Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,6K

Bijdrages voorbereiding voor een gang naar de ondernemerskamer om t2 te bewegen tot betere innformatievoorziening

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 juni 2017 19:21
    Doel van dit draadje is om als aandeelhouders meer informatie los te krijgen van tomtom. We beginnen t2 te bevragen op een gestructureerde manier. We verzamelen hier zaken een bijdrage kunnen leveren aan een gang naar de rechter/ondernemingskamer.

    Opmerkingen als 'kansloos' dragen niet echt bij. Als dat soort opmerkingen zonder onderbouwing is stel ik voor deze opmerkingen te negeren

    Ik trap af met een aantal zaken waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn. Uiteraard mag ieder daar anders over denken, maar het is wel handig om met een aantal mensen op een lijn te komen.

    - Correspondentie moet naar mijn idee persoonlijk aan alle bestuurders en leden van rvc gestuurd worden (om te voorkomen dat men zich in de toekomst gaat verdedigen met de opmerking 'ik wist van niets'
    Ieder is uiteraard vrij om te sturen wat hij wil, maar zaken vragen die t2 echt niet kan of hoeft te melden zullen eerder averechts werken dan helpen.
    - Vragen dienen 'smart' gesteld te worden, scherp zijn wat we precies willen weten, een redelijke termijn waarbinnen antwoord verwacht wordt

    - Het lijkt mij goed (maar dat moet uitgezocht) dat vrij vlot in het proces van bevragen van t2 duidelijk is wie 'onvoorwaardelijk dan wel voorwaardelijk' deelnemen aan dit proces van bevragen
    - vanaf dat moment ook zal denk ik aan deelnemers gevraagd moeten worden welk belang in t2 zij vertegenwoordigen; dit moet buiten een openbaar forum om, een bijeenkomst centraal ned??
    - in die periode zal ook helder moeten zijn wie de groep kan gaan vertegenwordigen in de communicatie naar t2
    - (url's met) juridische kennis lijkt me hard nodig, dus graag plaatsen
    - planning: handig om een tijdspad te maken. Een half jaar voor bevragen en antwoorden, opnieuw bevragen, is zomaar voorbij.....

    Ik zie graag aanvullingen.

    KC
  2. [verwijderd] 2 juni 2017 17:59
    (kopie van post in de maanddraad. Hoewel ik betwijfel of dit draadje levensvatbaar zal zijn)

    Er begint een tikje beweging te komen bij IR. Wie weet dat de aanhoudende druk toch begint te werken. Ik krijg in ieder geval een ietsie pietsie feitelijke informatie. Als ze nu nog eens pro-actief gaan nadenken over wat ze WEL kunnen delen (zie het lichtend voorbeeld van HERE360!!) dan zou de onvrede hier (en ge-etaleerd naar de AFM) wellicht wat minder kunnen worden.

    Maar voorlopig ben ik nog verre van tevreden en is er in mijn ogen nog steeds sprake van een enorme informatie ongelijkheid, die -gezien het historisch koersgedrag en bewegingen in shortposities boven of onder de radar- suggereert dat daar willens en wetens misbruik van wordt gemaakt.

    Wie weet begint toch langzaam maar zeker de munt te vallen dat ze niet op deze voet door kunnen gaan en dat ze hier ooit "serious sh.t" mee kunnen krijgen. Ze geven deze informatie vast niet omdat ze mij zo'n aardige gozer vinden, maar misschien is het wel heeeeeeel nuttig dat Jelle vandaag bij de AFM zit. Ooit is de emmer vol en dan kunnen ze geen volgende druppel meer riskeren.

    Nu het antwoord van IR:

    Geachte --- Xynix ---,

    Dank voor uw bericht.

    U verwijt TomTom onvoldoende specifieke informatie te verstrekken over bepaalde klanten. Zonder in herhaling te willen vallen, lichten we dit graag nogmaals toe.

    TomTom levert een groot deel van haar omzet aan grote bedrijven (B2B) die zelf de communicatie rondom hun producten bepalen. We houden ons vanzelfsprekend primair aan de wettelijke regels.

    TomTom geeft overigens wel degelijk een aantal financiële indicatoren die u kunt gebruiken voor uw eigen financiële analyses. Deze financiële indicatoren (bijvoorbeeld onze jaarlijkse omzet en AEPS outlook, de 2016-2020 omzet CAGR van drie B2B activiteiten tezamen) kunt u in verschillende documentatie op onze website nalezen. Daarnaast, geven we ook ieder jaar het totale bedrag van de order intake in het Autosegment en wij zien dit als een van de belangrijkste indicatoren voor de toekomstige groei in deze divisie.

