Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.215 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 161 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 22 november 2017 20:55
    Krijg je dit weer!

    Elektrische BMW's terug want: 'onveilig voor kleine vrouwen'

    Hoeveel vrouwen zijn er 1.52 meter lang, wegen 50 kilo en rijden in New Hampshire in een e-auto? Waarschijnlijk weinig. Niettemin moet BMW 30.000 ooit geleverde i3’s in de Verenigde Staten terugroepen.

    Simone van Zwienen 22-11-17, 11:56

    De wagen is namelijk onveilig voor kleine vrouwen. Uit een crashtest blijkt dat kleine en lichte dames ernstig nekletsel op kunnen lopen bij een ongeval als ze zelf achter het stuur zitten.

    De terugroepactie geldt alleen voor de Amerikaanse staat New Hampshire, omdat automobilisten daar zonder veiligheidsgordel mogen rijden. In alle andere 49 staten is de veiligheidsgordel, net als in Europa, wel verplicht. ,,Je zou kunnen denken, wie geen gordel draagt en gewond raakt bij een ongeluk heeft dat aan zichzelf te danken. Maar de Amerikaanse autoriteiten zien dat anders”, zo schrijft de Duitse krant Die Welt.

    Crashtest
    Uit eigen test van BMW, een crashtest met een pop op de bestuurdersstoel, kwam het ‘mankement’ niet aan het licht. Pas na tests van de Amerikaanse Food and Drug Administration National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) werd besloten de auto’s terug te halen. De resultaten liggen boven de toegestane norm.

    BMW laat weten de test serieus te nemen en de auto’s daarom terug te roepen. Ook adviseert de Duitse onderneming om vooral een gordel om te doen tijdens het rijden. Een oplossing voor de BMW i3 wordt komende weken verwacht, aldus een woordvoerder van BMW. Het probleem kan mogelijk opgelost worden door de software bij te werken die de airbag bestuurt bij een ongeluk. Deze update wordt uitsluitend in de VS geïnstalleerd.

    www.ad.nl/auto/elektrische-bmw-s-teru...
  2. forum rang 10 voda 23 november 2017 20:46
    Honda India plans to roll out affordable electric cars in India

    Economic Times reported that carmakers are revving up with a strategy focused on India to cash in on the Modi government’s push to promote usage of all-electric vehicles by 2030. After Maruti Suzuki and Toyota announced an alliance to tap the electric vehicle market in India, Honda Cars India Limited is readying an electric vehicle strategy aligned with the needs of the Indian market.

    As part of the strategy, HCIL, the Indian subsidiary of the Japanese carmaker is evaluating developing country-specific battery electric vehicles addressing the issue of affordability and its suitability under Indian traffic conditions.

    Mr Yoichiro Ueno Chief Executive Officer of HCIL said that “We feel that diffusion of battery EVs requires significant infrastructure development and overcoming other challenges, such as cruising range with batteries, affordability and consumer acceptance. HCIL strives to plan battery EV models that will be best suitable for the traffic conditions in India in view of the usage including travelling distance.”

    Honda, which globally expects as much as 65% of its sales to come from electrified vehicles in 2030, has already established within Honda R&D (Japan) an Electric Vehicle Development Division a specialised team which is in charge of developing the entire vehicle including the powertrain and body to increase development speed of EVs. Given that the local market for electric vehicles is at a nascent stage, Honda is yet to determine schedules and models details for India.

    Mr Ueno explained that “It depends on how fast the technology and infrastructure evolve in India and the rate of acceptance by consumers… It has the potential to be disruptive in the long run but we see hybrids to play a crucial role during this transition.”

    Mr Takahiro Hachigo Honda Motor CEO said that the Tokyo Motor Show that the company is planning to launch six models in India in the next three years, and the current favourite is the hybrid technology, as it is more acceptable to consumers for its similarity to the gasoline engine. Honda already has a hybrid powertrain solution on the Jazz and the mid-size sedan Grace in Japan, and these may be launched in India.

    Globally, Honda has been strengthening the development of battery EVs. The company started leasing Honda Clarity Electric sedan, a battery EV in the Clarity sedan series, in August 2017 in the US, and recently unveiled Honda Urban EV Concept at the Frankfurt Motor Show and Sports EV concept at Tokyo Motor Show. Production version will be available in Europe in 2019 and Japan in 2020. It also announced to introduce a China-exclusive EV model in 2018.

    Source : Economic Times
  3. forum rang 10 voda 23 november 2017 20:53
    Nickel loses its electric car fizz - Russell

    Reuters reported that nickel market is learning that there is a difference in believing you are the next big thing in battery metals and the reality that you are actually still beholden to the Chinese steel sector. Nickel was one of the darlings at last month’s annual London Metal Exchange Week, with everybody from producers, to traders and consumers talking up its prospects on the back of the expected surge in electric vehicles. The euphoria helped drive benchmark LME nickel to a more than two-year closing high of USD 12,920 a tonne on Nov. 6, but since then the price has stumbled.

    Nickel closed at USD 11,575 a tonne on November 17, a drop of 10 percent in under two weeks, while Shanghai Futures Exchange contracts also showed a similar decline, dropping 9.5 percent from their peak on Nov. 7 to end at 93,630 yuan (USD 14,144) a tonne on November 17.

    The positive long-term outlook for nickel as a key component for batteries for electric vehicles hasn’t changed in the past two weeks since LME Week, but what has changed is the market view of the short-term outlook for China’s vast steel sector.

    About 70% of global nickel supplies are used in making stainless and other steel products, compared to about just 4 percent in batteries.

    While the use of nickel in batteries is growing at an annual rate of close 6 percent, according to the Nickel Institute, it will take several years before this demand becomes sufficient to act as a standalone driver of prices.

