Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,520 25 apr 2024 17:35
  • -0,030 (-0,19%) Dagrange 15,320 - 15,540
  • 43.784 Gem. (3M) 224,4K

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 321 322 323 324 325 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 december 2017 15:41
    Ik heb een tijd geleden al wel eens gesteld mijn positie te willen uitbreiden tegen een koers beginnend met een 5. Toen die koers in augustus eindelijk op het bord verscheen toch geaarzeld. Nooit gedacht dat ik er maar zo kort over na mocht denken.

    Ondertussen blijven de omstandigheden op de tankermarkt "depressed". Het herstel wordt steeds verder naar achteren geschoven. De geschiedenis leert echter dat herstel vroeg of laat komt en dan lijkt Euronav me vanwege management en balansverhoudingen een goede keus om de "winter" relatief veilig uit te kunnen zitten.

    De overname van GNRT lijkt me weer een geniale move; het oppikken van een schitterende vloot (nieuwe schepen) tegen een afbraakprijs. Hiermee bevestigt het management van Euronav waarde te kunnen toevoegen.

    Omdat GNRT toch nog flink onder het bod noteert, daarnaast nooit uit te sluiten valt dat het bod nog zal moeten worden verhoogd en er van beide kanten volgens mij geen dividend meer te verwachten valt tot de afronding heb ik bij opening wat GNRT gekocht; ik krijg zo korting op EURN en profiteer van een eventuele overnamestrijd/verhoging van het bod (geen idee of dat er in zit, maar een kleine 6% korting op EURN vind ik na deze "meesterzet" an sich ook niet verkeerd).
  2. nighttrader 22 december 2017 16:04
    beste collegae beleggers

    Ook ik heb een aantal stuks Euronav gekocht. Mijns insziens is de overname ook een meesterzet indien deze volledig gerealiseerd wordt. Over de verkoopprijs van de tankers kan men inderdaad discussiëren, doch strategisch gezien dient deze opportuniteit zich misschien geen tweede keer aan. Ik denk dat men de deal in zijn totaliteit heeft bekeken zonder zich vast te bijten op een minimum verkoopprijs. Qua schaalvoordelen kan dit wel tellen, ze worden immers de grootste, hopelijk bouwen ze dit verder uit, op het water dan wel ;)

    Ik denk dat 10 euro geen 'wishful thinking' is. Een goed eindejaar aan allen hier aanwezig.
  3. [verwijderd] 24 december 2017 16:17
    Dag Risky bets, ik vind het ook wat vreemd dat die 6VLCC's voor dergelijke prijzen verkocht worden terwijl die naar mijn inziens eerder tussen de 460-470$ mil waard zijn.
    Ik speel nu met het idee om mijn EURN voor een deel te verkopen en GNRT te kopen aangezien ze bij de fusie omgezet worden naar 0,7272 EURN per GNRT.
    Momenteel staat GNRT op 6,22$ en Euronav op 8,8$.
    Als de fusie doorgaat brengt dat GNRT naar 6,40$ dus een kleine 3% erbij of zijn er dingen waar ik nog rekening mee dien te houden?
    ‘No free lunch in stock markets’
  4. [verwijderd] 26 december 2017 12:20
    quote:

    helic schreef op 24 december 2017 16:17:

    Dag Risky bets, ik vind het ook wat vreemd dat die 6VLCC's voor dergelijke prijzen verkocht worden terwijl die naar mijn inziens eerder tussen de 460-470$ mil waard zijn.
    Ik speel nu met het idee om mijn EURN voor een deel te verkopen en GNRT te kopen aangezien ze bij de fusie omgezet worden naar 0,7272 EURN per GNRT.
    Momenteel staat GNRT op 6,22$ en Euronav op 8,8$.
    Als de fusie doorgaat brengt dat GNRT naar 6,40$ dus een kleine 3% erbij of zijn er dingen waar ik nog rekening mee dien te houden?
    ‘No free lunch in stock markets’
    Bij nadere beschouwing heb ik de volgende factoren geidentificeerd:

    1) Ik heb over het hoofd gezien dat Euronav zijn dividendbeleid eerder dit jaar opnieuw heeft omgegooid, dit keer naar minimaal $0.12 p/a. In september is al $0.06 uitgekeerd. Gezien de verwachte (uiterlijke) closing per eind juni 2018 vermoed ik dat EURN dus nog $0.06 gaat uitkeren, terwijl GNRT zeer waarschijnlijk niets uit keert.
    2) Theoretische kans op afketsen deal zou tot geringe discount moeten leiden
    3) Kans op hoger bod lijkt vrij gering, aangezien 48% van de aandeelhouders GNRT al akkoord zijn.

