Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nautilus Minerals

21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 18 oktober 2017 15:50
    Voor batterijauto zeebodem in

    Door Theo Besteman
    Updated 19 min geleden
    20 min geleden in FINANCIEEL

    Amsterdam - Met de komst van miljoenen elektrische auto’s in de komende jaren worden mineralen voor hun batterijen schaarser. Mijnbouwers zoeken al op de metaalrijke zeebodems.
    Apparatuur van mijnbouwer Nautilus Mineralis staat klaar voor de expedities in zeebodems.

    Apparatuur van mijnbouwer Nautilus Mineralis staat klaar voor de expedities in zeebodems.

    Kilometers diep liggen mangaanknollen vol met kobalt, mangaan, koper, ijzer en nikkel. Deze ’tennisballen’ beslaan 90% van de bijzondere metalen. Daarnaast zijn er de zogenaamde ‘black smokers': grote oppervlakten tot kerktorenhoogte met rijke flora en fauna op minder dan twee kilometer diepte, met daarin zink, koper, zilver en goud.
    Vergunningen

    Maar onderzoek naar de bodem is nog duur en daarom beperkt, stelt chemisch ingenieur Theo Henckens. Hij concludeerde in een recent breed onderzoek dat voor de meest schaarse metalen „de zeebodem geen oplossing biedt”.

    Hij stelt dat van de meeste metalen veel meer in de continentale aardkorst zit. Uitzonderingen zijn onder meer mangaan, nikkel en kobalt. Een aantal bedrijven heeft al wel een vergunning voor diepzeewerk aangevraagd en gekregen.

    De verkenningstochten met boorwerk tot vier kilometer diepte door bedrijven als Nautilus Minerals, die eind 2018 staan gepland, baren milieuactivisten en vermogensbeheerders zorgen.

    Risico milieu

    „Het winnen van schaarse mineralen in de zeebodem op soms vier kilometer diepte zal de biodiversiteit schaden. De winning wordt een risico voor het milieu”, zegt Antoine Sorange, verantwoordelijk voor duurzaamheidsanalyse bij Amundi AM ($1300 miljard beheerd vermogen). Na tabak, wapens, kernenergie en alcohol kan dit goed de volgende categorie worden die beleggers in duurzaamheid willen uitsluiten.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 16 februari 2018 22:46
    Press Release
    Number 2018 – 08
    Nautilus Completes Successful Trials in PNG
    Toronto Ontario, February 12, 2018 - Nautilus Minerals Inc. (TSX:NUS, OTC:NUSMF Nasdaq Intl Designation) (the "Company" or "Nautilus") is pleased to announce that is has successfully completed the submerged trials for its Seafloor Production Tools In Papua New Guinea.
    Mike Johnston, Nautilus’ CEO commented “The overarching objective of the trials was to ensure that all three machines met the requirements of their respective functional design specifications in submerged conditions. Results to date indicate that they do. Analysis is ongoing with a view to complete a full report on the submerged trials by the end of Q1 2018.”
    Completing the trials in PNG allowed Nautilus to work closely with its partner Petromin, government officers from the various government regulatory agencies, as well as representatives from Provincial Governments of New Ireland and East New Britain. It also gave community leaders from coastal villages geographically closest to the Solwara 1 site the opportunity to witness the trials of the equipment, and allowed the Company to accrue the economic benefits of the testing activity within PNG.
    The equipment is currently being prepared for shipment to China where it will be integrated onto the vessel.
  3. ubu 24 februari 2018 17:14
    quote:

    cdbe schreef op 24 februari 2018 16:48:

    Wat gaat dit geven in de toekomst? Heb mij ook al wat ingelezen, het zal natuurlijk veel afhangen van hoe de groene jongens (greenpeace enz. ....) hier zal tegen over staan.
    Ik denk dat het ervan afhangt welk milieubeleid bedrijven als Nautilus gaan voeren. Op basis daarvan zal dan wel of geen reactie van de groene jongens komen.
  4. ubu 21 maart 2018 11:28
    Aandelen kopen kan wel: "On May 30, 2017, DeepGreen announced plans to go public by way of a reverse takeover of DV Resources, a publicly-traded mineral exploration company managed by Frank Giustra and Gord Keep’s Fiore Management and Advisory."

