Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 317,5K

TomTom Februari 2018

2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 77 78 79 80 81 ... 131 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Erik9400 15 februari 2018 07:21
    Kom maar op met dat bod...alles boven de 10 Euro is prima

    Als toekomst van tt zo onzeker is en zo'n kwelling moet hg het maar verkopen... met een miljard op de bank kan hij leven lang zeilen

    Geen enkel techbedrijf zal tt nu duur vinden...als garmin het koopt krijgen ze meer en betalen ze minder dan voor ta

    De gierput staat echt vol open nu

  2. forum rang 6 pwijsneus 15 februari 2018 07:30
    quote:

    Erik9400 schreef op 15 februari 2018 07:21:

    Kom maar op met dat bod...alles boven de 10 Euro is prima

    Als toekomst van tt zo onzeker is en zo'n kwelling moet hg het maar verkopen... met een miljard op de bank kan hij leven lang zeilen

    Geen enkel techbedrijf zal tt nu duur vinden...als garmin het koopt krijgen ze meer en betalen ze minder dan voor ta

    De gierput staat echt vol open nu

    Wordt vast gezellig op de AVA...
  3. Meryntje 15 februari 2018 07:37
    quote:

    harrysnel schreef op 15 februari 2018 00:18:

    [...]

    Zat ook te denken over de timing en reden voor interview.

    Teneur van het artikel: transitie is een lange weg. Er zijn kansen en talent is aanwezig maar Goddijn weet niet zeker hoe het uitpakt, Consumer vereist nazorg en blijft onderdeel van bedrijf. De financiële markt ziet transitie niet. Beurs is niet nodig om geld op te halen waarbij ik het voordeel dat Goddijn noemt, notering vereist transparantie en daardoor weten klanten beter wat TomTom doet, erg “gezocht” vind en onzinnig.

    Als je dit artikel als belegger leest dan denk je: afblijven. Alle cruciale punten die je niet wil horen als aandeelhouder (en dus slecht zijn voor koers) komen juist aan bod: openstaande vacatures/uitbreiding personeel, geen radicale oplossing voor Consumer, transitie is een lange weg...

    Mijn indruk: als je na dit interview het bedrijf van de beurs haalt met daarbij teksten als: “beursnotering is niet langer vereist voor financiering”, “we komen de aandeelhouders tegemoet en bieden nu bedrag X”, “koers van het aandeel blijft al jaren rond huidige niveau hangen“, “het is nog een lange transitie met risico’s die de aandeelhouder niet meer hoeft te dragen”, “bedrag X is een mooie oplossing voor alle partijen”, “bedrag X is fair gezien de lange termijn kansen <——-> risico’s”...dan past dit prima.

    Behalve dat het interview m.i. past bij een komende Exit deed het me ook denken aan het “Den Drijver verhaal” en de redenen waarom hij van “buy” naar “hold” is gegaan en met koersdoel van E15 naar naar nu E9,70.

    - Headwinds Consumer. Blijft relevant omdat er geen afscheid genomen wordt van deze tak zoals Goddijn benadrukt in interview.
    - Deelnemers in Here maken dat bedrijf sterker. In dit artikel over de transitie van TomTom wordt toch ook weer Here genoemd en: zelfs in combinatie met Intel. Er wordt gezegd dat “er ook ruimte zal zijn voor TomTom omdat autobouwers willen dual sourcen om niet afhankelijk te worden van 1 leverancier”. Alsof TomTom de kruimels van Here mag oprapen. Maar: je hebt verdorie als TomTom net een VS klant op Here gewonnen. En dat lezen we juist weer niet in het artikel op het moment dat Here ter sprake komt.
    - Bedreigingen voor Automotive op lange termijn. En ja hoor, ook Google wordt genoemd in dit artikel over transitie van TomTom. En Google is het toppunt van “eng” omdat de gratis navigatie van dat bedrijf TomTom PND al genekt heeft.

    Samenvattend: dit interview past bij een komende Exit en sluit perfect aan bij de veranderde mening van Den Drijver die dan ook instemmend kan reageren op het bod mocht dat er komen.

    En de timing?

    Den Drijver gaat vrijdag met IR van TomTom naar NIBC bijeenkomst. NIBC is de bank voor de “vermogende particulier”. De bank met Rinkelberg (investeringsvehikel van de Goddijntjes) connectie. Voor mij is dit interview een volgende stap richting exit. En ik vind ook de toon van Goddijn afgelopen webcast en in dit interview volledig haaks staan op de Q3 2017 webcast.

    Jmho

    Ik hoop dat het FD hier ook meeleest.

    Groet uit Grunn.
  4. forum rang 4 holenbeer 15 februari 2018 07:47
    quote:

    pwijsneus schreef op 15 februari 2018 07:30:

    [...]

    Wordt vast gezellig op de AVA...
    Hoeveel ava’s zouden er nog komen? Ga er eigenlijk vanuit dat dit de laatste is, dat willen ze niet nog een keer meemaken. En stel ze bieden 12 voor een exit, zou daar niemand overheen gaan?
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 februari 2018 08:18
    AND SIGNS MAP LICENSE AGREEMENT WITH MAPBOX

    Capelle aan den IJssel, the Netherlands - 15 February 2018 -

    AND is pleased to announce that it has entered into an agreement to license location and boundary data to Mapbox, a company that is revolutionizing mapping and location services for consumer, enterprise and automotive markets.

    Mapbox provides cloud-based services that allow developers to add location features like maps, search, and navigation into any digital experience. With over 1 million registered developers, Mapbox reaches more than 300 million people each month around the world.

    AND CEO Hugo van der Linde: "We are happy that we have entered into an agreement to license location and boundary data data to Mapbox. Mapbox is a highly innovative company whose developer-focused model is rapidly gaining ground in the location market. This agreement strengthens our belief that we offer a quality mapping product, matching current market needs."

    About AND
    AND is one of only four companies that offer worldwide proprietary digital map data and the only independent one. AND thereby focuses on innovative map data technologies to create better and more relevant map data. For years now AND has successfully continued to grow and as a listed company, was awarded Best Performer in 2013 and 2015 at the Euronext.

    -----
  6. Juun 15 februari 2018 08:28
    quote:

    Erik9400 schreef op 15 februari 2018 08:23:

    Straks koopt and tt nog...zonder financiële details ??
    Het zal echt niet gebeuren, maar jij bedoelt zoals Spyker Cars uit Zeewolde, met een hoogste jaarproductie ooit van 34 voertuigen, het Zweedse Saab inlijfde. De dwerg (met grootheidswaanzin) die de reus opeet.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 februari 2018 08:35
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 14 februari 2018 18:11:

    laten we even afwachten of TT nu echt binnenstapt bij Ferrari voor alle modellen, of dat dit beperkt is voor de Lusso gtc

    Ferrari verkoopt wereldwijd zo'n 9000 auto's dat is een record komende van 6500 een paar jaar geleden
    ze maken ongeveer 500 mio euro winst, op een omzet van 3,5 miljard

    leveringen afhangende van model en personalisatie loopt van 6 tot 9 maand
    ze zijn afgesplitst uit de Fiat groep met een notering op de Nasdaq onder symbool RACE
    Kan het zijn dat TomTom niet eens als eerste weet dat Ferrari hun maps gaat gebruiken?
    Het loopt namelijk via Harman als tier-1 leverancier, net als bij Subaru. Zie:
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Omdat Ferrari vaak en veel gebruik maakt van de infotainment-systemen van JBL-Harman (google maar even op Ferrari+Harman).

