Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom Februari 2018

2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 ... 131 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 13 februari 2018 22:40
    quote:

    Koos99 schreef op 13 februari 2018 21:17:

    [...]

    Beste Tatje, het is vrij eenvoudig waar het fout gaat. Je stelt denk ik terecht dat Consumer in 2018 niet zal dalen tot een omzet van EUR 235 milj.

    Wat blijft er dan over?

    Juist, waarschijnlijk gaan Automotive & Enterprise & TTT gezamenlijk niet met 15 % groeien. Enterprise is het afgelopen jaar slechts 1% gegroeid, en Q4 17 vs Q4 16 zelfs 7% gezakt. Taco gaf aan dat ze daar last hadden van de zwakke dollar, en geloof me als Taco zegt dat ze ergens pijn hebben dan is dat zo. Ik denk dat het reëel is om te gaan van een vlak jaar in Enterprise.

    Bij TTT wil de groei ook niet vlotten, als daar 5% groei wordt gerealiseerd dan mogen we onze handjes dichtknijpen. Om dan op een groei van 15% uit te komen zou Automotive met 35% moeten groeien, en TomTom is duidelijk genoeg geweest dat we op geen enkele manier op een zelfde groeicijfer als vorig jaar hoeven te rekenen in Automotive (44%). TomTom heeft aangegeven dat de groei in Automotive strong zal zijn, wat volgens de schaal van Mock 20% - 30% is.

    Het valt op dat TomTom steeds minder guidance geeft bij de omzet ontwikkeling van de afzonderlijke BU's, tijdens vorige jaren werd dat vaak nog wel kenbaar gemaakt.

    Ook dat is niet onmogelijk, alhoewel ik wel denk dat het daar in de buurt gaat komen. (in mijn eigen model kom ik op ca. 13,5% groei).

    Overigens wanneer het groeipercentage van die drie BUs lager is en consumer omzet hoger als de 235 mio is dat VEEL zorgwekkender richting de toekomst. De CAGR van 15% is afgegeven tot 2020, als dat groeipercentage moeilijk gehaald word en daarna de groei afneemt dan zijn de rapen pas echt gaar. Want als je dan vanaf een omzetniveau van ca. 775mio met kleine percentages moet groeien dan gaat de weg heel lang worden.

  2. forum rang 7 Dutchy Ron 13 februari 2018 22:45
    Zenuity, the joint venture of Autoliv and Volvo Cars, announced today that it has acquired the intellectual property and trademarks of Beyonav, a technology services company delivering innovative, location-based solutions that go beyond traditional applications of navigation technology. The new startup is at the forefront in the development of system software for advanced driver assist systems (ADAS) and autonomous driving (AD) technologies.

    techstartups.com/2018/02/08/autonomou...

    Zal jullie vermoedelijk ook niet zijn ontgaan
  3. forum rang 7 Dutchy Ron 13 februari 2018 22:48
    Baidu