    Meer info: www.stockhouse.com/news/press-release...
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 maart 2018 12:56
    quote:

    KabouterUbu schreef op 20 maart 2018 19:39:

    Of het allemaal zo groen is als de naam blijft de vraag en aandelen kopen kan ook niet, maar het is wel interessant:

    www.mining.com/web/minings-tesla-mome...
    Het wordt pas interessant zodra Nautilus succes boekt op de zeebodem. Niemand weet hoeveel problemen er nog aan het licht komen bij de eerste zeebodemmijn.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 4 oktober 2018 09:12
    fd.nl

    Wie pakt de waardevolle metalen van de zeebodem?

    Er liggen knollen vol koper, kobalt en nikkel voor het oprapen op de bodem van de oceaan. Maar oogsten is omstreden, zo blijkt uit een nieuw onderzoek deze week. Wie kunnen die metalen winnen, en hoe? Vijf vragen.

    Wat voor knollen?

    Aardappelvormige mangaanknollen, hamer erop en er komt een waardevolle hoeveelheid koper, nikkel en kobalt vrij. Dat zijn nét de metalen die zo hard nodig zijn nu landen overgaan op grootschalige bouw van windturbines en elektrisch vervoer. Want zonder kobalt bijvoorbeeld geen accu. De knollen liggen op tussen de 3,5 km en 6 km diepte, zijn natuurlijk gegroeid in miljoenen jaren tijd en het loont om machinerie te bouwen voor de grote oogst van deze mangaanknollen, stellen onder meer het Duitse onderzoeksinstituut BGR, en de Nederlandse scheepsbouwer IHC Mining en Damen. Ook buitenlandse partijen azen erop, al moeten toezichthouders nog toestaan dat bedrijven de stenen daadwerkelijk mogen opvissen.

    Hoe oogst je ze?

    Bijvoorbeeld met een zeewagen, een oogstarm en een lange stalen pijp voor transport. Royal IHC bouwde al een onderwatervoertuig dat over de zachte zeebodem rijdt en met zeer brede armen de knollen oogst. Daar rijden is vergelijkbaar met rijden over kwark, zegt Wiebe Boomsma, R&D-manager. Het bouwen van een diepzeevoertuig was daarbij niet het enige technische vraagstuk. Krijg bijvoorbeeld die knollen maar eens zes kilometer omhoog.
    Hoe gaan de knollen omhoog?

    Door een kilometerslange pijp van voertuig naar schip, met op elke kilometer pijp een pomp die de druk opvoert zodat de knollen naar boven schieten. In dit geval helpt ook de druk van de oceaan zelf. Een steen optillen is onder water lichter dan boven water, en dat geldt ook voor de mangaanknol. Die weegt rond de 2 kg per liter, maar dankzij het gewicht van water (1 kg) hoeft de pomp alleen het verschil in gewicht (1 kg) te overwinnen. Dat maakt transport al wat lichter, en uit eerdere proeven blijkt dit proces op 134 meter diepte in ieder geval te werken, zegt Boomsma. Een ander punt is of je ze ook verantwoord kan winnen .'Je zult altijd invloed uitoefenen op de zeebodem, je haalt iets weg. Maar er zijn technieken om de gevolgen te beperken.'

    Wat doet dit met de zeebodem?

    Er zijn langdurige gevolgen, stelt promovendus Tanja Stratmann - die er deze week op promoveerde aan de Universiteit Gent. Bijvoorbeeld voor de koralen en sponzen die vastzitten aan de mangaanknollen. Na het oogsten duurt het decennia tot eeuwen voor dit onderwaterleven weer is hersteld, schrijft ze na onderzoek in een experimentele setting in het Peru Bekken, in het zuidoosten van de Stille Oceaan. Maar ze ontdekte ook verschillen. Zo herstellen mobiele soorten als de zeekomkommer zich een stuk sneller als mangaanblokken zijn weggehaald.

