Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom maart 2018

3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 159 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 maart 2018 20:37
    quote:

    VanillaSky schreef op 4 maart 2018 16:54:

    [...]

    Dan zitten we dus aardig op 1 lijn. Ik zeg alleen dat ik denk dat wat er afgaat aan overhead van consumer er bijkomt om die andere BUs te kunnen laten groeien.

    En het moeilijke daaraan is, zoals ik eerder stelde, dat als je even heel globaal rekent en er een omzet is van ca. 800mio in 2020-2021 en je hebt al een opex van 550-600mio dan blijft er zelfs met een marge van 80% niet heel veel over.

    Vandaar ook mijn stelling dat ik vanuit waar we nu staan denk dat TomTom het goed gedaan heeft als ze in 2022 850mio omzet draaien met 100mio winst.
    Als ik puur de voorspellingen aanhoud van TomTom en de marges die ze maken op b-to-b en de groei die ze verwachten. En ik faseer Consumer zo goed als uit. Dan kom ik hier op:

    Winst per aandeel
    (links volgens TT nieuwe rekenmethode en rechts volgens TT oude rekenmethode, die telt dus de tele-atlas afschrijving niet mee en kent ook een deferred revenue voordeel van 25 mln. van IFRS '15 die vroeger niet bestond en waarvan ik niet weet of die zich herhaalt). Tabel kan ik wel een keer posten...

    EPS adj.
    2018: 25 cent | 39 cent
    2019: 41 cent | 55 cent
    2020: 68 cent | 82 cent

    Ik vind echter dat als TomTom nu een puur business to business bedrijf wordt dat daar 100% op focust, je van TT ook een ambitieuzer doel mag verwachten voor b-to-b omzet. Dat heb ik nu echter niet meegerekend.
  2. [verwijderd] 4 maart 2018 20:40
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 4 maart 2018 18:22:

    Dit alles speelt thans helemaal geen rol wat we gaan omzetten in 2022 met welke WPA, de vraag is kan HG wel aanblijven als CEO
    Het vertrouwen is compleet zoek, men haakt af
    Indien TT niet snel kan herstellen richting 9 euro, en dat gaat nog een grote inspanning vragen, komen er koersverlagingen
    Er moet nu serieus ingegrepen worden, dit aandeel kan nog een dump krijgen
    Bestuur heeft gefaald en die commissarissen die moeten ze allen ontslaan
    Je kan het vergelijken met Arsene Wenger als Manager bij Arsenal , veel te lang blijven zitten, geen prestaties, jaar op jaar beloftes die niet waar gemaakt worden, verwachtingen die niet gehaald worden

    eens is het genoeg
    HG resign en neem je Madame mee
    Er moet een vote of no confidence uitgesproken worden in t bestuur, de toko moet gevrijwaard blijven, we moeten geen bloedbad op t aandeel krijgen, we moeten een revolte in de bestuurskamer

    Commissarissen neem uw verantwoording
    Helemaal waar Wies, alleen vandaag blijkt maar weer dat bepaalde mensen alleen maar naar getalletjes kijken en niet naar de verantwoordelijken die compleet gefaald hebben. Bepaalde mensen willen in 2030 een leuk rendement hebben, laat ze dan naar Shell gaan. Tomtom heeft 0,0 gepresteerd en niemand heeft daar zijn verantwoordelijkheid voor genomen en als het zo doorgaat gaan we met diezelfde verantwoordelijken de volgende jaren compleet de mist mee in. Wat heb ik een spijt dat ik in het bestuur geloofde, en mijn enige hoop op verbetering is als het bestuur compleet vervangen wordt door mensen die wel verstand hebben van een beursgenoteerd bedrijf met de bijbehorende verplichtingen daarvan ipv een hobbyclubje leiden. (Als je dit leiden kunt noemen, ik noem het compleet verwoesten)
  3. Koos99 5 maart 2018 07:32
    quote:

    *Justin* schreef op 4 maart 2018 20:37:

    [...]

