Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Fugro AEX:FUR.NL, NL00150003E1

  • 23,840 19 apr 2024 12:46
  • -0,340 (-1,41%) Dagrange 23,580 - 23,900
  • 91.889 Gem. (3M) 386,8K

Fugro - derde kwartaal 2017

1.794 Posts
Pagina: «« 1 ... 75 76 77 78 79 ... 90 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 september 2017 22:41
    quote:

    Profitmaker schreef op 5 september 2017 08:41:

    PM verwacht een vrijwel onveranderde opening van de AEX vandaag waarbij Fugro toch weer (licht) onder druk zal komen te staan. Het goud van Profitmaker (EFT NUGT) zal ook vandaag zeer waarschijnlijk weer welig tieren en de waarde van het vermogen van PM weer flink doen toenemen. :-)
    Mooi verhaal wel. Ik moet altijd zo lachen om jouw berichten.
    Voor vandaag is je voorspelling niet gelukt, niet opgeven, morgen gewoon nog eens proberen.
    Wat gaat het worden 6 sept? Omhoog of naar beneden?
  2. forum rang 6 Chiddix 6 september 2017 08:30
    Beleggen is ook een beetje vooruitzien. De hoogte van de olieprijs heeft invloed op de koers van Fugro en de resultaten. Dat werd duidelijk in 2014. Olieprijs ging het putje in. Dacht dieptepunt $30. En weer aangetrokken rond de $50 gaandeweg. Bank of Amerika Merill Lynch voorspelde in Aug dat de ruwe olie met bijna 50% zal gaan stijgen van het huidige niveau tot $69 per vat in Juni 2018. Garantie tot aan de deur , het is een voorspelling. Maar wie weet.
  3. trq786 6 september 2017 10:04
    quote:

    Bystander schreef op 6 september 2017 09:46:

    We kunnen een handje helpen door je eigen aandelen in de laat te doen tegen een hoge prijs zodat de aandelen onderbod zijn en niet beschikbaar zijn voor banken om uit te lenen.
    Hele goeie suggestie! Doe ik bij elke aandeel die een short risico loopt.
  4. forum rang 6 Chiddix 6 september 2017 10:06
    quote:

    IQ schreef op 6 september 2017 09:31:

    Er moeten toch nog heel wat shorters aan de bak, niet slecht voor de koers Fugro, laat de paniek maar toeslaan.
    Bij een geleidelijke koersstijging zie je meestal geen short squeeze. Voor een short Q zal het wat harder moeten stijgen dan 0,10 of 0,20 eurocent erbij.
  5. [verwijderd] 6 september 2017 10:50
    PM heet zijn kansen gehad en zoekt nu een rustig plekje om te schuilen en zijn centen te tellen. Alle signalen in de industrie staan al enige maanden op groen en dat begint steeds meer door te klinken in de economie en zorgt voor verder consumentenvertrouwen. Ik verwacht een sterke 2e helft 2017 en een aanhoudende stijging van Fugro, ook al zal dat geen rechte stijgende lijn zijn. De 12 Euro grens zullen we snel passeren en dan door naar hogere regionen .
  6. forum rang 4 bartvde 6 september 2017 10:55
    Column van Marcel de Boer in FD:

    Olie gaat veel sneller dan u denkt naar $15 per vat
    Begin jaren tachtig voorspelde McKinsey dat er ongeveer 900.000 mobieltjes zouden zijn in het jaar 2000. In werkelijkheid waren dat er rond de millenniumwisseling 109 miljoen, ofwel 120 keer zo veel.
    Deze beroemde miskleun van het adviesbureau wordt gretig aangehaald door de IMF-economen Reda Cherif, Fuad Hasanov en Aditya Pande in hun rapport 'Riding the Energy Transition: Oil Beyond 2040'. Daarin maken ze tamelijk overtuigend duidelijk dat wat er met de mobieltjes gebeurde ook voor elektrische auto's in het verschiet ligt. Met verstrekkende economische en geopolitieke gevolgen.

    Afname van de vraag naar olie tekent zich wereldwijd af
    Dossier

    Nieuws en achtergronden over ontwikkelingen in de oliemarkt
    Geen mooi vooruitzicht voor exporteurs
    De vraag naar olie zal mondiaal geweldig inzakken, zo lees ik in het boeiende rapport dat al in mei is verschenen, maar opmerkelijk genoeg nauwelijks door de (internationale) pers is opgepakt — ik zag het toevallig maandag via LinkedIn voorbijkomen. De olieprijs zal naar verwachting in de komende twintig jaar convergeren tot het niveau van kolen en gas: ongeveer $15 per vat in de dollars van 2015. Ter vergelijking: een vat kost nu $53 en medio 2014 was dat nog $115. Geen mooi vooruitzicht voor Rusland, Saoedi-Arabië en andere exporteurs.

