Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 15 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,250 - 7,510
  • 213.528 Gem. (3M) 272,7K

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 169 170 171 172 173 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Wipo 19 januari 2018 11:54
    Mijn gevoel is dat de TOF een belangrijke ontwikkeling is die op de SDC de LIDAR kan gaan vervangen. Een verschil is dat een LIDAR 360 graden om zich heen kan zien en de TOF niet. Daar zul je volgens mij 2 tot 3 van nodig hebben voor een beeldhoek van 360 graden. Voor het maken van HD-kaarten (Road-DNA) zal denk ik de LIDAR toegepast worden
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 januari 2018 13:12
    quote:

    Wipo schreef op 19 januari 2018 11:54:

    Mijn gevoel is dat de TOF een belangrijke ontwikkeling is die op de SDC de LIDAR kan gaan vervangen. Een verschil is dat een LIDAR 360 graden om zich heen kan zien en de TOF niet. Daar zul je volgens mij 2 tot 3 van nodig hebben voor een beeldhoek van 360 graden. Voor het maken van HD-kaarten (Road-DNA) zal denk ik de LIDAR toegepast worden
    Dat 360 graden bij Lidar kan alleen met roterende apparatuur.
    Bij TOF zijn bovendien heterodyne technieken mogelijk. Bij het mono-frequente lidar kan dat niet.

  3. [verwijderd] 20 januari 2018 14:13
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 januari 2018 08:59:

    Time-of-flight sensors, compatible met RoadDNA?

    Bij de CES 2018 kwam ik het volgende van Sony tegen:
    www.sony.net/SonyInfo/News/Press/2018...

    “Sony acquired a Belgium-based company, Softkinetic Systems S.A., which possesses time-of-flight ("ToF") image sensor technology for distance detection.”

    Hé, was dah? En wat is het verschil met pulsgestuurd LIDAR?
    Effe verder gekoekeld:
    en.wikipedia.org/wiki/Time-of-flight_...

    Een wat verouderd verhaal, maar belangrijk is dit:
    T-O-F is scannerless lidar”, in which the entire scene is captured with each laser or light pulse, as opposed to point-by-point with a laser beam such as in scanning LIDAR systems.

    Dat klinkt goed. Ben er wat verder ingedoken, en constateerde dat deze techniek eind 2017 ineens heel veel aandacht kreeg. Zie maar (je hoeft niet alles te lezen hoor):

    www.digitaljournal.com/tech-and-scien...

    news.mit.edu/2017/new-depth-sensors-c...

    teslamotorsclub.com/tmc/threads/beyon...

    Wat het in de praktijk vermag kan je hier zien:
    www.brightwayvision.com/technology/

    Een fantastische resolutie door de terugontvangen pulsen mbv software in 'slices' te verdelen.

    Ik ben er nog op aan het studeren. Mogelijk kunnen @Hik of andere technisch-fysisch geschoolden op dit forum er meer over zeggen?

    Is het relevant voor TomTom? Een disruptie?
    Geenszins. Ik denk dit: als OEM's met dit type camera's gaan komen, blijft TT's huidige RoadDNA gewoon bruikbaar.
    Maar ben natuurlijk geïnteresseerd in deskundig commentaar.

    Mooie post @BDB, AB-tje.
    Wat betreft de techniek, ik denk niet dat het persé disruptief is. Meer een keuzevariant waar TomTom eventueel ook gebruik van zou kunnen maken. Hoewel Sony soms intensief samenwerkt met Mobileye. Maarja, of dit exclusief blijft? Ik kan me zo voorstellen dat Sony ze ook graag aan de concurrent levert.

    Sony Corporation released the IMX324, a CMOS image sensor equipped with the industry's highest resolution*1 7.42 effective megapixel for forward-sensing cameras in advanced driver-assistance systems (ADAS). Sample shipment began in November 2017. This image sensor is capable of high-definition image capture of distant road signs up to approximately 160 meters*3 ahead. Furthermore, this image sensor is expected to be compatible with the "EyeQ®4" and "EyeQ®5" image processors currently being developed by Mobileye, an Intel Company, for use in ADAS and autonomous vehicle technology.

