Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Red de huizenmarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Ype Schaap

Ype Schaap is portfoliomanager bij Antaurus. Antaurus is een gespecialiseerde, onafhankelijke vermogensbeheerder uit Baarn. Voorheen werkte Schaap voor de Rabobank, Van Meer James Capel en Kempen & Co. De laatste jaren heeft Schaap als zelfstandige, veel geschreven over ontwikkelingen op de beurs. Sinds 1984 bemoeit hij zich ...

Meer over Ype Schaap

Recente artikelen van Ype Schaap

  1. feb '13 Niets aan de hand, ahum 5
  2. jan '13 Failliet Frankrijk 4
  3. jan '13 Bazel, Bazel, we hebben een oplossing 7

Reacties

72 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. info_124 20 december 2012 13:44
    Kostprijs verhogende belastingen en kostprijs verlagende subsidies ( incl Hyp Afrtek)hebben niets anders gedaan dan mensen anders doen besluiten dan dat economisch gezond was. Daarnaast hebben gemeenten met hun Grondbedrijf WOEKERwinsten binnengehaald bij uitgifte van bouwgrond, projectontwikkelaars, aannemers en bouwmaterialen leveranciers grof verdiend ( heb ik in 2002 kunnen vergelijken door met een Belgische aannemer en materialen te weken, scheelde 25-40% !).
    En nu staan we te kijken met veel hypotheken onder water, en lachen om dezelfde situatie in Ierland en Spanje. Wat in 50 jaar is scheefgegroeid, trek je niet zonder heel erg veel pijn in enkele jaren recht. Straks: PIIGSNL , nog voor Fr en B ?
    Mijn zoon, advocaat, kan in NL niet eens een normaal huis kopen, wel anderhalf x NETTO aan huur betalen. Straks dus jurist in het grote buitenland, net als zijn broer, reeds de VOC mentaliteit, enkele reis dan, volgend? Centen, kennis en kunde mee, en NL... see you on CNN ?
  2. zonnetjes 20 december 2012 13:45
    Ik ben het hardgrondig eens met SPOT hierboven en ik ben niet eens een starter.
    Ik ben 57, mijn pensioen is maar de vraag wat er van over is straks terwijl ik toch verplicht was in te leggen heb ik er niets over te zeggen (roverij) Hoezo NHG, handig ook dat op de burgers af te wentelen die er niets mee te maken hebben gehad.
    Stop met alle subsidies, startersleningen, toeslagen en al die ongein en laat de markt zijn werk doen! Toen ik 30 was woonde ik ook niet in een villa. Nu ook niet meer, ik huur na een rotscheiding, ben door medische fouten in de WAO beland na fulltime werken jarenlang, en de notaris is er vandoor met een deel van mijn erfenis van mijn ouders en na 7 slachtoffers is hij nog steeds gewoon notaris. Je wordt niet beschermd door erfrechten/wetten.
    Rechters zijn overbelast. Bankdirecteuren kennen zichzelf nog steeds enorme bonussen toe terwijl ze door ons belastingbetalers overeind worden gehouden.
    Ons systeem is door en door verrot en de burger voelt zich langzaam 'wegzakken'.
    De huizenmarkt is 'geschift' in 2 soorten. Zij die het huis al min of meer afbetaald hebben en dus kunnen zakken in prijs en zij, de buren soms, die te duur gekocht hebben en niet kunnen zakken omdat ze dan 'verzuipen'.
    Laat de markt zijn werk doen en koop niet als je niet kunt betalen...Spaar en laten we deze overheid smeken om een strikt gecontroleerde overheidsbank!!
  3. [verwijderd] 20 december 2012 13:45
    Wat de Overheid vooral moet doen is zich diep schamen voor het feit dat ze toelaat dat banken/hypotheekverstrekkers de marge tussen de euribor en de hypotheek rente hebben kunnen vergroten tot ruim 3%, waarvoor de overheid aldus een veel hogere dan noodzakelijke aftrekbare rente teruggeeft aan de huis-eigenaar.

    Wordt dit aangepakt, dan hoeft de overheid ook minder aan aftrekbare rente terug te geven en is hiermee ook de juiste stimulans aan de economie gegeven.