    In the meantime, steel is where the action is, and given that China represents about half of global steel output, it isn’t hard to see why this sector is key to nickel’s fortunes.

    The major theme currently in China steel is the output restrictions being enforced by the authorities over winter as part of efforts to limit pollution caused by burning coal in industrial processes.

    The weight of these output cuts is still to show up meaningfully in production data, but already there are indications that China is cutting production.

    Average daily crude steel output dropped for a second month in October, falling 2.5 percent to an average 2.334 million tonnes a day, down from September’s 2.394 million.

    Average crude steel output will fall below 2.3 million tonnes in November as 28 cities fully implement output curbs between mid-November and mid-March, according to Qiu Yuecheng, an analyst with the steel trading platform Xiben New Line E-Commerce in Shanghai.

    Even without the current steel restrictions, China’s appetite for nickel has been subdued so far this year.

    Imports of refined nickel are down 51.4% to 155,382 tonnes in the first nine months of the year compared to the same period last year.

    The drop in refined imports has been somewhat offset by an 8.8% gain in imports of nickel ores and concentrates to 25.96 million tonnes in the first nine months.

    However, the big mover has been in imports of what China customs terms ferronickel, which are up 54.3 percent to 1.09 million tonnes.

    Source : Reuters
  4. forum rang 10 voda 28 november 2017 21:08
    Volvo electric car brand starts construction in China

    Electrek reported that last month, Volvo’s Polestar was revamped as a performance electric car brand and it had a big launch unveiling its first vehicle and announcing several more electric vehicles to come. Now they announced that they started construction at their new factory in China where they will produce those cars. They broke ground at the facility called “Polestar Production Centre’ in Chengdu, China.

    Apparently, they plan to move quickly and complete the factory by “mid-2018”, which Polestar acknowledges is an “aggressive” timeline.

    But the first vehicle to be produced there, the Polestar 1, will be a low-volume car at 500 units per week, which should facilitate the process to make the plant production-ready.

    Mr Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer of Polestar, said about the factory that “Following the successful launch of the new Polestar brand in October, construction of the new Polestar Production Centre is the next step in turning our plans into reality. We are building a Production Centre that is a reflection of our brand. A facility that is modern, progressive, technically advanced and environmentally responsible. The Polestar Production Centre will be an embodiment of the Polestar brand.”

    That launch in October that Ingenlath mentioned focused on the Polestar 1, which had a well-received design, but we learned that the vehicle was a plug-in hybrid.

    When Volvo announced the relaunched of the Polestar brand as an “electric car brand”, EV enthusiasts hoped that it will be to launch all-electric vehicles.

    It looks like Polestar knew that since they also made mention of upcoming new all-electric vehicles in the same announcement, which is something rare when unveiling a new vehicle. You don’t want to take away the spotlight from your new car.

    Source : Electrek
  5. forum rang 10 voda 28 november 2017 21:12
    BMW to spend USD 237 million on battery cell centre

    Reuters reported that German luxury carmaker said that BMW will bundle its battery cell expertise in a new competence centre, adding it would invest 200 million euros (USD 237 million) in the site over the next 4 years.

    Mr Oliver Zipse BMW board member said in a statement that "By producing battery-cell prototypes, we can analyse and fully understand the cell's value-creation processes. With this build-to-print expertise, we can enable potential suppliers to produce cells to our specifications, the knowledge we gain is very important to us, regardless of whether we produce the battery cells ourselves, or not."

    BMW said that the centre will open in early 2019.

    Source : Reuters
  6. forum rang 10 voda 29 november 2017 21:04
    China exploring regulatory and management systems for battery recycling
    Published on Wed, 29 Nov 2017

    China Daily reported that with the market for new energy vehicles booming, China is now the largest new energy vehicle battery producer. But with the opportunity comes a challenge: how to recycle the growing number of redundant batteries. China is still exploring regulatory and management systems for battery recycling. Industry and Information Technology Minister Mr Miao Wei recently said that China will establish an extended producer responsibility regime, which would make car manufacturers responsible for recycling.

    China's total production and sales of new energy vehicles is expected to reach 5 million by 2020. As the average lifespan of power batteries is about five to eight years, according to Gao Gong Industry Institute, a Shenzhen-based research firm, China will see the amount of redundant batteries hit about250,000 metric tons in 2020, almost 20 times that of 2016. The scrapped batteries, if not properly dealt with, will be a waste of resources as well as a source of pollution. An environmentally sustainable and cost efficient recycling method is a universal concern in the new energy vehicle industry.

    Mr Xu Shengming, a researcher at Tsinghua University's Institute of Nuclear and New Energy Technology, said that “There are two main recycling paths. One is hierarchical-recycling: when the battery is no longer usable due to its declining capacity, it can be re-utilized in alternative energy storage stations, low-speed electric vehicles and distributed power generation. The other path is to dismantle, recycle and reuse the components. The recycling and reutilization of batteries will be a huge market. At present, we are in a stage of technical accumulation and research. In the future, recycling technology and technological innovation will be the core competitiveness of companies."

    Some new energy vehicle companies and battery suppliers are actively taking action. BAIC BJEV, the new energy vehicle arm of automaker BAIC Motor, has set up a company focusing on the sustainable treatment of redundant batteries and precious metals in Hebei Province. Battery maker CATL is exploring a green chain. When a battery's capacity is less than 80 % of its rated capacity, it is taken to the company's battery energy storage system. After this hierarchical-recycling, they will be dismantled and the components recycled for new batteries. GEM Co Ltd, a Shenzhen-based company dedicated to recycling, has cooperated with new energy vehicle manufacturers such as BYD and Dongfeng.

