Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 juli 2017 12:32
    quote:

    VanillaSky schreef op 19 juli 2017 11:44:

    [...]

    Inderdaad waarschijnlijk de beste strategie. Vandaag goed nieuws maar voorlopig nog geen reden voor structurele koersen van >10. Met het feit dat consumer tegenvalt of zelfs compleet wegvalt lijken forse winsten voorlopig nog niet aan de orde. Er komen altijd nieuwe koopmomenten bij TT, dus dat verwacht ik dit keer ook. Bij mij geen 50% eruit dat vind ik iets te gortig maar een 10-20% gaat er wel uit bij 9,50.
    Vraag me af of je uberhauot wel aandelen hebt.

    Je bent hier eigenlijk alleen maar om het aandeel naar beneden te lullen.

    Eerder een shorter dus. Saecom Capital uit Den Haag?

    Groei van 38% in Automotive was zeker een negatieve verrassing voor je?
    En de stijgende marges ook?

    Bereid je er maar vast op voor dat de komende jaren die groei in Automotive spectaculair gaat worden. Volvo komt er bij en Baidu in China.
    Bij 50% marktaandeel in 2020 krijg je in de periode 2020-2025 vele miljarden aan nieuwe omzet Automotive. Allemaal jaarabonnementen met marges van 80-90%.
  2. [verwijderd] 19 juli 2017 12:32
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 juli 2017 12:05:

    [...]

    Gedaan.
    Even uitgelegd dat het om Automotive en groei daar van 38% gaat! En de stijgende marges.

    Wat een flapdrollen bij RTLZ. Azijnpissers ook. En onkundig. Kijk er ook steeds minder naar; eigenlijk de afgelopen maanden al nooit meer.
    Ik kijk ook geen RTLZ meer!
    Waardeloos,ze kunnen er beter mee stoppen.
  3. I Love Melbourne 19 juli 2017 12:36
    quote:

    W schreef op 19 juli 2017 11:51:

    [...]

    nou, met timing zat ik toch fout
    ik was van de overtuiging dat HG einde jaar in Q1 consumer zou afsplitsen en vol voor de groeionderdelen zou gaan, dat was mijn bingo-gevoel

    ik weet ook dat HG na de omzetwaarschuwing Q3/16 advies heeft gekregen voor consumer te laten gaan, maar blijkbaar, ( dat gok ik nu) was druk uit de familie groot om door te gaan
    uiteindelijk hebben de analisten ( lees ook asset managers die TT in de porto hebben) hier druk uitgeoefend , maar ze zijn allen bereid HG nog 2017 te geven om het te laten zien.

    Nu blijkt dat de strijd in consumer ook omdat sports niet kan compenseren een moeilijke verhaal dreigt te blijven, dat kan HG nu niet hebben, ze bereiden een afscheid voor, denk dat we dat geconfirmeerd kunnen zien bij Q3

    het aandeel heeft haar laatste domper-kwartaal gehad en zoals verwacht daar koopt men op, niet verkopen.
    Ik lees met interesse de stukjes die hier met ons deelt. Ik loop nog niet zo heel lang mee dus was benieuwd hoe de asset managers en analisten druk kunnen uitoefenen. Kan je een aantal voorbeelden geven hoe dit zoal wordt gedaan.
  4. [verwijderd] 19 juli 2017 12:38
    quote:

    harrysnel schreef op 19 juli 2017 12:17:

    Het is toch schandalig eigenlijk dat de CFO Taco bij Probeleggen een somber verhaal houdt over Consumer dat van een klif afdondert en aanloopkosten binnen Automotive belangrijk maakt als je dat afzet tegen het koersverloop vandaag (althans tot nu toe)? Ik bedoel: zijn verhaal was aanleiding voor Probeleggen om posities wat af te bouwen en dus overheerste de negatieve teneur in het gesprek.

