Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

Tom Tom april 2017

2.857 Posts
Pagina: «« 1 ... 137 138 139 140 141 ... 143 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 april 2017 14:39
    quote:

    marathon 11 schreef op 28 april 2017 13:59:

    [...]
    Ga vissen dan hoeven we ons ook niet aan jullie te storen. Zo te zien ook nog een tweede alias achter de hand voor het geval dag je verbannen zult worden. Kan me tenminste niet voorstellen dan er een weldenkend nedeforumlid je een AB geeft voor de onzin die je hier post. Succes en goede vangst. Hier is het alleen bot!!!
    Zo te lezen zitten werkt dat scriptje niet goed.
    Of jullie willen de bijdrages van rabo niet missen, kan ook natuurlijk.

  2. [verwijderd] 28 april 2017 14:41
    quote:

    groeibriljant schreef op 28 april 2017 14:39:

    [...]

    Basheraliassen zoals [..] etc.etc.? Zou er een link zijn met Nederlandse shorters zoals Saecom Capital?
    [Modbreak IEX]: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen.]
    Nee, wel met pumperaliassen zoals Exit na cijfers Q1 2013.

  3. [verwijderd] 28 april 2017 14:46
    quote:

    Straddleman schreef op 28 april 2017 14:41:

    [...]

    Nee, wel met pumperaliassen zoals Exit na cijfers Q1 2013.

    Die dirty exit tegen een prikkie van 12 euro kan nog steeds. Kans is echter wel een stuk kleiner nu we de waarde van de assets kennen (maps + telematics minimaal 30 euro en volgens marktexpert Roger Lanctot zelfs 40 euro).

    En een onderbouwd koersdoel in 2020 van 100 euro geven is nog geen pumpen. Gewoon een kwestie van rekenen met het 50% marktaandeel Automotive dat Goddijn verwacht. Met zo'n marktaandeel ga je in de periode 2021-2025 nog veel en veel hogere koersen zien.
  4. relpinda 28 april 2017 14:48
    TT is nu technisch uitgebroken. Ik hoop ook op naar hoger regionen, maar nu wel bij deze koers 118x de winst en voor de prognose voor vlgd jr 37 x de omzet.Pfff.
    ik heb er zo n hard hoofd in. voor mij een gokaandeel of doodgeld voor de komende jaren.

    Qualcomm heeft voorbeurs een winstwaarschuwing gegeven. straks mss puts schrijven en ze komen binnenkort met dividend.

    No longer expecting any patent-licensing revenue from the iPhone thanks to the legal battle with Apple, Qualcomm (NASDAQ:QCOM) cuts its FQ3 revenue outlook to $4.8B-$5.6B from $5.3B-$6.1B. Consensus is for $5.9B.
    FQ3 EPS is now seen at $0.75-$0.85 from $0.90-$1.15. Consensus is for $1.09.
    Shares -4.25% premarket

    LZA
  5. [verwijderd] 28 april 2017 14:55
    quote:

    groeibriljant schreef op 28 april 2017 14:46:

    [...]

    Die dirty exit tegen een prikkie van 12 euro kan nog steeds. Kans is echter wel een stuk kleiner nu we de waarde van de assets kennen (maps + telematics minimaal 30 euro en volgens marktexpert Roger Lanctot zelfs 40 euro).
    Dan zit marktexpert roger lanctot er minimaal 460 euro naast.

    Maar vind je het niet een beetje zielig worden na zeker 4 jaar gehuil over dirty exit, shorters, 500 euro terwijl de praktijk al jaren wat anders uitwijst?
  6. [verwijderd] 28 april 2017 14:57
    quote:

    groeibriljant schreef op 28 april 2017 14:43:

    @W
    Rabobank heeft de volledige analistenafdeling gesloten. Volgen dus niet alleen TomTom niet meer.
    daarom is er ook geen verwarring mogelijk met RABO die hier post, in zoverre iemand dat ooit al dacht

    @ replinda, dacht dat het overgegaan is naar Kepler

    QC: Apple zet verdere betalingen 'on hold', het is effe echt oorlog tussen Apple en QC ( de zoveelste die Apple in de vernieling drukt)
  7. relpinda 28 april 2017 15:05
    quote:

    W schreef op 28 april 2017 14:57:

    [...]

    daarom is er ook geen verwarring mogelijk met RABO die hier post, in zoverre iemand dat ooit al dacht

    @ replinda, dacht dat het overgegaan is naar Kepler

    QC: Apple zet verdere betalingen 'on hold', het is effe echt oorlog tussen Apple en QC ( de zoveelste die Apple in de vernieling drukt)

