Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Uurtje factuurtje

Vanaf 1 januari 2013 is mogen adviseurs geen provisie meer ontvangen van de bank voor het afsluiten van een hypotheek. De klant betaalt dan per uur of er wordt een vast bedrag afgesproken. Het nadeel van een factuur is dat deze hoog is als er sprake is van een lage hypotheek. Bij provisie betaalde de klant 1% van het hypotheekbedrag. Bij een hypotheek van 100.000 euro is dit een bedrag van 1000 euro.

Het gemiddelde factuurbedrag voor het afsluiten van een hypotheek is op het ogenblik 2500 euro. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Vorige week kwam er nog een klant bij mij langs die een hypotheek nodig had van 130.000 euro. Een hypotheekwinkel waar de klant eerder was geweest, had een factuur neergelegd van 3940 euro!

Dit zijn natuurlijk bedragen die niet kunnen. Het gaat hier ook nog over starters die een hypotheekberekening kregen van een 50% annuïteiten en 50% aflossingsvrije hypotheek. Deze berekening is in vijf minuten gemaakt en de uitleg lijkt mij ook niet zo moeilijk. In ieder geval gaat er wel iets veranderen vanaf 2013.

Klanten die namelijk rechtstreeks naar een bank gaan, krijgen in 2013 ook te maken met de factuur. Onlangs stonden in het AM-blad de advieskosten die in rekening worden gebracht door de bepaalde banken / hypotheekwinkels. U moet onderstaande bedragen als indicatie lezen.

Advieskosten hypotheek afsluiten

ING 2100 euro
ABN Amro 2100 euro (1250 euro standaardadvieskosten en 850 euro afhandelingskosten)
SNS

2950 euro

Hypotheekshop 2794 maximaal (uurtarief 127 euro)
Hypotheek Visie 2495     (vanafprijs)
Rabobank 1700 euro

Simpele producten
U ziet dat de meeste bedragen die nu worden doorberekend aan de klantonder het gemiddelde van de 2500 euro liggen. De reden voor deze lagere bedragen zijn de concurrentie en bij starters de simpele hypotheekvormen. Zoals bekend moeten starters vanaf 1 januari 2013 hun hypotheek volledig aflossen door middel van een annuïteiten – en / of lineaire hypotheek. Deze twee hypotheekvormen zijn simpel en de uitleg hierover hoe deze in elkaar zitten kan iedereen op internet vinden.

De adviseur zal zijn toegevoegde waarde bij starters op andere punten moeten aantonen. Bovendien zorgt de concurrentie ervoor dat de tarieven flink naar beneden gaan. Hierbij wil ik direct opmerken dat de kans groot is dat veel starters hun hypotheek rechtstreeks gaan afsluiten via internet. Dit betekent dat steeds meer adviseurs zullen stoppen. De banken die rechtstreeks zaken doen, zijn al bezig met het ontslaan van personeel.  

De Rabobank heeft de meeste externe adviseurs al een bief gestuurd dat zij niet meer welkom zijn. Zij gaan zelf de touwtjes in handen nemen. Bij starters is de toegevoegde voor adviseurs nihil, in tegenstelling tot huizenbezitters. In de afgelopen weken heeft u al diverse columns kunnen lezen hoe ingewikkeld de materie gaat worden. Dit betekent dat deze doelgroep heel goed moet oppassen bij welke adviseur zij hun gesprek plannen.

Het zal mij niet verbazen dat veel klanten een verkeerd advies krijgen omdat de adviseur niet goed op de hoogte is van de fiscaliteit. Het is verstandig om alle stappen in Den Haag op de voet te volgen en precies te weten wat Staatssecretaris Weekers schrijft over bepaalde situaties die kunnen ontstaan bij het kopen van een woning. De bijleenregeling (duur renteaftrek en de bedragen daarover) wordt door Weekers anders uitgelegd dan voorheen.

Klassenhypotheek
Veel adviseurs kunnen niet iedere situatie goed berekenen waardoor een klant toch een foute berekening mee krijgt. Bovendien zal een bestaande huizenbezitter graag zijn lopende polis willen meenemen. Deze fiscale voortzetting moet goed geregeld worden om geen problemen te krijgen met de renteaftrek. Al met al twee onderwerpen waar een adviseur zijn toegevoegde waarde kan aantonen. Ik ben zeer benieuwd hoe dit wordt opgepakt door adviseurs in Nederland.

