Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Koos99 16 februari 2018 09:57
    quote:

    martinmartin schreef op 16 februari 2018 09:36:

    Okay Justin dus toch jaar op jaar wat ik al veronderstelde.

    Daarvan uitgaande zal een GAGR van 15% voor de 3 BTB leiden tot een omzet van 766 mio in 2020 wanneer je als startpunt neemt 2015 ad 383 mio.

    Ik zie dat sommige longholders van tom2 dit als reeele totale omzet zien voor tom2 .
    Dan krijgen een aantal andere posters toch dat wat zij willen namelijk geen enkele inmenging meer van PND en Sports omdat die al volledig zijn weggesaneerd dan wel uitgefaseerd. Probleem bij die lage omzettarget is wel dat ook C&S consumer volledig wegvalt als omzetgenerator en dat is welhaast onmogelijk gezien het grote deferred gehalte van deze omzet.
    HG zei er tijdens cc Q4 16 het volgende over

    We've indicated that we will grow 15% per annum those business-to-business activities for the next four years. So that means that from a 2016 net revenue was about EUR425 million combined. It will grow by 2020 to about EUR750 million. That will give you that 15% CAGR. And that is very high-margin revenue, with an average gross margin of 85%, 90%.

    Dus basisjaar is 2016 en dan 4 x samengestelde groei van 15%
  2. [verwijderd] 16 februari 2018 10:19
    Die 15% cagr komt van downplayer Goddijn (hopelijk geen exit-boef). Was gebaseerd op de orders die al binnen waren. En op een lage take-rate van 28%.

    Er zijn ondertussen nieuwe orders uit China en de USA.

    Ik kijk er niet gek van op als die cagr dit jaar al naar ergens tussen de 15-20% gaat en dan voor 2019 en 2020 boven de 20% komt te liggen.

    Vanaf 2020 komen de inkomsten uit de HD-maps op gang. Die leveren per auto geen 60 euro eenmalig op, maar krijgen een jaarabonnement van ergens tussen de 60 en 100 euro.

    (overigens verwacht ik in telematics wel groei vanuit de leasemarkt en kleine acquisities; men zou echter kunnen verrassen door telematics via een slimme deal te verkopen)

  3. Benjamin G. 16 februari 2018 10:46
    Bijgevoegd een prognose op basis van een hogere CAGR van 20% tot 2020 en na 2020 een CAGR van 25%. Dit levert een groei van automotive per jaar tussen de 28 en 38% op. Zonder consumer kom in de buurt van de berekening van de omzet van Vanilla Sky in 2020.

    Ik heb een bleu sky scenario uit mijn hoofd gezet. Tot 2020 lijkt de break up value leidend te zijn. En pas na 2020 gaat de waarde van het bedrijf de break up value passeren op basis van andere waarderingsmethoden anders dus dan een overname met premie.
  4. VanillaSky 16 februari 2018 15:30
    quote:

    Benjamin G. schreef op 16 februari 2018 10:46:

    Bijgevoegd een prognose op basis van een hogere CAGR van 20% tot 2020 en na 2020 een CAGR van 25%. Dit levert een groei van automotive per jaar tussen de 28 en 38% op. Zonder consumer kom in de buurt van de berekening van de omzet van Vanilla Sky in 2020.

    Ik heb een bleu sky scenario uit mijn hoofd gezet. Tot 2020 lijkt de break up value leidend te zijn. En pas na 2020 gaat de waarde van het bedrijf de break up value passeren op basis van andere waarderingsmethoden anders dus dan een overname met premie.
    Bedankt voor je prognose. Het is m.i. wel een heel blue sky scenario om uit te gaan van versnelling van groei na 2020. Maargoed laten we het hopen.
  5. forum rang 6 boem! 16 februari 2018 16:37
    Bedankt voor je prognose. Het is m.i. wel een heel lightblue scenario om uit te gaan van brutomarges die slechts oplopend naar 72% waar 75-80% meer op zijn plaats lijkt gezien het feit dat je consumer binnen 3 jaar naar 0 brengt.
    Het terugbrengen naar 0 omzet binnen 3 jaar is gegeven de toegepaste methodiek van deferred over 4 jaar al vanwege deze methodiek onmogelijk maar ik begrijp dat je als startpunt de 800 mio uit de outlook hebt genomen.