    Als ik puur de voorspellingen aanhoud van TomTom en de marges die ze maken op b-to-b en de groei die ze verwachten. En ik faseer Consumer zo goed als uit. Dan kom ik hier op:

    Winst per aandeel
    (links volgens TT nieuwe rekenmethode en rechts volgens TT oude rekenmethode, die telt dus de tele-atlas afschrijving niet mee en kent ook een deferred revenue voordeel van 25 mln. van IFRS '15 die vroeger niet bestond en waarvan ik niet weet of die zich herhaalt). Tabel kan ik wel een keer posten...

    EPS adj.
    2018: 25 cent | 39 cent
    2019: 41 cent | 55 cent
    2020: 68 cent | 82 cent

    Ik vind echter dat als TomTom nu een puur business to business bedrijf wordt dat daar 100% op focust, je van TT ook een ambitieuzer doel mag verwachten voor b-to-b omzet. Dat heb ik nu echter niet meegerekend.
    Justin, jij rekent EPS adj nieuwe stijl 14 cent lager dan de oude standaard, dat lijkt me niet correct.

    In Q4 17 wordt het volgende gesteld:
    Adj EPS 2017 oude standaard EUR 0,26
    Adj EPS 2017 nieuwe standaard EUR 0,18

    Dat is een verschil van EUR 0,08

    Verwachte outlook 2018 nieuwe standaard EUR 0,25
    Dus verwachte outlook 2018 nieuwe standaard is dan EUR 0,33
  4. VanillaSky 5 maart 2018 07:41
    quote:

    *Natte krant* schreef op 5 maart 2018 07:24:

    Liever gm ford en toyota dan tesla.
    Ik geloof niet in tesla. Gebakken lucht.
    Inderdaad, geeft een dag een plusje van een paar procent op de borden. Maar als voor Tesla het doek valt voor de leveringen ingaan heb je er uitendelijk niets aan. Sterker nog dan kan je in dat jaar weer één van de beruchte 'eenmalige' posten van TomTom tegemoet zien omdat de gemaakte kosten afgeschreven moeten worden.
  5. forum rang 4 holenbeer 5 maart 2018 08:05
    quote:

    VanillaSky schreef op 5 maart 2018 07:41:

    [...]

    Inderdaad, geeft een dag een plusje van een paar procent op de borden. Maar als voor Tesla het doek valt voor de leveringen ingaan heb je er uitendelijk niets aan. Sterker nog dan kan je in dat jaar weer één van de beruchte 'eenmalige' posten van TomTom tegemoet zien omdat de gemaakte kosten afgeschreven moeten worden.
    Tenzij Elon dan CEO van TT wordt :-)
  6. [verwijderd] 5 maart 2018 08:30
    quote:

    Koos99 schreef op 5 maart 2018 07:32:

    [...]

    Justin, jij rekent EPS adj nieuwe stijl 14 cent lager dan de oude standaard, dat lijkt me niet correct.

    In Q4 17 wordt het volgende gesteld:
    Adj EPS 2017 oude standaard EUR 0,26
    Adj EPS 2017 nieuwe standaard EUR 0,18

    Dat is een verschil van EUR 0,08

    Verwachte outlook 2018 nieuwe standaard EUR 0,25
    Dus verwachte outlook 2018 nieuwe standaard is dan EUR 0,33
    Er is nog een derde variant, ik kom er op terug stap nu in de auto en deze kan nog niet zelf rijden
  7. harrysnel 5 maart 2018 08:48
    quote:

    VanillaSky schreef op 5 maart 2018 07:41:

    [...]

    Inderdaad, geeft een dag een plusje van een paar procent op de borden. Maar als voor Tesla het doek valt voor de leveringen ingaan heb je er uitendelijk niets aan. Sterker nog dan kan je in dat jaar weer één van de beruchte 'eenmalige' posten van TomTom tegemoet zien omdat de gemaakte kosten afgeschreven moeten worden.
    Mooie aandeelhouder ben jij.

