Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,530 23 apr 2024 09:45
  • +0,070 (+1,28%) Dagrange 5,450 - 5,545
  • 115.966 Gem. (3M) 313,7K

TomTom Februari 2018

2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 78 79 80 81 82 ... 131 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Meryntje 15 februari 2018 09:50
    quote:

    harrysnel schreef op 15 februari 2018 09:29:

    [...]

    100% mijn gedachte Wies.

    En dus wacht ook ik op de ontsluiting van de waarde van de assets (Maps/Traffic/Telematics). Huidige waarde op de beurs.....belachelijk. Net als jij denk ik dat nu het bedrijf jatten op E12, ipv jaren geleden voor E5, na de geslaagde transitie (Consumer naar BtoB) vele malen aantrekkelijker is. Kijk naar orderboek Automotive en schaalgrootte bij Telematics. Het risico is al gelopen op de beurs en het kan nu prima naar privé. De positieve kasstroom is er, bedrijf is schuldenvrij en er is geen kapitaal meer nodig.

    Maar: het was de afgelopen jaren noodzakelijk om de belegger mee te krijgen in “het zelfstandige scenario” op moment dat Here verkocht werd en duidelijk werd dat partijen als Uber en Baidu ook interesse hadden in eigen Maps. Vervolgens wordt Fleetmatics verkocht wat bij beleggers het idee van opsplitsing aantrekkelijk maakt. Opnieuw noodzaak tot benadrukken dat TomTom beter zelfstandig door kan gaan. Waarom zelfstandig blijven/niet opsplitsen?:

    1 Er is een technologische voorsprong op Here van een aantal jaar.
    2 Here zit bij de Duitsers en dat schept kansen bij autobouwers die daar geen klant willen blijven.
    3 De nieuwe manier van mapmaking van handmatig naar automatisch zal voor omslag in kostenbasis zorgen.
    4 Het orderboek gaat pas met 2-3 jaar vertraging in de omzet lopen.
    5 Er wordt dmv boekhoudkeuze een potje toekomstige winst opgebouwd.
    6 TomTom is zich aan het positioneren voor de endgame.
    7 Er is synergie tussen bedrijfsonderdelen en dat maakt positie bv op gebied van Connected Car sterker.

    Ik noem hier wat redenen die ik afgelopen twee jaar heb horen voorbijkomen (tijdens Webcast, AVA, op forum) om vooral mee te gaan in het “TomTom wil onafhankelijk blijven” verhaal.

    Maar: al deze punten worden niet langer genoemd in het interview.

    Ad 1 + 2

    Ik lees:

    Maar het bedrijf heeft ook te maken met spelers als Google en Here, dat gesteund wordt door de Duitse auto-industrie en Intel. Tegenover analisten gaf Goddijn vorige week al aan dat er voldoende plaats is voor andere spelers, waaronder zijn eigen bedrijf. De sector wil zich niet afhankelijk maken van één enkel platform, meent hij.

    Here wordt gesteund door de Duitsers.....maar onlangs maakte TomTom contract met Daimler voor VS Maps bekend. VW was al naar TomTom voor Maps in VS en voor TT Traffic in Europa. Er is veel business met Duitsers. Wordt niet genoemd. Marktaandeel winnen op Here was strategie. Als er grote VS autobouwer gewonnen is....noem dat. Heb het hier over de technologische voorsprong op Here. En feit dat TomTom bij Apollo zit en Here niet daar een bewijs voor is. Juist nu de strategie om onafhankelijk te blijven zich uitbetaalt gaat Goddijn hier volledig aan voorbij. Ook op webcast wilde Goddijn niets kwijt over marktaandeel tov Here. Strekking: er is wellicht ruimte voor TomTom naast Here. Dat “meent” Goddijn.....dit “weet” Goddijn is beter gezien het orderboek Automotive.

    Ad 3 + 4 + 5

    Goddijn heeft gezegd dat “de oude manier van Map Making niet langer relevant is met opkomst SDC/Connected Car. Het moet van handmatig naar automatisch en dat zal kostenbasis verlagen. TomTom wil effectieve oplossing van Mapping gedeelte voor SDC puzzel verzorgen tegen laagst mogelijke kosten. Er zou een omslag komen door verdere automatisering Maps. Bij Consumer wordt ondertussen op de uitgaven gesnoeid en organisatie in lijn gebracht met afstervende business. En wat lezen we in interview? Er komt 10% aan personeel bij als we Goddijn mogen geloven. Ik lees dat als dat OPEX komende jaren zal stijgen maar vermoed dat Goddijn ook hier volledig uit zijn nek kletst.

