Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,530 25 apr 2024 15:17
  • -0,200 (-3,49%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 235.655 Gem. (3M) 321,3K

TomTom in 2018

5.112 Posts
Pagina: «« 1 ... 233 234 235 236 237 ... 256 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 tatje 27 januari 2018 13:11
    Na inlezen, april 2016 in Tom Tom, direct kamp 3 gekozen.

    Niet kapitaliseren is de keuze van het management.

    Samenwerkingen zullen misschien uitmonden in strategische allianties.

    De prijs van de founders van Tom Tom zal tussen de 50 en 100 liggen.

    Strategische allianties voor partijen waar men nu al mee samenwerkt en die bijdragen aan de waarde van Tom Tom.

    Komt er dan een derde partij die een super bod doet, dan hebben die partijen die bijdragen aan de waarde van Tom Tom en 10 of meer procenten in Tom Tom hebben via een strategische alliantie, een buffer in geld tov die derde partijen.

    Ik denk eerst strategische allianties, op zeg 17 tot 20 euro, niet op 9, want dat zou een lachertje zijn.

    Gaan ze wachten met een strategische alliantie en er komt een knal bod van zeg 60, dan kun je moeilijk nog een strategische alliantie geven op 17.

    Verwacht dat de koers na 6 feb goed gaat stijgen en er voor de AVA 2018 een strategische alliantie komt, dan kunnen ze op de AVA 2018 weer 8ii stemmen en of strategische allianties.

    Wel duidelijk voor mij, dat Tom Tom met strategische allianties, hoopt nog lang zelfstandig door te gaan en meer waarde te ontsluiten, dan nu een bod.

    Maar de rijke jongens, zonder strategische allianties zullen misschien op een gegeven moment MOETEN :-)
  2. [verwijderd] 27 januari 2018 13:42
    quote:

    martinmartin schreef op 27 januari 2018 12:49:

    Het is duudelijk dat er drie kampen zijn.

    Kamp 1 die denkt dat Tom2 alle slagen zal missen en ten dode is afgeschreven in het grote geweld.

    Kamp 2 die denkt dat Tom2 nu moet kapitaliseren omdat de toekomst ongewis is en je altijd garen moet spinnen op het moment dat zich dat voordoet(@Wies en de hoofdmoot van de aanwezige posters)

    Kamp 3 die denkt dat Tom2 alles in handen heeft om historie te schrijven en werkelijk een substantieel deel van de grote koek binnen kan harken waardoor het financiele eindresultaat de tussentijdse kapitalisatie zal doen verbleken.

    De markt waardeert het aandeel op dit moment ergens tussen kamp 2 en 3.

    De jaarcijfers die op 6 feb openbaar worden gemaakt zullen nog geen uitsluitsel geven of kamp 2 dan wel kamp 3 het grote gelijk aan zijn zijde heeft.
    Daarvoor zijn gesloten contracten voor HAD-maps nodig die op zijn vroegst expireren na 2e helft 2019.

    1/2/3 dat snap ik. Maar dat jij zegt dat de waarde nu tussen 2 en3 ligt, is echt onzin. Want dan zou het aandeel minimaal 12 noteren. Succes!!!
  3. forum rang 4 eduardo3105 27 januari 2018 14:25
    quote:

    martinmartin schreef op 27 januari 2018 12:49:

    Het is duudelijk dat er drie kampen zijn.

    Kamp 1 die denkt dat Tom2 alle slagen zal missen en ten dode is afgeschreven in het grote geweld.

    Kamp 2 die denkt dat Tom2 nu moet kapitaliseren omdat de toekomst ongewis is en je altijd garen moet spinnen op het moment dat zich dat voordoet(@Wies en de hoofdmoot van de aanwezige posters)

    Kamp 3 die denkt dat Tom2 alles in handen heeft om historie te schrijven en werkelijk een substantieel deel van de grote koek binnen kan harken waardoor het financiele eindresultaat de tussentijdse kapitalisatie zal doen verbleken.

    De markt waardeert het aandeel op dit moment ergens tussen kamp 2 en 3.

    De jaarcijfers die op 6 feb openbaar worden gemaakt zullen nog geen uitsluitsel geven of kamp 2 dan wel kamp 3 het grote gelijk aan zijn zijde heeft.
    Daarvoor zijn gesloten contracten voor HAD-maps nodig die op zijn vroegst expireren na 2e helft 2019.

    Ik ben inderdaad kamp 2. Gezien alle PB's dit jaar en ook einde vorig jaar denk ik niet dat TT de slag gemist heeft. Echter tussen 5 en 10 jaar zal de auto-industrie dusdanig veranderen en nieuwe concurrenten bijkomen (incl. nieuwe technologie) dat het verdienmodel in die periode weer sterk zal dalen. Ik denk dus dat TT tussen nu en 2020 moet cashen, dwz proberen de toko dusdanig in de schijnwerpers te zetten dat ze er tussen de eur 30 en 50 voor kunnen vangen.
  4. forum rang 6 pwijsneus 27 januari 2018 14:41
    Beste mensen, ik ben even benieuwd wat jullie verwachten van de outlook van 2018. We hebben gezien dat in Q3 er bijgeschakeld moest worden en de verwachtingen zijn getemperd van 925mln naar ~900mln voor FY 2017.

    Als je verder inzoomt zie je dat Telematics de laatste kwartalen een beetje stilstaat, automotive en licensing groeit, maar niet zo hard dan dat de PND's (consumer) dalen.

    Een vlakke outlook en een herhaling van ~900mln omzet voor FY 2018 is dus wat ik verwacht.

    De beurs is een afrekening van verwachting vs. behaalde resultaten. Hoe zal hierop worden gereageerd verwachten jullie?

    Het zit me nog steeds niet lekker dat consumer nog steeds bijna de helft van de omzet uitmaakt, en accepteren dat deze divisie in eigen huis doodbloed.

    Het is toch veel beter om zo'n divisie een andere eigenaar te geven nu iemand het misschien nog wil hebben?! Maar misschien is dat station ook al gepasseerd.

    We zullen zien, ga binnenkort wel weer positie innemen in TomTom.
  5. [verwijderd] 27 januari 2018 14:47
    De totale omzet vind ik minder belangrijk op korte termijn want dit wordt zoals je al zegt vertekend door consumer.

    Het gaat om de omzetgroei (en ebitda-%) bij Automotive en Telematics. En wat we daarvan kunnen verwachten in de komende 3 jaar. Daar gaat versnelling in komen en dat wordt harde cash de komende jaren. De contracten voor dit alles zijn al binnen! En betreffen alleen de zgn. Entertainment Maps (kaart, navigatie en traffic info). De producten voor zelfrijdende technologie is de slagroom op de taart.
  6. forum rang 6 pwijsneus 27 januari 2018 14:55
    quote:

    Accuboor schreef op 27 januari 2018 14:47:

    De totale omzet vind ik minder belangrijk op korte termijn want dit wordt zoals je al zegt vertekend door consumer.

    Het gaat om de omzetgroei (en ebitda-%) bij Automotive en Telematics. En wat we daarvan kunnen verwachten in de komende 3 jaar. Daar gaat versnelling in komen en dat wordt harde cash de komende jaren. De contracten voor dit alles zijn al binnen! En betreffen alleen de zgn. Entertainment Maps (kaart, navigatie en traffic info). De producten voor zelfrijdende technologie is de slagroom op de taart.
    Saai is het zeker niet. Vwb omzetgroei in automotive/licensing en in kleinere mate telematics komende 3 jaartjes, 100% mee eens.

    Maarrrr - even advocaat van de duivel - worden die maps en HD-maps geen commodity straks??

    **edit, en past die asset(maps) wel het beste bij tomtom??! Met andere woorden, is tomtom wel de partij die het hoogst mogelijke potentieel uit die asset naar boven kan halen?**
  7. forum rang 7 ketchup 27 januari 2018 15:16

    heb er nooit een geheim van gemaakt
    mijn investering in TT is voor 65% gebaseerd op wat ik beschouw de enorme onderwaardering van TT's bezittingen en slechts 35% op het mogelijke verdienmodel

    de markt geeft mij daarin gelijk, want de verdiensten bij TT zijn niet goed en ook heeft TT een zeer slecht track-record aan de beurs, deze 2 zaken spreken in het nadeel van HG en niet in zijn voordeel

    ben het dan ook totaal oneens dat HG de juiste man zou zijn om dit TT naar nieuwe hoogtes te leiden, alles waar TT uit bestaat is aangekocht, zeer weinig is eigen ontwikkeling, het is wel een voortzetting van maar dat is eerder te danken aan zeer vakkundige kwaliteitsmensen binnen TT met goede knowhow, dan waarschijnlijk aan de Founders zelf

