Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,660 19 apr 2024 13:00
  • -0,840 (-3,43%) Dagrange 23,600 - 24,160
  • 87.943 Gem. (3M) 245,7K

Nieuws m.b.t. Elektrische auto's en groene stroom.

82 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. wesmail 7 november 2017 20:27
    Intervieuw Engelstalige met Mike Beck Lithium perfect storm.

    In 2025 is 1 op de 7 auto's een EV. Per auto 60 Kg Litium nodig. Totaal nodig 800.000 ton Lithiumcarbonaat (4 x meer dan nu wordt geleverd). Voor opstart Lithiummijn heb je 5-7 jaar nodig. Dus tot 2025 zal het aanbod niet echt stijgen. Lithium bepaalt ongeveer 2% van de totale autoprijs, dus de prijs kan flink stijgen voordat accu- en autoproducenten dit lastig gaan vinden en op zoek gaan naar alternatieven voor lithium-accu's. Zal zeker 10 jaar duren (accu met meer nikkel en minder cobalt). Dus er komt begin 2018 een perfect storm aan de vraagkant???

    Met mijn tip gok van een aantal weken geleden (AVZ Australie) gaat het best goed (150%). De Buzz is steeds sterker is dat er een overname-bod komt van Chinese accuproducent CATL. Deze producent zou de accu's voor VW en Audi gaan maken. Hebben dus heel veel Lithium nodig de komende 10-tallen jaren. CATL schijnt ook een accu te gaan leveren die je in 15 minuten kunt laden.

    www.youtube.com/watch?v=-en8jlYaDwA

    Alle medeposters bedankt voor ideeen en tips.
  2. [verwijderd] 7 november 2017 21:54
    Het gaat momenteel snel met de zelfrijdende auto's. Waymo (Alphabet) heeft inmiddels level 4 bereikt. De introductie van zelfrijdende auto's op de markt zal naar mijn mening leiden tot een versnelde vernieuwing van het wagenpark wat dan ook weer in het voordeel van de EV is.

    www.theverge.com/2017/11/7/16615290/w...
  3. forum rang 6 rene66 14 november 2017 20:07
    Chinese Electric Vehicle Ownership Will Reach 80 Million by 2030, China EV100 Chairman Says

    Tang Shihua Date: Mon, 11/13/2017 - 10:08 / source:Yicai

    Yicai Global) Nov. 13 -- China’s electric vehicle market will explode over the next five years and have 80 million EVs on the road, Chen Qingtai, chairman of China EV100, a domestic initiative looking to push new-energy vehicles, said at a global future mobility forum.

    He believes electric vehicles will grow at an astounding speed over the next five years and could even match or surpass the cost performance of traditionally-fuelled vehicles

    www.yicaiglobal.com/news/chinese-elec...
  4. forum rang 6 rene66 14 november 2017 20:18

    Yicai Global) Nov. 13 -- Guangzhou Great Power Energy & Technology Co. [SHE:300438] will work with a local government in the eastern Chinese province of Jiangsu to build a 10-gigawatt hour (GWh) lithium-ion power battery project and a 5-gigawatt per hour (GWh) lithium-ion power battery pack project there, with investment of over CNY5.8 billion.

    www.yicaiglobal.com/news/guangzhou-gr...
  5. forum rang 6 rene66 14 november 2017 20:21
    (Yicai Global) Nov. 13 -- Battery maker Contemporary Amperex Technology Co.’s prospectus for an initial public offering on the Growth Enterprise Market outlines plans for the firm to issue at most 217,243,733 shares, accounting for more than 10 percent of its share capital upon issuance.

    The group expects to raise USD1.97 billion (CNY13.12 billion), which it will invest in its lithium power cell production base as well as research and development.

    The IPO is set to bring Contemporary Amperex Technology’s market value to about CNY130 billion, surpassing power cell producer Guoxuan High-Tech Co.’s [SHE:002074] CNY26.29 billion valuation.

