Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

Tomtom augustus 2017

2.207 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 111 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. joe123 3 augustus 2017 09:14
    Op kanaal Z werden de resultaten van melexis besproken.
    De ceo deelde mee dat er in elke nieuwe tesla 20 sensoren van melexis zitten,en dat de groei tussen 2020 en 2025 enorm zal stijgen.
    Waarom blijft dit voor melexis geen geheim om dit geweldige nieuws bekend te maken.TomTom daarentegen?
  2. apollo 3 augustus 2017 09:20
    quote:

    holenbeer schreef op 3 augustus 2017 09:10:

    Zag trouwens bij de AFM dat CV in mei een hele berg opties heeft verzilverd, als,ik het goed interpreteer. Inkoop in de 5, verkoop iets van 9,46. Heeft die aandelen dus niet gehouden. Over andere founders zag ik niet of nauwelijks dat soort info, laat staan die volumes.
    Die verlaat het zinkende schip?
  3. [verwijderd] 3 augustus 2017 09:23
    quote:

    harrysnel schreef op 3 augustus 2017 09:00:

    In aanvulling op mijn posting over Siemens: het opgehaalde geld dmv beursgang kan natuurlijk ook slaan op het doen van overnames door Siemens in desbetreffende sector. Feitelijk maakt dit niet uit omdat als er om te groeien in Health middels IPO voorzien is in behoefte aan middelen dan zal de reeds aanwezige financiële slagkracht om overnames te doen geheel gebruikt kunnen worden voor rest van het bedrijf. Siemens heeft een Vision 2020 programma waarbij zij leidende rol willen spelen bij nieuwe technologieën. De zelfrijdende auto hoort daar ook bij en overname Mentor Graphics past daar in. Zie persbericht:

    "This acquisition decisively extends Siemens' leading Digital Enterprise Software portfolio with Mentor’s well established electronics IC and systems design, simulation and manufacturing solutions. These capabilities are essential for today's smart connected products such as autonomous vehicles..."

    www.siemens.com/press/pool/de/pressem...

    Dus: Siemens wil een grote speler worden op gebied van SDC en heeft financiële slagkracht. Dat maakt TomTom niet per definitie een overnameprooi maar de bedrijven versterken elkaar wel. Net als dat TomTom ook goed bij Bosch zou passen.
    Interessant dat ook Siemens een mogelijke koper is. Ik betwijfel of ze op kunnen tegen biedingen van techreuzen als Apple en Baidu. Vooral Baidu is duidelijk in zijn plannen om de SDC-markt te veroveren. Ze hebben wereldwijde ambities en zijn nu al koploper in AI. De Apollo-alliantie ziet er ook een stuk veelbelovender uit dan wat Apple en Google tot op heden laten zien.
    En Baidu gaat nu de TomTom-technologie in China uitrollen. In 2018 komen er voorzichtig de eerste licentiefees, maar in China gaat het vanaf 2019 volledig los. Die markt alleen al is straks goed voor 35%-40% van de wereldmarkt.
  4. Juun 3 augustus 2017 09:32
    quote:

    holenbeer schreef op 3 augustus 2017 09:10:

    Zag trouwens bij de AFM dat CV in mei een hele berg opties heeft verzilverd, als,ik het goed interpreteer. Inkoop in de 5, verkoop iets van 9,46. Heeft die aandelen dus niet gehouden. Over andere founders zag ik niet of nauwelijks dat soort info, laat staan die volumes.
    Misschien een aanwijzing dat ze uit actieve dienst gaat. Voor vertrek moet je je personeelsopties verzilveren, of de stukken laten leveren, anders lopen ze waardeloos af.
  5. forum rang 6 tatje 3 augustus 2017 09:33
    quote:

    holenbeer schreef op 3 augustus 2017 09:10:

    Zag trouwens bij de AFM dat CV in mei een hele berg opties heeft verzilverd, als,ik het goed interpreteer. Inkoop in de 5, verkoop iets van 9,46. Heeft die aandelen dus niet gehouden. Over andere founders zag ik niet of nauwelijks dat soort info, laat staan die volumes.
    Je MOET opties verzilveren, binnen 4 jaar NA de eerste 3 jaar.
    De 3 plus 4 regel :-)
  6. [verwijderd] 3 augustus 2017 09:46
    waarschijnlijk wil niemand bieden op TT ..
    iedereen denkt toch dat Baidu of Msoft , Bosch of Apple of wie dan ook er meer voor gaat bieden..
    Dus iedereen vindt het best dat TT onafhankelijk blijft..