    Source : China Daily
  7. forum rang 10 voda 30 november 2017 17:04
    Volkswagen's talks with cobalt producers end without deal

    Reuters quoted cobalt industry source said that meetings last week between major cobalt producers including mining giant Glencore to supply the world's largest automaker Volkswagen with the material used to make batteries for electric vehicles ended without a deal. The talks last week in Wolfsburg, Germany, where VW is headquartered, had aimed to thrash out cobalt supply deals with Glencore, China's Huayou Cobalt, commodity trader Traxys, US miner Freeport-McMoran and Eurasian Resources Group.

    Reuters reported exclusively that VW was moving to secure long-term supplies of cobalt for the group's ambitious electric vehicle plans. Earlier this month Volkswagen approved a 34 billion euro spending plan by the end of 2022 to accelerate its efforts to become a global leader in electric cars.

    A VW spokesperson said that "We have requested different options for a hedge from the raw materials industry in the context of a tender ... We have already had constructive talks with the well-known suppliers and will continue those discussions. Besides supplies and costs, other topics in discussion include future capacity expansion, sustainability and transparency."

    Cobalt metal prices at around USD 30 a lb are up from below USD 10 a lb in December 2015 and the highest since October 2008. Prices surged last year as auto makers and governments around the world started to promote electric vehicles in earnest as a means of cutting noxious fumes from cars fuelled by diesel- and petrol-powered engines.

    Sources were unclear about whether VW was planning to buy the cobalt directly or indirectly for chemical and battery makers.

    Source : Reuters
  8. forum rang 10 voda 1 december 2017 20:08
    Electric vehicle story continues to gather momentum

    Reuters reported that the electric vehicle story continues to gather momentum, with even major oil companies scrambling to join the coming green energy revolution. But as ever more companies sign up to the bright, shiny EV future, there is rising concern about the heart of darkness in this new technology you can't power an EV without a lithium-ion battery and, for now at least, you can't make a battery without using cobalt.

    And most of the world's cobalt comes from the Democratic Republic of Congo a country racked by political instability, legal opacity and, at its darkest, child labour in its mines. This concentration of supply risk, both in terms of physical units and ethical sourcing, isn't going away any time soon and could even worsen.

    The DRC accounted for 66,000 tonnes of global mined cobalt production of 123,000 tonnes last year, according to the US Geological Survey. That's the official sector. There is also an artisanal stream of production, some of it using child labour and some of it controlled by insurgent militias.

    Quite how much cobalt this grey sector generates is the main "known unknown" in any analysis of world production. But it is an undisputed fact that it has been seeping into the official supply chain for years.

    Speaking at a London Metal Exchange seminar in October, Mr Tony Southgate, head of cobalt marketing at Eurasian Resources Group, warned that "it's almost inevitable (...) there are mobile phones in this room" containing cobalt from child labour in the DRC.

    The issue has moved to the top of the LME's own agenda after complaints that one of its registered brands, produced by China's Yantai Cash Industrial, could include metal sourced from the dark side of the DRC cobalt sector.

    The LME has written to producers asking for assurances on ethical and socially responsible minerals sourcing, while Yantai told the Financial Times that it is conducting its own due diligence exercise.

    Frankly, if the rest of the world could, it would happily not source any cobalt from the DRC.

    And the likes of Tesla and Apple are trying to do just that, working with potential future producers in Canada and the United States to create their own cobalt supply chains.

    There is no shortage of junior miner contestants in this ethical cobalt beauty contest, but right now the DRC is the dominant producer. And it's going to remain so for the foreseeable future.

    Six of the top 10 cobalt-producing assets last year were located in the DRC, according to S&P Global Market Intelligence.

    In 2022 the number will rise to nine out of the top 10, it forecasts.

    Quite simply, unless someone works out how to engineer cobalt out of the lithium-ion battery, the world is going to need a lot more cobalt and it's still going to get most of it from the DRC.

    Source : Reuters
  9. forum rang 10 voda 1 december 2017 20:46
    Hyundai Motors to enter electric vehicle race in India with Ioniq brand
    Published on Fri, 01 Dec 2017

    Live Mint reported that Hyundai Motor India Ltd will introduce its electric vehicle brand Ioniq in India to tap into India’s ambitious plans to have an all-electric fleet in the country by 2030. Ioniq, the brand under which the South Korean car maker sells electric, hybrid and plug-in hybrid cars globally, is expected to be showcased at the forthcoming Auto Expo scheduled to be held in February 2018.

    Hyundai sells Ioniq in the US, Europe and East Asian markets.

    Mr Rakesh Srivastava, director, sales and marketing, Hyundai Motor India, said in an interview that “We will bring electric cars to India and will meet the timeline given by the Union government. Hyundai has the technology required for electric vehicles so we will bring them in all the segments we are present.”

    He, however, declined to comment on the introduction of the Ioniq brand in India.

    The move comes days after an announcement by Suzuki Motor Corp. on 17 November where the Hamamatsu-based car maker said it will manufacture electric cars for India and supply some units to Toyota Motor Corp. with technical support from the latter. The first electric car from Suzuki, which has a 56% stake in India’s largest car maker Maruti Suzuki India Ltd, is expected to be introduced in the country in 2020.

    Mr Srivastava said that “We will surprise the market (when it comes to electric vehicles).”

    Through a policy-driven move the Indian government has compelled Indian car makers to launch electric cars in the country leading to frenetic activity in the space after the state-controlled Energy Efficiency Services Ltd invited bids to procure 10,000 cars. The bidding process witnessed cut-throat competition between Tata Motors Ltd and Mahindra and Mahindra Ltd. Tata won the tender, which was matched by Mahindra later forcing EESL to award the tender to both companies. EESL has said it will come out with another tender to procure 10,000 more electric vehicles around April 2018.

