Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever is niet hip genoeg

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 februari 2018 15:00
    Wat ook speelt is de opkomst van B-merken, dat was volgens mij de reden dat het aandeel in/rond oktober begon te dalen. Supermarkten bieden hun eigen producten aan, goedkoper dan A-merken, waardoor de A-merken omzet verliezen. En lagere omzet betekent een nóg slechtere onderhandelingspositie met de supermarkten, waar hun omzet juist van afhankelijk is. Probeer dat tij maar te keren, lukt niet zo 1-2-3.

    Wat ze dan kunnen doen is kosten besparen, dus snijden, snijden en nog eens snijden. En in opdracht B-merken produceren. Maar de winst daalt daarmee. Of nóg meer marketing maken voor A-merken, en dus nóg duurdere producten (of opnieuw lagere winst).

    Dus ik vrees dat het met Unilever voorlopig niet goed komt, het wordt van alle kanten gepakt.
  2. forum rang 7 rene l 28 februari 2018 21:47
    Je kunt wel hip willen zijn maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

    Bij ons in het te grote dorp brouwen ze tegenwoordig Veluwse Schavuyt, het is niet echt een hip bier, ze brouwen het met gefilterd kanaalwater.
    Het is te drinken, in de verte heeft het wel wat weg van Duvel, wel is het flink aan de prijs.

    Zelf drink ik liever halve literblikken Bavaria, ik sla altijd een paar treetjes in wanneer ze bij Dirk in de aanbieding zijn voor 50 Cent.
    Een Amsterdammertje kost je dan 25 Cent, wat betaal je voor hetzelfde bier in een hippe tent rondom het Damrak.

    Ik neem vaak een douche met AXE Anti-Hangover of Cool Steel, of wanneer het flink koud is een hete douche met Alaska, het komt allemaal van Unilever.
    Er is altijd wel een aanbieding waarvoor je het voor 1 Euro en 50 centen kunt kopen, veel goedkoper dan wat jaren terug.

    Bij ons rijzen de hippe afhaal- en bezorgtenten als paddestoelen uit de grond.
    Eten laten bezorgen is trendy het mag wat kosten.
    Onze burgerbobo moedigt het aan, hij wil er nog veel meer, we worden wanneer we zo doorgaan de vreetschuur van de Veluwe.
    De meesten gaan binnen het jaar al weer over de kop, er is niets aan de hand, voor elke die failliet gaat komen er weer twee terug.
    Je kunt de pizzapunten slechts één keer verdelen en het is eten of gegeten worden.
    Hamburgertenten met namen zoals Het Laatste Avondmaal of eethuis Het Galgenmaal zijn gewild bij de jeugd.

    Starbucks heeft ook een koffietent geopend en het meisje van de Leerfabriek die de koksopleiding volgt mag er gratis stage lopen.
    Ze zegt het zelf, ik mag niets anders doen dan de hele dag koffiezetten.
    Drie Euro voor een bak koffie is best wel duur, bij de naastgelegen Praxis kun je een gratis kopje koffie halen dat best wel te drinken is.

    Trends komen en gaan en zelfs de groen-oranje-bruine gordijnen uit mijn jeugd zijn tegenwoordig weer hip.

    Zelf trek ik mij niet zoveel van trends aan, het is belangrijk om het vizier op scherp te houden en je niet gek laten maken door de media en analisten.

    Je kunt je geld tenslotte maar één keer uitgeven en voor je weet klopt de volgende crisis al weer op deur.
    Soms is goedkoop duurkoop, maar niet altijd.
    De geschiedenis herhaalt zich namelijk altijd.

    En uit onbevestigde bron heb ik vernomen dat Arend Jan wanneer het weer weer wat beter is een onvervalste biertest gaat organiseren voor geinteresseerde IEX leden bij een nader te bepalen brouwerij.
  3. rdeleeuw 1 maart 2018 12:55
    Het is inderdaad bier, geen pils (behalve de lichtste) wat ze schenken bij brouwerij 't IJ. Maar noem het geen Vlaamse bieren. Amsterdams bier is het, sinds de 80 er jaren van afgelopen eeuw. In de 80 jarige oorlog zijn veel Vlamingen naar Amsterdam gekomen en hebben onze gouden eeuw aangejaagd, maar helaas niet hun bier meegenomen. Verder moet je bij Unilever breder kijken, zij groeien al jaren goed in emerging markets. Ze hebben vele distributie middelen uitstekend in de vingers, breiden dat ook uit met de dollar shaving club (x sell naar andere producten). Hip maakt vaker niet dan wel de juiste sprong naar grotere marktaandelen en andere markten. En verliest vaak daarbij ook nog eens haar onderscheidende vermogen. Unilever onderschatten is geen slimme strategie. Wel moeten ze wat meer'agile' worden, me ondernemers, minder spreadsheet marketeers.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links