    Want een marge van ruim 3% voor o.a. een mogelijk risico dat een huis-eigenaar zn rentelasten niet meer kan opbrengen, is natuurlijk belachelijk.
    Die reserve is inmiddels al groot genoeg.
  4. [verwijderd] 20 december 2012 13:48
    Uitstekende reaktie van Spot.
    Gelukkig nog een starter die wel snapt hoe het werkt.

    Ik heb nog wel 3 jaar de tijd om te wachten, liever een lage schuld met hoge rente dan een hoge schuld met (kunstmatig) lage rente.

    We gaan volgende week de prijs van een brood verhogen naar 10 euro. En vervolgens gaat Yme komen met het advies om met een broodkopers subsidie te komen? Hou alsjeblieft op. Ik ben pas bereidt om te kopen als de pre-2000 guldens prijs als euro prijs op de borden staat, niet eerder.
    Ik denk dat dat huis met die witte jassen nog niet eens zo'n gek idee is.
  5. [verwijderd] 20 december 2012 13:52
    Wat een absolute nonsens. De overheid hoeft helemaal geen bodem onder de huizenmarkt te leggen want dat is de taak van de overheid niet.

    Ik bezit geen huis in Nederland want ik vind de markt al jaren overspannen. Ik ben dus een potentiele starter, en als potentiele starter wil ik gewoon dat de markt naar beneden gaat naar een normaal prijsniveau. Dat ik dan geen aflossingvrije hypotheek krijgen kan zal me 100% worst zijn.

    Waarom maken sommige mensen het toch zo ingewikkeld? Misschien omdat ze BAM of Heijmans long zitten? Laten we alsjeblieft EINDELIJK eens naar een overheid gaan die doet wat ze moet doen; kerntaken, en dus kleiner. Ga eens op jezelf bezuinigen Den Haag!
  6. Mugje 20 december 2012 13:57
    Wat een onzin om te praten over 'spilled milk', dan geef je partijen die willens en wetens op de verkeerde weg door bleven gaan een vrijbrief om dat altijd maar te blijven doen. OP DE BLAREN ZITTEN EN ZELF UIT LATEN LEPELEN is het meest reële.
    Al jaren wordt er geroepen dat het niet oneindig goed kan blijven gaan. Toch bleef men alsmaar grotere huizen bouwen (terwijl de gezinnen kleiner zijn geworden), grotere bedragen lenen en onder aanvoering van de politici van CDA en VVD de zakken spekken van bouwend Nederland.
    Als je op die gevaren duidde van de luchtbel werd je voor gek versleten of -als je een werkgever had die zelf ook in dat wereldje meeprofiteerde van die waanzin- zelfs ontslagen.
    En nu gaat het fout en roepen al degenen die jarenlang alleen maar hebben mogen profiteren (en dat is dan de elite, was je toevallig geen tweeverdiener of gewoon jeugdig e/o laagverdiener) werd je buitengesloten van die kettingbrief want de banken controleerden wel eerst of je het wel zou kunnen betalen voor hetgeval de bubbel stuk zou gaan.
    Nu het fout gaat moeten dan de huurders en al die mensen die aan de winsten van de afgelopen jaren niet mee hebben kunnen profiteren het probleem dat NIET door hun is veroorzaakt mee gaan betalen.
    Ik hoop dus van niet, erger nog ik vind dat de bescherming van de bestaande situaties van voor 31 december 2012 ook wat sneller afgebouwd moeten gaan worden. Het moet daadwerkelijk een MARKT gaan worden en geen politiek gedreven speeltje voor bouwers.

