Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Hoe dichtbij is de elektrische en zelfrijdende auto?
Categorie: Column , Overig
Door
op dinsdag 15 augustus 2017
Views: 13.011
Verwonderd over zoveel onzin over elektrisch rijden. Tesla verbrandt inmiddels meer dan 1 lid dollar per kwartaal. Tesla blijft nog steeds ver achter bij produktiedoelstellingen. Verlies meer dan 13.000 dollar per auto. MODEL 3 wordt vermoedelijk een sof.Superzware auto, van 1600 kg, die bij ons meer dan euro 40.000 gaat kosten. Lullig model. LIJKT op die van de Nissan, Toyota uit de jaren 90. Mijn moeder zaliger had er zo een, een Datsun120y, .Sprekend die Tesla3. Kortom,die Tesla 3 heeft alles in zich om het Dafje van de komende tijd te worden. Goed voor kneuterige kleinburgers, maar niet voor mij.
Ik wou dat er autonoom elektronisch fietsen komen, hoef ik zelf dan niet te fietsen en genieten van het fietsen:-(.
De heer Henk Grootheid is verbonden aan Robeco. Heb rond 2000 alles verkocht wat met Robeco te maken had. Prima keuze. Wat deze meneer hier over elektrisch rijden te berde brengt, steunt me in de overtuiging,om nooit meer, maar dan ook nooit meer, bij Robeco te beleggen.
Ik rij uaz patriot. Doe hem nooit op slot en ik rij zelf. Hij zuipt redelijk. Maar hier in Rusland kost de benzine maar 40 cent dus het boeit mij niet. Voor de rest is hij goed voor over de steppe want het is eigenlijk een naar Siberië omgebouwde jeep. Kost ook geen moer verder. Enige nadeel is roest. Dat de. Wel weer
Oh ja hier in Siberië hebben ze van de winter een Tesla getest. Verder dan 40 km kwam hij niet. Zoiets. Swingers gewoon een echte auto nodig.
Deze winter eens flinke periode van ijzel sneeuw en gladheid met een temperatuur van zo rond de minus 5 tot 10 overdag en je ziet geen een elektrofiets meer en verdwijnen ze als sneeuw voor de zon in een berging of achteraf schuurtje. En alleen de echte diehards op een conventionele fiets die zie dan nog overdag door weer en wind voort ploeteren. G.S. Ps. En ze kunnen ook nog eens niet fatsoenlijk fietsen op die elektrofiets en verkeersregels nooit van gehoord en rij ze gewoon de sloot in als ze niet opzij gaan als ik er langs wil met mijn auto.
Waar in de kleine lettertjes staat dat je fietsers de sloot in mag rijden als ze niet opzij gaan. Op die Russische steppe zijn toch geen sloten. Maar klopt; batterijen verliezen enorm veel vermogen bij lage temp. Echte besparing treedt pas op bij bezuinigen op de te verplaatsen kilo's auto en op het gebruik van het rechtervoetje. Dus die geile Tesla SUV is natuurlijk slechts voor de bühne.
Het probleem met trends is dat er vaak een verschil is tussen succes in de markt, bv Amazon en Tesla, en financieel succes/winst. Ook is het vaak lastig afschatten wanneer de markt een nieuw idee oppikt. Daarom beleg ik liever pas als de trend bewezen is dan vele jaren voordien. Als het echt een succes wordt dan is het niet erg de eerste stijging te missen. Een trend die werkelijkheid is geworden is de internet bedrijven in China. Daar hoor ik bij IEX weinig over. Ik heb zelf een mandje met bedrijven als YY, TCEHY, ATHM, WB, YRD, BABA, MOMO. De meesten zijn meer dan verdubbeld sinds 1 jaar, en over langere tijd veel meer dan verdubbeld. Het leuke is dat die markt nog steeds groeit. Bv mobile payment zoals WeChat wallet en AliPay transactie volume steeg van 2012 naar 2016 van 12B$ naar 1200B$, 2020 verwachting is 3T$. Dat zijn succesvollere versies van ApplePay of Google wallet.
