Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

24 April 2017 AVA Tom Tom, Alle informatie voor deze General Meeting of Shareholders (AGM)

50 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 26 april 2017 13:40
    quote:

    Koos99 schreef op 24 april 2017 18:41:

    Volgens mij heeft Taco T nergens gesteld dat Sports met 30% gaat groeien. Activations was Q1 30% hoger (ik heb geen flauw idee wat dat betekent overigens). Sports als geheel gaat 10% stijgen dit jaar. Zie CC

    Andrew Humphrey - Morgan Stanley, Research Division
    I've got 3, if I may. The first one is on sports. I mean, I think you've given us an indication that sell-throughs improved, that activations are up, but I think, in contrast to previous quarters, we haven't actually had a sell-in number. So if you could clarify on that, that would be great. And then I've got a couple of bigger-picture questions.

    Taco Titulaer - TomTom N.V. - CFO
    Selling on for sports? Yes, sorry. Sports as a whole did not grow in Q1. It contracted a little bit. That was according to plan. We stay with our guidance that we expect 10% growth for the full year, but that will be back-end loaded. So Q1, the activations are continuing to see a year-on-year growth of over 30%, as Harold already mentioned. The sell-in number year-over-year showed a decline

    Eigenlijk toch ook wel heel teleurstellend die sports omzet. Nog kort geleden werd hier door velen beweerd dat sports met 50-100% zou blijven groeien, ik gaf toen al aan dat het mij ZEER sterk leek gezien de concurrentie en hoe zij presteren. Zei toen al, als je zeg maar geen omzet behaalt is het niet zo moeilijk om 50% te groeien met wat marketing uitgaven.
    Voor dit jaar 10% prognose, ik zou er maar gevoeglijk vanuit gaan dat deze omzet niet veel verder gaat groeien de komende jaren.

  2. [verwijderd] 26 april 2017 14:44
    quote:

    VanillaSky schreef op 26 april 2017 13:40:

    [...]

    Eigenlijk toch ook wel heel teleurstellend die sports omzet. Nog kort geleden werd hier door velen beweerd dat sports met 50-100% zou blijven groeien, ik gaf toen al aan dat het mij ZEER sterk leek gezien de concurrentie en hoe zij presteren. Zei toen al, als je zeg maar geen omzet behaalt is het niet zo moeilijk om 50% te groeien met wat marketing uitgaven.
    Voor dit jaar 10% prognose, ik zou er maar gevoeglijk vanuit gaan dat deze omzet niet veel verder gaat groeien de komende jaren.

    Dat is het zeker. Met nuancering: een en ander heeft te maken / is afhankelijk van productintroducties. TomTom had in Q1 een lichte krimp in sports en verwacht op jaarbasis een groei, maar vooral op het eind. In extreme zou dus zo maar kunnen dat Q4 bijvoorbeeld een 50% groei laat zien terwijl Q1-Q3 een lichte krimp laten zien. Het gaat dus met horten/stoten. De sales die tomtom rapporteert zijn verkopen aan retailers en niet aan de eindgebruiker. Dus bij een productintroductie zal je eerst een spike zien als retailers hun eerste voorraad kopen.

    De vraag is nu wel of consumer uberhaupt ooit gaat groeien en als dat de vraag is, wat je dan met het tomtom merk gaat doen. Ga je er een sportmerk van maken, terwijl over een paar jaar de focus op autonomous driving ligt. Dat zijn toch wel issues. Ik wilde er naar vragen op de ava maar het moment en de sfeer waren er even niet naar.

    Feit is dat consumer door abn amro en vast ook andere analisten op nul euro wordt gewaardeerd. Feit is ook dat consumet in 2016 nog een relatief groot deel van de omzet was maar slechts iets van 5% van het ebitda. De winstbijdrage is nihil. Gezien het feit dat je here met 20% in waarde ziet stijgen, mobileye voor 15mrd is gekocht en een telematics bedrijf (vergelijkbaar met tomtom telematics) voor 2,4 miljard USD, zou je zelfs kunnen stellen dat Consumer een negatieve waarde heeft, in elk geval voor de aandeelhouders.