    An analyst remained sceptical of Hyundai’s move.

    Mr Anil Sharma, principal analyst, IHS Markit said that “Any manufacturer bringing these vehicles to India will essentially be showcasing models. As of now we don’t have a market for pure electric vehicles. Since the government is serious about pushing electric vehicles in the market auto makers are trying to hedge their positions.”

    For Hyundai, India is now the third largest market after the US and China. Hence, the company will leave no stone unturned to maintain its volumes and most importantly maintain its profitability in India, Srivastava said.

    Source : Live Mint
  10. forum rang 10 voda 1 december 2017 20:50
    BMW looking for partners to develop electric small cars – Mr Schwarzenbauer
    Published on Fri, 01 Dec 2017

    Reuters reported that Germany's BMW AG is talking with other automakers "around the world" to try to find partners to lower the cost of electrifying its future Mini small cars. The report quoted management board member Mr Peter Schwarzenbauer as saying that "We are talking to many OEMs (manufacturers) around the world, not only in China, (about) how to electrify smaller cars. There's no final conclusion on it."

    Chinese automaker Great Wall Motor Co said last month it was discussing a possible venture to build Mini vehicles in China. BMW currently does not build Mini vehicles outside Europe.

    Mr Schwarzenbauer declined to discuss the Great Wall situation, saying "this was speculation."

    However, he said building smaller electric cars was challenging, not only because of the financial costs, but also the engineering problem of fitting batteries with sufficient range into a smaller vehicle package.

    BMW has worked with rivals before to share the costs of clean vehicle technology. The automaker has a partnership with Japan's Toyota Motor Corp to develop fuel cell vehicles.

    Mr Schwarzenbauer said that BMW has said it plans to launch a new, electric Mini model in 2019. Eventually, Mini could become an entirely electric brand, aimed at urban consumers.

    Mini sales in the United States have fallen 10 percent through the first ten months of this year, as demand for many smaller cars has waned in favor of sport-utility vehicles and trucks.

    Mr Schwarzenbauer said that "It's really only in the U.S. where we are facing this with Mini.”

    BMW will not try to reverse that trend by adding larger SUVs to the Mini lineup, Schwarzenbauer said. Instead, he said that "the way for Mini in the US is building the Mini brand in the direction of the electric urban mobility company."

    Source : Reuters
  11. forum rang 10 voda 2 december 2017 16:30
    Olieland Noorwegen gaat elektrisch: 'Je bent gek als je hier nog op benzine rijdt'

    In 2030 mag er geen benzine- of dieselauto meer verkocht worden in Nederland. De Noren zijn al bijna zover. Dit jaar is al 1 op de 5 nieuwe auto’s een volledig elektrisch exemplaar en het aantal neemt razendsnel toe. Hoe doen ze dat?

    Ton Voermans 02-12-17, 08:30 Laatste update: 15:53
    247

    Noorwegen met zijn ijskoude groene fjorden, klaterende watervallen en eindeloze dennenbossen is synoniem voor gezonde lucht. Er zijn zoveel waterkrachtcentrales dat er geen brokje steenkool nodig is om in de elektriciteitsbehoefte te voorzien. ‘Powered by nature’ noemt het land zichzelf.

    ,,Het wordt een mooie dag met blauwe luchten, maar kom maar eens kijken als het zo’n 10 graden vriest. Dan is er geen wind en zie je dat de uitlaatgassen als een verstikkende bruin-oranje deken boven de stad hangen. Oslo is geen China, maar de smog is er wel degelijk. We móeten daar iets aan doen’’, zegt Carl Anton Stenling.

    Grote doorbraak
    De beslissing dat elektrische auto’s over de vrije busbaan mogen, zorgde voor de grote doorbraak
    Carl Anton Stenling

    Vrijwel geluidloos zoeven we in zijn elektrische Nissan Leaf over de busbaan van snelweg E18 die van Sandvika naar Oslo kronkelt. Naast hem rijden de auto’s op benzine en diesels stapvoets in een lange file. ,,De beslissing dat elektrische auto’s over de vrije busbaan mogen, zorgde voor de grote doorbraak. Iedereen wilde er toen één. Het scheelt mij 20 tot 30 minuten per dag als ik niet in de file hoef aan te sluiten.’’

    Voor ons en achter ons rijden ook elektrische auto’s te herkennen aan een kenteken dat begint met een E. Rijden over de busbaan werd zo populair dat de bussen niet meer op tijd reden. Nu is er alleen toegang voor elektrische auto’s met twee inzittenden.

    Lees verder onder de foto

    Elektrische auto's laden in een speciale parkeergarage voor elektrische auto's onder Fort Arkershus in Oslo.

    Elektrische auto's laden in een speciale parkeergarage voor elektrische auto's onder Fort Arkershus in Oslo. © Ton Voermans

    Zaklamp
    Stenling is de klassieke pionier die gelijk kreeg. Hij reed negentien jaar als een van de eersten in Noorwegen al elektrisch. ,,Ik zag dat we niet verder konden gaan met eindeloos rijden op benzine en diesel. En iemand moest de eerste zijn.’’ Stenling kreeg ontelbare grappen over zich heen met zijn Kewet CitiJet 5 een hoekig tweezittertje dat in het koude Noorwegen een actieradius had van slechts enkele tientallen kilometers. ,,Hé Carl Anton wil je de batterijen uit mijn zaklamp? Dat hoorde ik als ik weer eens ergens gestrand was met een lege accu.’’