    HG heeft helemaal niets bewezen tot op de dag van vandaag, want zijn primaire taak als CEO van een beursgenoteerd bedrijf is aandeelhouderswaarde te scheppen, zijn 13 jaar track-record aan de beurs voor deze is desastreus.

    neemt niet weg dat ik de volle overtuiging heb dat het aandeel fors hoger gaat, maar dat dit geforceerd gaat worden door buiten-af en dan is het aan HG dit te pareren en zelf met de noodzakelijke aankondigen te komen, of een ander doet het voor hem, een vijandige benadering is niet uit te sluiten.

    wat de lange termijn verdiensten voor TT betreft is zeer onzeker, ja de winsten gaan zeker beteren, maar het spelersveld gaat ook veranderen, tot nu toe vraagt de sector nog steeds grote hoeveelheden investeringen, TT heeft nu zeker een voorsprong kwalitatief en inventief gaan ze aan kop, maar dat wil niet zeggen dat ze er het meeste mee gaan verdienen.
  8. forum rang 6 pwijsneus 27 januari 2018 15:28
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 27 januari 2018 15:16:

    HG heeft helemaal niets bewezen tot op de dag van vandaag, want zijn primaire taak als CEO van een beursgenoteerd bedrijf is aandeelhouderswaarde te scheppen, zijn 13 jaar track-record aan de beurs voor deze is desastreus.
    Daar zit denk ik een fundamenteel verschil over hoe jij (ik eigenlijk ook als belegger) en tt zelf tegen de zaken aankijken.

    Merk al meerdere jaren dat aandeelhouderswaarde creëren zeer zeker niet de primaire taak is van dit bedrijf.

    Daarentegen zou ik wel vertrouwen hebben als ik voor zo'n bedrijf in loondienst zou werken. Google heeft TT bijna gesloopt, hg & friends hebben er wel voor gezorgd dat 4.776 TomTom medewerkers nog steeds hun gezin kunnen onderhouden.

    Iets te kort door de bocht om te stellen dat de ceo helemaal niets heeft bewezen vind ik.

    Maargoed...moet eerlijk zijn. Ik beleg ook om geld te verdienen....mijn belang is dat er ook aan de aandeelhouder wordt gedacht!
  9. VanillaSky 27 januari 2018 15:50
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 januari 2018 14:41:

    Beste mensen, ik ben even benieuwd wat jullie verwachten van de outlook van 2018. We hebben gezien dat in Q3 er bijgeschakeld moest worden en de verwachtingen zijn getemperd van 925mln naar ~900mln voor FY 2017.

    Als je verder inzoomt zie je dat Telematics de laatste kwartalen een beetje stilstaat, automotive en licensing groeit, maar niet zo hard dan dat de PND's (consumer) dalen.

    Een vlakke outlook en een herhaling van ~900mln omzet voor FY 2018 is dus wat ik verwacht.

    De beurs is een afrekening van verwachting vs. behaalde resultaten. Hoe zal hierop worden gereageerd verwachten jullie?

    Het zit me nog steeds niet lekker dat consumer nog steeds bijna de helft van de omzet uitmaakt, en accepteren dat deze divisie in eigen huis doodbloed.

    Het is toch veel beter om zo'n divisie een andere eigenaar te geven nu iemand het misschien nog wil hebben?! Maar misschien is dat station ook al gepasseerd.

    We zullen zien, ga binnenkort wel weer positie innemen in TomTom.
    Mijn verwachting is een outlook van ca. 860 mio met een wat verbeterde adjusted WPA. Kan dat niet exact inschatten met de nieuwe boekhoudregels, obv het oude verwachtte ik ca. 25-30centen adjusted. In 2019 zal dan stabilisatie plaatsvinden in de omzetdaling om vanaf FY2020 en verder weer te groeien.

    Vind het moeilijk in te schatten wat dat op de dag van de cijfers gaat betekenen, kan me haast geen hosanna stemming voorstellen hierbij tenzij er groot nieuws dan wel een orderboek van >350-400mio bekend word gemaakt (dat verwacht ik eerlijk gezegd niet).

    Als het nog wat oploopt voor de cijfers verklein ik in ieder geval mijn positie wat voor de dag van de cijfers.

  10. Gerard_ecb 27 januari 2018 15:56
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 januari 2018 15:28:

    [...]

