Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,225 19 apr 2024 17:35
  • -0,016 (-1,29%) Dagrange 1,212 - 1,238
  • 1.717.700 Gem. (3M) 2,2M

Analyse toekomst postmarkt (rapport 10-07-2017)

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 9 augustus 2017 19:22

    www.rijksoverheid.nl/documenten/rappo...

    Analyse toekomst postmarkt

    Het belang van post in een digitale wereld

    Inhoud

    Managementsamenvatting 3

    Inleiding 5

    Hoofdstuk 1 | Postmarkt in transitie 7
    1.1 Ontwikkeling van de postmarkt 7
    1.2 Post als communicatiemedium 8
    1.3 Verschillende soorten brievenpost 8
    1.4 Veranderingen in gebruikersbehoeftes 9
    1.5 Sterk doorzettende krimpvan de markt 10

    Hoofdstuk 2 | De universele postdienst 12
    2.1 Wat is de universele postdienst (UPD) 12
    2.2 Wettelijke evaluatie UPD 2017 13
    2.3 De toekomst van de UPD 15

    Hoofdstuk 3 | Marktordening 17
    3.1 Terugblik: het introduceren van netwerkconcurrentie in Nederland 17
    3.2 Postmarkt anno 2017: krimp dwingt tot herijken economische analyse 19
    3.3 Strijdigheid doelen overheid 19
    3.4 Hoe overbruggen we de periode tussen de korte en lange termijn? 21
    3.5 Tot slot 21

    Hoofdstuk 4 | Belangen op de arbeidsmarkt 22
    4.1 Inleiding 22
    4.2 Huidige arbeidsmarktregelgeving 22
    4.3 Sectorspecifieke regels 24
    4.4 Fundamentele vragen 24

    Hoofdstuk 5 | Conclusies en vervolg toekomstige inrichting postmarkt 25

    Bijlage 1 | Toezeggingen en moties 26
    Bijlage 2 | Reactie op specifieke parlementaire aandachtspunten 28
    Bijlage 3 | Lijst van betrokken organisaties 31
  2. [verwijderd] 9 augustus 2017 19:23
    Pagina 3, linker kolom (1/3 Managementsamenvatting):

    Managementsamenvatting

    Iedere burger heeft recht op informatie en aansluiting op
    netwerken voor informatie-uitwisseling. Decennialang heeft post
    bijgedragen aan dit recht. Omdat post werd gezien als een
    basisvoorziening die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zou
    moeten zijn, zijn de publieke belangen van post in de zogenaamde
    universele postdienstverlening (UPD) wettelijk vastgelegd.
    Middels de UPD worden onder andere de belangen van consumenten
    (betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit) in het
    brievenbuspostsegment en klein-zakelijke gebruikers beschermd.
    De UPD-evaluatie laat zien dat de afgelopen 5 jaar deze belangen
    goed zijn geborgd.
    Het belang van post is echter tanende doordat post links en rechts
    wordt ingehaald door digitale alternatieven. Een ontwikkeling die
    in Nederland sneller gaat dan in de meeste andere landen. Met
    deze digitalisering verschuiven ook de consumentenbehoeften.
    Dit is af te leiden uit zowel de aanhoudende krimp van brievenbuspost
    als uit onderzoek van Gfk-Intomart dat laat zien dat de
    behoeften van consumenten gemiddeld lager liggen dan het
    huidige wettelijke beschermingsniveau. De vraag die dan rijst is
    welke bijdrage post nu en in de toekomst nog levert aan het recht
    op informatie.
    Op de zakelijke markt ontvouwt zich hetzelfde beeld. Ook hier is
    het belang van post tanende en zet de krimp hard door. Om de
    belangen van eindgebruikers op deze markt het best te borgen
    vertrouwde de overheid sinds 2009 op het marktmechanisme.
    Door introductie van concurrentie, zowel tussen netwerken als op
    het netwerk, zijn keuzemogelijkheden, lagere prijzen en een
    betere kwaliteit bereikt. Door de veel groter dan voorziene krimp
    is de concurrentie echter kwetsbaar.
    De UPD en het zakelijke segment zijn niet los van elkaar te zien.
    De kosten van het netwerk van de UPD-verlener worden namelijk
    verdeeld over de UPD-post en de zakelijke post, die bij de
    UPD-verlener over hetzelfde netwerk gaan. Door versnippering
    van zakelijke volumes over meerdere spelers op de markt,
    versmalt de basis om de kosten van het UPD-netwerk uit te
    smeren. Tegelijkertijd profiteert de UPD van kostenreducties
    behaald door concurrentie op het zakelijke segment. Door de
    krimp treedt er een strijdigheid op met de doelen die de overheid
    probeert te behalen op de postmarkt. Deze doelen zijn enerzijds
    het behartigen van concurrentie binnen de zakelijke markt, omdat
    daarmee de belangen op de zakelijke markt (keuzemogelijkheden,
    lagere prijzen, betere kwaliteit) het beste kunnen worden geborgd
    en anderzijds het borgen van de betaalbaarheid, toegankelijkheid
    en kwaliteit van de UPD. De paradoxale situatie doet zich nu voor
    dat het ene doel mogelijk ten koste gaat van het andere doel.
    Door dalende volumes wegen de voordelen van concurrentie.
  3. [verwijderd] 9 augustus 2017 19:24
    Pagina 3, rechter kolom (2/3 Managementsamenvatting):