    Dan was er het potje met opgebouwde deferred revenue wat in de winst zou gaan lopen. Analisten namen dit mee in hun analyse (bv ING) en vroegen “wat de winst zou zijn geweest meer op een cash basis”. En wat doet TomTom? Gaan een ander winstbegrip hanteren. Komen met volkomen onduidelijk verhaal over impact IFRS. Analisten haken af of verlagen hun koersdoel.

    6 + 7

    Nergens wordt in dit interview duidelijk gemaakt waarom je als belegger zou meegaan voor “endgame”. Er liggen verschillende kansen voor TomTom op bepaalde gebieden maar hoe het uitpakt blijft een vraag. Niets over “het spelen van de finale”. En over de synergie tussen de relevant BU’s ....niets. Slechts aandacht voor het “beschermen van de naam TomTom” en noodzaak tot nazorg bij Consumer. Terwijl Consumer het anker is (en een reden voor overnemende partij om toch maar te passen).

    Samenvattend: alle redenen die TomTom heeft aangedragen om vooral niet het bedrijf op te splitsen/te verkopen en te gaan voor een onafhankelijk scenario komen niet aan bod in dit interview. En dat juist nu het bewijs dat strategie werkt er is. Niets wordt er gedaan door Goddijn om belegger in het aandeel te houden. Het is nog erger: Here werd eerst afgeschilderd als verliezende partij (“we vechten het graag uit met onze Finse vrienden” ) en nu juist gebruikt om de positie van TomTom te downplayen. Mijn conclusie: exit.
    En als het tot een dirty exit komt, zullen de verzamelde forumleden niet schromen om de aanloop breed uit te meten in de pers. Kennis genoeg hier!!

    Groet uit Grunn.
  2. Optiebelegger 15 februari 2018 09:56
    quote:

    Agatan schreef op 15 februari 2018 09:51:

    Even een vraag. Als TT zoals Neef zegt van de beurs kan worden gehaald hoe gaat dat mbt je aandelen.

    Wordt dan het aangegeven bedrag bijv 11 euro het verkoopbedrag van de in bezit zijnde aandelen?
    Hoe lang beleg je al ?
    Sinds gisteren ?
  3. visje 15 februari 2018 10:04
    quote:

    Agatan schreef op 15 februari 2018 09:51:

    Even een vraag. Als TT zoals Neef zegt van de beurs kan worden gehaald hoe gaat dat mbt je aandelen.

    Wordt dan het aangegeven bedrag bijv 11 euro het verkoopbedrag van de in bezit zijnde aandelen?
    Harold komt persoonlijk bij je thuis en rekent contant met je af onder het genot van een hapje en een drankje...
  4. VanillaSky 15 februari 2018 10:06
    quote:

    tatje schreef op 15 februari 2018 09:10:

    FF vanaf 2200 uur bij gelezen.

    Zwiebertje moet weer hangen, zal ik maar zeggen.

    Blijf mooi long.

    800 miljoen in 2018

    492 ALT in 2017 met 15% is 565

    Consumer automotive hardware 44,9 min weer -27% is 32,8

    Blijft over voor PND 202,2

    PND eind 2017 322 eind 2018 dus 202,2 daling van dik 37%

    Als je sports weet en je weet consumer automotive hardware dan kun je PND berekenen.

    PND

    2014 498,4
    2015 482 - 3%
    2016 396 - 17,5%
    2017 322 - 18,5%

    Of PND gaat door een putje zoals nooit vertoond, of de CARG gaat veel lager zijn.

    Anders hebben Harold en Taco gewoon een scenario voor 2018 op een bierviltje gezet, om de koers laag te houden.

    Kijk je naar de dalingen van PND dan is deze 2016 en 2017 gelijk gebleven, waarom bijna het dubbele in 2018 als de CARG 15% blijft.

    Maar ja, schoppen is makkelijker, dan een oplossing zoeken.

    Snap ook niet waarom bij de Q & A Q4 niet werd gevraagd, hoe komen jullie aan 800.

    We gaan het wel zien. De CAGR van 15% is ook geen gegeven, die moet bijna compleet uit automotive komen. (telematics en licensing zeg maar vlak).

