Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 161 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 14 september 2017 16:42
    Een elektrische auto opladen. Wat kost dat?

    Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s neemt in het straatbeeld gestaag toe. Vooral nu de brandstofprijzen aan de pomp relatief laag zijn, is het interessant om eens te kijken wat voordeliger is: laden of tanken?
    Voordat we aan deze exercitie beginnen: net als bij brandstofauto’s verschilt ook bij elektrische auto’s het verbruik per kilometer. En net zoals bij brandstofauto’s zit er vaak een verschil tussen de waarde die de fabrikant opgeeft en het verbruik in dagelijks gebruik. 

    Vergelijking

    Om een vergelijking te maken tussen brandstof en elektriciteit rekenen we met een gemiddeld verbruik. Als voorbeeld hanteren we het volgende praktijkverbruik:

    Elektrisch: 5,55 kilometer per kWh aan elektriciteit
    Benzine: 16,67 kilometer per liter benzine
    Diesel: 20,00 kilometer per liter diesel

    Elektrisch rijden is voordeliger

    De gemiddelde elektriciteitsprijs van EUR 0,23 is per kWh en dat betekent 4,1 cent per kilometer (EUR 0,23 gedeeld door 5,55). Dus kun je met de elektrische auto in dit voorbeeld ongeveer 24 km rijden voor een euro. Zo goedkoop rijden met een brandstofauto kan niet.  Met de benzineauto uit het voorbeeld zou je - bij een prijs van EUR 1,60 per liter – ongeveer 10 km kunnen rijden voor een euro. Of bij een dieselmotor (EUR 1,25 per liter) ongeveer 16 km. Aanzienlijke verschillen.

    Kosten per maand

    Als we uitrekenen welke impact de brandstofkeuze heeft op de maandelijkse kosten, bij 25.000 autokilometers per jaar, dan komen we tot de volgende bedragen:

    Oplaadkosten EUR 85,42 per maand
    Benzinekosten EUR 216,67 per maand
    Dieselkosten EUR 131,25 per maand

    Iedereen elektrisch rijden dus?

    Het antwoord is niet een volmondig ‘ja’. De kosten per kilometer zijn lager, maar elektrische auto’s zijn nog niet voor iedereen geschikt. Zo hebben de meeste volledig elektrische auto’s in de praktijk een actieradius van slechts ongeveer 150 kilometer. Tijdens langere reizen kan gebruik gemaakt worden van snelladen, maar dat kost anno 2017 nog veel tijd en vraagt wel om planning. 

    Totale mobiliteitskosten

    Ook zijn de totale mobiliteitskosten van een elektrische auto hoger. De (tijdelijke?) vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en lagere onderhoudskosten van een elektrische auto bieden onvoldoende compensatie om de hoge aanschafwaarde te compenseren. En in veel gevallen is een aanvullende investering nodig voor laadpalen thuis en op het werk.

    Meer betaalbare modellen

    Wanneer er meer betaalbare modellen met een flinke actieradius (300 kilometer of meer op één lading) op de markt komen, zal elektrisch rijden voor veel mensen een aantrekkelijke optie worden. Kijkend naar de plannen en investeringen van de grote autofabrikanten zal elektrisch rijden al binnen een paar jaar voor het grote publiek aantrekkelijker worden.

    Bron: ALD Automotive.nl

    www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/een-ele...
  2. forum rang 10 voda 19 september 2017 16:52
    Grote multinationals willen in 2030 elektrisch rijden

    Een aantal multinationals heeft dinsdag aangekondigd dat zij uiterlijk in 2030 alleen nog met elektrische personenauto's gaan rijden. Bij kleinere vrachtwagens van 3,5 ton tot 7,5 ton zal in dat jaar de helft elektrisch zijn. Ook zullen de bedrijven investeren in de infrastructuur voor elektrisch rijden.

    Het initiatief komt van tien multinationals. Een aantal bedrijven wil zijn medewerkers al voor 2030 allemaal elektrisch laten rijden. Vattenfall en Leaseplan mikken op 2021. Anderen, zoals bijvoorbeeld het Duitse retailconcern Metro, zeggen toe om elektrisch opladen voor medewerkers en klanten breed beschikbaar te stellen en te stimuleren, of kiezen er voor om van taxi- en vervoersbedrijven te eisen dat door hun geleverd vervoer volledig elektrisch is.

    De multinationals die zich bij het initiatief hebben aangesloten, zijn HP, Deutsche Post, Heathrow Airport, Ikea, Unilever, LeasePlan, het Chinese internetbedrijf Baidu. en Metro. Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall en de Amerikaanse branchegenoot PG&E doen ook mee aan het initiatief. De bedoeling is dat meer grote ondernemingen zich aansluiten.

    Schaalgrootte creëren
    Met de aankondiging, die gedaan is tijdens de Climate Week in New York, willen de bedrijven de overgang naar elektrisch rijden versnellen. 'Samen zenden wij een sterk signaal dat er een grote vraag naar elektrische voertuigen is in 2030 of eerder, veel eerder dan de huidige prognoses aangeven', zo staat in een gezamenlijke verklaring. Het doel is dat de productiekosten van elektrische auto's dalen waardoor elektrisch eerder gemeengoed wordt.

