Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Juuni 2017

3.395 Posts
Pagina: «« 1 ... 100 101 102 103 104 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 juni 2017 11:28
    quote:

    tatje schreef op 20 juni 2017 11:19:

    Maar een nieuwe grote investeerder in Here, wordt binnen 3 maanden bekend gemaakt.

    Dan MOET bij Tom Tom ook binnen 3 maanden groot nieuws komen.

    Ik moet zeggen, een spannender boek geeft het niet :-)

    Waarom? Toen HERE werd overgenomen kwam er ook geen groot nieuws bij TT, zelfde toen Intel Mobileye overnam.

    Ik zie ook dit soort argumenten vaak rond tesla, als model 3 uit is moet het duidelijk worden of ze hd kaarten hebben? Want? De Tesla’s die nu al rond rijden gebruiken dezelfde software, daar wordt toch ook helemaal niet gezegd wat de onderliggende kaarten zijn.
  2. [verwijderd] 20 juni 2017 11:31
    quote:

    DerksVisie schreef op 20 juni 2017 10:22:

    Het lijkt mij niet dat TomTom een aandeel in HERE neemt. Dan ga je niet zoals Overbeek deed over je toekomstige partner praten dat die toch een heel andere visie op de markt heeft. Nee er zal gewoon wederom een deelname plaatsvinden in HERE omdat zij het van strategische partners moeten hebben niet van de eigen technologie.

    Whizzkid en marktexpert George Hotz noemde het "loosers that partner together". En hij heeft volgens mij een sterk punt. Temeer omdat Intel in Automotive hopeloos achter loopt op partijen als Nvdia en Qualcomm, maar vooral doelde Hotz op Mobileye. In die technologie gelooft hij simpelweg niet.

    Ondertussen doet TomTom samen met Bosch zeer goede zaken op het technologische front (hd-maps, real-time services en nu dan ook met de nieuwe radarlaag (RRS) die vrijwel zeker is gebaseerd op roadDNA).
    En TomTom heeft partnerships met marktleiders als Nvidia, Qualcomm, Microsoft, Uber, Apple etc.etc..

    Die 3 jaar voorsprong zie ik HERE voorlopig niet goedmaken. Met RRS is die voorsprong van TomTom eerder 5 jaar geworden. TomTom kan de noodzakelijke sensorfusion (camera + lidar + radar) en het real-time platform nu al aanbieden.

    Meer dan 80% van de autofabrikanten is momenteel aan het testen met TomTom. Volvo is reeds overgestapt van HERE naar TomTom (veiligheid in de auto is zo'n beetje door Volvo uitgevonden; kooiconstructie, driepuntsgordel, abs,airbag en nu de veilige ADAS en HAD-systemen met TomTom HD-maps).
    Het is slechts wachten op nieuwe grote deals met partijen als Tesla (koers knalt dan snel naar 12 en vervolgens door naar 15 euro zone), Ford, GM, Toyota etc..

    Goddijn verwacht te groeien naar 50% marktaandeel in 2020 (nu ergens 20-25%). Gezien de technologische voorsprong, de patenten en de onafhankelijkheid een haalbare doelstelling. Dan gaat de omzet automotive in de periode rond 2025 naar minimaal 5-7 miljard.

    Ondertussen krijgt HERE er ongetwijfeld nog wel een partner bij. Amazon lijkt mij het meest voor de hand liggend. Daar zijn ze al meer dan een jaar mee bezig en wellicht gaat Amazon dan de cloud leveren aan HERE en koopt men als tegenprestatie bepaalde maps bij HERE in voor hun drones.
    Andere mogelijkheid is dat HERE een techinvesteerder aan boord haalt en de boel eind dit jaar naar de beurs brengt voor ergens 7-10 miljard.
  3. rjohnson 20 juni 2017 11:33
    Nieuwe investeerder voor kaartenmaker HERE

    Kaartenmaker HERE Technologies krijgt een nieuwe investeerder die naast geld ook kennis zal inbrengen op het gebied van R&D.