    Daar zit de crux. Voor tomtom als bedrijf heeft het onderdeel waarde, het genereert cash en als je de decline in pnd qua kosten goed managet dan kan je er op langere termijn ook nog aan verdienen. Ook zou ik sport niet te vroeg afschrijven (wij kennen de product pipeline niet). TomTom ambieert immers een Europees marktleiderschap en zou best eens tussen een paar grotere aanbieders kunnen gaan horen met wat meer macht. Is iets van langere adem. Voor het aandeel heeft het echter als nadeel dat het profiel van tomtom wat vertroebelt, bijvoorbeeld voor thema-beleggers die in een specifiek thema als autonomous driving willen beleggen en tomtom daar niet direct mee associeren.

    Verder merkte ik op de ava dat sommigen focus missen (op automotive) maar anderzijds vond ik sommige sprekers die het woord namen ook wat bangig aangelegd, duidelijk zelf geen ondernemer. Zo van: tussen al die reuzen en het consortium met nu ook intel aan boord daar kan tomtom vast niet tegenop.

    Ik denk dan: als tomtom uit een clubje bange ondernemers zou bestaan, dan waren ze er 8 jaar geleden al mee gestopt, toen google op hun pad kwam. Ik vond dat een beetje Calimero-denken vanuit oa de VEB. Je moet ook met de grote jongens mee durven spelen en daar ook plezier aan beleven. TomTom werkt bovendien met veel grote jongens samen (bosch, nvidia, quallcomm) dus klein is ook een relatief begrip.

    Daarnaast liet Harold zich ontvallen dat hij ook signalen uit de markt (van klanten) hoort dat HERE moeilijker bestuurbaar wordt door al die deelnemende partijen. Groter en kapitaalkrachtiger hoeft dus niet altijd kansrijker te zijn dan zelfstandig en wendbaarder. Ook het nieuwe platform zorgt voor wendbaarheid/meer efficiencies. Volgens Harold's voorwoord kan tomtom automotive nu grotere projecten aan, omdat de kosten voor integratie bij nieuwe klanten is gehalveerd. Letterlijk zei hij: we kunnen nu tegen dezelfde kosten 2x zoveel doen. Iets wat HERE nog ontbeert en tomtom met een lagere kostprijs wat pricing power geeft.

    Teleurstellend maar ook begrijpelijk was dat er nog veel onduidelijk is over de verdienmodellen rond autonoom rijden. Wat gaat een HD map bijvoorbeeld kosten? Is dat een geheel nieuw product of gewoon de prijs van de huidige map met een kleine meerprijs? Wat is de waarde (prijs) van lokalisatie (road dna). Welke software zit er nog meer omheen? Zijn er recurring revenues (voor realtime updates) en welke beloning krijgen de autofabrikanten voor het leveren van data?

    Tijdens de Q1 conference call vertelde Harold Goddijn dat de industrie daar nog onderling flink over discussieert. Is dus geen onwil van TT denk ik, al zullen ze concurrentiegevoelige info over businessmodel en pricing natuurlijk sowieso niet so snel delen.

    Ik denk echter wel dat het lucratief kan worden. Anders zouden niet diverse partijen met miljarden strooien om zich te positioneren in de markt. Ook is de onderhandelingsmacht van de autofabrikant nu anders. Die heeft natuurlijk nog steeds macht, maar tegelijkerijd is de hd map en lokalisatie een essentieel onderdeel, zonder dat kan de auto niet zelfstandig rijden. Dat betekent dat de leveranciers zoals tomtom en here in elk geval meer macht hebben dan bij een reguliere kaart die als accessoire wordt gezien.

    Mede door bovenstaande is er geen beeld bij wat nu de totale markt voor automotive is, in bijvoorbeeld 2020. Al is het maar een heel ruwe contour, zodat je weet hoe je die >300 miljoen aan orders moet beoordelen. Wat voor marktaandeel is dat en hoeveel upside zit er nog in om die 15% cagr voorspelling te realiseren?

