Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Onzekerheid op de markten maakt bitcoin geen safe haven

Onzekerheid op de markten maakt bitcoin geen safe haven

Waar de beurs vorige week opende op 617 punten, staat deze precies een week later 77 punten lager. Een forse daling dus en ook andere beurzen wereldwijd zijn besmet geraakt met de paniek naar aanleiding van het coronavirus.

Beleggers zijn onzeker, en als beleggers ergens niet tegenkunnen dan is het wel onzekerheid. Dit resulteerde vorige week in muren met verkooporders.

Digitaal goud

Waar de beurskoersen daalden, daalde bitcoin vrolijk mee. Wie had dat gedacht?! Bitcoin werd immers als een vorm van digitaal goud beschouwd. Bitcoin wordt vaak gezien als ‘safe haven’ en een hedge voor economisch mindere tijden.

Omdat de prijs van goud begin vorige week fors bleef stijgen, had men verwacht dat bitcoin hetzelfde zou doen. Niets bleek minder waar: de koers liep in fors tempo omlaag en ook goud maakte eind vorige week een duikvlucht. Tot op heden is er echter geen enkele correlatie aan te tonen tussen de koers van bitcoin en die van goud.

De koers

De opening op de Nederlandse en Amerikaanse beurs verliep maandagochtend zeer rustig, en de koers van bitcoin deed het zelfs behoorlijk okee. Die steeg in 24 uur met 2,74%, maar ten opzichte van vorige week was dat nog steeds meer dan 9% lager.

Ten tijde van schrijven ziet het grote plaatje er prachtig uit. We pakken de daggrafiek er even bij. Daarop is te zien dat de koers koers kortstondig neerwaarts uit de opwaartse trend gebroken is en momenteel de bodem aanstampt. De RSI bevond zich behoorlijk laag en de eerste groene candle is reeds gesignaleerd.

Klik om te vergroten

We wachten op de tweede candle die zich in de loop van vandaag zal vormen. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit ook een groene zijn. In de ideale situatie - die een nieuwe opwaartse trend bevestigt - zien wij hogere toppen in dit time frame. Om in te kunnen schatten of we die inderdaad zullen gaan zien, zoomen we in op een korter timeframe van 4 uur.

Klik om te vergroten

Op de bovenstaande afbeelding is te zien dat de koers kortstondig positieve divergentie ondervond. Deze divergentie ontstaat wanneer de bodems van de koers neerwaarts verlopen terwijl de bodems op de RSI reeds opwaarts gaan. Deze divergentie had een opwaartse positieve beweging tot gevolg.

Voor nu is er geen indicatie dat de koers boven de $9007 uit zal breken. De koers zal dan ook tussen de $8500 en de $8980 blijven bungelen tot verdere patronen of signalen op de indicatoren zichtbaar zijn.

Samenvatting

  • Bitcoin heeft vooralsnog geen correlatie met goud;
  • De bodem van de koers lijkt te zijn aangestampt;
  • Hogere toppen zullen de nieuwe opwaartse trend bevestigen;
  • De koers zal voorlopig tussen de $8500 en de $8980 schommelen.

Cryptocast

Vanaf deze week kunt u meekijken met de Cryptocast, het wekelijkse radioprogramma van Madelon Vos en Herbert Blankesteijn voor BNR Nieuwsradio. Met in deze aflevering: gasten Bert Slagter en Peter Slagter van Lekkercryptisch.nl die uitleggen waarom de kans groot is dat Bitcoin naar nul gaat,  een cryptobank in Wyoming, en wat de overheid tegen het coronavirus moet doen bij gebrek aan data.