    Niet eens. Het eerste is hoe het bedrijf presteert. Het koersverloop komt niet door de prestaties voor het bedrijf maar ook door andere zaken. Ten eerste was er de bevestiging dat TT meer gaat focussen op b-to-b en strategische opties sports overweegt. Ten tweede was er die buyback. Ik ben benieuwd wat de koers gedaan had zonder buyback. Ook shortsellers hebben ineens een koper tegenover zich met 50 miljoen euro koopkracht.

    Na dit interview met Probeleggen komt er dus eerst een deal met Baidu en vandaag blijkt Automotive nog beter dan verwacht te draaien. De CFO ziet dus (bewust?) niet wat relevant is voor beleggers om te horen en benadrukt de minder belangrijke (of zelfs irrelevante aspecten).

    Qua omzet deed automotive het heel goed, maar het ebit ging van -9 naar -10. Dat is waar voor werd gewaarschuwd. Dit komt door vier elementen:

    - Autonomos overgenomen -> kosten drukken op Automotive
    - Deferrals -> niet alle automotive inkomsten kunnen direct als omzet geboekt worden
    - Reorganisatie Consumer. Deel van die mensen is naar Automotive gegaan
    - HD maps dekking in 9 maanden verdubbeld. Aangezien HD maps alleen automotive gerelateerd is, zijn die kosten ook voor rekening van automotive.

    Ik vind dit trouwens een positieve ontwikkeling, want Automotive neemt nu veel meer kosten voor haar rekening, waardoor Consumer ondanks 50 miljoen minder omzet in een half jaar toch onder aan de streep hetzelfde resultaat behaalt. Dit betekent dat de afhankelijkheid van Consumer snel afneemt. Denk aan bijvoorbeeld VanillaSky die vaak zegt: TomTom kan niet zonder Consumer, want die dekken veel algemene kosten. Dit wordt rap minder zoals je ziet.



    Dit is het onjuist managen van verwachtingen en daar lijkt TomTom ondertussen patent op te hebben. Zie bv het waanzinnige verhaal van Goddijn eerder over de gang van zaken binnen Sports en het weglachen van de problemen van Fitbit en Gopro alsof TT niet te maken heeft met de niet te winnen strijd tegen Samsung/Apple op dat gebied.

    [i] Hier ben ik het deels mee eens. De sportmarkt doet het minder goed dan verwacht. Minder goed dan de hele markt verwachtte en diverse onderzoeken dachten overigens. Ik durf echter niet te zeggen dat dat gerelateerd aan Samsung en Apple. Dat zou betekenen dat de vraag is verschoven naar smartwatches. Terwijl het waarschijnlijk een algemene vraaguitval is.

    Dit kan echt niet en is bij normaal beursgenoteerd bedrijf reden voor ontslag. Want: als investeerder word je op het verkeerde been gezet. Dat hoeven beleggers, die eigenaar van onderneming zijn, niet te accepteren normaal gesproken.

  5. [verwijderd] 19 juli 2017 12:38
    Dan bof je niet als je PostNL aandelen hebt; die Herna Verhagen moeten ze er als de wiedeweerga uitschoppen; laat een mooie bieding van € 5,50 van Bpost lopen.
    Helaas dood geld in PostNL; verkopen en in AholdDelhaize stappen zou ik zeggen :-)
    quote:

    Rolootje schreef op 19 juli 2017 12:29:

    Mooie koersstijging vandaag. Had dit eerlijk gezegd niet verwacht toen ik de cijfers vanochtend zag. Had paar weken terug positie verviervoudigd. Sta nu voor het eerst op koerswinst met T2. Maar ga niet verkopen.

    Enige waar ik voor vrees is morgen forse terugval. Vorige week bijv. PostNl +5% en de dag er na - 5.5%. Was een pijnlijk dagje :-)
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2017 12:42
    quote:

    xynix schreef op 19 juli 2017 08:23:

    Deferred revenue blijft zoals gebruikelijk weer grotendeels onder de radar!! Terwijl het daar wel degelijk om zeer serieuze knikkers gaat:

    Deferred revenue was €220 million at the end of Q2 '17, compared with €188 million at the end of the same quarter last year. The year
    on year increase reflects increased Automotive deferred revenue position on contracts with upfront payments for multi-year service
    offerings.