    Dat is het: TT is onverkoopbaar, want je weet , als TT een bord plaatst zal uiteindelijk Apple het meeste bieden. Al is het maar om de concurrentie dwars te zitten..
  7. harrysnel 3 augustus 2017 09:54
    quote:

    holenbeer schreef op 3 augustus 2017 09:00:

    [...]
    Interessant! Zou een bak zijn als Siemens een poging waagt.
    Dat Mentor Graphics platform lijkt me iets voor in de auto, kan je zo aan het TT platform voor alle auto's knopen?
    Er zijn heel veel verschillende scenario's te bedenken over strategische stappen zoals samenwerking, overname, exit, deelname etc. De SDC is een grote puzzel waar de stukjes op hun plaats moeten vallen. Of van de tafel als ze niet passen.

    Als ik de enorme belangen zie vanwege de grootte van de potentiële markt SDC/Connected Car/IOT, de hoge M&A activiteit (HERE, Autonavi, Waze, Cruise Automation, Otto, Autonomos)......en dat dan afzet tegen het koersverloop van TomTom, waarbij ik (en met mij velen) een enorme onderwaardering zie van de TomTom assets,dan vraag ik mij of "hoe dat toch mogelijk is". Daarbij zie ik ook vanuit TomTom tot voor kort geen enkele behoefte om een einde te maken aan die onderwaardering middels betere IR/PR en veel geheimzinnig gedoe (PB VW ingetrokken, Nissan verspreking, Volvo uitgelekt).

    Mijn indruk: TomTom probeert "tijd te rekken" in een sector waar de waarderingen door het dak gaan door:
    - focus op WPA/Consumer + conservatief boekhouden.
    - downplayen van de assetwaarde (E8 is faire waardering, HERE heeft groter marktaaandeel dus hogere waardering voor dat platform is logisch, Telematics is niet zoveel waard als Fleetmatics, TomTom wil zelfstandig blijven).
    - te praten over het positioneren voor Endgame. Praten over benodigde investeringen en dat het nog onzeker is "hoe het speelveld er uiteindelijk zal,uitzien".
    - bij het afsluiten van samenwerkingen zoals onlangs met Baidu te vermelden dat dit geen invloed heeft op de korte termijn inkomsten.

    Ik begrijp dat je de eigen onderneming niet gaat "hypen" en realistisch wilt blijven maar bij TomTom is dit realisme doorgeslagen naar het downplayen van het eigen bedrijf.

    Als ik dan denk naar de reden waarom een bedrijf hiervoor kiest dan heeft dat m.i. mogelijk te maken met een strategische stap die ooit gezet gaat worden en waarvoor een bepaald koersniveau van aandeel als basis dient. "Dirty exit", deelname in aandelenkapitaal of overname van bedrijfsonderdeel van TomTom.

    Het gecontroleerde koersverloop en downplayen management kan ik alleen verklaren als er tijd moet worden overbrugd. Bv dat het contract met Apple een voorwaarde heeft dat er geen verandering in eigendomsstructuur mogelijk is voor X jaar. Of dat Bosch opdraait voor groot deel van de investeringen in RRS maar dat het dan wel recht heeft om in te stappen tegen koers X. Of dat TomTom met het consortium van HERE kopers heeft afgesproken minimaal X jaar zelfstandig te blijven als daar business tegenover staat....etc.

    En vandaag moest ik daar aan denken toen ik las over Siemens. Siemens stond aan de basis van TT Automotive. Ook daar kunnen nu 10 jaar geleden afspraken gemaakt zijn waarvan wij geen weet hebben.

