Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,505 23 apr 2024 13:44
  • +0,045 (+0,82%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 289.952 Gem. (3M) 313,7K

TomTom in 2018

5.112 Posts
Pagina: «« 1 ... 207 208 209 210 211 ... 256 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Dutchy Ron 22 januari 2018 15:47
    internetofbusiness.com/tomtom-autostr...

    Two new products from TomTom look forward to a future when autonomous tech is very much in the driver’s seat.

    TomTom, the Dutch traffic, navigation and mapping specialist, has launched two new technologies for autonomous driving: AutoStream and MotionQ.

    TomTom AutoStream is a map delivery service that aims to enable vehicles to build up a picture of the road ahead, by streaming the latest map data from the TomTom cloud. The concept has been launched with two initial partners: Chinese multinational technology company Baidu and Zenuity, a joint venture between Volvo Cars and Autoliv that focuses on autonomous driving.

    Customers can configure AutoStream’s map data based on criteria such as sensor configuration and horizon length, according to TomTom. It can also stream different types of map data including ADAS attributes such as gradient and curvature and the TomTom HD map with RoadDNA.

    Meanwhile, MotionQ is a predictive driving concept that aims to “ensure the comfort of passengers in self-driving transport”. The technology was shown in the new Rinspeed Snap, a robo-taxi prototype vehicle on display at CES.

    TomTom has also announced a partnership with semiconductor and telecoms equipment provider Qualcomm. The two companies are working together to update location-based technology for autonomous driving. They are combining TomTom HD Map, with camera technologies and GPS data from Qualcomm’s Drive Data Platform. They say this will make the localisation technologies for connected car applications and autonomous vehicles more accurate.

    “Whether you talk about smart mobility, connected cars or autonomous driving, the minimum common denominator is navigation technologies. The future of mobility relies on a mix of high-definition maps, real-time maps, advanced navigation software, and live data from vehicle sensors,” said Harold Goddijn, CEO, TomTom.

    “That’s why this year we’ve made key introductions to drive this future, with the launch of TomTom AutoStream, TomTom MotionQ, and important partnerships with the likes of Baidu and Zenuity,” he added.

    TomTom, which is well-known for its consumer navigation products, has a number of enterprise products in its portfolio too including cloud-based fleet management technology.

    In October, fleet management company LeasePlan said it would offer TomTom’s fleet management technology to its corporate customers in a bid to improve performance by providing real-time data on key fleet metrics.
  2. [verwijderd] 22 januari 2018 16:17
    quote:

    harrysnel schreef op 22 januari 2018 09:55:

    [...]

    Negatieve cashflow bij TomTom? Ondanks aandeleninkoop E50 mln positieve cashflow. Koers niet boven E10? Ging mei 2015 boven de E10. Daarna in december 2015 boven E12.

    Je plaatst hier "het boekhoudkundige verhaal" waarbij je geen rekening houdt met deferred revenue. OPEX VS CAPEX, het direct nemen van kosten voor contracten die pas later omzet gaan leveren.....is hier al uitgebreid aan bod geweest.

    Beste harrysnel,

    Ik ben om twee redenen actief op dit forum:
    1) Om mijn mening te geven en te proberen andere beleggers te beïnvloeden daarmee (volgens mij probeert iedereen dat.
    2) Om van andere beleggers te leren

    Ik zal altijd inhoudelijk reageren en nooit op iemands persoon reageren, tenzij ik iets positiefs kan zeggen. Ik zal wel een van mij geschetst beeld proberen te corrigeren (zoals ik eerder vanochtend na jouw posts heb trachten te doen,)

    Ik had echter ook nog inhoudelijk een reactie.