    Harman zal noit expliciete voorkeur voor TT uitspreken, maar heeft die voorkeur inmiddels denk ik wel. Zie bijvoorbeeld:
    www.harman.com/intelligent-navigation

    "HARMAN solutions are based on the Navigation Data Standard, thereby accommodating an easier approach to incrementally updating map information. Combined with high-definition maps providing "lane-level" location accuracy, HARMAN fuses in-car sensors and networks with navigation data that elevates navigation beyond simple route guidance to new levels of safety, efficiency, and driver assistance."

    Hier schuilt onmiskenbaar TomTom-taal in (vetgedrukt), meer dan HERE-taal.

  8. forum rang 6 tatje 15 februari 2018 09:10
    FF vanaf 2200 uur bij gelezen.

    Zwiebertje moet weer hangen, zal ik maar zeggen.

    Blijf mooi long.

    800 miljoen in 2018

    492 ALT in 2017 met 15% is 565

    Consumer automotive hardware 44,9 min weer -27% is 32,8

    Blijft over voor PND 202,2

    PND eind 2017 322 eind 2018 dus 202,2 daling van dik 37%

    Als je sports weet en je weet consumer automotive hardware dan kun je PND berekenen.

    PND

    2014 498,4
    2015 482 - 3%
    2016 396 - 17,5%
    2017 322 - 18,5%

    Of PND gaat door een putje zoals nooit vertoond, of de CARG gaat veel lager zijn.

    Anders hebben Harold en Taco gewoon een scenario voor 2018 op een bierviltje gezet, om de koers laag te houden.

    Kijk je naar de dalingen van PND dan is deze 2016 en 2017 gelijk gebleven, waarom bijna het dubbele in 2018 als de CARG 15% blijft.

    Maar ja, schoppen is makkelijker, dan een oplossing zoeken.

    Snap ook niet waarom bij de Q & A Q4 niet werd gevraagd, hoe komen jullie aan 800.

  9. [verwijderd] 15 februari 2018 09:10
    Voor mij is het duidelijk: TomTom haalt zichzelf van de beurs!


    Dit om de volgende 'rare' gebeurtenissen van de laatste tijd:
    • TomTom doet afwaardering consumer, dit is bullshit de afwaardering heeft betrekking op Teleatlas, het business model waar nu geld wordt verdiend komt grote deels door Maps (Teleatlas), daardoor is deze afwaardering totaal onlogisch.
    • TomTom voert vrijwillig nieuwe boekhoudregels in waardoor de cijfers mbt 2017 gedowngrade worden en het nog onoverzichtelijker wordt en moeilijker te begrijpen.
    • TomTom stopt 27.8mio aan onverklaarbare (niet logische) kosten in de cijfers van Q4 om het resultaat naar beneden te halen (zie bijlage voor berekening)
    • TomTom geeft belachelijke outlook aan twv 800mio obv deze cijfers zou er dus een daling van consumer zijn van 40% (zie bijlage), dit is totaal niet in lijn met de verwachting obv het verleden, ook als je in 2017 een vergelijking maakt met de daling van omzet consumer in vergelijking met daling def rev. dan kom je scheef uit.
    • En dan als druppel dat TomTom een belachelijk interview geeft waarbij ze zeggen dat ze in transitie zitten en dat ze liever geen informatie geven.

    Voor mij is het duidelijk en gaat binnenkort iets gebeuren en ik denk zelfs 1 dag voor de AvA, dit omdat de 800mio anders nooit te handhaven is, ze hebben vorig jaar al zoveel afwaarderingen gedaan dat er niet veel meer over blijft....
    Het enige waar ik bang voor ben is dat HG + Friends (de mol + private equity) geen 12 betaald maar dit hoogstens op 10,8 uit gaat komen....

  10. gvanmaarsum 15 februari 2018 09:13
    quote:

    neef. schreef op 15 februari 2018 09:10:

    Voor mij is het duidelijk: TomTom haalt zichzelf van de beurs!