    Apollo

    Baidu released Apollo 2.0, which supports simple urban road conditions and introduced four new functions, including cloud services, software platforms, reference hardware platforms and reference vehicle platforms. Apollo supports four main computing platforms, including NVIDIA, Intel, NXP and Renesas. Baidu announced that the Apollo platform has 165,000 lines of code and is adding approximately 65,000 lines of code each quarter.
    Apollo has garnered more than 90 partners, including some of the world's leading forces in autonomous driving.
    China's Ministry of Science and Technology announced that Baidu Apollo has been designated as the national autonomous driving open platform.
    Baidu formed a strategic partnership with Xiamen King Long United Automotive (King Long). King Long plans to produce Level 4 buses using Apollo by July 2018.
    Baidu formed a strategic partnership with BAIC Group. BAIC Group plans to mass-produce vehicles with Level 3 autonomous features around 2019 and fully autonomous Level 4 cars around 2021 using Apollo.
    Baidu partnered with automobile manufacturer Chery to provide functions such as smart voice interaction, smart online navigation, facial identification and interconnected entertainment to Chery's high-end product EXEED TX. Chery plans to mass-produce Level 3 autonomous vehicles in 2020.
    Baidu formed a strategic partnership with Anhui Jianghuai Automobile Group Corporation (JAC) for the mass production of self-driving cars. JAC plans to begin producing cars using Apollo in the second half of 2019.
    Baidu formed a strategic partnership with Chinese car-hailing company Shouqi Limousine & Chauffeur to fast-track the development of smart transport through Apollo and DuerOS platforms.
    Baidu and NXP Semiconductors have announced a strategic cooperation in autonomous driving. NXP will join Apollo and provide semiconductor products and solutions including millimeter wave radar, V2X, security, smart connectivity and in-vehicle experience technologies.
    Baidu, NVIDIA and ZF are creating a production-ready AI autonomous vehicle platform designed for China. This collaboration is based on Baidu's Apollo Pilot, an autonomous driving product targeted for mass production, the new NVIDIA DRIVE Xavier™ and ZF's new ProAI car computer.
    Baidu and Udacity announced the launch of Apollo's autonomous driving online courses, which are designed to expand the base of Apollo developers.
    Baidu launched the Apollo Global Institute to help close the global AI talent gap, leveraging Baidu's technology centers in Beijing, Shanghai, Shenzhen, Silicon Valley and Seattle.
    Baidu plans to form a RMB 10 billion ($1.5 billion) Apollo Fund to invest in autonomous driving and expand Apollo's ecosystem.
  4. Dokus 13 februari 2018 22:49
    Zoals verwacht, niet genoemd. Baidu heeft het wel over apollo gehad, nvidia,nxp etc wel genoemd masr onze tommie dus niet!
    Bel morgen anders even met een 06 lijn, die doen ook altijd zo vrolijk! Kan je weer op je goede gevoel afgaan

    En ik bedoel idd afgaan als een gieter...wat heb je jezelf weer voor l*l gezet.. je bent en blijft de forum clown
  5. forum rang 7 Dutchy Ron 13 februari 2018 22:52
    www.thebeijinger.com/blog/2018/02/13/...

    Chinese transportation giant Didi Chuxing revealed that they have completed a series of driving tests for its autonomous cars, marking another milestone along its way in keeping up with the global craze towards self-driving vehicles.
    In a video showcased at the company’s annual meeting, Company CTO Bob Zhang made an introduction from the inside of a self-driving vehicle prototype as it drove around the city, navigating around pedestrians, static obstacles, and moving vehicles. “Self-driving technology will greatly enhance the efficiency of transportation, and will be an effective way for filling in the gaps in the supply of transportation services,“ Zhang said.
    Didi Chuxing is actively testing over 10 prototyped vehicles in three cities in China and US since last year, the firm noted.
  6. DerksVisie 13 februari 2018 23:06
    quote:

    Dokus_ schreef op 13 februari 2018 22:49:

    Zoals verwacht, niet genoemd. Baidu heeft het wel over apollo gehad, nvidia,nxp etc wel genoemd masr onze tommie dus niet!

    Sowieso vraag ik mij ook af of wij überhaupt blij moeten zijn met Baidu. Toen ik de presentatie van Apollo 2.0 bekeek, bekroop mij steeds meer het gevoel dat Baidu voornamelijk een copy-cat bedrijf is. Google is al sinds 2009 aan de slag om de zelfrijdende auto tot werkelijkheid te maken. Maar Baidu is er slechts 2 jaar mee bezig en profiteert voornamelijk van de buitenlandse bedrijven die hun reeds ontworpen technologie beschikbaar stellen in ruil voor een mogelijkheid om in China te kunnen opereren.

    Waar ik mij het meest aan ergerde was dat Baidu met haar Apollo programma hoofdzakelijk afspraken heeft met Chinese autofabrikanten, en dit dan ook nog eens "China Speed" noemt. Waar zijn de Europese/Amerikaanse autofabrikanten gebleven?

    Natuurlijk had het aandeel van TomTom op dit nieuws significant moeten stijgen, en dit vast moeten houden. Maar als je naar het grotere plaatje kijkt dan lijkt Apollo 2.0 een slinkse manier om de achterstand van zelfrijdende auto's, via gebruik van andermans technologie, in te halen.



  7. DeHardeWerker 13 februari 2018 23:09
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 13 februari 2018 22:55:

    [...]

    Het is nog geen 9 uur morgenvroeg Mameloe
    Je zit gewoon te spinzen om me te kunnen pakken
    Dat zegt zoveel over jou
    Wacht jij nou maar af en beloof me 1 ding: mocht er de komende 9 uur goed nieuws komen vanuit Baidu richting TomTom hou dan voor altijd tegen mij je mond
    echt je bent zo ziekelijk bezig
    O, dus nu moeten we weer wachten tot morgenvroeg ? En als er dan geen goed bericht is ? Je hebt in elk geval dan weer tot morgenvroeg gerekt en tijd om een vervolg roeptoeter bericht te verzinnen vannacht. Zie je nu nog steeds niet in dat je alleen maar loze, niet onderbouwde berichten roeptoetert, uitsluitend gebaseerd op wat je graag zou willen zien gebeuren ?
  8. [verwijderd] 14 februari 2018 00:20
    quote:

    F814 schreef op 14 februari 2018:

    Blijft toch vreemd dat alle partners genoemd worden maar TT niet.
    Het lijkt wel vergif.
    Ik heb meer het idee dat tomtom hun klanten/partners zeggen hun naam nooit te gebruiken ipv dat tomtom het niet mag van klanten. Omgekeerde wereld, immers tomtom wil zijn koers laag, is bevestigd door artikel in de Telegraaf van Peter Wakkie. Want zeg nou zelf, welk bedrijf wil nou niet in de picture staan en zijn koers omhoog hebben? Het is toch van de zotte dat wij ons geld in een bedrijf hebben zitten met een CEO die een eigen en foute agenda erop nahoudt en de koers opzettelijk naar beneden dirigeert. Welk ander bedrijf en CEO doet dat nou ook? En uitgerekend wij hebben er zo eentje met een dictator als CEO die ongegeneerd zichzelf weer voor 4 jaar benoemd met het slechtste trackrecord dat je maar kunt bedenken. En Wakkie die na 2 keer 4 jaar termijn ook nog even 2 jaar eraan vast plakt terwijl dat eigenlijk niet mag. Wakkie is dus door Goddijn nog even nodig met zijn laatste wanpraktijken in de endgame (lees dirty exit) Ik hoop dat het allemaal groot in het nieuws komt na een uit de hand gelopen AVA straks, ik hoop dat iedereen nu alles in de strijd gooit bij de AVA en massaal erheen gaat. Plan die dag maar vast vrij iedereen! En we moeten nu niet meer netjes blijven en hun op hun woord geloven, want het zijn intussen al meerdere keren bewezen leugenaars daar in het bestuur van tomtom. Dus geen genoegen nemen met teksten als: we zullen het beteren in de toekomst.....want dat gaan ze dus niet. We moeten opstappen eisen PER DIREKT! Harold Goddijn zou als ex-CEO daar de zaal moeten verlaten vind ik.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 februari 2018 04:25
    CNBC over Baidu:

    Shares of Baidu climbed 5 percent in the extended session. The popular Chinese search engine beat analyst estimates on top and bottom lines. The company has been underperforming due to strong competition from other Chinese internet-based companies like Alibaba. It is now searching for new revenue streams like artificial intelligence, self-driving cars and video streaming to become a better competitor.

    Commentaar op seekingalpha:

    Wow, they should easily make profits of 13 USD per Share in 2018. At a PE ratio of 25 that would be a stock price of 325.
    Also, they have 15 billion USD in cash. They could buy back 19% of outstanding shares at today’s price. Then we have the IQiyi ipo as a short-term trigger, that will also lift margins a lot.
    2018 will be the year of Baidu!


  10. forum rang 5 nr36 14 februari 2018 06:00
    INTERVIEW NAVIGATIEBEDRIJF

    TomTom is ‘echt een ander bedrijf aan het worden’
    JOB WOUDT
    Topman Harold Goddijn legt nadruk op recordaantal orders in zakelijke markt, maar krijgt beleggers nog niet mee
    Amsterdam
    TomTom geldt als een belofte in de snel digitaliserende automobielindustrie, maar beleggers zien dat perspectief nog niet scherp. De koers schommelt net boven de €?7,50, terwijl het aandeel twee jaar geleden nog €?12 waard was.
    Ook na de jaarcijfers van vorige week moest het aandeel terug, en dat terwijl ceo en mede-oprichter Harold Goddijn nadrukkelijk stelde dat TomTom een softwarebedrijf aan het worden is. De consumentenelektronica met de vertrouwde navigatiekastjes en de sport- horloges en -camera’s raakt op de achtergrond.
    Van de €?903 mln aan omzet in 2017 kwam 61% uit data, computerprogrammatuur en diensten. Daarbij gaat het niet alleen om software voor bijvoorbeeld navigatie en verkeersinformatie die autofabrikanten inbouwen in hun nieuwste modellen, maar ook om het actief beheer van een wagenpark voor transportondernemers. Als deze ontwikkeling zich doorzet, zal het percentage aan omzet voor de zakelijke markt dit jaar oplopen tot dik boven de 70%. ‘TomTom is echt een ander bedrijf aan het worden’, aldus Goddijn een kleine week na de resultaten.
    TomTom groeide in korte tijd van een klein bedrijf met veertig medewerkers naar een wereldconcern met zo’n anderhalf miljard omzet, maar staat eind volgend jaar weer op €?800 mln. De groei in het zakelijke segment gaat aanmerkelijk minder onstuimig dan de neergang in de consumentenelektronica.
    ‘In de ogen van de financiële markten is er vertraging in de transformatie naar een nieuw businessmodel’, merkt Goddijn op. ‘Maar ik stel ook vast dat we een record hebben bereikt aan nieuwe orders en dat we 450 vacatures hebben op ons personeelsbestand van 4700.’
    V De snelle groei van destijds kleeft aan TomTom. Zit dat jullie nu soms in de weg?
    ‘Het is best een lange weg die we zijn ingeslagen. Maar als je kijkt naar de kennis en ervaring die we hier in huis hebben, dan is die echt indrukwekkend. Er wordt hier hard gewerkt om er een succes van te maken.’
    V Het alternatief met sporthorloges en -camera’s pakte niet goed uit, bleek afgelopen zomer. Hoe teleurstellend was dat?
    ‘We hebben geprobeerd om de consumententak overeind te houden door die een injectie te geven. Met onze combinatie van hardware en software zitten we dicht op de consument en hebben de competenties om goede producten te maken. Het is dan jammer dat dit zo loopt. Ondertussen heeft het ons wel tijd gegeven in onze transitie.’
    V Jullie hebben het afgelopen halfjaar gekeken naar een verkoop van de sporthorlogetak. Waarom is dat er niet van gekomen?
    ‘Je ziet dat de energie uit deze markt wegsijpelt, ook bij andere spelers. Dat leidt tot een herwaardering van deze markt. En je moet er voor blijven zorgen dat de bestaande klanten goed worden bediend en het merk geen schade oploopt. We hebben miljoenen horloges verkocht en deze mensen maken allemaal van ons platform gebruik. Dat moet je netjes blijven regelen.’
    V Hoe lang kunnen jullie nog voortgaan met de verkoop van navigatiekastjes?
    ‘De markt wordt kleiner, maar we hebben een heel grote klantenbasis. We denken er nog veel van te kunnen verkopen. Bovendien genereert het cash waar we als onderneming profijt van hebben. We willen ook helemaal niet weg uit de consumentenmarkt. We halen er veel energie en inzicht vandaan. Het stelt ons in staat om snel te testen en te innoveren. En de directe connectie met de klant blijft belangrijk. Ook als je in de zakelijke markt actief bent, moet je de eindgebruiker nooit uit het oog verliezen. Het heeft geen zin om exact te voorspellen wanneer de laatste wordt verkocht.’
    Het ‘nieuwe’ TomTom mikt vooral op het autonoom rijden, waarbij de computer steeds meer de rol van de bestuurder overneemt. Navigatie- en verkeersdata spelen hierin een cruciale rol en TomTom zit diep in deze materie. Hier groeide de orderportefeuille het afgelopen jaar met een derde tot €?400 mln. Maar het bedrijf heeft ook te maken met spelers als Google en Here, dat gesteund wordt door de Duitse auto-industrie en Intel. Tegenover analisten gaf Goddijn vorige week al aan dat er voldoende plaats is voor andere spelers, waaronder zijn eigen bedrijf. De sector wil zich niet afhankelijk maken van één enkel platform, meent hij.
