, voorziet Overbeek weinig problemen, maar hij geeft toe dat het een hele uitdaging zal worden om zelfrijdende auto’s veilig en effectief te laten rijden in een stad als Amsterdam, waar fietsers en voetgangers zich weinig aantrekken van rode stoplichten en voorrangsregels. „Een optie is om alle fietsers uit te rusten met sensoren. Veel deelfietsen beschikken hier al over. Deze data kun je dan opnemen in het kaartmateriaal.”

    Een volgende stap is het koppelen van databases met indoor kaarten van publieke omgevingen zoals luchthavens, voetbalstadions en winkelcentra. Dit is volgens Overbeek van belang als mensen zelf geen auto meer bezitten. „De zelfrijdende auto ziet waar je je bevindt in het winkelcentrum en hoeveel minuten het duurt voor je bij uitgang X bent. Zodra je naar buiten loopt, komt de auto aanrijden.”
  10. [verwijderd] 14 maart 2018 18:10
    Het volharden met het smijten van geld naar consumer is de nekslag geweest voor de koers gerekend vanaf 1-1-2016.
    Met een paar oplevingen vorig jaar moeten beleggers het idee hebben gehad dat rechte lijn naar de boei weer was uitgezet. Nada.
    Goddijn zwalkt. Heeft een zwakke cfo.
    Een vrouw die die niet op haar nummer kan zetten.
    De Taye die de rit wel uitzingt.
    En dan de RvC. Olv topjurist Wakkie.
    Die jongen van sap en die gast van ibm snabbelen lekker bij.

    Kortom: de analisten hebben afscheid genomen. Pissed of in some cases.
    Dat ifrs geneuzel heeft kwaad bloed gezet.
    Het niet willen luisteren naar de opsplitsing voorstellen idem.

    Beurzen gaan zijwaarts. TT voorop.
    Wat rest is wat pendel trading. Ouderwets up en down.
  11. VanillaSky 14 maart 2018 20:36
    quote:

    tatje schreef op 14 maart 2018 11:39:

    Bij Q4 2017 staat ook de consensus voor 2018.

    Tom Tom investor relations , investor, consensus.

    gemiddelde consensus 2018 van de analisten

    2017
    automotive 190,6
    L Enterprise 138,2
    Telematics 162,1
    totaal 491

    2018 ( gemiddelde consensus )
    automotive 239 ( groei 26% )
    Enterprise 130 ( daling 6% )
    telematics 172 ( groei 6% )
    Totaal 541 ( groei 10% )

    Groei 3 BTB MAAR 10%

    ----------------------------------------------------------------
    Consumer
    2016
    PND 396
    Sports 106
    hardware 61,2

    consumer 2017 ( een gegeven volgens Taco )
    PND 322 ( daling 18,5% )
    sports 45
    hardware 45 ( daling 27% )

    consumer 2018
    PND 322 ( daling als in 2017 18,5% ) 262
    Sports -
    Hardware 45 ( daling als in 2017 27% ) 33

    ----------------------------------------------------------------------

    DUS !

    Gemiddelde consensus 2018

    Automotive 239
    L Enterprise 130
    Telematics 172
    consumer 266
    totaal 806

    Ik zeg dat automotive en Enterprise en telematics geen 10 maar 15% groeien in 2018

    A E T samen 491 maal 1,15 is 565
    Consumer zie boven 295
    totaal 860

    Verschil 54

    verschil 3 BTB 25
    consumer 29

    Dus de analisten laten de 3 BTB units groeien in 2018 met 10%

    Laten PND en hardware consumer VEEL harder dalen dan in 2017.

    IK snap er in ieder geval geen jojo van.

    Ik denk de analisten ook niet !