    Dit om de volgende 'rare' gebeurtenissen van de laatste tijd:
    • TomTom doet afwaardering consumer, dit is bullshit de afwaardering heeft betrekking op Teleatlas, het business model waar nu geld wordt verdiend komt grote deels door Maps (Teleatlas), daardoor is deze afwaardering totaal onlogisch.
    • TomTom voert vrijwillig nieuwe boekhoudregels in waardoor de cijfers mbt 2017 gedowngrade worden en het nog onoverzichtelijker wordt en moeilijker te begrijpen.
    • TomTom stopt 27.8mio aan onverklaarbare (niet logische) kosten in de cijfers van Q4 om het resultaat naar beneden te halen (zie bijlage voor berekening)
    • TomTom geeft belachelijke outlook aan twv 800mio obv deze cijfers zou er dus een daling van consumer zijn van 40% (zie bijlage), dit is totaal niet in lijn met de verwachting obv het verleden, ook als je in 2017 een vergelijking maakt met de daling van omzet consumer in vergelijking met daling def rev. dan kom je scheef uit.
    • En dan als druppel dat TomTom een belachelijk interview geeft waarbij ze zeggen dat ze in transitie zitten en dat ze liever geen informatie geven.

    Voor mij is het duidelijk en gaat binnenkort iets gebeuren en ik denk zelfs 1 dag voor de AvA, dit omdat de 800mio anders nooit te handhaven is, ze hebben vorig jaar al zoveel afwaarderingen gedaan dat er niet veel meer over blijft....
    Het enige waar ik bang voor ben is dat HG + Friends (de mol + private equity) geen 12 betaald maar dit hoogstens op 10,8 uit gaat komen....

    Precies mijn idee. Het is voor mij een groot Ten Cate dejavu....
  11. forum rang 7 ketchup 15 februari 2018 09:24
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 15 februari 2018 08:35:

    [...]
    Kan het zijn dat TomTom niet eens als eerste weet dat Ferrari hun maps gaat gebruiken?
    Het loopt namelijk via Harman als tier-1 leverancier, net als bij Subaru. Zie:
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Omdat Ferrari vaak en veel gebruik maakt van de infotainment-systemen van JBL-Harman (google maar even op Ferrari+Harman).

    Harman zal noit expliciete voorkeur voor TT uitspreken, maar heeft die voorkeur inmiddels denk ik wel. Zie bijvoorbeeld:
    www.harman.com/intelligent-navigation

    "HARMAN solutions are based on the Navigation Data Standard, thereby accommodating an easier approach to incrementally updating map information. Combined with high-definition maps providing "lane-level" location accuracy, HARMAN fuses in-car sensors and networks with navigation data that elevates navigation beyond simple route guidance to new levels of safety, efficiency, and driver assistance."

    Hier schuilt onmiskenbaar TomTom-taal in (vetgedrukt), meer dan HERE-taal.

    goed punt, zou zomaar kunnen
    dat weet ik niet, geef enkel aan wat Ferrari mij voor gegevens geeft en dat is voor de Lusso gtc met TT maps, dit is de vervanger van de Ferrari FF, die ik heb ingeruild en daar zit Garmin/HERE in

    de California T is het volgende model dat vervangen gaat worden in het voorjaar/zomer komt de Portofino en ook in de California zit Garmin/HERE en vandaar mijn vraag aan Ferrari komt in de Portofino ook TT ?

    zodra ik wat hoor, laat ik het weten

    nogmaals voor PR een hit voor TT, want de klanten gaan dat appreciëren , voor volume stelt dit allemaal niet veel voor
    ze verkopen slechts een paar duizend Lusso per jaar en een paar duizend Portofino

    Ferrari is ongelofelijk gevoelig voor klant reactie, vandaar dat ze ook zelf bellen met de eigenaren, komt er een goede response , dan laten ze dat meewegen in hun oordeel voor keuzes en dat gaat over alles, infotainment, navigatie, geluid, motorkracht, afwerkingen enz...