    Maar mannen als Stenling waren geen dorpsgekken, besefte ook de Noorse overheid. De smog werd zo’n groot probleem dat op de slechte dagen dieselauto’s geweerd moeten worden in Oslo. Er kwam een lange reeks van douceurtjes van de overheid om de benzineverslaafde Noor aan de laadkabel te krijgen. Geen btw op de aankoop van een elektrische auto, gratis parkeren, gratis laden, toegang tot de filevrije busbaan, geen wegenbelasting, geen tol.

    Steeds iets duurder
    Het is financieel heel ongunstig om niet elektrisch te rijden. Als ik Oslo in wil met een diesel kost dat 7 euro
    Carl Anton Stenling

    Elke maatregel wordt bekostigd door rijden op brandstof steeds iets duurder te maken. ,,Het is nu echt financieel heel ongunstig om niet elektrisch te rijden. Kijk, daar hangt de camera. Als ik Oslo wil inrijden met een diesel kost dat 7 euro tol en Oslo uit ook een paar euro. Met mijn E-kenteken spaar ik duizenden euro’s uit.’’ Bij iedere nieuwe verlokking voor de automobilist werd de belasting op ouderwetse benzine- en dieselauto’s een beetje verhoogd.

    In het uitgestrekte land waar slechts 5,2 miljoen mensen wonen, rijden inmiddels 130.000 volledig elektrische auto’s (zeven keer meer dan in heel Nederland), waarvan bijna de helft in Oslo. De groei wordt bepaald door het tempo waarin de autofabrikanten de auto’s kunnen leveren.

    Lees verder onder de foto

    Vilde Mikelsen laadt haar elektrische auto op bij een laadstation in Oslo © Ton Voermans
    Wachttijden

    Afgelopen zomer werden er zelfs een paar maanden meer elektrische auto’s verkocht dan brandstofauto’s. Vooral omdat het Tesla en Volkswagen lukte om veel te produceren. ,,Voor sommige modellen zijn lange wachttijden’’, zegt Stenling. Een VW Golf op benzine kost in Noorwegen 31.000 euro; een elektrische is door alle belastingmaatregelen goedkoper: 27.500 euro. Ter vergelijking: in Nederland kost die e-Golf 39.000 euro. Ook de peperdure Tesla is in Noorwegen ‘slechts’ 66.000 euro. ,,Je hebt daarnaast nauwelijks kosten, je bent gek als je hier niet elektrisch rijdt.’’

    Het is nog donker als Stenling als de parkeergarage bij zijn werk, een verzekeringsmaatschappij, inrijdt. Tientallen collega’s hebben hun auto al ingeplugd. Pas na de ochtendspits zal de zon opkomen en om 15 uur is het weer donker. De auto van Stenling is een ‘Nordic’ versie. Verwarmd stuur, verwarmde stoelen. ,,Dat is nog een groot voordeel van een elektrische auto. Hij verwarmt zichzelf ’s ochtends vroeg voor ik vertrek als hij thuis nog aan de elektriciteit hangt. Ik hoef nooit ijs te krabben.’’

    Niet iedereen enthousiast
    We rijden niet alleen elektrisch omdat het goedkoper is, we doen het ook voor onze kinderen
    Vilde Mikkelsen

  12. forum rang 10 voda 2 december 2017 16:30
    Deel 2:

    Niet iedereen is enthousiast. ,,Waarom gaat het nu nooit gemakkelijk’’, roept Vilde Mikkelsen geïrriteerd als ze haar Renault Zoe bij een snellaadstation bij het Munch Museum wil koppelen. Pas bij de derde poging geven zowel de auto als de laadpaal een blauw licht als teken dat er geladen wordt. ,,Dit is een commerciële snellader. Dat kost me 1 kroon (10 eurocent) per minuut. Ik ga even een halfuurtje in het Toyen-park wandelen met hem.’’ Ze wijst naar haar dik ingepakte zoontje Syver van twee maanden oud.

    Bij het museum is een van de weinige grootschalige laadstations in Oslo. Tot 50 auto’s kunnen er tegelijkertijd laden, maar druk is het er niet. Noren wonen ruim en bijna iedereen laadt zijn auto thuis op of op het werk. Dat is de reden dat je in de straten niet overal over de laadkabels struikelt. ,,Elektrisch rijden is voor ons niet gemakkelijk. We wonen in de binnenstad en hebben geen mogelijkheid om thuis te laden dus we moeten dagelijks een plekje zoeken waar dat kan. Onze Renault rijdt maar 70 kilometer en dan is de accu leeg. Mijn man droomt van een Tesla die veel verder kan. We rijden niet alleen elektrisch omdat het goedkoper is. We doen het ook voor onze kinderen.’’

    Lees verder onder de foto

    Een groot oplaadpunt in Oslo. © Ton Voermans

    Oplaadplekken
    ,,Als je thuis of op het werk niet op kunt laden, is het gedoe’’, zegt Petter Haugneland van de Noorse Elektrische Autovereniging. ,,Koop dan maar geen elektrische auto, adviseren wij. Het gemak komt wel. Wie in Oslo nu een appartementencomplex bouwt, moet bij minimaal de helft van de parkeerplaatsen een oplader plaatsen anders krijg je geen bouwvergunning. Een oplaadplek bij een huis moet even gewoon worden als riolering.’’

    Haugneland lacht een beetje om het Nederlandse beleid. ,,Al die miljarden die jullie besteed hebben aan hybride auto’s hebben niet veel uitgehaald. Maar we maken allemaal fouten. Wij zetten vroeger in op diesels omdat die minder CO2 uitstoten dan benzine en daar hebben we nu de smog aan te danken. Maar het is niet te laat voor Nederland. In 2011 was 1 procent van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen volledig elektrisch, een beetje zoals nu in Nederland. Nu is dat al 20 procent. Zo ver kun je komen in zes jaar. Maar je moet de mensen wel verleiden om over te stappen.’’

