Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,906 25 apr 2024 15:08
  • -0,114 (-2,84%) Dagrange 3,906 - 4,036
  • 328.042 Gem. (3M) 1,4M

BAM december 2017

3.932 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 197 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Peett 7 december 2017 07:56
    Parkeergarage bezweek twee weken voor oplevering.

    (ABM FN-Dow Jones) BAM was al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. Onderaannemers stelden tegenover actualiteitenprogramma EenVandaag al in maart hun zorgen over grote scheuren en het doorbuigen van de parkeerdekken aangekaart te hebben.

    Volgens constructie-expert Jan Font Freide van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV had het gebouw direct moeten worden ontruimd. Het bureau bestudeerde op verzoek van EenVandaag de onderzoeksrapporten en foto's gemaakt tijdens de bouw. Volgens Font Freide waren de scheuren en doorbuigingen duidelijke aanwijzingen dat het gebouw kon gaan bezwijken en hebben bouwvakkers al die tijd grote risico's gelopen.

    De parkeergarage bezweek in de vroege avond van zaterdag 27 mei, twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren.

    Het aandeel BAM Groep sloot woensdag 21,5 procent lager op 3,65 euro, nadat de bouwer met een winstwaarschuwing kwam vanwege verliezen op het OpenIJ-project in IJmuiden.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires

    December 07, 2017 01:35 ET (06:35 GMT)
  2. forum rang 6 Tordan 7 december 2017 07:56
    Ook een lekkere deze:

    BAM gewaarschuwd voor bouwfout parkeergarage´
    Gepubliceerd op 7 dec 2017 om 07:44 | Views: 416
    Artikel
    Reacties
    Gerelateerde instrumenten
    BAM 06 dec
    3,65 0,00 (0,00%)


    AMSTERDAM (AFN) - Bouwonderneming BAM was al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. Onderaannemers zeggen tegen actualiteitenprogramma EenVandaag al in maart hun zorgen over grote scheuren en het doorbuigen van de parkeerdekken te hebben aangekaart.
    Volgens constructie-expert Jan Font Freide van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV had het gebouw direct moeten worden ontruimd. Het bureau bestudeerde op verzoek van EenVandaag de onderzoeksrapporten en foto’s die gemaakt zijn tijdens de bouw. Volgens Font Freide waren de scheuren en doorbuigingen duidelijke aanwijzingen dat het gebouw kon gaan bezwijken en hebben bouwvakkers al die tijd grote risico's gelopen.
    Ad by Streamads

    De parkeergarage bezweek in de vroege avond van zaterdag 27 mei, twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest.

    Doe de temt maar dicht!!!
  3. forum rang 6 Tordan 7 december 2017 07:58
    'Dit soort projecten zal altijd in de kosten lopen en op onderdelen misgaan'
    Het verbaast Hennes de Ridder niets dat de kosten van een groot infrastructuurproject, zoals nu de zeesluis bij IJmuiden, wederom veel hoger uitvallen. Dat is volgens de emeritus hoogleraar integraal ontwerpen aan de TU Delft inherent aan dit soort grote projecten omdat ze altijd uniek zijn. 'De grootste zeesluis van de wereld is nog nooit eerder gebouwd. Dat kan een bouwer dus nooit begroten. Het zal altijd in de kosten lopen en op wat onderdelen misgaan. Want als je iets voor de eerste keer doet, is dat spannend en leuk maar kwalitatief is het minder.'

    Bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden.Foto: Cor Salverius
    Maandag maakten bouwers BAM en VolkerWessels bekend dat ze gezamenlijk een verlies van van €138 mln moeten nemen, omdat ze een ontwerpfout hebben gemaakt in de constructie van de zeesluis van IJmuiden.
    Daarmee kan de sluis aansluiten in een lange rij van infrastructurele projecten waarbij de kosten en tijdsduur fors uit de hand liepen. Van de Noord/Zuidlijn tot de verbreding van de A15. Waarom blijft het misgaan? Zelfs nu Rijkswaterstaat meer risico's naar zich toetrekt en scherper oplet of partijen niet tegen onrealistisch lage prijzen inschrijven.
    Rijkswaterstaat uitgekleed
    Het helpt niet dat de politiek door de jaren heen fors heeft gesnoeid in het personeelsbestand van publieke opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat, stelt De Ridder. Eerst was daar nog de continuïteit in kennis aanwezig, volgens de emeritus hoogleraar. 'Maar nu zijn ze afhankelijk van consultants, bijvoorbeeld voor het maken van de specificaties van een tender. Sindsdien gaan zeer grote projecten regelmatig een paar keer over de kop. Neem de Betuwelijn of de hogesnelheidslijn waar niet eens hogesnelheidstreinen overheen rijden.'
    In tegenstelling tot producenten van auto's of computers kunnen de bouwers van infraprojecten een product niet perfectioneren. 'Bouwers moeten elke keer opnieuw maatwerk maken waarvoor ze elke keer het wiel opnieuw moeten uitvinden', zegt De Ridder. 'Een voorbeeld: ik moest dit jaar vier Pax-kledingkasten van Ikea in elkaar zetten. Bij de eerste kast ging dat vier keer zo traag als bij de laatste. En die eerste kast heb ik ook nog eens een beetje kapotgemaakt.'
    Lerend vermogen beperkt
    ‘Het lerend vermogen druppelt niet door van het ene naar het andere project’• Tim Busscher, Rijksuniversiteit Groningen
    Ook uit recent onderzoek van de universiteit Groningen naar de bouw van sluizen blijkt dat het lerend vermogen van bouwbedrijven bij dit soort projecten klein is. 'Ze tuigen ieder project los van elkaar op', zegt Tim Busscher, universitair docent infrastructuurplanning aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Het lerend vermogen druppelt niet door van het ene naar het andere project.'
    De grote bouwers hebben veel kleinere bedrijven opgekocht volgens Busscher. 'Het ene bedrijfje mag dat project doen en het andere bedrijfje weer het volgende. Het zijn allemaal losse organisaties binnen één bedrijf.'
    Ook ziet hij dat er nog steeds heel stevig op prijs wordt geconcurreerd om een opdracht binnen te halen. 'Als partijen heel scherp inschrijven, krijg je overoptimisme. Ze hopen met kleine dingen en innovaties toch nog marge te halen.' Ook BAM en VolkerWessels hoopten mede door een slim ontwerp goedkoper te zijn dan concurrenten. Dat ontwerp gaat ze nu juist heel veel geld kosten.
    Nieuwe werkwijze
    Dit soort risico's zijn voor Rijkswaterstaat heel moeilijk in te calculeren, meent Busscher. 'Ironisch genoeg was aanbesteding van de zeesluis van IJmuiden nadrukkelijk wel een van de grote projecten waar Rijkswaterstaat een nieuwe werkwijze toepaste.'
    Enkele jaren geleden zwol de kritiek op de werkwijze van Rijkswaterstaat aan. De projecten waren te complex, er werd te veel risico bij bouwers gelegd en te veel nadruk op de prijs leidde volgens de sector tot een race naar de bodem. In reactie op de kritiek kondigde Rijkswaterstaat in 2015 aan meer risico's naar zich toe te trekken, zoals het regelen van de benodigde vergunningen. Bij de aanbesteding van het Zuidasdok hanteerde Rijkswaterstaat zelfs een minimumprijs zodat bouwers elkaar niet te veel zouden beconcurreren op prijs. Het gros van de recente infrastructuurprojecten wordt volgens Busscher wel binnen budget gerealiseerd.
  4. [verwijderd] 7 december 2017 08:06
    De fouten stapelen zich op.
    En de miljoenen vliegen over de tafel.
    Hun imago wordt er ook niet beter op.
    Overal verkeerde constructies en alles wat gedaan is wordt opnieuw bekeken.
    Volgens mij zijn we nog lang en nog lang niet klaar met de fouten en miljoenen claims.
    Gebed zonder eind is het.
  5. [verwijderd] 7 december 2017 08:17
    En dan zijn er nog steeds mensen die hun geld er in steken omdat ze denken dat het weer gaat stijgen.
    Zou kunnen maar nooit veel en de kans op dalen is de komende tijd veel groter.
    Gewoon links laten liggen en alle ellende afwachten langs de zijlijn zou ik doen. En als je er nog in zit hopen of verlies pakken want de zorgen lopen alleen maar op nu.
    En de kosten komen veel hoger uit dan wordt gezegd nu let maar op en dan al het andere wat nog gaat komen.
  6. pff 7 december 2017 08:44
    quote:

    maurice 1971 schreef op 7 december 2017 08:29:

    De bouw klus in Eindhoven was al bekend op 30-mei toen zakte het aandeel nog geen 1,5% !!!!

    klopt het is nu gewoon even bashen op de BAM. Je moet het natuurlijk wel reeel zien. BAM maakt gewoon nog winst en de bouwsector loopt echt lekker momenteel.(spreek uit eigen ervaring) Zie het als een mooi koopmoment, dat we wel vaker hebben gehad.

    Het enige wat me wel stoort is de transparantie door begin november goed nieuws te melden terwijl je wist dat het nieuws van gisteren eraan zat te komen. Dat vind ik een zeer kwalijke zaak! en iets voor de VEB

  7. M M 7 december 2017 08:45
    quote:

    maurice 1971 schreef op 7 december 2017 08:29:

    De bouw klus in Eindhoven was al bekend op 30-mei toen zakte het aandeel nog geen 1,5% !!!!

    Gaat om vertrouwen. BAM is dus niet te vertrouwen met bouwconstructies en nog erger, hun experts ook niet. Dat is niet best. Moeten ze heel hard mee aan de slag, is een cultuur ding, iedereen loopt daar blijkbaar op zijn tenen.
3.932 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 197 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links