    Medewerkers LeasePlan rijden in 2021 elektrisch
    LeasePlan meldt dat het de eerste grote fleet management-onderneming is die de leasevloot van de eigen werknemers vervangt voor louter elektrische auto's. 'Onze ambitie is dat al onze medewerkers in 2021 elektrisch rijden', aldus ceo Tex Gunning in een persbericht naar aanleiding van het initiatief. 'We moedigen andere bedrijven aan om hetzelfde te doen.'

    LeasePlan - dat mogelijk naar de beurs gaat - zegt klaar te staan om andere bedrijven te helpen bij de overstap. 'Het is de eenvoudigste manier voor ondernemingen om hun uitstoot te verlagen en de klimaatverandering tegen te gaan.'

    Andere initiatieven
    Het initiatief van de tien multinationals staat niet op zichzelf. Ook bij andere ondernemingen is er draagvlak om de leasevloot volledig elektrisch te maken. Eerder deze maand meldde het Nederlandse ingenieursbureau Royal HaskoningDHV afscheid te nemen van diesel- en benzineauto's. Alle aflopende leasecontracten worden vervangen voor volledige elektrische auto's. Tegen 2021 is het oude wagenpark volledig vervangen.

    fd.nl/ondernemen/1218826/grote-multin...
  3. forum rang 10 voda 26 september 2017 20:16
    Stofzuigermaker Dyson gaat elektrische auto maken

    James Dyson, de uitvinder van de zakloze stofzuiger, wil in 2020 een elektrische auto fabriceren. De Britse miljardair zegt dat er al tweeënhalf jaar met 400 ingenieurs aan wordt gewerkt, met name aan de batterijtechniek. Het bedrijf steekt £1 mrd (€1,1 mrd) in de ontwikkeling van de auto en eenzelfde bedrag in de ontwikkeling van de accu's.

    Dyson schrijft in een e-mail aan zijn personeel dat het bedrijf nu de kans heeft om alle technologieën samen in een product te stoppen. ‘Ik heb me regelmatig beziggehouden met deze technologieën omdat ik voorzag dat we op een dag een auto zouden maken’, citeert persbureau Reuters de stofzuigerbouwer.

    Concurrentie
    Volgens het bedrijf was het vanwege de hevige concurrentie in de autobranche nodig om de plannen geheim te houden. De meeste grote autobouwers, zoals Volkswagen, Volvo en Toyota, hebben ook de ambitie uitgesproken meer volledig elektrische auto's te gaan bouwen. Dat Dyson nu toch naar buiten komt met de ambitie doet het bedrijf omdat het moeilijker werd om te praten met onderaannemers, potentiële nieuwe werknemers en de overheid.

    Voor het niet-beursgenoteerde bedrijf gaat het bij de investeringen om relatief grote bedragen. In 2016 werd een omzet geboekt van £2,5 mrd, 45% meer dan een jaar eerder. Ook de winst steeg vorig jaar met 41% stevig naar £631 mln.

    500 banen
    Vorig jaar lekten de plannen van Dyson al deels uit in een rapport van de Britse overheid. Steun voor de bouw van een nieuwe elektrische auto bij Dyson zou volgens het rapport £174 mln aan investeringen en meer dan 500 banen opleveren. Kort na publicatie werd de zin uit het rapport gehaald en weigerde Dyson te reageren.

    Begin 2016 kondigde Dyson al aan om in vier jaar tijd £1 mrd (toen bijna €1,3 mrd, nu iets meer dan €1,1 mrd) te investeren in de ontwikkeling van krachtigere batterijen. Daarbij wees het bedrijf er ook op dat die batterijen ook voor elektrische auto's gebruikt kunnen worden.

    fd.nl/ondernemen/1220163/stofzuigerma...
  4. forum rang 10 voda 28 september 2017 16:15
    Toyota en Mazda werken samen aan elektrische auto's

    Toyota krijgt grootste belang in joint venture.

    (ABM FN-Dow Jones) Toyota en Mazda hebben de handen ineen geslagen voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Dit maakten de twee Japanse autofabrikanten donderdag bekend.

    Toyota en Mazda zullen een joint venture oprichten in samenwerking met Denso, de grootste leverancier van Toyota. De joint venture zal werken aan een serie elektrische auto's, waaronder SUV's, gewone auto's en kleinere vrachtwagens.

    Toyota zal een aandeel van 90 procent krijgen in de joint venture, dat de naam EV Common Architecture Spirit zal dragen, terwijl Mazda en Denso elk een belang van 5 procent verwerven.

    Het aandeel Toyota steeg donderdagochtend fractioneel, terwijl Mazda 2,8 procent won en Denso 1,5 procent bijschreef.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires
  5. forum rang 10 voda 29 september 2017 15:37
    HP predicts that electric cars to drive copper demand

    The Australian quoted BHP Billiton as saying that this year represents the “tipping point” in an electric vehicle revolution that will drive global demand for copper, according to BHP Billiton. Mr Arnoud Balhuizen chief commercial officer at the global miner, declared that “copper is the metal of the future. He said that “In September 2016 we published a blog and we set the question: could 2017 be the year of the electric vehicle revolution? The answer is yes, 2017 is the revolution year we have been speaking about.”

