Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,905 19 apr 2024 09:16
  • -0,075 (-1,25%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 100.047 Gem. (3M) 304,1K

TOMTOM december en de dertiende maand 2017

3.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 december 2017 10:09
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 7 december 2017 08:52:

    Ik ben hier een oude rot. Te oud, misschien.
    Over het algemeen positief over TT, omdat hun traffic echt de beste ter wereld is. Geloof me maar, het was mijn professie.

    Maar ook ik begin nu te twijfelen. niet aan TT's technology, maar aan hun verdienend vermogen. Uit gebrek aan zelfvertrouwen geven zij teveel weg, te benauwd om hun positie te verliezen.
    TT lijkt geen pricing power meer te hebben. Ik kan jullie vele voorbeelden noemen:

    - Belachelijk goedkope all-in GO-pnd's met lifetime services. Mijn ZA-vriendin kocht er op mijn aanraden een in de UK. Ze kreeg er maps en lifetime traffic voor heel Europa en Zd-Afrika bij.

    - TTT-services voor een prikkie. Arpu's dalen.

    - Dat Microsoft-Azure contract. Mooi hoor. Goed voor 10-15 mln omzet pj bij Licensing. Maar geen idee welke omzet het bij TT zelf weg kannibaliseert.

    - Route monitoring. Moet je net bij mij zijn, het was mijn specialisme. Daar is veel meer geld aan te verdienen als je het slim doet.

    HG is te laf. Taco lult maar wat.
    Ik weet het ook niet meer, en dat wil wat zeggen, ahum...
    BDB: Het is al jaren zo dat TomTom totaal geen deuk in een pakje boter slaat als het gaat om zelf operationeel resultaten uit hun producten/diensten te halen. Op zich niet erg als er dan een TeleAtlas scenario zit aan te komen. Maar het lijtk er steeds meer op dat HG c.s. liever zelf wat aan blijven kloten om "interessant" te kunnen doen, maar dat straks de kansen op een goede assetverkoop zijn verkeken. Iets met onderste uit de kan en de deksel.

    Ik ben TomTom schijtziek! Wat een wanprestatie. En toch zoveel zelfingenomenheid!
  2. [verwijderd] 7 december 2017 10:12
    Zo'n API

    Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel (meestal in de vorm van bibliotheken).

    begrijp ik het goed..

    elk contact van een computer van een willekeurig bedrijf met de computer van TT is een API ? Maar niet op basis van route maar op basis van iot...localisation/events/parkings/advertisements...dat soort dingen ?
  3. harrysnel 7 december 2017 10:16
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 7 december 2017 08:52:

    Ik ben hier een oude rot. Te oud, misschien.
    Over het algemeen positief over TT, omdat hun traffic echt de beste ter wereld is. Geloof me maar, het was mijn professie.

    Maar ook ik begin nu te twijfelen. niet aan TT's technology, maar aan hun verdienend vermogen. Uit gebrek aan zelfvertrouwen geven zij teveel weg, te benauwd om hun positie te verliezen.
    TT lijkt geen pricing power meer te hebben. Ik kan jullie vele voorbeelden noemen:

    - Belachelijk goedkope all-in GO-pnd's met lifetime services. Mijn ZA-vriendin kocht er op mijn aanraden een in de UK. Ze kreeg er maps en lifetime traffic voor heel Europa en Zd-Afrika bij.

    - TTT-services voor een prikkie. Arpu's dalen.

    - Dat Microsoft-Azure contract. Mooi hoor. Goed voor 10-15 mln omzet pj bij Licensing. Maar geen idee welke omzet het bij TT zelf weg kannibaliseert.

    - Route monitoring. Moet je net bij mij zijn, het was mijn specialisme. Daar is veel meer geld aan te verdienen als je het slim doet.

    HG is te laf. Taco lult maar wat.
    Ik weet het ook niet meer, en dat wil wat zeggen, ahum...

    Ha BDB, ik heb hierover ook nagedacht en kan wel een verklaring voor deze handelswijze van “bijna gratis weggeven” bedenken. Zal mijn aversie jegens Management/IR (behoudens slot van mijn betoog) opzij zetten om het verhaal niet gelijk al te kleuren met een negatief tintje.

    TomTom wil oplossingen bieden voor mobiliteit. Navigatie in auto maar ook bv Smart Cities en onderdeel zijn van mogelijke puzzel zelfrijdende auto.