    IMF
    De economen schrijven:
    'Als de penetratie van de elektrische auto vergelijkbaar is met de transitie aan het begin van de twintigste eeuw van paarden naar verbrandingsmotoren, dan zullen we in het komende decennium een grote toename zien in het gebruik van elektrische wagens en het begin van de neergang van auto's met een verbrandingsmotor in het persoonlijke transport.'
    Tesla’s in Noorwegen
    Nu lopen de verwachtingen voor de opkomst van de elektrische auto geweldig uiteen, maar ze worden wel steeds beter. Zo heeft de Opec vorig jaar zijn prognose voor het aandeel elektrisch opgevoerd van 6% in 2040 naar 22%. Het Grantham Institute in Londen gaat uit van 50%, maar de IMF-economen gaan al in een snel transitiescenario uit van 90% in 2040.
    Tesla supercharger station in Taiwan
    Tesla supercharger station in TaiwanFoto: Reuters
    Dit laatste is misschien erg optimistisch, maar de belemmeringen die critici altijd opnoemen, zoals de hoge kosten en beperkte actieradius van elektrische wagens en het gebrek aan infrastructuur verdwijnen razendsnel. Zo zag ik tijdens mijn vakantie in Noorwegen op de meest afgelegen plekken Tesla's bij oplaadpunten staan.

    IMF
    Dominante rol van olie
    Olie heeft zo'n dominante rol in de energiemix gekregen omdat het lange tijd de enige energiebron was voor de transportsector. Niet minder dan 57% van de mondiale olievraag komt voor rekening van vracht- en personenvervoer (in de VS is dat zelfs 76%). Maar inmiddels zitten we volgens het IMF op het punt dat elektrische auto's concurrerend zijn en spoedig goedkoper dan diesels en benzinewagens, in zowel aanschaf als gebruik. De economen schrijven:
    'Als olie zijn rol als enige energiebron voor de transportsector verliest, dan zal olie niet langer worden gezien als het “zwarte goud. Hoewel het nog wel gebruikt zal worden, zal het moeten concurreren op een toch al drukke energiemarkt met gas, steenkool, kern- en hernieuwbare energie.'

    [1/2]
  7. forum rang 4 bartvde 6 september 2017 10:55
    IMF
    Vergelijk het met de Saoedische sjeik Zaki Yamani die al zei dat aan de steentijd geen einde is gekomen door een gebrek aan stenen. De scheepvaart zal bijvoorbeeld nog wel een tijdje op olie blijven drijven en de chemie zie ik ook niet ineens zonder kunnen.
    Datzelfde gold natuurlijk ook al voor steenkool. Veelzeggend genoeg fluctueert de prijs van de hoeveelheid warmte die met steenkool kan worden gegenereerd al anderhalve eeuw tussen de $10 en $15 per vat olie-equivalent (6 miljoen BTU, in dollars van nu). De prijs van gas is daar inmiddels ook naar bewogen en vermoedelijk gebeurt dat ook met olie.
    De auteurs stellen:
    ‘Als elektrische auto's vergelijkbaar zijn in prijs, maar veel goedkoper om op te laden en in onderhoud, dan moet de olieprijs substantieel dalen om auto's met een verbrandingsmotor concurrerend te houden.'
    'Leapfrogging'
    Zou je nu alle auto's in de VS ombouwen naar elektrisch, dan heb je natuurlijk veel extra stroom nodig. Maar als je die stroom zou opwekken met de olie die je nodig hebt om nu alle auto's mee te laten rijden, hou je ontzettend veel over. Op basis van de technologie van 2015 heb je 5,4 miljoen vaten per dag nodig, terwijl de VS er momenteel 9 miljoen vaten per dag doorheen jassen.
    Natuurlijk is het zo dat Chinezen, Indiërs en mensen in andere opkomende landen snel rijker worden en dus ook meer gaan rijden. Maar dit kan volgens Cherif, Hasanov en Pande van het IMF mooi gecompenseerd worden door de besparingen in de ontwikkelde landen. Hoewel, de groei van elektrisch zou wel eens vooral getrokken kunnen worden in de opkomende landen. 'Zij die pas laat energietechnologie omarmen maken de overstap doorgaans wel veel sneller', stellen de economen. 'Leapfrogging' heet dat. Ze wijzen erop dat China nu al de grootste markt is voor elektrische auto's.
    Duurzame energie
    Ondertussen zal het mondiale aanbod van energie geweldig toenemen door de enorme vlucht die hernieuwbare energie zal nemen. De kosten van energie uit wind, zon en biomassa dalen razendsnel. Die van zonnepanelen bijvoorbeeld met 80% sinds 2008 en die van windmolens met 60%. En de investeringen in nog veel meer efficiencyslagen nemen niet af, integendeel. Ook wordt in vrijwel elke hoek van de academische wereld gewerkt aan de oplossing van het belangrijkste probleem van elektriciteit, namelijk de opslag.
    Lithiumbatterijen worden steeds beter, er zijn plannen voor opslag in waterstofbromide, in gesmolten glas, in zink-luchtbatterijen en — de intrigerendste — in organische batterijen die zogeheten quinonen gebruiken uit rabarber. Uit onderzoek door McKinsey zullen de opslagkosten tussen nu en 2020 gehalveerd worden tot $200 per kilowattuur. Maar onderzoekers in Harvard, MIT en Stanford claimen al dat $100 spoedig bereikt wordt. Als dat lukt dan krijgt de wereld een nieuw aanzicht, begrijp ik van deskundigen.
    Implicaties
    De transitie van olie naar stroom heeft enorme gevolgen. Allereerst natuurlijk voor de olie-exporteurs. Natuurlijk kan de olieprijs nog een tijdje relatief hoog blijven. Als de prijzen nog wat lager uitkomen dan nu, dan zet dat een rem op innovaties en alternatieven, maar dat duurt niet lang. Het zeilschip wist zich ook nog een tijdje te handhaven naast de stoomschuit. Maar na zo'n fase wordt het lastig voor de Russen, Saoedi's, Venezolanen en bijvoorbeeld Angolezen.
    Naar verluidt is van iedere roebel die in Rusland wordt verdiend 70 cent energiegerelateerd. De rol die de Russen nu graag op het wereldtoneel willen spelen kunnen ze zonder diversifiëring van hun economie vergeten. In het Midden-Oosten zullen de verhoudingen drastisch veranderen en dat geldt ook voor Sub-Saharaans Afrika en grote delen van Latijns-Amerika. Voor olie-importeurs wordt het leven een stuk aangenamer, hoewel er in veel landen een alternatief zal moeten worden verzonnen voor belasting op benzine en andere brandstoffen.
    Verder zal de auto-industrie worden opgeschud. Elektrische auto's hebben veel minder onderdelen en hebben ook minder onderhoud nodig dan benzine- of dieselwagens. De waardeketens zullen korter worden en mogelijk zal er heel wat terughalen van productie uit lagelonenlanden, denkt het IMF. Veel nieuwe banen zullen worden gecreëerd in sectoren als de batterijproductie en het netwerkonderhoud.
    Voor beleggers in de olie- en gassector is de transitie vermoedelijk een drama. Daarvoor waarschuwde gouverneur Mark Carney van de Bank of England een paar jaar geleden al. Daar staat tegenover dat het natuurlijk geweldig nieuws is voor het klimaat.
    P.S.
    Een aardig weetje is dat in 1900 een derde van het Amerikaanse wagenpark elektrisch was. Uitvinder Thomas Edison droeg bij aan de verbetering van het concept en Ferdinand Porsche maakte in 1901 een hybride motor. Met de introductie van de T-Ford in 1912 was het echter snel gedaan met elektrische auto's. De benzinewagens waren 40% goedkoper en omdat het in landelijke gebied veel gemakkelijker was om benzinestations dan stroomnetwerken aan te leggen, verdwenen de elektrische karretjes snel. Tegen 1935 reed er vrijwel geen meer rond.