    Wie deze partij is en hoeveel geld er wordt geïnvesteerderd houdt CEO Edzard Overbeek voor zich. Hij kondigt het nieuws, waarvan de details pas over een paar maanden worden bekendgemaakt, aan in Het Financieele Dagblad vandaag.

    HERE is het kaartenbedrijf dat de autoconcerns Daimler, BMW en Audi in juli 2015 overnamen [Wikipedia]. Toen heette het nog Nokia Maps.

    Van meet af aan stonden de autoconcerns open voor toetreding van nieuwe investeerders. Hoe maar strategische partners hoe steviger het tegenwicht dat ze tegen rivaal Google Maps kunnen bieden. Vanuit die achtergrond verwierven eind vorig jaar het Chinese internetbedrijf Tencent, kaartenbedrijf Navinfo en investeerder GIC tien procent van het HERE. Begin dit jaar meldde persbureau Reuters dat Intel een belang van vijftien procent wilde. Die transactie werd tot op heden niet bevestigd.

    www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-investeer...
  4. DerksVisie 20 juni 2017 11:36
    quote:

    VOORTS schreef op 20 juni 2017 11:24:

    Normaal staat tt met zo'n omzet vele centen lager.
    Alle angsthazen kunnen nu voor een mooie premie TomTom kwijt. Maar he wat vreemd, er wordt zowat niks verkocht. Zo zie je maar dat er met de koers gespeeld wordt. Als er kopers zijn dan durft men niet te bieden maar als er 1 dagje minder vraag is dan gaan de luiken open.

    Er wordt gewoon op een zeer sluwe (lucratieve) manier afgebouwd door de shortende partijen.
  5. [verwijderd] 20 juni 2017 11:38
    quote:

    groeibriljant schreef op 20 juni 2017 11:31:

    TomTom kan de noodzakelijke sensorfusion (camera + lidar + radar) en het real-time platform nu al aanbieden.
    Hoho. Ze zijn net naar wekelijkse map-updates gegaan. Da's nog een aardig eind van realtime. Maar dichterbij dan waar HERE nu is.

    Ja, de Traffic-laag is nagenoeg realtime. Dus ze weten aardig wat van snel doorzetten van big data input naar relevante gedistribueerde output.
  6. [verwijderd] 20 juni 2017 11:47
    quote:

    xynix schreef op 20 juni 2017 11:38:

    [...]
    Hoho. Ze zijn net naar wekelijkse map-updates gegaan. Da's nog een aardig eind van realtime. Maar dichterbij dan waar HERE nu is.

    Ja, de Traffic-laag is nagenoeg realtime. Dus ze weten aardig wat van snel doorzetten van big data input naar relevante gedistribueerde output.
    Het real-time platform is gereed. Naast traffic komen er ook andere diensten bij.

    Ga er maar vanuit dat Volvo in 2018 ook near real-time maps krijgt van TomTom. Die gaan niet voor minder en kozen niet voor niets om over te stappen van HERE naar TomTom. Volvo was zo'n beetje de meest trouwe klant van HERE.
  7. [verwijderd] 20 juni 2017 12:04
    quote:

    Dokus_ schreef op 20 juni 2017 11:55:

    Continental joins BMW, Intel, Mobileye platform for self-driving cars

    uk.reuters.com/article/us-continental...
    De (hardware) "kampen" lijken steeds duidelijker te worden. Waarbij HERE er overigens niet zonder meer aan gekoppeld wordt. Vooralsnog denk ik dat veel partijen in de markt de combi Nvidia/Bosch heel wat solider zullen vinden uitzien. Daar gaat het inmiddels om bewezen producten.

    Uit het zelfde bericht:
    "In April, Germany's Daimler (DAIGn.DE) formed a similar alliance with supplier Robert Bosch [ROBG.UL] to speed development of self-driving vehicles."

    Het zelfde Daimler (=Mercedes) dat eerder de banden met NVidia aanhaalde. Volkswagen dat toch nog leven in het gezamenlijke project met Bosch blijkt te hebben.

    Ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat niet ook BMW een plan B op de plank heeft liggen. Waarom ze hun naam zo nadrukkelijk verbinden aan Intel/Mobileye/Continental zal wel een staaltje hoger bedrijfspolitiek zijn.
  8. [verwijderd] 20 juni 2017 12:33
    quote:

    Natte krant schreef op 20 juni 2017 12:19:

    Het zal allemaal wel met die SDC joint ventures.
    Waar ik op zit te wachten is bread and butter. Keiharde auto deals met een Ford, GM, Chrysler of Toyota whatever.

    De kassa mot rinkelen.

    Het gaat allemaal via Bosch lopen vrees ik,waardoor er ook een gedeelte van de opbrengst bij Bosch achterblijft.
    Dit is de prijs die je betaald voor neutraliteit die Bosch heeft.
  9. Kazoo 20 juni 2017 13:21
    De automotive industrie kenmerkt zich door de vele lagen van toeleveranciers. Je hebt de Tier 1 leveranciers die wellicht, met geluk, nog een logootje in de auto hebben staan (BOSE op de speakers), Tier 2 leveranciers als TT nu al soms is, en dan ook nog Tier 3 en verder.

    Tijdens de beleggersdag werd al duidelijk dat TT in het SDC segment zichzelf niet als Tier 1 ziet maar meer als Tier 2 of 3. Mijn mening is dan ook dat er daarom geen deals gecommuniceerd worden. Het kan via iemand anders lopen die niet wil/kan communiceren of het is simpelweg geen omlijnde deal met een vast contract direct met de OEM.

    Het lijkt er steeds meer op dat TT in de SDC zal komen via Bosch. Dat is op zich natuurlijk positief maar stelt wel vraagtekens bij het verdienmodel voor TT. Je bent al gauw afhankelijk van de constructie met zo'n partij en de vraag is hoeveel er onderaan de streep dan overblijft.

    Ik zie niet zo goed in waarom Bosch persee een belang moet nemen in TT om dit te borgen, anders dan dat er cash nodig zou zijn voor verdere ontwikkeling. Strategisch gezien is Bosch toch verzekerd dat een andere partij TT niet zomaar kan overnemen want het meerderheidsbelang ligt bij de founders, dus zolang die on-board zijn hoef je geen zitje aan tafel te hebben bij je leverancier. Enige hoop die wij dan nog kunnen hebben is dat de aanhoudende druk op HG en co dusdanig is dat ze Bosch een belang doen laten nemen van 10% voor een ruime premie zodat de andere aandeelhouders tevreden blijven. Of ze hier echt wakker van liggen is natuurlijk wel de vraag..
  10. [verwijderd] 20 juni 2017 13:23
    quote:

    groeibriljant schreef op 20 juni 2017 11:31:

    [...]

    Whizzkid en marktexpert George Hotz noemde het "loosers that partner together". En hij heeft volgens mij een sterk punt. Temeer omdat Intel in Automotive hopeloos achter loopt op partijen als Nvdia en Qualcomm, maar vooral doelde Hotz op Mobileye. In die technologie gelooft hij simpelweg niet.

    @GB Ik heb het hier al vaker gezegd: George Hotz is hier op teruggekomen.
    In een tweet van afgelopen 13 juni, als antwoord op de vraag wie er volgens hem de beste papieren hebben in het SDC landschap zegt ie:

    Leaders: Waymo, Tesla
    Next group: Delphi-Mobileye-Intel, Cruise, comma.ai, AIMotive
    Then the rest.
    Uber doesn't have much

    twitter.com/comma_ai/status/874391215...

    Dus hij is aardig bijgedraaid en noemt Mobileye zelfs nog vóór comma.ai zelf. Dat vind ik wel sterk van hem: hij komt gewoon op zijn eerdere visie terug. Dat zouden meer mensen moeten doen.
    Markt EXPERT zou ik hem zéker niet noemen.
    Overigens gebruikt comma.ai zelf ook Cameratechniek in vrijwel dezelfde set-up als Mobileye.
3.395 Posts
Pagina: «« 1 ... 100 101 102 103 104 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links