Overigens is de technologie voor veilig zelfrijdend nog lang niet gereed voor stadsverkeer. Dat geldt trouwens ook voor mens-bestuurd wanneer je kijkt naar de kwaliteit en variabiliteit van menselijk gedrag.
Dit artikel is te simpel. Electrisch rijden wordt alleen interessant als het economisch aantrekkelijker wordt dan benzine auto's EN als je overal je auto kan opladen. Eer dit gebeurt ben je jaren verder. Tevens moet het juridisch ingebed worden, mensen moeten wel het vertrouwen krijgen. Plus, de huidige generatie auto rijders is enkel gewend aan benzine auto's, die stappen niet zomaar over. Dat is wensdenken. Mensen zijn gewoonte dieren en conservatief. Ja, je hebt wat gadget freaks en trendsetters, maar dat is een kleine minderheid. Kortom; electrisch rijden wordt nog lang niet mainstream. Dat kan nog zeker 10 a 15 jaar duren. En zeker zelfrijdende auto's niet, dat is iets voor de volgende generatie(s).
Altijd leuk om zoveel mensen te zien reageren die lekker ouderwets blijven denken en totaal niet open staan voor verandering. Het gaat komen accepteer dat gewoon, dat heet evolutie.
Een elektrische auto is in essentie veel eenvoudiger dan de huidige auto. Daarom komt Volkswagen in 2022 met een elektrische auto. Mijn god, de model S is er sinds 2013 (5 jaar! geleden). Blijkbaar heeft Volkswagen dus bijna 10 jaar nodig om zo'n 'eenvoudig' ding op grote schaal te produceren.
Isildur1 schreef op 16 augustus 2017 12:15 :
Altijd leuk om zoveel mensen te zien reageren die lekker ouderwets blijven denken en totaal niet open staan voor verandering. Het gaat komen accepteer dat gewoon, dat heet evolutie.
Zeker. Over 10 jaar kan en/of mag het merendeel van die mensen waarschijnlijk niet eens meer rijden vanwege te gevorderde leeftijd en gebreken. Tegelijk is er dan weer een hele generatie 18 geworden, die het heel gewoon vindt dat een auto geen lawaai maakt en aan de stekker hangt. Ik kan me nog herinneren dat veel mensen, ook jongeren, zeiden dat ze geen mobiele telefoon wilden, want dan 'waren ze altijd bereikbaar' en dat 'was niet goed voor hun zielerust'. Nog geen 10 jaar geleden. Moet je diezelfde mensen nou eens zien, lopen met 2 of 3 van die dingen op zak en kunnen er niet van afblijven.
Isildur1 schreef op 16 augustus 2017 12:15 :
Altijd leuk om zoveel mensen te zien reageren die lekker ouderwets blijven denken en totaal niet open staan voor verandering. Het gaat komen accepteer dat gewoon, dat heet evolutie.
Wat gaat komen is het rijden op waterstof (brandstofcel), dat is veel simpeler en net zo schoon als elektrisch rijden. Massaal over op elektrisch rijden in de komende 10 tot 15 jaar gaat niet gebeuren omdat er te weinig elektriciteit wordt geproduceerd tenzij we alsnog alle kolencentrales gewoon in bedrijf laten en er extra bijbouwen.
Ik begrijp die hele hype rond de electrische auto niet, die dingen zijn gevaarlijk voor je gezondheid, enorme electrosmog waardes, vergelijkbaar meer hoogspanningsmasten. Dus al zou ik de duurste Tesla cadeau krijgen om in te rijden hoef ik hem niet te hebben...
holenbeer schreef op 16 augustus 2017 17:21 :
[...]
Zeker. Over 10 jaar kan en/of mag het merendeel van die mensen waarschijnlijk niet eens meer rijden vanwege te gevorderde leeftijd en gebreken.
Tegelijk is er dan weer een hele generatie 18 geworden, die het heel gewoon vindt dat een auto geen lawaai maakt en aan de stekker hangt.
Ik kan me nog herinneren dat veel mensen, ook jongeren, zeiden dat ze geen mobiele telefoon wilden, want dan 'waren ze altijd bereikbaar' en dat 'was niet goed voor hun zielerust'. Nog geen 10 jaar geleden. Moet je diezelfde mensen nou eens zien, lopen met 2 of 3 van die dingen op zak en kunnen er niet van afblijven.