    In licensing zit die niet, wat me verbaast. Eerst zou de markt voor locatiediensten sterk groeien en nu blijkt die te consoliderem tot een aantal grote aanbieders. Waardoor tomtom meer omzet haalt uit grote klanten en kleintjes verliest. Wat doen die kleintjes dan? Is dat een Open Street Map effect? Bij die grote zit nu wel Microsoft, waar potentie in zit, maar goddijn vertelde dat hij nog niet weet welke, dat moet blijken uit de dominantie van Azure wellicht. Wel gek dat goddijn vooral over locatiediensten spreekt in Azure, terwijl Microsoft in haar berichten ook autonoom rijden en de daarvoor benodigde hd maps en localisatie (road dna) noemde. Blijkbaar wil tomtom vooral zelf de autofabrikanten binden en niet als (onzichtbaar) onderdeel van een Microsoft aanbod.

    Om positief af te sluiten gaf Goddijn wel een hint dat er intensief wordt gewektt aan verdieping bij drie Amerikaanse autofabrikanten en bij toyota. Die zijn al klant voor wat diensten, maar moet meer worden. Het Duitse eigenaarschap van HERE vergroot de kansen. Aangezien de beer nog niet geschoten is denk ik niet dat dit al in die 15% CAGR zit. Ook werd gezegd dat er toch 1 Duitse fabrikant traffic en ook diensten rond autonoom rijden gaat afnemen. Door het eigenaarschap van hete zal de meeste business naar HERE gaan, maar TT wordt nog steeds voor tenders uitgenodigd en met name dat TT iets doet voor een Duitser rond autonoom rijden vind ik een interessant detail. Ook liet hij doorschemeren dat mobileye het zich niet kan veroorloven alleen met HERE te werken en ook met tomtom zal moeten werken wil ze de autofabrikanten kunnen benaderen die met tomtom werken. Een bevestiging dat mobileye niet rechtstreeks aan autofabrikanten levert, maar via de kaartenmaker, dus achter tomtom staat in de waardeketen.

    Zo dat was het wel weer, lamme duim ;-)

  3. relpinda 30 april 2017 16:15
    Met dank aan de VEB,
    28 april 2017
    TomTom wil ‘de finale winnen’ rond doorbraak zelfrijdende auto
    aandeelhoudersvergadering 2017
    TomTom zag de verkopen van zijn navigatiekastjes vorig jaar onverwacht sterk teruglopen. Maar het navigatiebedrijf ziet op wat langere termijn vooral een mooie toekomst voor zichzelf weggelegd in de ontwikkelingen die tot de zelfrijdende auto moeten leiden.
    Want ondanks een stevige omzet- en winstdaling ‘floreert’ het Amsterdamse concern volgens medeoprichter en grootaandeelhouder Harold Goddijn en heeft het een ‘goed toekomst-perspectief’.
    Dat zei Goddijn deze week tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (ava) van de kaartenmaker. Hij reageerde daarmee op kritische vragen van aanwezige beleggers over de resultaten en strategische koers van het bedrijf.
    TomTom worstelt met de overgang van jarenlange groei van losse navigatieapparatuur voor in auto’s, naar groeiende verdiensten uit data en software voor navigatie.
    Die onderdelen van het bedrijf zoals navigatiesoftware, verkeersinformatie en wagenparkbeheer kunnen de misgelopen omzet en winst van de traditionele kastjes nog niet compenseren.
    Nieuws uit de aandeelhoudersvergadering
    Tijdens de aandeelhoudersvergadering leggen bestuur en commissarissen verantwoording af voor het gevoerde beleid en gehouden toezicht.
    Daarnaast gaat het bestuur het gesprek met aandeelhouders aan over kansen en risico’s voor de onderneming.
    De VEB bezoekt vrijwel alle aandeelhoudersvergaderingen van Nederlandse beursfondsen (en van een aantal grote Europese bedrijven).
    Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen in de aandeelhoudersvergadering van: TomTom
    Datum vergadering: 24 april 2017
    Percentage vertegenwoordigde aandelen van het totaal (opkomstpercentage): 61,8%
    De VEB onthield zich van stemming bij de herbenoeming van CEO Harold Goddijn en president-commissaris Peter Wakkie

