Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

OKTOBER - Herfst voor Madame

2.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 58 59 60 61 62 ... 150 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 19 oktober 2017 11:25
    Tour de Tom Tom.

    Er zijn inderdaad optimisten en pessimisten.

    19 oktober.

    Van Inspirator met 8,01 tot groeibriljant met 12,86.

    20 oktober

    Van Roover - 8,5% tot Ron 50 met + 38,4%

    2 voorspellingen !

    Kid nadert dan 8,15 en groeibriljant 14,28.

    Momenteel staan we 1 cent onder de sluitkoers op 18 september de dag voor de start van de aandelen inkoop.

    Misschien nog iets beweging, maar 9,28 blijft een ijkpunt dit jaar !

    Gewoon even een resume, bij gebrek aan nieuws :-)

    We zullen het morgen zien :-)
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 oktober 2017 11:45
    quote:

    mjmj schreef op 19 oktober 2017 11:03:

    [...]
    Dit was je antwoord op deze post van mij:
    Is 'prijs' niet ook een aspect? Als de TT HD-maps (met RoadDNA en alle andere kerstballen) een paar honderd euro per jaar kosten dan is dat toch voor een kilometervreter zoals een Taxibot peanuts?

    Wat denk je dat de omzet is van zo'n taxibot? Stel dat zo'n bot misschien gemiddeld 100 uur per week op de weg is. En er is een bezettingsgraad van 75%, dan worden 75 uren betaald. Wat zal een reiziger moeten betalen per uur? Geen idee, misschien 40 euro per uur? (Wat is het uber tarief?)
    Per week levert zo'n taxibot dan 3000 euro op. Stel dat ie 50 weken op de weg is dan is dat op jaarbasis:
    150.000 euro omzet op. Lijkt me veel, misschien kunnen de rekenaars hier op het forum eens een betere slag in de lucht maken.

    Op 150.000 is de aanschaf van een abo op de meest geavanceerde TT map verwaarloosbaar lijkt me.
    Mee eens. Dat 'zelf mappen' vrees ik niet, dat wordt geen disruptie. Ik weet niet of het zelf (HD-) mappen door een Uber e.d. wel zo makkelijk is, en denk dat het bij TT nog geen 100 euro per voertuig pj gaat kosten, zeker voor een 'klein gebied'.
    Door schaalgrootte en verregaande automatisering kan TT betrekkelijk goedkoop produceren. Bedenk eens hoe spotgoedkoop de huidige SD-maps eigenlijk zijn, zeker binnen een contract met een grootafnemer. @martinmartin heeft in de rekenkamerdraad onlangs berekend dat er momenteel nog geen €40 pv pj betaald wordt voor het hele huidige standaard servicepakket (incl. maps) van TT.

  3. [verwijderd] 19 oktober 2017 12:17
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 oktober 2017 11:45:

    [...]
    Mee eens. Dat 'zelf mappen' vrees ik niet, dat wordt geen disruptie. Ik weet niet of het zelf (HD-) mappen door een Uber e.d. wel zo makkelijk is, en denk dat het bij TT nog geen 100 euro per voertuig pj gaat kosten, zeker voor een 'klein gebied'.
    Door schaalgrootte en verregaande automatisering kan TT betrekkelijk goedkoop produceren. Bedenk eens hoe spotgoedkoop de huidige SD-maps eigenlijk zijn, zeker binnen een contract met een grootafnemer. @martinmartin heeft in de rekenkamerdraad onlangs berekend dat er momenteel nog geen €40 pv pj betaald wordt voor het hele huidige standaard servicepakket (incl. maps) van TT.

    Laat ik het dan anders zeggen: Buiten Google/Waymo om: bij welke en/of hoeveel ridehailing- of taxidienst initiatieven is de naam HERE /TomTom gevallen?
    Ergo: zitten we toch in een koker te denken en zijn er echt wél alternatieven mogelijk voor dit soort beperkte regio toepassingen?
  4. [verwijderd] 19 oktober 2017 12:25
    quote:

    Hik schreef op 19 oktober 2017 12:17:

    [...]

    Laat ik het dan anders zeggen: Buiten Google/Waymo om: bij welke en/of hoeveel ridehailing- of taxidienst initiatieven is de naam HERE /TomTom gevallen?
    Ergo: zitten we toch in een koker te denken en zijn er echt wél alternatieven mogelijk voor dit soort beperkte regio toepassingen?
    Uber heeft een contract gesloten met TomTom.
    Dat is geen kleintje.

    Regiotoepassingen zijn vrij eenvoudig te bedenken en te maken, maar het betreft in de regel geen gestandaardiseerde HD-map. Waarom zou je tekens het wiel opnieuw gaan uitvinden als autofabrikant? Veel eenvoudiger is om 1 softwarestandaard te kiezen (TomTom-Baidu bieden die nu wereldwijd aan).
  5. forum rang 6 tatje 19 oktober 2017 12:40
    Zo zei Taco het bij Q & A van Q@ 2017.

    The main driver of the decline that we expect in H2 is marketing. We spent €80 million on marketing in 2016. We think that that number is going to be around €60 million in 2017.

    Volgens mij hebben ze in Q2 nog volop geprobeerd het tij te wijzigen bij Sports.

    Dus marketing van 80 naar 60 zal bijna helemaal in H2 vallen.

    Dus al 10 in Q3 .

    The total deferred revenue on our balance sheet is €220 million and the main contributors are consumer, which is slowing, declining and is now at €125 million and you have Automotive at €86 million and that position has doubled since last year. We expect Automotive to continue to grow strongly also in the second half of the year.

    Dus deferred automotive is in een jaar tijd verdubbeld.

    Harold.
    If I look at HD Maps and the discussion there, I’d still - it's still early days. I think notable - noticeable developments are that Baidu will use our map-making platform for the creation of HD Maps.

    That is important because that gives a unified map products to software developers that can be applied to for cars both in the western world and in China. And I think that is good news for software developers that they have one standard that they can work towards. I am also pleased that it is a good acknowledgment by Baidu about the – you know, the state of our platform and tools for HD driving – for self driving.

    Harold heeft het toch over 1 standaard :-)

    Level 4 a 5 !

    Harold Goddijn

    Well, so if you say - the full specification of HD Maps is designed to make self-driving at Level 5 a technical possibility. That we don't see happening before 2020, 2021. But we do see a market for these type of products and derived products emerging for applications that are – its really difficult to happen earlier and for those businesses we are quoting and we hope to win some business as well and that will help to establish that product - that product category that we can develop and we can develop it from there on.

    Harold wil niets loslaten over marktaandeel en het winnen van marktaandeel ( wil naar mijn mening dus geen hogere koers )
    Maar Harold zegt wel : we feel good !

    Marc Hesselink

    Yeah. Thank you. My first one is also a follow up on that, the [indiscernible] business in Automotive. And so far I understand you cannot give like a exact success rate, but what do you think you are taking your share of the market, are you winning share or is it too early to tell on that one?

    Harold Goddijn

    No, I think it's too early to tell. But what I can tell you, is that we feel good about our product portfolio and the state of our technology and we can see that we are you know, we are motoring in that space and on the application side definitely there is a bit of a you know, I think we look strong there giving reasons and essence of products and what have you. I think those - especially on the application side we are looking strong.

    So we have confidence that we will further progress our standing in the Automotive world and continue to grow that business. I can’t say much more at this stage. But other than that we feel good about where we are with our product portfolio.

    De vraag is dus, moeten we Harold geloven of niet !

    Ik geloof hem :-)

    Nou de laatste dan van Harold.
    Wat zei Harold bij Q2, is toch wel belangrijk !

    Harold Goddijn

    No it is a - so we are providing enabling technology to create HD Maps. So the databases in - database structures and technologies and tools. Baidu will populate the databases through camera upbringing – camera observations in and doing everything on the database. And you know - and we can generate the license fee when HD Maps are sold in China to certain customers.

    So you know, it's a fairly well-defined partnership. It's not going to generate massive amount of money in the short term. But I think the important message we're giving here is that there is a product that you can use both in Europe and in North America and in China. And TomTom is setting the specification standard for that product. And I think that's the core message that we want to get across to our partners in the car industry.

    "" And TomTom is setting the specification standard for that product. ""

    Spannend morgen.

    PND : There maybe some pleasant surprises there. I don't know.

    Sports:But we will need this quarter to figure out what that - what it is. And I think I'm quite confident about Q3 we will have a much better picture of what that evaluation has yielded.

    Gaan de billen morgen bloot of niet :-)
  6. forum rang 4 holenbeer 19 oktober 2017 12:43
    quote:

    xynix schreef op 19 oktober 2017 11:01:

    [...]
    Ik zit hier uiteraard ook nog over te denken. Wat de rol van TomTom voor taxibots gaat zijn. Omdat landmarks + statistische analyse van gereden trajecten voor relatief kleine gebieden tegen zeer lage kosten "driveable lanes" kunnen bepalen. Maar wat je dan nog niet hebt is het RoadDNA "omgevingsbeeld" dat een rol speelt in een rekenefficiënte objectherkenning door de SDC-software stack.