Zoals bekend hebben veel mensen nu nog een woning gekocht. Deze mensen krijgen te maken met een prijsdaling van de gekochte woning. De gemiddelde prijsdaling ligt rond de 8% voor 2013. Er zijn instanties die ook 2014 als een slecht jaar zien. Het kabinet heeft deze geluiden ook gehoord en is bezig om de starter te helpen. Hoe tegenstrijdig dit is zal ik aantonen door een opsomming van negatieve maatregelen die gaan gelden voor starters vanaf 2013.

  • 5% kosten koper (was 6%) en wordt ieder jaar 1% minder tot 0%
  • Studiefinanciering moet beoordeeld worden als een lening
  • Verbouwingskosten kunnen in de meeste gevallen niet volledig gefinancierd worden
  • Fiscaliteit bij trouwen is verder beperkt (geen nieuwe duur van 30 jaar voor de renteaftrek)
  • Bijleenregeling is in sommige situaties van toepassing voor de partner die nog nooit een huis heeft gekocht

Kortom; de maximale financiering wordt flink beperkt, terwijl het kabinet zich nu weer in alle bochten aan het wringen is om deze verder op te rekken. Zo is bekend dat bij bepaalde beroepen het toekomstige inkomen (wat niet bekend is) mag worden meegenomen om meer aan hypotheek te kunnen krijgen. Banken mogen dit zelf gaan bepalen hoe hoog zij een klassenhypotheek verstrekken. Dit laatste is natuurlijk heel erg vreemd.

De kredietcrisis is ontstaan door overkreditering die banken zelf mochten bepalen. We hebben hier dus te maken met een ezel die zich wel twee keer aan dezelfde steen stoot. Het bewijst weer eens hoe de politiek bezig is. De verplichte aflossing wordt een gedrocht door de fiscale gecompliceerdheid. Over een jaar zullen de heren in Den Haag nog eens terugdenken waarom zij deze stap hebben genomen als er meer dan 1 miljoen mensen een onderwaterhypotheek hebben. En over een paar jaar zit de Belastingdienst met de handen in het haar omdat zij alles niet meer in kaart kunnen brengen.


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Gerelateerd

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 december 2012 11:56
    Huidige politici hebben geen benul wat een markt of economie daadwerkelijk is. Hun economen hebben decenialang verkeerde theorieën bestudeerd dus weten het ook niet. Leuke (schulden-)situatie, toch?

    Het zichtbaar maken van verborgen kosten (die wel degelijk betaald moeten worden) helpt altijd. Nu zijn de bedragen te hoog, met normale concurrentie gaan die vanzelf zakken.... anders helemaal geen inkomsten meer. Marktwerking is zo iets moois, als overheden tenminste alleen reguleren en toezien en er zelf vanaf blijven.
  2. [verwijderd] 21 december 2012 12:57
    Als ik het gemiddelde factuurbedrag voor het aanvragen van een hypotheek (€ 2.500,00) vergelijk met het bedrag dat de notaris rekent voor het opmaken en passeren van de hypotheekakte, blijkt dat hypotheekadviseurs 4 tot 6 keer zo duur zijn als de notaris!!
    In beide gevallen zijn de werkzaamheden voornamelijk administratief van aard. Gedegen fiscaal advies is zelden aan de orde. Zeker na 1 januari wordt het aanvragen van een hypotheek door starters een standaardverhaal. Daar passen veel lagere tarieven bij. Immers de hypotheekvorm staat al vast en de fiscaliteit speelt nog niet. Ik voorspel dat de Rabobank veel klanten gaat trekken en dat tussenpersonen als de Hypotheekshop en Hypotheekvisie sec voor het aanvragen van een hypotheek hun tarieven met 50 tot 70 % zullen moeten laten zakken (datzelfde is na het vrijgeven van de tarieven in het notariaat gebeurd). Bij bestaande gevallen kan meer gedegen fiscaal advies natuurlijk op zijn plaats zijn. Daarvoor kan dan extra gerekend worden. In veel gevallen zal de fiscaliteit echter te ingewikkeld zijn voor de medewerkers van de hypotheekwinkels en zal een gespecialiseerd fiscalist dienen te worden geraadpleegd.
  3. warboel 21 december 2012 13:21
    Ook banken zullen het in rekening brebgen, mijn ervaring van enkele dagen gelden:
    Wegens vrijval lijfrente bankspaarrekening openen en een jaarlijkse uitkering, hoe moeilijk kan het zijn als je precies weet wat je wil en alleen maar een handtekening wil zetten en geen advies nodig hebt.
    Er waren toch banken die Euro 250,-- tot Euro 500,-- in rekening wilden bregen.

    Ik heb gevoel dat ik voor de kassabon moet gaan betalen bij de supermarkt, met als argument we zijn de goedkoopste en we moeten het toch ergens halen.
  4. [verwijderd] 21 december 2012 17:55
    quote:

    K.S. Anka schreef op 21 december 2012 12:57:

    Als ik het gemiddelde factuurbedrag voor het aanvragen van een hypotheek (€ 2.500,00) vergelijk met het bedrag dat de notaris rekent voor het opmaken en passeren van de hypotheekakte, blijkt dat hypotheekadviseurs 4 tot 6 keer zo duur zijn als de notaris!!
    In beide gevallen zijn de werkzaamheden voornamelijk administratief van aard. Gedegen fiscaal advies is zelden aan de orde. Zeker na 1 januari wordt het aanvragen van een hypotheek door starters een standaardverhaal. Daar passen veel lagere tarieven bij. Immers de hypotheekvorm staat al vast en de fiscaliteit speelt nog niet. Ik voorspel dat de Rabobank veel klanten gaat trekken en dat tussenpersonen als de Hypotheekshop en Hypotheekvisie sec voor het aanvragen van een hypotheek hun tarieven met 50 tot 70 % zullen moeten laten zakken (datzelfde is na het vrijgeven van de tarieven in het notariaat gebeurd). Bij bestaande gevallen kan meer gedegen fiscaal advies natuurlijk op zijn plaats zijn. Daarvoor kan dan extra gerekend worden. In veel gevallen zal de fiscaliteit echter te ingewikkeld zijn voor de medewerkers van de hypotheekwinkels en zal een gespecialiseerd fiscalist dienen te worden geraadpleegd.
    Okee, je vergelijkt nu een appel (werkzaamheden notaris) met een peer (werkzaamheden intermediair).

    Dus stop maar verder met je betoog. Alles draait om het gemiddeld aantal uren waar je ergens mee bezig bent. Ik ben per hypotheekdossier toch echt minimaal 14 tot 20 uur kwijt. Heb je pech dan kunnen dat er ook wel 40 worden. En die pech heb je zelf maar voor een klein deel in de hand, jue bent afhankelijk van, verkopend makelaar, aankoopmakelaar (is de woning het wel waard) notaris, bank, klant, gezondheidsverleden, bkr verleden. Allemaal zaken waar je weinig tot geen invloed op hebt.

    Daarnaast praat ik liever over omzet dan verdienste. Ik moet namelijk ook nog geld betalen voor mijn laptop, vergunningen, software, benzine etc etc..

    Ja, je kan een hypotheek misschien in 6 uur afhandelen, alleen is het dan een kwestie van tijd voor je de AFM op je stoep hebt staan die je een fijne boete geeft (boete 500.000 en matiging naar draagkracht).

    Maar u bent welkom om eens mee te lopen met de adviesgesprekken en administratieve afhandeling van dossiers. Geen probleem.

    Het is voor intermediair hoog tijd uitleg te geven wat ze allemaal doen voor die 2.000 2.500 of desnoods 3.500 euro. Ik geef aan de voorkant allemaal aan wat ik precies doe voor het geld, en ik houd middels een urenregistratie bij hoeveel uur ik precies maak.

    Ik heb bij de automonteur trouwens ook altijd het gevoel dat ze dat onderhoud veel sneller kunnen afhandelen....

