Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Analyse toekomst postmarkt (rapport 10-07-2017)
Volgen
www.rijksoverheid.nl/documenten/rappo... Analyse toekomst postmarkt Het belang van post in een digitale wereld Inhoud Managementsamenvatting 3 Inleiding 5 Hoofdstuk 1 | Postmarkt in transitie 7 1.1 Ontwikkeling van de postmarkt 7 1.2 Post als communicatiemedium 8 1.3 Verschillende soorten brievenpost 8 1.4 Veranderingen in gebruikersbehoeftes 9 1.5 Sterk doorzettende krimpvan de markt 10 Hoofdstuk 2 | De universele postdienst 12 2.1 Wat is de universele postdienst (UPD) 12 2.2 Wettelijke evaluatie UPD 2017 13 2.3 De toekomst van de UPD 15 Hoofdstuk 3 | Marktordening 17 3.1 Terugblik: het introduceren van netwerkconcurrentie in Nederland 17 3.2 Postmarkt anno 2017: krimp dwingt tot herijken economische analyse 19 3.3 Strijdigheid doelen overheid 19 3.4 Hoe overbruggen we de periode tussen de korte en lange termijn? 21 3.5 Tot slot 21 Hoofdstuk 4 | Belangen op de arbeidsmarkt 22 4.1 Inleiding 22 4.2 Huidige arbeidsmarktregelgeving 22 4.3 Sectorspecifieke regels 24 4.4 Fundamentele vragen 24 Hoofdstuk 5 | Conclusies en vervolg toekomstige inrichting postmarkt 25 Bijlage 1 | Toezeggingen en moties 26 Bijlage 2 | Reactie op specifieke parlementaire aandachtspunten 28 Bijlage 3 | Lijst van betrokken organisaties 31
Pagina 3, linker kolom (1/3 Managementsamenvatting): Managementsamenvatting Iedere burger heeft recht op informatie en aansluiting op netwerken voor informatie-uitwisseling. Decennialang heeft post bijgedragen aan dit recht. Omdat post werd gezien als een basisvoorziening die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zou moeten zijn, zijn de publieke belangen van post in de zogenaamde universele postdienstverlening (UPD) wettelijk vastgelegd. Middels de UPD worden onder andere de belangen van consumenten (betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit) in het brievenbuspostsegment en klein-zakelijke gebruikers beschermd. De UPD-evaluatie laat zien dat de afgelopen 5 jaar deze belangen goed zijn geborgd. Het belang van post is echter tanende doordat post links en rechts wordt ingehaald door digitale alternatieven. Een ontwikkeling die in Nederland sneller gaat dan in de meeste andere landen. Met deze digitalisering verschuiven ook de consumentenbehoeften. Dit is af te leiden uit zowel de aanhoudende krimp van brievenbuspost als uit onderzoek van Gfk-Intomart dat laat zien dat de behoeften van consumenten gemiddeld lager liggen dan het huidige wettelijke beschermingsniveau. De vraag die dan rijst is welke bijdrage post nu en in de toekomst nog levert aan het recht op informatie. Op de zakelijke markt ontvouwt zich hetzelfde beeld. Ook hier is het belang van post tanende en zet de krimp hard door. Om de belangen van eindgebruikers op deze markt het best te borgen vertrouwde de overheid sinds 2009 op het marktmechanisme. Door introductie van concurrentie, zowel tussen netwerken als op het netwerk, zijn keuzemogelijkheden, lagere prijzen en een betere kwaliteit bereikt. Door de veel groter dan voorziene krimp is de concurrentie echter kwetsbaar. De UPD en het zakelijke segment zijn niet los van elkaar te zien. De kosten van het netwerk van de UPD-verlener worden namelijk verdeeld over de UPD-post en de zakelijke post, die bij de UPD-verlener over hetzelfde netwerk gaan. Door versnippering van zakelijke volumes over meerdere spelers op de markt, versmalt de basis om de kosten van het UPD-netwerk uit te smeren. Tegelijkertijd profiteert de UPD van kostenreducties behaald door concurrentie op het zakelijke segment. Door de krimp treedt er een strijdigheid op met de doelen die de overheid probeert te behalen op de postmarkt. Deze doelen zijn enerzijds het behartigen van concurrentie binnen de zakelijke markt, omdat daarmee de belangen op de zakelijke markt (keuzemogelijkheden, lagere prijzen, betere kwaliteit) het beste kunnen worden geborgd en anderzijds het borgen van de betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit van de UPD. De paradoxale situatie doet zich nu voor dat het ene doel mogelijk ten koste gaat van het andere doel. Door dalende volumes wegen de voordelen van concurrentie.
Pagina 3, rechter kolom (2/3 Managementsamenvatting): mogelijk minder op tegen de nadelen van het niet volledig kunnen benutten van schaalvoordelen. Deze druk op de UPD is het sterkst indien de huidige spelers op de postmarkt actief blijven en er parallelle bezorgnetwerken blijven bestaan. Hierdoor verminderen immers de schaalvoordelen bij de bezorging, hetgeen de grootste kostenpost in de productiekolom betreft. Dit roept de vraag op of het huidige uitgangspunt van netwerkconcurrentie nog opportuun is. Tegelijkertijd betreft het UPD-segment slechts een klein gedeelte van de markt, is het nog maar de vraag of het huidige voorzieningenniveau in de toekomst gehandhaafd zal blijven, en dienen alle bedrijven op de markt de kans te krijgen hun verdienmodellen aan te passen. Bovendien zorgt de concurrentie in het zakelijke segment voor lagere prijzen, keuzevrijheid en betere kwaliteit. Voor de korte termijn, waarbij de inrichting van de UPD ongemoeid wordt gelaten, zijn er enkele denkrichtingen te identificeren die het publieke belang van betaalbaarheid van de UPD kunnen borgen, rekening houdend met de belangen van bedrijven die actief zijn in de postmarkt. De grootste efficiëntiewinsten en daarmee minder druk op betaalbaarheid van de UPD zijn te behalen bij de bezorging in niet-stedelijke gebieden. Bezorgkosten zijn het grootste deel van de kosten in de keten en het is lastig om niet-stedelijke gebieden rendabel te bedienen vanwege de lage adressendichtheid. Er zou een hybride model kunnen ontstaan; concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet. Daarvoor zijn verschillende beleidsopties mogelijk die voor minder dubbeling van vaste kosten kunnen zorgen, zoals een concessiemodel, aanbestedingen of samenwerking op de bezorging in bepaalde gebieden. Op de langere termijn gaat de postmarkt mogelijk op in een bredere bezorgmarkt. Het postnetwerk kan dan als springplank dienen om de omslag te maken naar het aanbieden van andere (logistieke) diensten. Verder zouden andere logistieke spelers, nu nog niet actief in de postmarkt, delen van de postmarkt kunnen gaan bedienen met hun eigen netwerken. Zoals in zoveel markten zal het ene bedrijf slagen in deze transitie, het andere wellicht niet. Over dit eindbeeld zijn de meeste marktpartijen, belanghebbenden en experts het eens, over de wijze waarop deze ontwikkeling vorm zal krijgen en de rol van de overheid hierbij zijn de meningen verdeeld. Een echte toekomstbestendige inrichting van de postmarkt vraagt daarom om een reflectie op de publieke belangen die in de toekomst nog geborgd dienen te zijn op de postmarkt en de rol die concurrentie, toezicht en andere regelgeving hierbij in de toekomst kunnen spelen. Niet alleen in de postsector, maar ook in
Pagina 4 (3/3 Managementsamenvatting): aanpalende sectoren. Arbeidsmarktregelgeving die de belangen van werkenden in de postmarkt borgt, is bijvoorbeeld ook relevant om in ogenschouw te nemen. Arbeidskosten zijn een groot deel van de kosten van logistieke dienstverleners en zijn daarmee van grote invloed op bedrijfsbeslissingen. Het feit dat arbeidskosten een groot deel uitmaken van de kosten van logistieke dienstverleners kan ook betekenen dat er een prikkel aanwezig is voor concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Een gelijk speelveld qua regulering tussen verschillende, maar aanpalende distributiesectoren, kan van belang zijn om bedrijfsbeslissingen niet te verstoren en convergentie tussen markten en daarmee het behalen van synergie- en schaalvoordelen mogelijk te maken. Deze reflectie moet antwoord geven op drie vragen die in bovenstaande analyse naar voren zijn gekomen: 1. Wat is het publieke belang van brievenpost in de toekomst en wat betekent dat voor de regelgeving waarmee dit publieke belang op dit moment wordt geborgd? 2. Wat betekenen de veranderingen in de markt voor de regels die de markt ordenen? 3. Welke belangen staan onder druk gedurende de transitie en welke aanvullende maatregelen zijn nodig voor een geleidelijke transitie? Gelet op het tempo waarin de ontwikkelingen plaatsvinden en de snelheid waarmee de krimp zich voordoet, dient deze discussie door een nieuw kabinet zo snel mogelijk te worden gevoerd. De bedrijven hebben tijd nodig om zich aan te passen aan de vereiste transitie en zij zullen investeringsbeslissingen deels laten afhangen van definitieve beleidskeuzes ten aanzien van de toekomstige regulering van de postmarkt. Daarbij dient ook rekening te worden gehouden met mogelijk gewenste aanpassing van Europese en Nederlandse wetgeving.