    Het slice-idee is natuurlijk vooruitstrevend en alleen maar mogelijk geworden door de enorme verwerkingskracht van de gpu's van tegenwoordig.
    Gezien het opereren in het lichtspectrum is het voor mij onduidelijk of deze techniek kan omgaan met mist, regen, hagel sneeuw?
    Ofschoon, als je een slice twee keer sampled, dan kom je dezelfde regendruppels natuurlijk niet tegen en kun je de verschillen tegen elkaar wegmitigeren. Ford deed hierin 2016 al onderzoek naar samen met de universiteit van Michigan: qz.com/637509/driverless-cars-have-a-...

    Er zijn wel meer ontwikkelingen, ik kwam deze ook nog tegen: IDAR:
    www.spar3d.com/news/lidar/idar-new-fo...

    Ik ga er niet heel diep induiken. Te weinig tijd!
  4. Wipo 20 januari 2018 16:20
    AB voor BDB en Hik. Interessante literatuur!
    Een van de fabrikanten bevestigde al mijn vorige opmerking:
    However, the company hasn’t talked about how much one sensor costs, and there’s an obvious disadvantage to it: A 70-degree field-of-view means you will need multiple sensors set up around a car to achieve 360º.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 januari 2018 18:52
    @Hik en @wipo:
    In een van de (semi-)wetenschappelijke artikelen die ik eerder noemde, wordt gezegd dat de tof-techniek bij slecht zicht beter presteert dan gewone camera's. Ik vermoed dat dat komt doordat, naast het door Hik genoemde wegmitigeren, je van het (door regendruppels) verstrooide licht minder last hebt, dat is niet 'in fase' meer.

    Wat het 360 graden in de rondte zien betreft, een scherp beeld (incl. afstandsschatting) is vooral in voorwaartse richting van belang. Zijdelingse afstandsschatting kan ook met radar of akoestisch (en het dure lidar natuurlijk), lokalisatie kan met radar alleen (RRS).

    Momenteel ook weinig tijd, ga er later verder induiken, ook in de door Hik genoemde links, waarvoor dank.

  6. Wipo 20 januari 2018 23:58
    @BDB even nog een opmerking hierover, daarna stop ik hier ook mee.
    Range gated imagers:
    These devices have a built-in shutter in the image sensor that opens and closes at the same rate as the light pulses are sent out.
    Range gated imagers can also be used in 2D imaging to suppress anything outside a specified distance range, such as to see through fog. A pulsed laser provides illumination, and an optical gate allows light to reach the imager only during the desired time period.
    Als je een sluitertijd (wanneer de sluiter open is) van 15 nanoseconden neemt, zie je een gebied van 5 meter dikte (slice).
    Wanneer er bv een voetganger oversteekt op 52,5 meter voor je en je selecteert de slice 50-55 meter, dan zie je die voetganger en slechts de regen, sneeuw of mist in dat gebied van 5 meter en niet in de overige 50 meter.
    Gevoelsmatig denk ik dan dat hierdoor de signaal/ruisverhouding is verbeterd.
  7. mjmj 21 januari 2018 11:22
    Het begrip 'TaaS' was nieuw voor mij:

    By 2030, within 10 years of regulatory approval of Autonomous Vehicles (AVs), 95 percent of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets, not individuals, in a new business model we call “transport-as-a-service” (TaaS).

    (gekopieerd uit maanddraad, post van effectenbeursspecialist)
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 januari 2018 15:22
    quote:

    Wipo schreef op 20 januari 2018 23:58:

    @BDB even nog een opmerking hierover, daarna stop ik hier ook mee.
    Range gated imagers:
    These devices have a built-in shutter in the image sensor that opens and closes at the same rate as the light pulses are sent out.
    Range gated imagers can also be used in 2D imaging to suppress anything outside a specified distance range, such as to see through fog. A pulsed laser provides illumination, and an optical gate allows light to reach the imager only during the desired time period.
    Als je een sluitertijd (wanneer de sluiter open is) van 15 nanoseconden neemt, zie je een gebied van 5 meter dikte (slice).
    Wanneer er bv een voetganger oversteekt op 52,5 meter voor je en je selecteert de slice 50-55 meter, dan zie je die voetganger en slechts de regen, sneeuw of mist in dat gebied van 5 meter en niet in de overige 50 meter.
    Gevoelsmatig denk ik dan dat hierdoor de signaal/ruisverhouding is verbeterd.
    Bedankt voor de aanvulling.
    Het is wel zo dat het licht vanuit die slice zowel heen als terug door 50 m regen moet, waardoor de kwaliteit/intensiteit van het signaal slechter wordt.
    Maar je hebt gelijk, de regendruppels in die eerste 50 m worden niet 'gezien', waardoor het beeld van de voetganger in de slice 50-55 m denk ik scherper wordt.

    Ben benieuwd wat we verder van gaan horen, en of Mobileye er nog wat mee gaat doen.

  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 januari 2018 15:55
    quote:

    Wipo schreef op 20 januari 2018 23:58:

    ...
    Als je een sluitertijd (wanneer de sluiter open is) van 15 nanoseconden neemt, zie je een gebied van 5 meter dikte (slice).
    ...
    Kleine correctie:
    Volgens mij is de dikte van de slice bij 15 nanosec niet 5 m, maar 2,5 m (om precies te zijn: 2,25 m). Omdat het licht van de achterkant van de slice heen en terug door de slice moet.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 januari 2018 15:59
    quote:

    Wipo schreef op 21 januari 2018 15:50:

    @BDB men zegt wel eens dat je met deze methode zou kunnen lezen in een dichtgeslagen boek; je leest bv alleen bladzijde 20 (slice 20) en de rest zie je niet.
    ...
    Ja, ik las ook ergens dat je met deze methode 'om de hoek' kunt kijken. Snap dat niet 1,2,3 maar wonderbaarlijk is het wel.
  11. Wipo 21 januari 2018 16:25
    @BDB Lichtverplaatsing gedurende 15 nanoseconden is 5 meter. Het invallende lichtfront treft bij 50 meter het begin van de slice, dit levert de eerste reflectie op richting detector. Na 15 nanoseconden is het lichtfront bij 55 meter en levert de laatste reflectiesignalen op aan de achterkant van de slice, meer kan ik er niet van maken.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 januari 2018 17:08
    quote:

    Wipo schreef op 21 januari 2018 16:36:

    @BDB Hierbij ben ik dan wel vergeten dat het traject vanaf de achterkant (55 m) 5 meter extra afstand moet afleggen en je hebt dus gelijk!
    Ik dacht al...
    Ook eens met mijn kleine correctie tot 4,5m, of 2,25m voor de slice, uitgaande van de atmosferische lichtsnelheid van bijna 300.000 km/sec?
    Niet dat het belangrijk is hoor.
  13. Wipo 23 januari 2018 10:10
    quote:

    Wipo schreef op 21 januari 2018 18:51:

    @BDB Ik gebruik altijd voor lucht 3 nanoseconde per meter, one way. Zodoende een slice van 2,5 meter dikte. Ik kon de voetganger op 52,5 meter nog net waarnemen
    Ik heb mijn vuistregel verbeterd in 0,3 meter per nanoseconde en maak daardoor geen rekenfoutjes meer, slice breedte dan 2,25 meter
  14. mjmj 23 januari 2018 16:12
    quote:

    Wipo schreef op 21 januari 2018 15:50:

    @BDB men zegt wel eens dat je met deze methode zou kunnen lezen in een dichtgeslagen boek; je leest bv alleen bladzijde 20 (slice 20) en de rest zie je niet.

    @mjmj in de volgende link kwam TAAS volgens mij goed aan de orde:
    m.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0
    Dank voor de link Wipo.

    Er zijn steeds meer berichten dat solar de fossiele brandstoffen gaat verdringen.
    Zie bv dit:

    www.engadget.com/2018/01/23/renewable...
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 169 170 171 172 173 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links