    A succession of leading carmakers have pledged recently to electrify their ranges, while countries including Britain and France have vowed to ban the sale of new petrol and diesel vehicles by 2040.

    Although, unlike some of its rivals, BHP does not have exposure to key battery materials such as zinc, lithium and cobalt, it argues that the biggest impact from the growth of electric cars will be on copper. Such vehicles require four times as much copper as their conventional peers.

    Copper prices rallied by a fifth over the northern summer amid an expectation of increasing demand for the metal. That, in turn, has been linked with forecasts of electric vehicle growth. Copper prices hit three-year highs at the start of September before falling back since.

    BHP forecasts that a dearth of significant copper discoveries in recent years and natural decline at leading mines will ensure that demand outstrips supply, pushing up prices.

    The company has identified copper as one if its key priorities and last month sanctioned a USD 2.5 billion project to expand its Spencer copper mine in Chile. Its other key copper mines include Escondida in Chile and Olympic Dam in Australia.

    BHP forecasts there could be about 140 million electric vehicles on the road by 2035, which it describes as being at “the greener” end of the spectrum.

    Mr Balhuizen said that “The reality is that a mid-sized electric vehicle still needs subsidies to compete ... so a lot will depend on batteries, on policy, on infrastructure.”

    The forecast is slightly more bullish than that of BP, the oil major, which predicts that there will be 100 million electric vehicles by 2035, up from only about a million today but still only a small fraction of the total number of cars on the road, which it projects will double to two billion.

    Both companies’ forecasts are conspicuously below the trajectory implied by Bloomberg New Energy Finance, which forecasts that there will be 530 million electric vehicles on the road by 2040. It argues that both the lifetime and the upfront costs of electric vehicles will fall below those of conventional combustion engine vehicle in the 2020s.

    Mr Balhuizen also described China’s plans for a new Silk Road trade route to Europe as a “tremendous opportunity” and a key factor affecting commodities markets. He estimated that the plan could create demand for a further 150 million tonnes of steel, the majority of which would go into structures using reinforced concrete.

    The forecast compares with Chinese production of about 800 million tonnes of steel last year.

    Source : The Australian
  6. forum rang 10 voda 29 september 2017 16:27
    Gujarat to become India’s first electric vehicle hub

    Live Mint reported that Gujarat was late when it came to assuming the mantle of India’s Detroit. But that race was for vehicles running on internal combustion engines. With policy focus shifting in favour of greener technologies and carmakers being forced to adopt electric and hybrid systems, Gujarat leads the race for manufacturing of such systems.

    Suzuki Motor Corp.’s recent announcement in this space, has just been followed by JSW Group which has signed an agreement with Gujarat government to promote production of battery operated vehicles in the state along with the production of electrical battery, storage solutions and charging infrastructure. According to a state government release, the company will investment INR 4,000 crore in the venture. According to two officials close to the development, JSW wants to build two lakh vehicles annually and has finalised a location around 500 acres near Suzuki’s manufacturing facility in Hansalpur.

    JSW Energy’s car factory is expected to start commercial production in financial year 2021.

    A state government official familiar with the company’s plans said that “The car will have high power, fast pick up will have ultra-fast charging due to which the time for battery recharge will be similar to filling petrol/diesel in regular cars. The running cost of the electric car will be less than Re.1/kilometre.”

    The Gujarat government has also recently signed an agreement with a Chinese manufacturer for setting up a factory for rolling out electric bikes from Gujarat.

    The official refusing to name the company said that “The proposed factory will come up near Rajkot and will have a capacity to roll out 50,000 electric bikes annually.”

    Apart from JSW and Suzuki, MG Motors India and Tata Motors are also looking to produce electric car vehicles from their factories in Gujarat.

    MG Motors India Ltd, a subsidiary of China’s largest auto maker SAIC Motor Corp. Ltd is also considering launching electric and hybrid cars in India. The company has recently taken over General Motors India’s manufacturing facility in Halol, Gujarat, from where it looks to launch its iconic MG (Morris Garages) brand vehicles by 2019 starting with an SUV.

    Source : Live Mint
  7. forum rang 10 voda 29 september 2017 16:33
    BYD to bring ‘soot-free’ buses to 20 megacities

    Economic Times reported that new energy technology company BYD has committed to make it easier for major cities around the world to purchase its eco-friendly zero-emissions pure electric buses beginning in 2018, in order to combat climate change and reduce toxic air pollution.

    BYD, along with three other major bus and engine manufacturers, made this commitment at the “Clean Buses for Clean Air” event jointly organised by C40 Cities, the International Council on Clean Transportation, UN Environment and Climate and Clean Air Coalition which took place at OECD Headquarters in Paris, as part of the Coalition Working Group meeting week.

    Mr Isbrand Ho Managing Director of BYD Europe said that “We fully support the mission to bring cleaner ‘soot-free’ buses to megacities around the world. We go beyond ‘soot-free’ and hope even more urban centers will see the benefit of making the move to sustainable transportation solutions like our ebuses going forward.”

    BYD will release through its website a full product portfolio available in each city and will begin publicly reporting the number of soot-free buses sold in each year.

    Nearly all of the cities benefitting from the scheme are in countries that do not require the sale of soot-free buses today, including, Addis Ababa, Bangkok, Bogotá, Buenos Aires, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Lagos, Lima, Manila, Mexico City, Nairobi, Santiago, Sao Paulo, and Sydney.