    Contemporary Amperex Technology’s is one of China’s leading battery developers. Collaborations with car companies have helped the group drum up business in recent years.

    www.yicaiglobal.com/news/battery-make...
  6. v1nc 17 november 2017 12:51
    'Europese auto-industrie heeft alleen toekomst bij snelle overstap op elektrische auto's'
    De Europese auto-industrie heeft alleen toekomst als ze snel de overstap maakt naar de productie van auto's met een lage uitstoot. Anders zal ze worden weggevaagd door concurrentie uit de Verenigde Staten en Azië. Daarvoor waarschuwt eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (industrie) in een interview met een aantal Europese media, waaronder het Financieele Dagblad.
    Volgens Bienkowska is een verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor een 'doodlopende straat'. De dieselauto noemt ze 'een technologie uit het verleden'. De nadruk moet daarom komen te liggen op elektrisch rijden. 'Als er niet snel genoeg wordt gehandeld, zullen de elektrische auto's die in 2030 op de weg rijden niet uit Europa komen', zo zegt ze zonder omwegen.
    Elzbieta Bienkowska (midden) eerder dit jaar bij een EU-overleg in Brussel.
    Elzbieta Bienkowska (midden) eerder dit jaar bij een EU-overleg in Brussel.Hollandse Hoogte
    Chinese gedrevenheid
    De meeste aandacht gaat nu naar de Amerikaanse autobouwer Tesla, die er onder leiding van de visionair Elon Musk in geslaagd is om het bezit van een elektrische auto sexy te maken. Maar in China zijn nu ook grote ontwikkelingen gaande, gedreven door de sterke vervuiling in de Chinese steden. En de verwachting is dat India snel zal volgen.
    Lees ook dit rapport van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie
    De Chinese overheid heeft in navolging van de Amerikaanse staat Californië besloten om een quotum in te stellen voor elektrische auto's. In 2019 moet al 10% van de nieuwe auto's zijn uitgerust met een batterij om op elektriciteit te kunnen rijden. Dat kan ook via een plug-in of een hybride variant, die de stroom haalt uit het accupakket in de auto.
    Europa stimuleert
    De Europese Commissie zag onlangs af van verplichte quota, maar wil de auto-industrie belonen als in 2025 minimaal 15% van haar wagenpark bestaat uit auto's met een lage uitstoot (van minder dan 50 gram CO2 per kilometer). Autofabrikanten die dit percentage halen, kunnen rekenen op coulance bij hun uitstoot van koolstofdioxide.
    ‘Autofabrikanten zullen door consumenten worden gedwongen om de omslag naar elektrisch rijden te maken’• Elzbieta Bienkowska
    Bienkowska zegt niets te zien in quota ('ik ben tegen een planeconomie'). Maar ze noemt 2025 wel een belangrijk meetpunt, omdat dan zal blijken of de Europese autobouwers serieus werk hebben gemaakt van de omslag naar elektrisch rijden. 'Ik zou teleurgesteld zijn als ze in doorsnee de 15% niet halen. Ze zullen ook daartoe worden gedwongen door consumenten.'
    Miljardeninvesteringen
    De Poolse EU-commissaris ziet dat de Europese autosector zich ervan bewust is dat er grote belangen op het spel staan. Er wordt volgens haar ook echt veel geld in nieuwe technologieën gestoken. Volkswagen maakte bijvoorbeeld in september een investeringsplan van € 20 mrd bekend om elektrische versies te bouwen van alle driehonderd automodellen die het nu op de markt brengt.
    3,3 miljoen
    Aantal werknemers dat betrokken is bij de productie van auto's in Europa.
    Maar de industrie voert tegelijkertijd nog een stevige lobby om strenge Europese regels voor verduurzaming van haar wagenpark te voorkomen. Daarbij wordt herhaaldelijk het werkgelegenheidsargument van stal gehaald: een te harde aanpak zou banen kunnen kosten in een sector die in de EU werk biedt aan twaalf miljoen mensen (waarvan ruim drie miljoen in de productie).
    Gebrek aan vaardigheden
    Bienkowska stelt echter dat er geen werkgelegenheid verloren zal gaan door de overgang naar de productie van auto's die geen CO2 uitstoten. 'Er zijn wel andere vaardigheden nodig. Je ziet dat het allemaal meer richting informatietechnologie gaat. Vorig jaar stonden er in Europa al 1,5 miljoen vacatures open door een gebrek aan vaardigheden. Daar moeten we iets aan gaan doen.'
    De eurocommissaris zei ook te hopen dat nog voor het einde van dit jaar een akkoord kan worden bereikt over een beter systeem voor de toelating van nieuwe auto's. Dat was hard nodig na het gesjoemel bij Volkswagen met de uitstoot van zijn dieselauto's. De Commissie hoopt onder meer de bevoegdheid te krijgen om boetes uit te delen. De EU-lidstaten en het Europees Parlement onderhandelen daar nu nog over.
  7. v1nc 17 november 2017 14:10
    'VW investeert €72 mrd in elektrische auto'