    In mijn eigen model kom ik op 13,5% voor 2018.

    Dat PND compleet door het putje gaat geloof ik zonder meer.
  5. forum rang 6 Tordan 15 februari 2018 10:34
    quote:

    Dokus_ schreef op 15 februari 2018 10:14:

    [...]

    als hij het voor 10.5 van de beurs DURFT te halen hoop ik inderdaad dat ik hem even persoonlijk kan spreken!!

    Voor 10,5, terwijl De Mol op ruim 10 heeft ingekocht( de eerst 5% in elk geval). Daar komen ze niet mee weg. De VEB over alles blijven bestoken lijkt me.
  6. longjohn 15 februari 2018 10:35
    Harry/ Ketchup,

    Perfect verwoord. Ook ik zit al jaren in TT (sinds 2010) en vindt het onbegrijpelijk hoe HG een interview kan afgeven zoals hij heeft gedaan in het FD. Hij is volledig TT aan down-playen terwijl juist nu de basis sterk is.
    Consumers is over: uitmelken PND en daarna afsterven: Overigens volledig onbegrijpelijk dat er binnen het bestuur geen afrekening plaatsvind van de wanprestatie op consumer: Je kan het een keer mis hebben , maar er zo naast zitten (Camera, scooter, etc) en minimaal 100/mio kosten er naast pissen is knap. Daarbij vindt ik ook de groei op telematics in 2017 niet bijster. Van HD maps moet het dus gaan komen: mi staan hier alle seinen voor op groen ( grote contacten, winst op HERE, kwalitatief kaarten super etc) .
    Ook de presentatie vd cijfers waren wederom dramatisch: Het lijkt erop of men er alles aan doet om de werkelijke waarde/winsten te verbloemen ("F D artikel : transparantie beursnotering pufffffff)
    Juist daarom is het verrassend dat HG alleen maar de negatieve kanten belicht.
    Hoewel het track record van HG niet super is qua visie (Google opeens eigen maps, Telefoon geen bedreiging, Consumer/sport) heeft hij wel een paar juiste "aankopen" gedaan (Telematics deels bij elkaar gekocht/ Teleatlas) . Die waardes die daarin zitten moeten nu naar buiten komen. Dit, en alleen dit, is voor mij nog de reden om in TomTom te beleggen want mijn vertrouwen in HG heeft nu wel het dieptepunt bereikt.
    Overigens hb ik mij altijd geschaard in het " kamp" van Justin/Beperktedijkbewaker/MartinMartin : positieve kanten van TT belichten echter zoals HG er nu mee omgaat is mi schandalig.
    Mocht TT van de beurs worden gehaald voor een habbekrats (alles onder de 15,--) dan schaar ik mij achter ieder initiatief om dit te blokkeren danwel HG hiervoor aansprakelijk te stellen.
  7. Dokus 15 februari 2018 10:54
    quote:

    lucky14 schreef op 15 februari 2018 10:34:

    [...]

    Voor 10,5, terwijl De Mol op ruim 10 heeft ingekocht( de eerst 5% in elk geval). Daar komen ze niet mee weg. De VEB over alles blijven bestoken lijkt me.
    JDM zit er toch met zijn ellbogen diep in bij HG. Broekzak vestzak. Anders had je hem allang al gehoord!
  8. harrysnel 15 februari 2018 11:19
    quote:

    VanillaSky schreef op 15 februari 2018 09:25:

    [...]

    Ik heb het voordeel dat ik er gelukkig laag in zit (ca. 5,50) en probeer dat nog immer naar beneden te brengen.
    Je hoort mij overigens niet zeggen dat er geen enkele potentie is tot koersaanwas alleen dat de potentie er wel uit begint te lopen. Waar ik eerder nog mogelijkheden zag voor koersen van misschien wel 20 euro lijkt dat (vooralsnog) onmogelijk.
    Achteraf is het mooi wonen, en had ik elders meer kunnen verdienen maargoed ergens hoop ik er toch nog op dat de founders richting hun pensioen toch maar afscheid gaan nemen van de toko en zelfs al is dat aan 10 of 12 euro dan is dat nog een stuk meer als nu.