  5. Jos Koets 21 december 2012 18:03
    quote:

    Nee schreef op 21 december 2012 17:55:

    [...]

    Okee, je vergelijkt nu een appel (werkzaamheden notaris) met een peer (werkzaamheden intermediair).

    Dus stop maar verder met je betoog. Alles draait om het gemiddeld aantal uren waar je ergens mee bezig bent. Ik ben per hypotheekdossier toch echt minimaal 14 tot 20 uur kwijt. Heb je pech dan kunnen dat er ook wel 40 worden. En die pech heb je zelf maar voor een klein deel in de hand, jue bent afhankelijk van, verkopend makelaar, aankoopmakelaar (is de woning het wel waard) notaris, bank, klant, gezondheidsverleden, bkr verleden. Allemaal zaken waar je weinig tot geen invloed op hebt.

    Daarnaast praat ik liever over omzet dan verdienste. Ik moet namelijk ook nog geld betalen voor mijn laptop, vergunningen, software, benzine etc etc..

    Ja, je kan een hypotheek misschien in 6 uur afhandelen, alleen is het dan een kwestie van tijd voor je de AFM op je stoep hebt staan die je een fijne boete geeft (boete 500.000 en matiging naar draagkracht).

    Maar u bent welkom om eens mee te lopen met de adviesgesprekken en administratieve afhandeling van dossiers. Geen probleem.

    Het is voor intermediair hoog tijd uitleg te geven wat ze allemaal doen voor die 2.000 2.500 of desnoods 3.500 euro. Ik geef aan de voorkant allemaal aan wat ik precies doe voor het geld, en ik houd middels een urenregistratie bij hoeveel uur ik precies maak.

    Ik heb bij de automonteur trouwens ook altijd het gevoel dat ze dat onderhoud veel sneller kunnen afhandelen....

    Voor starters zal een uitleg met alles erop aan zeker geen 14 uur meer duren. Dit moet binnen 10 uur mogelijk zijn. Ik ben zelfs van mening dat dit nog korter kan. Ik weet zeker als ik mijn tarief (vast bedrag) hier voor starters gaat vermelden dat heel veel collega's mij voor gek gaan verklaren. Kan wel iets verklappen: deze is in ieder geval lager dan de bedragen in mijn column die andere partijen aanbieden.

    Gr. Jos
  6. [verwijderd] 21 december 2012 18:04
    quote:

    warboel schreef op 21 december 2012 13:21:

    Ook banken zullen het in rekening brebgen, mijn ervaring van enkele dagen gelden:
    Wegens vrijval lijfrente bankspaarrekening openen en een jaarlijkse uitkering, hoe moeilijk kan het zijn als je precies weet wat je wil en alleen maar een handtekening wil zetten en geen advies nodig hebt.
    Er waren toch banken die Euro 250,-- tot Euro 500,-- in rekening wilden bregen.

    Ik heb gevoel dat ik voor de kassabon moet gaan betalen bij de supermarkt, met als argument we zijn de goedkoopste en we moeten het toch ergens halen.
    Banken zullen wel moeten, Rabo dacht er mee weg te komen door gratis advies te kunnen geven als de zaak niet doorgaat. Gelukkig steekt de AFM daar een stokje voor. Gelijke monniken, gelijke kappen;

    amweb.nl/-/niet-rekenen-advies-en-dis...
  7. [verwijderd] 21 december 2012 18:23
    quote:

    Jos Koets schreef op 21 december 2012 18:03:

    [...]

    Voor starters zal een uitleg met alles erop aan zeker geen 14 uur meer duren. Dit moet binnen 10 uur mogelijk zijn. Ik ben zelfs van mening dat dit nog korter kan. Ik weet zeker als ik mijn tarief (vast bedrag) hier voor starters gaat vermelden dat heel veel collega's mij voor gek gaan verklaren. Kan wel iets verklappen: deze is in ieder geval lager dan de bedragen in mijn column die andere partijen aanbieden.

    Gr. Jos
    Ik bedoel uiteraard de situatie waar we nu nog mee te maken hebben. Ik verwacht ook niet dat je voor starters vanaf 2013 nog 14 uur bezig zult zijn. Alleen als je met startersleningen erbij moet gaan werken wordt het wat arbeidsintensiever. De rapporten, klant en risicoprofielen... daar gaat natuurlijk veel minder werk in zitten door de simplificatie.

