analyse_A3CD schreef op 8 november 2017 22:43:
Voor alle duidelijkheid nog maar een keer!!Op 27 november introduceert Sandd een speciale kerstzegel, die €0,50 per stuk kost. PostNL, die tot nu toe het monopolie had op de kerstzegel, vraagt dit jaar €0,73 voor het versturen van een kerstkaart.
Sandd verkoopt de zegels via pakketpunten van DHL en DPD en via de eigen webshop. „We zetten onze verdere aanval op PostNL in door deze kerstzegels. Voor de consument is dit goed nieuws. We hebben overeenstemming met een grote winkelketen, waar de zegels ook te krijgen zullen zijn”, zegt bestuurder Ronald van de Laar van Sandd tegen De Telegraaf.
Winkelketen Blokker bevestigt dat ze de kerstzegels van Sandd gaat verkopen in de 400 winkels in Nederland. “De klant kan voor alles wat met de kerst te maken bij ons terecht, van kersttafel, kadootjes tot aan kerstkaarten. En dus nu ook de zegels”, zegt een woordvoerder van de winkelketen. Vorig jaar werden circa 116 miljoen kerstzegels verkocht.
Sand mikt op circa 10% van de markt van PostNL door zelf 15 miljoen zegels te willen verkopen. Voor PostNL zijn de kerstkaarten een melkkoe. Het volume is bijna goed voor een derde van de post die particulieren in Nederland jaarlijks versturen.
Het tweede postbedrijf uit Nederland deelde drie weken geleden al een forse klap uit aan concurrent PostNL, door de introductie van een gewone postdienst. Omdat Sandd geen brievenbussen heeft, kunnen kleine bedrijven consumenten hun poststukken aanbieden via de pakketpunten van DHL voor een prijs van €0,60 per brief. Bij PostNL betalen consumenten €0,78, en vanaf 1 januari €0,83.
Onlangs nam Sandd het kleinere Van Straaten Post (VSP) over, dat de logistieke kennis heeft om langs de deuren te gaan. „Daardoor zijn we nu klaar om de dienstverlening ook goed te kunnen uitvoeren”, zegt bestuurder Ronald van de Laar van Sandd in een reactie.
PostNL klaagde gisteren bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers over de toegenomen concurrentie. Andere postbedrijven moeten van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ook gebruik maken van het logistieke netwerk van PostNL. Dat kost volume en zet verdere druk op de prijs, aldus PostNL.
De fysieke post krimpt al jaren door internet en e-mail. In het afgelopen kwartaal bedroeg de daling bij PostNL ruim 10%. De ACM blijft de concurrentie nastreven op de postmarkt, terwijl deze door de krimp achterhaald is.
Uit de cijfers uit het derde kwartaal van PostNL blijkt dat het goed gaat met de pakketbezorging. De plus van 20% van de omzet naar €274 miljoen compenseerde de daling bij de brievenpost.
Onder de streep verdiende PostNL dit jaar tot en met het derde kwartaal echter €100 miljoen minder, als gevolg van hogere kosten voor onderaannemers en personeel. Volgens PostNL hielp de verkoop van vastgoed om de resultaten op peil te houden. Het postbedrijf heeft echter wel dividend aan de aandeelhouders beloofd.
Tot nu toe concurreerden PostNL en Sandd op de zakelijke contracten, dat nog steeds de bulk vormt in de krimpende postmarkt. PostNL heeft het alleenrecht op de post aan particulieren te bezorgen, de universele postdienstverlening (UPD).
Sandd heeft een jaar geleden bij het ministerie van Economische Zaken een voorstel ingediend om deze UPD-bezorging te doen, voor een tarief van €0,55 per brief. De politiek heeft echter het laatste woord over wie de UPD mag doen. „We willen niet wachten op de politiek”, zegt Van de Laar. „Door het aanbieden van de kerstzegels kunnen we de consument nu al bedienen.”
PostNL herhaalde gisteren dat consolidatie van de postmarkt onvermijdelijk is. „Wij delen die visie. Het is niet de vraag of er consolidatie moet komen, maar veel meer wanneer?”, zegt Van de Laar van Sandd in een reactie.
„Mijn vrees blijft echter, dat er geen versnelling komt vanuit de politiek. De concurrentie neemt ondertussen onverantwoorde vormen aan. Ik ga er vanuit dat de UPD al dan niet deels onze kant op komt, zodat er ondertussen alvast wel een gelijk speelveld ontstaat. Er is nu sprake van oneerlijke concurrentie.” PostNL kon de prijs van de postzegel voor particulieren altijd verhogen in de laatste jaren. Door de initiatieven van Sandd komt daar druk op, omdat ze niet meer het monopolie heeft.
Eén scenario om tot minder concurrentie te komen, is dat de postbedrijven samengaan. Daar moet de ACM toestemming voor geven. Een ander scenario is dat de UPD verdeeld wordt onder de verschillende aanbieders, zodat iedereen iets van de taart heeft. Een derde optie is om een bodemprijs in de markt neer te leggen voor zakelijke post, zodat PostNL en Sandd elkaar de tent niet hoeven uit te vechten.
Binnenland
Ruim 100 miljoen kaarten met kerst
Gisteren
Financieel
FNV dreigt PostNL met acties
Ps
In verband met de steeds duurder wordende olieprijs, zouden de transportkosten in het vierde kwartaal wel eens kunnen gaan wegen voor Postnl wat betreft hun winstgevendheid!!