    Als ik het bekijk vanuit Microsoft dan wil die partij gaan verdienen met de Azure Cloud. TomTom verzorgt een uniek stukje van het platform en is in die zin van grote waarde voor Microsoft. Als autobouwers kiezen voor Azure kan dat mogelijk ingegeven zijn door de voorsprong die TomTom heeft op Here vwb een onderdeel van de Mapping fabriek. VW ging eind 2014 naar TomTom, Volvo is overgestapt en we speculeren over Nissan/Tesla/Ford etc. De datastromen van deze grote partijen.....daar zit de winstmaker voor Microsoft. Belangrijk is dan dat TomTom ook kaarten kan leveren van China (Baidu) en Japan (Zenrin) om wereldwijde deals te kunnen sluiten. Wij lezen in persbericht: Baidu samenwerking: “is gunstig voor de lange termijn positie van TomTom maar levert voor dit jaar niets op”. Gunstig voor LT positie TomTom maar ook gunstig voor Microsoft in poging om autobouwers aan Azure Cloud te binden.

    Bekijk ik het vanuit IBM met hun Smart City inspanningen dan zie ik ook een rol voor TomTom in dat verhaal.
    De relaties die TomTom met overheidsinstanties onderhoudt. Het Mobility centrum in Amsterdam, Berlijn en onlangs nog 3e stad (weet ik even niet uit mijn hoofd). Samenwerking met TNO, Eindhoven... Ook hier “geeft TomTom veel weg” maar een grote commerciële partij als IBM zou het liefst “alles weggeven” op het gebied waar TomTom actief is om dan later een deal te sluiten met TT en daarvan te profiteren. Er is weliswaar geen IBM deal maar er zit wel een commissaris met IBM verleden.

    Als ik kijk naar SAP dan geldt ook weer iets dergelijks. TomTom kan dan gebruikt worden om de verkoop van SAP produkten te versnellen. Een deal met bv Lease Plan levert voegt dan niet zoveel marge toe aan het verdienmodel van TomTom maar het levert wel veel aangesloten voertuigen op waar SAP van kan profiteren. Ook van deze partij is er nu een commissaris actief bij TT.

    Qualcomm zelfde verhaal: die wil grote autobouwers voorzien van eigen oplossingen en TomTom kan helpen die over de streep te trekken.

    Mijn gedachte: in deze fase is het beter om “veel weg te geven” (zelfs bijna gratis PND’s om de probes te behouden). Dat is biet alleen voor TomTom het geval (dat eindspel later wil spelen) maar ook voor de huidige partners. Heb ik het nog niet eens over Bosch gehad en de spagaat met Consortium rond Here. Verdienmodel nu is dus niet relevant. Zeker niet als je weet dat de onderneming gesplitst zal gaan worden. Ik denk dus de strategische stappen te snappen en dat verdienmodel is iets voor later.

    Maar, of het bovenstaande juist is weet ik niet. De Founders wel. Die hebben een informatievoorsprong. Wat ik dan verwacht is dat de huidige beleggers in TomTom meegenomen worden in dit proces. Dat wij bevestiging krijgen dat TomTom relevant kan blijven voor de sector. Het is nu ongeveer twee jaar geleden dat Goddijn aangaf dat het verzilveren van de assets (E18 in het Kumar scenario) minder aantrekkelijk was dan zelfstandig doorgaan.

    De keuze om zelfstandig door te gaan en niet de assets te verzilveren schept een voortdurende verplichting om de aandeelhouders op de hoogte te houden van de voortgang. Dat doe je niet met “WPA cijfers of rapporteren van een dalende omzet”. Dat doe je niet met vasthouden aan Consumer. Dat doe je met eerlijke transparante communicatie. Als mijn redenering klopt “waarom er zoveel wordt weggegeven” dan wil ik dat nu al horen en dan volgt de koers vanzelf.
  4. [verwijderd] 7 december 2017 10:16
    quote:

    Xynix schreef op 7 december 2017 10:09:

    [...]
    BDB: Het is al jaren zo dat TomTom totaal geen deuk in een pakje boter slaat als het gaat om zelf operationeel resultaten uit hun producten/diensten te halen. Op zich niet erg als er dan een TeleAtlas scenario zit aan te komen. Maar het lijtk er steeds meer op dat HG c.s. liever zelf wat aan blijven kloten om "interessant" te kunnen doen, maar dat straks de kansen op een goede assetverkoop zijn verkeken. Iets met onderste uit de kan en de deksel.

    Ik ben TomTom schijtziek! Wat een wanprestatie. En toch zoveel zelfingenomenheid!
    Je hoeft alleen maar naar de koersgrafiek vanaf begin november te kijken.

    Binnen enkele weken is ook beursjaar 2017 'wasted' voor de aandeelhouders van TomTom.

    Goddijn moet opstappen als CEO. Het is klaar.
    Genoeg is genoeg.

  5. [verwijderd] 7 december 2017 10:28
    quote:

    Stille vennoot schreef op 7 december 2017 10:14:

    developer.tomtom.com/store/maps-api

    is dit vandaag nieuw op de site ? of stond het er al langer ?

    als de eerste 2500 gratis zijn..hoeveel api's doen bedrijven gemiddeld ? is dat bekend ? Doen andere bedrijven het waar je eea uit kan afleiden ?
    1 is one request
    vele api's per minuut mogelijk, ze tellen er maar een paar per minuut voor de afrekening; lees ik dat goed?
  6. [verwijderd] 7 december 2017 10:43
    quote:

    Paulus29 schreef op 7 december 2017 10:16:

    [...]

    Je hoeft alleen maar naar de koersgrafiek vanaf begin november te kijken.

    Binnen enkele weken is ook beursjaar 2017 'wasted' voor de aandeelhouders van TomTom.

    Goddijn moet opstappen als CEO. Het is klaar.
    Genoeg is genoeg.

    Ik hoef niet te kijken, ik weet het gewoon.
    Als je de koersgrafiek op 1 jaar laat staan, zie je drie of vier keer een steeds hogere bodem.
    Ik denk zelfs dat we over een jaar nog mooi hoger staan, maar kijk dat zelf maar even na.

    Ik heb de afgelopen dagen tweede helft van de middag steeds koopjesjagersgedrag gezien in het boekje. Jij waarschijnlijk niet?

    succes vandaag
  7. Meryntje 7 december 2017 10:54
    Als ik de teneur van dit forum bezie, vraag ik me af of het geen tijd wordt, om voor de eerstvolgende AVA om daar niet met een klein deel van onze stukken heen te gaan, maar met alles om daar nog enig gewicht in de schaal te leggen. Misschien meldt zich vóór die tijd nog een activist. Kunnen we wat meer vuur aan de schenen van Harold leggen.

    Groeten uit Sanur.
  8. [verwijderd] 7 december 2017 11:06
    quote:

    Sunshine Band schreef op 7 december 2017 10:43:

    [...]

    Ik hoef niet te kijken, ik weet het gewoon.
    Als je de koersgrafiek op 1 jaar laat staan, zie je drie of vier keer een steeds hogere bodem.
    Ik denk zelfs dat we over een jaar nog mooi hoger staan, maar kijk dat zelf maar even na.

    Ik heb de afgelopen dagen tweede helft van de middag steeds koopjesjagersgedrag gezien in het boekje. Jij waarschijnlijk niet?

    succes vandaag
    Per saldo is TomTom nu weer teruggevallen naar de koers van 6 januari 2017.
    Wat ik al zei; ook 2017 is een verloren jaar voor de aandeelhouders van TomTom.

    Fijn dat jij toch nog een lichtpuntje ziet. Daar is natuurlijk niks mis mee.

  9. The wolf of Duck Street 7 december 2017 11:08
    quote:

    Sunshine Band schreef op 7 december 2017 10:04:

    Was de pricing van TT via Azur al bekend; is dit het?

    developer.tomtom.com/store/maps-api
    Wie legt me uit wat dit nu ongeveer inhoudt? Zeker ook mbt recente deal met Microsoft. In mijn optiek nieuwe info die misschien wat meer inkijk geeft in het (hevig betwiste) verdienmodel van ons aller Tom2.

    Een nadere duiding/uitleg wat Azure nu eigenlijk inhoudt is bij mij ook welkom.
  10. [verwijderd] 7 december 2017 11:16
    quote:

    Paulus29 schreef op 7 december 2017 11:06:

    [...]

    Per saldo is TomTom nu weer teruggevallen naar de koers van 6 januari 2017.
    Wat ik al zei; ook 2017 is een verloren jaar voor de aandeelhouders van TomTom.

    Fijn dat jij toch nog een lichtpuntje ziet. Daar is natuurlijk niks mis mee.

    In mijn ogen probeer je de koers omlaag te praten ca de sfeer te verzieken zonder enig inhoudelijke bijdragw.
    Zoals om tien uur toen de koers drie tiende van een vent zakte gelijk blabla bleren
    Ik vermoed dat je handelt in opdracht van een shorter, je hebt imo geen aandelen t2
  11. [verwijderd] 7 december 2017 11:21
    Ik kan me nog die kerel goed voor de geest halen die tijdens de AVA (in 2016) aan oom Harrold ging uitleggen dat er een man was op het ieks forum die in een daf reed en allerlei geheimpjes verklapte over het navigatiekastjebedrijfje.
    Die daf rijder is ontslagen. Chapeau voor die meneer rechts vooraan bij de AVA.
    Een hele nuttige bijdrage.
  12. [verwijderd] 7 december 2017 11:28
    quote:

    Sunshine Band schreef op 7 december 2017 11:16:

    [...]
    In mijn ogen probeer je de koers omlaag te praten ca de sfeer te verzieken zonder enig inhoudelijke bijdragw.
    Zoals om tien uur toen de koers drie tiende van een vent zakte gelijk blabla bleren
    Ik vermoed dat je handelt in opdracht van een shorter, je hebt imo geen aandelen t2
    Praat geen onzin.