    En als we de knollen niet oogsten?

    Dan kan er een gebrek ontstaan aan de metalen, en dat kan leiden tot hoge prijzen. Nu kost bijvoorbeeld een kilo kobalt ruim 60 dollar, en dat kan toenemen met de groei van windturbines en elektrische auto's. Want hoewel er veel aandacht is voor nieuwe accutechnieken, blijven de metalen de komende jaren juist gewild, verwacht IHC. Omdat de wereld groener wordt. Boomsma. 'Zonder energietransitie was dit niet nodig geweest.'

    Jeroen Koot
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 februari 2019 11:30
    quote:

    Osho schreef op 28 februari 2019 11:26:

    ramumine.wordpress.com/2019/02/23/nau...
    Nautilus Minerals files for bankruptcy protection

    Deep sea mining firm seeks creditor protection

    Peter Kennedy | Resource World | February 22, 2019

    Nautilus Minerals Inc. a company that was hoping to become the world’s first deep sea mining firm, has sought protection against bankruptcy.

    Nautilus said Friday February 22 that it has obtained an order from the British Columbia Supreme Court that provides the company with protection from its creditors under the Companies Creditors Arrangement Act. (CCAA). The move is to enable Nautilus to restructure its business and financial affairs.

    Nautilus has said it is the first company to explore the ocean floor for polymetallic seafloor massive sulphide deposits. To achieve its production goals, Nautilus planned to use existing technologies adapted from the offshore oil and gas industry, dredging and mining industries to facilitate the extraction of high-grade seafloor massive sulphide systems, containing copper and gold, on a commercial scale

    In January, 2011, the company was granted the first mining lease for such deposits at a prospect known as Solwara 1, in the territorial waters of Papua New Guinea, where it was aiming to produce copper, gold and silver.

    The Solwara Seabed Massive Sulphide deposit sits on the seabed at a depth of 1,600 metres and contains a copper grade of 7% as well as gold grades of over 20 grams per tonne. The company hoped to grow its holdings in the exclusive economic zones and territorial waters of Papua New Guinea, Fiji, Tonga and the Solomon Islands, and others.

    In April, 2017, the company issued a press release stating that its Seafloor Production Tools had arrived in Papua New Guinea, and would shortly commence submerged trials. It said the submerged trials would occur in an existing facility on Motukea Island, near Port Moresby in PNG.

    Aside from its ocean mining aspirations, Nautilus is also known for its powerful shareholders. Major shareholders include Russian iron ore giant, Metallionvest, (19%) and the MB Holding group (30%), which is controlled by Nautilus director Dr. Mohammed Ali Al Barwani. MB Holding is the parent of a number of companies with wide ranging interests in the oil and gas, mining, marine and engineering services. MB Group has operations in over 20 countries and employs over 6,000 employees. Metallionvest is controlled by Alisher Usmanov, Russia’s richest man with a net worth estimated at $15.1 billion.

    Nautilus said Friday it is not bankrupt and remains in possession and control of its business, while continuing to receive support in the form of loans from a lender.

    On Friday, the shares were trading at 5 cents, leaving the company with a market cap of $34.15 million based on 683.03 million shares outstanding. The 52-week range is 39 cents and 4.5 cents.

    Shortly prior to the company’s application for protection under CCAA, the company said it received a US$750,000 loan from Deep Sea Mining Finance Ltd. The loan was made available under a loan agreement between the company, two of its subsidiaries, and the lender, which provides for a secured structured credit facility of up to US$34 million.

    Nautilus said the lender is a private company held equally by each of USM Finance Ltd., a wholly-owned subsidiary of USM Holdings Ltd., an affiliate of Metallionvest Holding (Cyprus) Ltd.; and Mawarid Offshore Mining Ltd., a unit of MB Holding Company LLC.