    Olie-export
    Een oplaadplek bij een huis moet even gewoon worden als riolering

    Petter Haugneland
    Noorwegen slaat zich internationaal op de borst als wereldkampioen elektrisch rijden. ,,Zo groen zijn we niet’’, smaalt een jongen van Greenpeace die op het Stortorvet-plein bij de Domkerk in de vrieskou handtekeningen ophaalt tegen nieuwe olieboringen op de Noordpool. De teller staat al op ruim een half miljoen. Cynisch gezegd: Noorwegen verdient een vermogen aan de olie-export. Het olierijke land is verslaafd aan de rijkdom en verkoopt in feite zijn eigen CO2-probleem in vaten olie.

    ,,We werken eraan,’’ zegt Stenling. ,,Nieuwe olieboringen staan ter discussie. We worden steeds duurzamer. De Groenen in Oslo zijn zelfs al tégen de elektrische auto vanwege de batterijen enzo,’’ lacht hij. ,,We moeten gaan fietsen.’’

    www.ad.nl/auto/olieland-noorwegen-gaa...
  13. Bangizwe 2 december 2017 18:08
    Nederland gaat de verkoop van fossil fuel cars verbieden tegen 2030. India gaat goedkope elektrische wagens aanbieden tegen 2030. Dat is eigenlijk allemaal veel te laat. Want ondertussen gaat die markt blijven groeien. En dat wil zeggen dat we elke druppel olie gaan verbruiken op deze planeet. Eigenlijk zou die olieprijs zo snel mogelijk zo hoog mogelijk moeten gaan. Dat tenminst die 1,5 miljard wagens (tegen dan) niet allemaal op dezelfde moment stilvallen. Welk is eigenlijk de tweede beste batterij , waar geen lithium en cobalt in zit.
  14. forum rang 10 voda 5 december 2017 19:06
    Vijf miljard voor elektrisch rijden

    Elektrische auto's zijn de toekomst. Als de elektrische stroom waarop deze auto's rijden schoon wordt geproduceerd, is een aanmerkelijke verbetering van de luchtkwaliteit te verwachten, waardoor ook Nederland overal aan internationale luchteisen zou kunnen voldoen.

    Vele autorijders zullen sympathiek staan tegenover elektrisch rijden, mits de actieradius van een door accu's voortgedreven auto toeneemt, er overal snelle oplaadmogelijkheden komen en het niet duurder is dan rijden met de brandstofauto.

    Nederlanders - ook buitenlanders overigens - zijn bijzonder gevoelig voor dat prijselement. Nu de fiscale voordelen voor plug-in-hybrides - auto's met een stroomstekker en een brandstofmotor - zijn weggevallen, stort de verkoop in. Op 1 januari 2017 is die ruimhartige subsidie voor leaserijders beëindigd en BMW Nederland meldt maandag in deze krant dat de verkoop is gekelderd van 3556 stuks in 2016 naar 150 dit jaar.

    Stel nu toch eens dat iedereen in Nederland elektrisch gaat rijden. Wat gebeurt er dan met de staatsinkomsten? Er valt een interessante som te maken. Ga uit van een brandstofauto die op één liter gemiddeld 15 kilometer rijdt. De staatsafdracht op een liter benzine is € 1,20, ofwel per kilometer 8 eurocent.

    Een populaire - maar niet goedkope - Tesla rijdt 5 kilometer op 1 kWh. Een kWh kost thuis grofweg € 0,22 aan stroom, aan de openbaren laadpaal is dat al snel € 0,30. Grosso modo valt te berekenen dat de gemiddelde prijs per kilometer voor elektrisch rijden op 5 cent komt. Aan belasting gaat hiervan zo'n 3 cent naar minister van Financiën Wopke Hoekstra.

    De conclusie is dat de Staat per gereden kilometer ruim een derde aan belasting op een stekkerauto (geen hybride, maar een volledig elektrisch aangedreven model) vangt vergeleken bij wat een brandstofauto oplevert. Dit exclusief de aankoopbelasting.

    Minister Hoekstra is net zoals iedereen een calculerende burger. Hij let dus op zijn portemonnee en zal compensatie zoeken als een inkomstenbron terugvalt. Uit het bovenstaande valt op te maken dat bij ruim 100 miljard jaarlijks gereden personenautokilometers (CBS-cijfer 2016) de staatsinkomsten aan btw en accijns op autobrandstof € 8 mrd bedragen. Stel dat het autopark helemaal op elektriciteit gaat rijden, dan valt die inkomstenbron met ruim twee derde - oftewel met € 5 mrd - terug naar € 3 mrd.

    Waar gaat de minister waarschijnlijk zoeken voor compensatie? Dat moet iets zijn dat niet-autobezitters niet raakt. De motorrijtuigenbelasting - in de volksmond de wegenbelasting - ligt dan voor de hand. Die levert nu € 5,6 mrd op. Verdubbel dat bedrag eens ...

    Reageren? bartjens@fd.nl

    fd.nl/ondernemen/1230828/vijf-miljard...
  15. [verwijderd] 6 december 2017 13:16
    Hoorde afgelopen week: wat doet het met een mens al ze op de bodemplaat van een electric car gaan zitten?

    Als bestuurder/passagier zit je amper 10-20 cm boven de bodemplaat bij de Tesla, een bed met zeg 20.000 panlite-batterijtjes, wordt je als mens gekookt, bestraald, gebakken, gepoft?

    Onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die onder of in de nabijheid van hoogspanningsmasten wonen relatief meer enge ziektes krijgen dan gemiddeld.