    V Het autonoom rijden is de belofte, wanneer neemt het een echte vlucht?
    ‘Het is een ontwikkeling die verwarrend is voor mensen. We weten dat we meer autonoom gaan rijden, maar niet op welk niveau. Je ziet nu al met de elektrificatie dat auto’s makkelijker geassembleerd kunnen worden. De toetredingsdrempels voor autofabrikanten worden anders, de rol van software wordt nog groter. Deze nieuwe auto’s met software en sensoren lijken steeds meer op rijdende smartphones of pnd’s (portable navigation devices, oftewel ‘tomtommetjes’, red.). Er is veel gespeculeer over de effecten hiervan en de betekenis voor mens en maatschappij. Het leidt soms ook tot onzekerheid en angst, zoals in landen die een stevige auto-industrie kennen. Het is nu moeilijk om te zien hoe de hazen straks lopen.’
    V En gaat TomTom er echt van profiteren?
    ‘De uitkomst weet ik niet, maar ik weet wel dat de softwarecomponent steeds belangrijker wordt. En daar hebben wij als TomTom een paar belangrijke ijzers in het vuur met digitale kaarten, navigatie, verkeersinformatie en slim routeren. Ook zullen hier nog allerlei aanvullende diensten bijkomen, zoals informatie over parkeren en laadpalen. Het biedt voor ons een rijk landschap waar we met onze diensten, technologie en context een rol gaan spelen.’
    Ceo Harold Goddijn is een van de vier oprichters van TomTom. Hij erkent dat zijn bedrijf in de transitie naar een nieuw businessmodel nog ‘een lange weg heeft te gaan’.
    Beursnotering dwingt tot transparantie
    Het in 1991 opgerichte TomTom staat dertien jaar aan de beurs genoteerd, dat maakte de financiering van overnames gemakkelijker. De vier oprichters, onder wie Harold Goddijn, beschikken nog over 45% van de aandelen. Was het geen idee geweest om het bedrijf van de beurs te halen om de transitie naar een ander businessmodel in de luwte door te voeren? In Nederland koos medische groothandel Mediq hiervoor, net als Telegraaf Media Groep die later deze maand van het Damrak verdwijnt. In de VS is computerfabrikant Dell een bekend voorbeeld. ‘Het is waar dat het tijdens een transitie lastiger is’, erkent Goddijn. ‘Maar daar komen we wel doorheen en dan gaan de voordelen van de notering zwaarder wegen.’ Voor nieuw kapitaal heeft TomTom de beurs nu niet nodig, gezien de stevige kasstroom en solvabiliteit. ‘Maar de beursnotering dwingt ons ook tot transparantie. Klanten kunnen zien wat hier gebeurt.’
    € 903 mln
    TomTom boekte in 2017 een omzet van €?903 mln. Daarvan kwam 61% uit data, computerprogrammatuur en diensten.
    70 %
    Als de huidige ontwikkeling zich voortzet, loopt het percentage aan omzet voor de zakelijke markt dit jaar op tot ver boven de 70%.
  11. forum rang 7 ketchup 14 februari 2018 07:11

    @ nr36 - ab - bedankt voor 't delen

    het is duidelijk wil je rendement uit TT halen dan kun je er beter werken dan in investeren
    komende jaren komt daar nog geen verandering in
    de markt is TT moe en HG beu, 13 jaar aan de beurs en nog nooit dividend uitgekeerd, ook niet de eerste paar jaar toen het goed ging

    indien HG de structuur niet wenst te veranderen en de toko niet wil openbreken om aandeelhouderswaarde te creëren, blijft dit een moeizaam verhaal
    HG heeft geen track-record voor performance en aangezien bestuurders niet aangesproken kunnen worden op hun verantwoordelijkheid, blijft dit een privé gerunde company met een beursnotering

    de huidige beursnotering is een reflectie voor hoe de markt het bedrijf oordeelt en dat is niet voor een groei bedrijf in een zeer gevraagde sector, doch een 'twijfel'-geval, van high risks, low returns en de enige reden dat de koersdoelen bij sommige analisten ver boven het huidige niveau liggen is vanwege de weging voor SOP ( som der delen) , niet vanwege het verdienmodel.

    buy-hold-suffer en bid dat iemand ooit die onderwaardering eruit weet te halen, voordat het te laat is.

2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 ... 131 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links