    Bij ons op kantoor doe ik voornamelijk starters en mijn collega de doorstromers. Ik ben er nu een opleiding makelaardij naast gaan doen omdat ik de verwachting heb dat het adviestraject voor starters inderdaad veel minder arbeidsintensief zal zijn.

    Voor doorstromers gaat het juist weer allemaal wat arbeidsintensiever worden omdat je te maken gaat krijgen met leningdelen pré en after 2013.
  8. forum rang 10 voda 21 december 2012 18:31
    Jos,

    Een vraagje. Gaan die tarieven ook gelden als je je hypotheek moet verlengen (oversluiten)?

    Ik heb in 1990 een spaarhypotheek afgeloten bij de ING (toen Postbank).
    Eerst 7 jaar, later voor 20 jaar. Over 5 jaar dus nog een hypotheek voor 3 jaar. Dan zit de 30 jaar erop, en is de hypotheek afgelost met het opgebouwde spaarsaldo.

    Groet,

    Hans
  9. Jos Koets 21 december 2012 20:09
    quote:

    voda schreef op 21 december 2012 18:31:

    Jos,

    Een vraagje. Gaan die tarieven ook gelden als je je hypotheek moet verlengen (oversluiten)?

    Ik heb in 1990 een spaarhypotheek afgeloten bij de ING (toen Postbank).
    Eerst 7 jaar, later voor 20 jaar. Over 5 jaar dus nog een hypotheek voor 3 jaar. Dan zit de 30 jaar erop, en is de hypotheek afgelost met het opgebouwde spaarsaldo.

    Groet,

    Hans
    Verlengen dus geen oversluiten is voor mijn bestaande klanten gratis. Ik weet dat hypotheekwinkels hier een leuk bedrag voor vragen (750 euro). Het is gewoon de rente opnieuw vastzetten. Oversluiten is een heel ander verhaal. Dan is de klant voor mij nieuw en moet ik zijn gehele situatie in kaart brengen.

    In jouw situatie zet je de rente gewoon voor drie jaar vast. Is er geen drie jaar dan twee jaar. Je krijgt automatisch een voorstel dus kan zelf kiezen. Hier heb je geen hulp voor nodig van een adviseur.

    Gr. Jos
  10. forum rang 6 haas 22 december 2012 11:30
    mss was het oude tariefsysteem van 1 % nog niet zo slecht ?
    Maar er worden wel meer besluiten gedaan door de Overheid waar ik vraagtekens bij stel:)

    mss is voor de hypotheekadviseur de oude regeling goede maatstaf voor het hanteren van zijn nwe uurtje factuurtje ?
    Immers ik heb de afgelopen jaren nergens gelezen dat die 1 % regel niet goed zou hebben gefunctioneerd.

    vragen:
    1. komen de tarieven straks openbaar ?
    of mag de asp.koper overal offertes opvragen om er achter te komen wat het bij deze of gene gaat kosten (vergelijk dat idee bij tandartsen ?)
    2. en hoe gaat het, nadat 1e woning gekocht met optie,toch niet doorgaat ? wordt het dan weer opnw betalen ?

    PS: ik ben verrast door het benodigde aantal werkuren dat nodig is om hypotheek rond te breien. Maar goed, zo leer ik ook weer wat:)

  11. Jos Koets 22 december 2012 13:07
    quote:

    haas schreef op 22 december 2012 11:30:

    mss was het oude tariefsysteem van 1 % nog niet zo slecht ?
    Maar er worden wel meer besluiten gedaan door de Overheid waar ik vraagtekens bij stel:)

    mss is voor de hypotheekadviseur de oude regeling goede maatstaf voor het hanteren van zijn nwe uurtje factuurtje ?
    Immers ik heb de afgelopen jaren nergens gelezen dat die 1 % regel niet goed zou hebben gefunctioneerd.

    vragen:
    1. komen de tarieven straks openbaar ?
    of mag de asp.koper overal offertes opvragen om er achter te komen wat het bij deze of gene gaat kosten (vergelijk dat idee bij tandartsen ?)
    2. en hoe gaat het, nadat 1e woning gekocht met optie,toch niet doorgaat ? wordt het dan weer opnw betalen ?