    Klopt, jij bent helemaal up-to-date Wies. Topper :)

    Rabo schrapt eigen aandelenanalyse- en handel
    Foto: ANP
    Gepubliceerd: 21 juni 2016 07:31
    Laatste update: 21 juni 2016 07:52

    Rabobank stopt met zijn eigen divisie voor aandelenonderzoek en -handel en gaat hiervoor gebruikmaken van de diensten van de Franse zakenbank Kepler Cheuvreux.
    De partijen maakten de samenwerking dinsdag bekend. Dit betekent concreet dat de toekomst van circa dertig Rabo-medewerkers onzeker is geworden.

    Rabo heeft een belang van 5 procent genomen in Kepler. Daarover werden geen financiële details verstrekt. De stap van de bank is ingegeven door kostenbesparing en schaalvergroting.

    Een woordvoerder van Rabo benadrukte dat de divisie die verantwoordelijk is voor het begeleiden van beursgangen, geen onderdeel is van de transactie.

    Grootste dekking
    Door de samenwerking brengt Rabo zakelijke klanten in contact met 1200 institutionele beleggers, die bediend worden door 115 salesmanagers en handelaren van Kepler. De samenwerking biedt volgens Rabo de meest omvangrijke analysedivisie aan van Europese aandelen, waarbij negentig analisten circa 700 bedrijven volgen. In Nederland geeft het verbond naar eigen zeggen de grootste dekking.

    De zegsman benadrukte dat particuliere beleggers bij Rabo niets van de omzetting zullen merken. ''Als Rabobank hebben we toegang tot 200 institutionele beleggers. Met Kepler worden dat er 1200'', gaf hij aan.

    Wereldwijd worstelen investeringsbanken en brokers met de winstgevendheid tegen de achtergrond van de tumultueuze marktomstandigheden, een mindere economische groei en toenemende regelgeving en nalevingskosten. Dit heeft geleid tot bezuinigingen en consolidatie, waaronder op het gebied van de aandelenhandel.

    Door: ANP
  8. relpinda 28 april 2017 15:10
    Edwin Wierda & Partners schrijft o.m. in zijn nieuwsbrief en bezoek aan Harry Mens komende zondag.;
    Zo waren de cijfers van TomTom overwegend positief. Al bleek wel dat beleggers ongeduldig worden. Wij begrijpen dat en verwachten op korte termijn acties van het management. De druk van de activistische aandeelhouders wordt groter.

    LZA
  9. [verwijderd] 28 april 2017 15:18
    quote:

    Straddleman schreef op 28 april 2017 14:55:

    [...]

    Dan zit marktexpert roger lanctot er minimaal 460 euro naast.

    Maar vind je het niet een beetje zielig worden na zeker 4 jaar gehuil over dirty exit, shorters, 500 euro terwijl de praktijk al jaren wat anders uitwijst?

    Marktexpert Roger Lanctot heeft het over de huidige assetwaarde van minimaal 40 euro.

    Er was overigens destijds volgens media zoals Elsevier serieus sprake van plannen tot een dirty exit. Waarom zouden de exitboeven en hun smerige banken het niet nog een keer kunnen proberen? De kans is kleiner geworden, maar ik sluit het ook niet uit.

    Hogere koersen op basis van WPA gaan we pas zien als Automotive en Telematics fors verder groeien. Als in 2020 een marktaandeel van 50% Automotive wordt bereikt, dan gaat dan zelfs met gemak door de grens van 100 euro. Persoonlijk geloof ik de verwachting van Goddijn niet. Denk eerder dat zo'n marktaandeel pas in 2021-2022 haalbaar is. Simpelweg omdat het zo'n 2 jaar duurt voordat nieuwe orders gaan bijdragen.
    De CEO van HERE verwacht iig te groeien naar 6-7 miljard omzet rond 2025. Marge ergens tussen de 80%-90%!
  10. [verwijderd] 28 april 2017 15:28
    "Mick den Boogert (73), oud-advocaat en emeritus hoogleraar effectenrecht, waakt als bestuurder van diverse stichtingen over de continuïteit van TKH, Fugro, ASML, KPN, DSM, Philips en Wereldhave. In het verleden deed hij hetzelfde bij Heijmans, TomTom, VNU, USG People, Roto Smeets en Crucell...."(FD.nl)

    Is wel nieuw voor mij! tot wanneer blokkeerde hij TT? een kapitaalvernietiger is het! een communist!
  11. forum rang 6 Tordan 28 april 2017 15:34
    Misschien al geplaatst:

    TomTom wil ‘de finale winnen’ rond doorbraak zelfrijdende auto

    Fondsen
    TomTom
    Tags
    ava
    tomtom
    aandeelhoudersvergadering 2017

    navigatiekastjes vorig jaar onverwacht sterk teruglopen. Maar het navigatiebedrijf ziet op wat langere termijn vooral een mooie toekomst voor zichzelf weggelegd in de ontwikkelingen die tot de zelfrijdende auto moeten leiden.

