Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoe winstgevend blijft olie?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. knax63 13 juli 2017 09:45
    Dividenden blijven betalen door shell. Goeie vraag.
    In hoeverre kan dat onbeperkt door gaan?

    Vroeger was het 4% en nu 7%.
    Je krijgt 3% extra? Of dondert de koers in elkaar als ze gaan melden dat dividend verlaagd word. Dat is ongeveer een onmogelijkheid voor rdsa beleggers.
    Dat doen ze nooit.! Krijg ik meestal ongeveer als antwoord.

    Omdat rente op rekening 0a1% kan ik me voorstellen dat veel beleggers
    Shell met 7% graag willen hebben zo op het oog.
    En bij 10% helemaal. Toen koers op 16 stond.

    Aandelen kopen en call erbovenop schrijven met looptijd 5a7 jaar. Idee?
    5 jaar dividend vangen en daarna verkopen.

    Onroerendgoed beleggers doen dat ook. Maar dan met huur en geen onderhoud en verkopen zodra onderhoud omhoog gaat.

  2. ketalanka 13 juli 2017 11:27
    Ik mis in de verhaal toch duidelijk nog de enorme ontwikkelingen (en prijsdalingen) van renewables, met name in solar.

    - In India en Dubai worden op dit moment zonnecentrales gebouwd waarvan de energie wordt afgenomen tegen een prijs die goedkoper is dan kolen.
    - Tesla bouwt in Australie aan een batterij voor het net die 100 MW aan stroom kan leveren.

    Tel hierbij nog eens zaken als een testmodel voor een vloeibare waterstof tanker, en je kunt je voorstellen dat de goedkope zonneenergie die in Afrika of Australie geproduceerd wordt, kunt transporteren.

    Natuurlijk zitten hier ook weer kosten aan, en natuurlijk liggen deze ontwikkelingen nog 15 jaar in de toekomst, maar het zal ook hier duidelijk zijn dat er de komende jaren alleen maar prijsdruk zal blijven volgen op de prijs van olie.

    www.motorship.com/news101/ships-and-s...

  3. NielsvanderStappen 13 juli 2017 12:55
    Deze analyse geeft - met aanvullingen vanuit de reacties - m.i. uitstekend aan wat er aan de hand is. Er is geen echte toekomst voor olie en gas. Maar de olie-industrie zal zolang mogelijk doen alsof het "business as usual" is. En als de markt nog moeilijker wordt, dan is de belegger de klos, want zijn de dividenden niet langer op te brengen én zakt bovendien de koers.
    (Je zou daarbij een dividend van 7% vs 4% in een normale situatie kunnen zien als een inschatting van de markt, dat het aandeel een prognose van 3% jaarlijkse daling heeft - en dit dan nog zonder correctie voor de lage rente-stand.)
    B.v. vasthouden voor de lange termijn lijkt mij een groot risico. Je moet in deze situatie dicht bij de uitgang blijven zitten, zodat je zeker niet te laat bij de uitgang bent als dat nodig is.
  4. forum rang 4 Charlemagne 13 juli 2017 14:12
    Waarom hebben de oliemaatschappijen dan voortdurend een compleet tegengestelde mening? De vraag blijft nog heel lang groeien, dat kan niet door zon en wind worden ingevuld, zeker niet op de korte termijn, je krijgt de hoogovens nu eenmaal niet aan de gang met een windmolentje. Mijnheer van Beurden blijft volhouden dat fossiele brandstof ook in 2030 en daarna nog de grootste energieleverancier zal zijn. Is dat alleen voor eigen parochie preken? Als men niet aan kerncentrales wil (duur van de bouw al minimaal 15 jaar, in ieder geval niet in het westen(over 30 jaar staat China, Rusland en India er vol mee, en Europa vol met molentjes) dan blijft olie de belangrijkste energiebron. Met de mindere investeringen van de afgelopen tijd en een stijgende vraag, zal schalie dat niet kunnen invullen. De prijs van olie gaat tzt dan alleen maar omhoog. Zoiets......

  5. [verwijderd] 13 juli 2017 14:37
    quote:

    knax63 schreef op 13 juli 2017 09:45:

    Aandelen kopen en call erbovenop schrijven met looptijd 5a7 jaar. Idee?
    5 jaar dividend vangen en daarna verkopen.

    En dan na 5 jaar je aandelen verkopen voor de helft zeker?
    Dan heb je weinig winst, zelfs als je het dividend en de premie mee rekent..
  6. forum rang 5 theo1 13 juli 2017 16:41
    quote:

    Dagelijkse Kost schreef op 13 juli 2017 12:52:

    Als de olie blijvend zal dalen dan zullen de prijzen aan de pomp toch ook blijvend moeten dalen. Uiteraard zal het dievengilde in Den Haag dit nooit toestaan en de accijnzen op de benzine flink verhogen.
    Het dievengilde in Den Haag voert dan gewoon een accijns op energie in het algemeen in. Energie heeft iedereen nodig.
  7. Dr. Watson 13 juli 2017 18:13
    Goed artikel Jilles zoals gebruikelijk Een kleine opmerking:

    "Schalieolie heeft vooralsnog een grote invloed op de olieprijzen. Voor 2018 schat Citibank een olieproductie tussen 9.6 miljoen vaten per dag in de VS (vergelijkbaar met die van 2017; voor een olieprijs van 40 dollar per vat) tot 12.1 miljoen vaten per dag (voor een olieprijs van 70 dollar per vat)."

