Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,660 24 apr 2024 13:05
  • +0,140 (+2,54%) Dagrange 5,550 - 5,685
  • 245.345 Gem. (3M) 317,5K

TomTom maart 2018

3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 159 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 6 maart 2018 09:58
    quote:

    *Justin* schreef op 6 maart 2018 09:26:

    [...]

    Het gaat er dus veel meer om ‘wat’ je op de balans als waarde neerzet. Dat zijn imho niet alleen de ‘maps’, maar de ‘mapping capabilities’. En zaken als traffic niet te vergeten wat ook geen ‘statisch’ product is maar een capability om op elk moment van de dag te laten zien waar files zijn.
    De intangible assets bedragen momenteel 753 miljoen. Haal je hier de boekwaarde van Tele Atlas vanaf dan blijft er ongeveer 300 miljoen over. Assets als Telematics, Traffic, Transactional mapmaking platform, HDmap/RoadDNA,Navigation software, Online APIs, Smart Cities staan dus gezamenlijk voor een totaal bedrag van ongeveer 300 miljoen in de boeken. Hieruit mag je denk ik wel concluderen dat er genoeg ruimte is geweest om meer te kapitaliseren en/of minder af te schrijven, maar dat TomTom inderdaad die behoefte niet heeft.

    Tot voor kort had dit beleid van veel afschrijven en weinig kapitaliseren ook een negatieve invloed op de beloning van het management. In het remuneratiebeleid werd de EBIT als KPI gehanteerd die voor 50% meetelde.
    Veel afschrijven leidt hierbij tot een lagere EBIT, minder kapitaliseren ook. Niet gunstig dus voor het management. Zoals al eerder op het forum gememoreerd, is dit jaar de KPI veranderd in de formule EBITDA - CAPEX. D&A telt niet meer mee en er kan dus naar hartenlust worden afgeschreven zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de beloning van het management. Ook de CAPEX is geneutraliseerd. Of een euro nu via de OPEX of CAPEX loopt maakt voor de nieuwe KPI niks uit. Ik denk daarom dat dit beleid van veel afschrijven/weinig kapitaliseren in de toekomst voortgezet/geïntensiveerd gaat worden. De sterke stijging van D&A in 2017 is hiervan al het eerste bewijs.
  2. mjmj 6 maart 2018 10:03
    quote:

    win some... schreef op 6 maart 2018 09:58:

    [...]

    De intangible assets bedragen momenteel 753 miljoen. Haal je hier de boekwaarde van Tele Atlas vanaf dan blijft er ongeveer 300 miljoen over. Assets als Telematics, Traffic, Transactional mapmaking platform, HDmap/RoadDNA,Navigation software, Online APIs, Smart Cities staan dus gezamenlijk voor een totaal bedrag van ongeveer 300 miljoen in de boeken. Hieruit mag je denk ik wel concluderen dat er genoeg ruimte is geweest om meer te kapitaliseren en/of minder af te schrijven, maar dat TomTom inderdaad die behoefte niet heeft.

    Tot voor kort had dit beleid van veel afschrijven en weinig kapitaliseren ook een negatieve invloed op de beloning van het management. In het remuneratiebeleid werd de EBIT als KPI gehanteerd die voor 50% meetelde.
    Veel afschrijven leidt hierbij tot een lagere EBIT, minder kapitaliseren ook. Niet gunstig dus voor het management. Zoals al eerder op het forum gememoreerd, is dit jaar de KPI veranderd in de formule EBITDA - CAPEX. D&A telt niet meer mee en er kan dus naar hartenlust worden afgeschreven zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de beloning van het management. Ook de CAPEX is geneutraliseerd. Of een euro nu via de OPEX of CAPEX loopt maakt voor de nieuwe KPI niks uit. Ik denk daarom dat dit beleid van veel afschrijven/weinig kapitaliseren in de toekomst voortgezet/geïntensiveerd gaat worden. De sterke stijging van D&A in 2017 is hiervan al het eerste bewijs.
    AB, ik zou zeggen: verplaats deze bijdrage naar de rekendraad!
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 maart 2018 10:11
    quote:

    VanillaSky schreef op 6 maart 2018 09:09:

    [...]
    Ik denk het een combinatie van A en B is maar ook nog C: korte lifecycle van elk product/dienst waar ze in investeren waardoor R&D hoog blijft en op korte termijn ook afgeschreven moet worden.
    Te gruwelijk om waar te zijn?
  4. forum rang 6 tatje 6 maart 2018 10:44
    HYUNDAI
    The expansion of the offering, which originally included TomTom Traffic, TomTom SpeedCams, Local Search and Weather services, will be delivered to drivers through Hyundai’s Live Services connected infotainment system, and will be available on all new Hyundai cars produced for Europe, starting from November 2018.

    KIA
    The expansion of the offering, which originally included TomTom Traffic, TomTom SpeedCams, Local Search and Weather services, will be delivered to drivers through Kia’s connected infotainment system, and will be available starting with the next generation of Kia Ceed, and gradually applied to the whole model range by 2019.

    Dus alle nieuwe Hyundai cars in Europa vanaf november 2018.
    Dus alle nieuwe modellen KIA in Europa vanaf 2019.

    November en 2 maanden later is snel.

    MAAR het zou Tom Tom niet zijn, om de toevoeging te maken, dat het pas gaat gebeuren over 8 en 10 maanden.

    Vorig jaar zeiden ze het 5 keer, op een andere manier,"" geen invloed op de resultaten van 2017.""

    Eigenlijk zeggen ze nu: geen invloed op de resultaten 2018.

    Alleen een koers laag houden ivm de opties ?

    Wie het weet mag het zeggen.

    Iedereen handelt naar zijn eigen conclusies :-)

    Toch !
  5. forum rang 7 ketchup 6 maart 2018 10:50
    quote:

    *Justin* schreef op 6 maart 2018 09:26:

    [...]

    Ik denk dat je de expertise van tomtom kunt noemen het verwerken van miljarden data tot waardevolle informatie. De data an sich hebben dus niet zoveel waarde (je hebt ze wel nodig als bron) maar het vergt diepgaande kennis hoe je die data behandelt, tegen elkaar afweegt, geautomatiseerd vergelijkt, etc.

    Ten tijde van de teleatlas overname (dat waren andere tijden) kwamen de kaarten data als waarde op de balans. Dus echt het fysieke product.

    Vandaag de dag is de houdbaarheid van data in theorie echter maar 1 seconde. Zodra er real-time veranderingen worden geconstateerd wordt de ‘levende map’ automatisch bijgewerkt.

    As such moet je niet denken aan mapping data als waarde (die ook vorig jaar weer flink is afgeschreven qua goodwill die nog stamde uit de tele atlas tijd), maar ligt de waarde veel meer besloten in unieke kennis, kunde en expertise - die lastiger te kwantificeren is en de behoefte om dat te doen lijkt bij tomtom niet echt aanwezig.

    Pas als iemand tomtom wil overnemen gaat die discussie spelen. Wat is de waarde van duizenden tomtom engineers en ontwikkelaars in een extreem krappe arbeidsmarkt die op het gebied van mapping HELEMAAL schaars is. Zie maar hoe google, apple en al die anderen met elkaar vechten en tegen elkaar opbieden voor experts op dit gebied. En denk dan aan de atonomous driving race die alleen maar verhevigt en waarin HD maps een sleutelrol spelen.

    En denk aan de waarde van interne tools bij tomtom zoals het realtime mapping platform waar vele miljoenen CAPEX tegenaan gegooid is om te bouwen. En de expertise die nu uit de kruisbestuiving tomtom en het overgenomen autonomos ontstaat.

    Het gaat er dus veel meer om ‘wat’ je op de balans als waarde neerzet. Dat zijn imho niet alleen de ‘maps’, maar de ‘mapping capabilities’. En zaken als traffic niet te vergeten wat ook geen ‘statisch’ product is maar een capability om op elk moment van de dag te laten zien waar files zijn.
    vandaar dat asset-waarde over tijd minder weging gaat krijgen en het steeds meer erom gaat wat kan TT voor omzetgroei en winsten laten zien en dat is bijzonder link voor totale waardering , dit is onbekend terrein ( TT's track-record voor cijfer performance spreekt niet in haar voordeel )

    daarom zie je ook dat analisten nu steeds meer weging voor asset-waarde in hun modellen gebruiken om aan 'positieve' te verantwoorden koersdoelen te komen, dit blijft niet duren naarmate dat en de techniek verder in ontwikkeling gaat en het spelersveld groeit gaan de cijfers steeds belangrijker worden en als TT dat niet kan laten zien dan gaat het heel moeilijk worden ooit behoorlijk rendement te halen.
    uiterst gevaarlijk, nu weet je wat je kan krijgen, straks is het nog maar de vraag of je het ermee kan verdienen en lukt dat niet dan moet je nog maar eens zien waar je het voor kan slijten

    velen zeggen hier " ik vertrouw erop dat HG bijtijds zal weten wanneer te verkopen en wanneer het zelf te proberen ", ik betwijfel dat, het verleden spreekt niet in zijn voordeel, hij heeft GooGle onderschat en hij heeft Sports totaal verkeerd ingeschat, voor de rest is de huidige constructie van het bedrijf voornamelijk gebaseerd op acquisities en ontwikkeling daarvan, weinig op eigen inzage.

    maar goed, da's mijn mening, de tijd zal leren waar het naartoe gaat.
  6. forum rang 6 tatje 6 maart 2018 10:56
    Vorig jaar 2017 zeiden ze 5 keer "" geen invloed op de resultaten van het lopende jaar, dus 2017 )

    Die 5 keer betrof !