    mogelijk minder op tegen de nadelen van het niet volledig kunnen
    benutten van schaalvoordelen.
    Deze druk op de UPD is het sterkst indien de huidige spelers op de
    postmarkt actief blijven en er parallelle bezorgnetwerken blijven
    bestaan. Hierdoor verminderen immers de schaalvoordelen bij de
    bezorging, hetgeen de grootste kostenpost in de productiekolom
    betreft. Dit roept de vraag op of het huidige uitgangspunt van
    netwerkconcurrentie nog opportuun is. Tegelijkertijd betreft het
    UPD-segment slechts een klein gedeelte van de markt, is het nog
    maar de vraag of het huidige voorzieningenniveau in de toekomst
    gehandhaafd zal blijven, en dienen alle bedrijven op de markt de
    kans te krijgen hun verdienmodellen aan te passen. Bovendien
    zorgt de concurrentie in het zakelijke segment voor lagere prijzen,
    keuzevrijheid en betere kwaliteit.
    Voor de korte termijn, waarbij de inrichting van de UPD ongemoeid
    wordt gelaten, zijn er enkele denkrichtingen te identificeren
    die het publieke belang van betaalbaarheid van de UPD kunnen
    borgen, rekening houdend met de belangen van bedrijven die
    actief zijn in de postmarkt. De grootste efficiëntiewinsten en
    daarmee minder druk op betaalbaarheid van de UPD zijn te
    behalen bij de bezorging in niet-stedelijke gebieden. Bezorgkosten
    zijn het grootste deel van de kosten in de keten en het is lastig om
    niet-stedelijke gebieden rendabel te bedienen vanwege de lage
    adressendichtheid. Er zou een hybride model kunnen ontstaan;
    concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet.
    Daarvoor zijn verschillende beleidsopties mogelijk die voor minder
    dubbeling van vaste kosten kunnen zorgen, zoals een concessiemodel,
    aanbestedingen of samenwerking op de bezorging in
    bepaalde gebieden.
    Op de langere termijn gaat de postmarkt mogelijk op in een
    bredere bezorgmarkt. Het postnetwerk kan dan als springplank
    dienen om de omslag te maken naar het aanbieden van andere
    (logistieke) diensten. Verder zouden andere logistieke spelers,
    nu nog niet actief in de postmarkt, delen van de postmarkt
    kunnen gaan bedienen met hun eigen netwerken. Zoals in zoveel
    markten zal het ene bedrijf slagen in deze transitie, het andere
    wellicht niet. Over dit eindbeeld zijn de meeste marktpartijen,
    belanghebbenden en experts het eens, over de wijze waarop deze
    ontwikkeling vorm zal krijgen en de rol van de overheid hierbij zijn
    de meningen verdeeld.
    Een echte toekomstbestendige inrichting van de postmarkt vraagt
    daarom om een reflectie op de publieke belangen die in de
    toekomst nog geborgd dienen te zijn op de postmarkt en de rol
    die concurrentie, toezicht en andere regelgeving hierbij in de
    toekomst kunnen spelen. Niet alleen in de postsector, maar ook in
  4. [verwijderd] 9 augustus 2017 19:24
    Pagina 4 (3/3 Managementsamenvatting):