    As the lender is indirectly controlled by affiliates of the company’s two largest shareholders, the lender is a “related party” of the company and the loan transaction constitutes a “related party transaction.” Therefore it is exempt from the formal evaluation of minority shareholder approval requirements.

    Nautilus said it has already received US$18.25 million in loans from the lender, which it said has agreed to advance the company up to $4 million to fund its ongoing operations and restructuring. These loans bear interest at 8% annually and are payable bi-annually in arrears. All loans have a maturity date of March 8, 2019.

    Nautilus said it continues to seek short and long term solutions while assessing its options, including various restructuring options. It said negotiations with various third parties continue.

    Meanwhile, the company said it can offer no assurances that it will be able to successfully negotiate and complete any funder or other transactions. It said any transactions will be subject to all necessary stock exchange, third party and government approvals, as well as compliance with all other regulatory requirements.
  8. Osho 28 februari 2019 14:47
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 28 februari 2019 11:30:

    [...]

    Nautilus Minerals files for bankruptcy protection

    Deep sea mining firm seeks creditor protection

    Peter Kennedy | Resource World | February 22, 2019

    Nautilus Minerals Inc. a company that was hoping to become the world’s first deep sea mining firm, has sought protection against bankruptcy.

    Nautilus said Friday February 22 that it has obtained an order from the British Columbia Supreme Court that provides the company with protection from its creditors under the Companies Creditors Arrangement Act. (CCAA). The move is to enable Nautilus to restructure its business and financial affairs.

    Nautilus has said it is the first company to explore the ocean floor for polymetallic seafloor massive sulphide deposits. To achieve its production goals, Nautilus planned to use existing technologies adapted from the offshore oil and gas industry, dredging and mining industries to facilitate the extraction of high-grade seafloor massive sulphide systems, containing copper and gold, on a commercial scale

    In January, 2011, the company was granted the first mining lease for such deposits at a prospect known as Solwara 1, in the territorial waters of Papua New Guinea, where it was aiming to produce copper, gold and silver.

    The Solwara Seabed Massive Sulphide deposit sits on the seabed at a depth of 1,600 metres and contains a copper grade of 7% as well as gold grades of over 20 grams per tonne. The company hoped to grow its holdings in the exclusive economic zones and territorial waters of Papua New Guinea, Fiji, Tonga and the Solomon Islands, and others.

    In April, 2017, the company issued a press release stating that its Seafloor Production Tools had arrived in Papua New Guinea, and would shortly commence submerged trials. It said the submerged trials would occur in an existing facility on Motukea Island, near Port Moresby in PNG.

    Aside from its ocean mining aspirations, Nautilus is also known for its powerful shareholders. Major shareholders include Russian iron ore giant, Metallionvest, (19%) and the MB Holding group (30%), which is controlled by Nautilus director Dr. Mohammed Ali Al Barwani. MB Holding is the parent of a number of companies with wide ranging interests in the oil and gas, mining, marine and engineering services. MB Group has operations in over 20 countries and employs over 6,000 employees. Metallionvest is controlled by Alisher Usmanov, Russia’s richest man with a net worth estimated at $15.1 billion.

    Nautilus said Friday it is not bankrupt and remains in possession and control of its business, while continuing to receive support in the form of loans from a lender.

    On Friday, the shares were trading at 5 cents, leaving the company with a market cap of $34.15 million based on 683.03 million shares outstanding. The 52-week range is 39 cents and 4.5 cents.

    Shortly prior to the company’s application for protection under CCAA, the company said it received a US$750,000 loan from Deep Sea Mining Finance Ltd. The loan was made available under a loan agreement between the company, two of its subsidiaries, and the lender, which provides for a secured structured credit facility of up to US$34 million.

    Nautilus said the lender is a private company held equally by each of USM Finance Ltd., a wholly-owned subsidiary of USM Holdings Ltd., an affiliate of Metallionvest Holding (Cyprus) Ltd.; and Mawarid Offshore Mining Ltd., a unit of MB Holding Company LLC.

