Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De alpha-bron

Het winstseizoen is achter de rug. Per saldo zijn de cijfers redelijk in lijn der verwachtingen. De gemiddelde winstverwachtingen zijn dan ook nauwelijks aangepast. Een paar naar beneden en wat omhoog.

Ik heb een lijstje van 51 bedrijven gemaakt:

  • 20 bedrijven lieten een positieve koersreactie op de dag van de kwartaalcijfers zien (met positief bedoel ik beter dan de AEX)
  • 22 bedrijven daalden
  • bij 9 bedrijven lag de relatieve koersbeweging tussen de -1 en de +1%

Bij het SNS Nederland Aandelenfonds gebruiken we de koersreactie bij winstpublicatie als factor (alpha-bron). Dat werkt heel simpel. Als er een winstwaarschuwing is reageert de koers meestal negatief. Ondanks de koersdaling moet u alsnog verkopen.

De negatieve koersreactie loopt namelijk nog een tijdje door. Het is een bekend fenomenen uit de behavioral finance. We hebben daar een paar mooie voorbeelden van gezien.

Achterblijvers
AMG had de grootste klap. Op de dag van bekendmaking bleef de koers 15% achter bij de AEX. In de drie weken daarna bleef de koers nog eens ruim 4% achter. Hetzelfde geldt voor:

Natuurlijk is het geen wet van meden en perzen. Er zijn uitzonderingen. Bij Delta Loyd en bij USG ging de koers flink naar beneden. In de drie weken daarna had u in beide gevallen een prachtig rendement kunnen maken.

Per saldo bleven de koersen van deze tegenvallers met maar liefst 4% achter bij de AEX. Dus ook als u pas aan het eind van de dag achter deze winstwaarschuwing komt, heeft u nog tijd om te verkopen. Per saldo werkte het bij 17 van de 22 winstteleurstellingen.


Klik op de tabel voor een grote versie.

Ik geef Wereldhave als voorbeeld.

Bij de positieve verrassingen werkt het opvallend genoeg niet zo goed. Bij een aantal bedrijven zoals Air France-KLM, Ordina, TomTom en Heijmans vraag ik me af of die cijfers wel echt zo goed waren of dat de koers alleen maar omhoog ging door short covering.

Bij bedrijven als Philips en Akzo werkte het weer wel. Ik denk dat deze factor een mooie extra bijdrage aan uw rendement kan leveren. Ik kan niet wachten op het volgende cijferseizoen.


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 september 2012 13:26
    "De negatieve koersreactie loopt namelijk nog een tijdje door. Het is een bekend fenomenen uit de behavioral finance."

    Als het een bekend fenomeen is waarom dit dan alleen staven met wat cijfers van dit cijferseizoen? Statistisch volkomen nietszeggend.

    "Bij het SNS Nederland Aandelenfonds gebruiken we de koersreactie bij winstpublicatie als factor (alpha-bron)."

    Aah, dat geeft al een beter beeld van de betrouwbaarheid van dit "fenomenen". Vandaar de jarenlange outperformance van het SNS Nederland Aandelenfonds.
  2. [verwijderd] 11 september 2012 14:01
    quote:

    A E Niks schreef op 11 september 2012 13:53:

    ^^^^ Tjeemig wat flauw zeg, dat verhaal kennen we nu wel.
    Het is toch een leuk stuk om te lezen?!?
    Zo niet, dan doe je er toch lekker niks mee.
    Thx Corne.
    Het is, mijns inziens, geen leuk stuk om te lezen want het is alleen maar een nietszeggend praatje om zijn product te slijten.

    Sommige mensen zullen mijn reactie "leuker" vinden en zo niet dan doen ze er "toch lekker niets mee" (hint)?
  3. [verwijderd] 11 september 2012 14:04
    quote:

    sremmal1 schreef op 11 september 2012 13:57:

    Ja, wat flauw. Gezien de prestaties van het SNS Nederland Aandelenfonds kan dhr Van Zeijl dus eigenlijk nooit meer wat schrijven.
    En dat zou jammer zijn, want zijn stukken zijn uitermate vermakelijk en onnozel.
    Zijn stukken zijn inderdaad vermakelijk en onnozel. Ik lees en reageer dan ook met veel genoegen.

    Als dhr. van Zeijl serieus genomen wil worden dan moet hij, wat mij betreft, zijn stukjes niet meer koppelen aan de prestaties van zijn fonds want die zijn... eh, wel,... onnozel.
  4. vdMandele 11 september 2012 16:59
    quote:

    Rosser schreef op 11 september 2012 13:26:

    "De negatieve koersreactie loopt namelijk nog een tijdje door. Het is een bekend fenomenen uit de behavioral finance."

    Als het een bekend fenomeen is waarom dit dan alleen staven met wat cijfers van dit cijferseizoen? Statistisch volkomen nietszeggend.

    "Bij het SNS Nederland Aandelenfonds gebruiken we de koersreactie bij winstpublicatie als factor (alpha-bron)."

    Aah, dat geeft al een beter beeld van de betrouwbaarheid van dit "fenomenen". Vandaar de jarenlange outperformance van het SNS Nederland Aandelenfonds.
    Lieve Rosser,

    als je het zo moeilijk hebt en dit graag wilt afreageren, waarom doe je dat dan zonder argumenten?

    1. als je op zoek bent naar statistisch significante onderzoeken, dan raad ik je aan je te abonneren op wetenschappelijke tijdschriften in plaats van columnisten. Overigens denk ik met een natte vinger dat 17 positief tegenover 5 negatief nieteens /super/ ver van statistisch significant weg zit. Maargoed, hij zit er niet voor zijn proefschrift.

    2. dat zijn fonds niet zo goed zou lopen (ik doe niet in sns-fondsen, dus ik weet niet) is natuurlijk een pure drogreden. weet niet welk argument dit dient. Wat het ook is, je trekt er zelf geen conclusies uit...

    Liever 1 column van corne, dan 1000 maal trendanalyses, kopshouderpatronen en andere onzin van de rest..
  5. [verwijderd] 11 september 2012 17:43
    quote:

    vdMandele schreef op 11 september 2012 16:59:

    [...]Lieve Rosser,

    als je het zo moeilijk hebt en dit graag wilt afreageren, waarom doe je dat dan zonder argumenten?

    1. als je op zoek bent naar statistisch significante onderzoeken, dan raad ik je aan je te abonneren op wetenschappelijke tijdschriften in plaats van columnisten. Overigens denk ik met een natte vinger dat 17 positief tegenover 5 negatief nieteens /super/ ver van statistisch significant weg zit. Maargoed, hij zit er niet voor zijn proefschrift.

    2. dat zijn fonds niet zo goed zou lopen (ik doe niet in sns-fondsen, dus ik weet niet) is natuurlijk een pure drogreden. weet niet welk argument dit dient. Wat het ook is, je trekt er zelf geen conclusies uit...

    Liever 1 column van corne, dan 1000 maal trendanalyses, kopshouderpatronen en andere onzin van de rest..
    Lieve, lieve vd Mandele,

    Ik heb het niet moeilijk en ik had zin om wat te schrijven. Heb jij het dan moeilijk omdat je op mij reageert? Moet jij je op mij afreageren?

    Argumenten, waar heb je het over? Is het niet duidelijk wat de argumenten zijn?

    1. Laat mij nou lekker zelf bepalen wat ik lees, waarop ik reageer en waarop ik mij wil abonneren, maar toch bedankt voor je tip. Ik denk trouwens dat je weinig beleggingsprofessionals zult vinden die 22 voorbeelden uit 1 cijferseizoen in 1 land statistisch significant vinden.

    2. Feit; zijn fonds loopt niet goed nee. Doe eens checken op Morningstar in zijn categorie zou ik zeggen als je je er graag mee bemoeit. Als je niet weet welk argument dit dient dan mis je iets, en hoe dan ook ik heb geen zin om het je uit te leggen. Vergeefse moeite ben ik bang.

    Ik ben hoe dan ook blij dat je de column van corne graag leest. Dat delen we dan in ieder geval, al ben ik er vrij zeker van dat we er op een verschillende manier plezier aan beleven.

    Ik beleef ook altijd veel plezier aan reaguurders die vinden dat je niet negatief mag reageren op een stukje, hoewel er duidelijke "Plaats een reactie" staat en niet "Plaats een positieve reactie".

    -Rosser-

    P.S. Jouw argumenten tegen mijn reactie ontgaan mij ook volkomen. Het hele punt van jouw reactie uberhaupt, behalve dat je mijn reactie niet "leuk" vindt...
  6. [verwijderd] 11 september 2012 20:27
    quote:

    www.juridischeraad.nl schreef op 11 september 2012 19:22:

    Beste,
    Als startende beleger ben ik heel blij met columnisten en nog blijer met rosser, ik ga eerst eens eigen onderzoek doen;
    Kijk daar doe je het voor; een belegger zonder Stockholm syndroom. Ik word helemaal warm van binnen ;-)
  7. [verwijderd] 12 september 2012 19:02
    quote:

    sremmal1 schreef op 11 september 2012 13:57:

    Ja, wat flauw. Gezien de prestaties van het SNS Nederland Aandelenfonds kan dhr Van Zeijl dus eigenlijk nooit meer wat schrijven.
    En dat zou jammer zijn, want zijn stukken zijn uitermate vermakelijk en onnozel.
    Dan mogen ze best wel eens een hoger rendement halen, dan de 0,1% beter doen dan de AEX.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Gerelateerde instrumenten

  1. AEX 19 apr
    860,01
    -0,62% -5,35
  2. 27,380
    +0,88% +0,240
  3. 9,956
    +0,77% +0,076
  4. Akzo Nobel 19 apr
    66,280
    +0,27% +0,180
  5. 23,780
    -2,94% -0,720
  6. 523,000
    -4,00% -21,800
  7. 3,788
    -1,10% -0,042
  8. HEIJMANS KON 19 apr
    16,820
    -2,21% -0,380
  9. 3,321
    -1,72% -0,058
  10. 18,850
    -0,24% -0,045
  11. 13,820
    0,00% 0,000
  12. TomTom 19 apr
    5,700
    -4,68% -0,280
  13. Wereldhave 19 apr
    14,100
    +0,14% +0,020

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links