    Tot die tijd probeer ik wat te handelen om rendement te krijgen aangezien structureel hogere koersen er zoals het er nu uitziet voorlopig even niet in zitten. Heb op dag van de cijfers nog wat aangekocht aan 7.60 dat gaat er net zo hard weer uit als we wat boven de 8 staan.

    Maar ik moet toegeven ik ben wel aan het overwegen bij gelegenheid mijn positie te verkleinen, de risk/reward verhouding is gewoon verschoven met deze zoveelste neerwaartse bijstelling van prognoses.

    Kan overigens dezelfde vraag aan jou stellen als jij het management zo slecht vind en een exit aan een hele slechte prijs verwacht waarom investeer je dan in dit fonds?

    Jouw eerste zin: "Ik heb het voordeel dat ik er gelukkig laag in zit.....daar ben je mij al kwijt als medebelegger. Bedoel: aankoopprijs is voor mij volstrekt irrelevant om een positie al dan niet aan te houden. Of je nu bij daling minder winst hebt, of dat je bij daling dikker in het verlies komt......een euro minder winst telt hetzelfde als een euro meer verlies. Je kijkt nu naar een aandeel en schat in wat de koers op termijn zal doen. Denk je dat koers niet hoger gaat dan lijkt het mij verstandig om te verkopen.

    Dat je positie voortdurend aanpast lijkt me heel verstandig. Ik mis echter bij jou de onderbouwing voor een lange termijn long positie. Vandaar mijn vraag aan jou.

    Mijn onderbouwing voor longpostie: assetwaarde is in mijn beleving aantal X huidige beurswaarde. Zelfs als het gejat gaat worden voor een slechte prijs van bv E12 is er 50% upside vanaf hier. Ik geloof niet dat de Founders wegkomen met een bod lager dan E12 (wat ook al een schandalig bod is). Koers heeft dat namelijk ruim twee jaar geleden al gestaan. Opsplitsing E17/E18 is weggewuifd als niet aantrekkelijk. Waarderingen in sector (Autonavi, Here, Fleetmatics etc.). En: hopelijk helpt ook de ruchtbaarheid op dit Forum en Twitter bij het voorkomen van te lage exit.
  9. [verwijderd] 15 februari 2018 11:28
    quote:

    Dokus_ schreef op 15 februari 2018 10:54:

    [...]

    JDM zit er toch met zijn ellbogen diep in bij HG. Broekzak vestzak. Anders had je hem allang al gehoord!
    Precies wat jij zegt, Ik noem ook in mijn post Friends = JdM en private equity. JdM hoor je niet omdat hij allang weet wat er gaat gebeuren.

    Ik denk nog steeds dat de dag des oordeels 1 dag voor de AvA gaat zijn.

  10. harrysnel 15 februari 2018 11:41
    quote:

    longjohn schreef op 15 februari 2018 10:35:

    Harry/ Ketchup,

    Perfect verwoord. Ook ik zit al jaren in TT (sinds 2010) en vindt het onbegrijpelijk hoe HG een interview kan afgeven zoals hij heeft gedaan in het FD. Hij is volledig TT aan down-playen terwijl juist nu de basis sterk is.
    Consumers is over: uitmelken PND en daarna afsterven: Overigens volledig onbegrijpelijk dat er binnen het bestuur geen afrekening plaatsvind van de wanprestatie op consumer: Je kan het een keer mis hebben , maar er zo naast zitten (Camera, scooter, etc) en minimaal 100/mio kosten er naast pissen is knap. Daarbij vindt ik ook de groei op telematics in 2017 niet bijster. Van HD maps moet het dus gaan komen: mi staan hier alle seinen voor op groen ( grote contacten, winst op HERE, kwalitatief kaarten super etc) .
    Ook de presentatie vd cijfers waren wederom dramatisch: Het lijkt erop of men er alles aan doet om de werkelijke waarde/winsten te verbloemen ("F D artikel : transparantie beursnotering pufffffff)
    Juist daarom is het verrassend dat HG alleen maar de negatieve kanten belicht.
    Hoewel het track record van HG niet super is qua visie (Google opeens eigen maps, Telefoon geen bedreiging, Consumer/sport) heeft hij wel een paar juiste "aankopen" gedaan (Telematics deels bij elkaar gekocht/ Teleatlas) . Die waardes die daarin zitten moeten nu naar buiten komen. Dit, en alleen dit, is voor mij nog de reden om in TomTom te beleggen want mijn vertrouwen in HG heeft nu wel het dieptepunt bereikt.
    Overigens hb ik mij altijd geschaard in het " kamp" van Justin/Beperktedijkbewaker/MartinMartin : positieve kanten van TT belichten echter zoals HG er nu mee omgaat is mi schandalig.
    Mocht TT van de beurs worden gehaald voor een habbekrats (alles onder de 15,--) dan schaar ik mij achter ieder initiatief om dit te blokkeren danwel HG hiervoor aansprakelijk te stellen.
    Super! Voor mij mooi samengevat hoe ik erover denk. Ook ik was t/m 2015 enthousiast over stappen die Goddijn zette en ging met positieve insteek tov Management/IR mee in het verhaal.