    As the lender is indirectly controlled by affiliates of the company’s two largest shareholders, the lender is a “related party” of the company and the loan transaction constitutes a “related party transaction.” Therefore it is exempt from the formal evaluation of minority shareholder approval requirements.

    Nautilus said it has already received US$18.25 million in loans from the lender, which it said has agreed to advance the company up to $4 million to fund its ongoing operations and restructuring. These loans bear interest at 8% annually and are payable bi-annually in arrears. All loans have a maturity date of March 8, 2019.

    Nautilus said it continues to seek short and long term solutions while assessing its options, including various restructuring options. It said negotiations with various third parties continue.

    Meanwhile, the company said it can offer no assurances that it will be able to successfully negotiate and complete any funder or other transactions. It said any transactions will be subject to all necessary stock exchange, third party and government approvals, as well as compliance with all other regulatory requirements.
    Aside from its ocean mining aspirations, Nautilus is also known for its powerful shareholders. Major shareholders include Russian iron ore giant, Metallionvest, (19%) and the MB Holding group (30%), which is controlled by Nautilus director Dr. Mohammed Ali Al Barwani. MB Holding is the parent of a number of companies with wide ranging interests in the oil and gas, mining, marine and engineering services. MB Group has operations in over 20 countries and employs over 6,000 employees. Metallionvest is controlled by Alisher Usmanov, Russia’s richest man with a net worth estimated at $15.1 billion.

    Interessant. Benieuwd hoe dit zich ontwikkelt de komende maanden. Blijft een lastig pakket met al die duurzaamheidsgoeroe's en betrokken overheden omtrent het boren op de zeebodem. Het is risicovol, daar twijfel ik ook niet over.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 5 maart 2021 15:39
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 5 maart 2021 15:34:

    FD
    Energie
    14:45
    Allseas-investering DeepGreen naar de beurs

    Diepzeemijnbouwbedrijf DeepGreen, waarin offshorebedrijf Allseas een belang heeft, gaat via een omgekeerde overname naar de beurs in de VS.

    Originele link van het artikel: fd.nl/net-binnen
    Ik vermoed dat DeepGreen absurd duur gaat worden, terwijl er geen enkel serieus uitzicht is op een werkende onderzeemijn.

    Nautilus is heel ver gekomen, maar helaas zijn ze vlak voor de eindfase failliet gegaan.

    De marketing van DeepGreen is werkelijk belachelijk, want ze doen het voorkomen dat ze in hun eentje de wereld gaan redden.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 december 2021 08:44
    Speurtocht op zeebodem naar batterijmetalen hapert
    Door THEO BESTEMAN

    Gisteren, 20:44
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Nog voordat een enkele schat van de zeebodem is opgevist, verkeert diepzeemijnbedrijf TMC in problemen. Het aandeel van het vers genoteerde concern dat batterijmaterialen zoekt stortte in, omdat twee aandeelhouders weigerden rond $200 miljoen te investeren. De Nederlandse aandeelhouder Allseas investeerde wel miljoenen in de Canadese start-up.

    Dit jaar is het aandeel TMC 75% op de beurs gezakt, nadat beleggers er lucht van kregen dat de twee geldschieters ondanks beloften niet hebben gestort. Rechtszaken lopen nog. TMC zegt dat investeringsfonds Ramas vrijwel zeker is afgehaakt.

    De vraag naar zulke kostbare metalen en zeldzame aardmetalen is echter groot: vooral in kobalt, koper, nikkel en mangaan zouden autobouwers voor de komende decennia naar grote tekorten gaan. Eerdere zoektochten op de bodem in de jaren zeventig strandden: er leek bij de enorme kosten nog te weinig extra economisch voordeel te behalen afgezet tegen de goedkopere olie.