    Volkswagen wil de komende vijf jaren €72 mrd investeren. Dat geld zou vooral zijn bedoeld voor de ontwikkeling van elektrische modellen. Dit melden diverse media vrijdag op basis van anonieme bronnen.

    Het Duitse autoconcern, dat in het afgelopen jaren vooral in het nieuws kwam door het dieselschandaal, zou vandaag, vrijdag, met een toelichting op het investeringsprogramma komen. Een woordvoerder wil het bedrag tegenover Automobilwoche nog niet bevestigingen.

    Het was al bekend dat Volkswagen werkte aan een groot investeringsprogramma. Donderdag liet het concern weten in China €10 mrd te investeren in de productie van elektrische auto's.
  8. [verwijderd] 18 november 2017 22:19
    Volgens het nieuwsbericht op de site van VW 34 miljard in de komende vijf jaar voor de ontwikkeling van electrische en zelfrijdende auto's en 50 miljard t.b.v de aankoop van de benodigde accu's. Oftewel budget verhoogd en plannen versneld.

    tweakers.net/nieuws/131991/volkswagen...
  9. forum rang 6 rene66 19 november 2017 01:09
    Tesla Unveils ‘World’s Fastest Production Car’ and Electric Big Rig

    Tesla to make big rig in 2019, resurrect sports car for 2020
    CEO guarantees Semi battery, motors to last 1 million miles

    The Semi truck going into production in 2019 will boast 500 miles of range, a battery and motors that will last 1 million miles and cheaper total operating costs than diesel models, Tesla’s chief executive officer said. The Roadster, available a year later, will be the fastest production car ever made, he said.

    www.bloomberg.com/news/articles/2017-...
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 november 2017 17:06
    Hoeveel beter is het?

    Accuboeren drukken hun prestaties uit in opslag per volume, en daarmee scoort de fabrikant behoorlijk. Stel dat een accu de vorm heeft van een melkpak van 1 liter, dan kan hij 800 Wattuur opslaan. Dat is ruim een kwart meer dan de huidige laptopaccu's en ongeveer evenveel als de nieuwste accu's van autofabrikant Tesla. Ook moet deze accu niet zo snel verslijten. De accu houdt na 500 keer opladen nog 78,6% van zijn capaciteit en kan tegen temperaturen van 60 graden. En dat is gunstig omdat hitte normaal accu's snel sloopt.

    Waarom gaan accu's vaak snel stuk?

    Omdat de elektronen in de accu 'verstopt' raken. Vooral bij het snel opladen van een accu gaat het mis. Er gaan hoge stromen de accu in, door interne weerstand wordt de accu warm en elektrodes leggen het loodje. Er ontstaan andere stoffen waardoor de capaciteit van de batterij afneemt en een batterij op een gegeven moment niets meer voorstelt. Door grafeen - een flinterdunne koolstoflaag tot 1 atoom dun die prima stroom geleidt - over elektrodes te leggen blijft de accu wel intact.
    Lost grafeenbatterij lithiumprobleem op?

    Nee, de grafeenbatterij is nog altijd gewoon een lithium-ion batterij zoals die nu al gemaakt worden, dus blijft het probleem dat er zeldzame stoffen nodig zijn. Wel krijgt een accu nu meer capaciteit en een langer leven, dus dat moet wel de groeiende vraag naar lithium wat kunnen beperken. Dat is overigens ook het doel van de nieuwe batterijfabriek die de Europese Unie wil ontwikkelen - betere accu's met minder zeldzame grondstoffen.