    Een huis kopen brengt risico's met zich mee, dat weet iedereen. De jeugd kan al sedert 15 jaar niet met fatsoen een huis kopen en dat is in stand gehouden door al diegenen die er de afgelopen jaren aan mee hebben gedaan om die prijzen op te drijven. Niet met opzet maar wel verzuimd om tijdig het gezonde verstand eens te gaan gebruiken. Iedereen kan op de klompen aanvoelen dat het niet reëel is te verwachten dat huizenprijzen alsmaar blijven stijgen. Alles war je nieuw koopt wordt minder waard door slijtage en afschrijving etc etc. En bij huizen zou het alleen maar omhoog kunnen en dan ook nog sneller dan de inflatie??
    Ik vind het heel erg voor die mensen die in de problemen raken maar het is ook voor een deel de eigen schuld en ja, dus zelf op de blaren zitten. En ja, ik weet dat het economisch niet goed is en ja ik weet dat ook ik daar last van zal hebben. Maar ik weet ook dat ik nimmer heb geprofiteerd van de goede tijden en heb dus ook geen zin om nu voor andermans problemen op te draaien.
    Het moet gewoon een vrije markt zijn, net als bij aandelen moet het serieus kunnen kelderen. Alleen dan zal het bij mensen doordringen dat je verantwoordelijk bent voor je eigen handelen en ook zelf voor verliesrisico's moet opdraaien.
    Laat de markt maar wegzakken met nog eens 25%, dan komt de jeugd vanzelf weer op de markt en slaat de economie weer wat aan. Nieuwe inrichtingen, renaovaties etc dat komt dan allemaal weer op gang. Maar de pijn komt dan wel daar te liggen waar het hoort, bij de categorie mensen die in het jonge verleden ZELF GEKOZEN HEEFT OM TEGEN ABSURD HOGE PRIJZEN EEN HUIS TE KOPEN.
  7. Pavlov44 20 december 2012 14:03
    quote:

    Spot schreef op 20 december 2012 12:17:

    ype beste vriend,
    Wanneer gaan mensen deze zogenaamde markt nu eens als een markt benaderen ipv een gesubsidieerd overheids speeltje. Ik hoor je minimaal 3 keer iets zeggen van, nu moeten we dit doen, nu dat... Nee afblijven.

    [..]

    Dus asjeblieft laat de markt zijn gang gaan en hou op met het praten voor een starter.
    Gr

    Ik kan het niet méér eens zijn dan met deze uitstekende reactie. Als belegger die vrij zwaar in bouwbedrijven belegd zit zeg ik natuurlijk; kom maar op met die stomme overheidsmaatregelen, de bouwers steken dit toch in hun zak (en ik dus ook) maar voor verbetering op de woning 'markt' zal het echt niet zorgen.

    Als gewone boerenlul zeg ik, kap nou eens met al die kansloze voorstellen om de 'markt' aan te trekken. Iedereen denkt te weten wat het beste is terwijl alleen de markt dit op kan lossen; gewoon fors lagere prijzen.
  8. z0n0p 20 december 2012 14:03
    De banken tellen de HRA gewoon bij het rentepercentage op. Doen ze al jaren! In NL ligt de hyporente structureel een 2 à 2½ rentepunt hoger dan om ons heen (dat is ongeveer de HRA). Wordt nog eens versterkt door het feit dat de RABO marktzetter is. Andere banken mogen vanwege staatsteun niet concurreren. Wil je het nog gekker hebben!

    Kortom wij betalen de banken al jaren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! onze HRA. En wij worden dadelijk nog eens gepiepeld als de HRA met 0,5%/jaar wordt afgebouwd. Reken maar dat dat geen effect heeft op de hypotheekrente.

    Huizen zijn in NL niet duur. Er is niet zo'n idiote overcapaciteit als in de zuidelijke landen. Heeft te maken met hoeveelheid huizen per inwoner. Prijzen (€/m²) in Zwitserland, Oostenrijk, maar ook in Griekenland liggen absurd hoger dan in NL. Duitsland is wel aantrekkelijker, maar dat zal te maken hebben met de grodnprijs.

  9. Humans R underrated 20 december 2012 14:10
    Ben het eens met de reacties, niet met de columnist.
    De Nederlandse huizenmarkts is een schoolvoorbeeld van een compleet verkeerd gemanagede huizenmarkt.
    Ik snap niet dat er nog economen zijn die dit pyramidespel met belastinggeld weer willen aanzwengelen, om het resultaat vervolgens welvaartsgroei te noemen.
    Welvaartsgroei is wanneer je minder uur hoeft te werken om iets te kopen wat je wilt hebben; wat blijkt, je moet tegenwoordig precies even veel jaar werken om een huis te verdienen als in de jaren 70.

    Ik ben ook een starter, net als spot, laat in godsnaam die huizenmarkt nou een keer zakken.

    ps, waarom zijn alle Nederlandse economen zo'n fan van Keynes?
  10. [verwijderd] 20 december 2012 14:16
    Ik ben ook wel blij dat steeds meer mensen op 1 lijn komen te zitten qua aanpak.
    Of moet ik zeggen dus juist geen aanpak, ipv apatisch een schuldprobleem aan te pakken door meer schulden te maken. En kom op wie koopt er nu iets wat 12 maanden later 10 % minder waard is.
    Dat is het begin, als het volk er niet meer ingeloofd kan je bedenken wat je wil, gaat niet meer werken dan.