    • Zoals valt te lezen in mijn posts van zondagavond 21:25 uur schreef ik "In 2015 en 2016 negatieve vrije cash flow".
    • Ik heb het daarbij niet over de operationele kasstroom, maar over de totale netto kasstroom (inclusief investment activities en finance activist)
    • Over de eerste drie kwartalen van 2017 (YTD) heeft TomTom ook een negatieve kasstroom van -/-36 miljoen
    • Volgens mij - maar ik kan het fout hebben - zit daar het grootste deel van de € 50 miljoen aandeleninkoop nog niet in. Het grootste deel van dit programma viel toch in het vierde kwartaal?
    • Die aandeleninkoop komt naar ik begrijp overigens niet ten goede aan de aandeelhouders, maar is in het kader van bonus- en optieregelingen. Klopt toch?
    • Ik kijk altijd naar netto cash flow helemaal onderaan de streep (dus na CAPEX). TomTom investeert ieder jaar meer dan € 100 miljoen. En het is toch de bedoeling dat er een positieve kasstroom uitkomt helemaal onderaan de streep (dat is in 2015, 2016 en in de eerste drie kwartalen van 2017 niet gebeurt).

    Ik zou graag van jou leren - als jij daartoe bereid bent - wat die "deferred revenue" bij TomTom inhoudt.

  3. mjmj 22 januari 2018 16:59
    quote:

    AnalytischDenker schreef op 22 januari 2018 16:17:

    [...]

    Beste harrysnel,

    Ik ben om twee redenen actief op dit forum:
    1) Om mijn mening te geven en te proberen andere beleggers te beïnvloeden daarmee (volgens mij probeert iedereen dat.
    2) Om van andere beleggers te leren

    Ik zal altijd inhoudelijk reageren en nooit op iemands persoon reageren, tenzij ik iets positiefs kan zeggen. Ik zal wel een van mij geschetst beeld proberen te corrigeren (zoals ik eerder vanochtend na jouw posts heb trachten te doen,)

    Ik had echter ook nog inhoudelijk een reactie.

    • Zoals valt te lezen in mijn posts van zondagavond 21:25 uur schreef ik "In 2015 en 2016 negatieve vrije cash flow".
    • Ik heb het daarbij niet over de operationele kasstroom, maar over de totale netto kasstroom (inclusief investment activities en finance activist)
    • Over de eerste drie kwartalen van 2017 (YTD) heeft TomTom ook een negatieve kasstroom van -/-36 miljoen
    • Volgens mij - maar ik kan het fout hebben - zit daar het grootste deel van de € 50 miljoen aandeleninkoop nog niet in. Het grootste deel van dit programma viel toch in het vierde kwartaal?
    • Die aandeleninkoop komt naar ik begrijp overigens niet ten goede aan de aandeelhouders, maar is in het kader van bonus- en optieregelingen. Klopt toch?
    • Ik kijk altijd naar netto cash flow helemaal onderaan de streep (dus na CAPEX). TomTom investeert ieder jaar meer dan € 100 miljoen. En het is toch de bedoeling dat er een positieve kasstroom uitkomt helemaal onderaan de streep (dat is in 2015, 2016 en in de eerste drie kwartalen van 2017 niet gebeurt).

    Ik zou graag van jou leren - als jij daartoe bereid bent - wat die "deferred revenue" bij TomTom inhoudt.

    Beste AD: er is een speciale draad waar alle cijfers worden geanalyseerd: de algemene rekenkamer. Misschien moet je die eens goed doorspitten.
  4. seren 22 januari 2018 17:16
    hoopvolle koers vandaag
    eigenlijk had ik verwacht dat de expiratie vrijdag wat gekleurd was en dat TT vandaag wat zou terugvallen, maar blijkbaar zijn er andere redenen om te stijgen. Misschien toch die cashflow per aandeel ;)

    verder op het form weinig nieuws, een beer die alles behalve een beer is, en een denker die geen denker is.
  5. forum rang 6 boem! 22 januari 2018 17:18
    quote:

    AnalytischDenker schreef op 22 januari 2018 16:17:

    [...]

    Beste harrysnel,

    Ik ben om twee redenen actief op dit forum:
    1) Om mijn mening te geven en te proberen andere beleggers te beïnvloeden daarmee (volgens mij probeert iedereen dat.
    2) Om van andere beleggers te leren

    Ik zal altijd inhoudelijk reageren en nooit op iemands persoon reageren, tenzij ik iets positiefs kan zeggen. Ik zal wel een van mij geschetst beeld proberen te corrigeren (zoals ik eerder vanochtend na jouw posts heb trachten te doen,)

    Ik had echter ook nog inhoudelijk een reactie.