    According to C40 cities, less than 20% of all buses sold globally meet the standard of soot-free, with the vast majority being diesel powered.

    Older generation diesel buses produce high levels of black carbon emissions, or soot, which are amongst the most dangerous pollutants for public health and a major contributor to climate change

    Mr Mark Watts Executive Director of C40 said that “I welcome the commitment of these bus manufacturers to make cleaner, safer engine technologies available to millions of citizens in the global south. This is yet another example of cities and the private sector working together to tackle the most urgent challenges that we face.

    Soot-free is defined as including any engine that meets Euro VI norms first established in Europe or US 2010 norms first established in the US, in addition to any diesel engine with a diesel particulate filter, gas-powered engine, or zero emission electric drive engine.

    The BYD electric bus is powered with BYD’s self-developed iron-phosphate battery, featuring the longest drive range of 250 km on one single charge under urban road conditions.

    Source : Economic Times
  8. forum rang 10 voda 6 oktober 2017 16:04
    Renault zet zwaar in op elektrisch rijden

    Gepubliceerd op 6 okt 2017 om 09:02 | Views: 1.567

    Renault 15:45
    86,76 +1,16 (+1,36%)

    PARIJS (AFN) - Renault zet vol in op elektrisch rijden. De Franse autobouwer introduceert meer auto's die op stroom rijden en heeft tegelijk zijn winstprognoses voor de periode tot 2022 verhoogd.

    Het concern wil de komende jaren twaalf elektrisch aangedreven auto's uitbrengen, waarvan acht volledig elektrisch. Op die manier wil het bedrijf, dat nauw samenwerkt met de Japanse branchegenoten Nissan en Mitsubishi, zijn voorsprong op het vlak van auto's met accu's behouden. De alliantie van Renault en Nissan is tot nu toe de grootste verkoper van elektrische auto's ter wereld.

    De positie van de samenwerkende autofabrikanten wordt nu bedreigd vanuit verschillende kanten, met name door Tesla. Dat bedrijf is begonnen met de introductie van de goedkopere Model 3, waarmee het dichter bij het prijssegment van Renaults en Nissans elektrische auto's, de Zoe en de Leaf, zit.

    China
    Ook andere fabrikanten, zoals Volkswagen azen op de troon van Renault. Het door het dieselschandaal gebutste Volkswagen steekt de komende jaren 20 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto's voor de massa.
    Volgens Renault is er vooral veel te winnen in China, waar wordt samengewerkt met autobouwer Dongfeng. Ook India en Zuidoost-Azië zijn groeimarkten. Renault-partners Nissan en Mitsubishi komen later deze maand met details over hun strategie naar buiten.

    Renault verwacht nu dat de jaaromzet tot 2022 uitkomt boven het eerdere doel van 70 miljard euro. De winstmarge loopt tot dat jaar op tot boven de eerder verwachte 7 procent van de opbrengsten.
  9. forum rang 10 voda 11 oktober 2017 17:09
    E-vehicles to boost electricity demand for road transport over next decade - India Ratings

    Published on Wed, 11 Oct 2017

    Et reported that of all of India’s vehicles were run on electricity last financial year (2016-17), around 500 billion units (BU) of incremental electricity demand would have come only from the road transport sector, research and ratings agency India Ratings said in a report. The report said that “This is in comparison to the actual electricity supply of 1,433 BU, including captive supply of 197 BU in 2016-17 as per Central Electricity Authority (CEA).”

    The agency arrived at the estimated electricity requirement for EVs using diesel and petrol consumption data for FY17 and the share of fuel usage across vehicle categories provided by the Petroleum Planning & Analysis Cell in its reports, Industry Performance Review of March 2017 and All India Study on Sectoral Demand of Diesel and Petrol 2013.

    Around a third of the 500 BU of the estimated energy for road transportation in FY17 is attributable to two wheelers and cars, had all of them been electric, the report stated. It added the electricity requirement for road transport in the next decade will depend on the extent of adoption of EVs.

    It said that “Ind-Ra observes the government’s repeated focus on reducing oil imports and believes that this focus on oil replacement is likely to continue in the long term. Niti Aayog’s draft three-year energy policy highlights the potential for electrification in transportation (EVs), cooking, agriculture and industries.”

    In the current demand-starved situation, indicated by a plant load factor of around 60 per cent for coal plants in FY17, any sign of growth in electricity demand will provide hope to energy generators, the report noted. Currently, the government incentivises purchase of electric and hybrid vehicles under the scheme Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and EVs (FAME). As per the government’s figures, 148,275 electric or hybrid vehicles had received support under this scheme by June 2017.

    It added that EV penetration depends upon multiple factors including battery cost, battery life & infrastructure for charging, battery swapping and battery disposal. Rapidly dropping battery costs have led to increased adoption of EVs in China and the US.

    Source : ET
  10. forum rang 10 voda 16 oktober 2017 17:11
    Electric vehicle to boost metals demand - Goldman

    Reuters quoted Goldman Sachs analysts as saying that the growth of electric vehicles could boost demand for base metals, but warned the supply chain may struggle to meet the need for batteries, potentially slowing the expected EV boom. In its base case scenario, the bank said lithium production would need to quadruple within 10 years to feed EV demand.