    Samsung en accu's: gaat dat goed?

    Dat wordt spannend. Het is nog maar een jaar geleden dat het vlaggenschip van Samsung spontaan in brand vloog door zwakke accu's. Nu zijn er nieuwe technieken in de maak die het gevaar van van een broekzakbrand beperken, maar dat is allemaal nog technologie voor de toekomst. Ook de grafeenbatterij is nog niet een feit. Er wordt al jaren gesproken en Samsung toont nu aan dat het werkt, maar het blijft een onderzoek. Wanneer ze in onze telefoon, laptop en auto's zitten weten we dus niet.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 december 2017 20:08
    ’Elektrische bussen Utrecht vaak defect’
    Updated 18 min geleden
    21 min geleden in BINNENLAND

    UTRECHT - De helft van de elektrische bussen van U-OV staat aan het eind van de dag kapot in de garage. Dat meldt RTV Utrecht na onderzoek. Eigenaar van U-OV QBuzz erkent de problemen.

    Een verslaggever van de regionale omroep telde twee dagen lang bussen bij een bushalte in de Utrechtse Dichterswijk.

    U-OV heeft speciaal voor lijn 1 tien elektrische bussen, waarmee de hele dienstregeling elektrisch kan worden uitgevoerd. Tijdens de telling had de helft van de bussen echter een dieselmotor.
  12. forum rang 6 rene66 11 januari 2018 22:38
    Een interessant artikel over de groei in deze sector

    Chinese EV Growth Drives Investment In The Lithium Industry

    Chinese government mandates 8% new energy vehicles in 2019; 10% 2020.

    Battery manufacturers have moved to increase output to meet growing demand.

    Tight supply of lithium carbonate has increased prices in China to $18,000 T LCE.

    Chinese companies have moved to acquire lithium assets in Argentina to secure supply.

    seekingalpha.com/article/4136992-lith...
  13. forum rang 6 rene66 21 januari 2018 23:33
    The Energy Storage Giant Tesla Should Fear Most
    A new energy storage giant called Fluence is poised to take on Tesla in energy storage.
    Travis Hoium Jan 18, 2018 at 7:33AM

    Tesla (NASDAQ:TSLA) has been the biggest global player in the nascent battery energy storage market in everything from residential to utility-scale projects. Its 129-megawatt-hour (MWh) project in Australia, which took less than 100 days to build, is currently the most public example of how energy storage can be deployed and create value in a short amount of time.

    Partly because of Tesla's success, companies from across the energy spectrum are eyeing the energy storage market. One that Tesla should fear is Fluence, the joint venture by Siemens (NASDAQOTH:SIEGY) and AES (NYSE:AES) that has leading energy storage technology and its own financing to build projects around the world.

    www.fool.com/investing/2018/01/18/the...
  14. forum rang 6 rene66 28 januari 2018 12:15
    Global EV Outlook 2017

    The global electric car stock, primarily composed of Battery Electric Vehicles (BEVs) and Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEVs), surpassed 2 million units in 2016. This is up 60% from 2015, indicating rapid market evolution. Electric Vehicles (EVs) have the capacity to increase energy efficiency, diversify transport energy carriers, and play a role in the sector's carbon emissions mitigation. BEVs and PHEVs are also well equipped to reduce emissions of local pollutants and noise levels in high-exposure areas such as urban environments.

    The Global EV Outlook 2017 provides insights on recent EV technology, market, and policy developments, in particular with regards to the sector's status outlined previously in the Global EV Outlook 2016. Detailed information for the past five to ten years on EV registrations (vehicle sales), number of EVs on the road, and modal coverage across the most relevant global vehicle markets is provided. The analysis also looks at the availability and characteristics of Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE). The Global EV Outlook 2017 reports on battery cost and energy density improvements, holding promises for further progress in EV performance and cost-competitiveness. A review and discussion of key elements on policy support for both EVs and EVSE is included, identifying policy requirements for a successful transition to mass market adoption. Finally, the report assesses the potential of EVs in CO2 emissions reduction in the transportation sector, in conjunction with requirements for successful grid integration and synergies with low-carbon, renewable electricity.

    www.iea.org/publications/freepublicat...
82 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links