  12. VanillaSky 15 februari 2018 09:25
    quote:

    harrysnel schreef op 14 februari 2018 23:14:

    [...]

    Ik lees in je laatste 3 postings:

    - “schrijf maar op je buik dat de overhead gaat dalen”.
    - “worst wordt verder verhangen, meer onzekerheid”.
    - “kunnen alleen maar hopen dat groei aanhoudt”.
    - “voordat TomTom winstgevender wordt vanaf 2022 koelt wellicht economie af”.
    - “omzet/winst dalen al vele jaren en blijven vooralsnog dalen”.
    - “voor 2018 en 2019 niet meer dan een grijpstuiver winst verder vooruit kijken is moeilijk”.
    - “als het autonoom rijden geen goudmijn wordt is het heel moeilijk om fatsoenlijke winst te behalen”.
    - “Telematics en Licensing daar is niet veel groei te behalen”.
    - “de winst in 2021 zal wat meer zijn als nu maar echt geen vetpot”.

    Simpele vraag: wat is voor jou de reden om in het bedrijf TomTom te investeren? Waarom zie jij ondanks al deze punten die jij noemt de koers van het aandeel stijgen? Waar zit de verborgen waarde?

    Prima als je een andere visie hebt. Maakt mij ook niet uit dat ik het volslagen onzin vind. Maar: als jij bovenstaande echt meent dan maak je mij niet wijs dat jij in TomTom belegt. Doe je dat wel dan hoop ik dat er iemand in je omgeving is die je onder curatele stelt want je zou vol short moeten gaan als dit werkelijk jouw visie op het bedrijf is. Ik geloof er geen bal van. Vandaar mijn vraag: waarom heb je aandelen TomTom en zit je niet short?
    Ik heb het voordeel dat ik er gelukkig laag in zit (ca. 5,50) en probeer dat nog immer naar beneden te brengen.
    Je hoort mij overigens niet zeggen dat er geen enkele potentie is tot koersaanwas alleen dat de potentie er wel uit begint te lopen. Waar ik eerder nog mogelijkheden zag voor koersen van misschien wel 20 euro lijkt dat (vooralsnog) onmogelijk.
    Achteraf is het mooi wonen, en had ik elders meer kunnen verdienen maargoed ergens hoop ik er toch nog op dat de founders richting hun pensioen toch maar afscheid gaan nemen van de toko en zelfs al is dat aan 10 of 12 euro dan is dat nog een stuk meer als nu.

    Tot die tijd probeer ik wat te handelen om rendement te krijgen aangezien structureel hogere koersen er zoals het er nu uitziet voorlopig even niet in zitten. Heb op dag van de cijfers nog wat aangekocht aan 7.60 dat gaat er net zo hard weer uit als we wat boven de 8 staan.

    Maar ik moet toegeven ik ben wel aan het overwegen bij gelegenheid mijn positie te verkleinen, de risk/reward verhouding is gewoon verschoven met deze zoveelste neerwaartse bijstelling van prognoses.

    Kan overigens dezelfde vraag aan jou stellen als jij het management zo slecht vind en een exit aan een hele slechte prijs verwacht waarom investeer je dan in dit fonds?

  13. harrysnel 15 februari 2018 09:29
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 15 februari 2018 07:11:

    [...]

    Harry, ik zit nu ook al ettelijke jaren in het aandeel en ben dan weer warm en dan weer koud in mijn geloof, zit ze alsmaar Long en heb buiten 1 x winst genomen op advies van toen nog BNP het aandeel altijd in de porto gehad en altijd bij de zwaarste weging
    mijn track-record is afgrijselijk buiten 1 korte winstperiode - ik sta nu dik 1 euro in de min op mijn aandelen en 25 cent in de min op mijn opties die omgezet worden naar aandelen.

    overall sta ik qua performance sinds ik in TT beleg aan een dikke min en het is mijn grote bleeder, het heeft nog steeds de zwaarste weging in mijn porto en dat terwijl ik recent veel Apple en Nestlé heb gekocht op deze correctie.