    Dus het feit dat TomTom samen Bosch/NVidia/SDC-stackleveranciers deze processing klaar heeft kan de reden zijn om toch met TomTom te werken als kaartleverancier. Ondanks dat het mapping proces dus mogelijk op een efficiëntere manier oplosbaar is voor deze kleine geografische gebieden kan de nu reeds beschikbare/geteste integratie met de andere componenten dus een belangrijke USP voor TomTom zijn. Samen met de wereldwijde standaard. En hoe harder de tijd dringt, hoe krachtiger deze argumenten zijn. Komen er eenmaal succesverhalen over de eerste implementaties dan wordt dat tweede argument, de kracht van een standaard, steeds belangrijker.

    Hoe sterk is HERE op het gebied van de taxibot-domeinen? Ze zeggen zich daar meer op te hebben gericht dan op volledige HD-dekking. Wellicht dat ook t.o.v. HERE TomTom de kracht van het werkende geteste totaalconcept heeft. En Bosch zal HERE niet gaan helpen met inbreuk op de essentiële RoadDNA/RRS-patenten die de kern van die integratie vormen.

    Ik ben heel benieuwd naar hoe de dag van morgen, met die spannende combi van cijfers/CC en expiratie zo'n 3 uur na het begin van de Q&A van de CC, gaat verlopen. Waarschijnlijk zat handelsmogelijkheden. Je ziet het vandaag al aan de optiepremies. Die staan, 1 dag voor expiratie, nog op zo'n 2%. Ongekend hoog.
    Inderdaad, ik lig in voor wat putjes voor 11 en 7 cent, maar blijkbaar verwacht iedereen forse uitslagen.
    Calls die nog maar een paar cent waard zijn heb ik genoeg helaas, er lopen er in december 110 waardeloos af als er geen forse koerssprong omhoog komt. De helft daarvan kan er morgen al uit tegen ramsjprijzen, de andere helft hou ik voor als er toch een exit, overname of wat dan ook komt. Na december maar eens kijken of ik weer ga aanvullen.
    Leuk gokwerk, maar zoals wies zegt: met een blondje in het casino is leuker :-)
  7. forum rang 6 boem! 19 oktober 2017 13:00
    Alles staat of valt met de toekomstige wpa.
    Eea is nu nog een beetje ondoorzichtig vanwege het feit, dat uitfaserende Hardware een substantieel deel uitmaakt van de huidige omzet.( 2015, 2016 en 1h2017 resp 55%, 51% en 42%). De oplopende marge is een direct gevolg hiervan resp 52%, 57% en 63%)´.

    De consensus geeft 132 mio omzet aan voor C&S en 91 mio voor Hardware(41%).
    Brutowinst 143 mio (64%).

    In feite een nietszeggende vooruitblik, waarbij het veelbelovende gedeelte van C&S niet versnelt en het uitfaserende Hardware snel afbouwt.
    De toekomst van tom2 ligt bij C&S.
    Indien de omzet rond de consensus van 132 mio uitkomt verandert er in wezen niets aan de huidige positie tw veel toekomstwaarde al verwrekt in het aandeel.
    Dat ligt anders indien de afwijking groter is dan 10%.
    Bij een C&S omzet van minder dan 120 mio zal ik er alles aan doen om zo snel mogelijk van mijn aandelen af te komen.
    Bij een omzet van 146 mio en meer breidt ik mijn positie zover mogelijk uit.

  8. [verwijderd] 19 oktober 2017 13:05

    indien HG morgen meld dat sports verkocht is of dat ze in finaliserende fase zitten voor verkoop/sluiten dan kan TT zomaar 10% plussen

    ik acht die kans op meer dan 50%
    het inkoop-programma is gewoon een wash , van één account naar de ander, heeft enkel betekenis voor prijssetting, maar niet exposure, de aandelen hebben ze al maanden geleden opgebouwd bij / door derden.

    je kan het ook zien er is geen volume meer op TT, verse interesse is naar het nul-punt gezakt, HG kan morgen het aandeel maken of breken of hij komt goed uit de hoek en we zijn op weg naar een betere range, of hij doet aan watertrappelen en de laatste fonds managers gooien wellicht de handdoek in de ring

    goed 50% van de aandelen weten reeds wat er gaat gebeuren, die andere 50% moeten beslissen, blijf ik zitten, reduceer ik, of neem ik bij
    zelf neig ik naar t laatste als gok voor de dag.
    succes
  9. [verwijderd] 19 oktober 2017 13:16
    quote:

    cave canem schreef op 19 oktober 2017 13:05:

    indien HG morgen meld dat sports verkocht is of dat ze in finaliserende fase zitten voor verkoop/sluiten dan kan TT zomaar 10% plussen

    ik acht die kans op meer dan 50%
    het inkoop-programma is gewoon een wash , van één account naar de ander, heeft enkel betekenis voor prijssetting, maar niet exposure, de aandelen hebben ze al maanden geleden opgebouwd bij / door derden.