    Is het een taboe? bestaat het niet? is er nog te weinig ervaring mee?

    Ander punt: als je met een Tesla een kleine aanrijding krijgt moet de HELE bodemplaat vernieuwd worden, geen enkele verzekeraar waagt zich daaraan, Tesla neemt dit risico op zich(echt uiterst kostbaar)

    De recycling: ik krijg geen antwoorden, 900 kg chemisch afval per Tesla, laat aub iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat...
  16. forum rang 10 voda 12 december 2017 20:02
    Zeezeiler wil alle automobilisten aan de laadpaal

    'Onze missie is om het tijdperk van benzineauto's te beëindigen. Alles wat daar bij achter blijft, zou betekenen dat we falen.' Michiel Langezaal, directeur en medeoprichter van snellaadbedrijf Fastned, is een man met ambitie. Woensdag neemt zijn bedrijf het op tegen de Staat, in een rechtszaak over snellaadstation De Andel langs de A12, vlak bij Gouda.

    Meer dan enig ander bedrijf is Fastned hét gezicht van elektrisch vervoer in Nederland. Langezaal richtte het vijf jaar geleden op met Bart Lubbers. Hun idee is eenvoudig: langs de snelwegen moet een fijnmazig netwerk ontstaan van snellaadstations, waar mensen de accu's van hun elektrische auto's in relatief korte tijd kunnen vullen. Maar de uitvoering is lastig: zo'n netwerk moet helemaal worden opgetuigd en dat kost miljoenen.

    Michiel Langezaal, oprichter en directeur van Fastned bij het laadstation voor elektrische voertuigen in Den Haag.Foto: Bart Hoogveld/Anp

    Langezaal (36) heeft nog iets jongensachtigs. Volle bos donker haar, enigszins diep liggende ogen, zelden een stropdas. Tijdens zijn studietijd in Delft hockeyde hij, maar eigenlijk is hij een zeezeiler. Langezaal is ook de man achter de bedrijfsnaam, schrijft zijn compagnon Lubbers in diens boek over het bedrijf.

    Werktitel
    Fastned was een werktitel. 'We denken na over een betere naam. Pitstop, Power2, ZOEV, Bliksem. We besluiten Fastned te gebruiken, zolang we niets beters weten. Natuurlijk komt er niets beters en al snel klinkt Fastned zo vertrouwd, dat we ons geen betere naam kunnen voorstellen', schrijft Lubbers. Detail: Fastnet is een rots in de Ierse zee.

    1254 kilometer
    In 2010 reed hij met twee collega's 24 uur in een blauwe elektrische Nissan rondjes door Nederland, om aan te tonen dat elektrisch rijden op lange afstand ook werkte.

    Langezaal is afgestudeerd als werktuigbouwkundige. In 2010, als 'enthousiasteling voor elektrisch rijden' die werkte bij een start-up in Delft, reed hij met twee collega's een etmaal lang in een lichtblauwe elektrische Nissan over de Nederlandse snelwegen, toen er nog nauwelijks laadstations waren. Telkens hetzelfde rondje: uiteindelijk reden ze 1254 kilometer in 24 uur. Zo werd proefondervindelijk bewezen dat met elektrisch rijden ook lange afstanden zijn af te leggen - en dat het beter was om vanwege de files dit soort proeven voortaan niet meer op vrijdag te doen.

    Zijn speech drie jaar geleden op een TEDx-bijeenkomst - donkere blouse, beetje verwassen spijkerbroek - eindigde hij met het plaatje van een vervallen tankstation. Bestaande tankstations, bestaande automerken: ze zijn allemaal aangeschoten wild, tenzij ze snel overgaan op nieuwe technologieën, betoogde Langezaal.

    'Volg de auto, maak de berekeningen en denk groot', verwoordde Langezaal zijn motto twee jaar geleden in een interview met website Ideamensch. Ooit werkte hij voor een verzekeraar. 'Waar ik ruimte zag voor verbetering en kansen, zagen zij risico's en extra werkzaamheden.' Dus toen Fastned net begonnen was, toerde Langezaal met een collega door Nederland als locatiescout. Met roodwitte afzetlinten maten zij de terreinen op waar een snellaadstation zou kunnen komen.
    ‘Volg de auto, maak de berekeningen en denk groot’• Michiel Langezaal in een interview met Ideamensch

    In datzelfde interview ging hij in op oude James Bond-films Moonraker (1979) en The Spy Who Loved Me (1977), met steden in de ruimte en steden onder water. In de nieuwere James Bond-films ligt volgens Langezaal de technologie meer in het verlengde van wat we al kennen. Anders gezegd: er worden geen echt nieuwe dingen meer neergezet. 'Dus om verandering mogelijk te maken moeten we meer denken als Moonraker', stelde Langezaal.

    Groot denken betekent in het geval van Fastned ook steeds maar geld lenen, tegen forse rentes, om de groei te financieren. Bovendien zijn de laadstations nog niet kostendekkend. En het betekent rechtszaken voeren voor een zogeheten gelijk speelveld, zoals de juridische procedures tegen de Staat die Shell zou bevoordelen.

    ‘Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind’• Michiel Langezaal

    Shell is voor Langezaal zowel vijand als voorbeeld. Vijand omdat de oliemaatschappij, in hun ogen, zonder de juiste vergunningen ook snellaadstations bouwt. Dat Fastned een eerdere rechtszaak verloor vond hij 'onbegrijpelijk'. Maar hoe is de multinational dan een voorbeeld? 'Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind.'

    fd.nl/profiel/1231269/zeezeiler-wil-a...
  17. forum rang 10 voda 13 december 2017 22:04
    Chinese electric car maker to put "Weltmeister" on road next year - Mr Shen

    Reuters reported that WM Motor Technology Co, one of a new breed of Chinese electric car companies, will use its company name "Weltmeister" as its brand and plans to start taking orders for its first product, a sport-utility vehicle, from April. The Shanghai-based startup plans to start producing its first car at a new plant in Wenzhou during the second quarter of next year, Mr Freeman Shen, WM Motor's founder and chief executive, told Reuters ahead of a media event.