Madelon Vos is crypto-analist en volgt sinds 2013 de cryptomarkt op de voet. Naast columnist voor IEX Crypto is Madelon co-host van de BNR’s Cryptocast, heeft zij een eigen YouTubekanaal en geeft ze het vak Technische Analyse op de Hogeschool van Amsterdam. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Bij cryptovaluta is de volatiliteit vaak hoog. Ontwikkelingen zoals beschreven in crypto-analyses kunnen dus ingehaald worden door de actuele ontwikkelingen. Meer op www.madelonvos.nl

Auteur: Madelon Vos

Madelon Vos is crypto-analist en volgt sinds 2013 de cryptomarkt op de voet. Naast columnist voor IEX Crypto is Madelon co-host van de BNR’s Cryptocast, heeft zij een eigen YouTubekanaal en geeft ze het vak Technische Analyse op de Hogeschool van Amsterdam. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel belegg...

Meer over Madelon Vos

Recente artikelen van Madelon Vos

  1. dec '20 Bitcoin doorstaat perfect storm met speels gemak 85
  2. nov '20 Bitcoin heeft genoeg ruimte voor een verdere koersstijging 147
  3. nov '20 De bitcoin bull run is begonnen! 62

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 maart 2020 23:07
    Heb zojuist je cryptocast bekeken. Verstandige gasten. Ik denk nog na over wat ik ervan vind. Ze geven wel verstandige argumenten, voor de verandering, waarom bitcoin kan falen. In het kort: de prijs moet blijven stijgen om het netwerk stabiel te houden. Anders treedt er te veel centralisatie op en wordt de mogelijkheid tot manipulatie of overname te groot.
  2. tampi 5 maart 2020 14:53
    quote:

    Bertpeer schreef op 4 maart 2020 03:04:

    Eigenlijk is een bit waardeloos.
    En een coin altijd geld waard.
    Het klopt, je Euro is uitgekeerd in munten meer waard dan op de bank.
    Vooral de 1 en 2 cent munten.

    Je Euro munten zijn ongeveer zoveel waard:
    1 cent: 1,65 cent
    2 cent: 2,07 cent
    5 cent: 3,01 cent
    10 cent: 5,16 cent
    20 cent: 6,76 cent
    50 cent: 8,27 cent
    1 euro: 9,75 cent
    2 euro: 14,25 cent

    Bron: www.kijkmagazine.nl/mens/kosten-eurom...
  3. [verwijderd] 5 maart 2020 19:13
    Genoeg nagedacht over de bitcoin kritiek. Wat ik mis is kritiek op de euro. Het is in het geheel niet ondenkbaar, zelfs waarschijnlijk, dat de belangrijkste westerse munten in de problemen gaan komen. In dat geval gaan bitcoin en goud eenvoudig voorspelbare alternatieven zijn, waarbij bitcoin het voordeel geniet omdat ik nog niet zo gauw mensen met goud- en zilvermuntjes hun boodschappen zie doen.
  4. Bertpeer 5 maart 2020 20:24
    Toch reken ik mijn salaris altijd om in gram goud en zilver.
    Zelf zou ik nooit in bitcoins betaald willen worden.dan stop ik met werken.
    In 1996 was mij salaris 2000 gulden toen 100 gram goud.
    Goud kan je niet bij drukken dus loopt gewoon altijd mee.
    Het is niet voor niets edelmetalen.
    Edel is tijdloos.en ik vind het ook mooi net als kunst etc.
    De euro is gewoon locaal geaccepteerd. Werkt uitstekend.als er bijgedrukt word heeft het effect op de koers van edel metalen.
  5. PaultW 6 maart 2020 01:24
    quote:

    Bertpeer schreef op 5 maart 2020 20:24:

    Toch reken ik mijn salaris altijd om in gram goud en zilver.
    Zelf zou ik nooit in bitcoins betaald willen worden.dan stop ik met werken.
    In 1996 was mij salaris 2000 gulden toen 100 gram goud.
    Goud kan je niet bij drukken dus loopt gewoon altijd mee.
    Het is niet voor niets edelmetalen.
    Edel is tijdloos.en ik vind het ook mooi net als kunst etc.
    De euro is gewoon locaal geaccepteerd. Werkt uitstekend.als er bijgedrukt word heeft het effect op de koers van edel metalen.
    Hallo Bert, je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook al goud sinds de vorige eeuw. Zilver ook. Beter dan welk fiat geld dan ook. Een puntje van kritiek op jouw stelling. Als ik in BTC betaald wordt voor arbeid, dan ga ik juist extra werken. Dat is misschien het verschil tussen jou en mij.
    Als ik nu moet kiezen tussen Aurum en Bitcoin, dan kies ik voor het laatste.
  6. [verwijderd] 6 maart 2020 07:30
    quote:

    Bertpeer schreef op 5 maart 2020 20:24:

    Toch reken ik mijn salaris altijd om in gram goud en zilver.
    Zelf zou ik nooit in bitcoins betaald willen worden.dan stop ik met werken.
    In 1996 was mij salaris 2000 gulden toen 100 gram goud.
    Goud kan je niet bij drukken dus loopt gewoon altijd mee.
    Het is niet voor niets edelmetalen.
    Edel is tijdloos.en ik vind het ook mooi net als kunst etc.
    De euro is gewoon locaal geaccepteerd. Werkt uitstekend.als er bijgedrukt word heeft het effect op de koers van edel metalen.
    Een ander punt ter overweging is dat goud geconfisquerd kan worden. Zal de eerste keer niet zijn.
  7. [verwijderd] 6 maart 2020 08:01
    Wat mij duidelijk lijkt is dat over 5 tot 10 jaar goud nog steeds waardevol zal zijn en dat bitcoin niet op 9000 usd zal staan. Het kunnen 90 usd zijn, maar ook 900,000.-. Wat betekent dat je er een beetje van moet hebben. Of de euro er nog is tegen die tijd durf ik niet te zeggen. Dat maakt een bankrekening met euro's tot een risicofactor maar de bitcoin nog niet tot safe haven.
  8. TA=verlies 6 maart 2020 10:06
    quote:

    Keinscheisscoins schreef op 5 maart 2020 19:13:

    Genoeg nagedacht over de bitcoin kritiek. Wat ik mis is kritiek op de euro. Het is in het geheel niet ondenkbaar, zelfs waarschijnlijk, dat de belangrijkste westerse munten in de problemen gaan komen. In dat geval gaan bitcoin en goud eenvoudig voorspelbare alternatieven zijn, waarbij bitcoin het voordeel geniet omdat ik nog niet zo gauw mensen met goud- en zilvermuntjes hun boodschappen zie doen.
    Klopt alle munteenheden hebben maar een beperkte looptijd, nade florijn kwam de gulden en nu de euro. Das dus nix nieuws. Maar om te zeggen dat bitcoin het gaat worden, nee. Bitcoin zal nooit het alternatief zijn, omdat het grote voordeel tevens het nadeel is. Regulering. Een maatschappij heeft nu eenmaal regulerinng nodig. En ja: ik snap helemaal nix van de techniek erachter.
  9. Twijfels 6 maart 2020 10:23
    quote:

    Keinscheisscoins schreef op 6 maart 2020 08:01:

    Wat mij duidelijk lijkt is dat over 5 tot 10 jaar goud nog steeds waardevol zal zijn en dat bitcoin niet op 9000 usd zal staan. Het kunnen 90 usd zijn, maar ook 900,000.-. Wat betekent dat je er een beetje van moet hebben. Of de euro er nog is tegen die tijd durf ik niet te zeggen. Dat maakt een bankrekening met euro's tot een risicofactor maar de bitcoin nog niet tot safe haven.
    Mooi om te lezen dat het commentaar normaler wordt, niet meer alleen zo fantiek maximalistisch. Ik ben het helemaal eens met hierboven. Je kunt crypto's niet als save haven in de grond stoppen en 50 jaar later opgraven en denken dat je dan nog wat aan waarde hebt. Dat gaat ook niet met aandelen. Wel met goud en zilver. Ik hoorde afgelopen week van een fondsmanager dat 80% van de beste aandelen in 1970, die toen helemaal in waren, nu niet meer bestaan. Dus je moet er bij blijven en af en toe actie ondernemen, en dan kan het resultaat heel mooi zijn. Dat denk ik ook voor Crypto's, geen idee welke overleven maar wellicht zit er nu al een Google of Facebook tussen.
  10. [verwijderd] 6 maart 2020 10:45
    Bitcoin is naar 18000 eind 2020, er staat verkeerde grafieken bij dit artikel. Hele landen afrekenen met elkaar in bitcoins, volume is groter dan in dollars. Het is gewoon superhandig en niemand kan veel coins printen zoals met euro. In euro hebben wij 10 % inflatie of meer in waardevolle assets. Maar de consumenten inflatie is laag vanwege innovaties en gaande industriële revolutie .
  11. [verwijderd] 6 maart 2020 20:04
    quote:

    TA=verlies schreef op 6 maart 2020 10:06:

    [...]

    Klopt alle munteenheden hebben maar een beperkte looptijd, nade florijn kwam de gulden en nu de euro. Das dus nix nieuws. Maar om te zeggen dat bitcoin het gaat worden, nee. Bitcoin zal nooit het alternatief zijn, omdat het grote voordeel tevens het nadeel is. Regulering. Een maatschappij heeft nu eenmaal regulerinng nodig. En ja: ik snap helemaal nix van de techniek erachter.
    Het blijkt dat je de techniek niet begrijpt want bitcoin wordt gereguleerd door een cryptografisch algoritme. Dat is de uitgave van bitcoins of de inflatieratio. Het gaat juist mis met geld wanneer er mensen aan te pas komen. Dat vormt dan ook de aantrekkingskracht van edelmetalen als goud. Je kunt het niet bijmaken. Totdat je uit zeewater kunt zeven of kunt mijnen op een voorbij zoevende meteoriet, maar dat lijkt me voorlopig geen winstgevende activiteit. Verder is er behalve eigendomsbescherming weinig regulering nodig.
  12. [verwijderd] 6 maart 2020 20:37
    quote:

    Twijfels schreef op 6 maart 2020 10:23:

    [...]

    Mooi om te lezen dat het commentaar normaler wordt, niet meer alleen zo fantiek maximalistisch. Ik ben het helemaal eens met hierboven. Je kunt crypto's niet als save haven in de grond stoppen en 50 jaar later opgraven en denken dat je dan nog wat aan waarde hebt. Dat gaat ook niet met aandelen. Wel met goud en zilver. Ik hoorde afgelopen week van een fondsmanager dat 80% van de beste aandelen in 1970, die toen helemaal in waren, nu niet meer bestaan. Dus je moet er bij blijven en af en toe actie ondernemen, en dan kan het resultaat heel mooi zijn. Dat denk ik ook voor Crypto's, geen idee welke overleven maar wellicht zit er nu al een Google of Facebook tussen.
    Ik reageerde op de overpeinzingen in de podcast waar twee jongens hun gedachten lieten gaan over wat er nodig is om bitcoin te doen mislukken. Daar werden naar mijn idee verstandige argumenten aangedragen, helaas itt tot wat je meestal op IEX leest. Ze hebben zich erin verdiept en weten waar ze over praten. Over hun argumenten kun je ten minste een serieus gesprek voeren.

    Het grootste risico voor bitcoin heb ik overigens horen verwoorden door Saifedean Ammous (schrijver van de bitcoin standaard): als overheden deugdelijk geld gaan uitgeven, dwz 1 op 1 of vrijwel 1 op 1 gedekt door goud, dan is er plotseling geen noodzaak meer voor een deugdelijk, waardevast ruilmiddel en wordt de ideologische bodem onder bitcoin's voeten weggemaaid. Alleen, de kans dat zoiets gaat gebeuren is nogal klein.

    Daarom ben ik nog altijd buitengewoon bullish op bitcoin. Mogelijk dat er ooit iets beters komt, maar datgene zal eerst 10 jaar netwerkeffect en 10 jaar opgebouwd krediet en vertrouwen moeten inhalen. Dat duurt wel even. En zelfs dan is het niet gezegd dat bitcoin plotseling overbodig wordt. Meerdere ruilmiddelen kunnen goed naast elkaar bestaan. Ruilmiddelen met elk hun eigen specialisaties bv: microbetalingen, snelle makkelijke retailbetalingen en misschien bitcoin voor grotere uitgaves en waardeopslag. Is zelfs beter, omdat onderlinge concurrentie de netwerken scherp zal houden.