    Deze onderwerpen zijn ook op onze AVA toegelicht en besproken. Graag verwijzen we u naar de notulen van de AVA waar u dit kunt nalezen. corporate.tomtom.com/agm.cfm

    Voor wat betreft uw specifieke klant-vragen in uw email:

    - TomTom is vooralsnog betrokken in de pilot-fase van het project met BMW. Verdere informatie wordt niet verschaft.
    - Telematics werkt ook samen met Pon (http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=930564). De genoemde “App-Connect" wordt niet door Telematics geleverd aan de VAG groep. Verdere informatie wordt niet verschaft.

    Financiële ontwikkelingen van Telematics kunt u nalezen op onze website in o.a. jaarverslagen, kwartaalrapporten, webcasts & gerelateerde presentaties en notulen.

    Met vriendelijke groet,

    TomTom Investor Relations


    De informatie t.a.v. punt A (BMW-data) houdt dus in dat er op dit moment GEEN "productie diensten" worden geleverd ("vooralsnog pilot"). Dit KAN opzettelijk misleiding door IR zijn en is wellicht t.z.t. objectief aantoonbaar als BEWUST op het verkeerde been zetten als blijkt dat er inmiddels wel degelijk betaalde diensten verleend zullen gaan worden op basis van de BMW-data.

    Die mogelijk bewuste misleiding t.a.v. punt B (connect-APP) is wat mij betreft NOG voor de hand liggender. Het zou wel heeeeeeeeeel apart zijn als TomTom met Pon een Pilot op dit gebied uitvoert en nergens zou hebben geclaimd om businesswijs betrokken te worden bij een verdere uitrol over merken en/of geografische gebieden. IR suggereert nu dat TomTom geen inkomsten krijgt voor deze APP voor toepassing buiten Volkswagen en Nederland. Ik denk dat dat een aperte leugen is, die in geval van een rechtszaak t.a.v. misbruik van voorkennis middels boekenonderzoek eenvoudig aantoonbaar moet zijn.

    Oké, het begin is er. Ik zal deze post overnemen in het verzameldraadje. De meiskes gaan ongetwijfeld door met oftewel bewijsbaar NIET antwoorden op terechte vragen om gelijke informatievoorziening, danwel toch kiezen voor een vorm van misleiding die een rechtbank niet toelaatbaar zal oordelen.

    Verreweg het verstandigste voor TomTom zou zijn als ze eindelijk hun publieke communicatie op orde zouden brengen op een zelfde wijze als hun concurrent HERE en/of hun partner Bosch dat doet. Een lichtend voorbeeld over hoe dat zou kunnen zonder "gevoelige informatie" te delen zijn is de technologische voortgangsinformatie die ASML verstrekte rond EUV toen zich dat nog bevond in een fase dat succes verre van gegarandeerd was.

    Met daarnaast zoveel mogelijk niet-traceerbare (want geaggregeerde) voortgangsinformatie rond het opbouwen van de business positie. Na 3 kwartalen een eerste indicatie is wel zeeeeeeeer informatie-ongelijk t.o.v. de inner circle!!!

    Ik neem aan dat jullie meelezen. Doe er wat mee!
  3. [verwijderd] 3 juni 2017 22:04
    Ik ben nog steeds niet overtuigd dat ons waterige AFM T2 in voldoende mate aan gaat spreken op haar verplichtingen betreffende communicatie naar aandeelhouders. Als ik het verslag van Jelle's bezoek aan de AFM lees, krijg ik toch wat hoop dat ik ongelijk krijg. In ieder geval helpt de actie druk te zetten.

    quote:

    Jelle Brinkhuis (PAT) schreef op 2 juni 2017 18:10:

    Vandaag (2 juni 2017) een wat mij betreft zeer goed gesprek gehad met een leidinggevende van de AFM. Mijn primaire doel tijdens dit gesprek was het afdwingen van persberichten inzake Opel en Renault.
    Het zou mij zeer verbazen als deze pb's niet op korte termijn volgen. In navolging van mijn mail inzake Opel, heb ik gisteren een dergelijke mail verstuurd inzake Renault aan mijn contactpersoon binnen de AFM met wie ik vandaag het gesprek had; mail onderaan deze post.

    Het is van groot belang om te vermelden dat de AFM een geheimhoudingsplicht heeft.