    ‘De finale winnen’
    Ondertussen vragen die nieuwe activiteiten wel hoge investeringen. Zo geven Goddijn en zijn financiële man Taco Titulaer al jaren alsmaar meer geld uit aan onderzoeks- en ontwikkelingskosten (r&d).
    Vorig jaar werd 283 miljoen euro (2015: 268 miljoen euro) ingezet om de kaartendatabase te verfijnen en software te verbeteren.
    Maar wanneer die investeringen tot tastbare resultaten gaan leiden, bleef ook tijdens deze ava ongewis. Volgens president-commissaris Peter Wakkie zijn de hoge r&d-uitgaven noodzakelijk om de beste wegenkaart te ontwikkelen en verkeersinformatie te verzamelen. ‘Zodat niemand meer om ons bedrijf heen kan’, zei Wakkie.
    ‘TomTom heeft een sleutelrol. Wij willen de finale spelen in de ontwikkelingen die tot de zelfrijdende auto gaan leiden, en die winnen’, aldus een strijdbare Wakkie.

    Niet tornen
    Tijdens de aandeelhoudersvergadering vroegen zowel professionele als particuliere beleggers of TomTom er wellicht toch niet goed aan zou doen onderdelen te verkopen. Maar Goddijn en Wakkie willen niet tornen aan de bedrijfssamenstelling.
    ‘Ons onderdeel Telematics (dat bijvoorbeeld software bouwt om routes van transportbedrijven te optimaliseren, red.) is marktleider en levert een mooie kasstroom, dus waarom zouden we dat van de hand doen?’
    Ook het afstoten van de consumentendivisie die navigatiekastjes en sport- en fitnessproducten maakt, is niet aan de orde. ‘Wij hebben de hardware, het distributienetwerk en de software en zijn daarom de beste eigenaar van de consumententak’, aldus Goddijn.

    Onverwachte omzetdaling
    Veel aandeelhouders waren naar de bijeenkomst in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ gekomen na een jaar waarin TomTom teleurstellend presteerde.
    De maker van digitale kaarten, actiecamera’s en sporthorloges boekte met 12 miljoen euro de laagste jaarwinst sinds haar beursgang in het voorjaar van 2005. ‘De winstgevendheid gaan we verbeteren’, zei Goddijn. Over de termijn waarop dat moet gebeuren, wilde hij zich niet uitspreken.
    Vooral de onverwachte omzetdaling (tot 987 miljoen euro) en lagere verkoopverwachtingen voor het lopende jaar vielen beleggers tegen. 2016 had de definitieve ommekeer moeten brengen.
    Vorig jaar vertelde president-commissaris Peter Wakkie aandeelhouders namelijk nog dat na de omzetstijging in 2015 de weg omhoog - na vier opeenvolgende jaren van teruglopende verkopen - weer was ingezet.
    Wakkie, voormalig Ahold-bestuurder en dit jaar afscheidnemend president-commissaris bij Wolters Kluwer, erkende dit ‘vervelend’ te vinden.
    ‘De navigatiekastjesverkoop is sterker teruggevallen dan wij dachten. Door de snel veranderende technologische ontwikkelingen zit je er weleens naast’, zo verklaarde hij.
    Volgens Wakkie heeft TomTom ‘de prioriteiten daarom bijgesteld’ en zijn de kosten in lijn gebracht met de krimpende omzet. Voor dit jaar denkt TomTom dat de omzet nog verder zal dalen, tot ergens tussen de 925 miljoen en 950 miljoen euro.

    Niet bang voor concurrentie
    Bevreesd voor concurrentie van andere partijen die zich op navigatiekaarten richten, is TomTom niet.
    Kaartenleverancier Here ligt volgens TomTom-bestuurder Alain de Taeye ‘drie jaar achter’ met de ontwikkeling van hun kaartendatabase. Dat bedrijf is sinds eind 2015 in handen van samenwerkende autofabrikanten BMW, Mercedes en Audi.
    ‘Zij verwerken nieuwe informatie over wegen nog stapsgewijs, terwijl wij dit met onze sensoren allemaal realtime kunnen doen’, zei de Belg. De Taeye verkocht in 2007 het beursgenoteerde TeleAtlas voor 2,7 miljard euro aan TomTom en zit sindsdien in het bestuur.
    Het Nederlandse navigatiebedrijf is met zijn verkeersinformatie naar eigen zeggen marktleider, terwijl Here de grootste is met inbouw navigatiekaarten.