    Goldman Sachs analysts said the growth of electric vehicles (EV) could boost demand for base metals, but warned the supply chain may struggle to meet the need for batteries, potentially slowing the expected EV boom.

    In its base case scenario, the bank said lithium production would need to quadruple within 10 years to feed EV demand. Goldman said in a research note that "Such dramatic growth was rare in the history of commodities.”

    Goldman warned that "Given the significant uncertainties, we would not build the additional base metals demand from EVs into our baseline before seeing a more credible path for the EV wave.”

    Goldman said that EV growth should benfit base metals, as nickel is used in batteries, copper in electrical wiring and aluminum in reducing the weight of cars.

    The bank said nickel demand could increase by 200,000 -300,000 tonnes by 2025, and copper by 850,000 tonnes-1.25 million tonnes, according to its base and bull case scenarios.

    Source : Reuters
  11. forum rang 10 voda 16 oktober 2017 17:15
    Metal supplies unlikely to seriously hamper battery use
    Published on Mon, 16 Oct 2017

    Gears Of Biz reported that the dramatic rise in production of electric vehicles, coupled with expected growth in the use of grid-connected battery systems for storing electricity from renewable sources, raises a crucial question: Are there enough raw materials to enable significantly increased production of lithium-ion batteries, which are the dominant type of rechargeable batteries on the market?

    A new analysis by researchers at MIT and elsewhere indicates that for the near future, there will be no absolute limitations on battery manufacturing due to shortages of the critical metals they require. But, without proper planning, there could be short-term bottlenecks in the supplies of some metals, particularly lithium and cobalt, that could cause temporary slowdowns in production.

    The analysis, by professor Elsa Olivetti and doctoral student Xinkai Fu in MIT’s Department of Materials Science and Engineering, Gerbrand Ceder at the University of California at Berkeley, and Gabrielle Gaustad at the Rochester Institute of Technology, appears today in the journal Joule.

    Olivetti, who is the Atlantic Richfield Assistant Professor of Energy Studies, says the new journal’s editors asked her to look at possible resource limitations as battery production escalates globally. To do that, Olivetti and her co-authors concentrated on five of the most essential ingredients needed to produce today’s lithium-ion batteries: lithium, cobalt, manganese, nickel, and carbon in the form of graphite. Other key ingredients, such as copper, aluminum, and some polymers used as membranes, are considered abundant enough that they are not likely to be a limiting factor.

    Among those five materials, it was quickly clear that nickel and manganese are used much more widely in other industries; battery production, even if significantly increased, is “not a significant part of the pie,” Olivetti says, so nickel and manganese supplies are not likely to be impacted. Ultimately, the most significant materials whose supply chains could become limited are lithium and cobalt, she says.

    For those two elements, the team looked at the diversity of the supply options in terms of geographical distribution, production facilities, and other variables. For lithium, there are two main pathways to production: mining and processing of brines. Of those, production from brine can be ramped up to meet demand much more rapidly, within as little as six or eight months, compared to bringing a new underground mine into production, Olivetti says. Although there might still be disruptions in the supply of lithium, she says, these are unlikely to seriously disrupt battery production.

    Cobalt is a bit more complex. Its major source is the Democratic Republic of the Congo, which has a history of violent conflict and corruption. Ms Olivetti said that “That’s been a challenge.” She added that “Often a mine’s revenue comes from nickel, and cobalt is a secondary product.”

    But the main potential cause of delays in obtaining new supplies of the mineral comes from not its inherent geographic distribution, but the actual extraction infrastructure. She said that “The delay is in the ability to open new mines. With any of these things, the material is out there, but the question is at what price.”

    She said that to guard against possible disruptions in the cobalt supply, she added that researchers “are trying to move to cathode materials [for lithium-ion batteries]that are less cobalt-dependent.”

    The study looked out over the next 15 years, and within that time frame, Olivetti says, there are potentially some bottlenecks in the supply chain, but no serious obstacles to meeting the rising demand. Still, she said that “it’s important for stakeholders to be aware of the bottlenecks,” as unanticipated supply disruptions could put some companies out of business. Companies need to think about alternative sources, and “know where and when to panic.”

    Ms Olivetti said that nd understanding which materials are most subject to disruption could help guide research directions, in deciding “where do we put our development efforts. It does make sense to think of cathodes that use less cobalt.”

    Source : Gears Of Biz
  12. forum rang 10 voda 20 oktober 2017 15:12
    China's electric car output likely to hit 1 million next year – Mr Xu Heyi

    Reuters quoted Mr Xu Heyi chairman of carmaker BAIC Group as saying that China's electric vehicle production could touch 1 million units next year and 3 million units by 2020, likely exceeding a government set target.

    China is aiming to produce 2 million EVs a year by 2020 and 7 million units five years later, amounting to a fifth of total car production by 2025.

    The country produced 424,000 new energy vehicles in the first three quarters of this year, including hybrids, up 40.2 percent compared with the same period of 2016, according to the China Association of Automobile Manufacturers.

    Mr Xu told reporters on the sidelines of the ongoing Communist Party Congress that "The trend is definite.” He said that "Rather than the time when gasoline fuelled cars are withdrawn, it is more important to consider the extent to which new energy vehicles are popularized, or their market share.”