    Want ondanks een stevige omzet- en winstdaling ‘floreert’ het Amsterdamse concern volgens medeoprichter en grootaandeelhouder Harold Goddijn en heeft het een ‘goed toekomst-perspectief’.
    Dat zei Goddijn deze week tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (ava) van de kaartenmaker. Hij reageerde daarmee op kritische vragen van aanwezige beleggers over de resultaten en strategische koers van het bedrijf.
    TomTom worstelt met de overgang van jarenlange groei van losse navigatieapparatuur voor in auto’s, naar groeiende verdiensten uit data en software voor navigatie.
    Die onderdelen van het bedrijf zoals navigatiesoftware, verkeersinformatie en wagenparkbeheer kunnen de misgelopen omzet en winst van de traditionele kastjes nog niet compenseren.
    Nieuws uit de aandeelhoudersvergadering
    Tijdens de aandeelhoudersvergadering leggen bestuur en commissarissen verantwoording af voor het gevoerde beleid en gehouden toezicht. 
    Daarnaast gaat het bestuur het gesprek met aandeelhouders aan over kansen en risico’s voor de onderneming.
    De VEB bezoekt vrijwel alle aandeelhoudersvergaderingen van Nederlandse beursfondsen (en van een aantal grote Europese bedrijven).
    Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen in de aandeelhoudersvergadering van: TomTom
    Datum vergadering: 24 april 2017
    Percentage vertegenwoordigde aandelen van het totaal (opkomstpercentage): 61,8%
    De VEB onthield zich van stemming bij de herbenoeming van CEO Harold Goddijn en president-commissaris Peter Wakkie
     
    ‘De finale winnen’
    Ondertussen vragen die nieuwe activiteiten wel hoge investeringen. Zo geven Goddijn en zijn financiële man Taco Titulaer al jaren alsmaar meer geld uit aan onderzoeks- en ontwikkelingskosten (r&d).
    Vorig jaar werd 283 miljoen euro (2015: 268 miljoen euro) ingezet om de kaartendatabase te verfijnen en software te verbeteren.
    Maar wanneer die investeringen tot tastbare resultaten gaan leiden, bleef ook tijdens deze ava ongewis. Volgens president-commissaris Peter Wakkie zijn de hoge r&d-uitgaven noodzakelijk om de beste wegenkaart te ontwikkelen en verkeersinformatie te verzamelen. ‘Zodat niemand meer om ons bedrijf heen kan’, zei Wakkie.
    ‘TomTom heeft een sleutelrol. Wij willen de finale spelen in de ontwikkelingen die tot de zelfrijdende auto gaan leiden, en die winnen’, aldus een strijdbare Wakkie.
     
    Niet tornen
    Tijdens de aandeelhoudersvergadering vroegen zowel professionele als particuliere beleggers of TomTom er wellicht toch niet goed aan zou doen onderdelen te verkopen. Maar Goddijn en Wakkie willen niet tornen aan de bedrijfssamenstelling.  
    ‘Ons onderdeel Telematics (dat bijvoorbeeld software bouwt om routes van transportbedrijven te optimaliseren, red.) is marktleider en levert een mooie kasstroom, dus waarom zouden we dat van de hand doen?’
    Ook het afstoten van de consumentendivisie die navigatiekastjes en sport- en fitnessproducten maakt, is niet aan de orde. ‘Wij hebben de hardware, het distributienetwerk en de software en zijn daarom de beste eigenaar van de consumententak’, aldus Goddijn. 
     