    je kan het ook zien er is geen volume meer op TT, verse interesse is naar het nul-punt gezakt, HG kan morgen het aandeel maken of breken of hij komt goed uit de hoek en we zijn op weg naar een betere range, of hij doet aan watertrappelen en de laatste fonds managers gooien wellicht de handdoek in de ring

    goed 50% van de aandelen weten reeds wat er gaat gebeuren, die andere 50% moeten beslissen, blijf ik zitten, reduceer ik, of neem ik bij
    zelf neig ik naar t laatste als gok voor de dag.
    succes
    Morgen +10% !!!! Echt niet want dan hadden we al lang hoger gestaan door een lek. WE staan dik in het rood.
  10. [verwijderd] 19 oktober 2017 13:17
    Apart om te zien. We zijn duidelijk al aan het expiratiespel begonnen. Maar je bent zot als je NU al posities gaat sluiten. Sterker nog. Totaal anders dan "normaal" kun je nog moeiteloos een lekker gokje wagen rond je huidige positie door bijvoorbeeld gecombineerd puts/calls 9,30 te schrijven waarbij de call kant dan is gedekt door je aandelenportefeuille. Levert >3% rendement op in één dag. Kortom, ik verwacht dat de uitstaande posities vandaag nog eerder toe zullen nemen dan afnemen.

    Wil TomTom zichzelf echt ZO verlagen tot een gokkers fonds pur sang??? Of is het IQ van Taco ZO laag dat hij niet snapt dat expiratie en cijferpublicatie op de zelfde dag een zeer explosieve cocktail is?

    Stiekem vind ik het zelf deze keer wel leuk. Maar als fondsbeleid vind ik het te belachelijk voor woorden dat je dit niet anders organiseert.
  11. [verwijderd] 19 oktober 2017 13:20
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 oktober 2017 12:25:

    [...]

    Uber heeft een contract gesloten met TomTom.
    Dat is geen kleintje.

    Regiotoepassingen zijn vrij eenvoudig te bedenken en te maken, maar het betreft in de regel geen gestandaardiseerde HD-map. Waarom zou je tekens het wiel opnieuw gaan uitvinden als autofabrikant? Veel eenvoudiger is om 1 softwarestandaard te kiezen (TomTom-Baidu bieden die nu wereldwijd aan).
    @UBER: hoezo ben jij er van overtuigd dat dit HD-Maps en RoadDNA betreft? Daar gaat het hier nl. over.
  12. Agatan 19 oktober 2017 13:25
    De saamhorigheid bij TT is groot. Er zijn geen lekken, die ons van info voorzien. Het blijft dus voor morgen een groot vraagteken. Doet ie ut of doet ie ut niet.
    De spanning onder de forumleden neemt toe. Van een grote daling tot een fikse stijging. Niemand weet het precies, hoewel het technische plaatje door veel gewaardeerde forumleden tot in diepte is geanalyseerd.

    Toch moet de flow komen. I stay long whatever it takes. Succes morgen.

  13. [verwijderd] 19 oktober 2017 13:31
    quote:

    Hik schreef op 19 oktober 2017 13:20:

    [...]

    @UBER: hoezo ben jij er van overtuigd dat dit HD-Maps en RoadDNA betreft? Daar gaat het hier nl. over.
    TomTom is de enige partij die een wereldwijde softwarestandaard kan leveren die maximale veiligheid biedt. De combi HD-map + RoadDNA/RRS.
    Als Uber kun je je het niet veroorloven om voor mindere veiligheid te kiezen.

    Wat precies de inhoud is van de deal Uber-TomTom mogen we helaas niet weten, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat ze bij Uber gaan wachten op HERE of uberhaupt nog gaan switchen nu ze de partner hebben gekozen die de holy grail in handen heeft.

    Als ik je vraag of jij een veilig alternatief kent voor de HD-maps + RoadDNA/RRS, dan krijg ik nooit antwoord van je.
  14. forum rang 6 boem! 19 oktober 2017 13:37
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 oktober 2017 13:13:

    @martinmartin

    Vergeet niet om goed naar deferred te kijken. Daar zit een niet onbelangrijk deel van de groei C&S.
    Ik heb met name de deferred long uiteraard ook op de radar.
    Heb daar voor mezelf in 3q al 5 mio aan toegevoegd.
    Alle afwijkingen daarop neem ik integraal mee in mijn afweging morgen.
  15. siepels 19 oktober 2017 13:40
    quote:

    TTendofstory schreef op 19 oktober 2017 13:10:

    Helaas diep rood dagje voor mijn porto. Gelukkig dat ik geen tt meer heb snders wordt het rode jaarcijfers voor mijn porto. Troost is dat ik morgen dan wel weer kan instappen in tt rond de 8,50 euro.
    Rode jaarcijfers? Triest,.... niet gesponsord door de Rabo?
2.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 58 59 60 61 62 ... 150 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links