    An industry ministry official said last month that China was already looking into setting a timetable to ban the production and sale of cars using traditional fuels.

    Source : Reuters
  13. forum rang 10 voda 1 november 2017 20:33
    Electric cars yet to turn cobalt market into gold mine - Nornickel

    Published on Wed, 01 Nov 2017

    Reuters reported that demand for cobalt used to make rechargeable batteries that power electric cars has not yet translated into a tighter market. According to Russia's Norilsk Nickel, a major producer of the metal, materials used to make the batteries will be a key topic of discussion during LME Week, a gathering of the metal industry in London this week.

    Mr Anton Berlin, Nornickel's head of strategic marketing, told Reuters in an interview that "The price is higher but there is no tense situation with cobalt supply now.” He said that "Everyone is looking into the future, looking at the charts of future demand for electric cars and when they start to transform them into cobalt, they see gold mines. But it is a vision of the future."

    Prices for cobalt metal , used in production of electric vehicle batteries, have tripled to nine-year peaks above USD 30 a lb from below USD 10 a lb in late 2015.

    CRU consultant George Heppel expects global demand for cobalt metal to be nearly 136,000 tonnes in 2021 and more than 161,000 tonnes in 2025 from roughly 102,000 tonnes this year.

    Demand for batteries used in electric vehicles and mobile appliances is expected to account for 46 percent of that in 2021, up from about 40% this year.

    This growing demand is why many companies in the electric vehicle supply chain are trying to secure supplies of cobalt.

    Nornickel said this year it was in talks to supply raw materials needed for making lithiumion batteries in Europe to German chemicals firm BASF.

    Mr Berlin said that "We have signed the memorandum of understanding and so far we have nothing to add to our previous public comment. But this is a significant trend because the issue of batteries and electric cars became super popular.”

    Nornickel produces about 5,000 tonnes of cobalt a year as a by-product of nickel. Cobalt is also a by-product of copper.

    Mr Berlin further said that "We see that our traditional clients from the catalysts business are now in the battery business too. Some of them created this business, some of them purchased some assets in this industry. That's why the interest (in cobalt) is more visible.”

    Major autocatalyst manufacturer Johnson Matthey said last month it planned to invest an initial 200 million pounds (USD 263.22 million) in expanding its battery material technology business from next year, seeking to capitalise on the growing market for electric vehicles.

    Source : Reuters
  14. [verwijderd] 2 november 2017 08:02
    Analisten verwachten dat het aantal verkochte auto’s in de VS de volgende jaren blijft dalen van 18 miljoen verkochte auto’s per maand in november 2016 naar 13 miljoen verkochte auto’s in 2021. Dit zet druk op auto-aandelen en zorgt voor lage waarderingen in de ganse industrie.

    Toch mag er niet alleen gefocust worden op de auto-industrie in de VS alleen. De auto-industrie is een wereldwijde industrie die groei ziet in zowel China als Europa. De beste manier om te investeren in de auto-industrie is investeren in een bedrijf dat een toeleverancier is voor verschillende fabrikanten.
    beurskrant.com/2017/10/31/hoe-investe...
  15. forum rang 10 voda 3 november 2017 21:24
    Electric cars likely to increase global nickel demand
    Published on Fri, 03 Nov 2017

    Gadgets Now reported that battery makers are increasingly turning to nickel to help power growing global electric car sales, but only half of the world's producers of the metal are likely to benefit. According to analysts at UBS, the battery boom promises a new and growing market for miners producing high-grade nickel products. However, half the world's supply of the metal, comprised of so-called ferronickel and nickel pig iron grades, is unsuitable for battery production.

    Some of the biggest producers of the higher-grade ores, including BHP Norilsk Nickel, Vale and Sumitomo Corp, are moving quickly to take advantage and seal long-term supply deals with battery producers.

    Smaller producers with ores suitable for batteries, such as Australia's Independence Group and Western Areas also stand to win.

    These producers are building plants to convert the metal into a powder-like sulfate that is particularly suited for use in batteries. Sulfate nickel regularly fetches a price premium over London Metal Exchange-traded nickel.

    Mr Dan Lougher, chief executive of Western Areas said that "Not everyone will be a winner.” He added that "We've met with quite a number of battery manufacturers, and they are quite specific on their requirements. Nickel is an important component of these batteries."

    Among those losing out would be lower-grade nickel mines like Cerro Matoso in Columbia, owned by South32 Ltd and Glencore's Koniambo in New Caledonia, as well as Anglo American's mines in Brazil producing ferronickel.

    Mr Peter Bradford, chief executive of Independence Group Ltd, which is aiming to produce around 25,0000 tonnes of high-purity nickel this year from a new mine said that "The market dynamics will change in the coming years as a result of electric vehicles.” He added that "Battery growth is going to disrupt the market.”

    The big companies are already moving.

    Norilsk, the world's biggest nickel miner, in June announced a tie-up with the German battery maker BASF.

    Within a few weeks, BHP unveiled plans to retool its Nickel West division to start shipping nickel to battery manufacturers beginning in April 2019.

    Mr Eduard Haegel, division chief of Nickel West, expects demand for electric vehicle batteries to account for about 90 percent of the division's annual output of 100,000 tonnes within the next six years.