    The Metals Company (TMC) ziet enorme vraag. Het wil met speciaal ontwikkelde apparatuur de schaarse grondstoffen op de rijke bodem van de Stille Oceaan ’oogsten’.

    Deze week meldde TMC-topman Gerard Barron tegen investeerders dat er toch ’voldoende geld is om het werk af te maken’. Natuurlijk had hij graag de $200 miljoen erbij gehad, voegde Barron toe, maar ’ik ben niet overdreven bezorgd’. Allseas, Allseas, met het hoofdkantoor in Zwitserland en de projectleidingkantoor in Delft, investeerde al vroeg in wat voorheen DeepGreen Metals heette en blijft hoopvol.

    Bodemexpedities
    Daarnaast is in België bijvoorbeeld Global Sea Mineral Resources, dochterbedrijf van de grote baggeraar Deme, actief in de bodemexpedities. Het testte al in de Noordzee en Stille Oceaan met zijn Patania II, een 25-ton zware bodemschraper op rupsbanden, terwijl een dertigtal Europese wetenschappelijke instituten meekijkt. Het speurde in de schatkamer van de Stille Oceaan specifiek naar mangaanknollen, klompen bomvol zeldzame aardmetalen, die na verwerking producenten helpen om nieuwe autobatterijen veel energiezuiniger te maken.

    Rondom deze bodemschuivers is ook een serie van dienstverleners uit de Nederlandse offshore actief. Heel soms schrijft ook bodemonderzoeker Fugro in op aanbestedingen voor bodemonderzoek door bedrijven, stelt het.

    Milieugroepen keren zich faliekant tegen de nieuwe expedities: zoektochten met zulke apparaten op vier tot zes kilometer diepte schaden niet alleen de bodems van anemonen en sponzen onder de ’knollen’, ze vernietigen volgens hen in die speurtocht ook de omgeving met bijvoorbeeld kwetsbaar koraalrif. Allseas stelt daartegenover dat de oceaanbodem onbegroeid is en op een woestijn lijkt.

    Vergunningen
    Een dertigtal vergunningen voor ’exploratie’ is aangevraagd bij de toezichtouder, de Internationale Zeebodemautoriteiten (ISA), onderdeel van de Verenigde Naties. TMC heeft exploratierechten die grondstoffen voor 280 miljoen stekkerauto’s kunnen leveren, zo stelt het.

    Toestemming voor commerciële winning hebben de bedrijven evenwel nog niet. ISA zegt wel vooruit te moeten kijken, de diepzeeonderzoeken dienen ervoor zorgen dat toekomstige generaties ook straks voldoende grondstoffen hebben.

    TMC kreeg een concessie voor een stuk oceaan en heeft bijvoorbeeld voorlopige contracten afgesloten met autobouwers als Tesla. Ook vliegtuigfabrikant Lockheed Martin tekende in. Maar BMW, Google, Volvo Group en Samsung weigeren vooralsnog: de milieuschade zou te groot zijn, ze pleitten dit voorjaar voor een moratorium en meer onderzoek.

    „Het oprapen van de mangaanknollen in diepzee is één ding, het naar het oppervlak brengen is complexer”, zegt Jeroen Hagelstein van het in 1985 in Den Haag opgerichte Allseas. Het investeerde miljoenen voor een belang van 8%.

    Allseas gebruikt zijn 228 meter lange voormalige boorschip Hidden Gem, dat op ruim vier kilometer diepte mangaanknollen verzamelt. Via een kilometers lange ’valpijp’ worden de knollen - vanwege hun vorm liefkozend ook ’truffels’ genoemd - naar boven gestuwd en op een verzamelschip opgeslagen. Aan boord worden ze gescheiden van bijvoorbeeld sediment, overgeslagen op transportschepen en naar verwerkers aan land gebracht. „Enkele bedrijven hebben technologie voor aparte onderdelen, wij zijn de enige die een technische oplossing hebben die alle drie de stappen combineert”, claimt Allseas. „De eerste testvaart is in 2022 in de Atlantische Oceaan, daarna volgen proeven in de Stille Oceaan.”

    www.telegraaf.nl/financieel/66030934/
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 december 2021 08:48
    Allseas-investering DeepGreen naar de beurs
    Bert van Dijk 5 mrt 14:45

    Diepzeemijnbouwbedrijf DeepGreen gaat naar de beurs in de Verenigde Staten. Het Canadese bedrijf wordt overgenomen door het beursgenoteerde Sustainable Opportunities Acquisition Corp, een spac. Na de overname gaat het bedrijf verder onder de naam The Metals Company.