    Paar procentjes stijgen bij Tesla deal en daarna de vrees dat Tesla het niet gaat redden. Beter zo’n deal maar niet bekend maken dan? Billenknijpen tot aan 2022 en dan hopen op een koers van E11 is volgens jou de enige reden om in het aandeel te zitten. Immers, het ontsluiten van assetwaarde acht je hoogst onwaarschijnlijk want Goddijn gaat met zijn team nog wel 10 - 15 jaar door. Ook dat feest blaas je op voorhand af. In de periode van wachten tot aan 2022 maak je je vervolgens korte termijn zorgen (je acht orderboek Automotive 2017 van >E400 mln uiterst onwaarschijnlijk) en lange termijn zorgen(dat de groei loopt tot 2020 en “wat dan?)”, waarbij je als enige positieve verrassing noemt dat “mogelijk Consumer met een nieuwe gadget komt dat schot in de roos blijkt te zijn”. Een kansloos verhaal waarbij jouw focus op Consumer, de tak die ieder ander aandeelhouder het liefst ziet gaan, nogeens naar voren komt. Want voor jou draait alles om de totale omzet inclusief Consumer. Waarbij je de gepresenteerde EPS cijfers slikt voor zoete koek en voorbij gaat aan cashflow waardering.

    Ik begrijp inmiddels waarom jouw postings mij zo tegen de schaarse haren instrijken.

    Het is net of ik Goddijn en Taco zelf hoor die aan het downplayen zijn. Het gezucht van CEO Goddijn maar dan op het forum. Transitie is een lange moeizame weg. Er liggen kansen op bepaalde gebieden waar TomTom rol kan gaan spelen maar het uiteindelijk technologisch plaatje is onduidelijk. De EPS moet al jaren omhoog maar dat lukt maar niet (waarbij niet gezegd wordt dat dit een keuze van TomTom zelf is om het zo te presenteren; “het schieten in eigen voet” verhaal). Deals met Baidu, Qualcomm, Cisco......nergens krijgt dit een plek in de toekomstige voorspellingen qua omzet/winst waarbij kosten wel genomen worden. Er wordt vastgehouden aan aflopende Consumer tak alsof dat nog belangrijk is. Er wordt geroepen dat TomTom “niet te koop is” op moment dat er overname fantasie in de koers sluipt.

    Wat Goddijn eigenlijk zegt: het is een lange onzekere moeizame weg en je zou wel gek zijn om in het aandeel te zitten. Veel gevaren, matige cijfers en geen enkele kans op positieve verrassingen. Ik geloof niet dat Goddijn dat werkelijk meent want hij had makkelijk E20 per aandeel kunnen krijgen als hij de indruk had gewekt na de overname van Here niet afwijzend te staan tegenover verkoop/opsplitsing.

    En ondertussen ben jij de aandeelhouder die het sombere verhaal van Goddijn als realiteit slikt maar toch in het fonds belegt. Ik (mijn mening) geloof daar niets van. Net zoals ik Goddijn niet geloof als hij zegt dat hij het beste voor heeft met alle aandeelhouders.
  8. VanillaSky 5 maart 2018 09:00
    quote:

    harrysnel schreef op 5 maart 2018 08:48:

    [...]

    Mooie aandeelhouder ben jij.

    Paar procentjes stijgen bij Tesla deal en daarna de vrees dat Tesla het niet gaat redden. Beter zo’n deal maar niet bekend maken dan? Billenknijpen tot aan 2022 en dan hopen op een koers van E11 is volgens jou de enige reden om in het aandeel te zitten. Immers, het ontsluiten van assetwaarde acht je hoogst onwaarschijnlijk want Goddijn gaat met zijn team nog wel 10 - 15 jaar door. Ook dat feest blaas je op voorhand af. In de periode van wachten tot aan 2022 maak je je vervolgens korte termijn zorgen (je acht orderboek Automotive 2017 van >E400 mln uiterst onwaarschijnlijk) en lange termijn zorgen(dat de groei loopt tot 2020 en “wat dan?)”, waarbij je als enige positieve verrassing noemt dat “mogelijk Consumer met een nieuwe gadget komt dat schot in de roos blijkt te zijn”. Een kansloos verhaal waarbij jouw focus op Consumer, de tak die ieder ander aandeelhouder het liefst ziet gaan, nogeens naar voren komt. Want voor jou draait alles om de totale omzet inclusief Consumer. Waarbij je de gepresenteerde EPS cijfers slikt voor zoete koek en voorbij gaat aan cashflow waardering.

    Ik begrijp inmiddels waarom jouw postings mij zo tegen de schaarse haren instrijken.