    Ik denk eerlijk gezegd dat de analisten aardig spot on zitten. BTB mogelijk iets meer groei en consumer iets meer daling (verwacht ik). Overigens denk ik niet dat de BTB dit jaar gezamenlijk 15% groeit. Enterprise flat en telematics paar procent groei. Automotive wel behoorlijke groei maar niet zo onstuimig als afgelopen jaar dus kan niet het totaal van de drie units naar 15% tillen.

    We komen er snel genoeg achter volgende maand Q1 cijfers, indien omzet zoals verwacht tussen de 185-195mio ligt kan je er rustig vanuit gaan dat het circa 800mio gaat worden.

  12. DerksVisie 14 maart 2018 20:43
    quote:

    VanillaSky schreef op 14 maart 2018 20:36:

    [...]

    Ik denk eerlijk gezegd dat de analisten aardig spot on zitten. BTB mogelijk iets meer groei en consumer iets meer daling (verwacht ik). Overigens denk ik niet dat de BTB dit jaar gezamenlijk 15% groeit. Enterprise flat en telematics paar procent groei. Automotive wel behoorlijke groei maar niet zo onstuimig als afgelopen jaar dus kan niet het totaal van de drie units naar 15% tillen.

    We komen er snel genoeg achter volgende maand Q1 cijfers, indien omzet zoals verwacht tussen de 185-195mio ligt kan je er rustig vanuit gaan dat het circa 800mio gaat worden.

    Ik verwacht ook dat consumer van een klif afvalt. Zo gaat dat nou eenmaal met een aflopende zaak, die gaat opeens in een stroomversnelling. En juist doordat TomTom zoveel contracten binnenhaalt met autofabrikanten voor inbouwnavigatie zal het losse kastje in een vrije val terechtkomen.

    En dit zou allemaal niet uit moeten maken (wie zit er nou met zijn gezonde verstand in TomTom om de kastjes?) maar helaas blijft men deze divisie in leven houden. Zachte helers maken stinkende wonden is hier wel passend.
  13. VanillaSky 14 maart 2018 21:01
    quote:

    DerksVisie schreef op 14 maart 2018 20:43:

    [...]

    Ik verwacht ook dat consumer van een klif afvalt. Zo gaat dat nou eenmaal met een aflopende zaak, die gaat opeens in een stroomversnelling. En juist doordat TomTom zoveel contracten binnenhaalt met autofabrikanten voor inbouwnavigatie zal het losse kastje in een vrije val terechtkomen.

    En dit zou allemaal niet uit moeten maken (wie zit er nou met zijn gezonde verstand in TomTom om de kastjes?) maar helaas blijft men deze divisie in leven houden. Zachte helers maken stinkende wonden is hier wel passend.
    Inderdaad sports gaat heel rap naar 0 en PND gaat in een paar stappen ook compleet de afgrond in. Niet geheel naar 0 er blijven wat Apps en bijvoorbeeld een rider voor motoren. Maar in een paar jaar naar 50 tot 75 miljoen omzet op jaarbasis voor de gehele consumer divisie lijkt mij een reële aanname.

    In de basis ben ik het wel met je eens dat het niet zo relevant is, alleen het probleem van TomTom is dat het simpelweg onmogelijk is voor een bedrijf van hun omvang en R&D die nodig is met omzetten van 750-850mio veel winst te maken. Dat moet naar 1-1.5 miljard. En dat lijkt m.i. nog ver, heel ver weg. Vooralsnog zie ik dat als niet mogelijk, maar hoe dan ook niet voor de middellange termijn tot 2022-2023 (waar je nog redelijke inschattingen van kan maken). Hoe het over >5 jaar vergaat dat blijft heel erg koffiedik kijken. Derhalve is de onzekerheid in de koers, zeker gezien het falen van het management op vrijwel alle fronten erg goed te begrijpen. Ze hebben natuurlijk ook totaal geen trackrecord waardoor de gemiddelde aandeelhouder vertrouwen heeft dat ze het tij kunnen keren en wederom forse omzet/winstgroei kunnen behalen.
3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 159 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links