    Het nieuwe bedrijf heeft volgens de partijen een pro-formawaarde van bijna $3 mrd.
    Eerste investeerder

    Offshorebedrijf Allseas was een van de eerste investeerders in DeepGreen. Het bedrijf van Edward Heerema nam in 2019 een belang in het bedrijf en breidt dat nu uit in deze transactie, zo laat een woordvoerder van Allseas weten. Hoe groot het belang is of om welk investeringsbedrag het gaat, maakt Allseas niet bekend.

    Allseas is niet alleen investeerder, maar ook de belangrijkste technische partner van DeepGreen, dat op de oceeanbodem grondstoffen zoals koper en nikkel wil delven. Allseas ontwikkelt samen met de Canadezen een systeem om zogeheten knollen, het materiaal waar de grondstoffen in zitten, op een milieuvriendelijke manier van de zeebodem te rapen en naar boven te halen via een 4,5 kilometer lange buis. Deze wordt op een al aangekocht schip geïnstalleerd.

    Elektrische auto's

    DeepGreen is een van de bedrijven wereldwijd die een licentie heeft om op de bodem van de Stille Oceaan in internationale wateren naar grondstoffen te zoeken. In twee van de drie gebieden tussen Mexico en Hawaï heeft het bedrijf al enorme hoeveelheden koper, nikkel, mangaan en kobalt gevonden.

    Die zitten vast in een soort knollen ter grootte van aardappelen, die zonder boren of verplaatsing van gesteente van de zeebodem kunnen worden geoogst. 'Het is genoeg om batterijen te maken voor 255 miljoen elektrische auto's', zei DeepGreen-ceo Gerard Barron vorig jaar in een gesprek met het FD.

    Oplossing of bedreiging?

    DeepGreen verwacht dat door de snelle groei van hernieuwbare energie en elektrische auto's er in de toekomst grote tekorten zullen ontstaan aan belangrijke grondstoffen als koper, nikkel, mangaan, zilver en zeldzame aardmetalen. Die zijn cruciaal voor onder andere batterijen. De huidige winning in mijnbouw op land zoals nu gebeurt, is CO2-intensief, leidt vaak tot bomenkap en levert grote hoeveelheden giftig afval op.

    Bedrijven als DeepGreen kijken daarom naar de bodem van de oceaan. Daar liggen alle benodigde metalen en grondstoffen in enorme hoeveelheden voor het oprapen. Maar diepzeemijnbouw is technisch heel uitdagend én omstreden. Milieuorganisaties als Greenpeace zijn faliekant tegen elke vorm van diepzeemijnbouw. 'De uitbouw van deze industrie zal leiden tot het uitsterven van unieke soorten en bijdragen aan de verandering van het klimaat', vreest de milieuorganisatie.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1375958/allseas-inve...
21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 872,70 -1,29%
EUR/USD 1,0615 -0,10%
FTSE 100 7.838,50 -1,59%
Germany40^ 17.765,80 -1,45%
Gold spot 2.369,46 -0,57%
NY-Nasdaq Composite 15.885,02 -1,79%

Stijgers

Avantium
+2,46%
B&S Gr...
+1,58%
VIVORY...
+1,56%
AZERION
+1,28%
AMG Cr...
+0,16%

Dalers

Arcelo...
-6,35%
Aperam
-6,06%
SBM Of...
-5,52%
Accsys
-3,33%
ASMI
-2,98%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links