    PS: ik ben verrast door het benodigde aantal werkuren dat nodig is om hypotheek rond te breien. Maar goed, zo leer ik ook weer wat:)


    Ik heb in diverse columns toen al geschreven dat provisie voor bepaalde klanten voordeliger is dan uurtje factuurtje. Bovendien zie je nu dat als klanten weer naar hun adviseur gaan, deze de klok laat tikken. Dat was bij provisie niet van toepassing.

    Bovendien had de adviseur een terugboekrisico. Dit is nu niet van toepassing bij uurtje factuurtje waardoor de adviseur (waarschijnlijk) minder moeite doet om zijn klant te behouden.

    Gr. Jos
  12. [verwijderd] 22 december 2012 16:25
    dag Jos,
    je schreef:
    Verlengen dus geen oversluiten is voor mijn bestaande klanten gratis
    mijn vraag is of je weer een volledige inventarisatie maakt/moet maken als je bestaande klant de beleggingspolis wil omzetten naar een spaarpolis (fiscale voortzetting)en verder alles ongewijzigd laat?

  13. Peter_H 23 december 2012 09:20
    Ik vraag me af wie hier uiteindelijk toch beter van wordt: de klant gaat nu betalen voor iets wat vroeger indirect door de bank betaald werd (die afsluitprovisie was altijd wel onderhandelbaar was mijn ervaring). Gaat de bank nu korting geven omdat ze geen provisie meer hoeven uit te keren? Ik zie het niet gebeuren, de bank zal dit gewoon in de eigen zak steken vermoed ik...

    De echte prijs zal straks betaald worden door de adviseurs (samen met de klant). Het is wachten op een slimme ondernemer die een internet-hypotheek voor starters aan gaat bieden voor 995,- Alles zelf online invullen, zelf de bank bellen en dingen regelen etc. Een soort 'makelaarsland' maar dan voor hypotheken. Zou de naam 'hypotheekland' nog vrij zijn? Wellicht een tip voor Jos om die snel te registreren. :-)

    Nee, ik denk dat adviseurs een moeilijke tijd tegemoet gaan. Het zijn wellicht reële bedragen, maar mensen zijn nu erg prijsbewust en zien de hypotheek toch als een simpele handeling (in verhouding tot de makelaar en de notaris). Die laatsten doen het nu voor minder dan duizend euro dus mensen 'begrijpen' niet dat iets wat altijd 'gratis' was nu opeens meer gaat kosten dan de rest bij elkaar...
  14. [verwijderd] 23 december 2012 14:20
    Voor starters is het al binnenkort mogelijk om tegen een zeer laag tarief een hypotheek te sluiten (door eigen voorbereiding). Ik vraag me af of Jos hier nou echt veel van af zal kunnen wijken tgv de starter.
    Ik doel hiermee op het tarief voor starters (met eigen voorbereiding) bij de Rabobank. Deze bedragen maar €850.
    In deze lijkt het me toch echt dat de starter er veel beter van wordt en ook meer betrokken is bij het sluiten van de hypotheek door zelf voor te bereiden.
  15. Jos Koets 23 december 2012 22:06
    quote:

    Peter_H schreef op 23 december 2012 09:20:

    Ik vraag me af wie hier uiteindelijk toch beter van wordt: de klant gaat nu betalen voor iets wat vroeger indirect door de bank betaald werd (die afsluitprovisie was altijd wel onderhandelbaar was mijn ervaring). Gaat de bank nu korting geven omdat ze geen provisie meer hoeven uit te keren? Ik zie het niet gebeuren, de bank zal dit gewoon in de eigen zak steken vermoed ik...

