Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Fiscale warboel

De afgelopen tijd is er fiscaal veel veranderd voor “oude” verpande polissen. Door de verplichte aflossing voor starters (annuïteiten en/of lineaire aflossing) zijn er nu twee groepen (starters en doorstromers) ontstaan die anders worden beoordeeld. Lekker, de wijziging van de verplichte aflossing is dus echt te vroeg ingegaan.

Dit blijkt ook uit de veke vragen die de Kennisgroep Verzekeringsproducten en het Ministerie van Financiën nog steeds krijgen. Een mooi voorbeeld is ook de fiscale voortzetting van een KEW box 1-polis (Kapitaalverzekering Eigen Woning) naar een SEW (Spaarrekening Eigen Woning). Na 1 april 2013 is dit nog mogelijk als aan bepaalde eisen wordt voldaan:

  1. De looptijd mag niet verlengd worden
  2. De maandpremie mag niet verhoogd worden
  3. Bij garantiekapitaal mag het kapitaal niet verhoogd worden

De Kennisgroep kwam deze maand met fiscale antwoorden:


Klik het plaatje voor het complete rapport

Bij punt 1 in het rapport wordt dieper ingegaan op het garantiekapitaal van een beleggingspolis. Bij de meeste beleggingspolissen is er geen sprake van garantiekapitaal, maar als dit toch van toepassing is, dan mag het kapitaal niet worden verhoogd. Er zijn echter beleggingspolissen waarbij wel het kapitaal wordt gegarandeerd, maar dit staat niet expliciet in de polis vermeld.

Het gaat dan om een beleggingsfonds waarbij de klant pas garantie krijgt als deze de hele looptijd belegt. Een fictief voorbeeld ter verduidelijking:

  • Beleggingshypotheek           100.000 euro
  • Uitkering polis bij 8%           100.000 euro
  • Maandpremie                            150 euro
  • Hypotheekrente                           4,5%
  • Garantie op einddatum           60.000 euro (is alleen van toepassing als belegd wordt in fonds A)

Echte garantie?
De garantie wordt dus niet in de polis vermeld, zodat de adviseur niet kan achterhalen dat dit van toepassing is en dit geldt ook voor de bank waar de opgebouwde waarde fiscaal naar wordt overgeheveld. Deze bank vraagt namelijk om een kopie van de lopende polis. De garantie wordt overigens wel vermeld op de jaarlijkse winstbijschrijvingen die de klant ontvangt.

Toevallig had ik deze maand een klant met zo'n polis. Ik vroeg me af of ik hier nu te maken heb met echte garantie of niet. Ik heb het Ministerie van Financiën en de Kennisgroep benaderd en per e-mail mijn vraag gesteld. De Kennisgroep was zeer snel; er is sprake van garantiekapitaal. Het gevolg is dat bij fiscale voorzetting (van KEW naar SEW) het gegarandeerde bedrag bij de SEW niet hoger mag zijn dan 60.000 euro.

Natuurlijk had ik al naar een andere oplossing gezocht. Het is mogelijk te switchen naar een ander beleggingsfonds waarbij geen garantie van toepassing is. Dat is natuurlijk nogal omslachtig, maar het is mogelijk om fiscaal over te hevelen waarbij nog wel rekening moet worden gehouden met de hoogte van de betaalde maandpremie.

Meer antwoorden
Deze mag in de SEW niet hoger zijn dan sprake is bij de KEW. Het voordeel voor de klant is dat het garantiekapitaal 90.000 euro wordt. Natuurlijk heb ik even gebruik gemaakt van het mailcontact met de Kennisgroep. In een korte tijd heb ik antwoord gekregen op diverse vragen.

  • Zoals eerder vermeld mag het garantiekapitaal niet verhoogd worden voor lopende box 1-polissen en rekeningen. Een uitzondering hierop is het verlagen van de overlijdensdekking in de polis. Het is niet toegestaan de overlijdensdekking helemaal te verwijderen. De minimale dekking moet 110% van de opgebouwde waarde zijn. Door een verlaging van de overlijdensdekking wordt het gegarandeerd hoger.
  • Een ander voordeel is dat er niet meer sprake is van een opeetscenario. Dit scenario heb ik al diverse keren besproken in mijn columns. U sluit dan een losse risicoverzekering af. In de beleggingspolis wordt de dekking bij overlijden verlaagd naar 110% van de opgebouwde waarde.  Dit betekent dat er meer premie over is om te beleggen, met als gevolg een hogere (eventuele garantie) einduitkering.

Tot slot merk ik nog op dat iedereen die een fiscale voortzetting wil doen, goed moet opletten:

  • De maandpremie mag niet hoger worden. Deze maandpremie is bij een SEW afhankelijk van de betaalde hypotheekrente. Stijgt de betaalde hypotheekrente in de toekomst, dan wordt de spaarpremie lager.
  • Echter als de betaalde hypotheekrente daalt, wordt de spaarpremie hoger. Uitgaande van mijn voorbeeld, ontstaan er fiscale problemen als de rente in de toekomst lager wordt dan 4,5%. Als de rente te ver daalt, is het verstandig de looptijd in te korten.
  • Ik merk nog op dat dit niet van toepassing is als in het contract de clausule staat dat de inleg wordt aangepast naar gelang de rentestand. Ook mag de inleg worden verhoogd als er sprake is van een optieclausule. Het is dus heel belangrijk om de kleine lettertjes in de polis goed te weten.

Doro alle wijzigingen op hypotheekgebied is het fiscaal niet makkelijker geworden. Voor de Kennisgroep, die ik een groot compliment geef voor hun snelle reacties, is er nog genoeg werk te doen.



Jos Koets heeft een nieuw boek: Een Huis Kopen in Crisistijd.

De winkelprijs is 17,50 euro, u kunt het boek ook hier bestellen (via IEX).


