Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Koopjesjagers en bodemvissers

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 24 apr Nasdaq Composite nog niet doorgebroken 49
  2. 23 apr Elektrische auto's hebben nog steeds panne 79
  3. 19 apr Nieuwe koopkansen aanstaande als de correctie doorzet 79

Reacties

185 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 februari 2018 22:51
    Beste allen, ik wilde eerst nog doorgaan tot de drieduizendste post maar vind het eigenlijk wel goed zo :)

    Alas, veel humor hier en ook vaak mijn gedachten kwijt gekund, maar nu tijd om de vleugels uit te spreiden en weer elders neer te strijken.

    Allen succes, en wees een beetje lief voor elkaar :)

    Groeten, Baudolino
  2. forum rang 6 JoostVLS 8 februari 2018 04:13
    quote:

    Lookout schreef op 7 februari 2018 23:26:

    [...]

    deze keer niet gelukkig zit short
    las dat jij maandag long bent gegaan + maart calls ziet er vooralsnog niet goed uit
    nu alweer 531
    Klopt ik heb mrt calls 535 op 9.35 en gisteren vlak voor slot de AX2 540 geschreven dus die premie strijk ik op en zo wordt de mrt call steeds goedkoper. Ik blijf long voor de komende tijd. Futures draaien wel weer.
  3. forum rang 6 JoostVLS 8 februari 2018 05:28
    Tesla houdt vast aan herzien productieschema voor Model 3
    Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto's, accu's, opladers en zonnepanelen, houdt vast aan het - al twee keer aangepaste - productieschema voor zijn nieuwe Model 3. Ceo Elon Musk verwacht aan 2500 afgeleverde auto's per week te komen aan het eind van het eerste kwartaal en - vanzelfsprekend onder voorbehoud van nieuwe tegenvallers - 5000 per week aan het eind van het tweede kwartaal. Uiteindelijk moet de productie naar 10.000 auto's per week, maar daar verbindt Musk nog geen datum aan. Die uitbreiding start zodra het doel van 5000 auto's per week is gerealiseerd.

    Sinds kort staat de Model 3 van Tesla in enkele showrooms in de VS.
    Sinds kort staat de Model 3 van Tesla in enkele showrooms in de VS.Foto: Reuters
    Dit schrijft Musk woensdag in zijn brief aan de aandeelhouders over de jaarcijfers over 2017. In het derde kwartaal van vorig jaar, bij de productiestart van de Model 3, werden 222 auto’s afgeleverd, voornamelijk aan eigen personeel. In het vierde kwartaal waren dat er in totaal 1542, beduidend minder dan de 5000 per week die Musk bij aanvang voor ogen stond. Het schema was toen al twee keer aangepast. Volgens Musk zat het probleem onder andere bij de accu's.

    'We hadden teveel zelfvertrouwen bij de start van Model 3'
    Terugkijkend op de afgelopen negen maanden, zei Musk over Model 3: 'We hadden een beetje teveel zelfvertrouwen en we waren wat laks, we dachten het wel te weten. Het proces om een nieuwe productielijn op te starten duurt normaal 18 maanden, wij dachten het wel in zes tot negen maanden te kunnen.'

    Er wordt nu verder geautomatiseerd, onder andere bij de accu's in de gigafactory. 'Het werkt al in Duitsland en in maart staat het hier, bij onze gigafactory', zei Musk. 'Dan kunnen we naar 2500 per week. De volgende bottleneck - de voorraad van onderdelen automatiseren en de onderdelen automatisch naar de productielijn brengen - pakken we daarna aan, om op 5000 per week te komen. De problemen die er waren, waren groter dan verwacht, maar ze verdwijnen nu ook weer heel snel.'

    Musk overweegt bijvoorbeeld een tunnel te boren - met zijn Boring Company - van de plek waar de stoelen van de auto's worden gemaakt naar de fabriek, omdat de fabriek al die vrachtwagens niet aan kan. Het gaat over een afstand van ongeveer een mijl.