    Speculatief gehalte van bovenstaande is torenhoog maar ik probeer een verklaring te vinden voor het koersverloop van de afgelopen jaren.
  8. [verwijderd] 3 augustus 2017 09:59
    Koers is weer terug bij af..
    dus we kunnen concluderen dat:
    1. Baidu niets bijzonders is. iedereen die daar op gekocht heeft, jammer joh
    2. mededeling sports verkoop, aandelen inkoop ook niet belangrijk is...
    3. tesla geruchten, 30 % take rate, en wvttk....is ook onbelangrijk

    Dus als dit soort berichten niet helpt ...
  9. [verwijderd] 3 augustus 2017 10:01
    Niemand KAN bieden op TomTom. De koers staat momenteel nog veel te ver onder de huidige minimale assetwaarde van 40 euro (misschien is dat wel de reden dat grootaandeelhouders de boel bewust (laten) drukken?).

    Grootaandeelhouders gaan echt niet voor minder dan 40 euro verkopen. Kennelijk kan alleen de verhoging van de winstgevendheid de koers de goede kant uitbrengen. De groei met minimaal 15% CAGR voor de drie softwaredivisies met hoge en schaalbare marges (Automotive, Licensing en Telematics) is al binnen.

    Nu eerst de bleeder Sports snel de deur uit en de wpa kan volgend jaar zeer eenvoudig verdubbelen. Komt TomTom dan met de verwachting dat men die verdubbeling ook voor de jaren 2019 en 2020 verwacht (is eigenlijk ook al binnen door orderboek Automotive), dan kan de koers snel naar de assetwaarde toe. Laat dan de biedingen maar komen!

    edit: Lees nu je post harry, maar we denken er op hoofdlijnen hetzelfde over. Er is kennelijk een plan.

    (qua M&A in de sector vergeet je Mobileye; die ging qua waardering voor zo'n 40x de waardering van TomTom; dit terwijl TomTom de betere technologie heeft en met RRS-roadDNA zelfs de enige veilige oplossing)
  10. [verwijderd] 3 augustus 2017 10:08
    Tijd rekken
    ja daar zal het wel om gaan
    ze kunnen nu best verkopen tegen 15-20
    maar volgend jaar wellicht 20-25
    2019 wellicht 25-30 etc
    Wanneer ga je dan verkopen/afsplitsen etc ? dan kan je nog jaren lekker bezig blijven en wachten...
    totdat je door nieuwe technologie ingehaald wordt, stort alles weer in

    Doe dan nu eerst sports...dan belang toestaan Bosch..dan Telematics verkopen..kassa tussentijds en dan heel automotive naar nasdaq of verkopen...
    2018 toch mooi jaar voor ?
    1 nadeel, koersen staan nu hoog....nu wil iedereen...straks wellicht minder interesse , of wellicht hoge nood dan bij achterblijvers...tsja zo kan je van alles bedenken
  11. [verwijderd] 3 augustus 2017 10:23
    quote:

    harrysnel schreef op 3 augustus 2017 09:54:

    [...]

    Er zijn heel veel verschillende scenario's te bedenken over strategische stappen zoals samenwerking, overname, exit, deelname etc. De SDC is een grote puzzel waar de stukjes op hun plaats moeten vallen. Of van de tafel als ze niet passen.

    Als ik de enorme belangen zie vanwege de grootte van de potentiële markt SDC/Connected Car/IOT, de hoge M&A activiteit (HERE, Autonavi, Waze, Cruise Automation, Otto, Autonomos)......en dat dan afzet tegen het koersverloop van TomTom, waarbij ik (en met mij velen) een enorme onderwaardering zie van de TomTom assets,dan vraag ik mij of "hoe dat toch mogelijk is". Daarbij zie ik ook vanuit TomTom tot voor kort geen enkele behoefte om een einde te maken aan die onderwaardering middels betere IR/PR en veel geheimzinnig gedoe (PB VW ingetrokken, Nissan verspreking, Volvo uitgelekt).