    Het is net of ik Goddijn en Taco zelf hoor die aan het downplayen zijn. Het gezucht van CEO Goddijn maar dan op het forum. Transitie is een lange moeizame weg. Er liggen kansen op bepaalde gebieden waar TomTom rol kan gaan spelen maar het uiteindelijk technologisch plaatje is onduidelijk. De EPS moet al jaren omhoog maar dat lukt maar niet (waarbij niet gezegd wordt dat dit een keuze van TomTom zelf is om het zo te presenteren; “het schieten in eigen voet” verhaal). Deals met Baidu, Qualcomm, Cisco......nergens krijgt dit een plek in de toekomstige voorspellingen qua omzet/winst waarbij kosten wel genomen worden. Er wordt vastgehouden aan aflopende Consumer tak alsof dat nog belangrijk is. Er wordt geroepen dat TomTom “niet te koop is” op moment dat er overname fantasie in de koers sluipt.

    Wat Goddijn eigenlijk zegt: het is een lange onzekere moeizame weg en je zou wel gek zijn om in het aandeel te zitten. Veel gevaren, matige cijfers en geen enkele kans op positieve verrassingen. Ik geloof niet dat Goddijn dat werkelijk meent want hij had makkelijk E20 per aandeel kunnen krijgen als hij de indruk had gewekt na de overname van Here niet afwijzend te staan tegenover verkoop/opsplitsing.

    En ondertussen ben jij de aandeelhouder die het sombere verhaal van Goddijn als realiteit slikt maar toch in het fonds belegt. Ik (mijn mening) geloof daar niets van. Net zoals ik Goddijn niet geloof als hij zegt dat hij het beste voor heeft met alle aandeelhouders.
    Het was sarcastisch bedoeld, wind je er niet zo over op.
    Dat Tesla het wel eens niet kan redden is overigens reeel als je ziet wat voor verliezen dat bedrijf draait.

    Je kan mij dan wel somber/negatief vinden maar let wel, dat vind iedereen mij hier al jaren. Het trieste is dat zelfs ik ieder jaar te positief ben (en niet zo'n klein beetje).

    Wat mij stoort is dat je schijnbaar alleen in dit fonds mag beleggen met een longpositie als je de heilige overtuiging hebt dat de omzet omhoog gaat knallen naar 1,5 miljard met winsten van honderden miljoenen.
    Je zou ook kunnen zeggen dat ik het vrij rooskleurig in zie, een fonds waar je 'mogelijk' de komende jaren 50% rendement kan maken. Het is toch te gek voor woorden dat je dan word neergezet als negatief.

  9. forum rang 7 ketchup 5 maart 2018 09:17

    Harry je ergernis versus V-Sky gaat over de top
    er heeft hier maar één schuld aan deze onnodige afstraffing op het aandeel en dat is het Bestuur van TT, zij en niemand anders, verder is het ongelofelijk dat niemand daar ingrijpt

    het aandeel maakt men vakkundig kapot en juist daar waar het bedrijf zich steeds beter positioneert

  10. forum rang 6 pwijsneus 5 maart 2018 09:46
    quote:

    *Justin* schreef op 4 maart 2018 22:37:

    Hik postte deze link en verwijderde. Ik breng het maar weer terug...
    www.livemint.com/Companies/qyKarTkjGH...
    That’s why we have invested early on in this technology, launching the TomTom HD Map in 2015 and quickly becoming the leader in coverage of HD Maps, with nearly 380,000 km mapped across Europe, the US and Japan. We now have coverage in 48 US states as well as 19 European countries.

    Hmm, Waymo heeft al 4 miljoen KM, en HERE loopt tegen de 1 miljoen KM aan.

    Alphabet’s mapping prowess is seen as a key advantage for its self-driving car unit Waymo, which has already completed more than 4m miles of autonomous driving. (Alphabet owns Google Maps, Google Earth, Google Street View and the navigation app Waze, which tracks real-time traffic).
    www.ft.com/content/2a8941a4-1625-11e8...

    HERE HD Live Map now at 555,555 km; beyond 1 million km later this year
    globenewswire.com/news-release/2018/0...

    What about TomTom??
3.177 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 159 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links