(Pagina 25) Hoofdstuk 5 | Conclusies en vervolg toekomstige inrichting postmarkt De postmarkt is op een kruispunt beland. Het belang van post is tanende, zowel voor consumenten als zakelijke gebruikers. Het huidige beschermingsniveau dat wordt verzekerd door de UPD is door de sterke krimp niet meer houdbaar en de postmarkt zal zo rond 2030 waarschijnlijk niet meer als losstaande markt bestaan. Deze constateringen worden ingegeven door de aanhoudende krimp die ervoor zorgt dat er een strijdigheid ontstaat tussen de twee doelen die de overheid steeds heeft beoogd te behalen op de postmarkt. Enerzijds bescherming van de consument via de UPD en anderzijds het behartigen van de belangen van de zakelijke gebruiker door het stimuleren van concurrentie. Door de sterke volumekrimp verschraalt de basis waarover kosten van de UPD kunnen worden omgeslagen. Betaalbaarheid van de UPD komt hierdoor onder druk te staan. Deze analyse lijkt erop te wijzen dat versmalling van de UPD en stelselaanpassingen serieus overwogen moeten worden om de beschikbaarheid en betaalbaarheid van de post voor bepaalde groepen op langere termijn te kunnen verzekeren. Kleine versoberingen zijn niet genoeg om de houdbaarheid van de UPD op termijn te borgen. Op de korte termijn is een aantal opties geïdentificeerd die de houdbaarheid van de UPD kunnen ondersteunen, rekening houdend met het belang van bedrijven. Concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet kan als leidraad dienen. Zo kunnen schaalvoordelen beter worden benut, inefficiënte verdubbeling van kosten worden voorkomen en de baten van marktwerking worden benut waar dat kan. Diverse beleidsopties kunnen hiervoor zorgen, zoals een vorm van (regionaal) aanbesteden, concessies of samenwerking. Op de langere termijn, na 2025, zal de postmarkt waarschijnlijk opgaan in een bredere bezorgmarkt. Er dient daarom nagedacht te worden hoe de omslag van een specifieke postmarkt naar een bredere bezorgmarkt gemaakt kan worden en hoe tijdens de transitie hiernaartoe de belangen van eindgebruikers, bedrijven en werknemers zo goed mogelijk kunnen worden geborgd. Nadenken over de route naar deze bredere bezorgmarkt vanuit de huidige situatie op de postmarkt is pas mogelijk als duidelijk is welke rol post in de toekomst nog zal spelen en welke vorm van bescherming daarbij van de overheid is gewenst. Een herijking van de publieke belangen om te bepalen voor welke groepen in de samenleving er op het gebied van postvoorziening nog bescherming nodig is, en de daarbij behorende afbakening van de UPD, is nodig. Van daaruit kunnen de bijbehorende consequenties voor de marktordening en het transitiepad naar meer structurele stelselaanpassingen worden bepaald. Ook kunnen kleinere vraagstukken die op korte termijn kunnen spelen steeds worden getoetst of deze in lijn zijn met de lange termijn ontwikkeling. Tijdens de transitiefase is het van belang dat mogelijke belemmeringen die convergentie in de weg kunnen staan, worden weggenomen. Verschillen in regelgeving tussen verschillende markten kunnen beslissingen teveel sturen, waardoor mogelijk een suboptimale situatie wordt bereikt. Daarnaast is het van belang dat de transitie op de postmarkt geleidelijk verloopt met het oog op de werkgelegenheid. De keuze voor de gewenste omvang voor de UPD van de toekomst, de uitvoering daarvan en uiteindelijk politieke besluitvorming daarover ligt bij een nieuw kabinet. Deze analyse biedt de basis om snel te kunnen starten met de uitwerking van een definitieve beleidsrichting. Snelheid is belangrijk in het licht van de voortgaande krimp op de postmarkt en de druk die dit met zich meebrengt op de markt. Marktpartijen hebben reguleringszekerheid nodig om zich tijdig aan te kunnen passen aan de marktontwikkelingen. Daarbij komt dat de uitkomsten van de beleidsafwegingen van een nieuw kabinet dienen te worden ingepast in (Europese) regelgeving en operationele processen van bedrijven. De onderhandelingen over de herziening van de Postrichtlijn zullen naar verwachting in 2020 beginnen, maar de voorbereiding gaat naar verwachting in 2018 al van start. De discussie over de Nederlandse inbreng dient daarom tijdig te worden gestart.
Korte omschrijving van de betrokken instanties die onderzoek hebben verricht naar het functioneren van de huidige postmarkt: "KWINK en Rebel groep hebben een evaluatie uitgevoerd van de Universele Postdienstverlening (UPD). Onderzoeksbureau GfK heeft de behoeften van Nederlandse consumenten in kaart gebracht voor het verzenden en ontvangen van post: Analyse toekomst postmarkt."www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
Indrukwekkend Martijn! Genoeg "leesvoer" voor de komende dagen.
HJ deTuinman schreef op 9 augustus 2017 21:11 :
Indrukwekkend Martijn! Genoeg "leesvoer" voor de komende dagen.
Inderdaad, meer dan genoeg "leesvoer". :-) (Dank)
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)