    Meanwhile, Vale is looking for a partner in its loss-making New Caledonia nickel complex. It has been in talks with the Chinese battery maker GEM Co, the Financial Times reported.

    Source : Gadgets Now
  16. forum rang 10 voda 8 november 2017 21:13
    LME Week galvanized by electric dreams - Andy Home

    The future is bright. The future is electric. The green technology revolution lit up this year's London Metals Exchange (LME) Week. "Electric vehicles are a great long-term story" for industrial metals, according to Colin Hamilton, head of commodities research at BMO Capital Markets. And this is a sector that has been looking for exactly that since the abrupt demise of the "super-cycle" story that accompanied the last big bull rally.

    Copper has traditionally been the talk of the LME Week cocktail parties and dinners because this is the time Chilean producer Codelco announces its premiums for the coming year.

    But this year copper was rudely shoved out of the London limelight by new hot metals such as lithium, cobalt and nickel. Particularly nickel, another core metallic component of the lithium-ion batteries that are going to power all those electric vehicles (EVs).

    The verbal buzz quickly translated to trading buzz. Nickel went on a turbo-charged, heavy-volume rally in both London and Shanghai. LME three-month nickel hit a two-year high of USD 13,030 per tonne.

    Which may be just a little bit premature in terms of its usage in electric vehicles, a slow-burn story over the next couple of years at least. But it was symptomatic of this week's focus on the sunny electric uplands rather than the more prosaic short-term outlook.

    And driving that change in psychology is the electric vehicle (EV) and the prospect of a whole new era for metals demand.

    CRU's Rebecca Gordon, with ever more car companies joining the electric revolution in response to ever more national and civic clean air mandates "We believe the EV market has reached a tipping point."

    Lots of people agree with that prognosis, judging by the number of attendees at CRU's "New energy vehicles" workshop.

    Just what EVs will really mean for metals demand is still high impossible to calculate, given the multiple moving parts of EV sales growth, lithium-ion battery chemistry and the requirements of grid and charging infrastructure. But multiple challenges to existing materials supply chains are assured, which means multiple opportunities for some.

    Including the LME itself, which included a round-table discussion of EVs in its Seminar, even though it doesn't have a lithium contract and its existing cobalt contract is for the wrong sort of cobalt. That might all change with the exchange signalling a more adventurous approach to new contracts, including potentially lithium.

    It too is looking towards an electric future beyond the more prosaic implementation of its multi-layered reform programme. Although this year's LME Week was a happier time for the exchange itself, it got a couple of reminders that the world of metals trading is also fast changing.

    CME, which likes to poop the LME's annual party, did so again this year with the announced launch of a new copper premium contract.

    Source : Reuters
  17. forum rang 10 voda 9 november 2017 17:13
    Elektrisch Opel moet in 2020 winstgevend zijn

    Gepubliceerd op 9 nov 2017 om 08:18 | Views: 702

    RÜSSELSHEIM (AFN/BLOOMBERG) - Opel en Vauxhall gaan zich vooral op elektrische en hybride auto's richten. De auto's van het bedrijf moeten op meer markten worden verkocht en er moet meer technologie gedeeld worden met moederbedrijf PSA Peugeot Citroën. Dat komt naar voren uit een donderdag gepubliceerd toekomstplan voor de onderneming.

    Verder moet Opel groeien op de markt voor kleine bedrijfswagens. De Duitse automaker moet dan over drie jaar alweer winstgevend zijn.

    Opel moet een Europese leider worden voor auto's met lage CO2-uitstoot. Dat gaan de Duitsers doen, door hun voertuigen op minder verschillende bodemgroepen te baseren en met minder motoren aan te bieden. Die technologieën worden gedeeld met het Franse moederbedrijf, de maker van Peugeot, Citroën en DS.

    Corsa
    In 2024 moet ieder Opel-voertuig een elektrische of hybride versie hebben. In 2020 zijn dat er al vier. Zo komt de nieuwe Corsa als volledig elektrische auto op de markt. Opel heeft met de Ampera e nu al een elektrische auto op de markt.
    In de plannen voor Opel is ook een beter gebruik van de fabrieken van de Duitsers opgenomen. In combinatie met kostenbesparingen elders moet dat ervoor zorgen dat de Duitse automaker bij een jaarlijkse verkoop van 800.000 voertuigen al geen verlies meer lijden.

    Plannen
    De plannen voor Opel lijken op de herstructureringsplannen die de Franse automaker zelf uitvoerde. Topman Carlos Tavares richtte zich daarbij op de meest winstgevende modellen en elimineerde overbodige kosten.

    PSA Peugeot Citroën kocht Opel in maart voor zo'n 2,2 miljard euro van General Motors. De Fransen willen met de aankoop een tegenwicht voor Volkswagen vormen. Het bedrijf herhaalde nog maar eens zich aan de bestaande cao-afspraken van Opel te willen houden. Daardoor vallen er zeker tot eind volgend jaar geen gedwongen ontslagen.
  18. forum rang 10 voda 10 november 2017 21:43
    Alliander riskeert boete van 2 miljoen voor oneerlijke concurrentie laadpalen

    Netbeheerder Alliander hangt een boete van 2 miljoen euro boven het hoofd wegens oneerlijke concurrentie op het gebied van elektrische laadpalen. Dat oordeelt het Gerechtshof Arnhem in een door Nuon aangespannen zaak.