    Want die zeer stevige stijging die we bij Automotive zien komt dus ook weer volop terug in deferred! Alleen let daar bijna niemand op!
    Jawel hoor.
    Nog nooit was de stijging van de defrev in Q2 of H1 zo hoog. De stijging in 2017-Q1 was trouwens ook nog nooit in een eerste kwartaal voorgekomen.
    Het aardig om het commentaar uit de vorige CC er nog even bij te halen:
    "So the total amount [of defrev per 31-03-2017] was €211 million as a whole, €127 million was Consumer, €74 million was Automotive, €8 million was Licensing and the rest was Telematics-related, so it's €1 million or €2 million, depending on how you round these numbers. So Automotive went up from, rounded million numbers, €59 million to €74 million. That is sequentially, yes, so the end of Q4 to Q1."

    Voor Consumer betekende dat een daling van bijna 6 miljoen in Q1. Oftewel ruim 6% van de consumeromzet bestond alleen uit een boekhoudkundige handeling, niet uit actuele verkopen. Als je 'automotive hardware' eruit haalt ligt dat percentage nog hoger.
    Dat zal er in Q2 niet beter op geworden zijn. Ben benieuwd of ze vanmiddag weer iets gaan zeggen over de verdeling per bu.

    Ondanks dit alles steeg de langlopende (non-current) defrev en ook de totale defrev in Q2 met 9 miljoen en in H1 met 16 miljoen. Het zoveelste bewijs voor stevige meerjarige vooruitbetalingen bij Automotive!

  7. Rolootje 19 juli 2017 12:44
    quote:

    MochaLatteRS6 schreef op 19 juli 2017 12:38:

    Dan bof je niet als je PostNL aandelen hebt; die Herna Verhagen moeten ze er als de wiedeweerga uitschoppen; laat een mooie bieding van € 5,50 van Bpost lopen.
    Helaas dood geld in PostNL; verkopen en in AholdDelhaize stappen zou ik zeggen :-)
    [...]
    Had wel perfecte timing met PostNl. Had gekocht toen de Mol er inging en achteraf op hoogste punt verkocht. Toen per ongeluk de dag voor die 5% stijging met turbo's weer ingestapt haha maar toen ging het fout :). En ja Ahold heb ik beetje opgeraapt na dat Amazon verhaal.
  8. [verwijderd] 19 juli 2017 12:47
    Pagina 18 van het Q2 rapport even lezen voor de EBITDA's per BU files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    EBITDA H1'17
    BU Automotive 48,4mln (was 44,5 in H1'16)
    BU Telematics 28,3mln (was 29,6mln in H1'16)
    BU Consumer -0,3mln (was -1,2mln in H1'16)

    Telematics heeft een lager EBITDA tov 2016! Niet echt lekker...
  9. [verwijderd] 19 juli 2017 12:48
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 juli 2017 12:32:

    [...]

    Vraag me af of je uberhauot wel aandelen hebt.

    Je bent hier eigenlijk alleen maar om het aandeel naar beneden te lullen.

    Eerder een shorter dus. Saecom Capital uit Den Haag?

    Groei van 38% in Automotive was zeker een negatieve verrassing voor je?
    En de stijgende marges ook?

    Bereid je er maar vast op voor dat de komende jaren die groei in Automotive spectaculair gaat worden. Volvo komt er bij en Baidu in China.
    Bij 50% marktaandeel in 2020 krijg je in de periode 2020-2025 vele miljarden aan nieuwe omzet Automotive. Allemaal jaarabonnementen met marges van 80-90%.
    Groeibriljant, denk je nu serieus dat een partij als Seacom hier actief is?
    Echt, dan dicht je dit forum veel, en veel te veel macht toe.
    Voor ons als particulieren is dit leuk, belangrijk, tijdverdrijf etc.
    Maar als je serieus denkt dat een professional überhaupt van het bestaan van dit forum afweet, laat staan meeleest of hier iets post, dan ben je alle connectie met de echte wereld verloren.
  10. VanillaSky 19 juli 2017 12:49
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 juli 2017 12:32:

    [...]