Kromme vergelijking. Overgang naar mobiele telefonie: Extra functionaliteit/handiger in gebruik Paard naar auto: Extra functionaliteit/handiger in gebruik Stoommachine naar brandstof: Extra functionaliteit/handiger in gebruik Brandstof naar elektrisch: Welke extra functionaliteit? / Momenteel onhandiger in gebruik (kortere actieradius, lange oplaadtijden, duurder).
Al dat gedoe over elektrisch rijden.... 2 Problemen zie ik: 1) Kan IEMAND mij uitleggen waar we met alle accu's uit die auto's heengaan? We praten over een 100.000TON (!)aan accu's die er jaarlijks in Nederland in het milieu terecht komen. 2) De accu's gaan hooguit 8 jaar mee. Wie koopt er nog een tweedehands auto als die weet dat hij(zij) binnen enkele jaren tijd voor een kostenpost van enkele duizenden euro's komt te staan. Je koopt nu ook geen auto als je weet dat je binnen b.v. 2 jaar tijd de motor moet vervangen. Dat zijn mijn redenen elektrisch rijden niet als serieus te nemen.
We zien het wel, traditionele autofabrikanten zijn erg laag gewaardeerd en zijn echt niet achterlijk, zodra het momentum er is, springen ze echt wel over. Aan de andere kant zijn (externe) bedrijven zoals in de column genoemd extreem hoog gewaardeerd.
Model 3 is nog voor iets anders gebouwd dan zelfrijdendheid. Hij is er voor ride sharing. Alles werkt met software, zelfs het dasboardkastje. Wanneer jij je 8 uurtjes aan het suffen bent op kantoor, rijdt je auto taxi/koeiersritjes met de software als chauffeur. Passagiers worden in de gaten gehouden, niets in de auto is te stelen. Wat kost een auto je per dag? Laten we zeggen dat een zelfrijdende Model 3 met Tesla's ride share bij €50.000 begint. Voor je werkdag over is heeft je auto zich al voor je terugverdiend. Dát is de echte revolutie, en Tesla wil het er gewoon nog niet over hebben omdat ze teveel orders krijgen alleen al van mensen die graag zelf willen rijden. En, de concurrentie werkt aan wagens in dezelfde klasse, die hoeven niet al te wakker te worden. Dus heel de presentatie van de wagen was feitelijk anti-selling. Echt bizar.
BeursGollem schreef op 17 augustus 2017 12:05 :
Al dat gedoe over elektrisch rijden....
2 Problemen zie ik:
1) Kan IEMAND mij uitleggen waar we met alle accu's uit die auto's heengaan? We praten over een 100.000TON (!)aan accu's die er jaarlijks in Nederland in het milieu terecht komen.
2) De accu's gaan hooguit 8 jaar mee. Wie koopt er nog een tweedehands auto als die weet dat hij(zij) binnen enkele jaren tijd voor een kostenpost van enkele duizenden euro's komt te staan. Je koopt nu ook geen auto als je weet dat je binnen b.v. 2 jaar tijd de motor moet vervangen.
Dat zijn mijn redenen elektrisch rijden niet als serieus te nemen.
Simpel, ze worden 100% gerecycled. Tesla heeft daar een eigen proces voor in ontwikkeling. Zoek maar op. En zelfs als ze voor automotive verzwakt zijn, kun je er nog grid solutions mee bouwen. Een Tesla accu met nog maar 50% capaciteit (zeer extreem geval) is nog meerdere keren krachtiger dan de PowerWall bij je aan de muur. Je buren hebben graag een gecycelde (dus nog groenere) accu aan de muur. Die 8 jaar is een fictief getal. Gemiddelde drive accu zou dan 80% van de capaciteit over hebben? Daar kun je dus nog steeds prima mee naar Parijs. Niet in 1 sjees misschien, maar met een kwartiertje benen strekken halverwege. Big deal. Haal jij Parijs op 1 blaas? Ik koop over 8 jaar graag een 8 jaar oude Tesla.
Aantal posts per pagina:
20
50
100