    The exterior design for the SUV was presented at the event in Shanghai on Monday. WM Motor also unveiled a logo for the brand that will adorn its cars. The brand name "Weltmeister" is German for "world champion" and reflects the rising challenge to traditional carmakers from startup companies.

    However, WM Motor is one of several largely Chinese-funded EV startups betting on the benefits of local production to compete with companies such as Tesla, which has to import cars from the United States and pay a 25 percent import duty.

    Tesla's "mass market" Model 3 sedan starts around USD 35,000 in the United States. Tesla has discussed the need to set up local production in China but has yet to announce any plans.

    Mr Shen said that WM Motor plans to start delivering its first car, due to be priced below CNY 300,000, to buyers in the second half of 2018. WM Motor aims to sell 100,000 cars a year with three models within 3-4 years of the planned 2018 launch.

    He said that WM Motor plans to introduce the three electric vehicles by 2020. To match that ambition, the assembly plant in Wenzhou has a potential annual capacity of 100,000 vehicles.

    Source : Reuters
  18. [verwijderd] 14 december 2017 12:46
    quote:

    voda schreef op 5 december 2017 19:06:

    Vijf miljard voor elektrisch rijden

    Elektrische auto's zijn de toekomst. Als de elektrische stroom waarop deze auto's rijden schoon wordt geproduceerd, is een aanmerkelijke verbetering van de luchtkwaliteit te verwachten, waardoor ook Nederland overal aan internationale luchteisen zou kunnen voldoen.

    Vele autorijders zullen sympathiek staan tegenover elektrisch rijden, mits de actieradius van een door accu's voortgedreven auto toeneemt, er overal snelle oplaadmogelijkheden komen en het niet duurder is dan rijden met de brandstofauto.

    Nederlanders - ook buitenlanders overigens - zijn bijzonder gevoelig voor dat prijselement. Nu de fiscale voordelen voor plug-in-hybrides - auto's met een stroomstekker en een brandstofmotor - zijn weggevallen, stort de verkoop in. Op 1 januari 2017 is die ruimhartige subsidie voor leaserijders beëindigd en BMW Nederland meldt maandag in deze krant dat de verkoop is gekelderd van 3556 stuks in 2016 naar 150 dit jaar.

    Stel nu toch eens dat iedereen in Nederland elektrisch gaat rijden. Wat gebeurt er dan met de staatsinkomsten? Er valt een interessante som te maken. Ga uit van een brandstofauto die op één liter gemiddeld 15 kilometer rijdt. De staatsafdracht op een liter benzine is € 1,20, ofwel per kilometer 8 eurocent.

    Een populaire - maar niet goedkope - Tesla rijdt 5 kilometer op 1 kWh. Een kWh kost thuis grofweg € 0,22 aan stroom, aan de openbaren laadpaal is dat al snel € 0,30. Grosso modo valt te berekenen dat de gemiddelde prijs per kilometer voor elektrisch rijden op 5 cent komt. Aan belasting gaat hiervan zo'n 3 cent naar minister van Financiën Wopke Hoekstra.

    De conclusie is dat de Staat per gereden kilometer ruim een derde aan belasting op een stekkerauto (geen hybride, maar een volledig elektrisch aangedreven model) vangt vergeleken bij wat een brandstofauto oplevert. Dit exclusief de aankoopbelasting.

    Minister Hoekstra is net zoals iedereen een calculerende burger. Hij let dus op zijn portemonnee en zal compensatie zoeken als een inkomstenbron terugvalt. Uit het bovenstaande valt op te maken dat bij ruim 100 miljard jaarlijks gereden personenautokilometers (CBS-cijfer 2016) de staatsinkomsten aan btw en accijns op autobrandstof € 8 mrd bedragen. Stel dat het autopark helemaal op elektriciteit gaat rijden, dan valt die inkomstenbron met ruim twee derde - oftewel met € 5 mrd - terug naar € 3 mrd.

    Waar gaat de minister waarschijnlijk zoeken voor compensatie? Dat moet iets zijn dat niet-autobezitters niet raakt. De motorrijtuigenbelasting - in de volksmond de wegenbelasting - ligt dan voor de hand. Die levert nu € 5,6 mrd op. Verdubbel dat bedrag eens ...

    Reageren? bartjens@fd.nl

    fd.nl/ondernemen/1230828/vijf-miljard...
    De de elektrische auto per km goedkoper rijdt komt door het verschil in belasting en accijns op de brandstof. Niet omdat een batterij-elektrische auto beter is. Daar zijn de meningen over verdeeld.
    Als je een dieselauto laat rijden op afgewerkt frituurvet (illegaal, want zonder accijns) ben je nog goedkoper uit.





3.215 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 161 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,02 -0,09%
EUR/USD 1,0699 -0,03%
FTSE 100 8.040,38 -0,06%
Germany40^ 18.086,70 -0,28%
Gold spot 2.316,11 -0,25%
NY-Nasdaq Composite 15.712,75 +0,10%

Stijgers

VIVORY...
+24,31%
ASMI
+10,99%
BESI
+4,08%
NX FIL...
+3,85%
TomTom
+3,80%

Dalers

ALLFUN...
-11,00%
ING
-5,96%
Flow T...
-2,94%
WDP
-2,89%
RELX
-2,04%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links