    heeft TT de zwaarste weging voor positie in mijn porto, omdat ik er het meeste vertrouwen in heb ?
    absoluut niet, mijn vertrouwen in TT ligt op een diepte punt, ik heb me nog nooit zo kwaad gemaakt over het Managen van een bedrijf, want ik verwacht dat een CEO de belangen van alle aandeelhouders behartigt en niet enkel voor hen die er werken en een paar intimi en wat zitten die commissarissen daar te doen, zitten die er enkel om het over-genereuze remuneratie beleid af te stempelen ?

    dit alles maakt het enorm frustrerend in dit aandeel te zitten en het is puur vanwege mijn volle overtuiging dat TT aan 2 miljard euro te geef is en dat iemand daar straks mega van gaat profiteren, en daarom reken ik erop dat ook al gaan wij niet de jackpot krijgen, we er toch tenminste 12 euro aangaan overhouden

    maar qua belegging en gezien de algehele positieve markt ontwikkelingen de laatste jaren voor Beurzen en deze sector waar TT zich in begeeft had ik er beter nooit aan begonnen en al die mensen die zeggen Ja ..maar TT heeft ook onder de 5 euro gestaan, dus dit is dan al een mooi herstel, dan zeg ik TT onder de 5 euro stond geprijsd voor een faillissement voor te jatten - wat ze nog overwogen hebben - en dat is geen vergelijkingsbasis

    wil je TT vergelijken, dan moet je kijken wat heeft TT betaald voor wat nu haar kroonjuweel is en wat heeft dit thans voor waarde ? en als je dan bedenkt dat TT maps en Traffic nu beter en verder is dan de concurrentie dan is het een grof schandaal voor waar we aan noteren en stelt de VEB terecht "TT kampioen kapitaal vernietiger aan de beurs"

    ik mag lijden dat er een keer een revolte komt die gelijk al die fat-cats aan de kant schuiven.

    100% mijn gedachte Wies.

    En dus wacht ook ik op de ontsluiting van de waarde van de assets (Maps/Traffic/Telematics). Huidige waarde op de beurs.....belachelijk. Net als jij denk ik dat nu het bedrijf jatten op E12, ipv jaren geleden voor E5, na de geslaagde transitie (Consumer naar BtoB) vele malen aantrekkelijker is. Kijk naar orderboek Automotive en schaalgrootte bij Telematics. Het risico is al gelopen op de beurs en het kan nu prima naar privé. De positieve kasstroom is er, bedrijf is schuldenvrij en er is geen kapitaal meer nodig.

    Maar: het was de afgelopen jaren noodzakelijk om de belegger mee te krijgen in “het zelfstandige scenario” op moment dat Here verkocht werd en duidelijk werd dat partijen als Uber en Baidu ook interesse hadden in eigen Maps. Vervolgens wordt Fleetmatics verkocht wat bij beleggers het idee van opsplitsing aantrekkelijk maakt. Opnieuw noodzaak tot benadrukken dat TomTom beter zelfstandig door kan gaan. Waarom zelfstandig blijven/niet opsplitsen?:

    1 Er is een technologische voorsprong op Here van een aantal jaar.
    2 Here zit bij de Duitsers en dat schept kansen bij autobouwers die daar geen klant willen blijven.
    3 De nieuwe manier van mapmaking van handmatig naar automatisch zal voor omslag in kostenbasis zorgen.
    4 Het orderboek gaat pas met 2-3 jaar vertraging in de omzet lopen.
    5 Er wordt dmv boekhoudkeuze een potje toekomstige winst opgebouwd.
    6 TomTom is zich aan het positioneren voor de endgame.
    7 Er is synergie tussen bedrijfsonderdelen en dat maakt positie bv op gebied van Connected Car sterker.