    Er is dus niet concreet iets toegezegd in de zin van: 'Ja, dat is koersgevoelige informatie.' 'Daarover zijn wij al in gesprek met TomTom'. Dergelijk specifiek kan en zal de AFM nooit worden.

    Wat is er wel besproken:
    Ten eerste is de ontvangst van mijn emails bevestigd. Hierna heb ik deze mondeling toegelicht. Dus het belang van Opel wat al significante omzet oplevert via ten minste 3 modellen. Renault waarvoor een contract is afgesloten voor maps en traffic en waarvoor TomTom aan het testen is op het gebied van autonoom rijden (Bron: Amber tijdens opendag hightech campus). Benadrukt dat het onlogisch is dat er een HD layer van de concurrent wordt gebruikt op de navigatiemap van TomTom. TomTom heeft Frankrijk in HD gemapt, Here heeft nog geen enkele schaalgrootte op HD Map bereikt. Etc.

    Ik kreeg in mijn beleving telkens een bevestigend en duidelijk "ja" op mijn monoloog inzake de dossiers Opel en Renault.

    Mij is toegezegd door de AFM dat indien zaken uit mijn emaildossier (iets van 20 mails) niet duidelijk is, dat hier dan contact over wordt gezocht met mij. Ik kan zelf over 3 weken contract opnemen met de AFM om e.e.a. wederom door te nemen, het lijkt aannemelijk, maar geen toezegging dat heel het dossier dan is bijgewerkt.

    Ik heb hierna aangehaald dat TomTom meent mogelijk koersgevoelige informatie niet altijd te hoeven melden omdat de klant dat eist, hierbij gerefereerd aan notulen AVA:
    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    Goddijn:
    'Tot slot nog een aantal opmerkingen over onderwerpen waarvan ik weet dat sommige
    aandeelhouders het belangrijk vinden. Sommigen van u vragen dat wij nieuws met u delen zodra dit intern bekend is, maar dat kan helaas niet altijd. We leveren een steeds groter deel van onze omzet
    aan grote bedrijven die ons niet toestaan dit te doen. Afspraken over communicatie worden vaak contractueel vastgelegd en we houden ons uiteraard aan die afspraken waarbij we natuurlijk de regels
    van de AFM in acht nemen. We geven u wel ieder jaar het totale bedrag van de order intake in het autosegment en wij zien dat als de belangrijkste indicator'.

    Reactie AFM op bovenstaand: Wetgeving gaat boven afspraken met klanten van TomTom. Indien wij het nodig vinden dat volgt hieruit een gesprek of een boete, TomTom bepaalt dat niet zelf.

    Tevens benadrukt dat de markt en de techniek van zelfrijdende auto's complex en ingewikkeld is, ook grootaandeelhouders TomTom begrijpen daar bijvoorbeeld weinig van. Ik vermoed dat de AFM op dit gebied over te weinig kennis beschikt. Dit punt wordt onderzocht en hier krijg ik over 3 weken feedback over.

    Hieronder mijn mail van gisteren aan de AFM:

    Hoe belangrijk de klantrelatie met Renault is voor de koers van het aandeel TomTom blijkt o.a. uit de conference call na de Q1 2017 cijfers van TomTom welke 4 april 2017 gehouden werd en waar de bekende bankanalist Martijn den Drijver van NIBC vraagt naar specifiek de klantrelatie met Renault.
    seekingalpha.com/article/4063437-tomt...

    Derhalve lijkt het niet publiceren van een persbericht na het binnen halen voor een contract van 3 jaar voor traffic (file-informatie en smart routing) en kaarten van Europa voor alle nieuwe modellen van Renault in strijd met de regels van de AFM.

    6 maart 2017 plaatst Renault het bericht zelf wel op haar website:
    group.renault.com/en/news/blog-renaul...

    Daarnaast geeft TomTom geen informatie vrij over het testen met Renault op het gebied van autonoom rijden, dit terwijl juist deze samenwerking de band tussen Renault en TomTom belicht.

    Wat betreft de relatie met Renault op het gebied van autonoom rijden baseer ik me op een gesprek dat ik had met een medewerker van Amber tijdens de opendag aan de hightech campus in Eindhoven 20-5-2017; Deze medewerker van Amber zei dat Renault in Nederland test op het gebied van autonoom rijden vanwege regelgeving, waarbij gebruik wordt gemaakt van hoognauwkeurige kaarten van TomTom.

    Bij voorbaat dank voor het onderzoeken van de relatie tussen TomTom en Renault en het bevestigen van ontvangst van mijn email.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links