    Maar goed laten we er maar op vertrouwen dat jouw prognose de juiste tendens weergeeft en dan is bijna iedereen blij.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 februari 2018 10:31
    quote:

    martinmartin schreef op 7 februari 2018 11:55:

    ...
    Het verloop van de 4 componenten tw: pnd, sports, automotive-hardware en C&S is voor de jaren 2014 t/m 2017 als volgt weer te geven.
    PND 388 mio, 379 mio , 302 mio en 238 mio
    Sports 50 mio, 69 mio, 106 mio en 38 mio
    Autom 71 mio, 73 mio, 61 mio en 45 mio
    C%S 110 mio, 103 mio, 95 mio en 92 mio

    ...
    Indien ik voor 2018 en 2019 een verwachting over consumer moet uitspreken kom ik op:
    PND'S 30% down 2018: 167 mio en 2019: 116 mio
    Sports einde 2018: 10 mio en 2019: 0 mio
    Hardware 2018: 15 mio en 2019: 0 mio
    C&S: 2018 73 mio en 2019. 64 mio.

    Total cons 2018: 265 mio en 2019: 180 mio.

    Probleem met deze benadering is dat de 3BTB units ruim onder de GAGR van 15% moeten presteren om aan de 800 mio van 2018 te komen.
    TERUGGANG PND-OMZET TE VOORSPELLEN?

    @martinmartin heeft excellent werk verricht door de consumer-omzet over de laatste jaren op te splitsen in pnd-hardware, sports, automotive-hardware en C&S, zie boven.
    Ik laat het automotive en sportsdeel hier verder buiten beschouwing en beperk me dus tot de pnd's. Ik ga er van uit dat er bij de automotive-hardware en sports geen C&S zit, en de bovengenoemde C&S bedragen alleen betrekking hebben op pnd's (incl. nog een klein plukje maps +apps). Ik negeer de effecten van IFRS 15+16 en ga dus evenals @mm uit van 'oud-IFRS'.

    Voor 2015 / 2016 / 2017 lees ik hierboven (alles in € mln):
    pnd hw : 379 / 302 / 238
    pnd C&S: 103 / 95 / 92
    De afname bij de hw is -20,3% van 2015 op 2016, en -21,2% (dus bijna hetzelfde) een jaar later.

    De daling bij C&S lijkt minder te zijn, maar dat is schijn. Deze officieel geboekte C&S-omzet is in feite de gefactureerde omzet excl. de toe- of afname van de consumer-defrev op de balans (n.b. hardware creëert geen defrev). Iets anders gezegd:
    gefactureerde (ander woord: virtuele of operationele) omzet = officiële omzet + delta defrev.

    De consumer defrev-standen ultimo 2014 t/m 2017 zijn: 104,8 / 130,4 / 132,7 / 114,8.
    Dus de delta's in 2015 / 2016 / 2017 zijn: +25,6 / +2,3 / -17,9 en dus:
    gefactureerde pnd C&S omzet 2015 is : 103+25,6 = 128,6
    gefactureerde pnd C&S omzet 2016 is : 95+2,3 = 97,3 (yoy afname -24,3%)
    gefactureerde pnd C&S omzet 2017 is : 92–17,9 = 74,1 (yoy afname -23,8%).

    De yoy daling bij pnd C&S is in 2017 dus vrijwel gelijk aan die in 2016 (ca 24%), en slechts een paar procent groter dan die bij de hardware (ca 21%).

    De trendmatige gelijkenis tussen 2016 en 2017 (en tussen de dalingen bij hardware en gefactureerde C&S) is opvallend, en het is verleidelijk om een en ander te extrapoleren naar 2018 (en zo je wilt 2019). Voor de hw ga ik daarbij uit van dezelfde yoy daling (24%) als bij C&S, omdat:
    - de dalingspercentages van 2016 op 2017 een beetje 'naar elkaar toe bewegen'
    - services en (m)apps iets langer verkocht blijven worden dan kale kastjes, denk ik
    - ik anders (eerlijk gezegd) op een nog onrealistischer (hoge) hw-omzet uit zou komen.