    De echte prijs zal straks betaald worden door de adviseurs (samen met de klant). Het is wachten op een slimme ondernemer die een internet-hypotheek voor starters aan gaat bieden voor 995,- Alles zelf online invullen, zelf de bank bellen en dingen regelen etc. Een soort 'makelaarsland' maar dan voor hypotheken. Zou de naam 'hypotheekland' nog vrij zijn? Wellicht een tip voor Jos om die snel te registreren. :-)

    Nee, ik denk dat adviseurs een moeilijke tijd tegemoet gaan. Het zijn wellicht reële bedragen, maar mensen zijn nu erg prijsbewust en zien de hypotheek toch als een simpele handeling (in verhouding tot de makelaar en de notaris). Die laatsten doen het nu voor minder dan duizend euro dus mensen 'begrijpen' niet dat iets wat altijd 'gratis' was nu opeens meer gaat kosten dan de rest bij elkaar...
    Natuurlijk heb ik al met mensen gesproken voor een online concept. Voor starters is dit simpel te maken. We zijn daar al heel ver in. Echter ik wil ook iets voor bestaande huizenbezitters. Dat concept is vrij ingewikkeld. Dat zal veel tijd kosten om dat te maken.

    En dan zal ik nog mensen gewoon blijven ontvangen. Het tarief voor de starter gaat flink naar beneden. Ik schat in dat dit rond de 1.000 euro gaat worden. Je kan dit nog uitbreiden door bijv. de aankoop erbij te doen, taxatie regelen, notaris regelen, koopakte doorlezen etc... Je kan vooraf al heel wat doen waardoor het mogelijk is om starters goed te helpen.

    Wat wel interessant wordt is de fiscaliteit voor bestaande huizenbezitters. Dit gaat enorm veranderen en wordt vrij ingewikkeld. Als alles bekend is (zal nog wel een paar maanden gaan duren) dan ga ik weer in de pen om een volgend boek te schrijven. Hierin kan ik dan alle situaties in kaart brengen voor bestaande huizenzitters die gaan verhuizen. Mooie datum voor uitgifte zou januari 2014 zijn.

    Tot slot zal het aantal klanten zonder adviseur gaan toenemen. Ik ben in gesprek met een aantal banken om deze klanten eens te gaan benaderen. Je moet dan denken aan de groep die nu onder water staan en een beleggingshypotheek hebben. Deze groep kan je voor een klein bedrag een andere hypotheekvorm (intern overzetten) aanbieden waardoor deze meer zekerheid krijgen mbt. hun uitkering. Er is dus nog genoeg te doen. Voorlopig ligt er genoeg op de plank. De komende tijd zal uitwijzen wat er allemaal daadwerkelijk van de plank af gaat komen.

    Gr. Jos
  16. [verwijderd] 24 december 2012 12:01
    quote:

    BJ09 schreef op 23 december 2012 14:20:

    Voor starters is het al binnenkort mogelijk om tegen een zeer laag tarief een hypotheek te sluiten (door eigen voorbereiding). Ik vraag me af of Jos hier nou echt veel van af zal kunnen wijken tgv de starter.
    Ik doel hiermee op het tarief voor starters (met eigen voorbereiding) bij de Rabobank. Deze bedragen maar €850.
    In deze lijkt het me toch echt dat de starter er veel beter van wordt en ook meer betrokken is bij het sluiten van de hypotheek door zelf voor te bereiden.
    Ok,
    bij de rabo gaat de starter de deur uit met een rabo hypotheek en interpolis verzekeringen --> 850

    Bij de onafhankelijk adviseur gaat de klant de deur uit met een hypotheek die na uitgebreid vergelijk (op kosten en voorwaarden) als voordeligste uit de bus komt-- > 850 - 1500 ????

    In het laatste geval, de adviseur, is de klant aan de voorkant wellicht wat meer kwijt, maar op de lange duur kan het tot tienduizenden euro's schelen --> rente premies ao orv verzekeringen

    Tel daarbij op dat de factuur advies en bemiddeling ook nog eens fiscaal aftrekbaar is (nu nog wel tenminste) en ik zie een zonnige toekomst voor het intermediair.