    'Een miljoen auto's per jaar afleveren in 2020 is mogelijk'
    Musk zei desgevraagd dat hij nog steeds verwacht dat er in 2020 een miljoen auto's per jaar kunnen worden geproduceerd. Eind dit jaar zal hij meer vertellen over het nieuwe Model Y, waar in de tweede helft van 2018 ook al de eerste investeringen voor zullen worden gedaan. 'We hebben echt heel veel lessen over de productie geleerd van Model 3. Het volgende model moet heel eenvoudig te produceren zijn. Ik denk dat we alleen van Model Y al een miljoen auto's gaan leveren, met relatief weinig investeringen. Ik verwacht voorlopig 50% groei per jaar, wat waanzinnig hoog is voor een productiebedrijf als Tesla.'

    In 2018 naar een structureel positief bedrijfsresultaat
    De omzetgroei voor het hele bedrijf kwam in 2017 op 55%. Voor heel 2018 verwacht Musk een snellere groei. Door de kosten en investeringen in de hand te houden en de productie van Model 3 en enkele energieproducten - met name voor het opslaan van elektriciteit - op te voeren, moet 'ergens in 2018' het punt bereikt worden dat Tesla structureel een positief bedrijfsresultaat bereikt. Bij een productie van 5000 auto's van model 3 verwacht Tesla op een operationele marge van 25% uit te komen.

    'Ik ben heel voorzichtig optimistisch dat we in dit jaar ook winstgevend worden, volgens de officiële Amerikaanse boekhoudregels', zei Musk in een toelichting op de cijfers. 'In en vanaf het derde kwartaal verwacht ik in ieder geval een positieve cash flow uit de business, waardoor we kunnen investeren in Model Y en de uitbouw van de productie van Model 3 en in de gigafactory. De grootste investering zal in Model 3 worden gedaan, om de productie op te voeren. Dat zal meer dan 50% van de investeringen opslokken, die in totaal iets hoger zullen zijn dan in 2017.'

    Voor de twee nieuwe modellen die eind 2017 werden gepresenteerd in Los Angeles - de elektrische truck en de nieuwe sportwagen - hebben toekomstige klanten al $854 mln vooruit betaald.

    Verlies over heel 2017 is $1,9 mrd
    De omzet van Tesla, waarin ook de activiteiten rond zonne-energie zijn opgenomen, steeg in het laatste kwartaal van $2,3 mrd naar $3,3 mrd. Het nettoverlies ging door de afleveringsproblemen van Model 3 van $121 mln naar $675 mln.

    Over het hele jaar steeg de omzet van $7 mrd in 2016 naar $11,8 mrd. Het verlies over het hele jaar ging van $675 mln naar $1,96 mrd. Eind 2016 had Tesla $3,4 mrd in kas. Eind 2017 was dat nog steeds $3,4 mrd.

    Beurs reageert voorzichtig positief
    Voordat de cijfers bekend werden steeg de beurskoers van Tesla woensdag met ruim 3% naar $345,83. Het verlies per aandeel over het vierde kwartaal kwam op $3,04, waar analisten op een verlies van gemiddeld #3,11 hadden gerekend. Nabeurs steeg de koers in een eerste reactie nog een fractie verder, tot $346,20.

    De verkopen van de twee andere modellen van Tesla steeg in 2017 naar recordhoogtes. Van de S en de X gingen er bij elkaar ruim 102.000 de deur uit. Daarmee werd voor het eerst de grens van 100.000 geslecht.
  4. forum rang 6 JoostVLS 8 februari 2018 06:02
    quote:

    Wired schreef op 8 februari 2018 05:46:

    Ga je je Tesla shorts er uit gooien, Joost?
    Tja, dat is een goede vraag. Gezien de nabeurshandel zou ik er straks om 08.00 uur met nog een kleine winst uitkunnen. De vraag is wat er om 15.30 gaat gebeuren. Reageert de goegemeente toch teleurstellend en staan we daarna 320 ? Of blijft men geloven dat de productie op orde komt? Blijft Tesla zijn voorsprong behouden of worden ze ingehaald door de andere automakers ? Lastig. Wat denk jij ? Heb jij een positie in Tesla?
185 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links