    • Zoals valt te lezen in mijn posts van zondagavond 21:25 uur schreef ik "In 2015 en 2016 negatieve vrije cash flow".
    • Ik heb het daarbij niet over de operationele kasstroom, maar over de totale netto kasstroom (inclusief investment activities en finance activist)
    • Over de eerste drie kwartalen van 2017 (YTD) heeft TomTom ook een negatieve kasstroom van -/-36 miljoen
    • Volgens mij - maar ik kan het fout hebben - zit daar het grootste deel van de € 50 miljoen aandeleninkoop nog niet in. Het grootste deel van dit programma viel toch in het vierde kwartaal?
    • Die aandeleninkoop komt naar ik begrijp overigens niet ten goede aan de aandeelhouders, maar is in het kader van bonus- en optieregelingen. Klopt toch?
    • Ik kijk altijd naar netto cash flow helemaal onderaan de streep (dus na CAPEX). TomTom investeert ieder jaar meer dan € 100 miljoen. En het is toch de bedoeling dat er een positieve kasstroom uitkomt helemaal onderaan de streep (dat is in 2015, 2016 en in de eerste drie kwartalen van 2017 niet gebeurt).

    Ik zou graag van jou leren - als jij daartoe bereid bent - wat die "deferred revenue" bij TomTom inhoudt.

    Indien je slechts kijkt naar de netto cash flow onder aan de streep laat je veel info liggen.
    In dat geval zou je een aangegane lening positief kunnen beoordelen enkel en alleen omdat er kasgeld de onderneming instroomt.
    De kasgeldpositie is de resultante van operationeel resultaat verhoogd met afschrijvingen onder aftrek van de gedane investeringen, gepleegde acquisities en aflossingen op leningen dit alles gecorrigeerd door mutatie in het werkkapitaal.

    Voor een eerste begrip van deferred revenue verwijs ik je graag naar het draadje "de algemene rekenkamer"
  6. harrysnel 22 januari 2018 17:41
    quote:

    AnalytischDenker schreef op 22 januari 2018 16:17:

    [...]

    Beste harrysnel,

    Ik ben om twee redenen actief op dit forum:
    1) Om mijn mening te geven en te proberen andere beleggers te beïnvloeden daarmee (volgens mij probeert iedereen dat.
    2) Om van andere beleggers te leren

    Ik zal altijd inhoudelijk reageren en nooit op iemands persoon reageren, tenzij ik iets positiefs kan zeggen. Ik zal wel een van mij geschetst beeld proberen te corrigeren (zoals ik eerder vanochtend na jouw posts heb trachten te doen,)

    Ik had echter ook nog inhoudelijk een reactie.

    • Zoals valt te lezen in mijn posts van zondagavond 21:25 uur schreef ik "In 2015 en 2016 negatieve vrije cash flow".
    • Ik heb het daarbij niet over de operationele kasstroom, maar over de totale netto kasstroom (inclusief investment activities en finance activist)
    • Over de eerste drie kwartalen van 2017 (YTD) heeft TomTom ook een negatieve kasstroom van -/-36 miljoen
    • Volgens mij - maar ik kan het fout hebben - zit daar het grootste deel van de € 50 miljoen aandeleninkoop nog niet in. Het grootste deel van dit programma viel toch in het vierde kwartaal?
    • Die aandeleninkoop komt naar ik begrijp overigens niet ten goede aan de aandeelhouders, maar is in het kader van bonus- en optieregelingen. Klopt toch?
    • Ik kijk altijd naar netto cash flow helemaal onderaan de streep (dus na CAPEX). TomTom investeert ieder jaar meer dan € 100 miljoen. En het is toch de bedoeling dat er een positieve kasstroom uitkomt helemaal onderaan de streep (dat is in 2015, 2016 en in de eerste drie kwartalen van 2017 niet gebeurt).

    Ik zou graag van jou leren - als jij daartoe bereid bent - wat die "deferred revenue" bij TomTom inhoudt.