    Rumoer om beloning
    Aandeelhouders uitten behalve over het uitblijven van dividend en de strategische koers ook hun onvrede over het beloningsbeleid.
    Zo krijgen TomTom-bestuurders vanaf dit jaar fors meer aandelenopties toegekend. Die toekenning is bovendien nog altijd niet afhankelijk van het realiseren van prestatiedoelstellingen. Ongeacht de bedrijfsresultaten kunnen de opties na drie jaar door bestuurders worden uitgeoefend.
    Daarmee gaat TomTom in tegen de Nederlandse regels voor goed ondernemingsbestuur. Die bepalen dat een dergelijke optietoekenning afhankelijk moet zijn van vooraf vastgestelde prestatiedoelen.
    Goddijn krijgt nu voortaan niet eenmaal zijn basissalaris in opties uitgekeerd, maar 1,4 maal. Voor afgelopen jaar kwam dat voor de bestuursvoorzitter onder de oude regeling nog neer op een toekenning van bijna 540 duizend euro. Voor de beide andere bestuurders gaat dat omhoog van 0,6 maal hun basissalaris naar eenmaal.
    Behalve deze hogere optietoekenning is ook één van de twee doelstellingen voor de jaarlijkse cashbonus aangepast. Goddijn kan hiermee ieder jaar maximaal 1,2 keer zijn vaste salaris (462 duizend euro) als extraatje in contanten verdienen. Over 2016 kreeg de ceo overigens geen bonusuitkering.

    Aandeelhoudersvergadering gepasseerd
    Opvallend was ook dat commissarissen aan aandeelhouders geen goedkeuring vroegen voor deze aanpassingen.
    In Nederland is het al jaren gangbare praktijk dat ingrijpende wijzigingen in het beloningspakket van bestuurders door aandeelhouders moeten worden goedgekeurd.
    Maar volgens commissaris Tammenoms-Bakker, speciaal belast met het beloningsbeleid, was dat niet vereist. ‘Wij zien dit niet als een beleidswijziging en daarom leggen wij de voorstellen ook niet aan de aandeelhoudersvergadering voor.’
    Zij kondigde meteen aan volgend jaar met een geheel nieuw beloningsbeleid te zullen komen dat ‘mogelijk meer in de pas zal lopen’ met de Nederlandse gedragscode voor goed ondernemingsbestuur.

    LZA
  4. [verwijderd] 3 mei 2017 11:00
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 3 mei 2017 10:50:

    AB, LZA.

    Ik lees ZA.
    Wat een wonderlijk land toch? Noch van de Koi, noch van de zulu's. noch van de witten. Mijn kleinzoon heet Lukas, niet Lucas, snappie?

    Ik heb in 2014 voor vijf maanden in Kaapstad gewoond en het land heeft mij sindsdien niet meer losgelaten. De berichten die ik de laatste tijd voorbij zie komen van Zuma en Zuid-Afrika zijn niet bijzonder positief. Het land heeft zoveel potentie, maar blijft het bij potentie? Wat is jouw idee over de toekomst van het land?
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 mei 2017 06:51
    Vergeleken met de rotzooi in vele andere landen in Afrika valt het in ZA nog wel mee. Zuma moeten we uitzweten, daarna pakt ZA hopelijk de draad weer op. Gelukkig is er nog wel persvrijheid, i.t.t. Zimbabwe bijvoorbeeld, waar een fossiel met een blinde haat tegen blanken en het Westen het land verder de afgrond in stort.
    Hoop dat ook het ANC weer tot hun positieven komt (in grote steden zijn er nu anti-ANC allianties).
    ZA heeft idd veel potentie. Als het goed gaat, kan het land het voorbeeld en de hoop van heel Afrika worden.

    Tip voor allen: kijk via Uitzending Gemist de NPO-serie 'Goede Hoop' terug. Zeer leerzaam.
50 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links