    Desondanks is de discount vrijdag vlak na opening fors terug gelopen. Ik denk dat ik voorlopig mijn positie GNRT handhaaf, aangezien ik niet verwacht dat de deal af zal ketsen en je zo een "gratis" call overhoud m.b.t. de theoretische kans op een hoger bod.

    Het nieuwe dividendbeleid van EURN was me overigens aanvankelijk ontgaan. Die te verwachten resterende $0.06 komt echter overeen met pakweg 0.7%, waardoor de discount bij opening op vrijdag nog steeds buitengewoon aantrekkelijk was...
  5. Risky bets 26 december 2017 14:43
    EURN artikeltje:
    seekingalpha.com/article/4133414-euro...

    Afketsen deal lijkt me erg onwaarschijnlijk. 48% van GNRT ownership is in handen van een paar private equity partijen en die waren al verbaal accoord. Er is ook een flinke penalty opgenomen voor als de deal afketst, dus hoger bod lijkt me uitermate onwaarschijnlijk. Zou ook niet weten welke partij dat zou kunnen doen, wellicht een Bahri of Cosco ofzo. Maar die penalty is zo zwaar dat ik dat niet zie gebeuren.
    www.tradewindsnews.com/tankers/140342...

  6. Risky bets 26 december 2017 14:45
    helic, die doorverkochte schepen waren inderdaad tegen afbraakprijzen. Vind het niet handig van EURN. Veel beter om, of een betere prijs te bedingen, of INSW als actieve kopen in de markt te houden en ze dus gewoon niet door te verkopen. Balans van EURN is sterk genoeg en als ze wat oudere tankers blijven verkopen komt er ook geld binnen. 2e hands prijzen zijn voor een groot deel stabiel gebleven het afgelopen jaar omdat EURN en INSW beide op de market waren om te kopen. Die vallen nu beiden weg.

    Je moet je wel realiseren dat deze 6 chinese made waren en de meeste andere GNRT VLCC's koreaans. Chinese made betekend een korting van al snel 2-4 miljoen, dat is een van de redenen dat deze 72M er zo laag uitziet.
  7. Risky bets 26 december 2017 16:15
    quote:

    CGCDLR schreef op 23 december 2017 21:15:

    Eens de site van Gener8 bekeken.3 nieuwbouw Vlcc's van 2015.13(!) Vlcc's geleverd in 2016 en 3 in 2017.Blijkbaar dachten ze bij Gener8 dat de bomen tot in de hemel groeien.T'ja ,voor Euronav een chanske! Nieuwbouw tankers voor de prijs van schroot.Logisch dat de koers stijgt.
    .
    Uiteraard niet tegen de prijs van schroot. Schoot prijs van een VLCC is ongeveer 17-18M op het moment. EURN neemt natuurlijk ook de schulden van GNRT over... EURN maakt hier wel een slag. Ze gebruiken hun eigen veel duurdere waardering om een ondergewaardeerde sectorgenoot te kopen. Ze houden nog veel geld op de balans achter de hand op deze manier, wellicht gaan ze ook nog achter DHT aan.

    Wel grappig dat ik heel vaak GNRT in dit forum hebt genoemd als de meest interessant geprijsde tanker. Nu neemt EURN ze over tegen een 35% premie en is het een geniale move van EURN. Gek dat hiervoor (bijna) niemand geinteresseerd was in GNRT. Al hadden ze wat legitieme problemen met de balans en management, en die kortings factoren zijn nu weg met EURN.
  8. Risky bets 27 december 2017 10:35
    splash247.com/gms-anticipates-swathe-...

    Interessant artikeltje. Ik hoop dat ze gelijk hebben. Lage rates in Q4 in combinatie met relatief hoge scrap staal prijzen zou inderdaad tot een flinke toename moeten leiden. Huidige dayrates liggen zo'n 60-70% onder die van vorig jaar net na de kerst. De markt zal een flinke scrapping nodig hebben om te herbalanceren.
  9. [verwijderd] 27 december 2017 20:41
    Mijn positie EURN verkocht vandaag 7,70 was mijn korte termijn doel hier.

    @risky: Ja inderdaad gek dat ik ondanks al uw aandacht voor GNRT geen positie genomen heb. Ik zag een aandeel dat maar bleef dalen, stond wel op mijn watchlist. DHT zou inderdaad ook een prooi kunnen zijn voor EURN, ietsje duurder.Mogelijks daarom dat ze de die 6 schepen verkocht hebben aan INSW,zodat hun oorlogskas voldoende gevuld is voor volgende overnames. Momenteel lijkt de koers van DHT zicht niet zoveel aan te trekken van de fusie-overeenkomst.
    Ik denk dat 2018 nog steeds een jaar van teveel bootjes zal zijn en ga de markt even links laten liggen.
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 321 322 323 324 325 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links