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. geitenbreier 5 april 2013 12:46
    duidelijke column! Ik ben overigens nog steeds wel nieuwsgierig naar het bijstorten in een bestaande spaarhypotheek (afgesloten voor 1 januari 2013). Wordt dat als premieverhoging gezien? of is het een interessante plek om spaargeld risicovrij te parkeren omdat de hypotheekrente nu veel hoger is dan de spaarrente?
  2. Mugje 5 april 2013 13:06
    De ontstane totale warboel is nog weer een reden te meer om de hele fiscaliteit omtrent de hypotheekrente te versimpelen.
    1) We weten al dat het zijn doel voorbij is geschoten. Renteaftrek voor panden boven 700.000/800.000 heeft weinig meer met subsidie van een eerste levensbehoefte te maken. Dus schaf met directe ingang rente aftrek boven 800.000.
    2) We weten al dat bonusjagende bankiers zich op geen enkele manier verantwoordelijk hebben gevoeld/voelen voor het welzijn van de kopende burger en ook niet voor het welzijn van de bank. Men gokt erop dat ze wel worden gered door de Staat.
    Dus pas met directe ingang voor nieuwe hypotheken de zorgplicht zodanig aan dat ze die ook gaan voelen in de eigen portemonnee bij niet naleven van die zorgplicht. M.a.w. laat ze meebetalen aan een onverantwoord verstrekte hypotheek.
    3) We weten al dat het huidige principe van hypotheekrenteaftrek (aftrek in de top van het inkomen) enerzijds de hoge inkomens relatief meer voordeel biedt dan de lagere inkomens. Extra nadelig is het voor de fiscus want de schatkist loopt hierdoor ook extra veel inkomsten mis. Met directe ingang hypotheekrente niet alleen inperken wat betreft de hypotheeksom maar aftrek alleen tegen een vast tarief, bijvoorbeeld voor iedereen 35/40%.
    4) We weten al dat de hogere inkomens met de grotere hypotheken goed kunnen lobbyen. Dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat in crisistijd de huursector (onder de smoes van scheefwonen worden huurders aangepakt om het probleem van de koopwoningenmarkt op te lossen) extra wordt belast terwijl de belachelijk grote hypotheken ongemoeid worden gelaten. Zelfs de boven water hypotheken worden nog niet extra aangepakt terwijl ouderen, gehandicapten en minima over alle fronten moeten inleveren. Een schandalige situatie.
    Dus eigen woningbezitter kom niet aanzetten met 'maar je kan toch niet zomaar de fiscaliteit van de hypotheek wijzigen', in crisistijd kan alles. En laat die personen die in het verleden op verjaardagsfeestjes zaten te pochen en te smalen naar huurders dan ook nu de eigen boontjes doppen.
    5) Een soortgelijke opmerking voor de bonusjagende banken. Ik vraag me af wie Stef Blok het hardst probeert te beschermen. De grote huizenbezitter met hoge hypotheek of de bankensector. Want het lijkt wel of de woningmarkt niet verder mag dalen. Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, maar maak van de woningmarkt een echte markt zonder allerlei fiscale invloeden. Ook nu staat het kunstmatig hoog houden van de prijzen herstel in de weg. De potentiële kopers -vooral de jongere generatie- hebben inmiddels het spel wel door. Zij krijgen elke keer de rekening gepresenteerd. Ik geef ze dan ook groot gelijk dat ze nu nog geen woning gaan kopen want ze kopen dan nog veel te duur. Europa zal Nederland blijven motiveren om hypotheekrente op termijn af te schaffen, de rente moet nog weer naar een wat hoger niveau en dit zijn beide duidelijk te benoemen redenen dat de prijs in de toekomst nog verder naar beneden moet. Misschien dat door tijdrekken de inflatie de scherpe randen er wat af kan slijten maar omlaag moet het nog. Laat het dan maar gebeuren want op een gezond prijsniveau gaan de jongeren wel kopen. En dan moet er weer vloerbedekking komen, gordijnen, nieuw verfje etc etc etc. M.a.w. de economie slaat dan weer aan en we kruipen uit de crisis.
    Pijnlijk zal het zijn voor degenen die nu de baan kwijtraken, willen scheiden o.i.d.. Maar een woning kopen heeft positieve en negatieve bijkomstigheden en niemand heeft je in het verleden gedwongen om te gaan kopen.
    6) Inmiddels is er zoveel wetgeving op wetgeving ontstaan met overgangsmaatregelen dat ik me niet kan voorstellen dat de fiscus dit op burgerniveau allemaal kan administreren. De burger zelf is allang afgehaakt en ik vermoed ook een groot deel van de adviseurs.
    Maak het weer helder, transparant en vooral fair. We hebben in nederland het principe afgesproken van 'de sterkste schouders de zwaarste lasten' maar hollen dat principe grotendeels uit door een onbedoelde omvang van hypotheekrente aftrek. De politiek heeft verzuimd om de afgelopen 15 jaar tijdig op de rem te trappen. De politiek verzuimt nu weer de vinger op de zere plek te leggen en laat de zwakkeren uit onze samenleving er voor bloeden.
    Schande. En als de zwakkeren ervoor laat bloeden om iets op te lossen WAAR ZE ZELF NOOIT VOORDEEL VAN HEBBEN KUNNEN KRIJGEN (ze mochten waarschijnlijk niet eens op de kopersmarkt meedoen omdat het inkomen te gering was) vraag dan in elk geval ook een offer van de bestaande situaties op de koopwoningenmarkt.
  3. [verwijderd] 5 april 2013 16:22
    @ mugje 13:06

    Ben het bijna helemaal met je eens: de aftopping bij 800.000 graag geleidelijk verlagen tot 500.000. Subsidie voor dak-boven-je-hoofd: zelfs in de randstad is voor 500k een 1-gezinswoning te koop. M.a.w. al het meerdere is luxe (mooie ligging, tuintje, etc.)

    @ Jos:
    valt de SEW tot 100k bij een bank waar je verder geen geld hebt onder het depositogarantiestelsel?
  4. Jos Koets 5 april 2013 16:44
    quote:

    carol765 schreef op 5 april 2013 16:22:

    @ mugje 13:06

    Ben het bijna helemaal met je eens: de aftopping bij 800.000 graag geleidelijk verlagen tot 500.000. Subsidie voor dak-boven-je-hoofd: zelfs in de randstad is voor 500k een 1-gezinswoning te koop. M.a.w. al het meerdere is luxe (mooie ligging, tuintje, etc.)

    @ Jos:
    valt de SEW tot 100k bij een bank waar je verder geen geld hebt onder het depositogarantiestelsel?
    SEW valt onder de garantie.

    Gr. Jos
  5. Jos Koets 5 april 2013 17:07
    quote:

    geitenbreier schreef op 5 april 2013 12:46:

    duidelijke column! Ik ben overigens nog steeds wel nieuwsgierig naar het bijstorten in een bestaande spaarhypotheek (afgesloten voor 1 januari 2013). Wordt dat als premieverhoging gezien? of is het een interessante plek om spaargeld risicovrij te parkeren omdat de hypotheekrente nu veel hoger is dan de spaarrente?
    Extra stortingen zijn mogelijk als dit in de voorwaarden staat. Een soort optie clausule. Wel verwacht ik de komende maanden nog meer duidelijkheid over de mogelijkheden. De Verzekeringsgroep is er mee bezig.

    Gr. Jos
  6. forum rang 6 haas 6 april 2013 10:45
    inderdaad JanBoel, Blok en cs,
    Ik ben getroffen door de reactie van MUG.Enerzijds door zijn waarnemingen,waarin ik herken hoe we tot deze Blok-Soap(en zijn voorgangers van de laatste 2 jaren.) terecht zijn gekomen.

    het geeft ook mijns inziens aan dat de politieke partij programma's punt zoals Jos Koets dat vorig jaar heeft geinventariseerd voor mij opnw het SP standpunt het "beste" medicijn in aanvang zou/zal zijn voor de woonmarkt.

    SP standpunt(samenvatting Jos Koets)

    Het standpunt van de SP is kort maar bondig.
    De hypotheekrenteaftrek wordt in tien jaar tijd afgetopt voor hypotheekschulden tot 350.000 euro. Het percentage waartegen kan worden afgetrokken wordt gemaximeerd op 42. Zo zorgen ze ervoor dat de subsidie weer effectief wordt en villasubsidie verdwijnt. Het aflossen van hypotheekschulden wordt aangemoedigd.
    De overdrachtbelasting gaat in combinatie hiermee geleidelijk omlaag tot 2%.
    Voor starters op de woningmarkt komt een tijdelijke startersaftrek om de woningmarkt los te trekken.
    Opvallend is dat de SP niets vermeld of de hypotheken verplicht af moeten worden gelost voor kopers na 1 januari 2013. Als één van de grootste partijen wijken zij dus duidelijk af van de andere partijen.
    Het plan van de SP is simpel. Tien jaar lang wordt de renteaftrek ieder jaar met 1% verlaagd tot 42%. Deze 1%-daling staat niet expliciet vermeld, maar leid ik af uit de periode van tien jaar over de aftopping van het hypotheekbedrag naar 350.000 euro.
  7. [verwijderd] 6 april 2013 12:31
    quote:

    Mugje schreef op 5 april 2013 13:06:

    De ontstane totale warboel is nog weer een reden te meer om de hele fiscaliteit omtrent de hypotheekrente te versimpelen.
    1) We weten al dat het zijn doel voorbij is geschoten. Renteaftrek voor panden boven 700.000/800.000 heeft weinig meer met subsidie van een eerste levensbehoefte te maken. Dus schaf met directe ingang rente aftrek boven 800.000.
    2) We weten al dat bonusjagende bankiers zich op geen enkele manier verantwoordelijk hebben gevoeld/voelen voor het welzijn van de kopende burger en ook niet voor het welzijn van de bank. Men gokt erop dat ze wel worden gered door de Staat.
    Dus pas met directe ingang voor nieuwe hypotheken de zorgplicht zodanig aan dat ze die ook gaan voelen in de eigen portemonnee bij niet naleven van die zorgplicht. M.a.w. laat ze meebetalen aan een onverantwoord verstrekte hypotheek.
    3) We weten al dat het huidige principe van hypotheekrenteaftrek (aftrek in de top van het inkomen) enerzijds de hoge inkomens relatief meer voordeel biedt dan de lagere inkomens. Extra nadelig is het voor de fiscus want de schatkist loopt hierdoor ook extra veel inkomsten mis. Met directe ingang hypotheekrente niet alleen inperken wat betreft de hypotheeksom maar aftrek alleen tegen een vast tarief, bijvoorbeeld voor iedereen 35/40%.
    4) We weten al dat de hogere inkomens met de grotere hypotheken goed kunnen lobbyen. Dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat in crisistijd de huursector (onder de smoes van scheefwonen worden huurders aangepakt om het probleem van de koopwoningenmarkt op te lossen) extra wordt belast terwijl de belachelijk grote hypotheken ongemoeid worden gelaten. Zelfs de boven water hypotheken worden nog niet extra aangepakt terwijl ouderen, gehandicapten en minima over alle fronten moeten inleveren. Een schandalige situatie.
    Dus eigen woningbezitter kom niet aanzetten met 'maar je kan toch niet zomaar de fiscaliteit van de hypotheek wijzigen', in crisistijd kan alles. En laat die personen die in het verleden op verjaardagsfeestjes zaten te pochen en te smalen naar huurders dan ook nu de eigen boontjes doppen.
    5) Een soortgelijke opmerking voor de bonusjagende banken. Ik vraag me af wie Stef Blok het hardst probeert te beschermen. De grote huizenbezitter met hoge hypotheek of de bankensector. Want het lijkt wel of de woningmarkt niet verder mag dalen. Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, maar maak van de woningmarkt een echte markt zonder allerlei fiscale invloeden. Ook nu staat het kunstmatig hoog houden van de prijzen herstel in de weg. De potentiële kopers -vooral de jongere generatie- hebben inmiddels het spel wel door. Zij krijgen elke keer de rekening gepresenteerd. Ik geef ze dan ook groot gelijk dat ze nu nog geen woning gaan kopen want ze kopen dan nog veel te duur. Europa zal Nederland blijven motiveren om hypotheekrente op termijn af te schaffen, de rente moet nog weer naar een wat hoger niveau en dit zijn beide duidelijk te benoemen redenen dat de prijs in de toekomst nog verder naar beneden moet. Misschien dat door tijdrekken de inflatie de scherpe randen er wat af kan slijten maar omlaag moet het nog. Laat het dan maar gebeuren want op een gezond prijsniveau gaan de jongeren wel kopen. En dan moet er weer vloerbedekking komen, gordijnen, nieuw verfje etc etc etc. M.a.w. de economie slaat dan weer aan en we kruipen uit de crisis.
    Pijnlijk zal het zijn voor degenen die nu de baan kwijtraken, willen scheiden o.i.d.. Maar een woning kopen heeft positieve en negatieve bijkomstigheden en niemand heeft je in het verleden gedwongen om te gaan kopen.
    6) Inmiddels is er zoveel wetgeving op wetgeving ontstaan met overgangsmaatregelen dat ik me niet kan voorstellen dat de fiscus dit op burgerniveau allemaal kan administreren. De burger zelf is allang afgehaakt en ik vermoed ook een groot deel van de adviseurs.
    Maak het weer helder, transparant en vooral fair. We hebben in nederland het principe afgesproken van 'de sterkste schouders de zwaarste lasten' maar hollen dat principe grotendeels uit door een onbedoelde omvang van hypotheekrente aftrek. De politiek heeft verzuimd om de afgelopen 15 jaar tijdig op de rem te trappen. De politiek verzuimt nu weer de vinger op de zere plek te leggen en laat de zwakkeren uit onze samenleving er voor bloeden.
    Schande. En als de zwakkeren ervoor laat bloeden om iets op te lossen WAAR ZE ZELF NOOIT VOORDEEL VAN HEBBEN KUNNEN KRIJGEN (ze mochten waarschijnlijk niet eens op de kopersmarkt meedoen omdat het inkomen te gering was) vraag dan in elk geval ook een offer van de bestaande situaties op de koopwoningenmarkt.
    Correct! Goed gezien ! Mooi stuk. Duimpje geklikt.
  8. Zilverduit 6 april 2013 12:46
    Wat een typisch linkse retoriek allemaal weer.

    De overheid moet eerst eens beginnen zich bezig te houden met alleen kerntaken en daarop bezuinigen, dan blijft er meer dan genoeg over om veel van onze sociale voorzieningen op een nette manier in stand te houden. Begin met het afschaffen van de ontwikkelingshulp. Dat doen we namelijk al in Europees verband!
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links