    aanpalende sectoren. Arbeidsmarktregelgeving die de belangen
    van werkenden in de postmarkt borgt, is bijvoorbeeld ook
    relevant om in ogenschouw te nemen. Arbeidskosten zijn een
    groot deel van de kosten van logistieke dienstverleners en zijn
    daarmee van grote invloed op bedrijfsbeslissingen. Het feit dat
    arbeidskosten een groot deel uitmaken van de kosten van
    logistieke dienstverleners kan ook betekenen dat er een prikkel
    aanwezig is voor concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Een gelijk
    speelveld qua regulering tussen verschillende, maar aanpalende
    distributiesectoren, kan van belang zijn om bedrijfsbeslissingen
    niet te verstoren en convergentie tussen markten en daarmee het
    behalen van synergie- en schaalvoordelen mogelijk te maken.
    Deze reflectie moet antwoord geven op drie vragen die in
    bovenstaande analyse naar voren zijn gekomen:
    1. Wat is het publieke belang van brievenpost in de toekomst en
    wat betekent dat voor de regelgeving waarmee dit publieke
    belang op dit moment wordt geborgd?
    2. Wat betekenen de veranderingen in de markt voor de regels die
    de markt ordenen?
    3. Welke belangen staan onder druk gedurende de transitie en
    welke aanvullende maatregelen zijn nodig voor een geleidelijke
    transitie?
    Gelet op het tempo waarin de ontwikkelingen plaatsvinden en de
    snelheid waarmee de krimp zich voordoet, dient deze discussie
    door een nieuw kabinet zo snel mogelijk te worden gevoerd. De
    bedrijven hebben tijd nodig om zich aan te passen aan de vereiste
    transitie en zij zullen investeringsbeslissingen deels laten afhangen
    van definitieve beleidskeuzes ten aanzien van de toekomstige
    regulering van de postmarkt. Daarbij dient ook rekening te
    worden gehouden met mogelijk gewenste aanpassing van
    Europese en Nederlandse wetgeving.
  5. [verwijderd] 9 augustus 2017 19:31
    (Pagina 25)

    Hoofdstuk 5 | Conclusies en vervolg

    toekomstige inrichting postmarkt

    De postmarkt is op een kruispunt beland. Het belang van post is
    tanende, zowel voor consumenten als zakelijke gebruikers. Het
    huidige beschermingsniveau dat wordt verzekerd door de UPD is
    door de sterke krimp niet meer houdbaar en de postmarkt zal zo
    rond 2030 waarschijnlijk niet meer als losstaande markt bestaan.
    Deze constateringen worden ingegeven door de aanhoudende
    krimp die ervoor zorgt dat er een strijdigheid ontstaat tussen de
    twee doelen die de overheid steeds heeft beoogd te behalen op de
    postmarkt. Enerzijds bescherming van de consument via de UPD
    en anderzijds het behartigen van de belangen van de zakelijke
    gebruiker door het stimuleren van concurrentie. Door de sterke
    volumekrimp verschraalt de basis waarover kosten van de UPD
    kunnen worden omgeslagen. Betaalbaarheid van de UPD komt
    hierdoor onder druk te staan.
    Deze analyse lijkt erop te wijzen dat versmalling van de UPD en
    stelselaanpassingen serieus overwogen moeten worden om de
    beschikbaarheid en betaalbaarheid van de post voor bepaalde
    groepen op langere termijn te kunnen verzekeren. Kleine
    versoberingen zijn niet genoeg om de houdbaarheid van de UPD
    op termijn te borgen. Op de korte termijn is een aantal opties
    geïdentificeerd die de houdbaarheid van de UPD kunnen ondersteunen,
    rekening houdend met het belang van bedrijven.
    Concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet kan als leidraad
    dienen. Zo kunnen schaalvoordelen beter worden benut, inefficiënte
    verdubbeling van kosten worden voorkomen en de baten
    van marktwerking worden benut waar dat kan. Diverse beleidsopties
    kunnen hiervoor zorgen, zoals een vorm van (regionaal)
    aanbesteden, concessies of samenwerking.
    Op de langere termijn, na 2025, zal de postmarkt waarschijnlijk
    opgaan in een bredere bezorgmarkt. Er dient daarom nagedacht
    te worden hoe de omslag van een specifieke postmarkt naar een
    bredere bezorgmarkt gemaakt kan worden en hoe tijdens de
    transitie hiernaartoe de belangen van eindgebruikers, bedrijven en
    werknemers zo goed mogelijk kunnen worden geborgd.
    Nadenken over de route naar deze bredere bezorgmarkt vanuit de
    huidige situatie op de postmarkt is pas mogelijk als duidelijk is
    welke rol post in de toekomst nog zal spelen en welke vorm van
    bescherming daarbij van de overheid is gewenst. Een herijking van
    de publieke belangen om te bepalen voor welke groepen in de
    samenleving er op het gebied van postvoorziening nog bescherming
    nodig is, en de daarbij behorende afbakening van de UPD, is
    nodig. Van daaruit kunnen de bijbehorende consequenties voor de
    marktordening en het transitiepad naar meer structurele stelselaanpassingen
    worden bepaald. Ook kunnen kleinere vraagstukken
    die op korte termijn kunnen spelen steeds worden getoetst of
    deze in lijn zijn met de lange termijn ontwikkeling. Tijdens de
    transitiefase is het van belang dat mogelijke belemmeringen die
    convergentie in de weg kunnen staan, worden weggenomen.
    Verschillen in regelgeving tussen verschillende markten kunnen
    beslissingen teveel sturen, waardoor mogelijk een suboptimale
    situatie wordt bereikt. Daarnaast is het van belang dat de transitie
    op de postmarkt geleidelijk verloopt met het oog op de
    werkgelegenheid.
    De keuze voor de gewenste omvang voor de UPD van de toekomst,
    de uitvoering daarvan en uiteindelijk politieke besluitvorming
    daarover ligt bij een nieuw kabinet. Deze analyse biedt de basis
    om snel te kunnen starten met de uitwerking van een definitieve
    beleidsrichting. Snelheid is belangrijk in het licht van de voortgaande
    krimp op de postmarkt en de druk die dit met zich
    meebrengt op de markt. Marktpartijen hebben reguleringszekerheid
    nodig om zich tijdig aan te kunnen passen aan de marktontwikkelingen.
    Daarbij komt dat de uitkomsten van de beleidsafwegingen
    van een nieuw kabinet dienen te worden ingepast in
    (Europese) regelgeving en operationele processen van bedrijven.
    De onderhandelingen over de herziening van de Postrichtlijn
    zullen naar verwachting in 2020 beginnen, maar de voorbereiding
    gaat naar verwachting in 2018 al van start. De discussie over de
    Nederlandse inbreng dient daarom tijdig te worden gestart.
  6. [verwijderd] 9 augustus 2017 19:45
    Korte omschrijving van de betrokken instanties die onderzoek hebben verricht naar het functioneren van de huidige postmarkt:

    "KWINK en Rebel groep hebben een evaluatie uitgevoerd van de Universele Postdienstverlening (UPD). Onderzoeksbureau GfK heeft de behoeften van Nederlandse consumenten in kaart gebracht voor het verzenden en ontvangen van post: Analyse toekomst postmarkt."

    www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links