    David Bremmer 10-11-17, 15:30 Laatste update: 15:51

    Het is al langer een grote ergernis van energiebedrijven: netwerkbeheerders die met belastinggeld allerlei commerciële initiatieven ontplooien op het gebied van duurzaamheid, zoals laadpalen en isolatie van huizen.

    Alliander is één van die partijen. Met dochter Allego stapte de netbeheerder in 2014 in de snel groeiende markt voor elektrische laadpalen. Het presenteert zich daarbij als 'totaalaanbieder van laadoplossingen', inclusief het leveren van elektriciteit.

    Dat is in strijd met de uit 1998 stammende Elektriciteitswet, claimt Nuon, dat vorig jaar naar de rechter stapte. Netbeheerders hebben de wettelijke taak voor betrouwbare stroom- en gasnetten te zorgen. Stroom leveren is sinds de splitsing in 2009 de taak van commerciële energiebedrijven. Allego dient zich daar volgens Nuon verre van te houden.

    Deze uitspraak bevestigt dat Allego geen laadpalen mag exploiteren als stroomlevering daar onderdeel van is

    Nuon in reactie op het vonnis
    Werkzaamheden aan het elektriciteitsnet in 's-Gravenzande. Volgens Nuon en andere energiebedrijven moeten netbeheerders zich op hun kerntaak richten en geen nevenactiviteiten ontplooien.
    Werkzaamheden aan het elektriciteitsnet in 's-Gravenzande. Volgens Nuon en andere energiebedrijven moeten netbeheerders zich op hun kerntaak richten en geen nevenactiviteiten ontplooien.

    Dwangsom
    Het lijkt aannemelijk dat Allego het verbod op commerciële ne­ven­ac­ti­vi­tei­ten heeft overtreden
    Gerechtshof Arnhem
    Allego, dat circa 800 laadpalen in Nederland uitbaat, poogde het probleem via een overeenkomst met duurzame stroomleverancier Vandebron te ondervangen. Hoewel toezichthouder ACM tevreden reageerde en een onderzoek naar Allego afbrak, vond Nuon dat onvoldoende. Allego wekt nog steeds de indruk aan provincies en gemeenten dat het stroom kan leveren, meent Nuon.

    Het Gerechtshof Arnhem is dat met het energiebedrijf eens en bevestigt de uitspraak van de rechtbank Arnhem, die het vorig jaar ook al met Nuon eens was. In het vandaag bekend geworden vonnis van dinsdag 7 november krijgt Allego een dwangsom van 50.000 euro voor elke nieuwe overtreding. Dit met een maximum van 2 miljoen euro.

    Als bewijs wijst het Hof op de deze zomer door Allego gewonnen aanbesteding voor twee taxi-snellaadpalen bij Eindhoven Centraal. Allego presenteerde zich bij de inschrijving als speler die alles rond de laadpalen regelt. ,,Door inschrijving heeft zij immers aangeboden elektriciteit te leveren voor de twee snellaadpalen", aldus de rechters.

    Het Hof wijst er daarnaast op dat de gemeente Eindhoven het contract slechts met Allego afsloot. Vandebron of andere stroomleveranciers staan er volledig buiten.

    Helderheid
    Nuons centrale aan de Hemweg in Amsterdam. Energiebedrijven zijn sinds de splitsing in 2009 geprivatiseerd. Ze leveren stroom en gas, maar mogen ook andere activiteiten verzorgen.

    Nuons centrale aan de Hemweg in Amsterdam. Energiebedrijven zijn sinds de splitsing in 2009 geprivatiseerd. Ze leveren stroom en gas, maar mogen ook andere activiteiten verzorgen. © ANP

    Nuon reageert verheugd. ,,Met deze uitspraak wordt nog eens bevestigd dat Allego geen laadpalen mag exploiteren als de levering van elektriciteit daarvan onderdeel is," laat het energiebedrijf in een verklaring weten. ,,Ook mag Allego zich niet presenteren als 'ontzorger' op het gebied van laadoplossingen, omdat dat impliceert dat Allego daarmee ook elektriciteit levert."

    Volgens Nuon verschaft de uitspraak helderheid voor opdrachtgevers als gemeenten, provincies en bedrijven die zich willen inzetten voor een goede laadinfrastructuur.

    Toch lijken alleen nieuwe regels de onduidelijkheid echt weg te kunnen nemen. De wet Voortgang Energietransitie, die momenteel in de Tweede Kamer op behandeling wacht, moet daarvoor zorgen. De rol van netbeheerders wordt daarin nauwkeuriger omschreven.

    Pikant
    De zaak is pikant, omdat Nuon en Alliander tot 2009 één bedrijf vormden. In dat jaar werden energiebedrijven op last van de overheid gesplitst. Gedachte is dat alleen de aanleg en het onderhoud van stroom- en gasnetten een publieke taak is. Het leveringsdeel is een puur commerciële bezigheid. Nuon werd daarop gekocht door het Zweedse Vattenfall voor bijna 10 miljard euro. Het Duitse RWE kocht Essent op voor een even groot bedrag.

    www.ad.nl/economie/alliander-riskeert...
3.212 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 161 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,50 +0,55%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links