    Dat geeft voor 2018:
    omzet pnd hw : 238 – 24% = 180
    gefactureerde omzet pnd C&S: 74 – 24% = 56.

    Om hieruit de officiële omzet te berekenen moeten we de delta defrev in 2018 schatten. Hierbij helpt het dat de defrev-daling in 2017 per kwartaal steeds ca 3 à 5 mln was en in de loop van het jaar nauwelijks versnelling vertoonde. Dat valt op te maken uit mededelingen tijdens de cc's, zie ook mijn post van 28 okt 2017 om 17:41 in deze draad. Ik ga dan ook uit van een defrevdaling van 20 mln in 2018 (iets groter dan de 17,9 mln in 2017). Dat geeft:
    Officiële omzet pnd C&S = gefactureerde C&S-omzet – delta defrev = 56 – (–20) = 76.

    Samen met de hardware (180) dus pnd-omzet = 256. Tel daar nog 30-35 mln bij op voor autom. hardware en een restje sports, en je komt op ongeveer 290 mln Consumer-omzet in 2018.

    Ruim hoger dan de andere schattingen hier, en ook hoger dan een eerdere schatting van mijzelf. Ik begin mm's verbazing over de lage outlook van 800 mln totale omzet steeds meer te begrijpen!

  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 februari 2018 12:51
    @marique:
    Mijn 290 voor 2018 is de officiële (IFRS) consumeromzet die uit mijn beschouwing volgt. Wat dat betreft te vergelijken met de andere voorspellingen.
    Hoewel ik het eigenlijk niet als serieuze voorspelling bedoelde, meer om te wijzen op het inconsistente in de uitspraken van de ceo. Mogelijk zit ik te hoog, eerder dan te laag.

    De consumer-kwartaalomzetten in 2017 zijn zwaar beïnvloed door de gang van zaken bij sports, en daarom nogal erratisch. Ik heb gepoogd de pnd-business beter in kaart te brengen. That's all. Maar je mag mijn 290 best als 'verwachting' noteren.

  8. [verwijderd] 17 februari 2018 16:13
    Ab bdb dank voor de berekening. Ik kwam uit op 247mio(niet 250mio) in mijn berekening maar dat komt alleen omdat dat de restpost is om op de 800mio te komen. Ik geloof ook helemaal niks van de forecast van 800mio! Daarom denk ik ook dat we hoger uitkomen. In mijn berekening daalt consumer derhalve 40% en dat is flink in strijd met trend analyse...

    Er moet wat gebeuren voor de cijfers van Q1 anders kunnen ze nooit meer aan de 800mio vasthouden!

    Ik heb iedereen op dit draadje hoog zitten wat denken jullie over delisting? Ik denk AVA minus 1 dag voor de bekendmaking.

  9. Koos99 27 februari 2018 19:58
    In Q4 17 werd een afschrijving gedaan van EUR 29.2 miljoen.

    In het JV17 (pag 81) wordt daar meer over vermeld:
    Automotive EBIT includes €14.1 million in disposals of map and navigation
    technology assets
    (2016: €0)
    Enterprise EBIT includes the effect of changes in the expected useful life
    of certain customer relationships which led to an increase in the amortisation
    charge of €11 million
    versus prior year. Also included is the disposal of other assets of €3.1 million (2016: €0).


    Dus
    EUR 14.1 mio Automotive disposals of map and navigation technology assets
    EUR 11 mio Enterprise - customer relationships
    EUR 3.1 mio Enterprise - disposal of other assets

    Die EUR 11 mio wordt verder toegelicht:
    Certain customer relationships acquired in 2008 had an expecteduseful life of between 20 and 27 years. Driven by technology changes that reduce switching costs for map customers as well as changes in the competitive landscape, we have changed the expected useful life. The remaining useful life of these customer relationships is now estimated between 1 and 4 years. This change
    of the expected useful life increased the 2017 amortisation charge
    of the group by €11 million.
  10. Koos99 27 februari 2018 20:15
    In mei wordt de uitoefenprijs van de opties voor het bestuur vastgesteld en lopen de opties die 7 jaar geleden zijn toegekend af.