    Vanaf 2016 zie ik geen bereidheid meer om het geboekte strategische succes vwb Automotive "te laten zien" aan de beleggers met als gevolg een dalende koers. Daarom ben ik 100% gedraaid. Sta nog hetzelfde tegenover TomTom als bedrijf maar voor Goddijn heb ik geen goed woord meer over. Terwijl ik hem juist in het verleden geroemd heb dat hij de juiste strategische stappen zette. Ook bij koersen rond de E3; dat speelt geen rol.

    Fijn dat er meer forumgenoten zo over denken en dat je het opschrijft. Want: ik word mezelf best zat en schrijf wel erg veel op forum.

    @Meryntje en anderen: ik schrijf vooral om ruchtbaarheid te geven aan gang van zaken en hoe ik de ontwikkelingen bij TomTom zie. Probeer daar ook wat structuur in aan te brengen (bv koppeling interview met eerdere uitspraken gedaan door Goddijn over de voordelen van zelfstandig blijven). Daarbij val ik in herhaling maar ik hoop dat meelezers het oppikken. Of AFM, VEB etc. Ik vind het ook prima als mensen VEB benaderen en dan een stuk van mij aanhalen wat ze op forum hebben gelezen en dat past bij hun eigen gevoel over wat er speelt. Zag op Twitter ook stukjes voorbijkomen die ik hier geschreven heb. Vind ik geen probleem. Maar: het blijft altijd mijn mening en wellicht zie ik het fout en komt er geen exit en staan we in 2020 E30. Dat heb ik veel liever:).
  11. VanillaSky 15 februari 2018 11:49
    quote:

    harrysnel schreef op 15 februari 2018 11:19:

    [...]

    Jouw eerste zin: "Ik heb het voordeel dat ik er gelukkig laag in zit.....daar ben je mij al kwijt als medebelegger. Bedoel: aankoopprijs is voor mij volstrekt irrelevant om een positie al dan niet aan te houden. Of je nu bij daling minder winst hebt, of dat je bij daling dikker in het verlies komt......een euro minder winst telt hetzelfde als een euro meer verlies. Je kijkt nu naar een aandeel en schat in wat de koers op termijn zal doen. Denk je dat koers niet hoger gaat dan lijkt het mij verstandig om te verkopen.

    Dat je positie voortdurend aanpast lijkt me heel verstandig. Ik mis echter bij jou de onderbouwing voor een lange termijn long positie. Vandaar mijn vraag aan jou.

    Mijn onderbouwing voor longpostie: assetwaarde is in mijn beleving aantal X huidige beurswaarde. Zelfs als het gejat gaat worden voor een slechte prijs van bv E12 is er 50% upside vanaf hier. Ik geloof niet dat de Founders wegkomen met een bod lager dan E12 (wat ook al een schandalig bod is). Koers heeft dat namelijk ruim twee jaar geleden al gestaan. Opsplitsing E17/E18 is weggewuifd als niet aantrekkelijk. Waarderingen in sector (Autonavi, Here, Fleetmatics etc.). En: hopelijk helpt ook de ruchtbaarheid op dit Forum en Twitter bij het voorkomen van te lage exit.
    Klopt dus mijn onderbouwing is niet zo heel anders als die van jou. Ik denk ook dat er upside aan zit ik zeg alleen OBV CIJFERS is er wat mij betreft een hoop potentie verloren gegaan voor de komende jaren.
    Bij exit/overname verwacht ik ook 10-12 euro minimaal, en bij doorgaan zoals nu is er ook nog upside - echter is dat naar ik verwacht minder geworden als ik voorheen dacht.

2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 78 79 80 81 82 ... 131 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links