    - Baidu
    - Cisco
    - Daimler
    - Lease plan
    - Zenrin

    Met die namen en die samenwerkingen, moet 2018 toch gaan knallen, niet Harold !

    Stel geen dirty.

    Hoever kom je dan met een bod van 20 euro bij de founders, want founders en friends hebben misschien 70% vd aandelen.

    Stel de founders gaan voor 50, dan weten WIJ niet welke bedrijven al aan 15 20 25 30 enz hebben gedacht.
    Met die lage biedingen, kom je niet verder dan het kattenluik :-)

    Het bedrag dat de founders willen, is het bedrag van een winnaar.

    En dat wil misschien, met de inzichten van nu, nog niemand betalen.

    Iedereen zijn eigen visie en het handelen naar zijn visie.
  7. [verwijderd] 6 maart 2018 11:00
    Wat is een goed persbericht?
    Als er een naam valt zoals : Facebook IBM Microsoft Apple Bosch Ford Tesla Baidu Samsung Garmin
    En ook wanneer er door een partij een belang van 10% of meer wordt genomen
    Of als vanuit TomTom zelf wordt aangestuurd op :
    -Afsplitsen/Verkopen Telematics
    -Totaal wegdoen van Consumer
    -Maps verkopen voor 3.5 miljard en zelf terugleasen
    Is dit nou zo moeilijk voor Mijnheer CEO Goddijn
  8. [verwijderd] 6 maart 2018 11:11
    quote:

    *Justin* schreef op 6 maart 2018 11:06:

    [...]

    Volgens mij werd jij voor pannekoek uitgemaakt, dus ik vergelijk dan JOU met San Marco.

    Wees er maar blij mee!
    Ik had een dergelijk antwoord al verwacht sprookjesverteller
    Vertel aan het forum nou eens precies wat jouw brein doet om steeds weer meer mooiweer verhaaltjes te komen
    Na 5 jaar posten met alleen maar mooie sciencefiction verhalen en een koers die al 5 jaar niks doet ga je toch harstikke voor joker
    Niemand durft het te zeggen ik wel
    Jij bent de pannekoek niet ik
    Hou die bewuste spiegel voor je
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 maart 2018 11:18
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 6 maart 2018 09:15:

    [...]
    ...
    @ BDB, ze mogen dan bij TT wel oppassen dat ze die Schaeffer niet wegkopen, zou het wel weten as ik HERE was.
    Ja en nee.
    Dan moeten ze ook TT's hedendaagse probes meekopen, en dat kan niet. Tot nu toe heeft TT qua 'klassieke probes' een grote voorsprong op HERE door de door TT verkochte connected pnd's. HERE had die niet.

    Maar ja, Schaeffer is m.i. de meest waardevolle 'asset' van TT. Die man steekt qua kunde ver boven Geelen en Pauwels met hun eenmalige trucjes uit. Hij is echt de kampioen in het verwerken van floating-car data in verkeersmodellen en navigatie-predicties.
    Enfin, laat Google, Inrix, Uber of Apple het maar niet horen. Zij zweren bij big data en hun algoritmen...

    Amerikaanse arrogantie. Alsof vakkennis niet meer ter zake doet.
    Is AI beter dan deterministische kennis? Gut jongens, al 25 jaar terug deed ik daar onderzoek naar, op verkeersgebied. Preciezer: liet ik daar onderzoek naar doen, want ik had inmiddels meer ervaring dan jonge honden. En nog steeds hoeven ze mij niks te leren over de wiskunde van AI.
    AI zonder inbreng van aanwezige deterministische kennis is Jolanda-wetenschap.
    En inbouwen van die kennis in AI-algoritmen is te moeilijk voor de gemiddelde IT-er.

    Duidelijk zo? Over koersen zeg ik niks, maar van TT's technieken snap ik meer dan wie op dit forum dan ook. En mogelijk meer dan de gemiddelde hooggeschoolde TT-medewerker. Basta.

    Schaeffer wordt bij TT zwaar ondergewaardeerd. Als hij moed heeft, en zijn geliefde Berlijn wil verlaten, kan hij bij een andere club aan de andere kant van de plas een veelvoud gaan verdienen.

  10. Juun 6 maart 2018 11:22
    quote:

    *Justin* schreef op 6 maart 2018 09:08:

    Ik zeg/denk niet dat er veel nieuws komt of zo, maar Peugeot lanceert bijvoorbeeld nog de 508. En daar zit ook TomTom in.
    Peugeot, Mini, Borgward en Mazda, dat zijn namen van de merken waarmee TT in ieder geval dezelfde testen uitvoert. Alleen wat duurt dat verrekte lang voor een aandeelhouder voor je dat op een autoshow in de vorm van een aankondiging voor het hele publiek terugziet.
3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 159 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links