    PS JOS;
    Waarom zo druk om beleggingshpo's om te zetten? Is het niet belangrijker om te achterhalen of een eventuele hogere restschuld voor klanten betaalbaar is? Ik vind persoonlijk dat er wel heel erg gepaniekvoetbald wordt over beleggingsvarianten. Daar hoeft op zich helemaal niets mis mee te zijn als klant maar begrijpt wat hij heeft en begrijpt wat de consequenties zijn van een eventueel grotere restschuld dan vooraf bedacht.
  17. Jos Koets 24 december 2012 16:07
    quote:

    Nee schreef op 24 december 2012 12:01:

    [...]

    Ok,
    bij de rabo gaat de starter de deur uit met een rabo hypotheek en interpolis verzekeringen --> 850

    Bij de onafhankelijk adviseur gaat de klant de deur uit met een hypotheek die na uitgebreid vergelijk (op kosten en voorwaarden) als voordeligste uit de bus komt-- > 850 - 1500 ????

    In het laatste geval, de adviseur, is de klant aan de voorkant wellicht wat meer kwijt, maar op de lange duur kan het tot tienduizenden euro's schelen --> rente premies ao orv verzekeringen

    Tel daarbij op dat de factuur advies en bemiddeling ook nog eens fiscaal aftrekbaar is (nu nog wel tenminste) en ik zie een zonnige toekomst voor het intermediair.

    PS JOS;
    Waarom zo druk om beleggingshpo's om te zetten? Is het niet belangrijker om te achterhalen of een eventuele hogere restschuld voor klanten betaalbaar is? Ik vind persoonlijk dat er wel heel erg gepaniekvoetbald wordt over beleggingsvarianten. Daar hoeft op zich helemaal niets mis mee te zijn als klant maar begrijpt wat hij heeft en begrijpt wat de consequenties zijn van een eventueel grotere restschuld dan vooraf bedacht.
    Rabo gaat het niet voor 850 euro doen. En doen ze dat wel dan is het een "kaal" product. Sterk punt wordt de losse risicoverzekering die provisieloos wordt afgesloten. Je kunt dit in het tarief meenemen. Betreffende de beleggingshypotheek is het juist verstandig om dit eens goed in kaart te brengen voor de klant. Daarna kan de klant een betere beslissing nemen. Het "opeet" scenario moet toch goed worden uitgelegd. Dus aardig wat werk voor deze doelgroep.

    Gr. Jos
  18. [verwijderd] 14 januari 2013 00:38
    Gratis telefoon bij je abonnement, gratis advies bij je hypotheek. Dat kan dus niet, maar het idee 'gratis' is voor veel mensen zo aantrekkelijk dat ze de verborgen kosten liever verborgen houden. Struisvogelen. Een goede adviseur moet a) ook eten en b) kan je een heleboel ellende (geld en stress) besparen - dat verdien je echt terug, het gaat over Veel Geld en Vele Jaren. Een onafhankelijk advies krijg je alleen als je je adviseur de mogelijkheid geeft echt onafhankelijk te zijn, dus betaalt. Jos Koets is daar altijd eerlijk en open in geweest en was zijn tijd ver vooruit. Voor mij indertijd een reden om hem te contacten en in te schakelen (uurtje factuurtje) om een hypotheek second opinion te geven (in 2006) De aanvragen elders gedaan, dus echt een gescheiden opzet. Zijn helder onderbouwde analyse heeft er voor gezorgd dat wij anno 2013 in deze crisis rustig kunnen ademhalen en niet in de beleggingshypotheekshit zitten. Vandaag (Ja, zondag!) weer bij hem geweest om aflossingsstrategie en pensioenen door te spreken. Genoeg slechte adviseurs gehad om kaf van het koren te kunnen scheiden: Jos kwam weer met de juiste vragen en dat leidt tot goede antwoorden. Hij is zijn gewicht dubbel in goud waard (hij is namelijk niet zo zwaar, dus vandaar;). Dat komt mede doordat hij van heel erg zijn vak houdt en ook met mensen begaan is, twee eigenschappen die afzonderlijk al niet vaak voorkomen bij adviseurs en al helemaal niet in combinatie. En dan ook nog snappen hoe je de boel uit moet leggen (zie ook zijn boeken). Als er ooit een Jos Koets Academie wordt opgericht dan is dat de redding voor het vak assurantie- en hypotheekadviseur. Eerlijk en transparant duurt het langst.
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links