    Nu zijn wij geen afspiegeling van het volk maar 2 jaar geleden was dit geluid ook deze site niet zoals het nu is.
  11. [verwijderd] 20 december 2012 14:17
    Dat de banken al jaren de door u genoemde HRA van 2,5% tot ruim 3% bij de euribor optellen, geeft aan dat ze al jaren de woekerpraktijk, zoals in alle verzekeringsprodukten en pensioenen, hebben toegepast.

    Het betekent nog steeds in mijn ogen dat de overheid al jaren veel te veel te veel heeft betaald voor deze woekerpraktijk en ben nog steeds van mening dat dit aangepakt moet worden.

    Wanneer het buitenlandse banken werd toegestaan om hypotheekprodukten onder dezelfde fiscale normen aan de nederlandse markt te bieden, hadden nederlandse bankinstellingen de concurrentie wel gevoeld en aldus de hypotheekrente naar beneden bijgesteld.

    Er zitten jaren lang mensen in Den Haag die geen enkel economisch begrip hebben over hoe de economie gezond te houden, dan wel te herstellen.
  12. [verwijderd] 20 december 2012 14:24
    Helemaal mee eens, de banken zijn de grote ROVERS met hun 200 0f 300 % WOEKERWINSTEN uit Rente opbrengst.

    Ze zijn TEGEN een NATIONALE HYPOTHEEKBANK, dat worden hun melkkoetjes afgepakt, daar zijn ze bang voor.

    De oplossing is die Nationale Hypotheekbank, dan is de overheid immers veel minder kwijt aan renteaftrek teruggave!!

    Laat de heer Weekers mij maar bellen ik zal hem wel vertellen hoe het MOET.

    Heren politici, zijn allen maar bezig met lapmiddelen ipv een structurele aanpak !!

    Meneer Weekers mijn nummer is : 0626216003

    groeten,

    van een huizenbezitter die al 6 jaar wordt uitgebuit door Bank of Scotland
  13. sunnyb0y 20 december 2012 14:25
    Beursspion,
    Ik ben het helemaal met je eens, 2022 is het einde van de malaise pas bereikt. De kredietverlening, zoals deze de laatste 15 jaar plaats heeft gevonden, komt niet meer terug. Eerst zal alle lucht uit de diverse bubbles moeten lopen. De huizen-, de krediet/schulden-, de M&A-, en de commerciele onroerendgoed bubble. Ook de commodities bubble inclusief goud zal leeglopen. Dan pas is het einde van de Kondratieff winter bereikt.
  14. [verwijderd] 20 december 2012 14:50
    je hebt met vergrijzing te maken... de huizenmarkt 20& laten zakken, betekent in de toekomst, dat in elk geval ruim 70% van de huizenmarkt onder water komt te liggen. Als de crisis pas over enkele jaren onaangekondigd was gekomen, dan hadden de starters van nu inmiddels zelf een achteraf te dure hypotheek en dan lieten ze zich niet verleiden tot uitspraken als:laat de woningmarkt lekker 20% wegzakken. Lekker makkelijk dus!!!

    Stimulatie van de overheid naar de BAM, zorgt niet voor het positieve domino-effect naar de bestaande huizenmarkt. Dus mijn idee is, laat de BAM wegrotten en laat de overheid de starters eerst helpen de bestaande woningmarkt te betreden. Anders wordt er voor nieuwbouw, wel nodeloos landbouw om zeep geholpen, terwijl bestaande woningaanbod braak blijft liggen. Dat slaat werkelijk dubbel nergens op.
  15. Henk Snaph 20 december 2012 15:54
    Ik zie alleen maar wijzende vingertjes dia naar alles en iedereen wijzen om schuldigen aan te wijzen.

    Voor mij geldt regel 1:

    Je kunt alleen maar een huis kopen als je 20% eigen geld meebrengt.
    Iemand die voornemens is een woning te kopen moet gewoon twee jaar lang zoijn dure auto, zijn drie maal per jaar op vakantie en zijn weekelijkse discoavonden aan de kant kunnen zetten om te sparen.
    Pas daarna met vingetjes gaan wijten.

    henks
72 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links