    Daar zit denk ik een fundamenteel verschil over hoe jij (ik eigenlijk ook als belegger) en tt zelf tegen de zaken aankijken.

    Merk al meerdere jaren dat aandeelhouderswaarde creëren zeer zeker niet de primaire taak is van dit bedrijf.

    Daarentegen zou ik wel vertrouwen hebben als ik voor zo'n bedrijf in loondienst zou werken. Google heeft TT bijna gesloopt, hg & friends hebben er wel voor gezorgd dat 4.776 TomTom medewerkers nog steeds hun gezin kunnen onderhouden.

    Iets te kort door de bocht om te stellen dat de ceo helemaal niets heeft bewezen vind ik.

    Maargoed...moet eerlijk zijn. Ik beleg ook om geld te verdienen....mijn belang is dat er ook aan de aandeelhouder wordt gedacht!
    Verder wordt gemakshalve trafic, hd maps, sportwatches met als usps hartmeter en muziek , action camera's met als usp snel editen, smartcity vergeten. Okay niet alles was succesvol maar is dat ook niet het geval bij Google en bijv Apple?
    Het vergt durf en inzicht om als klein bedrijf met beperkte middelen het op te nemen tegen de grote jongens. Blijkbaar is het bij sports niet gelukt maar telematica is een succes en in de SDC markt lijkt TT hoge ogen te gooien en voorop te lopen op de marktleider.
    Of HG de juiste man is weet ik niet maar ikdenk dat niemand dat hier weet.

    Succes
  11. Gerard_ecb 27 januari 2018 16:14
    quote:

    martinmartin schreef op 27 januari 2018 15:58:

    Ik denk dat bij een orderboek van minder dan 375 mio het bewijs geleverd is dat tom2 de wedstrijd niet gaat winnen.
    Martin er is geen wedstrijd van winner takes all. Er gaan meerdere systemen komen met verschillende prijsklassen. Daarbij orderboek is vnl traditionele kaarten en timing is belangrijk. Maar ik zou een ordeboek van onddr de 350 miljoen ook tegen vinden vallen zonder een goede verklaring.
  12. [verwijderd] 27 januari 2018 16:31
    quote:

    martinmartin schreef op 27 januari 2018 15:58:

    Ik denk dat bij een orderboek van minder dan 375 mio het bewijs geleverd is dat tom2 de wedstrijd niet gaat winnen.
    Gevoelsmatig zit jij zelf midden in je zelf omschreven kamp 1.

    Ik merkte al veel eerder op dat jij per saldo bitter weinig vertrouwen hebt in TomTom en het management van TomTom. Net als die VanillaSky. Waarom investeren jullie in TomTom? Waarom niet in Ahold, RDS, Unilever?
  13. [verwijderd] 27 januari 2018 17:06
    quote:

    Paulus29 schreef op 27 januari 2018 16:31:

    [...]

    Gevoelsmatig zit jij zelf midden in je zelf omschreven kamp 1.

    Ik merkte al veel eerder op dat jij per saldo bitter weinig vertrouwen hebt in TomTom en het management van TomTom. Net als die VanillaSky. Waarom investeren jullie in TomTom? Waarom niet in Ahold, RDS, Unilever?

    Dat ben ik dan wel met je eens Paulus....maar misschien zijn Martin en vanilla meer realistisch als ons. Ik ben zeker ook nog niet overtuigd, dat het allemaal gied komt/zit hij tt, al zijn de samenwerkingen die ze hebben niet mis. Eerst zien nu, en dan geloven.
  14. forum rang 6 boem! 27 januari 2018 17:39
    Laatste oproep aan Paulus29 en Tomtom25 om de inhoud van mijn postings eens tot jullie te nemen omdat daaruit zonneklaar blijkt dat ik alle vertrouwen heb in een financieel zeer goede afloop voor alle beleggers in Tom2.

    Misschien is het jullie ontgaan dat ik wat tegengas wilde geven aan de suggestie van @vanilla dat het orderboek wel eens sterk tegen kon vallen.
    Daarom mijn quote dat een orderboek van 375 mio(+20%) gelezen moet worden als een grote teleurstelling.
    Ik waardeer @Vanilla zeer maar ik zit zeker niet in zijn kamp.
5.112 Posts
Pagina: «« 1 ... 233 234 235 236 237 ... 256 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links