    fd.nl/economie-politiek/1217101/olie-...

    [2/2]
  8. [verwijderd] 6 september 2017 11:31
    @Bartvd, bedank t voor je bijdrage maar ik zie het als speculatieve info voor mogelijk toekomstige scenario's. Er kleven namelijk nog zoveel kantekeningen aan dergelijke ontwikkelingen dat het nog absoluut geen zekerheid geeft. Het is de taak van futurologen om hierover te filosoferen maar op basis van het verleden is echter wel zeker dat achteraf gezien al deze voorspellers op het verkeerde spoor zaten.

    Een mooi voorbeeld was te horen op een uitzending van BNR met daarin een bloemlezing over de ontwikkeling van de auto industrie door het NCAD (Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie). Kortweg had men 100 jaar geleden een zelfde soort mix van electrische, hybride, benzine en stoom auto's. Niemand die toen heeft kunnen voorspellen welke techniek de doorbraak kreeg in de afgelopen 100 jaar en daarbij was het percentage electirsche auto's toen zelfs hoger dan nu. Op dit moment is er eenzelfde mix aan techniek en is de vraag wederom wat is de toekomst.

    Natuurlijk lijkt het algehele besef in de ontwikkelde landen aan momentum te winnen om naar duurzame oplossingen te kijken maar diezelfde futurologen hebben ook een geweldige explosieve groei van de wereldbevolking voorspelt tot 2100. In grote delen van de wereld moeten nog altijd eerst de basisbehoeften worden vervuld en dat zal met conventionele technologie gebeuren , Hierdoor is het een heel goed scenario dat de vraag naar olie nog langere tijd een belangrijke factor zal blijven, en de transitie veel langer in beslag zal nemen. Grote delen van de industrie en economie zijn nog te afhankelijk van Olie en het is van essentieel belang om hierin te blijven investeren maar dat kan ook in combinatie met de vooruitgang in duurzame energie.
1.794 Posts
Pagina: «« 1 ... 75 76 77 78 79 ... 90 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Fugro is het schoolvoorbeeld van een geslaagde turnaround

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links