    Mijn indruk: TomTom probeert "tijd te rekken" in een sector waar de waarderingen door het dak gaan door:
    - focus op WPA/Consumer + conservatief boekhouden.
    - downplayen van de assetwaarde (E8 is faire waardering, HERE heeft groter marktaaandeel dus hogere waardering voor dat platform is logisch, Telematics is niet zoveel waard als Fleetmatics, TomTom wil zelfstandig blijven).
    - te praten over het positioneren voor Endgame. Praten over benodigde investeringen en dat het nog onzeker is "hoe het speelveld er uiteindelijk zal,uitzien".
    - bij het afsluiten van samenwerkingen zoals onlangs met Baidu te vermelden dat dit geen invloed heeft op de korte termijn inkomsten.

    Ik begrijp dat je de eigen onderneming niet gaat "hypen" en realistisch wilt blijven maar bij TomTom is dit realisme doorgeslagen naar het downplayen van het eigen bedrijf.

    Als ik dan denk naar de reden waarom een bedrijf hiervoor kiest dan heeft dat m.i. mogelijk te maken met een strategische stap die ooit gezet gaat worden en waarvoor een bepaald koersniveau van aandeel als basis dient. "Dirty exit", deelname in aandelenkapitaal of overname van bedrijfsonderdeel van TomTom.

    Het gecontroleerde koersverloop en downplayen management kan ik alleen verklaren als er tijd moet worden overbrugd. Bv dat het contract met Apple een voorwaarde heeft dat er geen verandering in eigendomsstructuur mogelijk is voor X jaar. Of dat Bosch opdraait voor groot deel van de investeringen in RRS maar dat het dan wel recht heeft om in te stappen tegen koers X. Of dat TomTom met het consortium van HERE kopers heeft afgesproken minimaal X jaar zelfstandig te blijven als daar business tegenover staat....etc.

    En vandaag moest ik daar aan denken toen ik las over Siemens. Siemens stond aan de basis van TT Automotive. Ook daar kunnen nu 10 jaar geleden afspraken gemaakt zijn waarvan wij geen weet hebben.

    Speculatief gehalte van bovenstaande is torenhoog maar ik probeer een verklaring te vinden voor het koersverloop van de afgelopen jaren.
    of gewoon een stelletje fat cats, die genoeg hebben en die puur vanwege ego 'va banque' bereid zijn te spelen en dat dit aandeelhouderswaarde verdampt zal ze worst wezen, zodra zij voelen dat het tijd gaat worden te kapitaliseren schieten ze ingang en schrijven dan maximaal op.

    dit hele bedrijf draait om de Founders en een selectief gezelschap van haar bevoorrechte werknemers, niet om reguliere aandeelhouders die van beursgang tot emissie bereid waren zijn of haar centen in deze toko te steken.

    dit kan enkel en alleen bij een bedrijf gestuurd door uitvoerders die ook de grote eigenaren zijn, die de raad van Bestuur en commissarissen onder de duim hebben en een uitgekookte advocaat die weet waar ze mee wegkomen en waar niet.

    de grote plus van dit bedrijf is dat de Founders nu voor de 2x een knauw krijgen na Google gaan ze nu ook met Sports diep door t stof en dat gaat toch wrijving geven onderling en dat brengt "ommekeer" en dat zien we , we horen een ander geluid uit TT

    ze gaan gewoon naar een exit in de komende 3 jaar en ook dit doen ze op 'hun manier' en als dat inhoud dat we eerst nog zeurderig koersgedrag moeten meemaken dan is dat maar zo.

  12. [verwijderd] 3 augustus 2017 10:24
    quote:

    joe123 schreef op 3 augustus 2017 09:14:

    Op kanaal Z werden de resultaten van melexis besproken.
    De ceo deelde mee dat er in elke nieuwe tesla 20 sensoren van melexis zitten,en dat de groei tussen 2020 en 2025 enorm zal stijgen.
    Waarom blijft dit voor melexis geen geheim om dit geweldige nieuws bekend te maken.TomTom daarentegen?
    Gisteren soortgelijk bericht van Infineon. Waarbij ik mij precies het zelfde afvroeg.
2.207 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 111 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links