    Ik noem hier wat redenen die ik afgelopen twee jaar heb horen voorbijkomen (tijdens Webcast, AVA, op forum) om vooral mee te gaan in het “TomTom wil onafhankelijk blijven” verhaal.

    Maar: al deze punten worden niet langer genoemd in het interview.

    Ad 1 + 2

    Ik lees:

    Maar het bedrijf heeft ook te maken met spelers als Google en Here, dat gesteund wordt door de Duitse auto-industrie en Intel. Tegenover analisten gaf Goddijn vorige week al aan dat er voldoende plaats is voor andere spelers, waaronder zijn eigen bedrijf. De sector wil zich niet afhankelijk maken van één enkel platform, meent hij.

    Here wordt gesteund door de Duitsers.....maar onlangs maakte TomTom contract met Daimler voor VS Maps bekend. VW was al naar TomTom voor Maps in VS en voor TT Traffic in Europa. Er is veel business met Duitsers. Wordt niet genoemd. Marktaandeel winnen op Here was strategie. Als er grote VS autobouwer gewonnen is....noem dat. Heb het hier over de technologische voorsprong op Here. En feit dat TomTom bij Apollo zit en Here niet daar een bewijs voor is. Juist nu de strategie om onafhankelijk te blijven zich uitbetaalt gaat Goddijn hier volledig aan voorbij. Ook op webcast wilde Goddijn niets kwijt over marktaandeel tov Here. Strekking: er is wellicht ruimte voor TomTom naast Here. Dat “meent” Goddijn.....dit “weet” Goddijn is beter gezien het orderboek Automotive.

    Ad 3 + 4 + 5

    Goddijn heeft gezegd dat “de oude manier van Map Making niet langer relevant is met opkomst SDC/Connected Car. Het moet van handmatig naar automatisch en dat zal kostenbasis verlagen. TomTom wil effectieve oplossing van Mapping gedeelte voor SDC puzzel verzorgen tegen laagst mogelijke kosten. Er zou een omslag komen door verdere automatisering Maps. Bij Consumer wordt ondertussen op de uitgaven gesnoeid en organisatie in lijn gebracht met afstervende business. En wat lezen we in interview? Er komt 10% aan personeel bij als we Goddijn mogen geloven. Ik lees dat als dat OPEX komende jaren zal stijgen maar vermoed dat Goddijn ook hier volledig uit zijn nek kletst.

    Dan was er het potje met opgebouwde deferred revenue wat in de winst zou gaan lopen. Analisten namen dit mee in hun analyse (bv ING) en vroegen “wat de winst zou zijn geweest meer op een cash basis”. En wat doet TomTom? Gaan een ander winstbegrip hanteren. Komen met volkomen onduidelijk verhaal over impact IFRS. Analisten haken af of verlagen hun koersdoel.

    6 + 7

    Nergens wordt in dit interview duidelijk gemaakt waarom je als belegger zou meegaan voor “endgame”. Er liggen verschillende kansen voor TomTom op bepaalde gebieden maar hoe het uitpakt blijft een vraag. Niets over “het spelen van de finale”. En over de synergie tussen de relevant BU’s ....niets. Slechts aandacht voor het “beschermen van de naam TomTom” en noodzaak tot nazorg bij Consumer. Terwijl Consumer het anker is (en een reden voor overnemende partij om toch maar te passen).

    Samenvattend: alle redenen die TomTom heeft aangedragen om vooral niet het bedrijf op te splitsen/te verkopen en te gaan voor een onafhankelijk scenario komen niet aan bod in dit interview. En dat juist nu het bewijs dat strategie werkt er is. Niets wordt er gedaan door Goddijn om belegger in het aandeel te houden. Het is nog erger: Here werd eerst afgeschilderd als verliezende partij (“we vechten het graag uit met onze Finse vrienden” ) en nu juist gebruikt om de positie van TomTom te downplayen. Mijn conclusie: exit.
2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 77 78 79 80 81 ... 131 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links