    TomTom CEO Harold Goddijn is verantwoordelijk voor alle ellende.
    Dat probeer ik nu al langere tijd uit te leggen. Vreemd genoeg wil je hier niets van weten.

  13. Dokus 7 december 2017 11:33
    quote:

    Meryntje schreef op 7 december 2017 10:54:

    Als ik de teneur van dit forum bezie, vraag ik me af of het geen tijd wordt, om voor de eerstvolgende AVA om daar niet met een klein deel van onze stukken heen te gaan, maar met alles om daar nog enig gewicht in de schaal te leggen. Misschien meldt zich vóór die tijd nog een activist. Kunnen we wat meer vuur aan de schenen van Harold leggen.

    Groeten uit Sanur.
    mijn zegen heb je!
  14. Dokus 7 december 2017 11:42
    quote:

    Stille vennoot schreef op 7 december 2017 10:12:

    Zo'n API

    Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel (meestal in de vorm van bibliotheken).

    begrijp ik het goed..

    elk contact van een computer van een willekeurig bedrijf met de computer van TT is een API ? Maar niet op basis van route maar op basis van iot...localisation/events/parkings/advertisements...dat soort dingen ?

    Zie een api als een deur waarmee bijvoorbeeld een App kan communiceren met de tomtom database.
    Je stuurt een request (via webservices) en krijgt een antwoord. Dit verzoek is altijd in een bepaalde vorm (parameters die je moet meegeven) en het antwoord ook.

    bv;
    type: verkeer
    locatie: a9
    hmp: 51.8

    en tomtom geeft jou een antwoord: druk of 4 minuten of whatever. vaak is dit in bijv xml format
    Ik ken de api's niet weet dus ook niet precies de inhoud. Kan me ook voorstellen dat er api's bestaan waarin je begin en eind coordinaten opgeeft en je een xml terug krijgt met alle coordinaten van de snelste route

    Hoe gebruik je dit nu; je kan nu dus een eigen app maken die gebruik maakt van deze api's Iemand geeft een begin en eind op en je vraagt aan de tomtom api de snelste route. vervolgens zorgt de software van je app ervoor dat dit mooi wordt weergegeven.
    Feitelijk kan iedere app maker dus traffic en route info gaan verschaffen op basis van de tomtom database!

    flitsmeister zou dus zo'n app kunnen zijn die onderwater gewoon tomtom gebruikt

  15. [verwijderd] 7 december 2017 11:44
    quote:

    Paulus29 schreef op 7 december 2017 11:28:

    [...]

    Praat geen onzin.

    TomTom CEO Harold Goddijn is verantwoordelijk voor alle ellende.
    Dat probeer ik nu al langere tijd uit te leggen. Vreemd genoeg wil je hier niets van weten.

    Het is jammer dat je de zaken uit het verband trekt. Daarmee bevestig je mijn oordeel

    Je hebt geen aandelen en probeert de sfeer te verzieken

    Ik heb wel aandelen (sta iets in de plus) maar je kunt nergens aantonen dat ik ook maar de suggestie wek fan te zijn van het management

    Staak verder discussie, ik heb wat leukers te doen
  16. [verwijderd] 7 december 2017 12:18

    Het is ontzettend moeilijk de positie van het bedrijf TT binnen de sector los te zien van het koersverloop en toch moet je dat proberen , anders krijg je de neiging puur uit frustratie de handdoek in de ring te gooien

    Nogmaals Morgan formuleerde het goed na de laatste presentatie met dit is het moment en dat is gebaseerd op het bedrijf TT en de ontwikkelingen , niet op basis van prijs

    Ook ik baal ongelofelijk zit met een pak doodkapitaal in dit aandeel , zie het in de grootste bull market van de laatste decennia compleet onderpresteren en we gaan dit jaar uit aan 9 euro of zo, dat is 3 euro onder de high van 12 van 2015 en dat waar TT nu sterker staat dan toen, beurzen wereldwijd new highs scoren en een hypende sector

    Bij ieder bedrijf aan de beurs moet het bestuur zich verantwoorden voor zulk een wanprestatie , bij TT vreten de founders vol mee uit de bonus pool ruif

    Ja , lees maar mee - wanprestatie voor shareholder return de laatste 24 maand , jullie moeten je kapot schamen en het hele inkoopprogramma afstaan voor de aandeelhouders, nul bonuspool en deze aangekochte aandelen versnipperen. dan hebben we er allemaal wat aan

3.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links