    Er zijn trouwens crypto indices waar je in kunt investeren. Een top 10 of top 20. Dan zit je eigenlijk altijd goed, ongeacht wie er uiteindelijk overblijven. C20 bv is zo'n fonds. Het is zelf een crypto munt met een smart contract wat altijd geconverteerd kan worden in de onderliggende eenheden bitcoin, ethereum, litecoin, tezos etc. Geen minimum inleg. Geen hoge management fees. Dat kan allemaal tegenwoordig.

    Ten slotte moet wederom benadrukt worden dat bitcoin geen aandeel is. Bitcoin vindt, net als goud, waarde in haar schaarste - zoals bepaald door de 'Stock to Flow' parameter. Over niet al te lange tijd zal bitcoin een hogere S2F waarde hebben dan goud en daarmee schaarser zijn dan het fonkelende edelmetaal.
  13. TA=verlies 7 maart 2020 07:45
    quote:

    Keinscheisscoins schreef op 6 maart 2020 20:04:

    [...]

    Het blijkt dat je de techniek niet begrijpt want bitcoin wordt gereguleerd door een cryptografisch algoritme. Dat is de uitgave van bitcoins of de inflatieratio. Het gaat juist mis met geld wanneer er mensen aan te pas komen. Dat vormt dan ook de aantrekkingskracht van edelmetalen als goud. Je kunt het niet bijmaken. Totdat je uit zeewater kunt zeven of kunt mijnen op een voorbij zoevende meteoriet, maar dat lijkt me voorlopig geen winstgevende activiteit. Verder is er behalve eigendomsbescherming weinig regulering nodig.
    Helaas voor u komen er altijd mensen aan te pas. Zelfs bitcoin bestaat bij de gatie van de mens.
    En over de waarde van goud zijn we het eens hoor.
  14. [verwijderd] 7 maart 2020 10:42
    quote:

    TA=verlies schreef op 7 maart 2020 07:45:

    [...]
    Helaas voor u komen er altijd mensen aan te pas. Zelfs bitcoin bestaat bij de gatie van de mens.
    En over de waarde van goud zijn we het eens hoor.
    Nu maakt het wel verschil hoe die mensen met elkaar samenwerken: top-down, bottom-up, of meer lateraal. Anders zijn er alleen nog heel cynische conclusies mogelijk. Vandaar dat dit experiment in decentralisatie zo belangrijk is; voor zover je het na 10 jaar nog een experiment kunt noemen. Verder zijn er ook met goud problemen: de munten worden vaak gemengd met minder hoogwaardige metalen, er worden kleine hoeveelheden goud vanaf gekrast, het moet fysiek opgeslagen worden, regeringsleiders kunnen besluiten het te verkopen en ga zo maar door. Voorlopig gaat bitcoin eigenlijk heel erg goed en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn gaan veranderen.
  15. Dead cat bounce 8 maart 2020 18:55
    quote:

    Wakula schreef op 6 maart 2020 10:45:

    Bitcoin is naar 18000 eind 2020, er staat verkeerde grafieken bij dit artikel. Hele landen afrekenen met elkaar in bitcoins, volume is groter dan in dollars. Het is gewoon superhandig en niemand kan veel coins printen zoals met euro. In euro hebben wij 10 % inflatie of meer in waardevolle assets. Maar de consumenten inflatie is laag vanwege innovaties en gaande industriële revolutie .
    Ja en Chinese miners de baas van het geld geen fed meer of ecb
    Gewoon een bitcion die een miljard waard is bak koffie is 0.00000000000000000000000001 bitcion
    Alleen maar inflatie . Ik ga weer verder met Sesamstraat kijken .
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Volg IEX altijd en overal Meer »

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links