    Normaal gesproken houdt dat elkaar enigszins in evenwicht en is er sprake van communicerende vaten.
    Lage aandelen prijs --> gunstig voor nieuwe opties --> ongunstig aflopende opties
    Hoge aandelen prijs --> ongunstig voor nieuwe opties --> gunstig voor aflopende opties

    Echter dit jaar gaat dat niet op. Het bestuur + CV hebben in 2011 geen opties toegekend gekregen.
    Dus voor 2018 geldt voor het bestuur enkel:
    Lage aandelen prijs --> gunstig voor nieuwe opties

    Er valt niets voor ze te verkopen.
  11. Koos99 27 februari 2018 20:28
    Over de bonus uitkering van het bestuur wordt in JV 17 het volgende vermeld

    The actual bonus pay-out depends on challenging financial targets of revenue minus Consumer revenu and EBITDA minus CAPEX

    Wanneer 2017 wordt vergeleken met 2016, dan blijkt dat TomTom op deze KPI in 2017 slechter scoort dan in 2016.
    2017 vs 2016 (EUR mio)
    EBITDA 141.2 vs 140.9
    CAPEX 120.2 vs 117.5
    Dus EBITDA minus CAPEX
    21 vs 23.4

    De challenging financial target zoals opgesteld door Tammenoms Bakker om het bestuur te beoordelen ging dus uit van een verslechtering van deze KPI. Daarbij dus opgemerkt dat het bestuur in 2016 0% bonus kreeg toegekend (toen nog op EBIT) en in 2017 terwijl het bestuur in 2017 57% heeft gescoord.

  12. forum rang 6 tatje 28 februari 2018 09:32
    quote:

    Koos99 schreef op 27 februari 2018 20:15:

    In mei wordt de uitoefenprijs van de opties voor het bestuur vastgesteld en lopen de opties die 7 jaar geleden zijn toegekend af.

    Normaal gesproken houdt dat elkaar enigszins in evenwicht en is er sprake van communicerende vaten.
    Lage aandelen prijs --> gunstig voor nieuwe opties --> ongunstig aflopende opties
    Hoge aandelen prijs --> ongunstig voor nieuwe opties --> gunstig voor aflopende opties

    Echter dit jaar gaat dat niet op. Het bestuur + CV hebben in 2011 geen opties toegekend gekregen.
    Dus voor 2018 geldt voor het bestuur enkel:
    Lage aandelen prijs --> gunstig voor nieuwe opties

    Er valt niets voor ze te verkopen.

    Klasse Koos99.

    Dat noemen ze huiswerk maken.

    Geen opties in 2011, betekent dat ze geen opties MOETEN verzilveren dit jaar.

    Ava 2012 en ava 2018 die hebben ze inderdaad pas 6 jaar.

    Klasse gevonden en gedeeld, dat zijn nu krenten.

    Dus waarschijnlijk komt er een ava 2018 met nieuwe opties voor de RVB .

    2016 Harold 100% van salaris aan opties, Alain en Taco 60%.
    2017 Harold 140% van salaris aan opties, Alain en Taco 100%.
    2017 harold 40% meer, Alain en Taco 66% meer.

    Over de verhoging opties en verandering prestatie maatstaf zei mevr. Tammenoms het volgende op de AVA 2017 :
    In de loop van het jaar kijken we zeker naar ons remuneratie beleid of dit conform de nieuwe Corporate Governance Code is.

    De verhoging opties en verandering prestatie maatstaf op de AVA 2017 besproken en zelfs de toekenning zonder consumer over 2017, zegt veel !

    Prestatie maatstaf zonder consumer in 2017 en de verhoging opties ava 2017 en waarschijnlijk ava 2018, zegt mij, NOG EENMAAL FLINK UIT DE RUIF ETEN.

    Zelfs Tom Tom zelf houdt met ALLES rekening :-)

    Bedankt voor de krenten, Koos99.

    Lean en mean waren ze al geworden, nu nog 1maal volvreten en dan kan alles.

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links