    Stel je zit in de bioscoop. Komt er iemand een uur te laat binnen die keihard roept dat hij denkt te weten hoe de film afloopt. Zaal vraagt om stilte en paar bezoekers herkennen de man van eerdere film waar hij hetzelfde gedrag vertoonde. Vervolgens gaat de man zitten en vraagt hardop aan zijn buurman wat er eigenlijk het eerste uur allemaal gebeurd is en wie er eigenlijk allemaal meespelen in de film. Of iemand hem even wil bijpraten vlak voor de aftiteling. Ik wil die buurman niet zijn. Moet je maar eerder binnenkomen en wil de rest van de zaal hier niet mee lastig vallen.

    ;)

    Dus: kijk even zelf op de TT website voor alle transacties in het kader van aandeleninkoop. Vwb kasstromen is het verstandig om bv overname Autonomos mee te nemen. Deferred revenue, IFRS 15/16 impact, boekhoudkundige keuzes...er is uitgebreid over geschreven in "algemene rekenkamer" draad.

    Als je wat wil leren heb ik vast 1 tip. Het is niet erg als je deferred revenue nog niet hebt uitgeplozen. Maar: als je op basis van kwantitatieve analyse short/long in TomTom gaat dan moet je dit wel eerst duidelijk hebben voor jezelf want het heeft een materiële impact op de gerapporteerde cijfers.
  7. [verwijderd] 22 januari 2018 18:27
    quote:

    harrysnel schreef op 22 januari 2018 17:41:

    [...]

    Stel je zit in de bioscoop. Komt er iemand een uur te laat binnen die keihard roept dat hij denkt te weten hoe de film afloopt. Zaal vraagt om stilte en paar bezoekers herkennen de man van eerdere film waar hij hetzelfde gedrag vertoonde. Vervolgens gaat de man zitten en vraagt hardop aan zijn buurman wat er eigenlijk het eerste uur allemaal gebeurd is en wie er eigenlijk allemaal meespelen in de film. Of iemand hem even wil bijpraten vlak voor de aftiteling. Ik wil die buurman niet zijn. Moet je maar eerder binnenkomen en wil de rest van de zaal hier niet mee lastig vallen.

    ;)

    Dus: kijk even zelf op de TT website voor alle transacties in het kader van aandeleninkoop. Vwb kasstromen is het verstandig om bv overname Autonomos mee te nemen. Deferred revenue, IFRS 15/16 impact, boekhoudkundige keuzes...er is uitgebreid over geschreven in "algemene rekenkamer" draad.

    Als je wat wil leren heb ik vast 1 tip. Het is niet erg als je deferred revenue nog niet hebt uitgeplozen. Maar: als je op basis van kwantitatieve analyse short/long in TomTom gaat dan moet je dit wel eerst duidelijk hebben voor jezelf want het heeft een materiële impact op de gerapporteerde cijfers.

    Prima als je geen antwoorden wilt geven. Ik heb daarom maar in het jaarverslag gekeken:

    Deferred Revenue is dus geld dat al binnen is gekomen, maar slechts geleidelijk als omzet (en kosten voor levering) wordt geboekt. Het wordt als verplichting op de balans gezet en geleidelijk als omzet geboekt. In Q3 is de derde revenue positie toegenomen. Volgens mij verandert dit niets aan mijn conclusies over de negatieve netto cash flow in 2015, 2016, 2017. Zonder die deferred revenue was de netto cashflow namelijk alleen maar nog slechter. Het zal wel de omzet in latere kwartalen positief beïnvloeden.

    De aandeleninkoop voorzover ik in de Q3 rapportage goed heb gekeken is slechts voor een klein deel verwerkt in de cash flow. Dit zal in Q4 dus nog een nadelig effect hebben op de netto cash flow.

    Ik blijf bij mijn conclusie dat in 2015, 2016 en 2017 geen positieve netto cash flow genereert, tenzij in Q4 2017 opeens een geweldige omzet is geboekt (of een lening is aangegaan).
  8. [verwijderd] 22 januari 2018 18:30
    Ik heb ook gelijk puts gekocht vanochtend.
    Impuls aankoop noemen ze dat.

    Denk niet dat ad en nkit broers zijn. Zwagers?
    Zo pendelt de koers weer naar 9.
    Gaat ie door dan hebben we een klasziek 8/9 pendel.
    Dat gaat veel centjes in t laatje schuiven.

    Blijf ik dus wel met die puts zitten.
5.112 Posts
Pagina: «« 1 ... 207 208 209 210 211 ... 256 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links