    Onverwachte omzetdaling
    Veel aandeelhouders waren naar de bijeenkomst in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ gekomen na een jaar waarin TomTom teleurstellend presteerde.
    De maker van digitale kaarten, actiecamera’s en sporthorloges boekte met 12 miljoen euro de laagste jaarwinst sinds haar beursgang in het voorjaar van 2005. ‘De winstgevendheid gaan we verbeteren’, zei Goddijn. Over de termijn waarop dat moet gebeuren, wilde hij zich niet uitspreken. 
    Vooral de onverwachte omzetdaling (tot 987 miljoen euro) en lagere verkoopverwachtingen voor het lopende jaar vielen beleggers tegen. 2016 had de definitieve ommekeer moeten brengen.
    Vorig jaar vertelde president-commissaris Peter Wakkie aandeelhouders namelijk nog dat na de omzetstijging in 2015 de weg omhoog - na vier opeenvolgende jaren van teruglopende verkopen - weer was ingezet.
    Wakkie, voormalig Ahold-bestuurder en dit jaar afscheidnemend president-commissaris bij Wolters Kluwer, erkende dit ‘vervelend’ te vinden.
    ‘De navigatiekastjesverkoop is sterker teruggevallen dan wij dachten. Door de snel veranderende technologische ontwikkelingen zit je er weleens naast’, zo verklaarde hij.
    Volgens Wakkie heeft TomTom ‘de prioriteiten daarom bijgesteld’ en zijn de kosten in lijn gebracht met de krimpende omzet. Voor dit jaar denkt TomTom dat de omzet nog verder zal dalen, tot ergens tussen de 925 miljoen en 950 miljoen euro.
     
    Niet bang voor concurrentie
    Bevreesd voor concurrentie van andere partijen die zich op navigatiekaarten richten, is TomTom niet.
    Kaartenleverancier Here ligt volgens TomTom-bestuurder Alain de Taeye ‘drie jaar achter’ met de ontwikkeling van hun kaartendatabase. Dat bedrijf is sinds eind 2015 in handen van samenwerkende autofabrikanten BMW, Mercedes en Audi.
    ‘Zij verwerken nieuwe informatie over wegen nog stapsgewijs, terwijl wij dit met onze sensoren allemaal realtime kunnen doen’, zei de Belg. De Taeye verkocht in 2007 het beursgenoteerde TeleAtlas voor 2,7 miljard euro aan TomTom en zit sindsdien in het bestuur. 
    Het Nederlandse navigatiebedrijf is met zijn verkeersinformatie naar eigen zeggen marktleider, terwijl Here de grootste is met inbouw navigatiekaarten.
     
    Rumoer om beloning
    Aandeelhouders uitten behalve over het uitblijven van dividend en de strategische koers ook hun onvrede over het beloningsbeleid.
    Zo krijgen TomTom-bestuurders vanaf dit jaar fors meer aandelenopties toegekend. Die toekenning is bovendien nog altijd niet afhankelijk van het realiseren van prestatiedoelstellingen. Ongeacht de bedrijfsresultaten kunnen de opties na drie jaar door bestuurders worden uitgeoefend.
    Daarmee gaat TomTom in tegen de Nederlandse regels voor goed ondernemingsbestuur. Die bepalen dat een dergelijke optietoekenning afhankelijk moet zijn van vooraf vastgestelde prestatiedoelen.
    Goddijn krijgt nu voortaan niet eenmaal zijn basissalaris in opties uitgekeerd, maar 1,4 maal. Voor afgelopen jaar kwam dat voor de bestuursvoorzitter onder de oude regeling nog neer op een toekenning van bijna 540 duizend euro. Voor de beide andere bestuurders gaat dat omhoog van 0,6 maal hun basissalaris naar eenmaal.
    Behalve deze hogere optietoekenning is ook één van de twee doelstellingen voor de jaarlijkse cashbonus aangepast. Goddijn kan hiermee ieder jaar maximaal 1,2 keer zijn vaste salaris (462 duizend euro) als extraatje in contanten verdienen. Over 2016 kreeg de ceo overigens geen bonusuitkering.
     
    Aandeelhoudersvergadering gepasseerd
    Opvallend was ook dat commissarissen aan aandeelhouders geen goedkeuring vroegen voor deze aanpassingen.
    In Nederland is het al jaren gangbare praktijk dat ingrijpende wijzigingen in het beloningspakket van bestuurders door aandeelhouders moeten worden goedgekeurd.
    Maar volgens commissaris Tammenoms-Bakker, speciaal belast met het beloningsbeleid, was dat niet vereist. ‘Wij zien dit niet als een beleidswijziging en daarom leggen wij de voorstellen ook niet aan de aandeelhoudersvergadering voor.’
    Zij kondigde meteen aan volgend jaar met een geheel nieuw beloningsbeleid te zullen komen dat ‘mogelijk meer in de pas zal lopen’ met de Nederlandse gedragscode voor goed ondernemingsbestuur.
2.857 Posts
Pagina: «« 1 ... 137 138 139 140 141 ... 143 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links