    Vraag me af of je uberhauot wel aandelen hebt.

    Je bent hier eigenlijk alleen maar om het aandeel naar beneden te lullen.

    Eerder een shorter dus. Saecom Capital uit Den Haag?

    Groei van 38% in Automotive was zeker een negatieve verrassing voor je?
    En de stijgende marges ook?

    Bereid je er maar vast op voor dat de komende jaren die groei in Automotive spectaculair gaat worden. Volvo komt er bij en Baidu in China.
    Bij 50% marktaandeel in 2020 krijg je in de periode 2020-2025 vele miljarden aan nieuwe omzet Automotive. Allemaal jaarabonnementen met marges van 80-90%.
    Wat een onzin, ik heb al aandelen sinds 2009 alleen handel met een deel ja. En van mij mag het zo hard stijgen hoor, graag zelfs!
    Overigens heb je geen goed track record met je voorspellingen je zit er keer op keer FORS naast. Even kijken naar wat jij als slotkoers op 18 Juli voorspeld had... 13,00 euro. Ik ga toch maar uit van mijn eigen prognoses :)

  11. [verwijderd] 19 juli 2017 12:52
    Die 13 euro was op basis van een dirty exit.

    Staat er ook bij als commentaar,

    Korte termijn voorspellingen zijn echter vrij irrelevant.

    Mijn koersdoel van 100 euro in 2021-2022 is waar het om gaat.
    Gaat Goddijn zijn voorspelling van 50% marktaandeel in 2020 realiseren.
    Met Baidu als nieuwe partner voor China zie ik dat doel als zeer realistisch.

  12. [verwijderd] 19 juli 2017 12:53
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 19 juli 2017 12:36:

    [...]

    Ik lees met interesse de stukjes die hier met ons deelt. Ik loop nog niet zo heel lang mee dus was benieuwd hoe de asset managers en analisten druk kunnen uitoefenen. Kan je een aantal voorbeelden geven hoe dit zoal wordt gedaan.
    het zijn geen spierballen mensen, maar er is zeker druk op HG vanuit beleggersland

    het interview wat HG had in Barcelona met Morgan Stanley en waar MS in besloten kring over rapporteerde gaf duidelijk aan dat HG zich bewust is dat bij de reguliere aandeelhouder haar geduld een keer stopt
    verder hebben we in de laatste CC duidelijk kunnen merken dat er een spanningsveld was tussen HG en sommige analisten die vooral doorvroegen over consumer

    meerdere analisten hebben nu al herhaaldelijk aangegeven dat ze in hun rapporten geen waarde meer geven aan consumer, daar waar deze business unit zeker nog wel wat restwaarde heeft, dit zijn allemaal voorzetten om te tonen dat het aandeel geen negatieve impuls zal hebben bij een afstotende consumer, integendeel het gaat het aandeel juist een boost geven, want de waardering uit de markt gaat voor heel TT dan van een krimpende onderneming naar een groeionderneming, ook al heeft dit vooralsnog eerst een negatieve impact op de omzet.

    verder mag je niet vergeten dat TT met haar Kaarten echt in een zeer gevraagde en gezochte sector zit en dat TT hier maar dan ook helemaal niet van mee profiteert qua koerswaardering, ook dit heeft men HG in rapporten na de verkoop van HERE en Fleetmatics allemaal voorgerekend , Morgan kwam met een strategisch rapport over de sector in het geheel , zowel als met een blue sky scenario voor de Kaarten van TT, dat een waarde potentieel liet zien vele X groter dan de huidige totale beursnotering voor héél TT.

    de CC dadelijk om 14.00 uur is zeker het aanmelden waard om in te luisteren, denk dat we een andere HG gaan horen.
4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links