    Schalie olie is minder dan 50% van de USA olie productie. Een groei tot 12.1 miljoen vaten zou inhouden dat schalie olie binnen een jaar van minder dan 4 naar 6.5 miljoen vaten zou moeten groeien.

    The impossible we do immediately, wonders take slightly langer maar zelfs met USA schalie olie kan dit niet.
    Voorspellingen van Citt bank kunnen dus terug de prullenbak in.
  8. Falcone 13 juli 2017 18:55
    Dank voor dit prima artikel. Olie de komende decennia nodig voor auto's,luchtvaart , schepen enzovoort. Elektrische auto's gaat erg langzaam. Verkoop eerste halfjaar 2017 ingestort. Hybride worden helemaal niet meer verkocht. Elektrische auto misschien goed voor anderen, maar niet voor mij. Teveel gedoe en de CO2 hype is onzin voor klimaat pessimisten.
  9. Jilles van den Beukel 13 juli 2017 22:47
    quote:

    Dr Watson schreef op 13 juli 2017 18:13:

    Goed artikel Jilles zoals gebruikelijk Een kleine opmerking:

    "Schalieolie heeft vooralsnog een grote invloed op de olieprijzen. Voor 2018 schat Citibank een olieproductie tussen 9.6 miljoen vaten per dag in de VS (vergelijkbaar met die van 2017; voor een olieprijs van 40 dollar per vat) tot 12.1 miljoen vaten per dag (voor een olieprijs van 70 dollar per vat)."

    Schalie olie is minder dan 50% van de USA olie productie. Een groei tot 12.1 miljoen vaten zou inhouden dat schalie olie binnen een jaar van minder dan 4 naar 6.5 miljoen vaten zou moeten groeien.

    The impossible we do immediately, wonders take slightly langer maar zelfs met USA schalie olie kan dit niet.
    Voorspellingen van Citt bank kunnen dus terug de prullenbak in.
    De huidige US tight oil production is naar schatting van de EIA ongeveer 5,5 miljoen vaten per dag. Ruim 1 miljoen vaten per dag meer dan 1 jaar geleden.

    Citibank schat voor 2018: bij 50 dollar per vat komt er weer 1 miljoen vaten per dag bij (gelijkblijvende groei). Bij 70 dollar per vat komen er 2 miljoen vaten bij (verdubbeling van de groei). Gezien de groei van US tight oil afgelopen jaar: is dat zo onwaarschijnlijk?

    Productiecijfers van US tight oil blijven iedereen verbazen: OPEC, veel analisten en ik geloof ook ons beiden.
  10. Dr. Watson 14 juli 2017 04:45
    Jilles,

    Bedankt voor reaktie.

    De IEA geeft 4 miljoen vaten aan. Zie bijlage. Misschien een kwestie van het wel of niet bijtellen van NGL productie?
    2.5 miljoen vaten groei lijkt mij toch onwaarschijnlijk want scalie olie groei op de korte termijn wordt beperkt door infrastructuur:
    - te weinig pijpleidingen voor het meegeproduceerde gas
    - geen afzetmarkt voor het gas - LNG en electriciteitsnet centrales worden gebouwd maar hebben tijd nodig
    - gebrek aan capaciteit voor gebruik/export van NGL
    - gebrek aan raffinage capaciteit voor lichte schalie olie. De Amerikaanse raffinaderijen zijn meer ingericht op zware olie.

    Ook de afname van de productie in het eerste jaar (zo'n 40-50%) betekent dat er wel 4 miljoen vaten extra put capaciteit zou moeten worden geboord. Met 950 rits gaat dat niet lukken.

    Alles is oplosbaar maar niet op tijd voor 2018
  11. Beate 16 juli 2017 19:58
    Ik vind het een goede analyse, maar uit de reakties zie je hoeveel (deels tegenstrijdige ) aspekten een rol spelen of kunnen spelen. We praten over de ontwikkeling van de globale energievoorziening, waar olie en gas deel van uitmaken. De wereldvraag zal blijven groeien en er komen snel goedkope duurzame opties bij. Olie en gas kunnen door innovaties goedkoper worden gewonnen, maar emissies blijven een probleem. Niet-innoverende gas- en oliewinning wordt duurder en zal uit de markt worden geprijsd. Kernenergie in landen die eisen aan kernafval stellen niet rendabel. Een wild plaatje dat garant staat voor wilde prijsbewegingen. Het lijkt me niet gemakkelijk hier een zekere weg (voor olie en gas) in te vinden. Vandaag heeft iedereen die daar iets over roept gelijk. De toekomst zal verrassen??
  12. Bir 17 juli 2017 09:22
    De discussie over de toekomst van fossiele brandstoffen blijft actueel. Toch mis ik ook hier weer een paar zaken. Olie wordt niet alleen gebruikt als brandstof voor voer, vaar en vliegtuigen, maar ook voor machinatie van de industrie of als grondstof voor chemische producten (bijv. plastics). Daarnaast kan ook niet genoeg benadrukt worden dat voor opwekken van energie voor electiciteit van schone auto's ook fosiele brandstoffen nodig zijn. Natuurlijk zijn er alternatieven zoals water, zon en wind, maar voordat die schone alternatieven qua volume de fossiele brandstoffen kunnen vervangen, dan zijn we wel een tijdje verder. Zeker in minder rijke regio's in de wereld speelt ook de betaalbaarheid een rol. Kortom tis niet zo dat we zomaar in een paar jaar in een schone wereld leven en fossiele brandstoffen niet meer nodig zijn.
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links