Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Dow-theorie brult: sell

Ik verwacht nog steeds een daling van de aandelenmarkten in de komende kwartalen. Naar mijn inzicht maakt Europa fundamenteel een steeds zwakkere economische ontwikkeling door. Schulden lopen steeds verder op zolang Griekenland binnen de euro wordt getolereerd.

Oplopende werkeloosheid uniebreed samen met meer economische bezuinigingen biedt alleen maar ruimte voor krimp in de eurozone. En deze krimp lijkt te gaan versnellen nu de economische motor in China en de Verenigde Staten ook hapert.

Ook aan niet fundamentele indicatoren kan ik zien dat er druk op de aandelenmarkten aan staat te komen. Op zeer korte termijn zie ik de divergentie toenemen tussen kredietopslagen en de koersontwikkeling van aandelenmarkten.

In oktober 2007 (!) schreef ik al eens over een dergelijke divergentie op lange termijn. In 2008 hebben we het effect ervan gevoeld in de aandelenmarkten. Het recente koersherstel wordt in ieder geval niet ondersteund door de obligatiebeleggers, die zien het risico in de markten juist toenemen.


Klik op de grafiek voor een grote versie, bron: www.zerohedge.com

Verkoopsignaal
Wat nog interessanter is in mijn ogen is de divergentie die is ontstaan tussen de koersontwikkeling van de Dow Jones Industrials ten opzichte van de Dow Jones Transportation Index.

Waar de Industrials Index een positieve 11% rendement laat zien dit jaar is de Transportation Index juist 1% negatief. De Dow-theorie geeft daarmee een verkoopsignaal af.

De basis van deze theorie is heel simpel:

Alle beschikbare informatie is verwerkt in de twee hoofdindices, de Dow Jones Industrials en de Dow Jones Transportation. De industriële ondernemingen fabriceren de goederen en de transportbedrijven zorgen ervoor dat ze op de juiste bestemming arriveren.

Historisch gezien wordt de transportindex als leidend gezien ten opzichte van de breder gedragen industriële index. De richting die de transportindex kiest wordt binnen afzienbare tijd gevolgd door de industriële index.

Afwijking
Eerder dit jaar kwam dit verkoopsignaal al naar voren en is nog steeds geldig. Niet vaak in de geschiedenis is daarbij een danig grote afwijking gemeten tussen beide indices als in 2012.

Ook hier zie ik duidelijke indicaties van een aanstaande grote sell-off voor de Amerikaanse beurzen. Of zal het dit keer anders zijn door de toediening van liquiditeiten door de centrale banken? Ik denk het niet.


Richard Abma is asset manager bij OHV vermogensbeheer en werd in 2006 door ABN Amro in de turbocompetitie uitgeroepen tot de Slimste Belegger. Hij schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
En het maar omhoog houden . Verkiezingsjaar he en het voelt zo lekker als je bezit/aandelen elke dag/week/maand maar oplopen . Dat moet er dan voor gaan zorgen dat men zich rijk voelt en makkelijker gaat spenderen . Dank je de koekkoek ; dark autumn here we come !!
UP!
0
Vanuit macro-economisch oogpunt mee eens, maar de beurs gaat met name over bedrijven en hun resultaten... dus ik moet nog zien!
[verwijderd]
0
regressieanalyse laat de laatste jaren zien dat een acterblijvende DJ Transport eerder gunstig is voor de beurs beleggenopdegolven.blogspot.co.uk/201...
een slechte DJ Transport wijst wel op een macro die niet goed is, maar de beurs luistert even liever naar Bernanke en al dan niet vervelende verhalen over de eurocrisis
[verwijderd]
0
www.uploadplaatjes.nl/img/n/693031.jpg
In die tijd van Dow zo rond 1880 werd alles vervoerd per trein. Frabrieken stonden aan de ene kant en de havens aan de andere kant. Dat is ook de reden dat Panama werd aangelegd. Het laatste overigens met hulp van een Nederlander. Tegenwoordig werken we iets anders of gaan we iets anders om met de dow theorie. Althans de modern ingestelde t.a.

Door de Tranny uit te drukken in een Kengetal krijg je een richtsnoer. De tranny is overgekocht. En blijft niet achter maar is relatief te veel gestegen.

Wat me weer op een ander punt brengt waarom Nederlanders zo weinig weten over de bedrijfsgeschiedenis. Amerikanen zijn trots op wat bereikt is. In heel Nederland is zelfs geen straat vernoemd. Wel is er een straat van iemand die wekelijks een radiopraatje hield.



Mr Tielbek
0
Ik kijk ook altijd naar de Baltic Dry Index en die staat er ook niet al te best voor.
Wellicht ook leuk omte weten is dat een aantal belangrijke Beurscycli dalend zijn en zo gezamelijk voor verkoopdruk kunnen zorgen.
[verwijderd]
0
Wil niet ververlend zijn maar de Bal heeft de grootste stijging achter de rug: www2.picturepush.com/photo/a/10217160...

De Bal stijgt omdat de diesel van schepen daalt.

De ConTex is de index van de Hamburger haven deze daalt al weken: www5.picturepush.com/photo/a/10216583...

Is complexe materie

De Bal noteert in ponden de Hamburger Contex in Euro's de Tranny in Dollars.
Is ballen in de lucht houden en dan vragen welke op de grond valt.

Wil je alles volgen dan moet je bunkerindex nemen.
[verwijderd]
0
Wat is de reden dat de Industrials de Transportation achterna gaat? En niet andersom?
[verwijderd]
1
Is niet een kwestie van achterna gaan. De theorie welke in 1882 werd ontwikkeld of beter gezegd werd beschreven en opgeschreven gaat er vanuit dat elke beweging van een leidende index moet worden bevestigd door het transport. Dus een stijging of een daling zal in evenredigheid door het transport worden gevolgd. Indien niet is er een probleem.

Dow de bedenker ging er vanuit dan alles wat verkocht is moeten worden vervangen. Ergo is het reeds onderweg of in de winkels aanwezig. Dit wordt ook de Velocity theorie genoemd.
Je zou het ook simpel kunnen zien. Stel je krijgt inzage in het vervoer dus het aantal kubs vervoerd en de aanvragen of de planning van te vervoeren kubs per spoor, over de weg en per boot. Vliegtuigen of de cargo was er natuurlijk nog niet in de tijd van Dow. Door elke beweging te rangschikken krijg je een idee wat de volgende beweging is. Ecometristen van economische bureux zijn dus de hele dag bezig dit soort getallen te berekenen.

Nog anders gezegd de beste voorspellers zijn de inkopers van de fabrieken of de planners van de vervoerders. Kan je een tap maken of inzage krijgen in deze cijfers dan kan je een vervmogen verdienen. Nu hier aangekomen even halt.

Er zit een soort vertraging in de beweging je noemt dat de Velocity speed. Afhankelijk van de stand van de economie is de snelheid anders.

Maar altijd blijft elke beweging in de Dow moet worden bevestigd door het transport.

In Nederland is Rienk Kamer bekend geworden als aanhanger van de Velocity theorie hij speurde altijd de bewegingen op in de Rotterdamse haven en de tankers welke de olie vervoerde of opslagen.

Gann de beroemde trader liet mensen de klanten tellen in de winkels en telde de taxiritten. Iedereen heeft zijn eigen manier.

Het blijft een heel grof middel natuurlijk wat achteraf meestal inzage geeft. Gewoon omdat je pas achteraf de informatie krijgt.
[verwijderd]
0
quote:

roy schreef:


wo 13 jun 2012, 07:00 OHD: Wegwezen uit aandelen
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - Wie dacht dat de stemming op de beurs niet somberder kan dan nu, komt volgens de specialisten van OHV Vermogensbeheer bedrogen uit. Zij verwachten dat de toonaangevende AEX-index binnen nu en zes maanden nog een duikeling naar zo'n 225 punten zal maken.

Dat zou betekenen dat de graadmeter van het Damrak dit jaar 34% in waarde gaat afnemen ten opzichte van zijn hoogste punt in maart van dit jaar.

,,Alle seinen staan op rood'', bezweren de broers Peter, John en Richard Abma. ,,Wij adviseren iedereen om uit aandelen te stappen. Sterker nog: bij al onze klanten hebben we de aandelenportefeuille inmiddels teruggebracht tot nul. De spanning in de markt blijft voelbaar en de onzekerheden rondom Spanje zijn groot. Er is wellicht veel meer nodig dan die €100 miljard. De AEX oogt daarbij ook erg zwak.''




dit is de laatste en dan stop ik maar weer met forumvervuiling.

Hier stond gewoon een heel artikel over in de telegraaf. Opzich toch wel gewaagd van deze jongens, t was nl geen collum maar een "echt" artikel. Als er nu geen flikker terecht komt van deze uitspraken, sta je toch wel voor paal als vermogensbeheerder.

Maar de gebr abma zijn niet voor 1 gat te vangen, zo resette richard abma net zo vaak zijn porto in de turbo competitie totdat er een positief resultaat uitvloeide.

Mochten de gebr. Abma gelijk krijgen zal ik ze van harte feliciteren.

Mocht de daling niet doorzetten, zou ik het sportief vinden dat de telegraaf in december nog eens een intervieuw met de jongens publiceert en terugkijkt op deze uitspraken.


vriend abma blijft er wel in geloven, we blijven het volgen
www.iex.nl/Column/82023/Afbouwen-nu-h...


we blijven het volgen
11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord